< Tilbake til oversikten

FASE 2, motivasjon, råd, hjelp og trøst

Fungirl sa for siden:

Tusen takk for tips Grotingeling :klem:

Synes det er så få gode grønnsaker vi kan spise på fase 1 og 2, kan jo i prinsippet ikke gjøre annet enn å steke og koke greiene og det er jeg kjempelei av. Men holder vel ut ett år eller to til :lol:

Flott oppskriftstråd :)

JollyJ sa for siden:

Kjempelurt med oppskriftstråd!! Her går det mye i salat, men god med annet også, nam nam..

JollyJ sa for siden:

Må fortelle om mitt legebesøk i dag.. Jeg har alltid dratt hjem til Norge når jeg skal ha legesjekk, men fant endelig en lege her i Moskva som har med ED å gjøre. Så jeg var hos henne i dag, vet ikke helt om jeg skal le eller grine jeg, dama virket rimelig snodig må jeg si. Hun så på de blodprøvene jeg hadde tatt i Norge og skjønte ikke poenge med å ta de. Hun mente jeg måtte ta ultralyd på hele kroppen for hun mente blant annet at leveren min var alt for stor og og full av fett. Og at en sånn diet var veldig stressende for kroppen og man viste aldri hvordan den reagerte. Hun mente at jeg måtte til gynekolog for å sjekke meg siden jeg slanket meg, for jeg kunne jo plutselig bli syk både her og der.
Det var da vi spurte om hun hadde ED kurs, og hun svarte ja men. Hjelpes meg, gale dame...
Svindyrt var det også.... :p:D

Fungirl sa for siden:

Tror jeg hadde gått for min norske lege neste gang ;)

JollyJ sa for siden:

Det er det ingen tvil om at jeg vil gjøre hvertfall, ler enda av den "legen":D

Popp sa for siden:

Godt å se deg i Fase 2 , Fungirl - grønnsakene er et skikkelig påfyllsmåltid så jeg håper du finner deg noe du liker, uten å få hetta :lol:

Kjenner at jeg ble litt lei av grønnsaker, enda jeg varierer veldig. Men det hjalp å gå over til å wok'e det i stedet. Masse krydder og litt pesto :nam:

Idag skal jeg ha 1/2 grillet kylling og det gleder jeg meg til. Etter mange år på grete roede hvor vi måtte ta av skinnet( som virkelig er det beste) er det godt å tenke på alt det man kan spise på lavkarbo enn alt det man må skrape vekk når man er på grete roede. Det blir nesten som å friste med søtsaker og så får man bare tørt brød....:rolleyes:

Lykke til på hytta, mokki. Håper det går bra med alle ED måltidene.

Jolly :lol: Jeg tenkte at det kan jo hende det er slik ED foregår i Russland, men for deg som er vandt til vårt system så må det ha vært helt latterlig. Skulle vært intr å høre hva Eurodiet - Norge kan si om den saken.

Popp sa for siden:

Vi kom ned fra fjellet igår, og har levd helt i ED fokus. Ingen utskeielser :D
Det ble ikke så lange skiturer, da barna ikke er så raske på ski enda. Men jeg og de to eldste fikk tatt en tur på 2,5 km en av dagene. Ellers har det vært mye i hoppe fra taket, kaste snøballer, lage påskehanen av snø, m.m.

Å komme seg vekk noen dager fra hverdagens tjas og mas kan anbefales. Deilig med stillhet om kvelden, med et glass vin, litt nøtter og en mann som maserte bena mine. Fikk lest litt bøker også, og det er lenge siden sist.

Nå er vi hjemme igjen for å rydde og kaste ting i huset. Utrolig mye rart jeg har samlet på opp gjennom årene. Så snart snøen er vekk, skal vi få en container på plass; noe kastes her, annet går på loppemarked!

studine:) sa for siden:

Hei igjen!
Jeg er nå kommet hjem fra påskefjellet (egentlig for å skrive oppgave, så det må gjøres straks...) Mer eller mindre full fokus på ED de første 4 dagene, men så de siste 2 har jeg unnet meg litt godt om kvelden. Likevel, vekta viste 73,6 i dag, og jeg er aldeles straks gått ned 10 kg. Vekta var riktignok ikke min egen, så jeg har forbehold om feilveiing.. men jeg tror og håper det stemmer likevel;) Det har vært deilig med litt påskekos, men jeg kjenner hverdagen kaller.. og jeg gleder meg faktisk også. DEILIG med rutine og trening.. og vektnedgang!:D

håper påska er levelig for alle andre også!

GOD PÅSKE!

mmmmm.. jeg lager kosemat til lørdagen:D fylte squash i ovnen..=) karbonadedeig, sopp og tomatsaus.. (og litt juks.. ost... men ingen karbs i ost, bare litt mye fett:P) det lukter HERLIG... og jeg er SULTEN=) Men må nok smøre meg med tålmodighet til maten er ferdig, tror jeg:D

mokki sa for siden:

da er vi hjemme fra hytten også. Det har gått ganske bra med tanke på mat. Uka før vi dro var jo katastrofe. men jeg håper og tror at tickeren min snart viser riktig. Nå SKAL jeg holde fokus om jeg skal klare å nå målene jeg har satt fremover...

arkine sa for siden:

flinke dere er
jeg kom hjem fra portugal i går ,,og det har absolutt ikke vært verken lavkarbo eller ED ,,,men det går bra .. mye vann i kroppen ja ,og det er på vei ut nå,, flyr på do i ett ,,så håper det går fort unna
og joda 5 kilo vann ,,men cm har ikke øket heldigvis ,,

så nå er det full fokus på Ed fram til 17 mai

Alida sa for siden:

Hei alle sammen ;-)
en stund siden jeg har vært "her inne" ,håper dere alle har hatt en fin påske :-)
Jeg har nok hatt en utskeielse men den var planlagt og har faktisk ikke vollet meg noen dårlig samvittighet heller. en kveld i påsken koste jeg meg med mann og unger med is og brownis + litt snop så dagen etterpå var det bare å fortsette som før og dethar gått veldig bra. Har snudd litt på tankegangen... før hvis jeg har "sprukket" har jeg fått dårlig samvittighet og bare spist enda mer.... nå er dette en kostholdsendring så jeg får heller unne meg noe av og til (har ikke rørt noe på 3 mnd) så fortsette som nå, ja nemlig hehe det blir nok det beste for meg.
det går sakte men sikkert nedover, skal (må visst..vil ikke) over i fase 3 den 10 april hallo det er jo på lørdag alt... noen andre som også snart skal det?
Stor klem

Popp sa for siden:

Hei Alida, så bra at det gikk greit med bare den lille utskeielsen. 10 april er ikke lenge til nei, selv skal jeg ikke over til Fase 3 før i slutten av april.

