< Tilbake til oversikten

Desember/januarstarter-tråden!

Runegutt sa for siden:

Frokost: 3 egg
Lunch: Kjøttpudding, agurk, løk, tomat og remuladen min
Middag: Kalkungryte suprise + 4 taffelostekjeks med leverpostei
Kvelds: 1 Atkinsbar, noen lavkarbo nøtter, en boks torskerogn.

Ligger rundt 20 karber/døgn
Er i ketose

Vekta står stille, men etter siste ukes ras, var det forventet. Er fornøyd med 1/2-1kg/uke

Veiedag er egentlig fredag.

Emine sa for siden:

Slenger meg på her jeg også :)
Startet 07.01. Har gått ned 3 kg.

Har prøvd å spise alle måltider en "skal" til nå jeg.. Men burde kanskje følge tipset med å bare spise når man er sulten.. For å spise når man ikke er sulten er virkelig ikke noe særlig. Har skumlest tråden her , men får lese den nøyere nå tenker jeg!

Fjasnissen sa for siden:

Hele tankegangen om at man skal spise ofte og små måltider for å øke forbrenninga er utdatert og usann. Kroppen forbrenner hele tia. Spis når du er sulten og til du er passe mett. Dette er det eneste dere behøver å tenke på i forhold til når dere skal spise. Dette betyr også at man kanskje må spise litt saktere enn det enkelte av oss gjorde før, fordi det tar litt tid før kroppen sier ifra om at den faktisk er mett.

surime sa for siden:

Dette er min fjerde dag på ketolysekuren, og eg føler meg heilt topp. Går og ventar sånn halvvegs på det ubehaget som ketolyseboka seier at truleg kjem til å kome, men eg håper jo at det ikkje gjer det. Syns det er herlig å ete egg og bacon til frukost med kaffi og fløyte til. Har gått ned 1,5 kilo på tre dagar, så så langt er alt flott.

MaritR sa for siden:

Noen som husker hvor mye fett vi skal ha pr dag??? Sitter å regner på det jegg spiser og tror jeg får i meg for lite fett....greit med 15 karb, men fettet...Har ikke boka forran meg akkurat nå siden jeg er på jobb:o

Fjasnissen sa for siden:

Heisann Marit :)

Skal vi se om jeg kan klare å si det riktige da. Jeg var jo alltid litt slepphendt med både fett og proteiner, så lenge karbene var riktig.

15 gram karbo
1 gram protein pr kilo kroppsvekt (mer hvis du er en aktiv person)
Resten fett.

Tror det er noe sånt som 70-75% fett.

Benedictee sa for siden:

Ser ingenting i veien med en nakkekotelett, stekt sjampis og en god dæsj rømme til frokost :D

MaritR sa for siden:

Takk lille venn....var noe slikt jeg også trodde :)

Midnight Choir sa for siden:

hehehehe, ved første øyekast overså jeg "stekt" foran "sjampis", så jeg ble umiddelbart imponert over dagligdags glam med champagne til kotelettene:D:D:D

Taran sa for siden:

Hei :)
Jeg er på min andre uke og har hatt "fysing" helt til i går, da lagde jeg meg en form med: 100 g Cocosa og 100 gr sukker/melkefri sjokolade og noen never med hakkede nøtter jeg liker, smelta alt og hadde det i ei lita form med bakepapir og inn i kjøleskapet. Skar opp i biter - fett og godt og man orker ikke mer enn en liten bit eller to - og vips sukkersuget forsvinner. :D
Det er ca 48 karber pr 100 gr i sjokoladen jeg kjøpte så blir ikke mye pr. bit.

Lykke til!

hope10 sa for siden:

Så dette i en annen tråd:

forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=13741

Kanskje denne kan være til hjelp?

Emine sa for siden:

Begynner å skjønne det nå ja :) Og hvis jeg klarer å snu de innkjørte mønstrene enda litt mer, og til å slutte å tenke på mat hele tiden, bare spise når jeg er sulten og la kroppen styre det selv.. Ja det må være en SKIKKELIG befrielse!

Emine sa for siden:

Dag 8 her, og hodepinen kom for fullt tidligere i dag. Ubehaget er visst noen som er veldig individuelt skjønner jeg, kanskje du er heldig og slipper helt unna? :D

Cassiopeia sa for siden:

Jeg tror jeg melder meg på her jeg :)
Egentig brgynte jeg i oktober, men det har butta imot. Jeg har stått stille, gått opp litt, gått ned et par kilo, stått stille, gått opp litt, gått ned et par kilo til...
Jeg ser tydelig at vekta svinger i takt med månen, så jeg får ikke panikk når jeg har gått opp to kilo fra siste veiing (slik som i dag), men jeg synes det går alt for sakte.

Jeg satser på at det hjelper å gå sammen med dere andre!
Motivasjon og råd er alltid velkomne (og jeg hjelper så gjerne om jeg kan).

Som dere vel ser av tickeren min, så skal jeg ned mye, minst 30 kg. Jeg har satt 70 kg som mål, men vi får se hva som skjer når jeg er der.
Etter ketolysestandarden er 7 kg på tre mnd veldig lite når jeg har så mye å ta av, så jeg må prøve å finne ut hva jeg gjør feil. Jeg har ikke vært flink nok til å notere meg hva jeg spiser, så fra og med i dag blir det strengt regime med matdagbok på meg.

Arbeidshypoteser per i dag:

1. Jeg drikker for lite vann
  2. Jeg spiser for lite
  3. Kroppen min reagerer negativt på svinekjøtt.

Bollemor sa for siden:

hei:)
Da har jeg nettopp inntatt en nydelig biff middag:) mmmm det var godt det:)
hvordan går det med folk?
Her går det så det suser.. ikke veid med siden mandag, men håper på et stort vektnedgang da oxo;) litt redd jeg spiser litt lite fett, så lurer på er det ikke noe jeg kan lage av smør? Forsalg??? hihi

Føler det går bra med opplegget, og begynner å få fram kreativiteten hva angår matretter, heldigvis. Idag ble det brokkoli- og blomkålgrateng fra Landlord, med biter av avokado og 8 skiver fårepølse. Veldig godt! Og så digg å variere bort fra de enorme mengdene med egg jeg har fortært den siste tiden...! Nå er det kaffe med matfløte som gjelder, og til kvelds rester av pizzaen jeg lagde igår (se kommentar lenger oppe for oppskrift):) Gikk raskt ned i starten, så gikk det bittelitt opp igjen, så det blir spennende å veie på mandag. Er heldigvis i ketose, og da regner jeg med at alt er som det skal.

