< Tilbake til oversikten

FASE 2, motivasjon, råd, hjelp og trøst

studine:) sa for siden:

Tihi=) må smile jeg=) hadde nemlig helt lik opplevelse=)
men du.. du kunne jo stekt alles mat på samme varme!!=) Hvis du bare bruner kjøttet i panna først, og så hiver det i ovnen i 1-2 timer på lav varme, så får du kjempeindrefilet. Bruk steketermometer! skal være 60-70 grader inni=)

og blomkålpure er kjempedigg til! Jeg bruker ca 1/2 lite blomkålhode, og to fedd hvitløk. Bryter opp blomkålen og skreller feddene, hiver alt i en gryte med saltet vann, og koker til blomkålen er mør/myk. Så heller jeg av vannet, har i bittelitt margarin, mer salt og pepper etter smak, litt skummetmelk/ekstra lett melk. Så tar jeg stavmikser og moser alt sammen. Så har jeg i evt krydder (timian er helt genialt, fersk sådan). KJEMPEDIGG! smaker nesten potetmos, bare mye mye bedre!=)

elilian sa for siden:

Takk for en fin tilbakemelding! Jeg er enig! Jeg har nok vært litt manisk på hvor mange kg, istedenfor å fokusere på det viktigste: VARIG vektreduksjon!
Men har nok blitt ganske rundlurt av "sukkerfri" produktene og kost meg så veldig med de! Slutt på det nå!
Og light brus, kun i heljene:D
Jeg ER stolt! Tok bare litt tid å innse, hvor mye det faktisk er!
:):)

Popp sa for siden:

Hei studine - lenge siden vi har sett noe til deg og GODT å se deg tilbake igjen. En annen ting som er DIGG i fase 2 er at vi kan drikke ett glass vin hver dag. Kan, men gjør det kanskje bare hver 3 dag.... :nam:

Takk=) Tror jeg er her for varig nå:P Ble litt mye for meg forrige uke, uten at det gikk utover dietten, men gikk utover medelsesinteressen=)

Ja, den vinen er helt FANTASTISK. Jeg ELSKER vin=) nå som du sier det.. hm... kanskje jeg skal ta meg et glass vin:D

Og jeg kan melde om hittil vektreduksjon på 4,6 kg:D storfornøyd!

Det er BRA! også må du ikke glemme alle de FANTASTISKE fordelene med fase to=)

• det er lettere å følge på grunn av middag (synes jeg)
    -fisk... kjøtt... kylling... HALLELUJA!
  • Vin.. god vin. Et glass holder tross alt, og man føler seg herlig normal!
  • Treningen går MYE lettere! Jeg har hatt en skikkelig opptur på treningsfronten i dag. Fremdeles en del igjen til storformen, men i dag var det i alle fall samarbeid med kroppen! =) kjempedigg!

STÅ på alle sammen! Det blir så DEILIG å møte sommeren adskillig lettere enn man kunne vært!

om noen vil følge med mer på meg, så blogger jeg.. en sjelden gang:P tonjejs.blogg.no
vi sees der;)
ellers er jeg jo her hele tiden=p nå, i alle fall=)

Popp sa for siden:

Sendte en haug med spørsmål til legen idag, og vedlegger svarene her hvis det er andre som er intr. Det ene gikk på det med bacon eller ei.

OK. Dagens middag.. jeg fikk en intens lyst på taco... så tenkte kyllingkjøttdeig med tacokrydder (ikke posene, men det krydderet som står i krydderhylla... det har ikke sukker i seg, og dermed mindre karbs). Og salat. Tror det kan bli litt stusselig uten rømme, avokado, mais og ost. eller, osten savnes ikke, men de tre andre er liksom det som "gjør" taco for meg... men craver smaken sånn, så det får ikke hjelpe..

så det blir min middag i dag... Hva skal dere andre ha da??

Solange sa for siden:

Så flott at du spurte legen om disse tingene,Popp! Og så hyggelig h*n svarer;)) Ser ut som du er heldig og har en oppgående lege, det hjelper mye på en slik diett:)

Popp sa for siden:

Idag ble det omelett som jeg stekte med purreløk og plommetomater + en salat ved siden av. Til lunsj hadde jeg deilig røkt ørret(200gram) sammen med salat. Deilig å kunne tygge på noe mat igjen :p

Skjønner godt at du savnet tilbehøret, studine. Vi får heller tenke at det blir vår tur et annet halvår. Her er taco hver på bordet hver fredag siden jeg var gravid. Stor overgang på mange vaner når man går på ED.

Popp sa for siden:

Drar veldig nytte av det. Men så betaler jeg jo for det også, så det skulle vel bare mangle. :rolleyes:

grotingeling sa for siden:

Dette var kjekk lesing, her fikk vi bekreftet en rekke antagelser - kjempeinnsats :D

Popp sa for siden:

Igår glemte jeg litt at jeg hadde spist 2 egg til lunsj. Så da vi var på
restaurant så bestilte jeg kyllingsalat og koste meg med det - inntil jeg
kom på at jeg hadde bommet litt. Godt å ha legen til alle døgnets tider - pr. e-mail.

Men iflg legen så holder jeg meg fortsatt i ketose med
egg og kyllingsalat. Antar at salaten ikke var tilsatt mais, og
brødkrutonger osv. - helt riktig antagelse
Eneste forskjell er at jeg får i meg litt mer kalorier enn i en vanlig fase
2 dag, men det er ikke snakk om veldig mye.

Men at det går an å rote så mye. I Fase 1 bommet jeg også med ting... vaner sitter godt i, lurer på hvordan det blir i neste fase?