Ingen utskeielser på meg i påsken, hadde planlagt å ikke ha det. :D
Men søndag var jeg sulten, det var for mye godteri i huset. Det var tøft å måtte bare si til deg selv at jeg ikke skulle ha det. Så jeg endte opp i 7 måltider! Neste dag holdt det med 4 måltider. Godt å tenke på at jeg innen mai kan begynne å spise jordbær. Det gleder jeg meg til...

Mål for april er ellers å få inn litt trening. Det har ikke blitt noenting forløpig.

Popp sa for siden:

Jeg er også klar for full fokus! Torsdag skal jeg på klinikken å veie meg, men lurer veldig på hvordan Fase 3 blir... og hvor lenge den varer.

grotingeling sa for siden:

Da er jeg også i gang med fase 2 - endelig! :D
Skulle egentlig startet på torsdag etter hjemkomst fra USA, men var både sliten og ute av døgnrytme.
Så jeg fortsatte med samme type mat-opplegg som jeg hadde på turen; kjøtt og fisk + grønnsaker (mye mer grønnsaker enn jeg spiste i USA).
I dag er derfor første dag med fase 2, og dessuten skal jeg til kontroll i dag for å diskutere opplegget videre.
Merker det er godt å komme i gang igjen, faste rutiner på både mat og trim.:p

Det gikk veldig bra hos legen, alt vekttap bortsett fra 100g var fett!:D
Blir dermed å finne i fase 2 de neste 8 ukene fram til neste kontroll, og håper jo på å se tall som starter med 7 innen den tid. Time will show :p

mokki sa for siden:

Veldig bra grotingeling. Jeg sliter med utskeielser. det er bare så idiotisk. Så nå blir ny taktikk. Nå tester jeg belønningssystem som man bruker på ungene....Jeg lager en avtale med mannen om et visst antall dager. klarer jeg den tiden uten utskeielse så blir det premie. hva jeg får blir opp til han, og det trenger ikke være noe mye. Så får vi se om jeg klarer å holde meg i skinnet. Jeg er 1kg over der jeg slapp før trondheimsturen og påske og all styr. Nå vil jeg videre ned......

Popp sa for siden:

Bit tennene sammen og bli med videre på dette. Du klarer det helt sikkert om du bare bestemmer deg. :klem:

GTL: Men hvor mye hadde du gått ned? Du må oppdatere med slik info, det er så spennende... :heia:

Jeg går bare rundt med et stort glis ikveld etter veiing på klinikken. Jeg hadde gått ned 4,6kg til og veier nå nesten 15kg mindre enn i slutten av januar. BMI er nå på 28,5 og jeg er ikke lenger gradert til FEDME, men "bare" til overvektig.

Gjett om jeg er fornøyd??

Popp sa for siden:

GTL!
Denne fant jeg på innlegget ditt, og jeg har noen spm. Siden du bruker både mengden på kjøtt og dobbelt mengde av egg; - hvor mange personer er den beregnet på? Hvis 1 - blir ikke det for mange måltider på en gang..

NB! Det var forresten mange gode ideer der som jeg skal prøve meg på - bare jeg har litt ekstra tid. Takk for input!
Pai

150g kjøtt (alle typer fungerer greit, bør kvernes eller kuttes i små biter)
1/2 hakket grønn paprika
1/4 løk, hakket
4 store egg
krydder etter smak (chilli er en favoritt for meg)

Forvarm ovnen til 175 grader. Smør en muffinsform-panne eller bruk store muffinsformer i papir. Stek kjøtt, paprikaen og løken i noen få minutter. Avkjøl. Ha i eggene og soppen. Ha røren i muffinsformene
Stekes i 20 minutter eller til eggene har stivnet.
Blir ca 6 store muffins.

Greit til lunch eller kvelds med salat/grønnsaker til.

Oppskriften gir to porsjoner/måltider, og da har jeg ofte en liten salat ved siden av.
Skal korrigere oppskriften slik at det står antall porsjoner.

Er nok ikke helt våken, for jeg skrev vel litt lite om resultatene hos legen :rolleyes:
Som tickeren min viser så er jeg nå nede i 86,5 kg pr mandag, og det samme viste vekta hos legen.
Alle kiloene ned fra forrige kontroll bortsett fra 100g er rent fett, så jeg er kjempe happy.
De 100 grammene var muskelmasse, men de skal jeg få tilbake nå når jeg har startet opp trimming igjen :D
BMI er nå 33.4, så jeg nærmer meg "bare" overvektig-nivå:D

Belønningssystem fungerer veldig bra for meg, og jeg belønner meg selv med penger når jeg har vært flink. Tømte sparegrisen og kjøpte sko på USA-turen for belønningspengene jeg hadde samlet siden oktober i fjor - ble 3 par Eccosko :D
Stå på, du kommer deg helt sikkert tilbake på sporet :heia:

La meg gjette - du er kjempe mega ultra fornøyd?
Gratulere med nedgradering fra fedme til overvektig, og ikke minst et fantastisk resultat i antall kg.

