< Tilbake til oversikten

PCOS skravletråd

#301

Klara sa for siden:

Jeg sier jeg har en hormonubalanse til familie og venner, og forklarer om PCOS dersom noen virker interesserte eller spør mer. Mannen, nærmeste familie og de nærmeste venninnene har jeg fortalt alt til. Jeg ønsker å være åpen om det til de fleste, men det er litt slitsomt å forklare hele tiden, særlig fordi jeg ikke har noen særlig synlige symtomer, så folk lurer ofte på hvordan jeg fant ut av det. Ikke alle eller alltid jeg orker å snakke om barnløshet og alt det der.

Men så er jeg veldig åpen om det på nett, og har jo en blogg om det til og med, så føler jeg gjør mitt enn så lenge.


#302

liquid84 sa for siden:

Her var det stille....
Er alle reist på ferie eller? Hehe. :p

Nå har jeg en lavkarbo suksessterte og 45 hjemmelagde lavkarbo bounty biter i kjøleskapet. :D
Så nå krysser jeg fingrene for at denne kaken er bedre og bounty bitene VET jeg er gode. Hehehe. ;):D;)


#303

frkfräken sa for siden:

Det høres godt ut :D

Har spist litt høykarbomat i kveld, og opplevde at maten gikk "rett igjennom"... :( Merkelig. Har spist lavkarbo i fire uker imorgen, og i løpet av denne perioden har jeg jo spist høykarbomat noen få ganger, uten å oppleve dette... Kanskje bare tilfeldig, men magen pleier å jo aldri å være noe problem for meg ellers..

Men lurer på: hvor ofte tar dere blodprøver og sjekker ymse nivåer? Altså, hvor lang tid kan det ta før lavkarboen vil påvirke hormon- og insulinnivåer? Går jo ut i fra at dette er individuelt fra person til person, men jeg synes det hadde vært litt spenndende å få tatt en blodprøve for å se hvor spesielt hormonnivåene ligger nå, om de har endret seg...


#304

Oktober sa for siden:

En kort tur innom fra ferie. Dette er det jeg også lurer på. Er spent på om det kan synes neste gang jeg er hos gynekolog.

Er litt vanskelig å få inspirasjon til mat når jeg er på ferie uten nett. Prøvde meg fram på vafler, som ble sånn passe. Og syns det er kjedelig med besøk som ikke forstår at jeg må være streng med mat og godt når jeg ikke har diett.no og lavkarbo.no å sjekke mot. Men ellers går det greit. Skal se om jeg finner noen tips om turmat.

Fortsatt god sommer!


#305

mizzim sa for siden:

utrolig motiverende å isnpirerende egentlig å lese om at lavkarbo har gikk pcos damer baby:D jeg har pcos og skal inn til prøverør til høsten.. men må ned 7 kg til først. så da satser jeg på lavkarbo - ketolyse å håper på at det kan hjelpe:D


#306

Cho sa for siden:

Velkommen Mizzim og lykke til:heia:


#307

frkfräken sa for siden:

Lykke til framover :)


#308

liquid84 sa for siden:

Når jeg begynte på metformin for å prøve å bli gravid så var jeg inne til blodprøve hver måned, men denne gangen har jeg ikke avtalt noe nå når vi ble enig om at jeg skulle begynne på lavkarbo.

Dette kan ha noe med å gjøre at vi ikke er prøvere nå da. Hadde vi det vært hadde vi nok avtalt et "program" for oppfølging. :)

Vist du ønsker å få en oppfølging så ville jeg ringt legen og hørt om du kunne få det.

Nå er planen min bare å se månedene fremover hvordan kostholde og vektreduksjonen påvirker mensen og slikt.
Jeg er bare vant med å ha mensen 1-4 ganger i året og ingen EL. Blir den mer regelmessig eller jeg skulle ha en EL eller flere så er jeg veldig fornøyd. ;)

Men denne helgen trakket jeg litt feil i kostholde. :o
Jeg har ikke spist høykarbo akkuratt, men aaaaaalt for mye "lavkarbo" som endte med at jeg fikk i meg alt for mye karbohydrater i forhold til vanlig.
Reaksjonen var mage smerter, slapphet og utrooolig oppblåst mage. :(

Så nå tar det vel noen dager før jeg er tilbake i gamet. :mad:
Men om noe så har jeg i hvert fall mindre lyst til å skjeie ut nå. ;)


#309

Klara sa for siden:

Jeg driver hele tiden å utsetter en full legesjekk, men hadde vært veldig interessant å ha gjort det!
Du har nok rett i at det varierer fra person til person.
Ifb. med barneønske sier legene ofte at 5 % nedgang ofte er det som skal til for å bli gravid, og Carisma hadde et konkret tall lengere opp i tråden angående dette (som jeg ikke husker i farta). Å få igjen mensen, og å få stabile sykluser er jo også en pekepinn, her varierer det jo veldig har jeg inntrykk av.

Men hvis du er nysgjerrig; ta en full test hos legen!

Det er litt vanskeligere på sommeren og i ferien, synes jeg! Finnes flere tråder om turmat her inne, for kortere og lengere turer.

Så bra at du har funnet veien hit, Mizzim! Dette klarer du!

Det hørtes ikke deilig ut, men som du sier: frister ikke så mye å skjeie ut etter noe sånt...


#310

frkfräken sa for siden:

Jeg har legetime imorgen formiddag, og skal be om å få ta blodprøver da. Blir spennende å se på verdiene! Er helt sikker på at det er en endring; fikk jo en blødning etter fire dager på lavkarbo, og mensen igjen igår, på dagen fire uker etter forrige blødning. :heia: Det har jo første gang på aldri så lenge... Litt lenger lenger oppe i tråden beklaget meg over magevondt og trodde det var maten, men skjønner jo nå at det var andre ting på gang...

En annen grunn til at jeg ønsker blodprøver i morgen er at jeg drar på ferie på fredag, og blir borte i to uker. Regner med å ha et noe høyere karbo-inntak da, kan jo ikke reise til Frankrike uten å spise å spise en croissant eller to :p Jeg har jo ikke vært så veldig streng hittil, og har jo spist både sushi, noen stykker pizza og et par kakestykker i løpet av disse fire ukene, så det var tydeligvis ikke store endringene som skulle til.


#311

liquid84 sa for siden:

Fikk vegd meg i dag, opp et halvt kilo. :(:mad:
Det er mye det. Det er faktisk 3 ukers verdt med nedgang rett tilbake.
Men samtidig så hadde jeg gått ned en halv cm rundt lovehandelsene og midjen.

Jeg sliter virkelig nå i ferien.

Har vært en del på overnatting hos andre og på hytten og slikt. Og når en er hos andre så er det ikke lett å holde seg til lavkarbo. i hvert fall ikke når huset inneholder, loff, pølser i brød og spagetti med kjøttdeig. Ingen egg og ingen ost.... :eek: (ikke at jeg spiste noe av det da, men det ender bare med alt for lite mat i løpet av dagen og for mye baconsvor til kvelds).

