Vasp sa for siden:
Jeg kjøpte mine på apoteket. :)
Vasp sa for siden:
Jeg kjøpte mine på apoteket. :)
inger synnøve sa for siden:
takk skal du ha :)
*vilja* sa for siden:
Jeg vil også være med!! :)
Skal ned 7-8 kg før sommeren.
Har aldri slanket meg før, så dette blir spennende.
Litt usikker på om jeg skal kjøre lavkarbo eller ketolyse enda..prøver meg litt frem.
Supert med en side som denne som både kan motivere og gi et spark bak hvis man trenger det ;)
Lykke til dere!
Brinken sa for siden:
Hei Mimosa
Jeg har spist lavkarbomat siden 23. desember. De 4 første ukene bestilte jeg mat fra spisdegslank. De to første ukene bestilte jeg ferdig oppsatt meny og det var kanonbra. Brød og middag. De neste to ukene bestilte jeg ikke ferdig meny, men valgte rettene selv (og da 5 retter iom at jeg hadde begynt å gå mye turer). Det var ikke like bra for meg. Gikk litt i ball hvilke retter jeg skulle spise når og droppet det mer eller mindre. Siden har jeg lagd lavkarbomat selv og har gått ned 8 kg :). Jeg tror det er veldig lurt av deg å starte med å bestille mat. Veldig enkelt å ha kontroll og du går sannsynligvis fort ned i vekt.
Jeg har bare godt å si om det og ønsker deg lykke til :)
ikea sa for siden:
Hei igjen!
Da var dag nr to på lavkarbo vel overstått. Skriver ned hva jeg har spist disse to dagene. Alltid moro å dele hverandres menyer og ideer:)
Dag1 (stod opp 13.30 den dagen så virker sikkert lite, men jeg sto opp seinnt:p)
Frokost/lunsj: Bacon med en heidundranes omelett.
Middag/kvelds: Kyllingvinger
MaritR sa for siden:
Jupp...dårlig smak i munnen kommer av at man er i ketose....Men de lærde sier at det går over etterhvert krysser fingre og tær for det:p, Det er jo faktisk fett vi puster ut :D
frokost : grovbrød med smør (er ikke så glad i frokost)
lunch: 2 speilegg+bacon+ salat
middag: biffsnadder+salat+bernesaus
kveldsmat: ommelett+salat+bacon
har bakt 3 typer brød idag. så har smakt litt på de og+ hatt 0% yougurt
er der noen som ka si hva de stripsene heter/hva jeg skal spør etter på apoteket?:)
langaard sa for siden:
ketostix:)
tuuuuuuuuuuusen takk ;):)
mamz sa for siden:
Frokost/lunsj: Osteomelett og bacon stekt i masse meierismør:p
Middag/kvelds: Taco med masse salat og rømme.
2 måltider pr dag, passer meg utmerket!
Så har jeg spist et par ruter 70% sjokolade og seff pepsi max, godt å være i gang igjen ;)
Skulle kjøpe ketostix på apoteket, men de hadde ikke.....måtte bestille sa de.....:(
langaard sa for siden:
Skulle bare mangle:D
Isemor sa for siden:
Da vil jeg kaste meg på her:)
Gammel ketolysetraver.Gikk ned 17 kg på den og nå er det kommet på endel igjen ja...
Starter imorgen og er klar til dyst.
MaritR sa for siden:
Kom endelig i ketose i gårkveld og er skikkelig i gang. Merker jeg sliter med egg og bacon til frokost, så må finne på noe annet der etterhvert. Smugtitta på vekta nå på morran hihi minus 1,7 kg på to dager - er strålende fornøyd:D selvom det er mesteparten vann, så er kg ned kg ned:p
jeg står på stedet hvil :( går ikke ned ett gr. hva gjør jeg galt? drikker mye vann. spiser, bacon,ommeletter.egg. lav brød,knekkebrød,kjøttmiddager med grannsaker og 1 yougort i ny og ne. kjenner jeg blir litt fortvilet.
Hasselnøtt sa for siden:
Veiedag. :)
Har tidligere brukt felles veietråd, men "flytter" meg over hit, da jeg "tilhører" desember-starterne.