I dag viser MIN vekt 73,4kg og jeg er i himmelen. -10,1 kg siden 8.februar, og jeg er halvveis.. :D eller, nå begynner vel jeg å tenke at målet kanskje burde være 60 kg i steden, men nå får jeg holde meg til 63 til jeg er der, også får delmål2 bli 60.. eller noe med et 5-tall? :o

Nå er det ned og trene.. Det blir DEILIG! Og jeg håper jeg er kommet ned til 6-tallet innen Tunisia (krysser fingrene!).. 5 uker.. What do you think? er det urealistisk?

Popp sa for siden:

Helt riktig :D

Studine: strålende resultater på deg også! 6-tallet om 5 uker kan være meget mulig det. Du er fortsatt i Fase 2, og da er vel vekttapet fortsatt ganske stort ( det blir nok andre "boller" når vi kommer i Fase 3).

Strålende vær idag, hadde tenkte jeg skulle opp på loftet og gå gjennom sakene der - men ut å rake løv frister faktisk enda mer. Det er deilig med VÅR!

Alida sa for siden:

:o

Nå er det ned og trene.. Det blir DEILIG! Og jeg håper jeg er kommet ned til 6-tallet innen Tunisia (krysser fingrene!).. 5 uker.. What do you think? er det urealistisk?[/quote]

Gratulerer!!!! fem uker... det klarer du :-)
Tunisia sukk det hørtes herlig ut, vi var der for noen år siden utenfor sousse ( tror det skrives slik hehe) var veldig herlig. litt slitsomt å handle for de drar deg nesten inn i "bodene" men det er litt av sjarmen med å gå på markede også da. Stå på videre :-)

Søndag morgen i solveggen ........ deilig.
Har kommet sikkelig i gang med både fase 2 og trimming denne uka, og i tillegg har jeg fått snudd døgnet helt tilbake til norsk tid.
Skal si det tok tid denne gangen....
Har jobbet ganske lange dager denne uka (var en del oppgaver som hastet veldig på jobb), og det har nok vært en god hjelper til å snu døgnet.
Resultatet av alle disse omstillingene ble selvsagt migrene på fredag kveld, men fikk tatt medisin tidlig og i dag er jeg helt fin igjen.
Så nå er frokost inntatt, og jeg er klar for tur
Ha en fantastisk søndag

Fungirl sa for siden:

Er ikke flink å titte innom, men vil bare si gratulere til dere alle med flotte resultater :)
Jeg har temmelig langt igjen til jeg er nede på de tallene dere er, men en gang kommer jeg nok dit jeg også :)
Her går det bare bra, mitt proteinmåltid er kyllingsalat i ukedagene og så lager jeg middag i helgene. Funker greit selv om jeg sliter med å spise i helgene, glemmer det rett og slett. Mest fordi jeg ikke er oppe så tidlig som når jeg skal på jobb, men satser på at det går seg til.
Kontrollveier meg innimellom, men vil ikke tenke på vekta før jeg har time hos legen igjen i mai. Blir de tallene jeg bruker :)

Ønsker dere alle en strålende fin uke :klem:

Tydelig å se at våren er her for fullt , for aktiviteten på forumet ser ut til å være mindre.
Jeg merker i alle fall at jeg tilbringer myyyyyye mer tid ute i frisk luft i stede for inne forran PC'n, men det er jo bare positivt i forhold til både helse og trivsel.
Merker at motivasjonen stiger i takt med gradestokken (nesten bokstavlig ), og håper dere også har det på samme måte.

Ellers så må jeg si at det har gått forbausende lett å komme tilbake på ED etter USA-turen.
Trodde jeg skulle få litt problemer med produktene (er jo ikke akkurat gourmet mat...), men det har gått kjempebra.
Veeeel... pastaen måtte jeg bare gi opp i går, men ellers går alt ned like greit som før.
Har tenkt å prøve ut noen nye oppskrifter denne uka, regner med det blir noe med fisk (har så lyst på fiskekaker for tiden....)

DUNK!
Smalt rett i veggen jeg gitt! Ikke bokstavlig da, men i form av en litt uforståelig vektøkning.....
Ser ut til at overgangen fra bare mat tilbake til ED har ført til en litt uheldig vektøkning, for en snikveiing i dag visete 88,4 kg :eek:.
Er dette vann? kanskje muskler? (håpe håpe håpe) eller en kombinasjon????
Må ta en titt på hva jeg spiser til middag tror jeg, for ellers har jeg jo kun spist ED-produktene.
Har imidlertid trimmet ganske mye mer denne uka i forhold til de foregående ukene, og håper jo det er der sammenhengen ligger - muskler :cool:.
Skal ikke la meg stresse altså, måtte bare lufte ut hodet litt :p (kan jo være at jeg har havnet på et lite platå også...)

Men du, det har jeg også lagt merke til, at det kan skje. Jeg tror det løses med masse vann og fortsettelse sånn du holder på. Etter påske så var det sånn for meg også.. en vekt før jeg gikk tilbake, og så når jeg spiste ED gikk jeg opp.. men det ble borte igjen=)

Og trimmen gjør det nok ikke "bedre" akkurat denne uken, men du skal se at det hjelper maaasse neste uke;) og om du tar en langøkt med kondisjon (f.eks. i 30-60 min) så får du ut en del vann... Hvis du bare går, altså=) Men husk å drikke mye!

Fungirl sa for siden:

Er garantert vann og det slipper taket når kroppen er kommet helt i ED modus igjen :klem:

Fungirl! Hvordan går det med deg? lenge siden jeg har sett deg her inne! Går alt fint?

Takk for oppmuntringen, det er godt å vite at vi er flere med samme opplevelse. Og jeg vet jo at jeg er riktig spor, men blir av og til litt motløs når vekten sånn over natten nesten fyker til værs! Var akkurat innom bildetråden og fikk en kjempe-motivasjonsboost av bildene til Iset - verdt et besøk

Fungirl sa for siden:

Hei hei Studine :)

Joda er her jeg, er mest i bloggene, men leser her når den blir oppdatert :)
Hadde noen slakke uker rundt påske med sykdom og direkte leihet, men er nå igang igjen og trener altfor masse :D og spiser garantert ikke nok så blir kjekt når jeg skal til legen igjen i mai, da blir det vel kjeft å få....hehe
Vekta har jeg lagt litt bort, skal kontrollveie meg lørdager for å se at det går nedover, men den reelle vektnedgangen (hvis det er noen) tar jeg når jeg går til kontroll hos legen.