Solange sa for siden:

Snakk om service! Bare å kontakte legen pr. mail ;)) Har`n døgnvakt, altså? :D

Nei, du er nok ikke alene om å rote og glemme litt, det er jo masse ting vi gjør i hverdagen som går automatisk, og nå må man plutselig tenke seg om for hver minste lille ting man putter i munnen:)

Det bekrefter jo slik jeg har tolket kuren, jeg passer på å holde meg i ketose, og skulle jeg bli gal etter å skeie ut, prøver jeg å ta litt ost eller skinke istedet for karbohydrater, og det har jo gått bra.

Popp sa for siden:

Nei, du kan så si. Ser for meg megselv på gamlehjemmet.... :surrehue:

Det høres riktig ut i mine ører - det du skriver om å skeie ut med de rette tingene. Og noe riktig må du ha klart, med en nedgang på 22,2 kg :dunk: Fantastisk!

Alida sa for siden:

Hei alle sammen :-)
En liten stund siden jeg har vært her, går bra, men hadde nok ønsket enda mer vektnedgang, står å stamper opp og ned med 1,5 kilo. men er på en vekt som jeg har vært på over en lenger periode før... noen formeninger om det har innvirkning?

inspirerende å lese om dere, gir litt mer "guts" , ingen som er alene :-)
VI ER KJEMPE FLINKE!!!!!!

Det sies at kroppen "husker" hva den har veid tidligere, men hvor vitenskaplig dette er har jeg ingen formening om.
Det jeg derimot har erfart er at når jeg nærmer meg et delmål eller andre milepæler (-10, -15 osv), da tar det laaaaang tid å passere den vekten.
Nå sist har jeg slitt med å komme meg under 90 kg, og merket at det stresser meg litt - og stress er jo ikke akurat noe positivt i denne sammenheng.

Siden du er i fase 2, kanskje du skulle bytte litt på hvilket måltid du spiser "vanlig" mat?
Kroppen venner seg jo til rutiner, og da merker i alle fall jeg at det går mye tregere med vektnedgangen.
Hva med å spise kyllingsalat til frokost, og heller ta frokosten til lunch og lunch til middag?
Alternativt ville jeg prøvd noen dager med kun ED-produkter, altså fase 1, for å se om du kan kick-starte systemet igjen.

Popp sa for siden:

Tror ikke jeg helt skjønner hva du mer om den vekten. Hvis det er en annen vekt enn den du pleier å være på, så kan det ha en innvirkning. Ingen vekter er helt like.

Godt å se deg tilbake igjen. Og vi er her for å kunne komme gjennom dette sammen. Lykke til videre.

Popp sa for siden:

Har tenkt tanken om en uke på Fase 1 - men så oppdaget jeg at det er ca 5 dager til mensen, så det kan hende at dette er hormonelt....? Ellers så bytte jeg litt på når jeg har det proteinmåltidet. I hverdagene er det til lunsjen og i helgene så er det middag. Varierer veldig i hva jeg spiser; egg, fisk, kjøtt, kylling. Onsdag skal jeg til legen på veiing, jeg får høre litt med henne hva hun har å si.

Takk for gode tips!

Alida sa for siden:

Hei :-)
takk for gode tips. jeg tenkte også på om jeg skulle prøvd med noen dager med kun ed produkter... vil så gjerne se et 7 tall først det er lenge lenge siden. Men jeg har jo ikke turd å gjøre noe "utenom" det jeg har fått bekjed om jeg, flink pike hehe.
ja da er det bestemt over helgen blir det kun ed produkter :-)
skal først prøve å bytte litt om på når jeg tar det vanlige måltide mitt, godt tips :-)
lykke til videre alle sammen!!!!!

arkine sa for siden:

en gledens dag ,, 2 mnd siden jeg begynte på ED og vekta i dag viste

69,9 hurra for meg
jeg bytter mellom fase en og to ettersom det passer meg ,så noen dager spiser jeg bare ED,,
og er jeg helt ute og kjøre og bare må ha vanlig mat spiser jeg fisk ,kylling,eller noe kjøtt ,,,grønnsaker spiser jeg lite av

HURRA for deg - dette er jo strålende :heia:

arkine sa for siden:

takker og takker ,,ja har kjempet lenge for den vekta ,men nå begynner komentarene da ,, nå er du vel tynn nok ,,, og er så lei av alle de som skal blanda seg i min slanking,,så jeg sier nei er du gal har da minst 20 kilo til som skal av,, og da får jeg gjerne et helt foredrag,,
faktisk i følge bmi så skal jeg visst det ,,,men er mer enn fornøyd når jeg når 62,,,63
og la dere merke til ,, jeg skrev når ,,ikke viss

Solange sa for siden:

Gratulerer!!!! Tenk under 70.....drømme, drømme.....Gleder meg til den dagen jeg også kommer dit!! Jeg har fått de kommentarene lenge alt, og det på en bmi godt over 30?! Da kan du begynne å lure på hvorfor folk sier det, når man er godt synlig overvektig fremdeles. Er nok godt ment, velger å ta det som et kompliment. Men når man får et formanende foredrag, er det ikke såååå gøy... poenget er at man må få velge selv hva man trives med. Jeg er happy med en bmi på 26, trur eg da....

Alida sa for siden:

Gratulerer! Du er kjempe flink! :-)

arkine sa for siden:

TAKK TAKK er veldig fornøyd ,,nesten redd for og spise nå, livredd for at vekta vil vise 70 igjen ,,,men får holde meg unna vekta noen dager ,, haha så lett som det er :D

Popp sa for siden:

Så flott :heia: :heia: :heia:
6-tallet - det må være så utrolig DEILIG!! Du har vært kjempeflink!

Popp sa for siden:

Jeg var på legekontoret på onsdag, men har ikke hatt tid til å oppdatere.