Tenker at jeg skal gå tilbake til hard kur da jeg mistenker at "lavkarbo" knekkebrødene, lett saft, lett brus og lavkarbo kaker/bounty biter er partystoppene for meg, som det så fint heter her inne.
Men samtidig så har jeg jo ferie.

Jeg har nå begynt på min 7ende uke med lavkarbo. Ingen blødning så langt. Noen dager er oppturer og noen nedturer fortsatt.

Natta jenter.


#312

Klara sa for siden:

Frkfräken - Lykke til hos legen i dag og hurra for mensen!
Lurt å ta blodprøver før Frankrike, ja! Mmm, croissant... Kos deg masse! Var i Provence i fjor, og leengter tilbake!

Liquid84 - Får håpe den halve kiloen bare er vann pga vanskelig tilgang på lavkarbomat! Veldig bra med reduksjon rundt midje og lovehandles, det sies jo det er viktigere, særlig i starten. Hold ut, plutselig er mensen der!

Ferien er vanskelig, min lille trøst var at jeg i hvert fall ikke spiste like mye karbo som jeg hadde gjort i gamle dager.

Jeg har skikkelig karbosug om dagen, sikkert fordi det har blitt litt mye i ferien. Når hverdagen kommer ordentlig igang igjen skal jeg ha en liten avrusning...


#313

frkfräken sa for siden:

Takk :) Har en super fastlege, og bombarderte henne med spørsmål :D Fikk tatt de blodprøvene jeg ønsket, så det blir spennende å få resultatet.

Provance er drømmeferien!!! Er fem år siden jeg var der, og ja, vil helt klart tilbake. Vi skal til Nord-Frankrike nå, og kjøre over til England. Blir nok bra det også :) Jeg er litt spent på hvordan det blir å komme tilbake til hverdagskosthold, ja, men det gikk ganske så knirkefritt for meg å gå over på lavkarbo da jeg begynte, så jeg regner med at det ikke vil by på så altfor store problemer. Bare prøve å holde det litt i sjakk i ferien... Dersom det viser seg at jeg er inne i en syklus nå, så kommer jeg til å ha eggløsning i ferien, så mannen har fått beskjed om vi er to som reiser på ferie, men vi skal være tre som kommer hjem... :cool:


#314

Andariel sa for siden:

Heihei - ny pco-dame her. Jeg er litt usikker på om jeg kan slenge på den siste s'en på diagnosen, men hormonene er i allefall helt på villspor ;)

Lurer litt på om noen av dere trener styrke? Og i såfall, hvordan funker det? Jeg er rimelig fortvilt, jeg har bygd enorm muskelmasse det siste halvåret... og den er ikke akkurat flatterende. Jeg vet jo at økt muskelmasse er bra for forbrenningen, men jeg ser mest ut som ei ku, type belgisk blå. Leggene har f.eks økt 4 cm i omfang, og de var i utgangspunktet allerede 41 cm.

Er dette noe man må regne med når man har pco/pcos? Jeg er usikker på om jeg bare skal fokusere på kondistrening samt noen veldig lette styrkeøkter til jeg har gått ned noen kilo og fått litt mer orden på hormonene, eller fortsette i samme spor som nå og "se hva som skjer"


#315

liquid84 sa for siden:

Jeg har trent litt styrke (poledancing), men ikke sånn apparater liksom. Har hørt om andre (les: lest på nett) at noen får enklere muskler av å gå på lavkarbo, men ikke vet jeg. Jeg føler jeg har bedre utholdenhet i hvert fall.
Jeg har ikke det problemet med for mye muskler akuratt, her er det bare for mye fett. Hehe. :p

Kanksje noen med mer styrketrening erfaring også kan svare. ;)

Men uansett, velkommen hit og lykke til videre. :)


#316

Netti1985 sa for siden:

ble ferdig med mine 5 dager på pergo time på tirsdag, så er ganske spent nå å se om jeg og min kjære greier å få det til nå... noen erfaring med pergo dere?


#317

liquid84 sa for siden:

Jeg gikk på det når jeg ble gravid. ;)
Lykke til. :D

I dag fikk jeg foresten mensen. :D:D:D
Etter 8 uker på lavkarbo, 5 kg ned og 20 cm mindre. :D
Noe drit å ha da mensen da, men samtidig godt. Tihi.
Da er det bare spennende å se hvor lenge det er til neste gang den kommer...


#318

Idamor sa for siden:

Jeg gikk på det når jeg ble gravid. For vår del så holdt det med en kur (enkel), men var forberedt på at vi måtte ta flere kurer.

Masse lykke til! :)


#319

dumidalia sa for siden:

Kan jo slenge meg på her også, jeg fikk konstatert pcos for ca 5 år siden. Først fikk vi beskjed om at det likevel kunne gå an å bli gravid, men det skjedde ingenting. Etterhvert tok jeg 4 pergokurer, en enkel og tre doble, uten eggløsning og dermed ingen graviditet. Vi ble etter lang tid og mye somling henvist til prøverør. Jeg fikk en kopi av henvisningen og det var sparket jeg trengte. I det sto det "pasienten er svært overvektig, BMI over 35". Jeg bestemte meg for at det ikke skulle fortsette og kastet meg på lavkarbopulvershake (xtravaganza). Gikk ned 18 kg på to måneder :D

Da vi kom til regionssykehuset for forsamtale fikk jeg belønningen, legen kikket i papirene, kikket på meg, kikket tilbake i papirene og tilbake til meg og utbrøt "ka det e før en lege som har skreve dettan? Du e då slett ikje overvektig!" Stolt dumidalia som kunne fortelle at jeg hadde vært det, men ikke nå lenger!

Vi ble satt på venteliste til prøverørsbehandling og fikk etterhvert klarsignal om oppstart når mensen kom. Dette var ca 6 måneder etter at jeg hadde nådd målet mitt. Men mensen kom aldri, og jeg ble frustrert for at pcosen hadde tullet med meg igjen... Skulle ringe sykehuset for å få medisiner til å sette i gang mensen med, men jeg visste at de kom til å be meg ta en test først. Og det gjorde jeg. Og den var positiv!

Nå er gutten vår en aldeles herlig og flott toåring, og vi har så smått begynt å lure på om vi skal lage en til.. Men jeg er helt sikker på at jeg må ned i vekt før vi klarer det, slik som sist. Så nå er jeg i gang! Med verdens beste belønning der fremme et sted :)

Godt å se at vi er flere, sammen er vi sterke!

Og til slutt et aldri så lite spørsmål til dere som har fått barn, plagdes dere mye med ammingen? En venninne nevnte at dette kunne henge sammen, og jeg plagdes som bare det.. Lite melk, kramper i brystet osv osv... Flere?


#320

Klara sa for siden:

Velkommen til dere nye!