Står til med deg da? :klem:

Fungirl sa for siden:

Har vært ofte innom den tråden og det er kjempemotiverende, iallefall som regel, enkelte ganger er det totalt umotiverende faktisk fordi jeg kjenner på hvor lenge det er til jeg kan kalles slank. Så det går opp og ned hvor ofte jeg er innom den tråden kan jeg bare si :D

det står veldig bra til:) jeg tripper nedover=) snart ser jeg 6-tallet. Det blir DEILIG!:) Trener og koser meg! Skjer ellers ikke så altfor mye. Nyter singellivet! og jeg koser meg veldig med å gå nedover i vekt.. men jeg merker jeg er veldig utålmodig. og det er ganske dumt. hehe.. for man bør ikke være så utålmodig;) da blir man bare frustrert. så lenge det ikke går oppover;)

Fungirl sa for siden:

Jeg trenger forresten litt hjelp om noen har tid ;)

Jeg spiser følgende til mat omtrent HVER dag, iallefall i ukedagene:

Frokost: Kakao med kanel

Lunsj: Kyllingsalat bestående av isberg, agurk, rød/grønn paprika, cherrytomat og kyllingfilet

Mellom: Cappuccino

"Middag": Frokostblanding eller pannekake

Kvelds: Brownie

Jeg får i meg for lite grønnsaker, det er jeg helt klar over og prøver å ta igjen når helga kommer.

Problemet mitt er at jeg tror jeg trener for mye i forhold til det jeg inntar.

Denne uka havner jeg på 7 timer ren trening, enten styrke eller kondis.
Og jeg fikk "kjeft" av legen sist når jeg trente 4 timer i uka.

Det jeg lurer på er om jeg skal kjøre på med litt mer proteiner i form av mat, for eksempel ett kokt egg når jeg kommer hjem fra trening, hva tenker dere?

Redd jeg bryter ned muskelmassen og at kroppen går i sparebluss. Å kutte ned på trening er pr i dag ikke aktuelt for jeg storkoser meg, har to hviledager i uka og flere takler jeg ikke, blir så rastløs at jeg holder på å klikke :) Hvem hadde trodd det liksom ;)

Fungirl sa for siden:

Så deilig da, og ikke minst å se 6 tallet snart :heia:

Jeg er vel den av oss her på ED som har mest som skal vekk, og jeg kjenner det er tungt å vite at jeg liksom ligger så langt bak, ikke at det er en konkurranse, for alt i verden, men jeg føler meg kanskje litt mer alene.
Men misforstå meg rett, jeg er utrolig glad på deres vegne alle sammen, dere er jo snart i mål :heia:

Tja. jeg spiser et måltid mindre enn deg og trener like mye... eller mer. jeg trener 1,5 timer (av og til mer) hver ukedag... så tror det skal gå fint jeg. Hvis du føler deg bra da? Hvis ikke, så ville jeg spist litt mer protein. Når jeg tenker meg om har ikke jeg vært SÅ nøye på hvor mange gram proteiner, så jeg spiser nok mer kjøtt/kylling/fisk enn jeg nødvendigvis skal enkelte dager. Det er min erfaring:P jeg kan i grunn ikke si mer enn det. Jeg får bare skryt av legen (aka mamma) om blodverdier og generell standard på kroppens helse.

Fungirl sa for siden:

Jo jeg føler meg veldig bra igrunn, men jeg forbrenner nok endel kcal mer enn deg siden jeg veier mye mer enn deg, det er kun derfor jeg lurer på om jeg bør fylle på liksom :) Og jeg spiser nok knappe 150 g kjøtt/fisk/fugl hver dag så jeg er redd jeg er litt i underskudd der. Men skal prøve med ett egg etter trening fremover, når jeg husker på det iallefall ;)

Ok, ja det gjør du nok da=) Men du skal se du får det til. Spis mer proteiner du:) Det går nok bra!

Når det gjelder at du føler du har så mye å gå ned. Jeg tror vi alle føler det. Jeg tror i grunn du ikke skal tenke på meg. eller noen andre! Og bare fokusere på DEG! Fokusere på hvor FLINK du er! Tenk så bra det er at du har tatt steget for å snu om på livet. Tenk hvor flink du har vært til å gå ned i vekt hittil! Tenk så bra det blir!:)

LYKKE TIL!

arkine sa for siden:

ikke tenk at du ligger langt bak oss andre ,jeg har vært der du er,
det har tatt meg mange år og komme dit jeg er i dag,, med mange tunge stunder,og massevis av slankekurer
.. og husk du er ikke alene ...vi som ikke har så mange kilo igjen ,, vi sliter vi også,,,
å når vi en vakker dag kommer i mål , så begynner den virklige kampen, å ikke øke i vekt igjen,,,
jeg syns du er utrolig flink ,, som trener så mye i tillegg ,, jeg er ikke flink med trening ,,men har tatt ut sykkelen igen , og få vel si det sånn at kondisen er på bånn.. me den skal bli bedre

Hm, men du? jeg kom på noe. En personlig trener sa til meg da jeg fortalte hva jeg drev på med, at 2/3 av treningen bør være kondisjonstrening, og 1/3 styrke. Kanskje det rett og slett er blandingsforholdet på treningen din;) Og det er jo lett at man endrer på!