Først fikk jeg oppklart noe - som jeg ble veldig glad for. Legen fortalte resultatene over telefon første gangen, og jeg fikk beskjed om at blodsukkeret mitt var på 12 ( noe som er like før diabetesII). Men det var helt normat, det lå på 6. :D

En kilo opp i muskler - noe som vet hvordan man kan bygge resultater uten å trene?? Og ned 4,5kg!!! Jeg er veldig fornøyd... :D

arkine sa for siden:

ja det er helt hærlig og se 6 tallet ,så denne gangen skal ikke 7 tallet tilbake til meg

gratulerer du også med flott vekttap og unngåelse av diabetes

stå på dette klarer vi

arkine sa for siden:

ja får vel bekjenne mine synder da ,, selskap i går og det tok helt a

først streika bilen ,så falck måtte komme og få startet den,,fikk liv i den,
så når jeg kom hjem fikk jeg ikke slått av bremselyse ,,prøvde og få hjelp av noen ,men nei da de som kunne noe om bil var ikke hjemme ,
men til slutt fikk jeg da av de jæ.......lysa , så i morgen tidlig er det rett på verksted
men alt dette resulterte i at jeg hivde meg over smågodtet når jeg kom hjemogså,,om det ikke var nok med det jeg hadde kjørt i meg i den bursdagen,, ,syns synd på meg sjøl,, alt var bare motgang
så nå er det og slite for og få ned de to kiloene som hang seg ved kroppen min igjen ,, jada trøster meg med at det bare er vann,,men tar jo noen dager og bli kvitt,, sukk . at en aldri lærer,,,f......
og jeg som aldri skulle se 7 tallet igjen,,
så ser jo at fedo har rett er nok viktig og gå fra fase til fase for og vende kroppen til mer karbo,
jaja livet går vidre ,og i dag er jeg visst 56 år :(

Solange sa for siden:

Gratulerer med fødselsdagen, Arkine !!

Ja,ja, livet er fullt av fortredeligheter....Noen av oss, meg selv inkludert, er nok nødt til å se gevinsten på lang sikt...

Må bare gi deg en

og så må jeg også si

arkine sa for siden:

takker for omtanken og gratulasjonene
ja ny dag og nye gevinster, og rom ble jo ikke bygd på en dag

mokki sa for siden:

er stekt egg og bacon lov som proteinmåltidet på fase2?

arkine sa for siden:

ikke bacon,,og de regner to egg som et måltid

mokki sa for siden:

takker. da ble det litt mye her.. Men da vet jeg det til neste gang..

arkine sa for siden:

litt bacon i ny og ned ødelegger sikkert ikke noe særlig , bare det ikke blir ei pakke om dagen,,,

mokki sa for siden:

er egentlig ikke på fase2 enda, men hadde så lyst på egg, så da ble det to egg og en liten neve strimlet bacon... Men det blir ikke daglig..

Hei - da er jeg over i fase 2, 3, 4 1/2 eller noe i den dur :D
Siden jeg skal til USA om noen dager og ikke tar sjansen på å bli fra tatt ED-produktene i tollen, startet jeg i går en tilvenning til å kun spise fisk, kjøtt, kylling og grønnsaker. Veldig uvant å kunne spise det samme som samboeren, og jeg må si jeg til tider føler meg litt på tynn is.
Så langt har det blitt kokte egg med salat til frokost, svinekotelett med grønnsaker til lunch, så ble det en pakke ED-kjeks før jeg nå har vært på TGI Fridays og spist kylling fajitas uten lefse og ost. Spendt på veiingen i morgen, vil jo helst se 88,ett-eller-annet :rolleyes:

Popp sa for siden:

Iflg legen på Fedon klinikken, så sa hun at vi skal i Fase 2 fortsatt ta fett fra egne "vellagrede" lagre, slik at 1 skive med bacon var det vi maks kunne spise. Jeg smakte på noen biter bacon da jeg kom over i Fase 2, men har holdt meg unna siden. Kroppen skal værsegod forbrenne fra mine egne fettlagre først! :D

mokki sa for siden:

Ja, du sier noe der.. jeg har massse baconlagrer rundt om som kan få forsvinne... hehe..

Popp sa for siden:

Arkine: Fryktelig leit å høre om dine utskeielser - spesielt etter som du endelig hadde nådd 6x-tallet, men godt å høre at du bekjenner dine synder. Min erfaring er da at man jobber seg videre igjen. Kanskje det at du hadde nådd et mål føltes som en seier som du ville feire? - på litt feil måte. Men det er bare å dra opp ermene igjen og kjempe videre. Som vi har sagt her inne før: Ikke tenk på det maten du IKKE skal ha! Tenk heller på:

Gratulerer med dagen, håper du har hatt en flott dag. Det har vært knallsol her i Akershus, så det må bety at du har vært snill pike.

arkine sa for siden:

er godt med litt oppmuntring fra dere ,,:) nå er det full satsing igjen..

snill ja , sola har skint her i dag også .og min venninne som ahr vært dødlig fornærmet på meg denne uka ,,,og ikke tatt tlf en gang ,,, kom innom en liten tur ,,
og jeg har ikke fornærmet ho ,,,,og det har ho vel innsett selv ,
så alt ordner seg for snille jenter
fikk tilogmed satt bilen inn på verksted i dag,, på en søndag, og han snille mannen lånte meg en bil så jeg kommer på jobb , skulle jeg tatt buss,,, ville reiseveien blitt lang , bor 17 kilometer fra jobb ,,men litt ute på landet,er jobben ,, så da hadde det blitt buss, tog og buss,,en vei

Popp sa for siden:

Godt å høre at det har ordnet seg, arkine :klem:

Igår hadde vi taco (jeg uten lomper, mais, ost, rømme og tacokrydder) det var deilig med det igjen. Det er kanskje i Fase 3 at vi kan spise mais og ost?