Lykke, lykke til, alle sammen!

hope10 sa for siden:

Denne var suuuuper god :D Hadde denne til middag idag, å skal ha rester i matboksen imorgen, sammen med salat :D

Settter pris på at dere deler oppskrifter dere har testet selv, jeg er ikke så flink med å teste mange nye, men skal forsøke meg litt nå :)

Så bra! :)

Venus Willendorf sa for siden:

En liten artig oppdagelse:

Tennene mine blir ikke lodne :D

Benedictee sa for siden:

haha! hadde det vært så væl..måtte dessverre ut å kjøre..OG jobbe. Får ta igjen DEN sjampisen ;)

Supah sa for siden:

Dette vil jeg gjerne være med på! :)

Natt til mandag 10.01.11 gikk det opp for meg. Jeg skal ned i vekt, og det NÅ! Jeg har gått på lavkarbo-diett i 4 dager nå, og har allerede gått ned 2,3 kg! :D

Høyde: 1.72
Startvekt: 94.1
Nåværende vekt: 91.8
Mål: 70

Denne gangen er jeg ikke i tvil. Jeg skal ned 20 kg i 2011! :-) Føles godt!

MaritR sa for siden:

Uff skjønner ikke noe jeg...har ikke gått ned ett eneste gram denne uka:( Joa har fått mensen, men pleier kun å gå opp dagen føre for å være nede igjen dagen etter....Skikkelig demotiverende dette altså, får satse på at det er kroppen som holder igjen og at det løsner snart.:o

Jeg skjønner heller ikke hva som skjer. Nå har det stabilisert seg på ketose (og der er sterkere rosa utslag, så det er iallefall ikke tvil, og dessuten ser jeg jo at jeg nok drikker litt for lite). Likevel har jeg faktisk gått opp i vekt siden veiing mandag og jeg føler at fingrene er litt hovne. Sikkert noe vann i kroppen som har samlet seg opp, for jeg har hatt et godt saltinntak. Samtidig går jo forsåvidt midjen inn og jeg føler meg veldig opplagt, så jeg får skrive det på kontoen for overgangs-ups and downs.....

MaritR sa for siden:

Merker jeg er i ketose og er ganske så opplagt og jeg drikker 2-3 liter vann hver dag. Føler igrunn at jeg gjør at riktig, så får gjør som deg og føre dette på up and downs kontoen :rolleyes:

hope10 sa for siden:

Velkommen Supah :)

Jeg må hive meg på samme lasset, jeg spiser veldig safe, drikker mye, gjør det riktig, men gikk allikevel opp siden veiedag mandag, idag har jeg faktisk gått noen gram ned, så nå er jeg 0,3 kg fra der jeg var på mandag, men som dere sier så føler jeg meg helt ok, ikke særlig sulen, får utslag på sticksene, drikker mye, spiser grønnsaker innforbi det jeg kan osv..

Håper det går over....:(

MaritR sa for siden:

Antagelig så er det våre kropper som reagerer på ketolysedietten.. vi får ta tiden til hjelp og fortsette med vårt nye kosthold så løsner det nok snart og kg raser av oss:D

surime sa for siden:

Ja, det hadde vore herlig, men det kan jo hende det kjem om nokre dagar. Time will show!

Enig! Og alternativet, altså ikke diett, er bare så mye, mye verre! Jeg får så mange kommentarer på at jeg ser så opplagt og "ny" ut, og det stemmer i bøtter og spann med slik jeg føler meg. Og da er det jo uansett verdt å ta med svingningene! Sånn er jo livet forøvrig også, og dermed naturlig å ta med i beregningene. Ha en super dag, folkens!:D

Cassiopeia sa for siden:

Vi er nå i alle fall fire i samme båt.
Det er nok kroppene våre som holder igjen, som samler vann pga mensen osv, men demotiverende er det. Jeg har drevet på slik i tre mnd nå, og det går så alt for sakte for meg... -Men jeg får ikke lenger panikk når jeg legger på meg, for det er bare vann, og det forsvinner i løpet av et par dager.

Det er fullmåne på onsdag, mensen er ventendes, og jeg samler vann ei ukes tid i forveien. Sånn er det bare, og sånn har det alltid vært.

Cassiopeia sa for siden:

Men dere... Jeg har inntrykk av at dere finregner på vekta og jukseveier innimellom veiedagene, og det er kanskje ikke så lurt.

Husk på at et krus kaffe veier et par hundre gram, og en liter vann veier en kilo.
Hva vi spiser og drikker har jo stor innvirkning på vekta der og da, og ikke bare etter forbrenning slik at vi må regne med en del "lokale variasjoner" fra dag til dag.

Det er en grunn til at vi ikke bør veie oss for ofte.

Cassiopeia sa for siden:

Skal vi se om jeg ikke finner igjen det som Gerd har skrevet her om slankestress...

hope10 sa for siden:

Jeg er helt ny på dette så jeg var ikke klar over det du sier om at 1 liter vann veier en kilo :O osv, kjempegreit å vite :) jeg venter også mensen innforbi denne uken nå, så da kan det hende at det skjer med meg også, som sagt har jeg aldri vært på dette før, å dermed heller aldri hatt mensen før i dette, så derfor er det lettere senere å se et slags mønster på kroppen min, men kanskje jeg også er en som samler vann en uke før, uansett ned er ned, så så lenge det går den veien, så er jeg fornøyd, selv om det går sakte :)

Jeg vet ikke hva du mente med at vi finregner vekta helt, eller jukseveiinger, men jeg har veiedag hver mandag,m å jeg vet at man ikke skal elelr bør gå på oftere, men jeg syns det er sååå spennende, at jeg klarer ikke å holde meg borte, så hver morgen når jeg står opp så pleier jeg å gå på vekten, før jeg har spist, eller kledd på meg :flau:
men det er med den veiingen den dagen da, å så fører jeg kun mandagene opp :)

purre sa for siden:

jeg må bare si inger synnøve,jeg vet hvor "stor"du var,og det er beundrigsverdig og se hvor flink du har vært til og slanke deg:)men du går jo så mye også,og det hjelpr jo på,synes du er kjempeflink.jeg har 25kg til og ta av ,og det er slitsomt.men det skal gå:)

Cassiopeia sa for siden:

Det er akkurat det jeg mener, Hope. Vi er så gira og så spent at vi bare "må" på vekta hver morgen, og før vi har spist, helt uten klær, men for all del etter vi har tissa!