150g fisk er altfor lite...! Er det ikke? hvorfor ikke mer? er du ikke mer sulten? Spis mere mat, jente;) du skal se du går ned likevel=) I går hadde jeg en totalt uproduktiv dag i sengen med tv og chat med venner som har bestemt seg for å reise til den andre siden av jordkloden.. Jeg tror kroppen satte pris på treningsfri, jeg. =) Men i dag er det ingen hvile å få=)

Fungirl sa for siden:

Takk begge to :klem:

Jeg har jo gått ned og gjør det nok ennå, men kjenner jeg er litt lei, men det går vel over :)
Vil bare ikke ned i muskelmasse så jeg kjører på med litt mer proteiner.
Grunnen til at jeg ikke har spist mer fisk vet jeg ikke, bare ikke tenkt over det når jeg har tatt frem maten, men som sagt. Skal øke på med proteiner så får vi satse på at musklene ikke forsvinner :)

Da er det nok greit, skal du se. Spis litt mer proteiner, bare du! Og forresten, jeg kan skjønne at du er litt lei. Jeg blir det av og til jeg også.. Men ikke av kostholdet, nødvendigvis. Jeg tror i grunn jeg bare er utålmodig. Bare tenk på alle de positive sidene ved dette kostholdet! Bare tenk hvor DEILIG det er å føle seg sprekere, med oppkvikket! Og bare tenk hvor BRA det er for kroppen din! Bare fokuser på noen andre ting som er positive ved dietten, utenom vektnedgangen. Og kos deg med følelsen av at du gjør noe POSITIVT for kroppen din!=):klem:

Fungirl sa for siden:

Jeg har jo gått på ketolyse i nesten to år så jeg tenker stort sett på at kroppen har det bra, men innimellom så sniker det seg inn disse vekttankene som er irrierende.
Og jeg er lei kostholdet for jeg ser ikke på det som jeg spiser nå på ED som kosthold, kun ene og alene som en hestekur for å komme meg lengre ned i vekt :)
Ketolyse var himmelen spør du meg, men siden kroppen ikke ville ned i vekt lengre så valgte jeg å prøve ED, planen min er å leve litt streng Fedon resten av livet, det har jeg prøvd før (før oppstart på ED) og det synes jeg var helt supert :)

Men vi må bare bite tennene sammen til vi er i Fase 3C og 4 kanskje, og da begynner kampen med å holde vekta :)

Dere er iallefall kjempeflinke :klem:

:) Jeg kan i grunn skjønne at ED er slitsomt om man har holdt på med ketolyse såpass lenge. For meg er mat plutselig ikke viktig lenger.. det føles veldig rart, i grunn. Men jeg bryr meg rett og slett ikke så mye. Men nå har jeg vært på ED litt lenger enn deg.. kanskje det skjer for deg også? ;) Det er klart, jeg spiser god mat da... eller, mat jeg i utgangspunktet syns er godt. Kjøtt, fisk og grønnsaker er kjempenam=) Også har jeg jo unnet meg et par runder med sushi:P Fordi det bare ble sånn... hehe jeg vet ikke, jeg fungirl. Kanskje det handler om å legge inn små godbiter for seg selv? Variere litt? kanskje det blir kjedelig for deg med kyllingsalat hver dag i uka?

Du skal se du klarer deg gjennom denne tunge perioden:klem::heia:Jeg heier på deg!

Fungirl sa for siden:

Tusen takk for heiiing :klem:

Er ikke inne i en så veldig tung periode, synes igrunn ED er helt greit, men lettere på Fase 1 faktisk, da slapp jeg jo å tenke :)
Og jeg tenker omtrent aldri på mat, jobber med å få i meg alle måltidene for dagen faktisk :) Og det synes jeg er helt greit :)
Er egentlig bare det at jeg er redd for å få i meg for lite, eg har omtrent 40 kg til som skal ned utenom de 25 eg har gått ned så tror jeg kroppen trenger litt mer påfyll enn den får, spesielt siden legen min IKKE ville at jeg skulle trene noe mer enn jeg gjorde forrige gang jeg var inne. Og det gjør jeg jo fordi det er så kjekt. Så planen heretter blir å spise ED 4 ganger for dag + ett måltid og så kommer jeg til å spise ett kokt egg eller noe sammen med det ene edmåltidet slik at jeg føler selv at jeg er tryggere ihht muskelmasse :)

Tusen takk for alle fine ord og oppmuntringer :klem:

Heldige Fungirl som elsker å trene :dulte:, skulle ønske jeg kunne låne litt av den lidenskapen...... Er forøvrig helt enig Studine, spis litt mer proteiner når du trener så mye så beholder du muskelmassen.

For min egen del så må jeg si at denne uka gikk rett i vasken :mad:, har taklet overgangen tilbake på ED skikkelig dårlig må jeg si. Eller kanskje det er overgangen fra ferie til jobb som har vært for tøff??? Uansett - har endt opp med å kjøre en blanding av ED (ED frokost og lunch) og anbefalingene til norske helsemyndigheter :eek: (middag og kvelds). Dette har ført meg ut på helt feil vei, og vekta har gått opp masse (ja det er er mye vann - men likevel....). Så nå har jeg lagd en slagplan for de neste 2 ukene, og det er da jeg håper at treningslysten til Fungirl er smittsom :D

1 - Spis ihht fase 2 (3 + 1)
2 - Trim i hverdagen (vi har flyttet til 5. etg på kontoret, så her blir det en del trappegåing framover :p)
3 - Gjennomfør 3-4 treninger i løpet av uka (MUP)

Her skal det jobbes, for å gi opp er ikke et alternativ!!!!

Fungirl sa for siden:

Sender over litt treningsiver jeg, er jo så moro :)

Men vil ikke anbefale deg å starte opp med 3-4 treninger i uka om du ikke er så klar for det eller så glad i å trene.
Ta ett par uker med to eller tre treninger og så øker du når du føler at du ikke vil bli lei og trives med å trene ofte. Bare ett lite stalltips ;)

Fantastisk Fungirl - det hjalp umiddelbart
Kom meg ut på tur tross sludd, regn og vind i alle retninger - herlig.
Har jo totalt hatt 4-5 trimturer de siste to ukene, så helt uten trening har jeg ikke vært :rolleyes:
MEN trenger å komme meg tilbake i faste rutiner - er nok her jeg har sviktet både med mat og trening :o (og aaaaalt for mye pepsi max....)