Dumidalia - Så flott historie! Ang ammeproblemer og PCOS så har jeg sett dette nevnt flere ganger, her er en artikkel om dette fra Mammanett.


#321

Carisma sa for siden:

heller tvert i mot, amminga går strålende! Eneste problemet er at jeg ikke får spreng, jeg bare renner over. :o bytter laken ofte for å si det sånn! :D


#322

Imp sa for siden:

Ja, det var koselig å lese dumidalia. :) Flott at dere fikk det til!

Jeg har ikke hatt trøbbel med amming. Har vært svært opptatt av å få det til fra første gang, og jeg har ikke hatt noe trøbbel annet enn litt sånn nybegynnernervøsitet. Ammet snuppa til hun var to og fjokken ammes fortsatt, håper å holde på like lenge, men det kommer an på han. :)

Velkommen til nykommerne!

Netti: Jeg gikk på Pergotime mange ganger og fikk det aldri til. Måtte på lavkarbo og få "ekte" eggløsning før den satt her. :)


#323

Carisma sa for siden:

Jeg kom aldri i gang med pergo. Derimot gikk jeg på akupunktur, det kan virkelig anbefales!


#324

mizzim sa for siden:

ååå så spennende å lese om at du ble gravid uten prøverør.
jeg står selv i kø nå. skal inn til porsgrunn. må bare ned 3 kg til nå for å nå bmi grensen. de sa at vi sees til høsten.
er kjempe spent


#325

dumidalia sa for siden:

Takk skal dere ha, alle sammen, og takk for linken Klara

Carisma: slik hadde jeg det de første månedene, det rant over og jeg brukte bleier som innlegg på natta... Men så dabbet det av, og da gutten var 4 mnd måtte han få tillegg..

Så spennende :)
Stå på, så skal du se dere er igang fort som bare det :)


#326

Puzn81 sa for siden:

Jeg tror ikke mine egne øyne!!! Etter tre mnder på lavkarbodiett er jeg faktisk GRAVID!!!! Å DET PÅ EGEN HÅND!!! :D :D :D :D :D


#327

Carisma sa for siden:

Håper det er en far med i bildet også, ellers er det ekstra godt gjort! :D

Grattis!


#328

Klara sa for siden:

Fantastisk, Puzn! Gratulerer så mye!


#329

Bjella sa for siden:

gratulere så masse!!!


#330

Imp sa for siden:

Gratulerer!


#331

Puzn81 sa for siden:

Hehehe, skal vel godt gjøres uten vil jeg tro :D Er ikke langt på vei da, så sjansen er nok stor for at det går galt...men jeg er overbevist om at det er kostholdet som har hjulpet meg, å ikke minst, JEG FUNGERER :D :D :D


#332

Klara sa for siden:

Er ikke det deilig å vite? Håper virkelig alt går som det skal!




#335

Puzn81 sa for siden:

Tusen takk alle sammen :) Men jeg må ærlig innrømme at jeg er livredd, og greier faktisk ikke å glede meg helt enda.... :(


#336

Oktober sa for siden:

Velkommen, Mizzim :D og lykke til med første forsøk du også :)


#337

mizzim sa for siden:

takk for lykke ønskninger:D det er nå under 3 kg igjen til bmi grensa så det nærmer seg med stormskritt:D
jeg blir jo knall motivert puzn mår du å blie gravid av deg selv. lov å håpe det skjer her å:D


#338

Cho sa for siden:

Grattis så masse Puzn81:blomster:


#339

supergirl sa for siden:

Hei, ny i forumet, Type 1iabetiker, pcos og mor til jente på 5. kom av seg selv etter 10 års prøving.... Forsøker nå lavkarbo i håp om å kunne lykkes igjen. Har hatt svært varierende vekt, var tynn som tenåring, la på meg 30 kg under svangerskap... ble aldri helt kvitt dem igjen.


#340

Klara sa for siden:

Velkommen hit, Supergirl!
Vi er flere som prøver å bli gravide, og vel ennå flere som har klart det :smile:
Lykke til med prøvingen!


#341

TurboJenny87 sa for siden:

Hei hei:)
Jeg melder meg inn hos dere (om jeg får lov)
Min historie kort fortalt: Alltid hatt uregelmessige\ lange syklusser. Ble uplanlagt gravid i 03-, mistet tidlig i SA. Sluttet på p-pillen juli -10, tok 7 mnd før jeg fikk første mens, hadde etter dette to laaaange syklusser, testet positivt april -11, fikk påvist MA i uke 11 i juni:( Har etter dette hatt en kjemisk gradviditet. Fikk påvist PCOS hos gyn sist uke, startet med elektroakupunktur denne uken.

Startet smått med lavkarbo for 4 uker siden. Har ikke satt meg inn i de ulike diettene ennå, så foreløpig kjører jeg en egenkomponert:p Har ikke så mye plager knyttet til PCOS utenom barnløshet og kviser. Er veldig facinert av hele lavkarbo opplegget, fikk EL 2 dager etter jeg startet:eek: har gått ned 3 kg som en bonus:rolleyes:

Ps: Gratulerer med gradviditeten Puzn81!!:heia::heia:


#342

Oktober sa for siden:

Velkommen supergirl og Turbojenny87 :blomster:
Ingen som kan alt i starten, men man lærer underveis. Dette er et kjempefint forum for oss ferskinger på lavkarbo. Er prøver jeg også. Lykke til!


#343

Klara sa for siden:

Velkommen TurboJenny87!
EL etter to dager er jo et kjempegodt tegn. Kvisene vil nok forsvinne etterhvert også.

Lykke til med prøvingen!


#344

TurboJenny87 sa for siden:

Takk for velkomsten:) Ja har virkelig troen på dette her. Har akkurat startet på Hexberg sin bok. Veldig spennende. Eneste som er frustrerende er at kvisene faktisk er blitt myyye verre:mad: men jeg får gi det en sjanse og se om de forsvinner etterhvert;)

Nå skal jeg på trening, tenker 30 min løping og 30 min styrke

Ha en super fin dag alle sammen :klem:


#345

liquid84 sa for siden:

Velkommen alle nye. :D

Jeg må bare få skryte litt. Tihi. :p
Jeg har nå gått på lavkarbo i ca 10 uker.
Jeg har gått ned 5,5 kg og dermed gått fra BMI 24,0 til 21,7.
Jeg har gått ned 21,5 cm rundt lår, rumpe, midje og lovehandels.
OG jeg har nå fått mensen. :D

Nå er jeg bare spent på hvor lang tid det er til neste gang mensen kommer. Er det som før er det om ca 5-6 måneder, alt under 3 måneder ser jeg på som fremskritt. ;)

Jaaaaa! :D Lenge leve kavkarbo. ;)


#346

frkfräken sa for siden:

Velkommen til alle nye! Og gratulerer til Puzn81; så gøy! :)

Jeg har vært hjemme fra ferie en drøy uke nå, og det har gått ganske greit å gå tilbake til lavkarbo etter ferien, men jeg skeiet heller ikke ut så veldig da jeg var borte; det ble mye mindre karber enn jeg hadde regnet med. Fikk også svar på blodprøvene jeg tok før jeg reiste og alle verdier er bra (hurra!!) men kolesterolet hadde steget ytterligere siden mars... :( Må bruke litt tid framover på å føle meg fram mht fettinntak... Men har gått ned 5 kilo på to måneder da, det er jo alltids noe.

