< Tilbake til oversikten

FASE 2, motivasjon, råd, hjelp og trøst

tinus76 sa for siden:

Joda jeg er fornøyd jeg, så nå er neste mål - 10... Gleder meg til den milepælen :)

Heier på dere ogsp, sammen skal vi klare det

:klem:

arkine sa for siden:

å hvordan går det her da i fase to ,, går vekta nedover for dere
jeg har gått tilbake til fase en denne uka ,og har endelig mistet de kiloene jeg la på meg ved forrige fest , nå blir det ingen fest her før til jul håper jeg

tinus76 sa for siden:

Jeg vet ikke helt hvordan det går med vekta for jeg glemte jo å kjøpe batterier igår. Men kjenner jeg sliter i helga når alle spiser gode ting rundt meg... Men det er bare å bita tennene sammen, har så inderlig lyst til dette.

Jeg har inntrykk av at jeg tar av lite i ukene i fase 2, men får se på tirsdag når det er veiedag...

Lotta67 sa for siden:

Det går greit her hos meg. Jeg er så innbitt at jeg bare MÅ klare det! Lykke til i fase 1 og med å nå målene dine! Stå på!

grotingeling sa for siden:

Jeg har bestemt meg for å kjøre fase 1 denne uka, ble veeeeldig slapp med maten i helga. Så selv om nedgangen er på 1kg siste uke, så viser Tanita-vekta at det ikke er fett som har forsvunnet...... Så herved er innstrammingen innført, og den varer til og med søndag!

Lotta67 sa for siden:

Lykke til og stå på!

tinus76 sa for siden:

Jeg må virkelig få kjøpt de batterien idag før barnehage henting - føler jeg slanker meg helt i bkinde her :D

tinus76 sa for siden:

Det som jeg kan oppdatere med er at idag måtte jeg bare legge vekk to bukser, mine to favoritt bukser - de var bare så alt for store og har ikke hemper til belte :D. KJøpte de i Aberdeen i juni, så da får vi vel heller ta turen over dit og handle på nytt - hehe. Neida, litt tidlig, men skal over pytten enste år. Kjøper ikke noe nytt helt enda.

Så da var det ned i skapet med de gamle klærne og fant en nesten ny bukse som jeg ikke har brukt på 4 år - stod som støpt!! Herligt!!! Motivasjon og godt humør idag!!! :spent::spent:

Ha en flott dag videre folkens!!

tinus76 sa for siden:

oops, dette skulle jo inn i journalen min - jaja, så fikk jeg delt go'humøret mitt her inne og!!

Lotta67 sa for siden:

En god ting kan ikke sies for ofte... Gratulerer med "ny" bukse! :-)

arkine sa for siden:

Er det ikke hærlige når buksene detter av ,og en kan ta av lageret innerst i skapet

gratiss

ladybug85 sa for siden:

Nå har jeg vært i fase 2 i 12 dager. Mistet hele 12 kg i fase 1 :D
Glemte hvor glad jeg var i fisk og kylling, men kjenner jeg er en smule lei.. Planlegger å skeie litt ut nyttårshelga. Virker så utrolig lenge til..:S
Vekten har også stått stille den siste uka... Mister nok litt motivasjon av det... Andre som føler seg i samme båt eller??

tinus76 sa for siden:

Det er jo kjempebra i fase 1 da. Ja noen ganger står den mer stille, og det er jo kjedelig. Men da er jeg her inne og skriver og leser litt og det hjelper med litt kontakt utenom syns jeg også :)

Dette går bra!! Du har jo en fantastisk start!! :klem:

Lotta67 sa for siden:

Wow! Det er jo fantastisk! Stå på! Det er veldig greit i fase to når du kan spise mye god middag :-)

arkine sa for siden:

er så fornøyd tross i alle mine utskjeielser innimellom
har jeg endelig pasert ned 6.1 kilo

tinus76 sa for siden:

Kjempebra Arkine!!

Idag er det julebord og selv om jeg har bestilt salt med kalkun så blir det nok mer enn to glass vin :p Jaja.... skal ihvertefall holde meg borte fra kebaben før jeg tar taxi hjem :D

arkine sa for siden:

det går sikkert bra ,men kebaben er vansklig og la vær når en har drukket
hi hi
gratuler med flott vekttap du også
måtte veie meg i dag også og enda 300g. ned ,,så nå føler jeg at det har løsnet

arkine sa for siden:

og enda 300 g ned nå går det så det suser

hvordan får dere lagt inn BMI på tickeren ,jeg prøver, men får det ikke til

Lotta67 sa for siden:

Kjempebra, stå på! Trodde BMI kom opp automatisk, jeg? Husker ikke, det er en stund siden jeg laget den.

arkine sa for siden:

flott vektap på deg da . syns du det er vansklig denne kuren.

nei den kommer ikke opp automatisk her i alle fall,, skriver den inn ,
er heller ikke så god i engelsk så kan være der det strander

men er ikke så viktig nå er den i alle fall på 29.2

Lotta67 sa for siden:

Kjempebra med 29.2! Da er du "bare" overvektig, da! Jeg er stadig vekk i Fedme 1-klassen, men nærmer meg 29,9 nå... Viktig å ha mål i sikte, enten det er lavere BMI, lavere vekt, komme inn i nye klær eller få plass til rompa i et flysete ;).

