< Tilbake til oversikten

FASE 2, motivasjon, råd, hjelp og trøst

grotingeling sa for siden:

Ja jeg har sett etter deg i bloggen, men som du sier - lite aktivitet der en periode.
Venter i spenning :stuart: - god helg forresten :klem:

Tutte sa for siden:

Henger med her jeg også :) Har akkurat kommet tilbake fra en ferieuke i Danmark, og jeg skal innrømme at jeg ikke hadde med meg ED-posene dit. Har kost meg med masse is :) Er tilbake på den smale sti igjen i morgen, skal faktisk bli litt deilig :)

Lykke til videre folkens, og fortsatt god sommer !

Popp sa for siden:

Fungirl: Da tror jeg at har klart å legge deg til som venn -har ikke gjort det før.
Grotingeling: Good :heia:

Tutte: velkommen tilbake fra Danmark. Kjenner meg godt igjen på isfronten, men tenker som så at ferie er ferie og nå er jeg tilbake i hverdagen igjen. Idag skal jeg forresten over til Fase 1- Det hadde jeg glemt frem til nå. Lykkelig uvitende.... Da blir det ikke noen omelett til lunsj :(

Tutte sa for siden:

Ja, er det jeg også tenker; ferie er ferie, så lenge vi klarer å hente oss inn igjen kjapt etterpå ser jeg ikke på litt isspising i ferien som noe problem ! :) Lykke til i Fase 1 igjen, skal tilbake der jeg også...men ikke før om ca 2 mnd !

Sola 55 sa for siden:

Hei .
En litt kjedelig historie. Hadde en kaffepause med litt "Euro Kjeks", smokk, der knasa det i tanna....:( Jeg tok ut det som plaget munnhulen, litt tann og en liten metallbit fra kjeksen.....:eek: Har noen hatt lignende opplevelser. Frustrert Sola :p

Popp sa for siden:

Huff, så forferdelig opplevelse. Jeg har ikke hørt om noe slikt tidligere, send en klage med tannlegeregning til Eurodiett.

Tutte sa for siden:

Har aldri opplevd dette nei (heldigvis må jeg jo si). For en kjedelig historie. Jeg hadde tatt kontakt med Eurodiett jeg altså !

Sola 55 sa for siden:

Hei Tutte. Har gjort det, men ikke hørt noe! Skal til lege i dag å ta det opp med henne også. Ellers så går dietten strålende:)

Popp sa for siden:

Husk å ta med en evt tannlege regning som du skal be om å få dekket!

Fungirl sa for siden:

Men tror dere at det er mulig å få sånt dekket? Hvis man ødelegger tennene ved å spise ett eple så har man vel ikke krav på å få penger igjen av butikken....

Bare lurer altså for ser det igrunn som veldig lite sannsynlig :(

Sola 55 sa for siden:

Nei tror ikke jeg får dekket noe, legen bare lo av meg :-) Og har ikke hørt noe fra Eurodietten´s team.

Popp sa for siden:

Men det er lov til å prøve ;)

Jeg tror de har ferie på Eurodiett. Jeg sendte mail til de for 2 uker siden som jeg ikke har fått svar på enda. Du får ha litt tålmodighet, mange er vel tilbake igjen nå neste uke.

savoy sa for siden:

De hadde ferie forrige uke, men moren min snakket med de på tlf mandag :)

Tutte sa for siden:

Spørs nok om en får noe dekket ja, men det skader jo ikke å prøve ! :) For det skal jo ikke være noen harde ting inni kjeksene ! Synes hvertfall de skal få tilbakemeldingen :)

Kikkin sa for siden:

Der var siste dag i fase 2 over.... nå skal jeg over i fase 1 igjen...
Blir kjipt uten et glass vin på kvelden, men jeg tror nok det skal gå greit fordet.
Skal være i fase 1 i to uker før jeg hopper inn i fase 2 igjen.
Håper på en liten boost igjen neste uke nå! :)

Pearl sa for siden:

Lykke til med fase 1 igjen. 2 uker går sikkert kjempefort. :heia:

Tutte sa for siden:

Lykket til ! :) 2 uker går fort ! :)

Popp sa for siden:

Det går fooooooooooooort! Her sitter jeg og har bare 3-4 dager igjen av fase 1 før jeg skal over til fase 2 igjen. Gleder meg til et glass vin og rekesalat. :p

Sola 55 sa for siden:

Hei. Det blir jo spennende å se om jeg får noe svar :o Nå er det tilbake til jobb og strammere rutiner:):)

Popp sa for siden:

Gratulerer med dagen,Sola!