Been there, done that, still doing it ;)

Det jeg mener er kort og godt at vi trenger å slappe av, og gjerne legge vekta helt vekk i perioder. I alle fall skal vi ikke bekymre oss for å ha gått opp "noen gram" i løpet av en dag eller to. Vi snakker kilo her, ikke sant? Mange kilo, for ketolyse er for oss som skal ned ti kilo eller mer. De andre virker det rett og slett dårligere på.
Dermed må vi tenke kilo og måneder, ikke gram og dager.

Så enkelt, og så vanskelig :)

hope10 sa for siden:

Aha ....BUSTED......:flau:...hehehe..jepp det er nettopp det jeg gjør...:P

Ja jeg skjønner at det er kiloer, ja, jeg har 26 kg igjen ihvertfall..men har delmål før den tid....men som du sier, kjempelett, men samtidig nettopp det som er så vanskelig, å hvert eneste gram ned, er sååå motiverende ;)

aragorn sa for siden:

Hei

Jeg er så forferdelig usikker på om jeg spiser rett. Jeg er i ketose, men det betyr vel ikke nødvendigvis at jeg brenner fett på en god måte.

Jeg la inn det jeg har spist i dag i "Mat på Data", og jeg synes at jeg spiste veldig mange kalorier. Spiste nesten 4315kJ og det synes jeg var mye.

Lister dagens meny:
Frokost:
2 speilegg
3 striper bacon
3 agurkskiver

Lunch:
Indrefilet svin ca. 100-150g
2 sopper
50 g paprika
litt løk og chili
1dl matfløte

• salat med olivenolje over

Middag:
100-150g biffkjøtt
100g brokkoli

Ikke alltid jeg har kvelds, men da har jeg ofte det samme som jeg har til frokost.

I følge "Mat på data" har jeg da, som sagt, en energimengde på 4315Kj. Protein 103g, karbohydrater 8g, kostfiber 3.7, fett 64,5

Proteiner er vel sånn ca. greit da jeg veier litt under 100kg, og trener 2-3 ganger i uken. Men antar at jeg kanskje er noe lav i karbohydrater og iallefall lav på fettinntak. Nå bruker jeg noe fett i matlagingen, raps, olivenolje eller flytende vita.

Spiser jeg feil? Burde jeg legge om menyen?

Er forferdelig usikker. Har ikke gått ned all verden denne uken, etter en god start forrige uke. Nå skal jeg ikke stresse for mye med dette, og la ting gå seg litt til.
Jeg ønsker dog kanskje å justere menyen noe om jeg gjør dette feil

Cassiopeia sa for siden:

Så vidt jeg kan se er du alt for lavt på både fett og energi. 4315 kJ er ikke mer enn 1027.38 Kcal, og du bør opp imot det doble for at ikke forbrenninga di skal gå i stå.

Kjappe tips til å øke fett- og energiinhold:
Stek egg og kjøtt i smør,
Lag brokkolimos med smør og/eller fløte (bare for å bruke det samme som du har spist her),
Bytt for all del matfløten med kremfløte (bland den heller ut med vann om du vil ha mer væske)

Og drikk vann, MASSE vann.

aragorn sa for siden:

Ai, ai. Det var kjedelig å gå på en slik blemme å blande Joule og Kcal. Tenkte ikke tanken i det hele tatt. Så bare tallet 4000 og ble skremt.
Jeg får skylde det på en sen fredagskveld... ;-)

Takk for tips. Når du sier smør, så mener du f.eks. ordentlig tine meierismør? Jeg skal prøve de tipsene som du snakker om. Tror jeg skal prøve meg i helgen med veiing av maten, slik jeg gjorde helt i begynnelsen.

Jeg mener jeg drikker masse vann. Har vann i flaske stående ved siden av meg på jobb, og jeg fyller den flasken mange ganger for dagen. Renner på do hele tiden. Våkner av og til midt på natten, fordi jeg må late vannet. Føler meg som en gammel mann....

aragorn sa for siden:

Hei

Nå er frokosten overstått og jeg har nå forstått at jeg må få i meg mer energi, i hovedsak fra fett.

Ser fra forumet her at en fordeling mellom fett/protein/karbohydrater bør være 75%/20%/5%. Da snakker vi om prosentvis energimendge, og ikke prosentvis mengde.

Leste et annet sted på forumet at 1g fett har 9kcal energi, mens protein og karbohydrater har 4kcal.

Til frokost hadde jeg egg og bacon, stekt i smør.
I følge "Mat på Data" så fordelte det seg i gram som 38.5 fett, 23,2g protein og 0.5g karbohydrater.

Utregnet vil da energitilskuddet være fordelt slik:
Fett: 38,5 * 9kcal = 346,5kcal (78,5%)
Prot: 23,3 * 4kcal = 93,2kcal (21,1%)
Karb: 0,5g * 4kcal = 2kcal (0,4%)
Total: 441kcal (100%)

Nå var det jo litt lite karbohydrater, men det får jeg ta igjen senere på dagen. Da vil jo fordelingen til frokost være rimelig grei iallefall.

Har jeg forstått det riktig?

MaritR sa for siden:

Du spiser alt for lite grønnsaker....Lag en salat til lunch f.eks;)

Carisma sa for siden:

Du bør ligge mellom 15 og 20g, ikke noe poeng å ligge lavest mulig.

