< Tilbake til oversikten

PCOS skravletråd

#201

liquid84 sa for siden:

Tusen takk både IMP og Klara. :)
Og takker for tips.

Det går nok bedre etter hvert. ;)

Nei, jeg skal ikke ned så inn i hampen mye. Ut i fra vekten i går så skal jeg ned ca 6 kg til (totalt ca. 8,5). Men jeg ser det ann. Spørs litt på muskler og slikt. Kanksje jeg stopper 1-2 kg før eller kanskje jeg tar 1-2 kg til.

Tenker å komme meg ned til idealvekt og så tenkte jeg at jeg skulle begynne å spise litt mer karbohydrater for å liksom holde vekten.
Vil ikke bli for tynn heller, det var jeg i mine yngre dager og det var heller ikke noe greit (men så la jeg på meg 20 kg og plutselig var jeg ikke for tynn lenger :eek:). Men vil ikke være den vekten jeg er i dag heller. :(

I følge BMI er jeg normal vekt og i følge midje-hofte ratioen så er jeg overvektig så fette ligger konsentrert rundt mage, rumpe, lår. Armer og legger er tynne og greie.

Når jeg sier at "nei, jeg er på lavkarbo så jeg kan ikke spise det og det" så bare "ja, men du er jo ikke feit" og bla bla bla. Nei, jeg er ikke sååå stor, men er jo ikke bare derfor jeg gjør det og så må jeg legge ut om ja, alt dette med PCO(S) greiene og så tror folk at jeg prøver å bli gravid igjen og så må jeg forklare at "nei, jeg gjør faktisk dette for min egen del akkuratt nå".

Forklare og forklare og forklare, synes folk bare burde respektere ting første gang en sier det og ferdig med det. ;)


#202

Klara sa for siden:

Da kan du jo sikkert spise litt mer karbohydrater, og dermed få litt større utvalg i matveien!

Hvis du synes det er ubehagelig å snakke om PCOS og alt det der, så kan du jo bare holde deg til noe sånt som at du står i fare for å bli insulinresistent, eller noe sånt. Det føles liksom ikke så privat og personlig.


#203

Imp sa for siden:

Ja, det å si at "jeg tåler ikke mel og sukker" holder lenge feks. Og når man har pcos, så ER man vel insulinresistent, er man ikke? Det er jo ikke slik at vi spiser lavkarbo kun for å gå ned i vekt, det er jo for å få kroppens funksjoner på rett kjøl også.

Men du har bare 6 kg å ta av? Det høres ikke mye ut, men de sier at de siste kiloene er vanskeligst også.


#204

Klara sa for siden:

Sånn jeg har skjønt det, så trenger man ikke være det, men det er lett for oss å bli det. :smile:


#205

Carisma sa for siden:

Hvor sterk dose gikk du på? Jeg ble ordentlig dårlig i starten, så jeg kuttet de og ventet en god stund før jeg prøvde igjen. Da gikk det mye bedre. Jeg tar 2x500mg


#206

Puzn81 sa for siden:

Ett spørsmål til dere "medpcossøstre" her inne...hva opplever du som det værste symtomet på PCOS`en??

Hos meg er det værste faktisk at jeg har mistet veldig mye hår, så det er veldig tynt forran (utseendemessig er det ett helvete, har fått mange kommentarer på det, så jeg går ofte med lue), behåringen på kroppen (æsj, men etter å ha begynt på lavkarbo er noe forsvunnet heldigvis!) å ellers er det nok problemene med å få barn....

Hva med dere?


#207

Klara sa for siden:

Jeg synes helt klart infertiliteten er det verste! Det er ubeskrivelig vondt.

Som en god nummer 2 kommer den ekstra hårveksten. Synes det er pinlig å ha hår der det ikke skal være. Hadde første (smertefulle) runde med epilatoren i går :eek:

Teite PCOS'en :realmad:


#208

Puzn81 sa for siden:

Epilator har jeg ikke prøvd, men jeg kan vel egentlig bare tenke meg hvor vondt det er...hos meg går det på høvvel, hårfjerningskrem, pinsett og voks...slitsomt og flaut, helt enig der. Spesielt pinlig er det om noen skulle oppdage det og kommentere det. Infertiliteten er det ingen som ser, så da er det lett for en annen person å komme med ett lystig spørsmål om "Ja? Når blir det smått her da?? Vi venter!!".....da er det nesten som en del av meg dør å hver ett organ i kroppen gråter, mens jeg må smilende si "det er dessverre ikke så enkelt bestandig.." Bah..........