Jeg går ikke mye ned, får ikke den store AHA-opplevelsen. Jobber hardt med å holde kuren. Dvs. tilbringer masse tid på kjøkkenet. Er jo utrolig gøy, men tidskrevende. Godt jeg har dette forumet og kan finne mange deilige oppskrifter. Vet ikke hva jeg hadde gjort uten dere. ;)
Start: 01.12.10: 88,0
Uke 1 - 08.12.10: 87,1 (-0,9)
Uke 2 - 15.12.10: 86,0 ( -1,1.... totalt - 2,0 kg)
Uke 3 - 22.12.10: 85,8 (-0,2... totalt - 2,2 kg)
Uke 4 - 29.12.10: 86,3 (+0,5... totalt - 1,7 kg)
Uke 5 - 05.01.11: 85.9 (-0,4.... totalt - 2,1 kg)
Skjønner jo at dette kommer til å ta laaaaang tid. Men, pyttsann. Har da brukt 4 år på å gå opp disse 20 kiloene, og da får det vel ta sin tid å gå ned igjen. Blir uansett slankere til sommeren 2011 enn jeg var i 2010 :D
Isemor sa for siden:
Da sitter jeg med egg og bacon, og skal kose meg med det ...ehhh:rolleyes: kjenner jeg sliter litt med det etter å ha spist det i mndvis sist,men nam..nam:D
Fjasnissen sa for siden:
Velkommen tilbake MaritR :klem:
MaritR sa for siden:
Nå går jegg på ketolyse og har en strengere diet en deg, men hva med å kutte ut youghert og spise kun grønnsaker som vokser over jorda....Kan også være lurt å skrive ned ett par dager hva man spiser og se hvor mye man faktisk får i seg av både fett og karbohydrater.:rolleyes:
MaritR sa for siden:
FJASNISSEN :):):) Jo takk du...godt å være tilbake:D
mamz sa for siden:
Kjenner den følelsen :rolleyes: har spist egg og bacon til frokost i lang tid jeg å.....så i dag tenker jeg prøve tomatsuppe med egg til frokost/lunsj....spiser ikke så tidlig jeg da....føler ikke for mat enda :(
Ha en fin dag :)
nisse sa for siden:
hei hei, dag 3 her. gleder meg til å gå på vekta på lørdag. har ikke mulighet til å bruke mye tid på kjøkkenet da går det en del osteknekkis med påleg til frokost og lunch her. fant ny smak på Rema med pepperoni. :hungry: men sliter med å få nok vann i meg :confused:. noen tips?
Midnight Choir sa for siden:
Jeg har bare holdt på i 2 dager, så jeg kan vel ikke forvente all verden, men jeg har fryktelig vond smak i munnen, er svimmel, tørst hele tiden (og ja, drikker, drikker og drikker) og kaldsvetter, så jeg føler da vitterlig at noe er på gang :) Tok for moro skyld en stick igår, men den ga ikke utslag, så jeg er spent på kveldene som kommer når jeg skal prøve igjen. Synes selv jeg har vært kjempeflink til å kutte karbs og samtidig øke fettinntaket noe voldsomt ifht hva jeg har gjort tidligere, så nå krysser jeg alle fingre og støtter meg til alle dere som er knallflinke både til å komme med gode tips og til faktisk å holde motet oppe hos mange! Nå har jeg pakket med meg kyllinglår, oliven, oster, tomater og salat m/oljedressing til lunsj og har noen ytterst få mandler i beredskap dersom jeg går helt av skaftet på jobb. Så bare et lite spørsmål; setter dere begrensninger ifht f.eks Pepsi Max? Jeg synes ofte den hjelper på både tørst, "fyser" og som avveksling fra bøttevis med vann, men jeg trenger en kvalifisert uttalelse på at det er greit. Er det en "av og til"-drikk, eller er det nei, nei, nei de første ukene...?
MaritR sa for siden:
Jeg har ei imsdal flaske som jeg har med meg over alt....den er på 0,7l. Setter meg mål om at jeg skal drikke to - tre slike på jobben. 1 før lunch og en etter. Funker bra for meg:)
MaritR sa for siden:
Pepsi maks kan være en partystopper for noen, jeg for min del drikker gjerne ett par glass hver dag for å stilne fysingen..Føler liksom at jeg gjør noe ulovlig da hihi uten at jeg gjør det
Takk for det! Jeg må vel også innrømme at det nok ikke gjør noe at jeg drikker (veldig mye) mindre Pepsi Max fremover, for jeg synes det smaker amazing og det kan fort bli for mye og for ofte for min del... Men laster har vi vel alle ;o)
Mimosa sa for siden:
Hei Brinken! Tusen takk for tilbakemelding ang. opplegget på "Spis Deg Slank" :) Inntok mitt første frokostmåltid i dag: 1 rundstykke som inneholder bla gresskar og solsikkekjerner, hampefrø, parmesanost. Slengte et par skiver med edamerost på toppen. Kjempegodt:D Spiste dette for to timer siden, og er fortsatt mett!
Etter å ha lest meg litt opp på opplegget, ser jeg nå at det ikke vil være noe "problem" å gå ned fra 88 kg til 70 kg til sommeren. Men da MÅ jeg være viljesterk!!
Ellers sier jeg tusen takk til ALLe her inne som er aktive og skriver innlegg her inne:) Det er bare SÅ inspirerende!!! Kan ikke få takket nok til inititivtaker til Lavkarbo.no. Dere gjør en kjempejobb:D
Skal prøve å knote meg til å få lagt inn tickeren min nå. Har forsøkt meg på det tidligere men fikk det ikke til.
nisse sa for siden:
skal gå og hente flaske nå. Takk ;)
nisse sa for siden:
Hei! skriv ticker i søkefeltet og der finner du "oppskrifter" Lykke til ;)
hallgeirg sa for siden:
drikk vann.. ? :)
hehe.. jeg er på dag 2 nå. kjenner igjen den rare smaken i munnen og svimmelheten..
Disse to dagene har jeg også vært ganske så flink og stått opp 0530 for å gå å trene før jobb.. kjenner at jeg er ganske stolt av det.. skal få tak i noen stix å se om jeg er i ketose.. håper det..