Jeg har forresten skaffet eggløsningstester fra billigtester.no, og tror jeg fikk positive utslag i helga, synes de var litt vanskelige å tyde....? Forresten; lillesøster har forlovet seg i sommer og det blir bryllup i juli neste år, så en eventuell graviditet må planlegges nøye, kan ikke ha noe av at bryllup og fødsel skjer samtidig! Men altså, mannen og jeg har snakket om det, og barn/graviditet er førsteprioritet for oss så skulle det kollidere så gjør det det. Men det gjør også at vi ikke kommer til å starte en eventuell hormonbehandling før i november eller desember.

Akk, så mye å tenke på... :o


#347

Klara sa for siden:

TurboJenny87 - Kan hende hormonene dine går litt opp og ned en tid nå, for så å stabiliserere seg, derav verre kviser. Dessuten driver kroppen og avgifter seg, det kan også spille inn. Det blir nok bedre etter en liten stund!

Liquid84 - Fantastiske resultater! Veldig bra jobbet! Spent på når du får mensen jeg også :D


#348

mizzim sa for siden:

wrææææææææææl

oooh, spennende asså.
fikk brev fra Porsgrunn idag..

Time til sammtale/undersøkelse mandag 12.09.2011 kl 09.00
duuu å du å jeg gleder meg, men er såå spent på om jeg veier lite nok.. er jo ikke nådd bmi grensa enda.. å håper viiirkelig at jeg klarer 2 - 3 kg innen 12 september. magler bare rett over 1 kg til bmi grensa, men vil helst være litt under den å liksom.
ååå det kiler i magen bare jeg tenker på det altså:D hehe.. wee..


#349

Klara sa for siden:

Så gøy, Mizzim!

Det klarer du nok!


#350

Carisma sa for siden:

En del av oss her inne har plutselig blitt gravide av seg selv når de passerer den grensa du snakker om Mizzim :ja:


#351

mizzim sa for siden:

idag viste vekta 102,9.. å når den viser 102,5 er bmi en på 31.99 så nå er det ikke lenge igjen:D
håper å jeg kan få det til av meg selv, men i alle tilfeller håper jeg at første forsøk med hjelp gir klaff da:D
vi har time til samtale, og jeg skal veies der borte 12 september. håper på å være under 100 innen da. for verkta mi kan jo være feil osv. tenk o den viser 2 - 3 kg for lite eller no? wrææl.. så ja.. vil ned til under 100 innen da.
det er merkelig asså, for nå er det faktisk mulig å tenke at jeg kan komme meg under 100 snart å det er syyykt:D


#352

Oktober sa for siden:

Grattis med vekt og inkalling til samtale, Mizzim!!! Superflink er du :D
Vi satser på full klaff med en gang :)


#353

Klara sa for siden:

Ikke noe dumt spørsmål i det hele tatt!

"Offisielt sett" så regnes det vel ikke som mensen dersom man ikke har en skikkelig blødning, men det er mange grunner til småblødninger og spotting. Hvor i syklusen fikk du disse spottingene?


#354

Klara sa for siden:

Skjønner!

Mange opplever litt spotting i en og annen syklus, men har du tatt en graviditetstest? Tidsmessig stemmer det med festeblødning og hormonell blødning.
Ellers kan det være et tegn på lavt progesteronnivå, eller hormonelle forstyrrelser, eller små blodkar som har sprukket feks. i forbindelse med sex. Eller at kroppen bare følte for å blø litt.
Ikke så lett å vite hva det kan være, men følg litt med.


#355

gvm82 sa for siden:

Kva tid testar ein for eggløysning? Har ikkje heilt forstått det der. Når ein i tillegg ikkje har regelmessige syklusar, forstår eg at ein må bruke ein del av dei testane..


#356

Carisma sa for siden:

Jeg hadde seks ukers sykluser, men fjorten dager fra 1. Dag til eggløsning.


#357

Klara sa for siden:

En gjennomsnitlig syklus er på 28 dager, og da er eggløsningen på dag 14. Men for alle oss som ikke har en gjennomsnitlig syklus, kommer selvsagt eggløsningen på et annet tidspunkt. Stort sett er det tiden før eggløsning som varierer, og eggløsningen kommer som oftest omtrent to uker før menstruasjon. Da tester man 17-18 dager før menstruasjonen pleier å komme, og fram til man har fått positiv test.

Hvis du skriver hvor lang syklus du pleier å ha er det lettere å gjette på noe :smile:

Dersom du har svært uregelmessig syklus og ikke kan forutsi nor menstruasjonen kommer, er det mer hensiktsmessig å tempe, sjekke temperaturen hver morgen, og skrive det inn i et program som finner eggløsningen for deg. [url="fertilityfriend.com"]FertilityFriend[/url] er fint å bruke til det.


#358

Klara sa for siden:

Jøss, det er en ganske lang lutealfase!


#359

Carisma sa for siden:

Ja, tror kroppen min er litt treig i reaksjonen. :D


#360

Klara sa for siden:

:D

Jeg har hatt 38-42 dagers sykluser, og eggløsning på syklusdag 20-21. Etter noen måneder på lavkarbo endret det seg til kortere syklus og eggløsning dag 14-15.


#361

Imp sa for siden:

Jeg hadde også lange sykluser før, enten 35 eller 36 dager. Men med kobberspiral er syklusen betydelig kortere, og blødningsdagene færre.


#362

gvm82 sa for siden:

Føle meg litt dum med dette spørsmålet, men man teller dager frå fyrste dag av menstruasjon? :o

Nå har eg berre hatt to mensturasjonar sidan dei starta opp igjen, og då va det 46 dagar i mellom.


#363

Klara sa for siden:

Ingen grunn til å føle seg dum, det er sannelig ikke lett å vite alle disse tingene! Det stemmer, man teller fra første dag med friskt blod. Dersom man har noen småblødninger noen dager før det setter i gang, sånn "rosa på papiret", så kalles det spotting og telles altså ikke som første dag :smile:

Det blir jo spennende å se hvordan syklusen din stabiliserer seg, men prøv å test fra dag 28, kanskje? Forventet eggløsning er på dag 32, men det kan jo hende at det er litt før. I noen tilfeller har man veeldig lang lutealfase (tiden etter eggløsning), sånn som Carisma, eller man har veldig kort, kanskje på under 10 dager. Det er umulig å gjette seg til hvor lang den kan være, så hvis du ikke har lyst til å tempe, må du brenne noen tester :D De er mye billigere på nettet enn på apoteket, f.eks. på billige-tester.no eller babyornot.no. Strimlene holder lenge!