Det er bare Smør som er Smør, alt annet er kjemisk framstilt (og inneholder blandt annet det samme som malingsfjerner! :eek:)

Cassiopeia sa for siden:

Akkurat :) Ekte, rent meierismør, laga av fløte/rømme. Det er i grunnen det samme hva slags smør, så lenge det er av rette sorten.

Karbene får du alltids i deg, jeg tror ikke du skal være redd for det :)
Jeg ser forresten at du gjør samme feilen som meg (faktisk tror jeg det er en viktig grunn til at det går sakte med meg) og spiser lite grønnsaker.

Karbene bør aller helst komme fra grønnsaker, så et salatmåltid er bra. Ellers er det en ide å ha grønnsaker til eller i alt, f.eks noen agurkskiver og evt litt tomat til egg & baconfrokosten.

Cassiopeia sa for siden:

Frokost i dag ble en eggemelk-latte:

1,5 dl vann kokes opp med 50 g smør
Pisk 2 eggeplomer lett (stavmikser)
fortsett å piske mens du heller vann/smør oppi
smak til med vaniljeessens om du vil
og hell dette over et shot espresso.

Energi: Fett 97%, protein 3% karb <1%
(0,5 g karbohydrater, 416 Kcal)

Og så var det skikkelig godt!

aragorn sa for siden:

Jeg bruker vanligvis å ha med agurk til frokosten. Glemte det i dag.
Bruker du et helt måltid med kun salat? Spiser du da ekstra fett i andre måltider, eller bruker du salat ved siden av noe?

Cassiopeia sa for siden:

Jeg prøver å ha noe grønt til alle måltider, men innrømmer glatt og elegant at jeg ikke er flink nok. det er liksom så lett å glemme de agurkskivene, samem hvor gode de er.

Jeg tar gjerne en neve ruccola ved sida av egga, forresten. Jeg vet ikke helt hvorfor det er enklere å ete masse ruccola enn isbergsalat forresten. Kanskje fordi det bare er å ta seg en neve?

Om jeg lager salat så prøver jeg å lage den feit og proteirik. En neve grønt, litt paprika (jeg er ikke glad i rå tomater), kanskje løk eller purre og så tilsetter jeg ost, kokte egg og/eller litt kjøtt. Avocado er en suveren fett- og proteinkilde som jeg elsker, men bruker for lite.

Hmm... det høres ut som det blir avocadosalat til lunsj, gitt.

hope10 sa for siden:

Å det er jeg også, å nå føler jeg meg temmelig oppgitt også, for jeg har ikke veid kjøttet, bare grønnsakene :( ikke legger jeg det inn et sted, å for å være heeeeelt ærlig så fatter jeg ikke hvordan dere klarer å regne ut hvvor mye av alt dere spiser, selv om jeg har sett mange eksempler, og forklaringer.... må forsøke en gang til å forstå det, når jeg slipper å ha 4 barn hengende over meg, så helst vil overta pcen... men om jeg ikke får til den biten, er ikke dette noe for meg da? er det avgjørende for å klare det?

Så flott at du gir tilbakemld, har du veldig lyst å si meg hve jeg gjør galt også :o setter stor pris på om du vil.

Melange?? Er det feil? Jeg har masse av Tine smør, men jeg liker ikke det...å så lukter det fælt når jeg steker det syns jeg :o

Jeg er i ketose fremdeles, aner ikke hvordan jeg får det til egentlig, nå når jeg ser hvor avansert dette faktisk er ovenfor her .. men jeg teller karber på grønnsakene kun, å ikke på det andre, trodde jeg kunne spise til jeg var mett på det andre jeg, var det min venninne som har tatt denne, sa til meg :flau:

Men har veldig lyst å vise dagens oversikt for meg, for da kan jeg også rette på det jeg gjør feil, om noen vil hjelpe meg å se på det :)

Frokost:
Forsov meg 8egentlig ikke, var våken, men hadde sirup i baken idag, så kom litt veeeeel sent ut av sengen :P) når jeg skulle på jobb idag, så varmet 2 pizzastykker, fra oppskriften tdligere i denne tråden, å blandet inn kinakål, skar alt i biter å spiste det....

Stekt en omelett av 5 (er det mye :flau) egg, litt purre, fløte, og bogskinke, til lunsj på jobb, har drukket mengder med vann, sikkert for mange, for det er egentlig det letteste med dette syns jeg :P

omeletten spiste jeg på jobben, å etter jobb har jeg ikke hatt anledning til å spise enda, å så er jeg ikke sulten, men siden alle snakker om at det er lurt å spise ofte for å holde forbrenningen oppe, så skal jeg forsøke det lite og ofte, selv om det ikke frister så altfor mye..

Middag idag blir 2 kyllingfileter, så skal jeg steke champinjong (5 kanskje), litt purre, sammen med fløte, å ha soppstuing til kyllingene sammen med 10 kokte rosenkål, som jeg bare elsker, å MÅ ha hver dag :D

Senere ikveld skal jeg ha ostekjeks, ved å steke kavli oppskjært ost, med jalapeno, eller bacon, etter oppskrift herfra, med hjertesalat, reker, majones, og agurk, og med egg, hjertesalat og majones.

Hvor må jeg endre noe??

Carisma sa for siden:

Melange=malingsfjerner :ja:

Her ser man hvorfor:

MaritR sa for siden:

Hope10: Glem at du skal spise lite og ofte, på ketolyse skal du spise når du er sulten hverken mere eller mindre...:)

hope10 sa for siden:

:eek: vekk med Melange......Alt dere kan :_ohmy:

Ok, blir så forvirret, så at det stod om ketolysen i et ukeblad denne uken, å der mener jeg det stod at det var viktig å spise jevnlig for å holde forbrenningen igang, chili var også bra for det, samt drikke mye vann og trene, var derfor jeg kom på det, for jeg spiser kanskje bare 2 måltider en dag, sidne jeg ikk eblir sulten på lenge nå, får ikke skikkelig sultfølelse lenger.

