< Tilbake til oversikten

FASE 2, motivasjon, råd, hjelp og trøst

tuddelu sa for siden:

Gratulerer Ronja65, vell overstått fase 1. Det har gått strålende sålangt:)
Det er herlig å være i fase 2 og kunne spise ett vanlig måltid hver dag:)

Popp sa for siden:

Da har jeg prøvd dette nye bestillingsverktøyet på eurodiet.no. Kanskje så kjekt å se hvor mye jeg har igjen, men jeg har aldri har behov for å vite det. Men det ble litt shopping og det gikk bare i sjokolader, kjeks og cappucino + en krispibar til fase 3 som jeg tenkte jeg skulle smake.

arkine sa for siden:

den krispibaren er farlig god

tuddelu sa for siden:

Siterer denne! Gleder meg til å smake den igjen i fase 3.

Popp sa for siden:

Nei - dere - nå har jeg gjort det store! Skikkelig irritert på meg selv. :mad:
Sitter på jobben = OVERTID, er sulten men har ikke ED produkter igjen. Det har gått hardt utover lageret mitt i det siste. Tror jeg skal snike meg bort til en kollega som er litt ED bruker å se om hun har noe i skuffen sin. Ergelig!!

tuddelu sa for siden:

Kjedelig når man oppdager at lageret er tomt! Håper du fant noe godt hos kollegaen din:)

Pearl sa for siden:

Jeg skulle ønske jeg også hadde kollegaer med ED produkter i skuffen sin. :)

Popp sa for siden:

Jeg fant, jeg fant! Hun hadde sjokoladekjeks :)

Pearl: ja, det er litt av en luksus har jeg erfart. Men nå håper jeg varene jeg bestilte på søndag snart kommer.

grotingeling sa for siden:

Har gjort det til vane å ha ekkornlager over alt jeg :p;
Kjeks, kakao og suppe på jobb for minst 10 dager alltid
Kjeks og suppe i bilen, 4-5 pakker av hver
Kjeks i veska, 2 pakker

Dermed kan jeg enkelt f.eks stikke innom venner etter jobb, og likevel spise riktig i forhold til dietten.

arkine sa for siden:

det var lurt og et godt tips

Titti sa for siden:

Å, har de fått egen nettside, spennende, det må jeg sjekke. :)

Popp sa for siden:

Takk for tips, grotingeling. Du er som et Orakel her inne på forumet! Kan alt og har mange gode tips :klem:

Da har jeg min allersiste dag i Fase 2. Imorgen flytter jeg over til Fase 3a - hvor jeg har tenkt til å bli i 4 uker. Jeg er nå ferdig med å slanke meg, det som jeg går nedover av gram/kg nå er bare BONUS å ta med seg. Lørdag veide jeg meg til 67 kilo - blank. Husker ikke engang når jeg veide det sist....

Etter 8mnd på ED er BMI og fett verdier innenfor normalen - eneste jeg mangler er nye klær som ikke henger og slenger :). Men det "problemet" skal jeg nok fikse så snart overtidsjobbingen er over. :lol:

Pearl sa for siden:

For et deilig problem å ha. Velkommen til fase 3. :love:

Popp sa for siden:

Må bare innom å skryte litt av meg selv. Håper det er greit :)

Jeg gikk hjem fra jobben isted. :stolt: Det var så flott vær og poppmannen har lånebilen vår så jeg bestemte meg for å gå hjem.
Brukte 45 min på ca 4 km. Litt øm bak i beina, og kald på ørene! Det blåste en del og jeg hadde ikke med meg noe ørevarmere. Et godt tips til meg selv, er å alltid ha det tilgjengelig.

Nå kan jeg sette meg ned med en deilig varm ED Cappucino og være meget fornøyd med dagen innsats. :D

arkine sa for siden:

gratulerer med flott vektap og så å si i mål

tuddelu sa for siden:

Og du sier du ikke trener;) Du er jo kjempeflink:)
Det er så deilig å kunne "bake" treningen inn i hverdagen, da merkes treningen knapt som trening:)

tuddelu sa for siden:

Noen gode råd?