Så bra! Trening hjelper på både form, rygg og humør, synes jeg, så jeg koser meg med både karate og jogging. Håper det i kombinasjon med kuren gjør susen
hope10 sa for siden:
Jeg begynte også for 2 dager siden, å jeg merker ingen forskjell enda :S ikke vondt i hode, eller noen andre forandringer..kanskje jeg ikke gjør det riktig da :S, jeg skal reise inn til apoteket idag å hente sticks, de hadde de inne, heldigvis, så får jeg se om jeg gjør det riktig :)
Jeg smug gikk på vekten også idag :flau: da jeg leser at flere er kommet i ketose allerede på dag 2, flere steder, men ingen endring der heller for min del, så tror jeg holder meg til veiing en dag i uken heller..
Men hvordan gjør dere det her, har ikke vært med her før jeg, setter dere opp ein veietabell på alle i gruppen, med oversikt over ukentlig nedgang?
Har vi en fast veiedag osv?
*vilja* sa for siden:
Ser det greit ut??
hallgeirg sa for siden:
Det er på ingen måte sikkert at jeg er i ketose, jeg bare føler meg litt rar.. med litt rar smak i munnen og svimmel.. men jeg har kuttet karbs helt da.. (dvs utenom de få du får i tomat, agurk og oliven egg og bacon.) det er det eneste jeg har spist de to siste dagene..
Lagde ziggy sitt polarbrød på mandag kveld spiser opp restene av det i dag, og har også lagd egge-muffins til snack/kveldsmat skal prøve å lage ostesnack-ting i kveld..
Kompis av meg brukte ei lita uke på å komme i ketose, så ikke stress..
Benedictee sa for siden:
Oi, jaggu var det mye vann i kroppen etter en måneds høykarbohelvete. Veide 86,9 kg på søndag og måtte jukse idag, 84,6 kg. Huhei! :D
Surra sa for siden:
Hiver meg på her jeg, for NÅ er jeg klar for å begynne;) Skal ned ca 8 kg. Kjenner jeg har litt "angst" for alt fettet, ettersom jeg har levd rimelig fettfattig før.For 6 år siden fulgte jeg Fedon og gikk ned 14 kg raskt. Men nå har de krøpet på igjen etter røykeslutt i fjor:o
Prøvde ca 3 uker i November ala Atkins, men gikk ikke ned noe. Stod på stedet hvil hele tiden. Så kom jula...og vips: Opp 3 kg! Krysser fingre og tær for at dette funker nå da... :)
nå har jeg vært på tur :) spist speilegg og bacon til lunch. imorgen skulle apoteket få inn stix så da skal jeg hente dem da :) vet dere hvor mye slike koster sånn ca ? :)
Fjasnissen sa for siden:
Hei.
Svarer litt på denne, siden det er flere som tydeligvis lurer på det samme.
Noen kommer i ketose allerede første dagen, mens andre vil trenge litt mer tid. Man kan som sagt måle dette på ketostix (eller ketolysestix) to timer etter siste måltid på kvelden for sikrest måling, og utslag er utslag. Får man veldig mørkt utslag kan det bety at man bør drikke mer.
Når det gjelder veiedager og hvordan man setter det opp, så kan det lureste kanskje være å starte en egen tråd som man kaller "Desember- og januarstarternes veietråd" hvor man stort sett holder seg til å skrive ned progresjonen sin. Ta en titt på en av de andre veietrådene for tips. Hver og en bør finne ut hva som er best for dem i forhold til veiing. Enkelte veier seg flere ganger om dagen (går litt mani i det for enkelte) mens mange veier seg en gang i uka på fast dag (og fast tidspunkt - for eksempel rett etter at man har stått opp og gått på do). Selv har jeg brukt den siste metoden, fordi vekta flyr både opp og ned i løpet av en dag, og jeg vil heller se "the big picture" enn detaljene i løpet av en dag.
Det kan kanskje også være greit at man holder seg til å oppdatere veietråden en dag i uka selv om man veier seg hver dag, sånn at den ikke blir full så innmari fort. Dere er jo ganske mange, som man kan se av den raske veksten på denne tråden.
Tror vel det dekker en del av de tingene jeg har sett i tråden her til nå :)
Surra sa for siden:
Jeg betalte 96,- for min boks på apoteket. Inneholdt 50 stk :)
mamz sa for siden:
Her koster de 92 kr fikk jeg vite:)
takk for svar ;)
surime sa for siden:
Eg slenger meg på. Byrjar på ketolyse måndag 10. januar. Gjekk ned 10 kilo førre halvår på eigenkomponert lavkarbo, trente ein del, men var ikkje så streng med karbohydratane, så eg er spent på korleis det vert å følge ketolysekuren. Men eg har bestemt meg for å gjennomføre iallfall fire veker, og så eventuelt gå tilbake til ein mindre streng måte å ete på (men fortsatt lavkarbo, sjølvsagt).
Runegutt sa for siden:
Har ikke fått utslag på stixene ennu. Mulig de er gamle.
Har ånde av den seriøse sorten, fortsatt er hodepina der.
Jeg taper vann, og vekta går ned.
I dag er jeg sulten. Kunne helt sikkert spist en hel kalv, alene.