Sola 55 sa for siden:

Tusen takk.
Dagen Blei feira med go middag sammens med barn/svigerbarn,
Og nu er det tid for en deser :)

Tutte sa for siden:

Her i gården er det fortsatt ferietider, så vekten står i grunnen ganske så stillt. Men det var jo i grunnen det jeg satte meg som mål også, spiser en del bær og en sjelden gangen en is. Til helgen reiser jeg en uke igjen til Danmark, da blir det ikke så mye fokus på ED. MEN når jeg kommer tilbake er hverdagen her igjen, og det skal egentlig bli litt godt :) Ikke så altfor lenge til jeg skal tilbake på Fase 1 igjen, og håper da å kunne se litt nedgang igjen ! :) Ha ei kjempefin uke folkens !

Popp sa for siden:

Ha en fin uke du også, Tutte. Kos deg i Danmark.

Da er jeg over i fase 2. Hadde en deilig lunsj idag: salat med ørret og eggrøre :nam:

Sola 55 sa for siden:

Like spenende å veie seg hver gang.
Det går sakte men sikkert nedover. Mitt hode vil ha litt "raskere" nedgang! Men veit jo at dette er det riktige. Så ser jeg på at andre bare raser ned. Bør jeg være fornøyd med ca 1kg i uka:rolleyes:

Popp sa for siden:

1 kg er vel ganske vanlig spør du meg. Var akkurat inne for å kikke på min journal for å se vektnedgangen i Fase 2 første gangen, og det var ca 13,5kg etter 6 uker på Fase 2. Det vil si litt over 1kg pr uke. Vet ikke hvor langt i Fase 2 du er kommet? Gratulerer med en nedgang på 12kg :heia:

Tutte sa for siden:

1kg i uka hørres veldig bra ut, gikk ikke ned noe mer jeg heller, og tror det er mange med oss ! :) Hud og hode skal jo også henge med på dette ! :)

Sola 55 sa for siden:

Ja du sier noe, føler at huden "henger" på lårene! Her må det trenes mere :)
Hode henger mere med, når en er motivert, og det har jeg vært og er;)

Popp sa for siden:

Ikke ett innlegg her siden forrige onsdag?!
Jeg har nå vært en uke i fase 2 - og kjenner at jeg ble nok veldig godt vant til både bær og nøtter i fase 3. Jeg savner det, så jeg er spent på hva kurslederen sier på torsdag når vi skal ha vårt siste gruppemøte. Regner med at jeg har 3-5kg igjen før jeg er VELDIG fornøyd. :)

Idag er det planleggingsdag i både barnehagen og SFO - synd at det ikke er SOL. Kanskje vi heller tar en tur ut i skogen.

Popp sa for siden:

NB. Glemte å skrive at jeg har gått ned 1,2kg denne uken :yuhu: :D

Sola 55 sa for siden:

GRATULERE da er det vel ikke så fært å forsake nøtter å litt annet :p

Popp sa for siden:

Ikke i det hele tatt :D

tuddelu sa for siden:

Er innom og sier hei på dere:)
Hopper straks over i fase 2, regner med å være der fra mandag av. Har lest gjennom hele tråden, så nå er jeg oppdatert og klar :cool:

God helg alle sammen!

Pearl sa for siden:

Gratulerer med en kjempefin start Tuddelu. Jeg er sikker på at fortsettelsen blir like vellykket. :)

tuddelu sa for siden:

Tusen takk Pearl:)

Jeg har virkelig lyst å klare dette. Er i grunnen mest spent på når tiden kommer til vedlikeholdskosten.
Begynte like godt i fase 2 idag jeg, var tom for middagsretter og har ikke rukket bestille nye. Lagde omelett av 2 egg, champingong, løk, purre, hakkede tomater med krydder, basilikum og oregano og en god salat til. Herlig!:)
Oppdaget også at jeg kan spise lammekjøtt nå som jeg er i fase 2 .. det er jo fantastisk! Det passer bra nå som lammesesongen er rett rundt hjørnet;)

Kanskje blir det ett glass hvitvin på meg ikveld også .. deilige lørdagskvelden.

Hvordan går det med dere andre her i fase 2?

Er det noen som har bestilt eurodiet med ekspress over natt og som vet om man får pakken levert på døren? Det koster jo tross alt ganske mye mer enn vanlig frakt ..

Pearl sa for siden:

Jeg har gjort det og den kom på døren hjemme dagen etter. Ja, og så fikk jeg mange mail for å få informasjon om hvor langt pakkern var kommet.

tuddelu sa for siden:

Så flott å høre:) Greit å ha muligheten med ekspress når det begynner å bli lite mat igjen .. der har blitt mye brownies i det siste :D

tuddelu sa for siden:

Her minker det på ed produkter, litt krise faktisk!!
Jeg har karamelldessert, aspargessuppe og grønnsakssuppe igjen. Disse likte jeg virkelig ikke, så jeg prøver å unngå dem. Men hvis det er krise så må jeg .. noen som har tips til hvordan friske opp karamelldesserten?? Den kan jeg alltids prøve meg på ..