Høstforkjølelsen er kommet og jeg er blitt fryktelig sår i halsen. Så sår at jeg må tygge pastiller for å dempe den vonde halsen ..
Repsils kan jeg bare glemme; leste på pakken og første og største ingrediensen er sukker!!
Tenkte det var greit å ta sukkerfrie IFA med fruktsmak. Men nei, der var det masse karbohydrater per stk. pastill. Har måttet spist noen IFA idag, men tenker å finne noe annet, bedre alternativ når butikken er åpen igjen imorgen. Noen forslag til hva jeg kan bruke?

Fribol funker godt mot sår hals, og er vel den som er nærmest noe vi kan innta uten særlig tanke på karber.
Fåes på apoteket (i alle fall Apotek 1 og Vitus), og finnes i to smaker.

tuddelu sa for siden:

Takk Grotingeling. Det er notert, da blir det apoteket imorgen;)

Sola 55 sa for siden:

Hei Godt folk. Er nå tilbake etter en uke i skjønne Hellas. Her var det jo vin og litt annen mat en fase to sier, selv om jeg hadde med posene, nøttene, barene og kjeksene.
Var innom legen og veide, gått opp litt....... Og vi var enige om fase en ei uke og så en mnd i fase to! Heldig vis har jeg vært i keto heletiden... Ser jo at folk er aktive her inne og det er morsomt å lese seg i gjennom det dere har oppnådd og alle gode råd.

Pearl sa for siden:

Velkommen hjem og lykke til med ny start.

Sola 55 sa for siden:

:)Takk

tuddelu sa for siden:

Velkommen hjem Sola55! Høres ut som en herlig ferie:)

Fribol var super mot halsen! Takker igjen Grotingeling for godt tips, du reddet meg idag!:)

tuddelu sa for siden:

Fikk også tak i Fribol på Boots apoteket:)

Titti sa for siden:

Bare tjuvkikker litt her inne jeg. ;)
Hvor lenge var dere i fase 1 og hvor lenge skal dere være i fase 2?

Gratulerer med fantastisk nedgang, Popp. Må være herlig å føle seg ferdigslanket. :heia:

tuddelu sa for siden:

Hei Titti:)

Jeg var fire uker i fase1 og er nå på min 6. uke i fase2. Skal være her i 2 uker til før jeg hopper over i fase3. Må si jeg gleder meg veldig til å smake bær og frukt igjen i fase3a:):) Men nå koser jeg meg med vanlig middag og et glass vin i ny og ne:) Det går veldig bra. Og fase1 går veldig fort, plutselig er den over;)
Ser av tickeren din at du allerede har fått gode resultater, gratulerer:) Hvor lenge blir du i fase1?

Titti sa for siden:

Hei Tuddelu. :)
Etter planen skal jeg være 30 dager i fase 1, ikke lenger, har som mål å prøve på det. Iflg Sofie Hexenberg gjør det ingenting om jeg går over før eller om jeg innimellom under meg et måltid, men jeg prøver i det lengste og holde meg bare til produktene de første ukene. Da kommer jeg inn i det og slipper og lure på hva jeg skal lage til middag. ;) Men må si jeg gleder meg til fase 2, den tror jeg at jeg kan leve lenge på, tipper jeg skal på den i 60 dager. Så det blir vel omtrent slik du gjør nå. :)

Popp sa for siden:

Takk! Det er en deilig følelse - men også veldig ny. Det har nok ikke gått helt opp for meg at jeg ikke skal slanke meg mer. Igår var jeg forresten å kjøpte noen nye kjoler/skjørt i str 38/40. :D Følte meg som en modell!

Jeg var i fase 1 i 4 uker den første runden. I andre runde var jeg bare i 10 dager -rett etter fase 3.