Hahahahaha, måtte bare le i kantinen på jobb idag, for jeg hadde med meg egenkomponert Ketolyse-lunsj i bøtter og spann (følte jeg), som jeg pakket ut av boksen jeg hadde med og la på en papptallerken. Danderte med bestikk og greier og forklarte med entusiasme for mine kollegaer hvor bra dette er og skal bli. Den ene kollegaene min jublet, for hun har prøvd det før og syntes det var fantastisk! Men til poenget; maten var så full av fett at hele papptallerkenen gikk i oppløsning. Dét må da bety at jeg både har forvandlet kosten min totalt (fra et antifettregime de luxe) OG at jeg virkelig har et høyt fettinntak slik kuren krever. Og i tillegg ble jeg god og mett, selvsagt :);)
hope10 sa for siden:
Supert :) Tusen takk for oppklaringen, da begynner jeg å skjønne det :D
Skal avgårde å hente meg sticks nå med det samme, spent på om jeg får det til :) ser ikke ut som jeg gjør alt riktig enda når jeg ser på de andre sin mat her, men jeg håper det kommer seg fort, å når jeg bare lærer meg endel basis, så skal jeg nok klare å egenkomponere retter etterhvert, ut fra hva jeg kan spise :) dette skal bli spennende :D
skal lage min egen blogg idag, så jeg kan se tilbake på etterhvert som jeg kommer videre på reisen mot min trivselsvekt :D
Nina L sa for siden:
Slenger meg på jeg også!
Dag 3: jeg er sulten hele tiden, har 'hetetokter', skjelver, og hodepine som har vart siden dag en.. Det må i det minste bety at kroppen holder på å 'avruse' seg selv, håper jeg.
Problemet mitt er å finne 'på farten mat', men kikker mye på oppskriftsidene, og har allerede fått masse inspirasjon der. :)
Mocca :) sa for siden:
Jeg er med :)
Startet mandag 3.januar. Med omgang nr 2 på ketolyse.
Gikk ned 20 kg i 2010. Etter en pause fra kuren gikk jeg opp 5 kg.
Nå skal vekta nedover igjen. :)
Veier nå 87 kg. Målet i første omgang er 75 kg.
Har masse motivasjon og stå-på vilje, så dette skal jeg klare!
Stå på alle sammen! :)
Fjasnissen sa for siden:
Ulempen med stix er at om det kommer for mye oxygen til så vil de fungere dårligere, eller slutte å fungere helt.
Når man har en boks, ta ut en og sørg for at du lukker lokket skikkelig på boksen med en gang. Første tegn til at de begynner å tørke ut er at ikke hele flaten får farge, eller at det blir prikkete.
Høres jo i alle fall ut som om du er i ketose. Få i deg nok vann ;)
hope10 sa for siden:
Så herlig det må være å se resultater :heia: Dere er flinke :heia:
Vasp sa for siden:
Stixen viser at jeg er i ketose, har hodepine og er veldig slapp og sliten. Men, har ikke noe smak i munnen, som flere beskriver.
Skal man ha det for at det skal være optimalt?
Fjasnissen sa for siden:
Nei... man må ikke ha "ketose-ånde" for å være i ketose. Er du heldig så slipper du unna den ;)
MaritR sa for siden:
Dårlig onde er en av bakdelene av å være i ketose....er nok ikke noen krise hvis du ikke har dårlig ånde...er du i ketose så er du i ketose:):D
ikea sa for siden:
Hello!
Var akkurat på apoteket å kjøpe ketosestix. 50 stk for 55 kr! Jeg tok testen og den var i mellom den som var helt mørk og den som var lysere. Er på en måte en rute i fra å være på den mørkeste. Noen som skjønner hva jeg mener nå?:p Lurer på om jeg er i ketose bare jeg?:o
Vasp sa for siden:
Du er i ketose, men er den så mørk bør du få i deg litt vann.
Fjasnissen sa for siden:
Får jeg bare komme med et vennlig tips som kan gjøre at de som har vært en stund på forumet her svarer? En ting er at søkefunksjonen ikke alltid er lett å få til, og man stiller spørsmål som det finnes mange tråder om.... det skjer. Men ikke spør om igjen og om igjen om ting som allerede er svart på i samme tråd.
Jeg kommer gjerne og svarer på ting som jeg kan svare på, men etter hvert vil jeg nok gi opp hvis folk ikke gidder å lese de trådene de spør i engang. ;)
Edit: Men heldigvis så har dere MaritR (under her) som ikke er fullt så slem og gretten som meg :)
MaritR sa for siden:
så lenge du har utslag på sticken så er du i ketose, men er som det sies her at er den for mørk så bør du drikke mere vann. Jeg ligger storsett på den som er litt mørkere en lyserosa:)
hope10 sa for siden:
Åjeg har også fått tak i sticksene nå :D å jeg GLEDER meg til å se om jeg er kommet i ketose, men jeg leste her inne at man burde vente til 2 timer etter siste måltid om kvelden, så jeg må fint ente en stund til, før jeg får vite noe, å i en annen tråd har jeg nå lært at jeg må ha mer fett, så jeg må visst ta i et tak, nå når middagen skal lages, å virkelig smøre på med fett :D
Bollemor sa for siden:
Startet på mandag jeg, og da var jeg allrede i ketose den kvelden! VELDIG svak rosa.. men rosa fargen var der. I går var jeg på litt mørke rosa:)
Ååååhh.. skal klare dette nå. Vi er flere på jobb som holder på med ketolyse.. så da er det litt ekstra spennede å høre hvordan det har gått osv;)
Skal straks lage meg tacograten her jeg.. mmm..gleder meg;)
Hva har dere had til mat i dag??? =)
Hasselnøtt sa for siden:
Til meg blir det kyllingfilet stekt i ovn. Broccoli, paprika og rødløk dampet i dampkokeren og hvitløkssaus.