Det som er vanskelig med kuren, er det samme som med alle kurer, at jeg har lyst på snop og søtsaker. Det som er "lett" er at det er ganske klare retningslinjer for hva jeg skal spise og hvor mye, og jeg liker å ha noe konkret å forholde meg til. Men jeg er litt sånn at når jeg først har startet på noe, så fortsetter jeg til krampa tar meg. Og det er særlig godt når jeg har andre her inne jeg kan snakke med underveis :-).

Stå på videre!

arkine sa for siden:

jeg er nattmenneske liker og sitte sent oppe når jeg har fri dagen der på

men nå husket jeg plutselig på at jeg har havrekjeks og julekaker, så nå er det på tide og legge seg ,ellers forsvinner havrekjeksen,,

jeg må og ha et strukturert opplegg, ellers så går det rett i dass
så ED passer meg utmerket
hjelper ikke bare og spise en liten sjokoladebit , da går hele plata så er jeg i gang og på jakt i huset etter noe søtt
men en vakker dag så håper jeg at det er nok med den lille biten
at jeg får snudd tankegangen min

tinus76 sa for siden:

Javel, må spørre hva dere syns. Hva tenker dere om Gildes ferdigstekte karbonader i denne fasen? Det er jo et ferdig produkt, og jeg har fått helt dilla på dem, kalde!!

Noen andre som spiser "ferdigprodukter", eller går det bare i helt rent kjøtt??

Lotta67 sa for siden:

Ingen farsemat eller ferdigprodukter her. Kun 150 gram rent kjøtt/kylling eller 200 gram fisk. Synes ikke de karbonadene er noe gode, heller. Alt for salte!

ladybug85 sa for siden:

Er nå 25 dager inn i fase 2.
Begynte 23 Oktober og har gått ned 18 kg :D :D :D

Til tider er det utfordrene med masse fristelser. Blandt annet når vi var på julebord.
Hadde akuratt gått inn i fase2. Så jeg var heldig at jeg kunne ha litt ribbe.
Problemet var det fantes ikke en eneste bolle med salat så jeg tok pynten som var koldtbordet :p hehe

Utover kvelden når folk begynte å bli fulle tenkte jeg gud hvor heldig jeg er som slipper å vær fullesyk i morgen.

Livet har ikke forandret seg så mye egentlig. Jeg og noen veninner reiser enda på byen. Vi kjenner bartenderen svært godt så han lager sukker og alkeholfrie drinker til oss. Favoritten er colazero med is og lime.

Så min motivasjon til alle er :Om ikke vekten beveger seg på et par uker ikke gi opp. Resultatene kommer sterkere tilbake. Se på det positive at vi får et lettere liv med masse energi!!! :D

tinus76 sa for siden:

Ladybug!!! Det er jo kjempe bra, begynte tre dager før deg og ligger på - 11 jeg... Nå er det nok litt stopp her.. Memmen.

Det er så kjekt å se hvor flinke dere er - motiverende!!

Lotta - ja jeg vet at du ikke spiser det. Det er nok det salte i det jeg liker... :)

Så flinke dere er:heia::D
Selv har jeg langt fra vært trofast mot dietten i desember, og det har medført full stans i vektnedgangen. Men heldigvis har vekten stort sett holdt seg stabil (litt opp og ned i takt med utskeielsene), og jeg må si meg fornøyd med det.

Var hos legen forrige uke som konstanterte at fettforbrenningen nok har stanset helt opp, noe som ikke bare skyldes utskeielsene men også kombinasjonen PCOS/insulinresistens. Planen er derfor å ta livet med ro fram til nyttår, og så kjøre fase 1 i hele januar. Må få igang forbrenningen igjen, og da er fase 1 akkurat det jeg trenger.

tinus76 sa for siden:

Ja godt nytt år folkens. Jeg tror nok det blir fase 1 på meg de to første ukene i janauar, med unntak av reker i salaten til lunsj.

Må jobbe av meg "juleferien". Ble litt mer utskeielser enn planlagt, menmen!! To uker med familiebesøk er ikke lett heller!!