Titti sa for siden:

Så herlig. :spent: Str 38-40! Drømme drømme!

tuddelu sa for siden:

Tok en smugvekt midt i uken, bare for morro skyld. Og vekten er kommet ned på 59.9 kg!!! Er ikke veiedag enda, men håper den fortsatt viser 5 tallet til mandag igjen :D Dette var morro :cool:

Pearl sa for siden:

Wow. Dette er jo kjempebra. Du er sikkert ikke så lang, siden du er på 50-tallet?

Så bra tuddelu - 5-tallet...... drømmetallet i det fjerne.......

tuddelu sa for siden:

Takk Pearl og Grotingeling :) Nå er det 2 kilo igjen til jeg er i mål! Føles litt rart og utrolig herlig!! Må kjøpe nye bukser snart, nå slenger buksene .. jeg føler meg nok mer vell når klærne passer og ikke er for store. Rar tanke; har vanligvis problemer med at klærne er for liten, takk til gode eurodietten :D
Du er på god vei mot 50 tallet du også Grotingeling!

tuddelu sa for siden:

Nei er ikke så høy. Er 1,61 på strømpene. Du er også på 50 tallet Pearl?

tuddelu sa for siden:

Fikk så utroligveldigplutselig lyst på smågodt da jeg tittet opp i samboern sin lørdagsgodtepose!!!! Hva skjer? Det er måneder siden sist jeg hadde lyst på noe sånt!! Men skal ikke spise .. tror jeg kanskje er litt sulten? Begynner å bli lei pannekaker, lei brownies, lei barer .. hold ut snart over i fase3 nå :rolleyes:

Tror nok både du og jeg må spise mer grønnsaker gitt :D, det har faktisk en innvirkning på søtsuget/behovet for et eller annet.

tuddelu sa for siden:

Da starter jeg dagen idag med masse grønnsaker :D

Pearl sa for siden:

Ja, og målet mitt er 58 kg. Jeg er ganske liten også, 158cm her. Ellers må jeg bare få si at jeg er utrolig imponert over hvilken fart du har hatt på vektnedgangen din. Her går det senere nå enn i begynnelsen, men det går fremdeles nedover.

tuddelu sa for siden:

Da skal vi ende på samme vekt Pearl:)
Du går ned ennå og du er i fase3, det synes jeg er kjempebra:)

Ser nå at det hadde holdt med 3 uker i fase1 - istedet tok jeg 4 uker i fase1 og det forlenger jo tiden i fase2 før jeg kommer i fase3.. Var så motivert etter 3 uker i fase1 så tok likegodt èn uke til der..
Har vært litt bekymret for at vekten går for fort ned nå, men regner med at det roer seg nå som fase3 nærmer seg :eek:

Hvordan ser en vanlig dag ut for deg Pearl nå som du er i fase3?

Pearl sa for siden:

Jeg har en ED frokost, med grønnsaker. Det kan være omelett med stekt sopp, paprika, løk, og squash. Eller det kan for eksempel være pannekake og da med noen rå grønnsaker før eller etter. Jeg er ganske nøye med frokosten, for da er det lettere å være disiplinert ut over dagen.

Til lunsj spiser jeg salat med 2 egg eller 100 g kjøtt.

Middag varierer, men jeg passer på å få inn grønnsaker og kjøtt eller fisk.

Til mellommåltider og kvelds blir det gjerne ED kjeks, bær, skyr eller en bar.

Jeg har ikke vært flink til å spise frukt. Tror det har noe med å unngå frukt så lenge på ketolyse å gjøre. Men jeg er ganske flink å få i meg bær og i det siste også noen plommer. :)

Siden vekttapet stoppet opp, har jeg gått tilbake til fase 3a, av og til 2+ eller 3-. Dvs. det hender jeg skifter ut egg og kjøtt til salat med soyanøtter. Det går sakte nedover nå, men det er helt greit.

tuddelu sa for siden:

Det er lettere å være konsekvent utover dagen når frokosten er god ja:) Det er jo det viktigste måltidet om dagen.

Kan du drikke Skyr innimellom? I fase 3b?
Hvor mye frukt og bær kan du spise per dag? Plommer er nydelig!!