Her er det fortsatt fantastisk vær, men gradestokken er fortsatt på "feil" side av 0-punktet. Det var lyst ute kl 06.00 imorges og det gjør noe med en, når det er lyst om morgenen. Alt ting blir så lettere, merker det på ungene også. Nå ser jeg bare frem til at vi kan legge vekk votter, luer, stillongser og sende ungene avgårde i T-skjorte og shorts. :D

Off... I dag er en tung dag. I går ble det slutt (fy fillern, det høres så endelig ut når jeg skriver det) med kjæresten gjennom 3,5 år.. Riktignok en gjensidig og sannsynligvis riktig avgjørelse som man alltids kan angre på, men det hindrer meg ikke i å føle meg direkte deprimert..
Selv ikk 76,8 på vekta hjelper nå.
I går kveld hadde jeg en sinnsvak trang til sjokolade.. og alt annet som er usunt. I dag er jeg bare apatisk og kvalm. Jeg skulle vært og trent nå... Men det føles så tungt.. Og jeg vil egentlig ikke ut av leiligheten heller, men forelesning kaller. Jeg gruer meg, for vet jeg kommer til å måtte forklare og bli trøstet. Og for å være ærlig gjør det det bare verre.

Beklager deprimerende post... måtte bare få det ut til noen som ikke kjenner oss..:P

Solange sa for siden:

Uff, høres forferdelig tøft ut. Selv om man er enig og alt det der, så er det jo noe trygt og kjent som tar slutt, og det kan være skremmende å plutselig bare være alene. Det er lov å sørge over det som aldri ble, dere hadde sikkert håp og planer om dere to tidligere i forholdet, nå blir det antageligvis aldri slik, og det kan man føle seg trist over. Så tillat deg selv å sørge, prøv å finne andre måter å sørge på enn med skjokolade:eek: og vit at en dag kommer du ut av tungsinnet og greier å se nye gylne muligheter:) Jeg heier på deg!

Popp sa for siden:

Så trist å høre, studine :klem: En god klem i din retning. Har selv opplevd det samme som deg, og det er en forferdelig prosess som man må gjennom. Riktignok mange år siden :)

Men ikke gå i sjokoladefellen! Ikke tenk på at du skal ha den, prøv heller å finne noe annet som gir trøst. Sett deg ut på terrassen- nyt solen - drikk en kopp kaffe eller te - under et varmt pledd og tenk på hva ellers livet kan tilby deg (selv om jeg vet det kan være vanskelig) - Minn det gode livet i Istanbul. En tur ut, kan nok være god medisin - selv om det krever litt av deg å faktisk komme deg ut av døren. Så ikke spis karbohydrater, men skei heller ut med et ekstra ED måltid, eller litt ekstra proteiner om du må!

Takk! Det er ingen god dag i dag.. men føltes bedre etter en treningsøkt (mulig det er sant at det gir endorfiner...:P). Det kommer likevel en del situasjoner hvor man glemmer det, og da er det desto verre når man tar seg i feilen... Men det er vel som du sier, jeg kommer vel gjennom dette også.. Heldigvis er vi fremdeles gode venner. Og det i seg selv er jo en trøst. Alt i alt kunne livet vært verre. Og jeg faller ikke i karbo-fella... Bare fordi jeg orker ikke flere nedturer.. Må i alle fall ned i vekt, liksom.

Takk takk=) Jeg lurte fælt da jeg var på butikken.. men så fristet det liksom ikke likevel.. var vel mest mentalt.. Orker jo egentlig ikke tanken på angsten etterpå i tillegg til dårlig humør og dessuten er vektnedgangen et lyspunkt i en litt stusselig tilværelse. Skal rette energi mot trening og rydding av hybelen (som ser ut som om ED-produkter og klær har eksplodert der inne etter den siste forsendingen som nå har fullstendig overtatt tekjøkkenet mitt:P).. Man overlever vel dette også.

Popp sa for siden:

Så godt å høre :klem:

Alida sa for siden:

Hei :-)
håper det går bra med deg, stå på videre!
Klem

Alida sa for siden:

Til STUDINEN :-)

ja jeg er jo helt håpløs på dette data greiene :-)

Vet det er til liten troest, men sender deg en kjempe stor :klem:

Tusen takk=) Det er tanken som teller!=)

Tusen takk!=)
Dere har vært så fantastisk snille med meg alle sammen! Det er godt å ha litt støtte=) Jeg har fremdeles vært snill pike med dietten, og vekta tasser jo nedover, så det får man si er bra=) I morgen er det treningsdate klokken 8 (lovlig tidlig, om jeg får si det selv).

Popp sa for siden:

Helgens måling var artig, selv om lår og rompe ikke går inn like mye som det andre:

Arm: minus 1 cm
Liv: minus 5 cm
Rompe: minus 1 cm
Lår: minus 0,5 cm
Hofte: minus 4 cm
Over navlen: minus 6 cm
Totalt en nedgang på 17,5 cm på 3 uker! Yuhu :heia: Jeg er fornøyd, det blir totalt 47,5 cm siden 6 febr. :D

Livet på Fase 2 er helt greit, kjenner at jeg er blitt lei av noen produkter - bl.a omelettene, men svelger de unna med masse krydder for at det skal smake best mulig. :p Deilig å kunne drikke vin og spise MAT. Blir nesten bortskjemt med all den indrefilet som jeg har kjøpt meg.