Nytt år. nye muligheter :)

arkine sa for siden:

ja må nok gjøre det samme som deg , jobbe av meg juleferien
vi gir oss ikke
kom hjem fra syden i dag ,,gikk på vekta ,, jaja

tinus76 sa for siden:

Det er bra det ikke bare er meg... :klem:

I morgen starter jeg med fase 1, og flytter dermed over i fase 1-tråden - ser dere der?

Lotta67 sa for siden:

Jepp, følger med i alle Eurodiet-tråder! :-) Lykke til! Jeg skal fire uker til i Fase 3 før jeg igjen begynner på Fase 1, så da kommer jeg like etter deg! Stå på! :-)

arkine sa for siden:

felles trøst:D

ladybug85 sa for siden:

HJELP!!!
Etter å ha vært flink hele julen skeiet jeg ut på nyttår med god mat og vin.
Sliter å komme inn i rutinen igjen!! Andre som har samme problemet???

tinus76 sa for siden:

Jeg skeiet ut hele julen jeg - har måte bite tennen sammen denn euken. Det har vært hardt, men idag når jeg ser nedgang på vekta er motivasjonen tilbake igjen :) Men merker jeg ikke blir så mett som jeg gjorde i jula med all den gode maten.

Men vi skal klare dette :)

Vil gi deg samme råd som jeg gir til andre; fokuser på dagen i dag, ta med deg erfaringen fra "i går" men bruk ikke tid og krefter på å irritere deg over det som har vært!
Gå videre, tilbake på sporet så raskt som mulig - en utskeielse ødelegger ingenting, mange utskeielser vil derimot ha negativ effekt.

Du fikser dette :klem:

tinus76 sa for siden:

Det rådet skal jammen meg jeg og prøve å ta med meg... Godt dagt :) Det er bare å begynne på an igjen idag :)

ladybug85 sa for siden:

Stemmer det =) Det tok bare en liten stund å bli vandt med å komme inn i faste rutiner igjen.

SKATTEFRADRAG for Eurodietten!!!!
Beklager hvis jeg roper, men dette er verdt å få med seg!!!!!!!

Det er mulig å få skattefradrag for de utgiftene vi har i forbindelse med ED - dette har jeg gjort en gang allerede med stor sukess for skatteåret 2005.

Søkte litt på nettet, og fant følgende svar fra skatteetaten fra april i fjor:

Spm fra Torunn Seloter Trøhaug: Fradrag for mat og medisiner som ikke er på blå resept.

23.04.2009 10:17:56
Er på eurodiett og kvalifiserer til fedmeoperasjon, men har gitt meg selv ett år med denne dietten. Den er dyr, og det er alt det som følger i kjølvannet av den også. Kan jeg søke fritak for noe av dette?

Svar fra S. Vestbøstad og GK Olsen:
Hei. Særfradrag for store sykdomsutgifter kan gis hvis du har MERkostnader til sykdomsutgifter. Utgiftene må overstige kr 9 180 for å få fradrag. Det må fremlegges legeattest, og utgiftene må kunne dokumenteres. Du bruker post 3.5.4 i selvangivelsen og legger ved en forklaring på hvordan beløpet er fremkommet.

Anbefaler dere alle å gjøre dette, for vi er alle på denne dietten som følge av en legevurdering - og ja den koster penger. Jeg vurderer faktisk å ta med utgiftene til privatlegen jeg går til, men der skal jeg forhøre meg litt mer først.

arkine sa for siden:

ja da er det første dagen i fase 2
hva middagen blir ,vet jeg ikke helt enda ,men har savnet eggerøre
så mulig det blir det
jeg klarte nesten målet mitt i fase 1, 7 kilo ned var målet ,, mangler fattige 200g.

men denne uken har jeg jo gått ned 1,5 kilo så kan jo ikke klage

men som alle andre her er jeg veldig opphengt i vekta,,akurat som 200g, betyr noe ,,jo det betyr noe ,,oppe i hodet mitt

så neste 4 uker , er målet 4 kilo ned ,,egentlig litt skremmende og sette seg mål ,,,skulle ønske jeg klarte og holde meg unna vekta i denne perioden, og ikke tenke så mye på slanking,,men det maler i hodet omtrent 24 timer i døgnet,,

joda kan hive vekta ,:D men det blir nok ikke gjort

prøver og motivere meg for den dagen jeg skal spise normal mat, ala fedon,
ikke tenke at jeg da er ferdig slanket ,og gå tilbake til gamle synder
det går ikke for da er alt bortkastet, igjen,
dette er og blir en livstil