Resten av familien spiser det samme som meg, i tillegg til at jeg lager jeg ris i dampkokeren og Landlord bearnais (kjapt og billig) :)
hope10 sa for siden:
Jeg må bare dele noeher, uansett hvor teit det må høres ut, men jeg begynte i forgårs, å syns det var uhorvelige mengder informasjon på en gang, så har egentlig hatt nok med å lære meg litt etter litt, med mat, fy mat, vitaminer, sticks, osv, å ikke helt skjønt det med 15 karber helt, eller dvs jeg har jo forstått hva det går i, men ikke helt satt meg inn i det enda, å tenkte at nå var det virkelig på tide, å jeg FORSTOD DET LETT :D jeg var redd at den delen skulel velte det for min del,når folk snakket om å regne ut, å pr 100 g osv osv, men det var faktisk ikke vanskelig, å det syns jeg var SUPERT :danse:
Høres sikkert kjempeteit ut for alle dere andre som forstod dette med det samme da men :flau: et stort øyeblikk for meg ;) å samtidig syns jeg det var knallbra at det ikke var vanskelig å finne ut av. Men ser jo den at man må regne, sammen hele dagen, å at det tar tid nå i begynnelsen, men ettrhvert tror jeg det il gå mye bedre, å jeg gleder meg til det :)
Middagen min idag var egentlig veldig enkel,bare noe jeg hadde i kjøleskapet siden jeg ikke har handlet inn så mye lavkarbomat enda, så idag ble det:
blomkål, rosenkål, purre, bogskinke, fløte over, å raspet ost på toppen, helt enkelt, men lukter deilig, å ser veldig godt ut :D jeg gleder meg til min første skikkelige middag med lavkarbo mat :D
har bare hatt lunsjer, frokost osv til nå :) redd for å ta feil matvarer før jeg hadde satt meg skikkelig inn i dette :)
siri0109 sa for siden:
dag 4 på ketolyse og har allerede gått 500 gram ned..vet dette er vann, men still;) har allerede gått ned 18 kilo på ketolyse, men skal ned 10 til;) nå går det for det meste i avokado og reker....mmmm og ostelasagne og ostebrix...disse tingene er sto favoritt:)
hotmama sa for siden:
Alle ser ut til å være godt igang! Det er flott det dere, jeg er sikker på at med litt viljestyrke og riktig mat vil kg rase av...ikke noe mer hokus pokus for dette er ingen lotteri. Vi er i full kontroll til å velge hvordan det skal ende;). Dag 1 lagde jeg med en gang lavkarbo knekkiser som jeg spiser til frokost og lunch sammen med masse digg pålegg. Må være ærlig å si at jeg ikke har kjøpt sticks og ikke følger det helt sånn slavisk (boka er her ett eller annet sted men må finne den. Jeg la på meg 34 kg under svangerskapet og er nå 6 kg unna førtidsvekten så noe har jo forsvunnet takket være trening trening og trening. Derfor meldte jeg meg inn på et senter igjen og var åppe kl 06.00 og trente før jobb..DIGG! Elsker å trene, det er ufattelig deilig. Når det gjelder mat så har jeg en enkel regel: spiser så og si ingenting av matvarer/drikker som inneholder mer enn 5g karbo pr 100g. Vet ikke om dette er direkte "ketolysekur"regel men har nå på 2 dager gått ned mer enn 1 kg (vann helt sikkert men en start er det jo, naturlig at vannet forsvinner først). Det som er flott med denne spisestilen er rett og slett at jeg stopper når jeg er mett og mævler ikke i meg mat som før. Øl er også lagt bort fullstendig og gleder meg til å nyte ett glass vin i helgene. Drikker en haug med kaffe og te på jobb, samt masse masse vann. Har en 1,5 liters imsdal flaske som forsvinner raskt. Jeg er derimot blitt litt slapp og trøtt grunnet dette men det er verdt det. Treningen gir meg energi gitt. Flott at vi deler tanker her inne, isted ble jeg fristet til de grader av honning melon og eple men var flink;) Har 0 lyst på brød, pasta, potet, sjokkis og potetgull....men savner youghert og skyr. Måler aldri maten, gjør dere? Fikk igrunn nok av det når jeg gikk på Grete Roede(og gikk masse ned!)