Jeg var på ost/vin kveld og hadde ikke kjeks igjen, tok med meg en pose soyanøtter, spiste paprika og drakk te! Andre utfordringer er når jeg går forbi nystekte boller (lukten er bare helt nydelig) eller det ligger igjen en brødskive på bortdet. Da er det bare å huske på at jeg ikke engang skla tenke på det. Gleder meg til den dagen man kan leve normalt. :o

arkine sa for siden:

ja så har jeg kommet skikklig i gang igjen , to bursdager på en uke ,og kom ikke skikkig i gang før i går på søndag,,,og når en hiver i seg masse karbo fly vekta opp i en fart ,,mye vann
så fra i går morges til i dag morges ,, datt jeg ned 3 kilo,,men bodde omtrent på do da,,
så det ga jo nye guts ,,

og neste tirsdag er det ferie , reiser til portugal ,, tar ikke med meg ED,,
men skal prøve og holde meg til lavkarbo så langt det lar seg gjøre..kan ikke slanke meg synlig ,,, for da får min elste sønn annfall...hehe og lavkarbo er bare tull sier han ,,, som har greie på alt ,,,så hans motto er ,tren tren tren ,,,jaja
men uansett hva han og andre mener , så kommer jeg nok til og ikke forsake noe ,,, får bare stå på når jeg kommer hjem igjen,,, har jo ikke så veldig mange kiloene igjen,,så har et håp at 17 mai blir en stor dag,, bunaden slenger sikkert rundt meg da ,,, i fjor måtte jeg ha hjelp for og få på beltet ,, det settes fast bak med trykkknapper ,,og hekta på ei sikkerhetsnål i tillegg , og hadde det vel nesten oppunder puppene , belte skulle liksom være i livet da,, så jeg gikk med capen på hele dagen,, og puste kunne jeg nesten glemme:Dmen har jo gått ned ti kilo siden da

og det som er farlig med de sisste kiloene er nok folk begynner og si ,,nei nå er du slank nok ,det er da en begynner og slakke litt av selv, og den klasiske du blir så dratt i annsiktet ,,, f... er det bare annsiktet folk ser på da,,,

Hei og hå!
I går hadde jeg besøk av en skikkelig motivator.. Ei venninne av meg som fra før jul til nå har gått ned 20 kg. Det er selvsagt egentlig altfor mye. Men i alle fall, det har hun gjort, helt for seg selv, og det er jo ikke til å stikke under en stol at hun ser uforskammet godt ut... Det får meg til å lure på om jeg skal endre målet fra 63, til i alle fall 60:P Hun veide 55 kg, og er tross alt ikke mer enn 3cm lavere enn meg. Hun sa selv at hun er blitt for tynn nå da:P men hun hadde visst vært syk, så hun skal legge på seg 2 kg, så hun ligger på 57. LORD, den som bare hadde dette problem:P Men ialle fall, hun sa selv at hun ALDRI trodde hun kunne gå ned.. og må jo innrømme at selv om det går nedover på vekta sliter jeg med daglig tvil om jeg noen gang kan nå målet mitt. Så jeg ble faktisk litt motivert.. Konkurranseinstinktet er sterkt, men jeg er også fryktelig redd for å ikke lykkes.. nå må det gå, liksom..

Popp sa for siden:

5-tallet minner tilbake på 80-tallet Tror ikke jeg kommer dit, og har heller ingen planer. 6-tallet er mitt mål for mine 168cm og da skal jeg være superfornøyd. :) Kan ikke gape over for mye heller, synes nå jeg. Kanskje du heller skal vurdere det når du begynner å nærme deg?

Så deilig med sydenferie, arkine. Hvor i Portugal skal dere hen? Blir det mye ED produkter med nedover ;)

Idag har jeg slitt med hodepine, mulig det er blitt for lite eller for mye kaffe? Heldigvis - er det ikke så sterk som før livet på ED. Nå skal jeg inn å oppdatere journalen min som jeg opprettet igår. Tenkte jeg skulle prøve å skrive ned saker, som kan være motiverende eller skremselpropaganda for når det virkelig begynner å bli tøft.

arkine sa for siden:

vi skal til Vilamoura og gleder meg ,,,

nei ED produkter blir nok hjemme ,,,skal prøve og holde meg til lavkarbo så langt det lar seg gjøre ,, men bacalao det skal jeg ha ..og vin

og studine ,, klart du klarer og gå ned ,,ikke tenk,, viss jeg klarer det,,men når jeg klarer det,,men hold deg til 63 som mål enda , så kan du heller se når du kommer dit om du vil ned mer,,din venninne og du har sikkert ikke samme kroppen,, så det som er bra for henne trenger ikke være bra for deg
lykke til på veien ,, dette klarer du ,, jeg , og alle vi andre her inne

Biola sa for siden:

Hei!

Lurer på om jeg kan "henge litt" her igjen, jeg... Har vært helt ute av ED en stund, men er nå tilbake - delvis i alle fall. Har blitt enig med sykepleier å spise kombikost en stund, dvs ED-produkter når det passer best, og fase-to-måltid (rent kjøtt/fisk/egg/kylling - liste en og to grønnsaker) når det passer best. Så selv om det ikke er gjennomført ED fase to, er det i alle fall i nærheten.

Popp sa for siden:

Velkommen tilbake, Biola. Du har vært savnet her inne! :klem:
Det høres ut som et god avtale du har gjort med sykepleieren. En ting har jeg erfart på denne dietten, og det er at man må planlegge godt om man skal få det til. Du klarer dette du :D

Popp sa for siden:

Der tror jeg ikke jeg har vært. Vi har vært flere ganger ved Albufeira, i et kompleks som ligger like utenfor. Dere får ta dere en tur til Seaworld! Bacalao :nam: Kanskje du rekker en joggetur langs stranden om morgenen også? Kos deg hvertfall, deilig med sydenferie nå.