Drar innom helsebutikken imorgen og kjøper kjeks og soyanøtter, da har jeg litt mat i hus. Også bestille produkter med ekspressfart!;)

Middagen idag er reddet hvertfall, idag blir det kylling med salat til - gu som jeg gleder meg til kyllingen:)

Pearl sa for siden:

Jeg vet ikke hva du kan gjøre med karamelldeserten, men Aspargessuppen har jeg fått spiselig ved å koke sellerirot, blomkål, løpstikke og salt, mose grønnsakene og har alt oppi suppen. Løpstikken og sellerien overdøver i en viss grad suppesmaken. Grønnsakssuppen har jeg ikke funnet noen måte å få spiselig.

Ellers kan du hvis det blir krise kjøpe Fedon sin proteinbar på Sunkost helsekosten. Det er den samme som eurodiett sjokoladebar.

tuddelu sa for siden:

Takk for tips til suppen Pearl:) Den grønnsakssuppen fikk ikke jeg spiselig heller;)
Nå har jeg kjøpt inn endel kjeks, kommer nok til å kjøpe fedon sin proteinbar også .. det var lurt:)
Varene mine er her forhåpentligvis imorgen formiddag, så da går ting tilbake til "normalen".

Hvordan tilbereder dere kjøtt, fisk og fugl i fase2?
Det står i brosjyren at det bør stekes på svak varme i ovn, helst 100 grader. Hvor lang blir steketiden da? Jeg har surfet litt innom oppskriftssidene, skal se om jeg finner noe der.

Popp sa for siden:

Velkommen til Fase 2, tuddelu! :blomster: Nei, har ikke smakt karamelldessert så ingen tips herfra. Men alle supper kan du tilføye grønnsaker som du koker sammen med ED suppen. + masse krydder.

Jeg er godtesjuk for tiden. Kaster i meg både 1 og 2 barer på en dag, og i helgen spiste jeg opptil 7 ED måltider! Satser på at det er en overgangsperiode (for ett eller annet) og at jeg snart er tilbake igjen til normalen. Regner med at vekten ved neste veiing ikke viser noe særlig nedgang. Men jeg skal heller satse på å få inn en treningsøkt. Hvor lenge har jeg sagt dette nå :o?

Sola 55 sa for siden:

Hei
Fisken steker jeg ved lav varme i teflonpanne, eller koker den i mikroen.
I ovnen ca halvtime, kommer jo ann på tykkelsen, om den er hel, eller posjonstykker. Fisk har mye veske i seg og det er om å gjøre å bevare den i fisken ;) Men her som allle andre gode råd du må prøve deg frem. Din ovn er kansje ikke som alle andres :)
Grønnsaksuppen med urtekrydder, lurt å la den hvile i noen minutter. Jeg koker oppvann å rører inn, krydder, hvile. Har fått det til å fungere.
Å ja kjeksen er god, bar etter trening eller sån i to tiden, da er jeg "hul".
Men nå er det lege veiing og veiledning. Ha en god dag:)

tuddelu sa for siden:

Takk Popp:)
Jeg er superfornøyd med resultatet i fase1, 6,9 kilo av:) Så nå er jeg klar for fase2, om det skulle gå litt saktere nedover nå, så gjør det ingenting!
Godt å spise middag igjen. Har gledet meg til skalldyr i lang tid, så nå skal det bli reker, krabbe og scampi fremover;) Med ett glass hvitvin til!
Før jeg begynte dietten hadde jeg aldri trodd jeg skulle glede meg så mye over god mat. Det er sånn det skal være!

Nå har jeg spist kjeks og salater igår, tror ikke jeg våger meg på suppene igjen .. hehe .. idag kommer ed produktene mine:)

Spis 1 og 2 barer om dagen og nok måltider til at du ikke er sulten! Det er en overgangsperiode, det vil gå over. Det er bedre å spise mer ed produkter enn å spise annen mat. Jeg tror ikke det vil gi særlig utslag på vekten din heller; kroppen gir uttrykk for at den trenger mer næring.
Jeg hadde det slik første uken i fase1; var godtesyk hele helgen og spiste 7 måltider over noen dager da det stod på som verst. Det gav ikke utslag på vekten. Så bare nyt måltidene dine, du trenger dem nå;)

Hva har du lyst å trene da Popp? Det høres ut som du er streng med deg selv om at du MÅ begynne å trene .. dette kan sette en demper på lysten for å begynne. Ta deg en treningsøkt fordi du har lyst, ikke fordi du må;)
God klem!

tuddelu sa for siden:

Hjertelig takk:) Som du sier varierer det fra ovn og kjøttstykke osv, men nå har jeg en pekepinn på hvor mye:) Takk:)

Hvordan gikk det med veiing og veiledning idag?:) Ha en fin dag du også!