Emine sa for siden:

Jeg er veldig imponert over at jeg har klart å holde meg unna vekta jeg! Gleder meg til veiedag på tirsdag, det blir spennende å se hva som har skjedd på en uke.. Fikk tilbakemelding i dag på at jeg hadde gått ned. Og det er jo gøy etter så kort tid :)

Lissi80 sa for siden:

Hei :) Har ikke lest gjennom hele tråden, men ser dere er godt igang.

Jeg meldte meg inn på forumet i slutten av 2010. Hadde en liten "test periode" med lavkarbo i 2 uker da for å se om jeg i det hele tatt hadde motivasjon og tid til å tenke litt annerledes når det kom til mat :) Jeg ble kjempemotivert og gikk ned 2 kg de to ukene!! Men så visste jeg at jeg ville kose meg i jula, så etter disse to ukene gikk jeg over til vanlig høykarbo kost med ny planlagt start 3.januar 2011 -og da begynte jeg for fullt igjen. Og jeg koser meg SÅÅÅ fælt. Til nå har det ikke vært så veldig vanskelig. Jeg har klart å holde meg unna alt søtt og har egentlig ikke savnet det (men det var selvfølgelig hardt de tre første dagene). Lager masse deilig mat (etter inspirasjon fra Lena Beatrice sin blogg -hun fortjener all oppmerksomhet hun kan få) og LCHF bloggen :) Jeg er veldig glad for at andre deler av sin kunnskap og erfaring, for uten det vet jeg ikke om jeg hadde klart dette. Som tre-barns mor og med full jobb har jeg ikke tid til å sette meg helt inn i dette og gjøre utregninger osv selv, så jeg satser på at ved å følge andres oppskrifter kommer jeg langt :) Så får vi se om jeg etterhvert klarer å stole nok på meg selv til å lage mat på egenhånd -og altså ikke bruke andres oppskrifter hele tiden ;)

Ikveld er det to uker siden jeg startet og derfor skal jeg veie meg ikveld -så får vi se om jeg har gått noe ned. Håper jo på det, men lavkarbo begynte jeg på først og fremst fordi jeg oppdaget hvor stabiliserende det var for blodsukkeret mitt, samt å bli kvitt søtsug (jeg var en sjokoholiker og kunne lett spise 200 gram sjokolade daglig).

Gleder meg til å dele erfaringer med dere :)

¤Lene¤ sa for siden:

Innlegget til Gerd var helt supert:heia:Godt å ha noen erfaringsrike som kan komme å passe på oss litt. Nå har jeg hatt 10 år som har endt i ganske mange kg pluss, og da jeg startet vektnedgangen i 2010 hadde jeg hele 26,3 kg (grøss) som skal av igjen. Da er det jo klart at det ikke er gjort på noen uker. Regnskapet fra 2010 sier at 7,9 kg ble borte, så det fortsatt mange igjen å jobbe med i 2011. Men nå har jeg funnet fremgangsmåten, og skal jobbe meg sakte med sikkert nedover :)

Kjenner meg veldig igjen i det flere av dere skriver om veiing flere dager i uka, faktisk hver eneste morgen, og ofte på kvelden også. Kanskje jeg skal prøve å legge bort vekta denne uka, langt inni et skap eller noe sånn at den ikke er så tilgjengelig. Kjenner jo at humøret blir litt dårlig de dagene som vekta viser noen 100 gram mer en den forrige dagen, men så kan de plutselig være av igjen neste dag.

Ha en flott søndag allesammen :)
Jeg har én vakt igjen av arbeidshelgen min, og da er det heldigvis tre uker til neste

Stine sa for siden:

Jeg skal også på tur neste helg og planlegger allerede hvordan jeg skal komme meg igjennom en helg på hotell og med diverse selskapeligheter .jeg er ikke så bekymret for maten egentlig , tar med med noe nødproviant just in case. ( litt kyllinglår,baconcrisp , mini Babel osv. Jeg er mer bekymret for dette med alkohol , og har lest her inne at å være i ketose og å drikke alkohol ikke alltid er helt bra . Forstår at mange blir dårlige og reagerer raskt på alkoholen . Tenker å prøve forsiktig med litt rødvin og se hvordan det går , håper jeg ikke går ut av ketose :) vet noen hvordan jeg forandrer på ticketen min etterehvert som vekten går nedover ??

Cassiopeia sa for siden:

Flott, Emine!

Cassiopeia sa for siden:

Det er nok lurt å ta med litt nødproviant ja :) Kanksje en pose eller boks med nøtter er bra attpå det du nevner her.
Hotellmat er sjeldent noe problem, i alle fall ikke hvis du planlegger litt. De fleste hotell har jo buffeter til frokost og lunsj, så da er det bare å boltre seg i all den gode og lovlige maten. -Og med så mye godt er det ingen som reagerer om du lar brødet ligge heller.

Gjennom jobben har jeg arrangert kurs og konferanser på mange ulike hoteller opp igjennom åra, og alltid er det spesielle hensyn som må tas i matveien. Om de bare får noen dager på seg er det knappest noen grenser for hva folka på hotellkjøkkenet fikser, og ofte er de bare glade for å få ei utfordring.

En gang hadde jeg med et reisefølge med alle disse utfordringene:
Cøliaki, melkeintoleranse, eggintoleranse, diabetes, en veganer, et par lakto-ovo vegetarianere, en nøtteallergiker, en sirusallergiker, to på saltfri kost, et par fedonister, en som måtte ha most mat, og en muslim som ba om Halal-kjøtt.

ALLE fikk god mat SAMTIDIG.

Ta en telefon rett over helga, fortell hva du ikke kan spise, og ikke minst hva som er JA-mat, så fikser de det :)

Alkohol skal du være forsiktig med av to årsaker:

1. Du tåler sannsynligvis mye mindre, i alle fall første gangene du drikker.
    Første gangen jeg drakk alkohol i ketose var jeg ikke forberedt på dette, så jeg drakk normalt, kanskje mer og raskere enn vanlig også, på grunn av situasjonen rundt meg. Jeg ble snydens på kort tid, skikkelig dritings av en alkoholmengde jeg normalt ikke skulle reagert særlig på. Anbefales ikke.