Nei, jeg har tenkt på det. 63 er mer enn nok=) jeg koser meg veldig med nedgangen nå=) deilig å trene, deilig å føle seg så energisk og deilig å ikke ha store problemer med dietten. Takk gode gud fase 2 er lettere enn fase 1. Det er igrunn rart hvor viktig middag kan være.. Men for å være ærlig, det titter jo innom en dag som blir fase 1 av og til, av ren skjær latskap...:P (jeg gidder ikke gå på butikken for å handle:P) Jeg merker jeg er blitt litt slapp på dette med grønnsaker.. det er klart, jeg spiser dem selvsagt.. men jeg tenker mer på dette med mengde? er det kjempeviktig? jeg er ikke alltid like flink....:S

5-tallet ja:P jeg er ikke helt into it:P jeg tenker, man kan jo bli for tynn også. Det får evt bli når man snakker et par kilo ned når jeg er ferdig med dietten... prosjekt for resten av livet, liksom:P hehe ellers gidder jeg ikke stresse med akkurat det! Jeg går for lave 6-tall=):D

JollyJ sa for siden:

Nei nå er det NOK... av fase 1 altså, 1 mnd får holde. :D Men jeg har gått ned nesten 8 kg i fase 1, er fornøyd med det:o Skal bli godt med litt kjøtt igjen.. :rolleyes:

I feel ya! hehe velkommen! bare vent, det er deeeeilig;) GRATULERER med en fantastisk vektnedgang da!!!:D fase 2 går jo litt saktere, men jeg syns det er verdt det, for for meg er dette en helt og fullt levelig situasjon. Koser meg masse i fase 2 jeg=) og nå har jeg vært her i en mnd!

Hva tenker alle om påsken, forresten? jeg skal på hytta med los parents. Nå er mamma "legen min".. dvs, jeg går på ED fordi hun skulle ta kurs for å kunne være lege for folk som skal gå på ED og derfor trengte en prøvekanin gjennom dietten.. Pluss jeg trengte å gå ned i vekt. Så jeg regner med at hun holder meg i skinnet til en viss grad, men jeg tror det meste kommer til å handle om meg. Så jeg må sette ned noen grenser for meg selv... Jeg akter jo fortsatt å spise måltider i henhold til fase 2, så det skal vel gå.. Men dette med appelsiner.. eller kvikk lunsj (som er en av mine ABSOLUTTE favoritter..) tenker jeg fælt på.

JollyJ sa for siden:

Takk takk.. Det får bare gå saktere, hehe så lenge det går ned så er jeg fornøyd:D

I påsken er jeg så heldig at jeg ikke er i Norge, og her i Moskva er det ikke noe fjell med kvikk lunsj og appelsin, takk og lov:D
Men du er heldig som har mamman din som følger med, det må jo gjøre ting lettere??

Jo, det gjør det veldig mye lettere. Pluss jeg er kjempesta:) så har faktisk ikke hatt noen ordentlige sprekker i det hele tatt... Som jeg ikke på forhånd satte grenser for og bestemte at var OK (som f.eks smake på mat i Istanbul som ikke passet helt inn i fase 2)... Men jeg kan tenke meg at påske med familien kan bli en utfordring. Jeg er litt enten eller.. så jeg tror jeg får holde meg unna all sjokolade, så får jeg heller kose meg med appelsiner osv..:) Det i seg selv er jo et brudd, men samtidig skal jeg egentlig over i fase 3. Så la oss kalle påsken en uke i fase 3, også kommer jeg tilbake i fase 2 etter påsken, for jeg er ikke ferdig med vektnedgangen!

Popp sa for siden:

Jolly - godt å ha deg her også. Trodde nesten dere skulle bli helt fastlåst i Fase 1 all den tiden dere ikke turte å komme over til oss :D

Påsken, ja. Den er planlaget, jeg skal følge Fase 2, gidder ikke å utsette meg for noen utskeielser da jeg tror det blir litt for lett å si, skal bare kose meg litt.... og plutselig sitter jeg med 200gr sjokoladeplate :o. Jeg bestilte masse mat fra ED forrige uke, men tror nesten jeg burde ha bestilt mer av bl.a bringebær kjeksene. De var gode!

Skrev litt på journalen min om påske egget som er dukket opp på jobben min. Det er ikke gøy å bare se på den.:(

Offf... påskeegg er EVIL! Jeg tror jeg blir et sted mellom fase 2 og fase 3. Jeg vet bare at det blir vanskelig:P Men kose litt ER vanskelig. Så blir i så fall å konsentrere kosen rundt relativt safe ting.. som appelsiner og avokado i salaten... Det i seg selv er STORT for meg nå:P Ellers blir det neppe sjokkis eller potetgull:P

de bringebærkjeksene ER gode!=)

LYKKE til med påsken, jeg er sikker på at det går fint! og den som la igjen påskeegget.. vel, sikkert bare misunnelig, siden du er blitt så mye slankere!!!:D

JollyJ sa for siden:

Jeg trodde nesten jeg skulle bli fastlåst selv jeg Popp:p Synes det er litt skummelt med fase 2, føler at det er lettere for meg å skeie ut. Eller sånn som i dag nesten ikke spist, ble kvalm bare jeg så en kjeks, huff

Appelsin er mye bedre enn påskeegg hvertfall ( det var et forsøk på å overbevise meg selv at jeg ikke liker sjokkis lengere:rolleyes:)

arkine sa for siden:

joggetur? skal jo på ferie , hehe:D
seaworld er allerede plottet inn ,min sønn har repotaret fult vi skal hit og dit og sånn og sånn,,er det fint vær blir jeg på stranda ,,på dagen