Sola 55 sa for siden:

[quote=tuddelu;921445]Hjertelig takk:) Som du sier varierer det fra ovn og kjøttstykke osv, men nå har jeg en pekepinn på hvor mye:)
Jo takk legen er fornøyd, det er jo jeg og. Ca 1kg i uka siden sist veing :)
Og Blodprøvene fra sist er bra, trykket er strålende. :)
Så jeg er fornøyd. Skal en uke til Hellas 18 sept. Har valgt å holde meg i fase to til jeg er tilbake. Så dette blir bra. Meny har lakseburger, laks og reke som er malt med god krydder. Det blir middag i dag, og et gl hvitvin for å feire resultatet :)

Pearl sa for siden:

Når jeg steker kjøtt og fisk langsomt og med svak varme trenger jeg nesten ikke fett til å steke i.

tuddelu sa for siden:

[quote=Sola 55;921622]

Gratulerer så mye Sola 55!! Kjempeflott resultat! Så deilig med tur til Hellas, sol og varme:) Og der er det lett å følge kostholdet også det du kan spise;) Kos deg med god mat og feiring!

tuddelu sa for siden:

Det med fettet har jeg ikke tenkt på før! Men det blir alltid mye fett på sterk varme. Nå skal jeg prøve meg på svinekoteletter i ovnen og kanskje noen ovnsbakte grønnsaker til:)

Sola 55 sa for siden:

[quote=tuddelu;921694]

Takk for gode ord:)
Må nokk være her på berge noen dager å jobbe ekstra med dietten, da er det med god samvittighet jeg kan reise ;)

tuddelu sa for siden:

Må bare juble; jeg er kommet innenfor normal bmi!!!! Offisiell veiedag er først på mandag, men var så nyskjerrig idag;) nå viser vekten 64,7 og har da en bmi på 24,9!!! Dette var et viktig delmål for meg .. o´ lykke:)

Pearl sa for siden:

Gratulerer Tuddelu. Du har gjort en kjempejobb på kort tid. Det føles godt å være NORMAL, ikke sant????

Tutte sa for siden:

Gratulerer så mye med fantastisk resultat ! :) Du er kjempeflink :)

Sola 55 sa for siden:

;)
Gratulere det er jo strålende;)

tuddelu sa for siden:

Takk:) Det føles fantastisk å være normal igjen:) Jeg har fått tilbake meg selv!!

tuddelu sa for siden:

Takk:) Føler nesten som det har gått litt for lett .. selv om jeg nå har glemt alle de vanskelige dagene hvor jeg hadde sååå lyst på noe utenom dietten! Jeg skal fortsette å jobbe for dette gir meg så mye:)

tuddelu sa for siden:

Takk:) Veldig fornøyd sålangt:)

Popp sa for siden:

:( HUff, jeg har ikke vært flink denne uken, ikke i det hele tatt. Jeg har STORKOST meg med mange sjokoladebarer og har helt sikkert kommet ut av ketosen. Men, men ....noe utfordringer må man vel klare å komme seg igjennom. Idag gikk jeg på vekten og har gått opp 0,4 kg. Er det lov til å håpe at mensen er på vei og at det er derfor jeg har gått opp + abstinenser på noe godt?

Idag er jeg tilbake på full Fase 2. Sitter på jobben, og har tatt med meg stekte pannekaker og salat med litt fetaost. :D

tuddelu sa for siden:

0,4 kg opp med mensen er lite! Synes ikke det er ille i det hele tatt Popp:) Og gjort er gjort, du er tilbake på sporet igjen nå:)
Noen utfordringer er det og du takler dem fint med å gå tilbake for fullt i fasen igjen:) Vi har alle våre utskjeielser innimellom;)

Popp sa for siden:

Takk, Tuddelu :klem:

Og det stemte helt med mensen. Den dukket opp i gårkveld... :rolleyes:.
Ja, hadde slanking og forbli slank vært en lek og bare morro så hadde vel ikke det blitt så mye overvekt og helseproblemer relatert til overvekt her i verden. Problemet mitt er at jeg har vært gjennom Fase 3 og synes at det er helt forferdelig lite i Fase 2 å knaske ved siden av f.eks en cappucino. I Fase 3 har man både frukt og nøtter (å som jeg savner fase 3). Men bare 1 mnd igjen til det.... :D

Pearl sa for siden:

Dette klarer du vet du. Vips så er måneden gått. Er det ikke rart at man kan drømme om å skeie ut med frukt og nøtter? :)

tuddelu sa for siden:

En måned går fort;)
Det har du helt rett i Pearl, ganske rart og morro å kunne drømme om frukt og nøtter!:)

Veiedag idag, har ikke gått noe særlig ned siden forrige veiedag, 0,6 kilo denne uken .. tror jeg er blitt bortskjemt med at kiloene har "rent" av! Er jo klar over at det går saktere nå som jeg er i fase 2. Høres ut som jeg klager på "bare 0,6 kilo ned på en uke, men må bare presisere at jeg er veldig fornøyd sålangt altså!!!:)
Det har bare blitt grønnsaker / salat til ett måltid per dag siste uken, så denne uken må jeg skjerpe meg og komme opp i to måltider om dagen. Merker at magen sliter når jeg ikke får nok grønnsaker og salat.
Og drikke mer vann! Har drukket mye, men ikke nok. Ikke alltid like lett å få til alt riktig på stressende dager ..

Popp sa for siden:

Så sant, så sant.

Vips........så var det julaften :D

tuddelu sa for siden:

Over halvveis til målet nå .. uvirkelig!
Men merker det blir en spennende tid framover nå om vekten stagnerer litt .. kjenner det allerede byr på utfordringer å være i fase2. Ikke at jeg spiser ulovlig mat, men jeg spiser for lite. Nå som dietten ikke er "fullkommen" med fem ed produkter om dagen så blir det for lite mat, jeg venter for lenge med måltidene, drikker for lite. Hvorfor skal det være så vanskelig da?

Folk kommenterer også vektnedgangen og sier jeg bør bremse nå, må ikke bli altfor tynn osv. Er ikke det rart? Jeg er rett under bmi for overvekt og folk er redd jeg skal bli for tynn? Tror de er blitt for godt vandt å se meg med mine ekstra kilo;) Merker at dette påvirker meg, jeg vil gjerne nå mitt mål. Og nå er jeg nesten overbevist av andre at da vil jeg bli for tynn?

Men først; visp så var det september
I dag kommer jeg et steg nærmere en avgjørelse om ED eller ikke ED, og blir det ED skal jeg starte opp på lørdag.
Har nemlig planer om en liten bursdagsfeiring på fredag, og i år skal jeg tillate meg sjokoladerullekake ala lavkarbo - så det så!

tuddelu sa for siden:

så skjønn "septembersmiley" grotingeling!
har du fått svaret nå? ed eller ikke?:)
er det din bursdag som feires på fredag?

Da er resultatet klart ....... ED
Skal bestille produkter i kveld, så oppstart blir på lørdag
Har en del produkter liggende fra siste bestilling i vår, så jeg greier meg til pakken kommer over helgen.

Tutte sa for siden:

Velkommen tilbake igjen til oss ! Lykke til med ny oppstart på ED, håper kroppen reagerer positivt på å være tilbake igjen på ED ! :)

tuddelu sa for siden:

Velkommen tilbake:)

Pearl sa for siden:

Jeg har vært veldig nyskjerrig på hvordan det kom til å gå med deg på ketolyse, siden jeg ikke responderte så godt på ketolyse selv. Jeg synes det er så rart at så mange klarer å gå ned i vekt med ketolyse og at noen ikke gjør det. Nå når du har prøvd det ut, hva tenker du? Er det en grei vedlikeholdsdiett, eller tenker du å ende på fase 4 - Lindberg?

Ja hva tenker jeg.....
Jeg må jo si at juli og kanskje spesielt august var ganske skuffende med tanke på resultater.
Regnet jo med at det ville ta litt tid å omstille seg, og at jeg kom til å bruke hele juni på det.
Men i juli var jeg kommet godt inni ketolyse-verden, og i august veide jeg i tillegg maten og regnet ut energi%.
Status etter 3 mnd er likevel kun -1kg fett, veid på Tanitavekt på Fedon-klinikken i juni og i går.
Har sjekket innimellom at jeg får utslag på ketostix'n, og jeg vet at jeg drikker nok vann slik at utslaget er reelt.
Ketolyse fungerte imidlertid kjempegreit som vedlikehold, og selv om blodsukkeret var stabilt fra før så har jeg faktisk hatt enda litt lavere og dønn stabilt blodsukker i hele perioden.
Har vel aldri prøvd fase 4 på ED, men har gått på Fedon-kost tidligere.
Det blir faktisk for mye karber for meg med frukt i kosten, men ellers så vil jeg nok legge meg nærmere Fedon enn ketolyse tror jeg :D
Vi får se, jeg har godt tid

tuddelu sa for siden:

Hvordan går det med dere folkens?

Veiedag imorgen, jeg er veldig spent ...