2. Alkohol er gift for kroppen (det er jo derfor vi blir berusa), så levra konsentrerer seg om å forbrenne alkohol før den tar seg tid til å brenne kroppsfett. Derfor må du regne med an liten stopp i vektnedgangen.

Skal du drikke alkohol, så drikk tørr vin (be om en med lite restsukker) og mye vann. drikk mer vann enn vin, og kos deg med det (lille) volumet du innvilger deg. - For ingen ting er så trasig som dårlig samvittighet. Jeg er sikker på at man legger på seg av den.

Klikk på den, og logg deg inn med passordet du valgte da du lagde den. Når du har endra talla, evt laga en ny, så bør det vises i tickeren. Hvis ikke kopierer du koden inn i tickeren på samme måte som første gang.

Bollemor sa for siden:

Hei hei:) i går var jeg på julebord/nyttårsbord med jobben. Det var blåtur, som endte opp med først rebus, før vi tok turen vidre til SPENST treningstudio.. der det va leid en instruktør til å ha time med oss. Ble zumba i en time. Etter treninga så var det å pynte seg og hive på ytterklær, for ute så skulle vi på kanefart, som endte hjem til sjefen:)
Der ble vi servert spekkemat, bær- is - sjokolade kake, og masse alkohol. For min del så ble det ikke så mye alkohol, jeg hadde jo på forhånd bestemt meg for ikke falle ut av ketose. Men det må jeg ærlig innrøme at jeg gjor:( Da vi startet juleborde.. så ble vi servert piroger, og rusbrus. Men sjefen hadde meg spekkemat til meg, jeg drakk vann først. Og ville det.. Men ble på et sett vis litt pressa til å ta en rusbrus jeg også.. så jeg drakk 1 rusbrus med 11 karb per dl!!!, for å ikke sitte der å være kjip:S Resten av kvelden ble det vann til maten (spiste ikke potet og slikt som er fy) , jeg tok litt bær til desser.. men droppa isen og kaka. Etter maten ble vi servert drinker.. og der ble det nokk 2-3 drinkere med bacardi razz (fyyyyyy) og cola zero. Men uff..er så vanskelig i slike situasjoner, hva skal man gjøre da??? sitte der med kun vann? jaja.. blir lenge til neste gang værtfall. Håper på at den ene rusbrusen og de drinken ikke ødelegger for my for veiedag i morgen, og at jeg kommer meg fort inn i ketose igjen:)

Lissi80 sa for siden:

Uff, jeg gruer meg litt til slike sosiale sammenhenger kjenner jeg. Man blir jo sett på som SÅÅ kjip.. Jeg unngår så langt det går slike ting nå om dagen -og heldigvis for meg så har jeg det veldig fint med mann og barn hjemme i kvelder og helger -så jeg savner ikke å være veldig sosial akkurat nå heller :) Men jeg vet jo at dagen vil komme og jeg vet at jeg kommer til å være streng mot meg selv da. Det er maten som bekymrer meg mest egentlig for alkohol drikker jeg fint lite av og det kan jeg faktisk klare meg uten -og den som sier noe annet da kan bare prøve seg ;) Jeg bestemmer faktisk over MEG, sånn er det bare! Men maten som sagt..Ja, en får jo bare spise det en kan av det som serveres og la vær det man er usikker på.. Og så planlegger jeg faktisk å være så forberedt at jeg kommer til å spørre hva som serveres og evt ta med min egen mat hvis det viser seg at det ikke blir riktig for meg å spise det som serveres :) Ikke på restaurant da selvfølgelig, men hvis man blir bedt bort til folk...

Lissi80 sa for siden:

Ikke så opptatt av vekta, men det er jo moro lell da :) På to uker har jeg gått ned 4 kg :) Fornøyd, så får vi ta en ny måling om to uker :)

hope10 sa for siden:

jaa jeg er i ketose enda :D tok en sticks for å sjekke siden i har vært i 60 års dag, å spiste ute, med hele familien, å jeg slet med å finne mat, men det har heldigvis gått bra :D phu, jeg kan puste lettet ut :P

Marhus sa for siden:

I morgen har jeg gått på ketolyse kuren i en uke, jeg klarte ikke å holde meg unna vekten i stad fordi jeg var så spent, og da hadde jeg ikke gått ned en eneste kilo! Hadde faktisk gått OPP 1 kilo?! Jeg har tissa på stix og den har vist utslag (den ble litt lilla, men vet jeg drikker litt for lite vann) Så det betyr jo at jeg er ketose? :o Det er kjempe umotiverende, men fikk mensen i går, så kan ha noe å gjøre med det? Har gått på ketolyse før og da har jeg mista 2 kilo på 2 2-3 dager også, og nå? NADA :( men men, får holde meg i skinnet litt til å håpe på forandringer! Det trenger jeg!

hope10 sa for siden:

jeg venter ogsåå på mensen, å gikk opp denne uken uisst om det er derfor eller andre ting, men jeg har ihvertfall ikke kommet meg ned igjen, å mensen er ikke kommet enda, så da går jeg kanskje enda mer opp, men jeg håper det går ned igjen etterpå da, så gleeeed deg til uken etter mensen du så kanskje du har gått ned endel da :D
Det skal ihvertfall jeg glede meg til, var noen som sa det at vi kan hold epå mer vann eller noe rundt mensen, å at vi kunne gå opp 1-2 kg, så tror nok det ordner seg etterpå, gleder meg til å se tallene dine da :heia:

slumrende ullteppe sa for siden:

i morgen begynner jeg og samboern på ketolyse... blir spennende, og hardt siden jeg er sukkeravhengig... men vi gleder oss og er motivert for å klare dette... har mange kilo som skal bort, og håper virkelig at jeg klarer å følge dette...:D

¤Lene¤ sa for siden:

Ukens utfordring til meg selv:
1. Ingen Pepsi max før på fredag
2. Ingen snikveiing - altså ikke veiing før på søndag (den blir hard)
3. Få til hvertfall to treningsøkter - ser ut som det blir strålende vær
for skiturer på østlandet den kommende uken

Må jobbe med meg selv litt her, men det er jo det utfordringer er for :)

Ha en fin uke allesammen!

langaard sa for siden:

Velkommen slumrende ullteppe!! Jeg og samboern spiser også ketogent:) Masse lykke til!!