En hel uke uten ED - og det går faktisk bedre enn jeg forventet :eek::D
Jeg er egentlig i fase 2 og burde dermed ha spist ED-måltider 3 ganger pr dag, men så tok jeg jo ikke sjansen på å ta med ED-produktene inn i USA (bare litt kjeks til å ha på flyet hjem igjen). Kjører derfor fase 2 med kun rene produkter. Det har til tider vært ganske utfordrende, men nå de siste 2-3 dagene har jeg fått driesen på dette med å bestille/kreve å få det jeg kan spise :p. Amerikanerne er helt hekta på denne ekle osten sin - alt skal ha ost (fake-ost), så når jeg bestiller f.eks. grillet kylling med grønnsaker må jeg alltid påpeke og gjenta ørten ganger "uten ost!!!!". Det beste måltidet så langt var fajitas som vi spiste på Hard Rock Cafe i Memphis - nammmmmmm.
Av utskeieler blir det lite, for hverken kakene, sjokoladen eller annet snop de har her frister. Har prøvd noe av det på tidligere reiser, og de smaker helt forferdelig. Så de eneste utskeielsene jeg har hatt var en kule med vaniljeis (Häagen-Dazs) på bursdagen til samboeren, og nachos til kvelds i går kveld.

Det beste med dette er at jeg nå stoler på at jeg gjør riktige matvalg, og det lover jo godt for tiden etter ED;)

Solange sa for siden:

Så fantastisk morro at det går så bra med maten, Grotingeling!! Dette her er kjempenyttig trening, og lover veldig godt for fremtiden, ja! Et under at du ikke liker amerikanske kaker og desserter, tror JEG lett hadde greid å finne noe godt:p (Har aldri vært i USA, men endel på amerikanske restauranter i europa, og aldri har jeg spist meg mer stappmett på dessert....) Lykke til videre på ferden:)

Så kjempeflink du har vært! Det er bra du koser deg selv om du tar riktige matvalg=) litt kos skal det være på tur!=)

Enig med deg, Solange. Jeg la på meg MASSE da jeg var på utveksling i USA. Men da var man ung, så det smeltet av med MASSE trening da jeg kom hjem.. Ikke like greit når man har kommet over 20 årene, for plutselig HOLDER den dumme kroppen så mye mer fast på alt.. (sa hun og klaget mer enn hun kanskje hadde grunnlag for) =)

WOHO=) I går kveld tenkte jeg som så... dette går aldri nedover:P (fordi jeg tydeligvis har en tendens til å tenke sånn mot midten av uka)... Og i dag? MINUS 700 GRAM=) Så i dag har jeg gått ned totalt 8,5 kg og har bare 12 kg igjen:D

JollyJ sa for siden:

Artig å høre Grotingeling. Jeg var i USA for en del år siden og da gikk jeg faktisk ned 2 kg husker jeg, uten at det var meningen. De har ganske så voldsom mat der synes jeg, sånn som den osten ja, grøss. Godt man kan kreve litt der, selv om de har litt tungt for å skjønne at noen ikke spiser masse ost med ekstra dressing og enda litt ost:p

Kos deg videre!!!:)

JollyJ sa for siden:

Hahaha, da har nok litt i vente, knis:_plystre:
Men grattis med vektnedgangen!!! Kjempebra, 12 kg ,da har du jo ikke så mye igjen:)

haha jeg vet;)
Jeg gleder meg sånn til jeg kommer ned til halvveis til målvekt. Det blir deilig å se doble sifre!:) bare 1,5 kg igjen dit!

JollyJ sa for siden:

Ja, når man er halveis så ser man liksom lyset i tunellen. Gleder meg sykt til deg jeg også, er forsatt noe kg til jeg er der da men.

Nei,men det er jo ikke SÅ langt til halvveis for deg heller!?:) Jeg kjenner det er deilig å merke på kroppen at det går nedover. deilig å våkne om morgenen og se begynnelsen av den kroppen jeg hadde før. =) bare 7 kg igjen til jeg er nede i en vekt hvor jeg er fornøyd.. så er det bare kosmetisk igjen=)

UÆÆÆÆÆH! jeg aner ikke hva jeg skal spise til middag. Alt høres slitsomt ut.. og alt jeg vil ha er en kebab. Which ain't gonna happen. Så spørsmålet er: HVA skal jeg spise til middag???

JollyJ sa for siden:

Huff fælt når man har det sånn, er sånn om dagen jeg også, har ikke lyst til å spise i det hele tatt. Men middag klarer jeg helt klart, kjøtt endelig. Jeg spiste kalkun med salat i dag, nam nam..

problemet er helst at jeg venter for lenge med å lage mat/handle.. Så blir det bare mas. Jeg endte faktisk på kalkun jeg også, og det blir gjerne salat på meg også!:D

arkine sa for siden:

ja så er jeg nede i den vekta som står på tickeren ,, det tok fire dager og bli kvitt 4.5 kilo vann,,,egentlig veldig fort ,,men akk så deilig tok en uke oog legge det på meg da.snaut
så nå er det full skjerpings fram til tirsdag ,, da reiser jeg på ferie ,,og håper og tror at jeg skal klare meg bra med maten , men som sagt bacalao skal jeg ha

SÅ deilig å få det bort igjen da!!!=) Bacalao må du kose deg med! Jeg har tro på at det handler om å være moderat. Jeg klarte meg fint på ferie, så det gjør nok du også. Spis litt mindre av potetene og mer av fisken og sånn, da vet du! og vin er jo ok=)

KOS DEG!

mokki sa for siden:

Da melder jeg overgang til fase2. Blir ikke til at jeg spiser fase1 middag, så kan like godt bare si jeg hører til her.
veiedag i morgen, men den tror jeg vi går forbi i stillhet. jeg er mer eller mindre på sporet etter sist helg. Ble litt for mye middag i dag da (ble invitert til en venninne som er på besøk. Ikke sett henne på nesten et år..). Men alt i alt går det veldig bra nå. Mye bedre enn før jeg reiste til Trondheim..:)

arkine sa for siden:

å må bare si det gått ned enda mer ,,,, nå er det 68.9 og 10.5 kilo ned

Popp sa for siden:

Så flott :heia: :heia: :heia: Gratulerer så masse, fantastisk nedgang.