Det er absolutt spennende å bli kjent med kroppen sin! Vet ikke om jeg har sagt det før, men anbefaler virkelig å bruke FertilityFriend. Der kan man skrive inn blødninger, spottinger, ømme pupper og en masse andre symptomer, og så kan man sammenligne med tidligere sykluser. Det er lett å glemme hvor i syklusen man hadde ømme pupper eller spottet sist, og kanskje man legger merke til at man har lettere for å bli forstoppet på det samme stedet i syklusen hver gang :D


#364

lelevløp sa for siden:

Hei alle sammen!

Har postet dette plere plasser, men håper på flere innspill!! :-)
Jeg er ei jente fra østlandet som nå tipper 20.
Jeg er 166 cm og 52 kg. Altså i det letteste laget, og trives godt med det.

Jeg har helt siden 15-års alderen vært bevisst på kosthold (da PCOS startet forandringer med kroppen min)- spist veldig sunnt og bare langsomme karbohudrater - men unnet meg masse frukt. Skeldent syk og har følt meg veldig fin. Trener MASSE, noe jeg alltid har elsket.

Som jeg sa - ca 3 år siden minstet jeg mensen så og si etter å ha sluttet på p-piller - mistet hår på hodet og har masse hår på kinnene og armene. Ellers har jeg vært veldig heldig med symptomene. Men som sakt - jeg må være nøye med sunne matprdukter for å føle meg vel.

Så det var i fjor jeg dro til lege pg. av plagene mine som jeg eegentlig ikke trodde var noe spessiellt. Men etter at lege hadde skjekket meg med følge av utallige andre tester- 30 blodprøver, ultralyd, intervju, hormoninnsprøytning med følge av blodprøve osv, kom de fra til at jeg har en sterk pcos.

Siden jeg skulle reise bort rett etter dette på universitets-utveksling ble det ikke startet noen behandlign i fjord. (siden jeg ble mer som deprimert sist jeg brukte p-piller) .. har ikke hatt mensen på to år.

Jeg er bekymret. Jeg har kontaktet legen igjenn, veldig bra lege, men står nå i kø for behandling osv.. jeg vil jo heller ikke behandles med hormoner!! jeg vil bli frisk selv. ''i mellomtiden'' har jeg lest så mye bra om Ketosa/lavkarbo og PCOS, og lurer på om det er noen som kan komme men noen innspill på min historie? Startet for ca to uker siden.. er det greit uten å kontake lege først??
Har vært 2 uker på ketose nå ( bare litt grønnsaker til korbo - slapp og hodepine første uka - lengtet etter frukt dagen lang) men nå føler jeg meg super, ikke småsulten HELE dagen. rart å spise smør, ost, følte - som jeg har FORBANNET fra mitt kosthold så lenge jeg kan huske:-P

Trener til mitt 2. maraton dette året også! så er i gor form og trener nesten ver dag. treningen går nå like bra på ketose.

Jeg er IKKE på slanking( og vekta er stabil) - så i hendhold til PCOS og å stabilisere hormonene mine - her det noe og si om jeg spiser, ja, en god del mer grønnsaker og kanskje noen dl. bær med yogur om dagen, litt hejmmelaget ertestuing? saver det..

Ble mye info, men håper noe GRASSALT at noen vil komme med innspill og kommentarer!!!

Gøy dette å prøve nye ting med kosthold :-)
Slev er min favortitt kaffe med eggemelk og lavkarb-knekkerbrød med majo eller egge-smoothie med skogsbær, eller polarbrød :-D fristet?

TUUSEN TAKK!!!!


#365

Klara sa for siden:

Hei og velkommen til oss, lelevløp!

Skjønner godt at du ikke vil bli behandlet med hormoner, når kroppen har en mulighet til å finne ut av det selv. For PCOS anbefales Diane p-piller, var det de du gikk på?

Det er desverre ikke så mye å finne om normalvektige med PCOS, utover at lavkarbo kan hjelpe også denne gruppen. Hexeberg anbefaler LCHF, under 70 kh om dagen, gjerne med en kickstart (ketogent kosthold) et par uker først. Det er helt greit å spise ketogent uten legeoppfølging, så lenge du ikke har andre sykdommer/tilstander som kompliserer saken. Hvilken kostholdsfilosofi du vil følge må du nesten bare finne ut av sammen med kroppen din. Noen trives bedre i den ketogene enden av skalaen, selv om de ikke skal ned i vekt, mens andre trives best i Lindberg-enden, og får gode resultater der. Siden du trener så mye, vil du sikkert ha glede av å lese boken til Bjørn Ferry - Ferrymat (tror jeg den heter). Han er skiskytter og sverger til lavkarbo.

Dette er jo et kosthold du skal leve med og trives med resten av livet, og siden du savner bær osv tenker jeg at det ikke er noe galt i å øke i karboinntaket. Du skal visstnok kunne spise opp til 70 g kh om dagen uten å måtte kutte i fettinntaket, så du har en del å gå på. En ting du skal være klar over, er at lavkarbo er vektregulerende. Det vil si at kroppen din kanskje ønsker å veie litt mer enn du gjør nå, i så fall kan det hende du går opp noen kilo. Men vektøkningen kommer ikke til å fortsette, dersom du skulle gå opp litt ;)

Håper dette hjelper deg litt på vei, og så er det bare å spørre igjen om det er noe mer du lurer på, eller bare vil skravle litt med oss!


#366

Klara sa for siden:

Jeg kom på at jeg har lest et forsøk som tyder på at mandler og valnøtter er veldig bra for PCOS-kvinner, at de hjelper til med å stabilisere hormonene.
PS. Ikke ristede ;)


#367

lelevløp sa for siden:

Tusen hjertelig takk, Klara :-) er så godt med innspill og kunnskap!
Men - hvor mye er 70 g? Feks grønnsaker på en dag: 2 tomater, to gullerøtter, 1 dl oliven, masse salat og en løk.. er dette for mye karber? ellers går det i egg, ost, fløte, smør, lavkarboknekkebrød, majo, dressing, leverpostei, kjøtt, fisk ( under 5 karbo på kjøpeprodukter. )
Litt bær/litt yogurt/ LITT frukt.. på en dag.. er dette greit?
Er vel grønnsakene jeg får karber fra..

Valnøtter elsker jeg, så - supert :-D hehe


#368

Carisma sa for siden:

Det kommer helt an på hva grønnsakene veier....


#369

Klara sa for siden:

Som Carisma sier, det kommer an på vekten.

Det er lurt å bruke diett.no, i hvert fall i starten. Der kan du legge inn alt du spiser, og få en oversikt over hvor mye fett, proteiner og karbohydrater maten inneholder. Anbefaler deg å lese litt om LCHF, sånn at du får en ide om retningen, samt delta i vår splitter nye del av forumet: LCHF!