Ja den vekta på bade kan for bli en besettelse..... :rulleøyne (snakker av egen erfaring her)
Men bruker du målebånd? Jeg har fra dag 1 brukt målebåndet i tillegg til vekta, og ser at jeg ofte minker i cm selv om tallet på vekta ikke endrer seg. God motivasjonsfaktor å se at "noe skjer", selv om vekta ikke beveger seg :lol:

Håper du når målet ditt i fase 2 :klem:, håper jeg også kommer over i fase 2 om ca 10 dager.

arkine sa for siden:

joda måler mage og lår ,,men her i gården kommer nedgang på cm samtidig med vektnedgang ,,merklig i grunn,,

har også lagt merke til om jeg foreksempel går ned 5 kilo, så passer ikke neste bukse før 14 dager senere ,akurat som kroppen venter med og slippe helt

Ja er ikke det rart:confused:
Det samme gjelder å komme under 10er-tall på vekten, brukte minst dobbelt så lang tid på å komme forbi 110, 100 og nå 90 enn jeg brukte på de øvrige kiloene - kanskje det er psykisk:rolleyes:

Lotta67 sa for siden:

Kjenner igjen den, ja! Venter på 79,9 nå...

arkine sa for siden:

og jeg venter på 69,9 gikk enda litt ned fra i går ,, en halv kilo

Lotta67 sa for siden:

Superbra! Gleder meg til jeg skal vente på det tallet!

tinus76 sa for siden:

Ja jeg og - gleder meg helt enormt til 60 tallet :)

Biola sa for siden:

Flotte tall, Arikne, Grotingeling, Lotta og Tinus! Ble nesten litt glad for å lese om at det er flere som sliter med å komme under neste ti-tall. Jeg har ligget på 111-112 i snart to måneder! Nå hører det til historien at det var jul, opp tre kilo, ned noen kilo, opp igjen, ned, opp, ned, osv. Føler jeg er or'ntlig i rute igjen nå, da.

Har tenkt å holde meg i fase 1 (med en-to fase to-middager i uka) en stund til, men kommer nok inn her etterhvert igjen.

Ha en fin dag!

Lotta67 sa for siden:

Kjekt å se deg igjen, Biola! Håper du stikker innom litt oftere, slik at vi holder sammen! Stå på!

Alida sa for siden:

hei alle sammen :-)
da var jeg over i fase 2, litt spent om hvordan vektnedgangen blir... gikk ned 6,7 i fase en fulgte alt til punkt å prikke så hadde nok håpet på mer men :-) det går nedover.
stemmer det at mange her følger fase 2 og fase 1 litt etter som de ønsker?
jeg spurte om det å gå over på fase 1 igjen etter 30 dg i fase 2 men det var nei.
går man ikke ned mindre i fase 2?
håper noen kan svare meg .-)

Gratulere med gjennomført fase 1 og et flott resultat så langt :D:heia:

Du bør følge fase 2 like slavisk som fase 1, og vekttapet vil da fortsette - kanskje ikke i samme tempo som i fase 1, men dette varierer fra person til person :p

Jeg er en av dem som veksler litt mellom fase 1 og 2 (ikke nå når jeg er i fase 1 da, men når jeg offesielt er i fase 2 :rolleyes:), men da er det etter avtale med legen min. Har veldig lav fettforbrenning bl.a pga PCOS, og vet av erfaring at den stopper helt opp selv ved veldig lavt karbo-inntak. Så for meg er det nesten et must å ta en uke i fase 1 innimellom for å holde vektreduksjonen i gang.

Oppfordrer deg til å følge legens råd, og heller ta opp temaet igjen når du har vært i fase 2 noen uker :goodluck:

Lotta67 sa for siden:

Gratulerer med ned! Kjempebra! :-)

Jeg gikk ned 6,6 i Fase 1, så du skal være fornøyd med 6,7! Tror ikke det er uvanlig nedgang. Det er over snittet, sa min veileder, men husker ikke nå hva snittet var.

Jeg hopper ikke fram og tilbake mellom Fase 1 og Fase 2. Fase 1 er jo en kickstart for å komme i gang, komme i ketose og få et kjapt vekttap i starten, for å få mer motivasjon til å gå videre. I fase 2, som du kan være i, i 8 uker, skal du ha proteinmiddag hver dag. En Fase 1 skal alltid følges opp av en Fase 2 og en Fase 2 skal alltid følges opp av en Fase 3, sier min veileder.

Det er jo tøft for lever og nyre å være i ketose, det er derfor vi blir fulgt opp med blodprøver, skal drikke mye og det er derfor vi må ta alle vitaminene som vi må.