Popp sa for siden:

Her går det ganske fint, kroppen har slått seg til ro i fase 2. HELDIGVIS :):)

Tutte sa for siden:

Det er ganske rolig herfra for tiden. Mye ferie og reising i sommer, gjorde at det har blitt endel kilo på....men nå er jeg i god gang til å miste disse igjen. Spiser fase 2 nå, men skal til kontroll igjen om litt over en uke, og håper da at jeg kan starte i fase 1 igjen....siden sommeren har vært fase 3+++ ! Gleder meg til å se nye tall på vekten igjen ! :)

tuddelu sa for siden:

Så flott:):)
Det viser at kroppen ordner opp så lenge man henter seg inn igjen:) Men det er veldig behagelig når det slår seg til ro:) Ha en strålende dag Popp!

tuddelu sa for siden:

Så bra Tutte:) Deilig med ferie og deilig med hverdagen igjen - alt har sin sjarm;)
Hvor lenge planlegger du å være i fase 1 igjen?

tuddelu sa for siden:

Igår kunne jeg endelig "være med" i familiemiddagen igjen - spiste deilig svinestek - uten saus og poteter men med salat og grønnsaker til;) En ny smaksopplevelse kan man si .. og det var veldig godt:)
Det har blitt reker, krabbe, kylling, svinestek og litt karbonadedeig til middagene hittil - fantastisk hvor godt det smaker med rent kjøtt/fisk/fugl og grønnsaker / salater til. Uten ED hadde jeg ikke klart å få den innstillingen til mat igjen, jeg er så glad for at det virker!
Også er det herlig å kunne ta seg ett glass vin innimellom:)

Siste uken har vekten gjort et virkelig hopp -1,6 kilo på èn uke :eek:
Trodde jeg så feil jeg ..

Tutte sa for siden:

Ja, alt har sin sjarm. Det er deilig å være skikkelig tilbake på ED igjen. Jeg satser på å være 30 dager i fase 1 igjen tenker jeg....har fortsatt MANGE kilo som skal bort ;)

tuddelu sa for siden:

Du er over halvveis til målet ditt Tutte!!! Så om du har noen kilo igjen har du allerede gjort en KJEMPEJOBB:)
Det blir en kickstart etter ferien å gå tilbake i fase 1?
Blir spennende å følge deg framover, dette går supert :)

Ja er det ikke merkelig hvor trygt det føles å innrette seg etter dietten?
Vi har omtrent like mange kg igjen, og jeg er også på fase 1 nå.
Regner med å være det fram til 5.oktober, altså 30 dager fra oppstart på lørdag.

Sola 55 sa for siden:

Dere er så dyktige. Mange dager jeg ikke har vært her inne. Artigt å se aktiviteten og diskusjonene deres. Er selv ennå i fase to, skal være der til 27 sept, i følge legen. Sitter her men en frokost suppe før jobb og trening. Barrene redder meg etter trening, da er jeg helt tom for alt. Men jeg blir litt nyskjerrig, hvorfor så masse "hopping" inn og ut av EB? Er det , jeg spør sikker dumt, klokt? Trodde det var viktig å stabilisere for å gå mot det normale..... Ha en fortreffelig dag ;)

Det er nok ikke lurt å hoppe inn og ut av ED nei, dietten krever faktisk at en følger den som foreskrevet for å gi noen effekt på vekta.
For min del så fulgte jeg ED i 14 mnd (fase 1 i 30 dager, fase 2 i 9 mnd, fase 3a i 4 mnd), før jeg opplevde at jeg var for lite flink til å følge opplegget.
Mye av årsaken ligger nok i at jeg etter nyttår første ble syk da jeg skulle tilbake på fase 1, og så ble det mye reising og kursvirksomhet via jobb både før og etter påske.
Det er tøft å finne motivasjonen til å følge fase 1 når en er på reise og kurs nesten sammenhengende i 2 mnd.
Nå er ikke jeg redd for å fortelle at jeg går på ED, og jeg har ofte med meg både suppe på termos, kakao og kjeksene når jeg skal delta på forskjellige arrangementer via jobben, men det lar seg ikke alltid gjøre på hoteller og i kurslokaler.
I tillegg kom mars hvor vi reiste på ferie til USA, og da tok jeg ikke sjansen på å ta med ED-produktene gjennom tollen.
Amerikanse tollmyndigheter ikke har noen tolleranse for innførsel av "mat" som ikke er godkjent i USA.
Jeg hadde sendt en forespørsel til ambasaden hvor jeg la med embalasjen til produktene jeg eventuelt ville ta med, men har fortsatt ikke fått noen tilbakemelding på om de er ok å ta med inn i USA.
Så det var nok den turen som tilslutt førte til at motivasjonen til å igjen forsøke å komme skikkelig i gang med fase 1 forsvant.
Jeg valgte å gjøre et siste forsøk i mai, men da var hode allerede innstilt på vedlikehold vha mat.
Siden disse stadige forsøkene i løpet av våren nok stresset kroppen unødvendig mye, ble jeg enig med legen om å holde meg til lavkarbo/ketolyse i sommer.
Og det har vært kjempenyttig på flere måter;