Merker at jeg gleder meg enormt til å hoppe over i ny fase nå :cool:

Pearl sa for siden:

Da jeg var på klinikken sa de at Skyr var unntaket fra å ikke ha melkeprodukter i fase 3a. Den har en fin sammensetting for oss, mye protein, lite fett og ikke sukker. Så innimellom kan den brukes.

tuddelu sa for siden:

Nam, takk for tipset:)

Sola 55 sa for siden:

Etter ferieuke i Hellas "dompa" legen meg ned i fase en. Og det er heilt greit :-)

tuddelu sa for siden:

Hvor lenge blir du i fase 1 Sola 55?

Sola 55 sa for siden:

En uke, sa legen. Prøvde å begynne forige uke(uka etter jeg kom hjem..... men det var vanskeligt) Så i dag starter jeg friskt. Var på vekta i heimen, laga ei grønsaksuppe til frokost og pasta skruer med til salaten til lunsj ! Bar til mellamål og heim til omelett og en liten go sak, deser til i ettermidagg og en suppe til kvelds. Kommer til å være stinn av mat i dag :D Legen lurt på om jeg var i ketose etter ferien og YESS, det var damen :)

Sola 55 sa for siden:

Må jo bare "henge meg på" og si gratulere. Det er så morsomt å lese her inne :)Så mange som har gode resultater, og så mange som er så utrolig flinke. Ser jo selv at en liten ferie til Hellas vipper meg ikke av pinnen, lett å ta seg inn når en kommer til hverdagen, og da er jo grunnlaget lagt:D

tuddelu sa for siden:

En uke går fort unna;)
Synes det er en deilig følelse å alltid være mett og ha et stabilt blodsukker:)

Grunnlaget er lagt når man klarer hente seg inn igjen, det er så godt å vite at man kan skjeie ut innimellom uten at det ødelegger:) det må være en fantastisk følelse å ha en uke ferie og fortsatt være i ketose når du kommer hjem Sola55!!

Sola 55 sa for siden:

Ja ikke sant. Var jo litt overrasket selv. Men nå er jeg i gang. Har netopp hat en suppe:)

Pearl sa for siden:

Jeg har også litt hat overfor noen av de suppene :D

Titti sa for siden:

Samme her. Hater de. :lol:

streber sa for siden:

Heisann, 2 uker før jeg skal være "fast gjest" her inne, men bare lurer så fælt på noe:o( har lest og lest her, men ikke funnet svar): Kan man lage ketolyseoppskrifter de gangene man tar proteinmåltidet til middag?

Pearl sa for siden:

Nei, desverre. Ketolyeoppskriftene inneholder som regel mye fett. Mange oppskrifter har rømme og fløte. Dette er nok ikke noe for oss. Vi skal ha rent kjøtt, fisk eller egg + masse lovlige grønnsaker.

streber sa for siden:

Tusen takk for svar pearl:)!(Sier Streber høflig før hun skynder seg å løpe inni en krok og sier masse stygge ting som ingen andre høre fordi hun sier dem kjempestille:mad:)

ok....men hva kan man DA spise- tørt kjøtt eller 2 egg med grønnsaker til:o?Eller er det noen type saus som er tillatt?

Sola 55 sa for siden:

Søren, trøkklefen va der :D

Sola 55 sa for siden:

dobbel, dobbel trøkkleif........................:p

Du kan bruke denne dressingen/sausen, og sjekk ut denne tråden

Pearl sa for siden:

Jeg har vent meg til å bruke kraft av grønnsaker og kokt/stekt kjøtt. Kraften av kokt blomkål og sellerirot er ganske god. Når jeg steker svinekjøtt f.eks. så koker jeg ut litt sky i pannen etterpå. For å variere bruker jeg av og til litt tomatboks oppi. Lammekjøtt gir en fantastisk god saus/suppe/kraft hvis det blir kokt sammen med noen neper. Det blir jo faktisk god kraft med kål også. Jeg tenker ganske likt som når jeg laget saus tidligere, bare jeg jevner den ikke ut med noe. Men det går helt fint for meg. Kokt oksekjøtt gir også god kraft sammen med en suppekvast av purre, løkstikke, persille eller hva man nå måtte ha.