Marhus sa for siden:

åh, det var en trøst å høre! Håper det er derfor! Ja, får vente i spenning og se! Håper jeg bare raaaser ned i vekt! :D Tissa akkurat på en stix og den ble først rosa, også lyselilla, så var jo utslag. Men har også gått på penicillin nesten hele uka ( slutta på fredag) det kan kanskje ha noe å si også? Noen som vet det?

Å, fy søren...! I går kveld skulle jeg driste meg til å ta bittelitt rødvin, for jeg har kun drukket kaffe med fløte + vann/Farris siden 3.januar. Tok totalt ett lite glass, og jeg har nå ligget og følt meg skikkelig "fyllesyk" siden kl..22...! Får ikke sove og har rett og slett følelsen av at kroppen gjør ALT for å kvitte seg med det:( Absolutt ikke å anbefale, og slett ikke verdt det(!), når man er i ketose, så her blir det alkoholfritt i lang tid fremover, altså.

Emine sa for siden:

Ser ut som en flott plan :)

hope10 sa for siden:

:nedfor:.....som forventet oppgang denne uken for meg....skikkelig frustrerende,siden jeg ikke har skeiet ut med noe som helst.....hadde det bare vært 0,1 ned, så hadde jeg vært fornøyd, men oppgang var skikkelig frustrerende...:(

hope10 sa for siden:

Et skikkelig teit spm, fra meg....vi skal kunne spise alt som har hatt et hode leste jeg et sted, er blåskjell ok? det har vel strengt tatt ikke noe hode da, men sjømat er vel ok, om jeg husker riktig?

Fjasnissen sa for siden:

Den regelen med hode har jeg ikke hørt før... men blåskjell har, i følge "Den store matvaretabellen" bare 0,6 gram pr 100.

Vil anbefale alle å bruke den tabellen til å slå opp varer dere er usikre på.

Her: lavkarbo.no/matvaretabell

hope10 sa for siden:

Den var genial, visste ikke at den fantes en gang jeg.....:flau: tusen takk skal du ha, søkte på den nå :)

Fjasnissen sa for siden:

Hmmmm.... trodde det var en link til den i nybegynnerposten til ArnaKristin som jeg la inn relativt tidlig i tråden.... men med så mange som har startet i desember og januar, så drukna den kanskje litt. Vanligvis ligger den som en av de første postene i en slik tråd, men det gikk så fort at jeg ikke rakk å legge den inn før ;)

hope10 sa for siden:

sikkert jeg som har klart å overse den, merker det ikke er alt jeg har oversikten over helt enda, men det kommer seg heldigvis sakte men sikkert. Ble litt MYE info i starten ja, selv om jeg ventet en mnd på å begynne, så jeg kunne sette meg skikkelig inn i dette, så jeg slapp å lure på alt, så lurer man jammen på mye når man starter opp allikevel, men forsøker så godt jeg kan å surfe rundt å få dette til nå :)

Fjasnissen sa for siden:

Jeg lurte også på en hel del når jeg starta, og jeg også brukte mye tid på å lese her før jeg satt i gang. Sånn vil det nesten alltid bli når det er så mye informasjon man skal ta til seg. Men se etter den nybegynner-posten. Mye nyttig informasjon der.

hope10 sa for siden:

Det skal jeg :)

aragorn sa for siden:

Hei

Hadde veiedag i morges, og hadde faktisk gått ned 1.2kg denne uken. Jeg ble ganske overrasket, da jeg ikke har klart å holde meg unna vekten i uken som gikk.
Da viste den lite og ingen nedgang.

Jeg tok et par grep i helgen da det viste seg at jeg ikke tok inn nok fett og energi totalt sett. Kanskje satt det i gang kroppen? ;-)

Uansett, igjen en god start på uken. Gleder meg til neste uke om dette fortsetter.

Camela sa for siden:

Hei. Jeg slenger meg på her! Gikk på ketolyse i høst men gikk bare ned 4,5 kg ( har gått opp nesten alt igjen i jula..) men er mer motivert denne gangen! Skal gå ned 25-30 kg og har som delmål å gå ned 10 kg før sommeren! :) Håper det er et realistisk mål.

Cassiopeia sa for siden:

Jeg gjorde det samme, samtidig, og vips! Over en kilo ned :)
Takk for drahjep Aragorn, det var dine 4000 kJ som sparka meg i baken :)

aragorn sa for siden:

Det lover jo bra for oss at vi kan ta av såpass på en dag eller to..... ;-)

1979 sa for siden:

Heia.

Hiver meg med her jeg.
Virker som det er mange trivelige folk her, så dette kan bli en koslig "vente" på vår og fin kropp tid:p

Har gått på ketolyse for ca. 3 år siden, gikk da ned 25 kilo.
Nå har 12 av de kommet på igjen, men de skal får dra tilbake igjen til sommeren.

Har veiedag på fredag, sees da.

pheona sa for siden:

Wow! Her er det fortsatt liv ser jeg! Jeg er på vei med å starte med ketolyse igjen, omtrent ett år siden jeg startet første gang. (Jeg startet faktisk i dag). Jeg sprakk litt til sommeren 2010. også sprakk jeg helt når sommeren var slutt... også begynte jeg så vidt igjen på høsten, og sprakk igjen helt. Fra og med i dag skal jeg være flink! I allefall en god stund ;)

Noe av det som var vanskelig til sommeren... var at Jeg og samboern min begynte samtidig på ketolyse. men når sommeren var godt i gang, føte han at han var klar for å stabilisere seg. så han gikk til bok 2 av opplegget.. mens jeg fortsatt skulle være i ketolyse.. Dette var veldig vanskelig for meg. Da jeg ble fristet av blandt annet all frukten han ville spise.. Det var også ganske mange matvarer han kunne begynne å begi seg ut på.

Nå skal jeg på'n i gjen med godt mot!

Siden jeg startet i fjor... har jeg tilsammen gått ned...... ingenting.. men lagt på meg 5 kilo.... ( ikke akkurat som planlagt). men jeg gikk ned ca 18 kg mens jeg faktisk holdt på da!