• kroppen fikk ro, det samme fikk hodet
  • vekta har svingt 1kg ned 1kg opp i ca 3-ukers sykluser (helt normalt altså;))
  • jeg har fått prøvd meg på "egen hånd", og vet nå at jeg fint greier å spise mat uten å legge på meg
  • har opplevd at jeg ikke går bananas selv om jeg spiser en is :D
  • og ikke minst; motivasjonen til å miste de resterende kg er tilbake :D

Pearl sa for siden:

[quote=Sola 55;929416]Men jeg blir litt nyskjerrig, hvorfor så masse "hopping" inn og ut av EB? Er det , jeg spør sikker dumt, klokt? Trodde det var viktig å stabilisere for å gå mot det normale..... Ha en fortreffelig dag ;)[/quote
Jeg fikk beskjed på klinikken at vi ikke kan være i fase 1 + 2 i mer enn 90 dager før vi må ha en "pause" i fase 3 på minst 4-6 uker. Dette fordi effekten av kuren vil avta hvis kroppen får vennet seg til å være i ketose, og fordi enkelte indre organer trenger en pause. Husker ikke hvilke. Dersom en ikke er fornøyd med vektnedgangen kan en begynne på ny igjen i fase 1 etter å ha vært i fase 3, eller gå videre til fase 4 dersom en er i mål.

Tutte sa for siden:

Tusen takk for det ! Er veldig fornøyd med det jeg har oppnådd til nå, og har absolutt motivasjonen på plass til å få vekk endel kilo til :) Det er herlig med ferie, men det er jammen meg godt å være tilbake i hverdagen også :)

Tutte sa for siden:

Jo, det er helt sant grotingeling; det føles veldig trygt og godt å være tilbake igjen på dietten. Noen perioder er det veldig greit å slippe å tenke så mye på mat, en spiser kun de produktene. Men alt til sin tid, selvfølgelig :) Har ikke begynt i fase 1 igjen enda, regner med jeg begynner igjen om en uke, når jeg har vært på klinikken ! Flink du er som er komt deg i gang igjen på fase 1, jeg :heia:på deg :)

tuddelu sa for siden:

Dyktig er du også, du er kommet langt på vei:)

Det beste er såklart å holde seg helt og holdent til ed. Men som flere nevner her så er det ikke alltid lett å tilpasse ed til hverdagen, ferier og livssituasjon. Og noen ganger mister man motivasjonen.
Det fine med ed er at de fleste klarer å hente seg inn igjen og komme igang igang med ed igjen. Og folk her på lavkarbo er utrolig flinke til å backe opp når det stormer:)
Fedon sier det så greit; varig kostholdsendring skal også innebærer utskeielser. Man vokser på erfaringene!!:)

Popp sa for siden:

Bukspyttkjertelen ;)

Nå har jeg vært her siden januar, og det har vært flere mennesker innom her som har "forsvunnet" fra ED forumet. Å miste motivasjonen til dette, er noe av det værste man opplever. Men jeg syns det beste her inne er alle dere flotte mennesker som motiverer, backer opp andre, "gi en fornuftig spark -av og til". Takk for at dere er her :suss: og for ikke glemme den flotte nedgangen på dere alle sammen :heia:

tuddelu sa for siden:

Signerer denne!

Pearl sa for siden:

Jeg vil også være med å signere denne. :)

Stiller meg også gladelig i køen for å signere

Tutte sa for siden:

Me too :)

Sola 55 sa for siden:

æ å:)

tuddelu sa for siden:

Etter en uke med fase 2 pluss (en slags selvkomponert fase 2 periode pga. manko på ed produkter) altså ikke ett, men to måltider daglig bestående av kjøtt, fisk e.l. og salat, resten ed produkter. uken ble ikke så ille som jeg fryktet .. det går fortsatt nedover - ned 0,9 siste uken.
Har vært sulten innimellom fordi jeg har vært helt nødt for å spare på ed-produktene. Merket det godt på humøret at blodsukkeret var lavt til tider :D Heldigvis blir det påfyll med ed produkter denne uken :)

Var til kontroll hos Lindbergklinikken forrige uke, og det gikk riktig så bra. Skal være i fase2 tre-fire uker til før jeg hopper over i fase 3a. Da blir det ny kontroll og en oppdatering på hva fase 3a innebærer:) Har forstått at neste fase inneholder litt frukt og bær .. høres herlig ut!!