Litt bær går stort sett greit, og hvis du skal spise yoghurt så velg tyrkisk yoghurt, som har mer fett og som ikke er tilsatt sukker. Noe frukt inneholder mer sukker enn andre, pærer er en av de bedre (som jeg kommer på nå). Og gul melon? Noen trigger søtsuget veldig ved å spise frukt, dette må du nesten bare prøve deg fram på.


#370

lelevløp sa for siden:

Tusen takk damer.
Ja jeg skjønner der har å si på vekten, men jeg ønsker å føle meg ''fri'' - da veiing av mat for min del kan bli i det mest serriøse laget. Tankte bare sånn i gjennomsnitt :-)

Hvor mange egg er det greis å spise på en dag??


#371

Klara sa for siden:

Det er helt umulig å gi et gjennomsnitt, men du kan jo søke på dagsmenyer, så får du en ide om hva andre spiser. Vet det er flere på lenabeatrice.net ;)

Hvor mange egg du kan/bør spise kommer jo an på hva annet du spiser i løpet av dagen.


#372

Carisma sa for siden:

Hvis du gruer deg er du dømt til å mislykkes! Lag en liste over fordelene, og ikke tenk på hva du vil savne. Tenke heller på alt du kan spise.


#373

Klara sa for siden:

Mye deilig mat på ketogent kosthold, ikke noe å grue seg til :)
Hold fokus på målet ditt, så klarer du det fint!


#374

TurboJenny87 sa for siden:

Det finnes sååå my god lavkarbo mat Cho! Invister i et par gode kokebøker og sjekk ut lavkarboblogger for å få motivasjon\ inspirasjon som feks:

fristendelavkarbo.wordpress.com/ (en av mine favoritter, hun utgir en kokebok i begynnelsen av norvember)

lenabeatrice.net/ (mange gode middagstips)

www.lavkarbodiett.blogspot.com/

Nå fortiden har jeg dilla på bærsorbet. Til 2 porsjoner bruker jeg 300 gram bær (helst bringebær) 1 ss Sukrin, 1 egg, 50 ml fløte. Mos alt med stavmikser eller i blender. Så har jeg en dæsj pisket krem på toppen.. Nam nam nam! Dessuten unner jeg meg litt Cavalier sukkerfri sjokolade hver dag, de er sååå gode!

Jeg har alltid vært karboslave, elsket sjokolade, pasta, ris you name it. Og har alltid sagt jeg ikke hadde overlevd på lavkarbo. Så dette var bare et prøveprosjekt for min del, men 6 uker etterpå lever jeg fremdeles lavkarbo og har ingen planer om å slutte:-D


#375

liquid84 sa for siden:

Sukk med stor S.

Lavkarbo har gjort godt så langt, vekten har gått ned, cm har gått ned, jeg fikk mensen og 2 uker etter på så kom det EL slim (sorry detaljer, men men).

Jeg ble jo seff kjempe glad. ;)

MEN, nå er det 2 uker siden det og jeg har fortsatt EL slim og ingen mens. Har googlet litt og funnet ut at det betyr ikke at en har flere EL, alt er bare vellstand og at en er kjempe fruktbar liksom. Vedvarende EL slim betyr at kroppen ikke klarer å ha EL og at den bare fortsetter å prøve og prøve ooooog prøve..... :(

Møkk!

Jeg vet jo at dette med å få kroppen i balanse og begynne å virke kan ta lenger tid (vist den i det hele tatt klarer å funke uten medisiner), men åååååååeee.
Det er jo sånn sett et bra tegn at kroppen i det minste prøver på noe og at det var så kort tid i fra mensen til kroppen prøver på EL ("Normal" syklus lengde faktisk, 28 dager mot 5-6 måneder før), men farken og.

Nå bare lurer jeg på hvor lenge jeg skal måtte gå slik... Når kroppen min prøver å ha EL (erfaring lært fra når jeg prøvde å bli gravid og gikk på medisiner) så har jeg kraftige smerter i eggstokk området og er dårlig i magen. Og slik har jeg vært i 2 laaaange uker nå. :(

Er nå bare 27 dager til bursdagen min og min første skikkelige utskjeielses dag siden jeg begynte på lavkarbo. Da skal jeg lage oreo kake (skikkelig HI karb, HI kalori) og nyyyyte den. :D


#376

Klara sa for siden:

Flott at kroppen din responderer på kostholdet, da!
Skjønner godt at du er frustrert, altså, men det er desverre ikke noen fasit på hvor lang tid kroppen bruker på å finne ut av ting. For meg tok det tre sykluser, hvor den første varte i 70 dager og jeg spottet masse. Andre er i gang på et par uker, mens for noen tar det lang tid. Krysser fingrene for at kroppen din er rask!


#377

Olivia82 sa for siden:

Hei folkens!

Jeg er helt ny her, har nettopp startet opp med lavkarbo.

Jeg har hatt PCOS i 11 år, så dette burde strengt tatt vært prøvd ut for leenge siden. Vi har fått barn ved hjelp av IVF.

Så jeg har ikke noe barneønske, men et veldig ønske om stabile sykluser. For de er det dårlig med. Det går mange mnd mellom hver menstruasjon.

Kan jeg stille et lite spørsmål til dere som er drevne i gamet? Er det normalt og føle seg litt oppblåst og tung i magen i starten? Trodde liksom at oppblåstheten skulle bli bedre, men det er mulig det er sånn i starten?


#378

Klara sa for siden:

Velkommen til oss, Olivia82!

Stabile sykluser skal være mulig å få på lavkarbo, ja!

Så hyggelig å høre at dere lykkes med IVF, vi skal snart i gang med første forsøk.

I de første ukene jobber kroppen hardt for å finne ut av det nye kostholdet, så gi det 2-3 uker. Etterhvert blir det mye bedre!


#379

liquid84 sa for siden:

Jeg ble bare verre og verre jeg. Så i dag var det til lege.
Vondt i magen, diare hele helgen og i dag vil jeg bare spy også. Sukk.

Hun mener det er noe jeg har spist og jeg skulle få svar i slutten av uken.
Men jeg ble sent hjem med beskjed om å spise loff, kjeks og ellers usunn mat.....
Hva er det for noe da? :mad:

Hun sa at kroppen min kanskje ikke klarte å håndtere lavkarbo kosten nå og ville jeg skulle la det være i noen dager. At jeg måtte spise ting som gikk kjapt igjennom kroppen og kroppen ikke måtte jobbe så hardt med.

Jeg finner dette veldig vanskelig og det føles helt feil. Jeg har spist 2/3 av en skive, 5-6 maria kjeks og 1 spiseskjei med makkaroni i dag (i tillegg til lavkarbo maten min da) og jeg har sååå dårlig samvittighet.