Failure is only a fact when you give up.
Everyone gets knocked down, the question is:
Will you get back up? JEPP!!!!!

Fungirl sa for siden:

Så flink du er, kjempebra :heia:

Da er de faste rutinene snart på plass :klem:

Popp sa for siden:

GTL: Det kan vel være forskjellige årsaker til økningen, men spm er hva har du tenkt til å gjøre med det? Og svaret er selvfølgelig å fortsette med ED :D. De ekstra kg vil nok forsvinne igjen, det kan jo umulig være fett du har lagt på deg... Så flink du har vært til å komme deg ut for å trene, jeg er MISUNNELIG. Jeg tror jeg må ha belønning for treningsøkter i stedet for delmål på kg'ene :rolleyes:

Fungirl: Kjenner selv at jeg sliter litt med motivasjonen,.... eller kanskje ikke motivasjon - men heller lysten på noe annet enn ED mat. Noe som smaker mer. Idag skeiet jeg ut med bacon som poppmannen hadde stekt til pannekakene, det smakte DEILIG. Men jeg har ikke noe valg, skal jeg klare å komme meg ned på vektskålen - og vi skal klare det - alle sammen! Derfor er det så kjekt med dette forumet, vi heier på hverandre :heia:. Tenk på alt det du har klart allerede. Det er en FANTASTISK jobb du har gjort for helsen din. Når det gjelder protein inntak og trening så er jeg enig med de andre at du bør øke på, men kanskje det holder med et ekstra ED måltid? På fase 2 så står det antall ED måltider: 3-5 ( jeg er på 4 ED + proteinmåltid). PS! Trenger ekstra mye treningsvipper fra deg, jeg også. NÅ MÅ JEG KOMME MEG UT FOR Å TRENE!!!!!

Studine: :heia: heier på deg og ditt 6-tallet. Så fantastisk (låner smileys til GTL). Hvordan går det forresten med lesingen, det er vel snart eksamenstid for deg?

Popp sa for siden:

Jeg har forresten klart av og til å glemme at jeg allerede har spist proteinmåltidet til lunsj - og problemet er der hver gang vi skal ut å spise. Under måltidet kommer jeg plutselig på at jeg har jo allerede spist. Lider jeg av pre-alzheimer? Jeg er et skikkelig surrehue. En annen ting som jeg merker - er de gangene jeg drikker vin, max 2 glass så kjenner jeg meg full. Det er helt vanvittig, tror ikke jeg kommer til å tørre å prøve meg på sprit, da blir jeg vel ikke bare full - men dritings. Blir vel heller lite av mojito denne sommeren. Det kommer jeg nok til å savne :snufs:

Ja da er jeg et steg nærmere å komme meg tilbake på rett spor, men jeg er nok opp 2,5 kg som ikke er vann dessverre
Ble veldig frustrert av vekta i går morres (veiedag), og tok derfor turen innom Fedon-klinikken og fikk veid meg der.
Resultat; + 2.5 kg (0,5 kg muskelmasse, litt vann og nesten 2 kg fett!!!!!)
Ble selvfølgelig kjempeskuffa, ikke så rent lite deprimert men passe forbandet også - helvet heller !!! (og jeg beklager på det sterkeste til de som eventuelt ikke tåler slikt språk :rolleyes:)
Så sukkertrollet greide å få en stortå innenfor hos meg forrige uke kan det se ut til, og det må jeg jobbe med denne uka.
Så jeg har lagt en form for plan:
1: ikke ha penger/kort med meg på jobb - for da kan jeg ikke kjøpe mat i kantina (har selvsagt med meg ED-produkter og salat :p)
2: samboeren må orde mat til seg selv (da slipper jeg å bli fristet)
3: ED-kjeks i veska, lomma, bilen, kontoret, på stua - ja over alt i tilfelle jeg blir sulten.

Men det jeg ikke skal gjøre er å straffe meg selv, det vil si - straffen kommer nok i form av en gedigen migrene i løpet av uka.
Positiv tankevirksomhet er det som skal til, positivitet i overflod - og her vet jeg jo at jeg kan hente mye fra alle dere andre herlige mennesker

Fungirl sa for siden:

Treningsvibber sendes i fleng :):) Skal selv på zumba og bosu i dag, gleder meg som en unge på julaften :)

Motivasjonen min er tilbake, eller den har vært der hele tida men når jeg ikke har vært frisk så har jeg ikke orket tanken på poser liksom. Men er i form igjen og går på med krom hals :)
Jeg har gjort noen tilpasninger og hvis det ikke går utover vekta, så kommer jeg til å fortsette med det, mulig det går litt senere ned men jeg skal leve på dette ganske så lenge så da får det heller bare gjøre det :)

Fungirl sa for siden:

Ikke tenk på det som har vært kjære deg, spist er spist, og det ødelegger mer for deg om du fortsetter å irritere deg over det som har skjedd. Ta pause fra vekta i to uker så du får litt ro rundt det å fokusere på maten så skal du se at de kg er borte vekk ganske rask :klem:

Sukk. Jeg som var så fornøøøyd!:( I dag er det 300g opp. Det gir fortsatt 1,7kg siden forrige tirsdag.. så jeg burde være happy. Men det er jeg selvsagt ikke. Så jeg stresser. Men sikkert bare for sen middag og for mye salt i forhold til vann i går. Ikke var jeg flink til å spise til riktige tider i går heller. Nå skal jeg ned og trene så føler jeg meg bedre! Men ellers.. skuff. Kanskje jeg føler meg bedre i morgen=)

Fungirl sa for siden:

300 g er da ingen vektendring :) Et dobesøk så er det gone liksom :)

Og 1,7 kg på en uke er jo helt vanvittig bra, om det er på to uker så er det også kjempeflott :)

Popp sa for siden:

Som jeg skulle ha sagt det selv. 0,3 er ingen økning - og dermed ikke noe å være skuffet over. Kos deg heller med 1,7kg for det er super bra :heia: Selv går jeg på en vekt som bare har hele kg, og det er egentlig ganske så greit. 80,3 og 80,7 blir det samme. Jeg veier da 80 uansett. :D

Ok - da har jeg roet nervene heeeelt
Dagen har vært veldig positiv, og så langt har jeg holdt meg helt til fase 2. Nå står litt bevegelse på planen, og så litt tv-titting :D

Takk popp og fungirl!! =) Jeg koser meg=) i kveld så har jeg "jukset" litt.. Dvs en halv porsjon proteiner ekstra.. for jeg orket rett og slett ikke noe posemat, og har ikke spist nok, pluss en heeel haug med trening. og da blir det for lite mat. Så nå blir det litt karbonadedeig:P så enkelt gjorde jeg det:P haha stekt selvsagt. I morgen skal dagen planlegges bedre så jeg ikke kommer i underskudd med maten!!=)

tinus76 sa for siden:

Off det går voldsomt tregt for meg, så tregt at jeg ikke orker å være for aktiv her inne. Men det går nedover, sent men sikkert.

Idag så jeg 7 tallet for første gang på ca. 11-12 år!! Jeg skal ALDRI opp på 80 tallet nå... :D Dette er virkelig en stor milepæl for meg!! Målet nå er å komme ned rundt 75 og så ta litt sommerferie! Jeg orker ikke en hel sommer uten litt pastasalater etc... Trenger ikke å ta helt av, men smake på litt :)

Ha en flotters dag!

Gratulere med 7-tallet , og nå er du jo over halv-veis til målet
Av erfaring så kan jeg si; ja det går tregt til tider!!! Men så lenge du ikke foretar de store utskeielsene, så vil det fortsette å gå nedover.
Ha en flotters dag du også

Fungirl sa for siden:

Grattis med 7-tallet, så utrolig herlig :heia:

tinus76 sa for siden:

Ja, jeg har mine utskeielser innimellom, det er nok derfor det stopper opp av og til, emn det er helt greit med meg... Så lenge det går nedover er jeg fornøyd. Blir jo lei innimellomog, så orker ikke hardkjøret.
det jeg ser frem til nå er å søke om bukplastikk :) Det er det jeg jobber mot!

Dag 2 av "tilbake-på-sporet", og hodepinen glimrer med sitt fravær
Og selv om det har vært en rimelig travel dag, har jeg greid å spise riktg
Er så fornøyd, og all skylfølelse for forrige uke er borte - det samme er følelsen av mismot.
Fantastisk hvor raskt det svinger fra bunn til topp, men nå håper jeg å bli her på toppen en god stund

Så flink du har vært!!!!!=) Det er virkelig deilig når det går riktig vei, jeg er enig i det. Skyldfølelsen, ikke minst.. det er fantastisk å slippe!! Og så blir det i grunn mye lettere å leve når man har kommet litt inn i det, syns jeg!=)
DU ER KJEMPEFLINK!!=) Fortsett sånn!!!

Takk Studine:love:
Og jeg kan rapportere om fortsatt fraværende hodepine, så jammen tror jeg at den holder seg borte denne gangen :D
Men i dag har jeg merket suget etter "noe", ikke nødvendigvis snop, men "noe" å putte i munnen.
Har imidlertid holdt meg hard, og heller inntatt mengder med vann - hvilket betyr do-springing resten av kvelden :p
Så det går bra, og nå er de tre værste dagene over.

Fungirl sa for siden:

Hipp hurra og :heia:

Takk takk, hvordan går det forresten med deg?

Fungirl sa for siden:

Her går det så det suser :)
Har gjort litt tilpasninger som gjør at jeg føler dette er noe jeg kan holde på med leeeeeenge :) Og det er litt mer proteiner pr dag så får vi se hva som skjer :)

Har ikke snikveid meg denne uka og det er jo en seier bare i seg selv....hehe

Tusen takk for at du spør :love:

Blir jo til at jeg følger med på deg og de andre som også går på ED, og jeg er så nyskjerrig på hvordan det går!
Dessuten så har jeg jo lest en del i bloggen din (om ikke kommenter så mye), og vet jo at du har hatt mye å stri med :klem:

Det er kjempeflott!!! Det er BARE mentalt, vet du;) Og maasse vann er jo absolutt kjempe fint! Jeg kjenner til det suget.. men det går jo over, det vet du. Så det blir som å kjempe seg gjennom en detox;) haha Godt at hodepinen glimrer med sitt fravær!!=)

I dag står vekta på 70.8kg=) og det vil si at det er vektnedgang på 800 gram siden i går. Det er rart med vektnedgang syns jeg. Ene dagen nothing, dagen etter er det 800gram ned. Det er sykt snodig, syns jeg. Deilig da:D

anyway, nå er det "pasta" med hvitløk, litt smør og litt ost. haha.. høres ANTI-slanke ut... men osten har 0 karber, og jeg trener så mye at det lille fettet og proteinet har jeg bare godt av:D hehe

Fungirl sa for siden:

Grattis :)

Veier du deg hver dag eller?

er det noen andre som syns det er litt mye av den pastaen? jeg orker liksom ikke alt.. men så føler jeg at jeg bør spise den opp.

Guilty :( Jeg har prøvd å la være, for skjønner jo at det ikke er helt bra. Men jeg klarer ikke:P så da blir det som det blir;) Dessverre. Kanskje jeg klarer det etterhvert, men akkurat nå er jeg så ivrig på dette med 6-tallet da vet du=)

Fungirl sa for siden:

Men du har vel en dag i uka som teller? For vekta kan jo svinge voldtsomt fra dag til dag.

Jeg har noen uker jeg veier meg ett par ganger, men uanset hva den viser så er det vekta lørdags morgen som teller :)
Denne uken har jeg ikke veid meg så er litt spent på i morra kan du si :)

Jepp - det er veeeeldig mye pasta. Ofte så spiser jeg bare 2/3 deler.