#209

Bjørnegutt sa for siden:

Noen råd til dere som er nye påLavkarboHar lyst til å anbefale alle som er nye på lavkarbo å lese en god bok om emnet. Jeg føler at det er altfor mange som starter uten å ha nok kunskaper om kostholdet. Det kan resultere i at du ikke oppnår de resultatene som du håper på. Jeg anbefaler den nye boka til A. Eenfeldt: MATREVOLUSJONEN eller kanskje SPIS DEG NED I VEKT av Skaldeman. Forlaget lille måne har flere lavkarbobøker. Du finner masse god lavkarbomat hos sunnfamilie.net
Jeg vil si litt om metformin som er den medisinen som hjelper mange med PCOS. Den er den mest vanlige diabetesmedisin Les her:www.lommelegen.no/322770/metformin
Problemet med å begynne på lavkarbo for folk flest er at maten blir litt ensformig. Det er først når du har begynt å lese i matvaretabeller og lese om lavkarbomat på nettet/i bøker at du virkelig får dreis på det. Til slutt vil jeg si noe alvorlig. Med feil kosthold(mange karber) får mange overvekt og plager som bl a. gir diabetes som igjen står for 2/3 av alle hjerteinfarkt. Gjennomsnitlig levealder for diabetikere er ca 65 år .Hvis du starter et liv på lavkarbo vil du garantert få et friskere slankere og lengre liv. Da vil du sansynligvis unngå eller reversere disse sykdommene. Lykke til


#210

Klara sa for siden:

Synes ikke epilator er vondere enn voks, altså. Og så er voksbehandling i salong så dyrt, hjemmebehandling synes jeg er så mye klin. Jeg må høvle leggene hver dag for at det ikke skal bli stubber, og det er for mye strev for min del. Og så vil jeg unngå alle kjemikaliene som er i hårfjerningskrem.

Kan ikke huske at noen har kommentert hårveksten, men jeg husker en gang at en splitter ny kjæreste fraværende drev å koste med hårene bak på låret. Det var da jeg skjønte at det hadde gått for langt, denne hårveksten :p

:klem: Skjønner veldig godt hva du mener!
Nå er det ennå en sommer uten graviditet og barn. :( Bare håper vi slipper ennå en julefeiring sånn...


#211

Bjella sa for siden:

Det verste er vanskeligheten med å få barn. Og spontan abortene, det kunne vel skjedd uansett men større risiko for PCOS jenter. Heldigvis var jeg heldig å få to velskapte barn.
Så synes jeg overvekten, at man drar på ferie og kommer hjem 5-8 kg tyngre fordi man har skeiet ut litt (høykarbo vel og merke)

Epilering synes jeg er genialt, håra kommer sjeldnere og mykere/lysere. Kjedelig at det tar litt tid å gjøre det. Ikke like raskt som høvelen. Og under armene har det en tendens til å bli inngrodde hår.


#212

Klara sa for siden:

Prøvde under armhulen én gang. Aldri mer. Au! :D
Ja, det er et lite prosjekt. Har kommet en variant man kan bruke i dusjen, når jeg skal ha ny vil jeg ha sånn!


#213

Carisma sa for siden:

WHAT?!? Da hadde jeg sagt at "dere får bare vente, de kommer ikke på bestilling! Og hvis det er så jævla viktig så skaff eg noen sjøl!". (Har faktisk sagt det siste der når jeg ble lei :D)

Det verste er vekta, og vannansamlingen i kroppen. Og blodsukkersvingningene.


#214

Puzn81 sa for siden:

Haha!!!! Genialt!!! Skal jeg oxo ta neste gang, takk for tipset :D


#215

Klara sa for siden:

Jeg må inn her og juble litt også!