Fisk gir god skyhvis jeg foliesteker og har litt olje og kryder inni pakken.

streber sa for siden:

Dere er noen knupper-tuuusen takk!!

Popp sa for siden:

Oj, denne mattråden hadde jeg helt glemt. Jeg er litt kjedelig på kjøkkenet så jeg har bare gjort det veldig enkelt; olje, tacosaus eller pesto.

Tuddelu: gratulerer med 5-tallet! :heia: Jeg må nok selv bare innse at 5-tallet ikke er oppnåelig (eller ønskelig når jeg ser på meg selv nå). Tror jeg veide 55kg da jeg var 17 år og var sa helt passe for den alderen.

tuddelu sa for siden:

Denne tråden er super grotingeling!:) Har helt glemt at jeg kan bruke oppskriftene nå som jeg er i fase2:)

Takk Popp:) Det er kjempebra at du har funnet din idealvekt:) Er enig i at vi ikke kan veie likt det vi veide som 17 åringer;)
Jeg føler meg veldig komfortabel på 60 blank, men ønsker å se hvordan 58 kilo er - da dette er midt i min normale bmi skala. Ser det unaturlig ut går jeg opp til 60 kg.

Jeg planlegger en utskeielse i slutten av uken. Skal på hotell og ønsker å smake hotellfrokosten (dette har vært en "gulrot" for meg helt fra starten av ed-fasen), tenker å spise eggerøre med masse salat og vann til frokost i tillegg til middag. Resten av måltidene blir ed. Tror og håper at det skal gå fint nå som jeg nærmer meg målet.

Har spist for lite grønnsaker også denne uken .. skjerpings!!!!

Pearl sa for siden:

Det har jo noe med høyden å gjøre også. Jeg var ca. 50 kilo til jeg var over 30 år. Da jeg var høygravid var jeg 56 kg. Så da tenkte jeg at 58 kg kunne passe til en 50 åring. Skal liksom ha litt mer kjøtt på kroppen nå synes jeg.

tuddelu sa for siden:

Helt enig med deg Pearl:)

En smule småstresset nå før avreise .. er bekymret for ikke å ha med nok mat til reisen!! (selv om jeg har pakket med meg mer enn jeg trenger;)) Håper også det blir greit å få i seg riktig mat nå som jeg skal på kurs.

Pearl sa for siden:

Jeg synes som regel hotellfrokostene er greie å få til på ED vis. Kos deg masse.

tuddelu sa for siden:

Takk Pearl, det var kjekt å høre:)

Troll-I-Ord sa for siden:

Følger med her inne hver dag, selv om jeg ikke er så aktiv på skrivinga, men må si jeg syns dere er FLINKE! :)

I dag kom endelig ny forsyning med ED-produkter, og det føles GODT! Hjelper veldig på motivasjonen når man har noen av produktene man faktisk liker, i hus!

Ønsker dere alle en fortsatt GOD HELG! :)

Titti sa for siden:

Samme her, ny forsyning her også. :D

mamsa sa for siden:

Ett spørsmål fra en som lurer: De siste 3 ukene har jeg nesten ikke gått ned noe, men har hatt til meg å være en super nedgang i fase 1 og begynnelsen av fase 2. Ca 10 kg på 2 måneder:) Er det vanlig at det stopper opp? Og hvor lenge varer i såfall denne stoppen? Skal på klinikken hos Fedon i morgen og gleder meg til å snakke med damen "min" der:)Sånn for ordens skyld er jeg en godt voksen dame på 55:)

arkine sa for siden:

gratulerer med flott vekttap,,jo da helt vanlig at kroppen stopper opp litt
akurat hvor lenge vet jeg ikke , det varierer fra person til person,