Jeg er møkka lei bokstavelig talt, nå begynner jeg på uke 3 med dårlig form. Jeg føler meg faktisk nett som jeg gjorde når jeg måtte gå på metforminen. Dårlig mage, kvalme... Mangler bare hodepinen nå. Oppgitt

Jeg begynte på labkarbo for å IKKE føle meg slikt.

Nå ble jeg sykemeldt ut onsdag, men jeg tar heller å jobber hjemmefra. Klarer fint å sitte med en data liksom, bare litt plagsomt å gå på do hvert 20 minutt når jeg sitter på kontoret og må gå forbi alle kontorene hver gang (ikke toalett i nærheten av meg).

Synes litt synd i meg selv :(


#380

Klara sa for siden:

Uff, Liquid84, det høres ikke godt ut!
Får håpe legen din klarer å finne ut at hva som feiler deg!

:klem:


#381

mizzim sa for siden:

jeg skjønner ingenting. imorra er det 7 uker siden jeg startet på ketolyse å har gått fint nedover hele tiden. på onsdag som var veide jeg 101,7 å når jeg startet på ketose veide jeg 108,6 så det er jo fin nedgang.
men så, på fredag veide jeg 101,4 kjempe fornøyd.
holdt meg helt til kuren som vanlig alle dager, å igår veide jeg 102,4 å idag 102,5.. har veiedag imorra å vil jo egentlig være under 101,7 da, for vil jo ned vær uke.
hva er grunnen til dette? er sååå frustrert nå, for er meget virkit for meg å være under 102,5 pga da er bmi en på 32 å vi får ikke prøverør om ikke bmi en er under 32, å så skal vi til første kosultasjon på sykehuset til mandag, å da vil jeg jo være godt under 102,5 ikke på det tallet... wrææææææææææææææl


#382

Cho sa for siden:

Uffda,Liquid84 det høres ikke godt ut.
Forstår godt du synes synd på deg selv.

:klem:


#383

Klara sa for siden:

Mizzim - Hvor er du i syklusen? Mange går opp et par kilo like før mensen. Det kommer sikkert til å gå bra hos legen, du er jo på grensen nå :klem:


#384

Bjella sa for siden:

Det er ikke vann i kroppen da?
Jeg kan noen ganger lagre masse vann.
Hjelper å drikke masse.
Og som Klara sier øker gjerne vekten rett før mensen.
Lykke til, kan jo hende at stress også kan være årsaken.
Men forstår jo at du blir stresset av dette,
og at det ikke hjelper å si at du skal stresse ned.


#385

mizzim sa for siden:

sitter du å lurer på om du skal begynne med lavkarbo, ketose?
men føler at det er myye stress, vanskelig å få til osv..

her er mine tanker:
føler du det går lett å greit, eller føler du det er mye arbeid å vanskelig? er spørsmål jeg får ofte. så her kommer mine svar.

jeg er såå overasket over hvor lett det går jeg. hadde liskom sett for meg at ketose, det er myye stress, myye jobb, vanskelig å følge osv. bare kunne spise det å det, ikke kunne røre brød, poteter, ris, pasta, å slikt. det går jo ikke, middagene kommer jo til å bli halve, å frokost uten brød eller knekkebrød.. nei huff..

men, det er jo kjempe lett, er sjeldent sulten, er så å si aldri kjesken, å maten er knall go.. så er rart hvor lett det går. baker mitt eget brød om jeg savner brød. poteter å ris osv er oppskrytt, for etter 7 uker savner jeg det fortsatt ikke.. føles helt merkelig, men kjempe bra på en gang:D

jeg vil bare si til dere der ute som vurderer å prøve. GJØR DET!! det er myye lettere en man forestiller seg. man er aldri sulten, så å si aldri kjesken.. å det føles herlig.
jeg har nå gått ned 7,9 kg på 7 uker:D så det funker:D

grip dagen å masse lykke til


#386

liquid84 sa for siden:

Ja, enda en uke der jeg bare har vært enda verre. :mad:

Var hos legen på mandag og fikk beskjed om å spise loff, kjeks og ellers usunt. :eek:

Jeg tenkte at jaja, jeg får prøve da. Legen ber meg jo om det og jeg er litt nyskjerrig på hvordan kroppen reagerer på mer karbohydrater.

Så jeg byttet ut en del lavkarbo knekkebrød med vanlig grov brød, spiste 2 spiseskjeier med pasta/ris/potet til middagene og smakte på en del som jeg ikke har gjort til vanlig.

Det har overasket meg hvor mye bedre jeg inbillte meg at ting har smakt og jeg fikk jo litt sjokk når jeg gikk på vekten og fant frem målebånde i dag.

1,2 kg opp (og det med diare hele uken). :eek:
1 cm mer på både rumpe, midje og lovehandels + 0,5 cm opp på lårene. :eek:

HOLY CRAAAAAAP!!! :eek::eek::eek:

Jaja, i morgen er det tilbake til lavkarbo og jeg ser faktisk frem til det.
Jeg er litt bedre, men tror ikke det har med hi karb kostholde å gjøre.
Fikk nå beskjed om at det ikke var noen basselusker eller parasitter som gjorde meg syk da og bra er nå det.

Nå håper jeg at jeg er over denne kneiken og at det er leeeeenge til neste gang jeg ikke føler meg. ;)

Og så vet jeg nå at jeg må enten leve på lavkarbo kosthold for god, gå på metformin eller rett og slett leve med å gå opp i vekt!


#387

Carisma sa for siden:

Kan du ikke gjøre begge deler? Det gir best effekt.
At du gikk opp i vekt kommer av at karbohydrater binder vann.


#388

liquid84 sa for siden:

Grunnen til at jeg prøver å unngå metformin er at jeg blir så sabla dårlig av den. Konstant tynn mage, magesmerter, kvalme og hodepine... :(
Men den funker det gjør den. Så litt greit å vite at jeg har den i bakhånd.

Jeg vil egentlig ikke noe stort mer ned i vekt, kanskje 1 kilo -halv annet, men jeg vil mye heller ha kroppen til å funke.

I dag er jeg på dag 41 i syklusen og ingen tegn til mensen. Jeg er vant med å ha sykluser på mellom 150 og 180 dager da så kan vel ikke klage enda, men drømmen er selvfølgelig å ha sykluser på nærmere normalen (28 dager).

Jeg har også fått beskjed om at venstre eggstokk er livløs noe som gjør til at annenhver periode bare er venting. Prøver ikke å bli gravid akkuratt nå da, men vil kroppen skal funke til den dagen vi begynner å prøve igjen.

Får jeg ikke kroppen til å fungere med lavkarbo så får jeg gå tilbake på metformin, piller som trigger mensen, piller som trigger EL, blod prøver og UL i hytt og gevær.

Så karbohydrater binder vann altså, greit å vite. :)


#389

Carisma sa for siden:

Hvor stor dose tar du da?
Du må begynne veldig lavt, og kanskje vente flere mnd før du trapper opp. Jeg gikk på 500mg i et halv år før jeg trappet opp til 2x500. Det holder for meg.