Fire tester sier at jeg er gravid! Etter nesten 2 1/2 år som prøver :roert:
3 sykluser med lavkarbo var det som skulle til for at vi klarte det på egenhånd. Nå håper jeg bare inderlig at den lille spiren holder ut til februar 2012 :spent:

Det er en helt ubeskrivelig fantastisk følelse, og jeg har lyst til å rope ut av vinduene at jeg er GRAVID!


#216

Carisma sa for siden:

Gratulerer! Jeg vet om ei anna ei som ble det etter tre uker på lavkarbo, etter å ha prøvd ofisielt i et år og uofisielt mye lenger, han ble født i påska. Ikke så mye som skal til innimellom :D


#217

Klara sa for siden:

Tusen takk, Carisma! Tre uker er sannelig kjapt, altså! Full klaff i første syklus på lavkarbo :lol:

Da jeg fortalte den glade nyheten til samboer sa han: "Nå kan jeg aldri le av lavkarbo igjen, for det virker jo!" :lol:


#218

Bjella sa for siden:

GRATULERER!!! Kjenner deg ikke, men veldig glad på din vegne!


#219

Klara sa for siden:

Tusen takk, Bjella! :stortsmil
Det er rart, men man blir jo litt engasjert i de man "snakker med" på internett også!


#220

Bjella sa for siden:

Ja, og særlig når man har strevd med det samme og vet hvor smertefullt det kan være.


#221

Klara sa for siden:

Det er sant! Jeg blir alltid litt ekstra glad når en sliter blir gravid, nettopp fordi jeg kjenner sorgen og smerten :ja:


#222

Imp sa for siden:

Nemlig Klara. Vi vet hvor fortvilende det har vært når man ønsker seg så gjerne barn og ikke får det til. Da er det ekstra herlig å kunne dele gleden! Gratulerer igjen, jeg unner deg dette!! Tok også tre måneder med lavkarbo for meg da jeg ble gravid for snuppa. Kos deg nå :klem:


#223

Klara sa for siden:

Så gøy å høre! Skal kose meg, og ikke bekymre meg for hva som kanskje kan skje. Stort sett så går det bra, ikke sant? :klem:


#224

Imp sa for siden:

Ja, det gjør jo stort sett det. Skjer det noe, så skjer det noe. Ikke noen vits i å tenke på det, jeg tviler på at det gjør sorgen bedre om man bekymrer seg mere. Bare nyt :)


#225

Tusta85 sa for siden:

Gratulerer så mye, klara! Godt å se at lavkarbo virker på den måten også!

Det verste med PCOS´n er helt klart infertiliteten. :sukk:


#226

Klara sa for siden:

Veldig godt sagt! :klem:

Tusen takk, Tusta85! :klem:


#227

liquid84 sa for siden:

Gratulerer så mye Klara. :D:D:D
Jeg er så kjempe glad på dine vegne. ;)
Vet så utrolig god følelsen av å endelig se en positiv test (eller ørti ;)).

Dosering metformin skulle egentlig være 3 tabletter for dagen (3x500 mener jeg), men selv etter mangen måneder så klarte jeg aldri meg enn 2 for dagen. Hjelper ikke at jeg har uuuuuutroooooolig store problemer med å svelge piller. Jeg hadde tablett deler med meg over alt og måtte dele dei i 6 biter og alikevell gi dei et lite knus med hjørnetannen før psyken min klarte å la meg få dei ned.
Selv om det står at gravide ikke skal gå på dei fikk jeg beskjed om å gå på dei til jeg var minst 26 uker på vei (større sjangs for at fosteret overlever ved fødsel).

Jeg har nå gått 2 uker på lavkarbo og jeg har totalt gått ned 4,1 kg og 10,5 i cm. Jeg er meget fornøyd selv om jeg tror mye av dette er muskler og vann.
Jeg sliter med å orke å trene. Føler meg litt slapp, men så har jeg også vært ganske så forkjølt hele uken også da.
Ja, om en uke eller 2 så begynner jeg nok å legge inn litt mer karbs i hverdagen. Men tar en forsiktig tilvenning og så får jeg se hvor mye jeg kan tillate meg ut i fra vektnedgang og andre symtomer.