Ha en flott dag alle sammen!

Så bra Tuddelu - dette går jo riktig vei :heia:
Og du har jo vært kjempeflink selv om du har manglet produkter - det går an uten også vet du:klem:

tuddelu sa for siden:

Takk Grotingeling:)

Kjekt å få bekreftet at det går fint med lite/ingen produkter også, det er jo det vi skal leve med senere:)

Pearl sa for siden:

Det er noen få frigitte ED produkter som selges på helsekost. Fedon proteinbar (=ED sjokoladebar), Fedon proteinkjeks med sjokolade eller bringebær og Fedon soyanøtter. Det har vært greit for meg i noen krisetilfeller. Spesialt soyanøttene i en salat har reddet meg noen ganger. Men for all del, hvis du klarer å gå ned uten, er det jo kjempefint. :)

tuddelu sa for siden:

Disse frigitte produktene har reddet meg også:)
Men det har vært litt stramt med økonomien, så måtte spe på med ett ekstra "vanlig" måltid. Vekten går fortsatt nedover, så det ser ut til å gå fint:) Nå er nye ed produkter bestilt, gleder meg til påfyll:)

Ronja65 sa for siden:

Heisan.

Da tar jeg også steget in hit. Har vært på fase 1 i 30 dager og -5.5kg. (Har 20kg jeg skal ta av til sammen.)

Det har egentlig gått fint. Men Den første uken var hard. Nå synes jeg egentlig at det går kjempefint.
Vekten har stått stille den siste uken. Men regner med at det er normalt.
Satt på trimsykkel i sta og syklet en times tid. I morgen så er det zumba for første gang på elexia. Det blir fint og starte opp med lit trening igjen. Kjenner at energien er på vei tilbake.

Lykke til alle sammen. Det er så fint at kunne lese om deres erfaringer. Gleder meg til å være sammen her med dere:-)

Popp sa for siden:

Gratulerer med flott nedgang i fase 1 og velkommen til fase 2! :heia:
Helt normalt at kroppen stopper litt opp fra uke til uke, så lenge du holder deg til kosten så er det nok mer hormonelt betinget. I fase 1 og fase 2 gikk jeg bare på vekten 1 gang i mnd. i runde 1. Det var deilig å slippe å tenke på lite nedgang eller ei - kan anbefales :D. Nå i runde 2 så veier jeg meg hver uke, og bekymrer meg ikke om vekten går opp eller ned. Jeg er snart ferdig slanket - tenker jeg :eek:. Rart å tenke på!

Kos deg med et skikkelig godt måltid, bestående av noen annet enn ED. :klem:

Ronja65 sa for siden:

Tusen takk for tips. Har nok en liten tendens til og veie meg alt for ofte:-)

Det må være deilig og være snart ferdigslanket. :D.

Det blir sein middag her i huset i dag. Hjemmelagd rostbiff og salat. Det er fantastisk og kunne spise lit "mat" igjen. Men jeg er veldig motivert til og fortsette med dette.:)

Har en liten konkuranse med nabon som går på easylife. :p.Hun går ned raskt, men hun drikker kun pulver.
Det går lit tregere med meg. Men synes nok at vårt opplegg føles bedre, da det er lit mer "mat".
Hun er flink til å trene på treningssenteret. Så jeg har bestemt meg for å trene lit mer jeg også. Men merker at jeg blir fortere sliten nå en vanlig, så jeg droppet faktisk treningen i dag.
På Fedonklinikken sa de at jeg skulle kun gå lit turer og være forsiktig med trening. Glemte og spørre henne om det også gjelder i fase 2. Er det noen som vet?

Pearl sa for siden:

Gratulerer med ny fase. Det er litt lettere å være sosial når du kan spise litt mer mat. Jeg fikk beskjed om kun å gå tur i fase II, i hvertfall ikke trene styrke. Kroppen skal ikke bygge muskler når den får så lite kalorier til dagen. Nå i fase III fikk jeg beskjed om at jeg kan trene så mye jeg vil. :)

Du kan fint trene litt mer og hardere (men ikke tøff styrketrening altså) i fase 2, men lytt til kroppen :p
Gratulere med flott resultat etter fase 1 forresten :heia:
Jeg skal også ned ca 20kg, og håper på samme resultat som deg for fase 1.
Kan liksom ikke forventet -10kg når totalen ligger på ca 20kg, det blir jo i så tilfelle 50% vektreduksjon på 4 uker :cool:
= forventet ferdigslanket etter 8 :D
Nei kroppen trenger tid, og det vil gå tregere jo nærmere målet en kommer.
Men stå på, fase 2 er myyyyye enklere enn fase 1.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.