også spørs det hvor mye du skal ned i vekt

Derrrrrr var jeg over i fase 2 :p
Etter en noe turbulent fase 1, er tiden inne for en runde med fase 2.
Skulle gjerne hatt bedre resultat etter fase 1, men 3,2 kg er i og for seg ok alt tatt i betraktning.
Nå skal det bli deilig med litt "fast føde" de neste 8 ukene, så får jeg se om det da kanskje blir en runde med fase 1 igjen rett rundt jul.
Time will show - men nå, frokost :D

arkine sa for siden:

syns du har vært kjempeflink ,, du går nå i alle fall ned ,
her er det to skritt frem og ett tilbake , stadig vekk

får bare bli asosial en lang periode,jeg takler ikke noe som helst sammen med andre , for da skal det spises har jeg skjønt, å jeg har problemer med å stå i mot presset ,, som herregud du kan da vel spise denne ene gangen ,,ikke vær så kjedelig ,,ja dere har sikkert hørt alt sammen selv fra vellmenede folk
å jeg er nå sånn , spiser jeg denne ene gangen er resten av dagen ødelagt og jeg fortsetter å spise alt jeg ikke skal ha,

skjønner det er noe galt oppe i hodet mitt,
men jeg har ikke gitt opp , jeg går på med krumrygg og og fortsetter med ED
for jeg vil inn i min pene festdrakt igjen ,og jeg vil føle meg vel,og jeg vil føle meg slank,og vil være slank
hjelper det å be til høyere makter tro,,hehe ,nei har nok bare meg selv og stole på

Titti sa for siden:

Hei. :)

Hvor lenge var dere i fase 1 og hvor mye gikk dere ned?

Jeg er nå ferdig med tre uker og på min fjerde uke, men vekta har nå stått stille siden forrige uke. Er det vanlig at det allerede stopper opp på tredje uka?
Jeg er vant til det med meg selv, men håpet kanskje ED ville gjøre susen og ikke stagnere så tidlig...

tuddelu sa for siden:

Velkommen:)

tuddelu sa for siden:

Føler med deg arkine, jeg kjenner meg sånn igjen i det du skriver. Derfor har jeg gang på gang stanget hodet i veggen og blitt irritert over at jeg ikke klarer å stå imot "gruppepresset". Jeg har valgt feil i mangemaaange slike episoder og alltid følt meg ille etterpå. Nå innser jeg endelig at denne kostholdsednringen er noe bra jeg gjør for meg selv - og dermed klarer jeg nå å takke nei. (Og jeg har alltid takket ja tidligere, om så bare for å være høflig!)
For nå vet jeg at det er JEG som må takle problemene etter det kakestykket, den kaffelatten osv. De "andre" merker ikke dette, og kan derfor si at det er helt greit med en liten smakeprøve. Men hva vet vel de?
Jeg er blitt mer tilfreds etter at jeg begynte å definere mine egne grenser.

DU kjenner deg selv best, lytt til kroppen din og deg selv, så kan andre si hva de vil;) Det er helt mennesklig å ønske sosial kontakt med andre, ikke bur deg inne fordi du trenger et annet kosthold enn de du omgåes med. Spis gjerne før dere treffes og ha en bar / kjeks / soyanøtter i vesken, så har du noe snacks å tygge på sammen med de andre:)

tuddelu sa for siden:

Du er ikke alene. Kroppen kan stoppe opp litt innimellom, men bare hold ut! Plutselig løsner det igjen og kiloene fortsetter å renne av ..
Av og til trenger kroppen litt tid på å tilpasse seg ny diett / kosthold, og når den er klar igjen fortsetter vekttapet. Bare fortsett dietten som vanlig, så skal du se det ordner seg:)

tuddelu sa for siden:

Nå er jeg så og si i mål! Herlig!! Kan ikke tro at alle disse kiloene nå er borte! Skal til Lindbergklinikken denne uken og går da over i fase 3. Greit å få en innføring i fasen hos legen først:)

Gjennom hele dietten har jeg slitt med å ha nok produkter i hus, pga. økonomien .. Og selvsagt har det blitt slik nå igjen! Men jeg skal holde ut noen dager til med lite produkter, jeg sper på med salater og proteiner så skal dette gå fint!