hope10 sa for siden:
Nok et dumt spm fra meg her, beklager...men er det vanlig å bli veeeeeeeldig kvalm etter at man har spist middag, grønnsaker og skinke med mye fløte over og ost på toppen? kan det bli for mye fløte på en måte? Vi har hatt spysken hele romjulen, så selv om det føles som om det er like før jeg spyr, så vet jeg at det kan ikke være derfor, å det kom like etter middag, å jeg er kvalm enda :veitikke:
Bollemor sa for siden:
men savner youghert og skyr[/quote]
jeg også!!! Men skyr er da vel ikke så ille??? viss mann lever på lavkarbo? :)
MaritR sa for siden:
Hope10: er ikke uvanelig at man blir både kvalm, svimmel, trøtt og hodepine....Dette vil gå over etterhvert:)
MaritR sa for siden:
jeg også!!! Men skyr er da vel ikke så ille??? viss mann lever på lavkarbo? :)[/quote]
så vidt jeg husker så er det vel en god del karbo i Skyr....iallefall hvis du skal gå på ketosedietten
maiada sa for siden:
Startet mandag 3.jan. og er nå i ketose! Og som aller første erfaring fra en veldig glad novise; til middag lagde jeg noe som smakte veldig bra; brokkoli og blomkål (lettkokt) blandet med masse fløte, fersk basilikum(fantastisk smak!), salt og ost på toppen over en stor dæsj olivenolje, deretter gratinert i ovnen. Inspirert av "Slank med ketolysekuren". Mannen min ble så misunnelig at han også vurderer diett...;) Og jeg kniste litt i butikken idag på vei fra jobb, for da ble jeg dødssulten og ble lettere febrilsk. Løp inn på Rema1000 og kastet meg over en stor flaske vann, flere tomater og en pose med mørpølse med veldig lite karbs, og VIPS forsvant sultfølelsen. Og det hjelper med saltet, kjenner jeg. I morgen blir den store første testen, da jeg drar på jobboppdrag og skal holde 2 halvdagsseminarer m/foredrag, og der det gjerne er smurte rundstykker til lunsj... Om jeg skal avvike fra kosten allerede? Aldri i verden! hehehe Så i kveld pakker jeg kyllinglår, mozzarella i lake, tomater, oliven og skal sikre meg skikkelig fløte i kaffen, så tenker jeg det skal bli knall :). Ha en super kveld, folkens, og lykke til i dagene som kommer!
hope10 sa for siden:
Ok :) Greit å vite :)
Kom på en ting; på nyttårsaften lagde jeg massevis av tapas og kom over en oppskrift i et dansk blad som viste seg å være en fulltreffer, nemlig "Parmesanchips". Jeg kjøpte flere poser med "finmalt" parmesan (sikkert ikke ekte parmesan, men et veldig godt alternativ og som du finner i vanlig ostedisk) som jeg rørte sammen med hakket fersk rosmarin. La det i små hauger på en bakeplate og stekte på 180 grader i ca 10 minutter. Utrolig deilig smak, salt og godt, og "skikkelig fett". Veldig greit å ha i veska eller i skuffen på kontoret når krampa tar meg:)
hotmama sa for siden:
Skyr inneholder desverre rundt 11 g karbo pr 100g. Som sagt så mener jeg å huske en eller gang at tommelregelen var ingenting som inneholder mer enn 5g
pr 100 g. Jeg har alltid blitt kvalm av for mye fett...selv når jeg ikke går på diett så blir jeg kvalm av kremkaker ol. Jeg tror det vanligste mange tenkr i begynnelsen er at det er jo digg å bare spise bacon rømme krem osv. Faktum er at man blir lei de første dagene. Det er helt avgjørende (for min del) å spise forskjellige ting ellers blir jeg lei og dette skal jeg holde på med i allfall 2 mnd til. Det er litt pes men sjekk ut litt av de ulike oppskriftene her inne, spesielt knekkebrød/brødene som får min hverdag til å føle seg MYE mer normalt! Deilig med en brødskive eller knekkebrød! Eller ulike mat sammensettinger....i helgene kommer jeg til å kose meg med kremfløte, bær, litt vin og baconsnacks(kun den ene typen og med måte da det inneholder endel salt)..også skal jeg lage dikk hvitløksvokk med crispy chicken og grønnsaker. Har spist taco wrapped i salatblader idag. Igår ble det løvstek"lefse"-salsa rømme saus med salat og tomat. Velger man riktig mat blir man mett, fornøyd og ned i vekt. Det er lov å nyte denne dietten;)
Å! Det hørtes veldig godt ut!
Hasselnøtt sa for siden:
Dette må prøves. Løper inn på kjøkkenet og setter på steikeovnen. Her skal det bli "andre boller" :D
Gleder meg
Bra! Men nå så jeg at de skal stå i ovnen i 6-8 minutter (og ikke 10 som jeg skrev), så watch out ;)
Hasselnøtt sa for siden:
Ojsann...Godt jeg satt meg ned her med PC-en, mens jeg venter på at ovnen skal bli varm. Har laget med ekte parmesan, så det blir spennende.