Jeg har to uker igjen i Fase 1 før jeg igjen går over i Fase 2. Jeg synes vekttapet var kjempebra i Fase 2 også. Gikk ned jevnt og trutt 0,5 - 1 kilo per uke. Jeg er i runde to, begynte i september og har gått Fase 1 - 2 - 3 og nå er jeg i gang igjen.

Du klarer fint dette om du vil! Gled deg over at du nå får spise litt god kylling, fisk og rent kjøtt sammen med alle de gode grønnsakene! Vekta skal nok gå ned, skal du se! En dag om gangen! :-)

Lykke til!

Popp sa for siden:

:forvirret Rart, for på møtet vårt idag - nevnte kurslederen at man nettopp kan bytte litt på med fase 1 og fase 2, når man er i fase 2 . MEN det var viktig at disse to periodene ikke utgjorde mer enn 90 dager tilsammen.

Lotta67 sa for siden:

Jeg sa ikke at du ikke KAN, men jeg sa at jeg ikke gjør det. jeg har ikke spurt om muligheten, men jeg vet noen gjør det. Jeg har ikke behov for å gjøre det. Vet bare at jeg ikke skal gå lenger enn fire uker på Fase 1. Etter at jeg har begynte med middag, ser jeg absolutt ikke behovet for å kutte ut middagen i Fase 2. Om jeg ikke en dag/kveld må ty til en bar o.l. ved middagstider fordi jeg ikke er hjemme og kan lage meg noe ordentlig.

I Fase 2 tar jeg gjerne middagen til lunsj. Hvis de har fersk, ren fisk i kantinen, spiser jeg det og så tar jeg heller en bar o.l til middag senere istedenfor middag. Bytter plass. Må benytte anledningen tl å få i meg fisk når jeg kan.

Solange sa for siden:

Hei! Første gang man går på denne kuren ville jeg følge den så slavisk du kan....og følge veilederen.
Men hvis du har behov for å gå igjennom dette en gang til og kjenner kroppen din og hva den tåler, kan du mikse og trikse litt mer. Det gjør jeg, og det går kjempebra. MEN- dette er altså min andre runde på ED, og jeg vet hva jeg tåler og ikke tåler. Min private tilpasning gjør det lettere for meg å greie å gjennomføre denne andre runden, da man naturlig nok er litt mer lei av regimet. Jeg tåler mer karbs nå enn jeg gjorde første gang. For noen er det omvendt.... Jeg har også en god vektnedgang når jeg er i fase 2.

arkine sa for siden:

min 6 dag i fase 2 og det går bra , har egentlig ikke så veldig lyst på mat,så det blir gjerne noe med egg ,ommelett eggerøre eller bare stekte egg,, med salat
laget en bolle med salat i går kveld ,men den fristet ikke da ,, så skjeiet ut med et stykke fedonbrød med reker på,,tror ikke katastrofen har ødelagt noe
i dag har jeg tengt og lage en slags tako har jo all den salaten jeg kan bruke, egentlig kjøttdeig med salat,,
også er jeg hjemme i dag, går på antibiotika , er visst mulig en urinveisinfeksjon sier legen,,, har aldri hatt noe sånt , så ble i grunn overasket, for har ikke de symtomene som er vanlig ,,men får håpe det bare er det , at det ikke er noe mer alvorlig ..

arkine sa for siden:

ja så ble fredagskvelden en solid sprekk uf ,,at det går ann ,, reiste meg plutselig opp , rett før butikken stengte ,fikk det for meg at jeg bare måtte ,kjøpe noe tull ,sjokolade is og kake ,, dyttet inn i gapet
kjøpte alt for mye ,, sikkert redd for ikke å få i meg nok , velklarte bare å få i meg en del ,men mer enn nok,,angeren tar meg her ,,men spist er spist ,og er kvalm
fortsetter i bra spor i morgen igjen,, lykke til til meg

er jo solid desperat da når,en kjører ut i 10 kuldegrader og kjøper bare tull
skulle ønske butikken stengte kl 4 som før i tida

Solange sa for siden:

Ja, dette skjer av og til....Må innrømme at jeg hadde en liten sprekk i går sjøl.... "Helt av seg selv" gikk kroppen min og hentet en av min sønns twix og puttet inn i munnen....Følte meg som en zoombie, akkurat som om jeg bare var helt paralysert, og ikke kunne stoppe meg selv:rolleyes: Twixposen har ligget der hver helg (min sønns helgegodt), uten at det har plaget meg altfor mye, men igår gikk det ikke....
Det er vel sånn at til vanlig preller fristelsene av, men innimellom får man svake øyeblikk hvor man må være innestengt på glattcelle for å unngå å ramle utpå:eek:

Hemmeligheten er å greie å begrense skaden til gjerningsøyeblikket, så idag fortsetter vi som før, så går det nok bra,får vi håpe!