Fungirl sa for siden:

:suss:

Fungirl sa for siden:

Ja det er sykt mye pasta, jeg spiser bare litt for jeg synes den smaker papp rett og slett :(

Da er jeg pakket og klar til kurs i Sveariket, 5 (6) dager (inkludert reise) med alle gleder og utfordringer det gir. :D
Tar toget til Oslo i dag, og så tog videre til Stockholm i morgen
Disse askeskyene som stadig svinger inn over vestlandet er jo ikke til å stole på, så for å være sikker på å rekke kurset på mandag har vi valgt å ta toget - choochoooooooo.
Om det blir tog hjem igjen vil jo tiden vise......
Men siden turen nå er utvidet med 2 dager, betyr det at jeg får nesten en uke uten andre ED-produkter enn kjeksene
Så opplegget blir nok veldig likt USA-turen, og det fungerte jo veldig bra - er bare litt urolig for returen tilbake til ED når jeg kommer hjem.
Blir kanskje litt mye vingling i dietten, men det får stå sin prøve siden kurset er noe jeg har mast om å få ta i over 1 år.
Og nå vet jeg jo om farene som møter meg når jeg skal tilbake på ED igjen, dermed forventer jeg at dette skal gå helt fint. Dessuten har jeg jo dere :love:

Håper dere alle får en fantastisk helg, jeg lover å oppføre meg og så kommer jeg nok innom med en liten status underveis

Og ja - jeg veide meg i dag (blir jo uten vekt på mandag); - 1 kg = 87,5 kg
Ticker oppdateres ikke før neste mandag.

Fungirl sa for siden:

Riktig god tur, det kommer til å gå så bra så :) Altså med maten og overgangen når du kommer hjem igjen :)

Grattis med 1 kg ned :heia:

God tur :klem:

Fungirl sa for siden:

Vektnedgang denne uken: 1,8 kg :)

Og nå baker jeg høykarbo, høyfett og høyt av alt-kake til konfirmasjon i morra :)

GRATULERER med fantastisk nedgang denne uken!!! =) Så flink du har vært!!!
Ja, det er klart jeg har en dag som virkelig teller! Det er tirsdagene=) Så blir alt annet for moro skyld?:P haha
KOS deg med høy-alt-kake. MHHH=) haha jeg har spist pølser i dag:P pølser på jobben og jeg var så sulten:P trent MASSE før jobben i dag da.

Fungirl sa for siden:

Tusen takk :)

Skal nok ikke spise kaken selv, er datteren til ei venninne som konfirmeres så jeg bare baker og sender fra meg :)
Her blir det poser vettu :)
Pølser er da ikke så gale, kunne vært mye verre :)

Popp sa for siden:

Spiser opp alt fordi jeg tror jeg må gjøre det-

TIPS: Tilfør pesto med lite karbohydrater, ca 1-2 ss. og marinér pasta litt. Deilig sammen med wok grønnsaker.

Popp sa for siden:

:heia: Så fantastisk flink du er, 1,8 kg :heia:
Lykke til med konfirmasjon.

Popp sa for siden:

:heia: Gratulerer, så flink du har vært!
PS. Det er vel ikke samme kontroll på togovergangen fra norge til sverige, så hvorfor ikke ta med deg ED produkter denne gangen. Du får holde deg unna det fete maten, så du ikke går opp i fett denne gangen. Hva slags kurs skal du på?

Popp sa for siden:

Vi har holdt på i hagen i 4 timer igår, støl i rumpa gitt :D
Idag ble trampolinen satt opp, der skal jeg si man blir svett etter 20 min. Så kanskje noen turer med ungene kan gi meg litt treningspoeng.;)

2 dager igjen av Fase 2 - tirsdag jeg over på 4 ukers 3a Fase. Glegruer meg, da grillet mais og bær skal bli deilig, men faren for at man får smaken på dette og spiser mer enn det man burde er stor. Jeg får bite tennene sammen og holde ut.

Fungirl sa for siden:

Takk Popp, for heiing og tips om pastaen :)

Har ikke hatrt konfirmasjon selv heldigvis, var datteren til ei venninne av meg, jeg bare baka :)

Fungirl sa for siden:

Deilig å få unna litt trim i hagen :)

Lykke til i Fase 3 :) Jeg har ekstremt lenge igjen på Fase 2 tror jeg....hehe

Popp sa for siden:

Takk! Du har vært flink og standhaftig du også. Det går fortere enn du tror når man bare holder ut.

Fungirl sa for siden:

Trives igrunn her i Fase 2 jeg :lol: Og når jeg skal til legen igjen så har jeg vært i denne fasen i 9 uker og jeg kan ikke tro at jeg skal over i Fase 3 med det første så jeg tenker ikke noe særlig på det heldigvis :)
Men blir spennende å høre hvordan det går med deg i neste fase :)

Lykke til!! Du får bare holde fokus og være kjempestreng.. selv om jeg skjønner det kan være vanskelig! Husk på vekta!;) Jeg tror du får det til. Og om du ikke får det til, får du ta turen tilbake hit til oss=)

Jah nå er jeg ganske fornærma over at jeg er jente, og ordentlig sur på kroppen min. I dag, og i går også, står vekta på 71,8kg. Hvorfor? vel, jeg har jo fått mensen. Jeg har ikke hatt den typen reaksjon på mens før nå, men så har jeg heller i grunn ikke hatt ordentlig mens, da jeg spiste to p-pillebrett på rad nettopp for å unngå det...

Men er en kilo mer et reelt mensen-tillegg, eller har jeg gått opp i vekt, tro? Jeg har ikke gjort noe galt, så kan i grunn ikke forstå hvorfor det skal være et problem:( Jaja, det får meg bare til å ville være ENDA strengere.

Popp sa for siden:

Det er forskjellig fra person til person, har hørt om en som pleide å legge på seg 3kg hver gang mensen kom. Heldigvis går det vekk igjen når mensen er borte. :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.