Prøvde å mixe noen med norvegia 50% og parmesan 50% . Bruker pizzakrydder og chilli. Blir spennende å smake på de :D
hehehe Jeg har også akkurat satt på ovnen. Det går sikkert helt strålende med osteblanding, og så er det veldig bra at man lett kan skifte krydder, så forslaget ditt må jeg prøve en dag. Jeg kjøpte store bunter med både koriander, rosmarin og timian i en utrolig bra innvandrerbutikk og det både lukter og smaker heaven! Ellers kan det være at f.eks cajennepepper i bittebittesmå mengder kan gjøre susen også, eller små biter chorizopølse, oliven, soltørkede tomater e.l. Alt går heldigvis an bare man tør å smake:p
Hasselnøtt sa for siden:
Parmesan fungerte ikke :( Ble bare brent. Det røyk faktisk av osten inni ovnen. :eek:
Blandingen av parmesan og norvegia ble helmax :D Smakte knallgodt. Må nok ha en viss fettprosent på osten for å få den til å smelte. Lagde et par med bare norvegia. Ble gode de også. Så nå går jeg igang med runde nr to og fyller hele brettet med osteblandinger. Må ha litt snacks med på venninne-besøk i morgen.
Mmmmm!:D Synd med parmesanen, men da kan det faktisk hende at den "uekte" parmesanen jeg nevnte tidligere faktisk er bedre å bruke. Jeg brukte det idag og det fungerte utmerket, men jeg skal teste blandingen din så fort som bare rakker´n. Kos deg med både venninner og snacks!
hope10 sa for siden:
De hørtes gode ut, må teste de til helgen jeg :D Så har jeg noe å se frem til :)
Jeg har testet med sticksene nå, å jeg er i ketose :D Jeg kan nesten ikke tro det, jeg fikk det til :D Håper jeg får det til videre også :)
Jeg fikk svak lilla, så jeg må nok drikke litt mer, så den blir mer rosa, greit å ta med seg :)
Men jeg fikk negativt svar på glukose, ovenfor ketose avlesningen, skal jeg ha det? er det sukker?
Hasselnøtt sa for siden:
Ferdig resultat:
2/3 deler norvegia
1/3 del parmesan
Pizzakrydder og løkpulver drysset oppå.
180 grader 6 min, midten i ovnen.
Og "dessverre" oppspist av meg og mannen min :D
ikea sa for siden:
Mere vann? Jeg har drukket 5 flasker med 0,7l vann, og 0,5 l pepsi. Det må da være nok?
ikea sa for siden:
Helt i orden:) Grunnen til at jeg spurte er at jeg har ikke de "vanlige" som alle snakker om som er sånn rosa skala. Mine går fra hudfarge til mørkbrun, vet det bare er å bruke hodet; jo mørkere, mer i ketose. For mørk- for lite vann. Ville bare spørre for å være 110% sikker:)
hope10 sa for siden:
Nå er jeg helt ny her da, så kan være jeg svarer deg feil, men mener jeg har lest at uansett utslag så er du like mye i ketose, selv om den er helt svak, det at den er mørkere er bare at det er mer konsentrert, å at en derfor kan drikke litt mer, jeg drikker også mye syns jeg, men fikk allikevel den mellomste på skalaen, som var litt mørkere, å skal derfor forsøke å drikke enda mer :)
nå har jeg inntatt min første frokost før kl 0800 siden 2006. :)jeg har spist en frokost tallerken med pai uten deig, det er en oppskrift som jeg har funnet her inne. den ligger i den STORE KOkEBOKA:)
jeg tør nesten ikke si det ,men jeg hadde gått ned på vekta idag,(nesten for godt til å være sant? så jeg avventer til søndag for å skrive det ned her ;)
hope10 sa for siden:
Må se om jeg også finner den, hørtes godt ut, å greit å variere måltidene litt, så vi ikke går matlei. Jeg har spis hardkokte egg idag, sånne som de serverer på koldtbordet. Deler et hardkokt egg i to, så en dasj majones, en reke eller et par (alt etter hvor store de er), å en liten dasj paprika.
De er faktisk kjempegode, selv om jeg ikke liker majones :)
Jeg måtte snike meg på vekten idag jeg også, selv om den ikke vsite nedgang igår, å den var faktisk mindre hos meg også :O :D Håper den er der på mandag også,når jeg har veieidag :)
Hadde egentlig tenkt å vente til mandag med å veie meg, men måtte bare se, siden jeg fikk utslag på ketose på sticksen igår, håper det fortsetter sånn :)
Juballong sa for siden:
En annen ting du kan tenke på i begynnelsen er å få i deg litt mer salt, seltin anbefaler Torkild , da blir allmenntillstand litt bedre. Og om du er redd for brus og søtstoffer kan du jo trappe ned før du kutter de helt ut.....kroppen trenger litt tid :)
Lykke til videre.
( jeg startet 3 jan jeg også ) ;)
hope10 sa for siden:
seltin har jeg,men ikke brukt det så mye, har brukt pepper, siden det har vært salt i skinken osv,men skal forsøke det da:) tusen takk for hjelpen :klem:
Jeg er ikke kvalm idag (enda), så håper det ikke skjer igjen etter middag idag, gått greit med frokosten ihvertfall.
Brus og søtstoffer bruker vi lite av, vi gikk over på et kosthold med mer rene råvarer ifjor høst, og kuttet også ut sukker med det samme, eneste på lørdagen da får de juice.Des mnd var et unntak da fikk de noe mer, ville ikke legge en demper på det, men da nugatti osv kom på bordet hos de vi var hos i jula, så spiste ikke ungene det likevel..å ikke klager de på at de ikke får snop osv heller, for de får andre ting, frukt, bær og popcorn, som de elsker, så tror kanskje det var greit at vi begynte sånn, kanskje litt enklere for kroppen da, selv om det ikke føltes sånn i det hele tatt igår.