Lykke til til deg også!!

Sånn som skjer :rolleyes: - men i dag er det ny dag og nye muligheter.
Dette er jo ikke verdens undergang, og som du sier Solange så gjelder det å komme seg tilbake på "den smale vei" ved første anledning = umiddelbart.
Lykke til, dette går bra :heia:

Alida sa for siden:

Tusen takke for alle gode tilbakemeldingene :-)
Jeg skal holde meg til det som veilederen sa jeg, synes det er herlig med fisk, kjøtt og har laget meg scampi for første gang i livet.... veldig godt. det er vel det som er litt av vitsen at vi skal "lære" oss å lage annen type mat en det vi har gjort.

En sprekk er ikke det verste, det skjer så legger man det bak seg og fortsetter!!!! stå på!

fortsatt god helg til alle, hilsen hun som skal ha fårikål i morgen :-)

nybegynner sa for siden:

Er det ingen her ?:) Første dag i fase 2 her.

arkine sa for siden:

jeg er her ,, er egentlig i fase to min andre uke, men i dag tror jeg nesten at jeg er i fase 19 eller noe,, gumler smågodt så det tyter ut av ørene ,,sukk den posen føllte med meg hjem gitt, og har den først kommet i hus ,, vel da må den spises ,,
så begynner nok i fase en igjen på mandag

lykke til for deg ,,,

nybegynner sa for siden:

Stå på, Arkine:) Har vært tøft her også siste uka, trodde en stund at jeg ikke tålte produktene fordi jeg var så kvalm, men så viste det seg at hele familien har omgangsyke:eek:

Popp sa for siden:

hehe
god bedring, nybegynner

arkine sa for siden:

joda jeg skal stå på ,men i dag skal jeg på helgetur til oslo ,,leid hotellrom og revy i kveld .. frustrerte fyrer
maten skal nok gå bra ,men værre med drikke ,, å for å være ærlig så har jeg ikke lyst til og tenke så mye slanking denne helga ,,men mandagen er det alvor igjen,
før eller siden skal jeg nå min ideal vekt ,, innen sommeren i alle fall

Trenger ikke ha superfokus på slanking, men kanskje unngå de værste fellene.
Og med fullt trykk igjen på mandag så vil nok ikke helgen gjøre den store forskjellen :p

Høres ut til å bli en deilig helg, kos deg og nyt både revy, mat og drikke

Alida sa for siden:

Hei :-)
Revy hørtes ikke dumt ut nei, kos dere i helga!
I dag har jeg vært på vekten og endelig har det "sluppet" :-) trengte og se at det var gått av noe denne uken, går fortsatt bra men er
litt matlei så det har de tre siste dagene laget meg omelett. ikke orket å lage fisk eller kjøtt, i går tok jeg 74 fram kyllingfile og et egg med masse løk og sopp + krydder det
var veldig godt.
Eller var jeg på shopping ble klær til ungene mens jeg går å gleder meg til jeg skal kjøpe meg klær i mindre størrelse enn i dag :-)
Fortsatt god helg til alle!

Popp sa for siden:

Gratulerer med "sleppet" :) og shopping. Jeg var også på shopping forrige uke og det ble flere gensere og tunika da det var SALG!

Og så, litt reklame......
For dere som er i fase 2, så kan jeg av erfaring si at det er kjekt med noen tips til det/de måltidene som ikke skal bestå av ED-produkter. Her har jeg startet en tråd for fase 2-oppskrifter, sleng gjerne inn dine så får vi en fin liste med variasjoner.

forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=28606

nybegynner sa for siden:

Hei!

Jeg trives med fase 2, deilig å spise et måltid. Fredag og lørdag hadde jeg indrefilet av okse, stekte squash, løk, champingon og blomkål, masse krydder og en dasj soyafløte. Snakket med veilederen min om dette, vekttapet får heller ta litt lengre tid, må ha litt saus eller dressing på middagen.

Ellers har jeg begynt å trene:D, deilig. Var på to spinningøkter torsdag og fredag m litt stykerening etterpå, og har gått lang skitur idag. I går var vi innesnødd:mad: Jeg tror det er megaviktig med styrketrening ( og annen trening) både for å finne en måte å leve på etter dietten og for å øke forbrenninga....mye fett og lite muskler her etter maaange slankekurer.

Idag har jeg spist scampi med stekte grønnsaker.