Er tøft for økonomien dette her, men virkelig verdt det :)

streber sa for siden:

Sykt dyrt er det!! Men så lenge det fikser overvektsproblemet mitt, skal jeg holde ut jeg også. Så deilig for deg å snart være i mål, tuddelu:D
Testet bmi kalkulator bare for gøy i dag, jeg er allerede kommet vekk fra fedme og er nå "bare" overvektig:D

tuddelu sa for siden:

Gratulerer så mye Streber:) Det er så kjekt å nå nye positive delmål:)

streber sa for siden:

JA, det hjelper absolutt på!:D

Gratulere med målgang tuddelu

Og gratulere med nedgraderingen til overvektig streber

valkerut sa for siden:

Gratulerer så mye Streber og Tuddelu ! :)

Jeg bare lurer litt...fase 3 hva skjer da..?? Hva er forandringen ?:)

Titti sa for siden:

Håper det!!! :ja: Takk for oppmuntrende ord. :klem:

Selv på ED kan det gå litt i rykk og napp, så det løsner nok igjen skal du se:klem:

tuddelu sa for siden:

Åh for en morro smiley - takk:)

tuddelu sa for siden:

Takker valkerut:)
Fase 3 ja, jeg vet ikke helt hva den innebærer - starter den fasen imorgen nemlig! Og skal først til lindbergklinikken for en innføring;)
Men som jeg har skjønt så består fasen av tre deler; 3a, b og c hvor man reinnfører matvarer med høyere karbohydrater etter næringstrekanten; 3a betyr at det er lovlig med bær og frukt igjen, 3b betyr melkeprodukter og 3c betyr kornprodukter osv. Mindre ed produkter og mer vanlig mat.
Hver av disse delfasene varer mellom ca. 2 - 4 uker - alt etter behov.
I og med at karbohydratene tilbakeføres i kosten vil vekten begynne å stabilisere seg og fasen blir en forberedelse til varig kostholdsendring som er fase 4. Korriger meg om jeg tar feil anyone!:)

valkerut sa for siden:

Tusen takk Tuddelu :) ! Lykke til i morgen...kanskje du får vite mer da...
Hvor lenge har du vært på ED....? Hmm, jeg lurer bare på om en ikke har nådd den vekten en ønsker å være i ved fase 2 slutt, kan en da gå lengre på den, eller starte fase 1 igjen....?? Hmm....mye jeg ikke vet...:)

valkerut sa for siden:

Du skal se dette ordner seg snart skal du se:) Om det er noen trøst har jeg lært at kroppen har vekthukkommelse. Dvs. om kiloene har kommet sakte på går de sakte av...og omvendt...vet ikke om dette er riktig...men det er hva noen fortalte meg...:) Det er også bra å gå ned litt saktere...for da kommer de saktere tilbake...selv om det ikke er noe mål :)

tuddelu sa for siden:

Takk, håper jeg blir litt klokere imorgen ja;)
Jeg har nå vært på ED i 3 måneder; fase1 i 1 måned og fase2 i 2 måneder. Skal planlegge med legen hvor lenge fase 3 skal vare.

Jeg er litt usikker på om man kan gå direkte fra fase2 til fase1 igjen, eller om man må innom fase3 før man kan hoppe over i fase1 igjen. Men det er hvertfall slik at om man ikke har nådd ønsket vekt, så kan man ta en ny runde med fase1, deretter fase2 osv. Det kan være lurt å prate med legen din om hvordan du bør gjøre det:)
Hvor lenge har du vært i fase1? Gratulerer med flott vektnedgang!:)