Det er iallefall min historie!

(dette var kopiert fra februarstarter tråden fra i fjor)

Så her starter jeg da! Mine 118.3kg skal nesten halveres.. forhåpentligvis over lang tid... Men jeg vil ned til 70-80 kg .( og nei... ikke før sommeren.. ;) )

Jeg håper iallefall at jeg skal klare å holde meg motivert og ikke sprekke så allt for ofte, og ikke så altfor lenge. Det er et par anledninger jeg allerede vet om som jeg vil skeie ut på, men jeg håper at det ikke sklir ut alltfor meget fordet!

Jeg var helt ute i helga. Mumset sjokolade og pizza som en gal, og gått opp 1.5 kg i vann. Men jeg besinnet meg heldigvis på morgenen i dag, og lagde meg en god frokost bestående av egg og bacon :D

Sabrina sa for siden:

Hei folkens:)
Henger meg på som enda en ketose nybegynner!
Startet 3. januar og har gått ned 5,6 kg siden da! Veier meg kun hver mandag morgen:rolleyes:
Synes det går overraskende greit og er klar til å teste ut litt flere oppskrifter!

Tror det er viktig å være litt tålmodig og ikke legge FOR mye press på seg selv:p

Hjelpe meg :o Hahahaha
[font=Comic Sans MS][/font]
Er i ketose og har vært stabil i flere dager, og synes kosten er kjempebra og at det aller, aller meste er utrolig mye bedre! Men jeg kaldsvetter og veksler veldig i temperatur, føler at jeg nærmest "bader" i svette om natta og at hodet til tider er på en skikkelig karusell. Dette er ikke noe syte-og klageinnlegg, mer en betraktning rundt at det faktisk er veldig fascinerende å merke kroppslige endringer. Jeg tenker jo innimellom på at jeg skulle ønske jeg hadde gått ned mer, men leser stadig vekk, på ulike fora, at enkelte har hatt en treg start og at det for noen tar tid før det går "utforbakke" vektmessig. Og faktisk er gevinstene så store på andre områder (f.eks energimessig) at det får jeg holde ut. Jeg skjønner at enkelte synes det blir vel mye spørsmål her inne om ting som er blitt nevnt før, men jeg tror det er fellesskapet, fellestemaene og stadige bekreftelser på at vi har de samme spørsmålene og utfordringene som faktisk gjør at man føler seg hjemme og inkludert her. Og jeg tenker at siden dette jo er en startertråd, så må nødvendigvis noen stier tråkkes opp igjen. Det er liksom nok å sette seg inn i og holde seg oppdatert på i selve livstilsendringen her at iallefall jeg har litt problemer med å finne fram i gamle tråder og være oppdatert på hva som er sagt før. Jeg synes "nybegynnerspørsmål" er viktige påminnelser om hva vi faktisk holder på med, og skjerpende ifht egen slanke- og kostholdspraksis.
I morgen blir det karatetrening, så da får motstanderne passe seg, altså! :D
God natt, alle sammen, og lykke til resten av uka!

nisse sa for siden:

god morgen alle sammen. da er vi på uke 3. målet mitt er å gå ned 10kg til påske (sent påske denne året). noen flere som har lyst til å bli med? hva med å lage eget tråd? :spent::spent:

Fjasnissen sa for siden:

Det finnes en tråd under "Sofakroken" (nederste forumet) som heter "5 kilo til påske". Kan jo slenge deg på der

nisse sa for siden:

ja. men tenkte på 10. ikke 5. da bli det bare 0,7 kg til jeg er i mål. bli ikke motivert av det jeg... ;)

MaritR sa for siden:

Hvis du er i mål om 0,7 så er det jo 5 kg igjen til påske da

Fjasnissen sa for siden:

Og du får helt sikkert lov til å bli med selv om det er 10 kilo fra i dag du skal ned. Tror ikke folk er så kjipe ;)

Emine sa for siden:

Veiedag I dag, har gått ned 1,6 kg siden forrige tirsdag :) Veldig fornøyd med det, selv om jeg selvfølgelig skulle ønske at det gikk enda fortere!

Har drukket litt pepsi max, og spist noen atkinsbarer den uken som var. Nå tenkte jeg at jeg skulle prøve å holde meg unna begge deler. Kanskje bevege litt på meg også ;)

Håer det går bra med dere alle sammen!

hope10 sa for siden:

Jeg har lyst til å trene litt for å få litt fart på det evt, men jeg har lite med overskudd, hører mange snakke om hor opplagte de er blitt, men jeg er også i ketose, å jeg merker ingenting til det, jeg er bare trett,

trett om morgonen, trett på jobb, å har egentlig nok med å gjennomføre det jeg må iløpet av en dag, klesvask, husutvask, sengeskift, aktiviteter til ungene osv osv..

Hvor langt ut i kuren er dere, som er blitt fulle av energi/opplagte? ser frem til den biten der :)

Nå fikk jeg tilbake ketosesmaken i munnen! Akkurat NÅ :eek:
Venta på den i hele dag :D

Tidl. medlem sa for siden:

For meg løsnet det først i dag.. Altså 14 dager etter jeg begynte. Jeg har tvunget meg gjennom dagene som har gått hittil, holdt på å sovne på jobb og bare vært helt matt. Men i dag har jeg godt med energi.
Og jeg vet det ikke kommer av god nattessøvn, for jeg var våken halve natta med poden min.

hope10 sa for siden:

Ok, er over 14 dager siden jeg begynte, så kanskje det nærmer seg for meg også da, jeg holder også på å sovne på jobb, eller om jeg setter å se på fjernsyn, eller for å høre at ungene leser leksene sine på ettermiddagen :S

Takk for tilakemld, da kan det hende det skjer noe her også til slutt :)

Bollemor sa for siden:

da har jeg gått ned 1 kg til.. så minus 5 kg på uker nå:)

hope10 sa for siden:

:heia: så flink du er :)

nisse sa for siden:

gratulerer! :heia:

Cassiopeia sa for siden:

WOW!! Du har nesten nådd meg igjen jo!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.