Solange sa for siden:

Hei, fase 2 er lettere,ja:) Jeg bruker også soyafløte, og det har gått greit for meg. Tror trening er veldig viktig på denne dietten, jeg går lettere ned når jeg trener. Mener det hjelper godt på insulinresistensen. Som jo for meg er årsaken til hele vektproblemet:cool:

Solange sa for siden:

Ja, nå klarnet det plutselig opp her ute, ser jeg:) Sol, snøfritt og 5 plussgrader, da er det en fryd å gå tur!

Da tar jeg fram gåstavene og går meg en times tur

elilian sa for siden:

Heia alle sammen! Så glad jeg kom over denne siden her. Jeg går på eurodiet. I dag har det gått 4 uker i fase 1. Men jeg er så skuffet:/ sist jeg gikk på denne kuren(droppet ut av div årsaker), så gikk jeg ned rett over 10 kg. Denne gangen bare 6. Hva har jeg gjort galt? Hvor mye har folk gått ned i fase 1.

Har spist ubegrenset med sukkerfrie drops/pastiller... Og sikkert drukket altfor mye sukkerfri saft/brus. Itilegg fikk jeg klarsignal om å spise sjokoladefrokostblandingen 2 ganger om dagen. Er disse årsakene svaret på et litt skuffende resultat?

Tusen takk for svar

Popp sa for siden:

Hei og velkommen hit. :)
Jeg har ikke gjort meg ferdig med Fase 1 enda, men jeg ser de fleste har gått ned ca 6,5kg. Så du er ikke så langt unna.
En på kurset mitt som trener hardt 2 ganger i uken gikk ned 10kg, men det var en mann, som visstnok går ned raskere enn oss kvinner.

For mye sukkerfri saft/brus er nok medvirkende til vektstagnasjon, er ikke grensen max 1 1/2 glass per dag?

Hei Elilian :D, velkommen i gjengen.
Jeg er også på runde 2 med ED, og opplever akkurat som deg at nedgangen i fase 1 er noe mindre enn forrige gang. For min del antar jeg det har å gjøre med det faktum at jeg hadde mindre vann å miste de første dagene. Så langt etter 3 3/4 uke har jeg gått ned 5,5 kg på fase 1, men håper på ca 8 kg siden jeg følge fase 1 i 6 uker tilsammen denne gangen.

Sukkerfriedrops og lettbrus kan for noen være partystoppere, så ja - dette kan være en medvirkende årsak. At du har inntatt sjokoladefrokostblandingen har nok lite med saken å gjøre, det gjorde jeg også forrige runde uten at det bremset nedgangen.

Vi har forøvrig en fase 1 tråd også, du finner den her

elilian sa for siden:

Tusen takk for svaret:D Får håpe fase to bringer mer vekttap!
Skal virkelig kutte ned på sukkerfritt lureri:P;)

Popp sa for siden:

Da har også jeg kommet meg over til Fase 2.

Oppsummert Fase 1:
De 30 dagene gikk veldig fort
Var aldri sulten (kjente av og til sug for karbohydrater, men da gikk jeg å gjorde noe annet slik at jeg skulle glemme det)
Kom aldri i gang med trening
Vekttap: ca 7-8 kg
Opplevde at jeg hadde mer energi og overskudd enn på lenge
Ikke fått hodepine med oppkast denne fasen( bortsett fra den dagen jeg gikk inn i ketose)
Gått ned en buksestr.

:heia: Jeg er motivert for neste runde, må bare overbevise meg selv at 60 dager går like fort unna som de 30 dagene i fase 1 gjorde :D

Popp sa for siden:

Noen som vet om vi kan spise bacon i fase 2? :)

Skulle tro det, regelen er jo rent kjøtt - men du kan jo høre med legen din for sikkerhets skyld :D

arkine sa for siden:

tror nok ikke bacon er bereinet på vår diet ,, er jo mye fett i bacon

skal jo være magert kjøtt, kylling og fet fisk mins jeg min lege sa ,,og egg

elilian sa for siden:

Meg igjen her:D

Leger min sa tunfisk i olje, ikke noe problem! Kan også spise pesto. I pesto er det ikke bare masse olje, men også andre ting. Jeg ble litt i tvil jeg altså. Pøser dere på med oljer i fase 2??

Takk:)

elilian sa for siden:

Ikke noe bacon nei! :)

Solange sa for siden:

Pøøøser ikke akkurat på med olje, men jeg har også fått beskjed om å bruke mer olje. Må til for å smøre forbrenninga, vet du;) Det er den riktige balansen mellom protein,karbohydrater og fett som gjør at du går ned, så hvis legen sier det, ville jeg ta sjansen på at det. Jeg har god erfaring med å bruke litt mer olje, har ikke stoppet vektnedgangen for meg.

Solange sa for siden:

Det kommer an på om du tror på teorien om at mettet fett er farlig..... Vi blir som du ser på innlegget over ofte anbefalt litt mer fett i form av umettede oljer, det skal være bra for det gode kolestrolet.