Mokki: velkommen over!

En riktig god påske til dere alle, vi reiser imorgen.

arkine sa for siden:

en god venn av meg ,kom innom i ettermidag med en KAKE ,, verdens beste ,,,han vil sikkert at jeg legger på meg ,, neida var sikkert godt ment ,
men går det ann og fryse den tro..den har begynt og rope på meg fra kjøleskapet ,men jeg har ikke tengt og svare,,
men kjenner det er vansklig nå og være så uhøfflig ..hehe:D

og sitter her og overbeviser meg selv om at jeg blir trøtt og dårlig av høykarbo,, og det gjør jeg jo også

Popp sa for siden:

Uansett så skal du ikke ha den, så da synes jeg du bare skal legge den i fryseren hvis du ikke vil kaste den.

arkine sa for siden:

kan ikke kaste ,, det er for drøyt , mannen har jo tross alt stått og bakt denne kaken og tengt på meg,,men den har sluttet og rope på meg nå,, tok ED kjeks og spanderte ei osteskive på den ene det hjalp,,
ja hiver den i frysa , det som skjer er sikkert bare at den kan bli litt bløt ,men det gjør sikkert ikke noe..

tinus76 sa for siden:

Jeg tror jeg hører med her inne jeg siden jeg driver med fase 1,5 hele tiden. Vet ikke hvor lenge, men til jeg skal inn til kostveileder ihvertefall. Jeg har tulla så mye denne vinteren, men nå er jeg på god gli og har holdt meg i to uker- Da syns jeg det bare blir lettere og lettere å holde meg..

Siden dere diskuterer USA. Jeg bodde der ett år og tok av 10 kg jeg. Ikke meningen det. Men levde så travelt litv p åhigh school med sports aktiviteter og andre ting så og si hver da. De har et fantastisk tilbud innen sport der borte på skolen...

Nå skal vi bort til USA i høst, og da skal jeg ikke være p ådiett, men håper jeg er en del kg lettere innen da. :cool:

Fungirl sa for siden:

Hei alle sammen :)

De fleste her har jeg hilst på i Fase 1 men nå melder jeg med inn her, kommer til å kjøre noen dager til på Fase 1 siden jeg har vært syk og det har gått så som så med maten.
Men fra helga satser jeg på at jeg er på rett kjøl og at jeg da også lager ett måltid for dag :)
Veiedager har jeg normalt på lørdager, men siden jeg har bestemt meg for å at kun vekta hos legen gjelder kommer jeg ikke til å rappprtere vektnedgang før jeg har vært hos legen.
Pr forrige fredag når jeg var hos legen viser vekta 10,6 minus og det er jeg strålende fornøyd med :)
Så er det bare å håpe det går like bra frem til neste time som er 19.mai.
Snikveiiing vil forekomme men det for å sjekke at vekta peker nedover :)

Hei Fungirl, godt å se deg tilbake i form - kjiipt å være syk :klem:
Sniikveiing kan vi vel noe om alle tenker jeg, og det er jo kjekt å se tallene bli mindre:stuart:

Da er det bare 3 dager igjen av ferien, og jeg er nå veldig klar for å være langt unna alt som lukter frityr!!!! Regner med å starte opp med ED fase 2 igjen på fredag (blir nok en del soving for å komme seg i riktig tidssone først), og så skal jeg til legen på kontroll neste tirsdag. Blir spennende å se hva status er etter denne ferien.

mokki sa for siden:

Jeg er i live. men har desverre falt helt av lasset siste uken. Skal ikke komme med noen dårlige unskyldninger overfor meg selv.. For det er bare idiotskap fra min side. I morgen reiser jeg på hytten. Skal ha med eurodietmat til meg, og planen er å klare meg fint der oppe. Trim får jeg også, for det blir tur i fjellet håper jeg. Så kommer tilbake neste uke. Forhåpentligvis ikke så langt unna der jeg burde ligge i vekt nå..
Har ikke veiet meg denne uken, og velger å ikke gjøre det heller...

Fungirl sa for siden:

Jeg er også i livet og er på lasset, men jeg får ikke i meg grønnsaker! Bare jeg ser en blomkål så får jeg helt hetta.
Så om noen vil dele sine grønnsakstips med meg så tar jeg gjerne imot :)

Kose deg på hytta Mokki :klem:

Grønnsaker ja - det kan fort bli en vane å nesten bare spise blomkål og brokkoli. Her er noen av min favoritter som jeg bruker som alle bortsett fra 1 er blomkål/brokkoli-fri:

Ratatouille - man tager hva man haver av grønnsaker, svisjer i pannen og tilsettter knuste tomater og krydder.

Tynne skiver av selerirot stekt i smør, krydret etter smak

Selerirotmos - kok seleri sammen med blomkål, mos det hele og tilsett smør, melk og krydder

Grillet aubergeen (husk å la skivene ligge minst 30 min med salt på begge sider for å få ut det meste av vannet - tørk så av det meste av saltet før de stekes/grilles)

Ellers så har jeg opprettet en fase 2 - oppskriftstråd her :p

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.