Ubetinnget JA!:D
Dette har jeg gjort i flere runder, siden jeg hadde (og fortsatt har) maaaaange overflødige kg.
Det gjøres selvsagt i samråd med legen, og jeg har alltid gått minst 8 uker i fase 2 før jeg har gått tilbake til fase 1.
Totalt sett siden februar 2009 så har jeg vel gjennomført fase1 3,5 ganger, og jeg regner med å ta minst 1 runde til før jeg nærmer meg ferdig redusert :p
Vet at noen også har gått helt til fase 3 (a/b), for så å gå tilbake til fase 1.
Hva som er aktuelt for den enkelte kommer helt an på hvor mange kg som fortsatt gjenstår etter fase 1 og 2, hvordan kroppen responderer og ikke minst motivasjonen til å gjenta fase 1.

Hadde oppfølgingstime på Fedonklinikken i går, og status siden forrige time var faktisk langt mer oppløftende enn jeg hadde håpet på (alt tatt i betraktning)
Total vektreduksjon var på 3.2kg, men jeg har faktisk redusert fettmassen med 3.8kg
Differansen skyldes at jeg har gått opp 0.6 kg muskelmasse , så all denne løpingen til bussen har tydeligvis gitt positivt utslag :D

Pearl sa for siden:

Du imponerer gang på gang. :)

Titti sa for siden:

Takk for oppmuntring dere.:klem:

Jeg har sammenlignet med forrige runde når jeg gikk på ED, for drøye tre år siden. Da gikk jeg mye fortere ned og det stresser meg litt. Særlig med tanke på at jeg veide mer i utgangspunktet når jeg begynte dietten denne gang. Men håper det har rett og at det snart vi løsne. :ja:

Skal egentlig begynne på fase 2 neste uke, til onsdag har jeg gått på den i 30 dager, men kjenner at dersom jeg ikke har gått ned mer innen den tid så føles det liksom litt feil og gå over på neste fase. Eller tror dere det kan hjelpe med et måltid til dagen? Man kan kanskje ikke gå mer enn 30 dager sammenhenge på fase 1.:confused:

Noen som har erfaring med at det løsnet litt i fase 2 hvis det hadde stått stille i fase 1?

Pearl sa for siden:

Jeg startet i fase II, så det er fullt mulig å gå ned i den fasen. Men det tar litt lengre tid tror jeg.

Har litt samme opplevelse, og har slått meg til ro med at det tar lenger tid denne gangen enn første gang jeg fulgte ED.
Dessuten medfører stress for de aller fleste at vektnedgangen stagnerer.

Siden fase 1 er tøff både for kroppen og psyken, ville jeg nok anbefalt deg en runde i fase 2 før du eventuelt går tilbake til fase 1.
Men dette bør du nok avklare med lege/sykepleier.

Beklager, hos meg er det heller motsatt - går ned i fase 1, stagnerer i fase 2 etter noen uker.

Titti sa for siden:

Takk for svar, dere. :) Jeg satser på å begynne med et måltid i løpet av neste uke, har ikke helt bestemt meg for hvilken dag enda, men innen freddag skal jeg begynne. Samme hva vekta sier. Hexenberg mente at jeg uansett vil få samme sluttresultat etter endt diett...

Troll-I-Ord sa for siden:

Det gjorde jeg også, og vekten minker stadig! :D

tuddelu sa for siden:

yeah!:)

valkerut sa for siden:

Kan desverre ikke gi noe gode svar på fase 1 eller fase 2 til deg Titti ! Håper det løsner for deg snart, stå på :)
Takk for svar Grotingelin og Tuddelu :)

arkine sa for siden:

spiser dere grønnsaker til vert ED måltid

jeg spiser det bare innimellom på dagen om jeg blir veldi sulten ,, kanskje feil det

Grønnsaker spiser jeg først og fremst til lunch og middag, og vi skal jo ha grønnsaker som en del av dietten men det er ingen regel for når de skal spises.
Spiser du grønnsaker hver dag eller bare av og til?
Trenger ikke være store mengder, men en bitteliten salat eller urlite grønnsaker ved siden av produktene funker i alle fall for meg.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.