#390

liquid84 sa for siden:

Nå tar jeg jo ingen medisin, men jeg ble hevet rett på 3x500 når jeg fikk det sist, men klarte aldri mer enn 2x500 og var alikevell dårlig.
Gikk på dei i ca 6 måneder før jeg ble gravid og så i 26 uker til.

Jeg har også en fobi for å svelge tabletter så jeg må dele dei i 4 biter og knuse dei litt med hjørnetenne for å få dei ned. :eek::(
Fy F*** dei smaker jo sååååååå pyton! :mad:

Legen min sa jeg kunne få dei igjen, kanskje jeg skal ta i mot dei og ta 1 for dagen når vi vil begynne å prøve. Får se hva kroppen klarer selv innen da. :)


#391

Carisma sa for siden:

Er ikke det tabletter som ikke skal deles?
Jeg trodde ikke jeg klarte svelge tabletter før, og måtte knuse de og ta i skje med vann. Men så ble jeg veldig sjuk, og måtte ta tabletter som ikke kunne deles, så jeg kom over det. :rolleyes:
De MÅ tas med mat, og alle som tar mer enn 500mg i starten blir veldig dårlige!


#392

liquid84 sa for siden:

Tror ikke det er meningen dei skal deles nei, men jeg hadde ikke noe valg.
Jeg har vært ganske syk før og det endte med at jeg måtte ta store doser med barnemedisin fordi jeg bare ikke klarte å svelge tabletter som ikke kan deles.

Jeg klarer bare ikke å overskive svelgemekanismen. Pillen bare ligger i munnen til den løser seg opp i vann når jeg prøver. Helt sykt egentlig.

Jeg pleide ta dei med mat, men som sagt så begynte jeg på 2x500 og klarte aldri ta mer selv om legen ba meg ta 3x500. Jeg var så dårlig.
Og det å måtte ta dei samtidig som jeg hadde morgen kvalmen var bare heeeelt for jævligt. Brekket meg og brekket meg. Kvidde meg til hvert klokkeslett jeg skulle ta dei. grøss


#393

Imp sa for siden:

Det er bare Enterotabletter som ikke skal knuses/deles tror jeg. Er det ikke det er det bare å knuse de.

Stakkars deg liquid, håper det går litt bedre etterhvert da... :klem:


#394

Oktober sa for siden:

Må starte med en tablett, så øke med en til etter en uke fikk jeg beskjed om. Og så med en til etter enda en uke. Og alltid sammen med mat, ja.
Tips, hvis du skulle trenge de igjen :)


#395

mizzim sa for siden:

var i Porsgrunn igår. fertilitets klinikk
vi kom der rundt 08.30 rimen var 09.00 men hadde med en sperm prøve fra mannen. leverte den å satt oss å ventet. kl rett på ni kom det en hyggelig mann p ropte oss opp, sa at det var en gjeste lege som ville være med om det var greit. jada sa vi.
vi kom inn på et hyggelig rom å satt oss. han spurte masse om diverse, egentlig alt mellom himmel å jord. når jeg fikk mensen, mage problemer opp igjennom osv.
å spurte mannen litt om div. så hentet han svar på mannens svømmere. å igjen, topp karakter. så var det min tur, en innvendig ul.
nå var jeg spent på han andre mannen som var med. hvorfor han var der. jo han skulle overta for faber svennson å ville ha mest mulig å best mulig opplæring før han overtok. hehe. så det er altså min nye gyn den mannen der. vittig.
innvendig ul, å de snakket sammen de to.
etterpå fortalte legen meg at han ikke trodde jeg hadde PCOS, for ene eggstokken var heelt frisk, ikke noe feil med å ingen tegn til pco størrelse på eggstokken, ingen cyster eller noe, den andre hadde litt tegn til noe som het multifolikulær eggstokk, men det var heller ikke noe store greier.
å så spurte han om jeg hadde gått mye ned i vekt, ja 25 kg,
fikk intrykk av at det kan være derfor faber konkluderte med at det var pcos, overvet å manglende el.
men så sier han.. det var et egg på vei nå. det var 12 mm, så det var litt lite til at du er på dag 11 i syklussen, det kan være tegn på litt vanskelig med å slippe egg, eller sein el, men han var meget positiv til at det var et egg på gang. så om et par dager skal jeg begynne å ta el tester å sjekke.
får jeg el denne mnd, så er det all ære til KETOSE altså:D
han sa å at i første omgang var det ingenting som tydet på at det ikke skulle klaffe for oss, så vi skal prøve 2 runder med insiminering. funker ikke det blir det prøverør. eller kommer det maange egg på hormon behandlingen for insiminering, kan de ta de eggene ut å gjøre behandlingen om til et prøverør.
etter denne sammtalen med legen, ble vi sent videre til en hyggelig sykepleier som fortale oss litt mer om prøverør, egg uthenting, egg generelt å slikt om en normal sykluss osv.
hun sa å at litt over 72% av de nedfrosne egga overlever opptining, og at 1 av 4 som de setter inn 2 egg på blir gravide med tvillinger.
så fikk vi en brosjyre, å litt mer info om medesinene jeg skal ta nå, pergotime å menopur, vært borti begge deler før.
skal ringe inn når mensen kommer, å så er vi igang med første behandling. så måtte ikke vente lenge fra sammtalen da:D
er stoor fornøyd med dagen


#396

liquid84 sa for siden:

Så flott mizzim. :D:D:D

Lykke til videre. ;)


#397

Cho sa for siden:

Så bra Mizzim og lykke til videre:heia:


#398

liquid84 sa for siden:

JAAAAAA!!!!! :D

tipp hvem som fikk mensen i går da?????? ;)

Så da har jeg hatt en syklus på 44 dager, noe som er myyye bedre enn dei 150-180 dagene jeg har vært vant med. :D

Jeg snakket med gynekologen min og hørte siden jeg hadde 2 uker med EL slim (noen som tyder på at kroppen ikke får til å ha EL), men hun sa at når jeg hadde fått mensen nøyaktig 14 dager etter EL slimet sluttet så tydet det på at kroppen bare hadde brukt lang tid på det. :D

Så da var vi 1 steg videre. Da er det bare spørs neste syklus på andre siden (føler meg sikker på at El var på høyre side denne gangen) for på venstre side er det ingen EL aktivitet i det hele tatt og det kan dra ut syklusen mye siden mensen blir trigget av EL.

Men i dag skal jeg være glad for mensen smerter fra helvete. :p

LENGE LEVE LAVKARBO!!!!!!!!!!!! :D:D:D


#399

Oktober sa for siden:

Gratulerer med mens:lol:


#400

Klara sa for siden:

Hurra, Liquid84, gratulerer med mens!

Og så er det jo ikke sikkert at den kommer på den andre siden neste gang, kommer an på hvem som vinner kappløpet ;)


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.