Popp sa for siden:

Will do!

Ser hva dere andre skriver, så jeg for hvertfall vente til jeg hører fra legen. Hun er nok fortsatt på vinterferie.

Igår hadde jeg kjøpt inn indrefilet til middag. Skal si det smakte...deilig å kunne tygge på mat igjen, itillegg til at det smakte helt fantastisk. Men litt tungvint var det fordi mitt stykke bare skulle på svak varme og de andres som vanlig. Kokte også opp asparges til forrett, den var så utrolig godt. Første gangen jeg har laget slik mat selv. Jeg burde nok blitt flinkere til å lage mat ut fra kokebøkene fremover. Men da trenger jeg nok å ha tid til å lage maten, igår tok det meg sikkert 2 timer å få laget mat. Det har man ikke alltid tid til med full jobb og 3 små aktive gutter - og far foran PC fordi han må jobbe.

Popp sa for siden:

Her er du inne på noe som jeg har blitt forundret over etter å ha startet på lavkarbo. Jeg var stamkunde hos Grete Roede www.greteroede.no siden 1990 og har nå blitt veldig påvirket av hennes teorier. Meget mulig at jeg må lese litt mer om dette tema for å finne ut av hva jeg tror.

arkine sa for siden:

hvorfor skulle biffen din steke på svak varme?

elilian sa for siden:

Ja, på sikt:) Men kjøtt uten fett i fase to er det legen min har anbefalt ivartfall:)

elilian sa for siden:

Nytt spørsmål fra masa:)

Bruker dere kremfresh ol. i maten, fase 2? syns jeg kan huske jeg så noen oppskrifter med det.

=)

Popp sa for siden:

I brosjyren fra Eurodiet står det under tilbredning av kjøtt og fisk:
Kjøtt, fisk og kylling tilbredes helst i ovn ved lav temperatur (90 grader med varmluft) over lengre tid. ....... De kan også kokes eller stekes ved lav temperatur i teflonpanne med lite fett.
Unngå steking ved høy tempratur, samt frityrsteking.

arkine sa for siden:

javel , det har ikke jeg fått med meg,,

Popp sa for siden:

Nei, jeg bruker ikke det. Har ikke lest om at du kan ta det heller. Du må kanskje se på innholdet av karbohydratene og avgjøre selv.

Finner ingen informasjon i brosjyren om kremfresh, men cottage cheese er derimot nevnt som tillatt. Står ikke hvilken fase, så alle kanskje:rolleyes:????

Jeg har brukt bacon, men skjærer vekk det meste av fettet. Blir en ekstra smakstilsetning til f.eks. pasta-rettene på den måten.

JollyJ sa for siden:

Jeg også brukte bacon, men da kjøpe jeg, hmm kan det hete jegerbacon, det er hvertfall nesten ikke fett på det. :)

Solange sa for siden:

Har gjort det samme, kjøpt en type bacon uten fett.

JollyJ sa for siden:

Mener legen min sa at jeg kunne spise det fra fase 2, cottage chees altså. Det er veldig magert og protein rikt. Creme fraiche er det vel ganske mye fett tror jeg.

studine:) sa for siden:

Hei! Da er jeg også over i fase II. Har i grunn vært her en god stund=) Føles mye bedre nå! Er så mye lettere når man kan spise "normalt" til middag=)

studine:) sa for siden:

Jeg syns absolutt ikke du skal stresse med det. Det er ikke sunt for kroppen å gå ned altfor fort uansett. Og jeg tror spesielt de sukkerfrie dropsene/pastillene kan være et problem. For de er det karbohydrater i likevel, så det er litt lureri. Når det gjelder brus... Begrensede mengder betyr vel at det er ikke DET du skal drikke. Farris med smak kan du drikke så mye du vil av, så jeg anbefaler Farris bris. De smaker jo nesten brus, og etterhvert blir man avvendt. Men jeg også drikker light-brus, men da som kos, ikke fordi jeg er tørst=)

Personlig tror jeg folk har for høye krav til vektnedgangen. Jeg gikk ned 4 kg i fase 1 og er storfornøyd, fordi jeg vet at det er lett å legge på seg igjen når man går ned for fort... Man må jobbe litt=) Men så har ikke jeg mer enn 12-15 kg overvekt, så det er klart det er forskjell.. (vil ned 20 kg da:P)...

Men nå skal jeg trene=) ha en fortsatt fortreffelig dag, og vær STORFORNØYD med 6 kg! Tenk, du har gått ned 6 kg, og ikke opp noe i det hele tatt! Det skal du være stolt av!!!!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.