Jeg liker ikke sjokolade,ikke min bror, eller eldstemann av ungene her eheller, folk ler når jeg sier det :Smen vi likte sure ting i snopet, så det kan nok være jeg savner etterhvert, men håper det går greit, siden vi vanligvis hadde lite av det.. klementiner savner jeg allerede, selv om jeg burde være lei av de, etter å ha spist de i hele desember...
Fjasnissen sa for siden:
Okay.... jeg var muligens ikke tydelig nok i min forklaring, så jeg skal gjøre en litt bedre jobb.
Det stixene måler er ikke grader av ketose, men konsentrasjon av ketoner i urinet. Disse ketonene er rest-ketoner som kroppen ikke har brukt. Det finnes forskjellige grunner til at fargen endrer seg, og folk er i tillegg forskjellige. Man kan for eksempel få et ganske svakt utslag om man har trent hardt en dag (da har man brukt mer ketoner, fordi kroppen trenger mer energi til å utføre de oppgavene den blir satt til), og får man et sterkt utslag kan det (må ikke, men kan) være grunnet for lite vann. Det eneste man bør tenke på når man ser på stixen er:
a) Utslag = ketose
b) For mørkt = har jeg drukket nok væske i dag?
Sånn.... da blei kanskje saken rundt måling med stix klarere? ;)
Og som nevnt ofte... mål to timer etter siste måltid på kvelden for å få den sikreste målingen (noe som kan være problematisk om du er som meg som ikke spiser no særlig mat på kvelden).
hallgeirg sa for siden:
Jeg er ganske happy i dag.. føler meg ikke så dårlig som i går, fikk utslag på stix i går og hadde gått ned nesten 3 kg.. og begynte kuren på tirsdag.. nå har jeg vært super-nazi med kosten da og trent hver dag, så jeg er dødshappy..
ketto sa for siden:
Ketoseånden er på plass :p
Men, en snikveiing visste opp og ikke ned :rolleyes: Ja, ja. Veiedag i morgen.. Får håpe kroppen har sluppet litt vann til det..
*vilja* sa for siden:
Snikveide meg i dag og har gått ned nesten 2 kg på tre dager :):)
Selv om det er vann er det godt å se at noe skjer! Og det var himmelsk å se 59 tallet igjen :):) Det er en stund siden sist...
Ha en fin dag alle sammen!
Havana sa for siden:
Melder meg stille og forsiktig inn her jeg også. Jeg er nå tilbake på ketolyse etter 3 mnd opphold. Håper jeg skal klare de siste kiloene nå, etter to fødsler på ett år og ganske stor vektoppgang i begge sv.skap. Begynte for fire dager siden, på 71.9kg og nå viser vekta 69.5. Ting skjer i kroppen, og jeg er i ketose ifølge stix'ene. Idealmålet er 58 kg, men jeg skal være kjempefornøyd om jeg klarer å komme ned på 61-62 kg.
langaard sa for siden:
Masse lykke til Havana:heia::heia:
Havana sa for siden:
Takk for det :)
TrillTrall sa for siden:
Sjekk innholdet der - slike "osteposer" inneholder gjerne mye rart og kan inneholde tildels mye karber.
TrillTrall sa for siden:
Øh nei - ifølge nettsidene til Q-meieriene inneholder Skyr 3,9 g kh/100 g. Mulig det er naturellvarianten, men det er jo like greit ettersom de har søtet de andre med aspartam.
TrillTrall sa for siden:
Nei, det finnes ikke grader av ketose, enten er du i ketose eller så er du det ikke. Om stixen blir lys er urinen utvannet, blir stixen veldig mørk er urinen din konsentrert, men det har ingenting med "graden" av ketose å gjøre.
ikea sa for siden:
Er helt riktig det du skriver der. Formulerte meg litt feil.:D
Beurre sa for siden:
Jeg driver også og snikveier meg. Vet det er dumt, og jeg har planer om å skjerpe meg etter hvert, men er liksom redd for å gå glipp av en "god vektdag":rulleøyne I dag streiket plutselig vekta, og jeg løp huset rundt etter nye batterier selv om jeg absolutt ikke har tid til sånt tull om morgenen... (Ikke var jeg spesielt fornøyd med nedgangen heller.)
Men ellers går det jo bra:smile: Formen er grei, og jeg savner ikke høykarbomat foreløpig.
Lykke til videre, alle sammen!:goodluck:
Tutta87 sa for siden:
Hei. Helt ny her og prøver å lære med dette forumet så godt jeg kan :P
Jeg er 23år og mamma til ei lita tulle. Starutet på ketolysedietten mandag og har allerede gått ned 2,3kg :D:D:D
Håper virkelig det fortsetter. Målet er å gå ned 25kg, så fort som mulig :) hehe.
Carisma sa for siden:
Hvilken type skyr er dette? Den med frukt? Den inneholder sukker så den skal man ligge langt unna! Men vanlig skyr med bær inneholder mellom 4 og 5g karbo pr 100g, og er ok som mellommåltis. Men for de på Ketolyse er det alt for lite fett, så bland den med fløte! :ja:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.