Ufrivillig barnløshet er verste, men hårveksten er neste.
Jeg har helt sorte hår på leggene, men det har ikke vært det største problemet. Jeg har også hår under navelen. Helt kullsorte hår.
Jeg napper dei så ofte jeg kan (må jo komme så langt ut at jeg kan få tak i dei), men i blant når jeg var yngre så husket jeg det ikke ofte nok og når jeg da strekte meg etter noe eller lignende og noen såg mangen min og bare brøt ut "steike meg har du kuksti???" da var det sårende da... :(

Men lårene er grei nok, aldri behandlet dei. Har litt for mye over munnen, men fortsatt ikke nok til at jeg noen gang har gjort noe. Så jeg vet det er folk som sliter med det mer enn meg.

Men nå er det i dusjen og så i seng.

Ha en flott uke jenter. ;)
Dere er toppers å ha igjennom dette. :D


#228

Klara sa for siden:

Tusen takk, Liquid84! Ja, de testene er fantastiske. Går og kikker på dem hele tiden. Og i dag kommer den vordene far hjem fra en reise med jobben, og han får endelig se dem, samt den knøttlille supermannbodyen jeg kjøpte for evigheter siden :love:

Så flott resultat du har fått alledere!
Ikke tren riktig ennå. Kroppen har en utrolig stor oppgave med å omstille seg til dette nye kostholdet, og det gjør at treningen er uforholdsmessig tung. Vent til energien øker igjen, det skjer nok snart! Og vent med å øke karbene til du har stabilisert deg ;)

Høres slitsomt ut med pilleangst. Jeg synes det er lettere å svelge sammen med mat (altså med mat i munnen), for da er det en stor bit i stedet for en liten pille som kan sette seg fast. Håper du finner ut av det!

Jeg har også helt sorte hår på leggene! Og veiviser, som vi kaller det. Husker jeg datet en fyr som hadde mindre veiviser enn meg. Han byttet jeg ut fort :geip: I tillegg har jeg noen lange, sorte hår på brystvortene :nedfor: Og på haken. Hater hårene, håper de forsvinner etterhvert!
Folk kan være slemme når de er uvitende :ja: I lunchen på en tidligere jobb var det en fyr som plutselig begynte å snakke høyt om hvor ekkelt det var med jenter som hadde hår over alt. Jeg krympet meg i stolen og ville bare forsvinne. :( "Du er ikke så lekker du heller!" hadde jeg lyst til å rope til ham!


#229

liquid84 sa for siden:

Så herligt med supermannbodyen da. :love:

Ok, nei for jeg føler meg ikke helt klar for trening. Bare det å gå opp i 3 etasje for å spise lunch hver dag er sååå tungt. :o Jeg har et danse kurs jeg er påmeldt på. Er bare denne og neste onsdag igjen før sommerferien og kurset koster flesk så går nok på dei 2 timene, men utenom lek i hagen og turer med vetlo så blir det nok ikke så mye trening akkuratt enda. Hehe. ;)

Ja, den pilleangsten er helt forferdelig. Det verste er at jeg kan stå der å tenke at "dette er jo ikke noe problem, dei er jo så bittesmå", men når jeg tar biten inn i munnen så styrer ikke jeg lenger. Dei bare går ikke ned og metforminen smaker jo værre enn ja, jeg vet ikke, det verste en kan tenke seg. :(
Men alt for vetla jento. :love:

Ja, noen ganger når folk snakker om ting og tang så har jeg lyst å bare rope ut og fortelle dei hvordan ting egentlig er, men hjelper sikkert ikke alikevell. Dei får bare være uvitende idioter. :p


#230

Idamor sa for siden:

Gratulerer så mye med spire, Klara!!!! :)

Forøvrig signerer jeg den med at infertilitet er det verste med PCOS, deretter hårveksten. Hadde enda hårene vært LYSE, men neida de er sorte! Og slik det er nå med en mage som stadig vokser, så er det stadig vanskeligere å få vekk hår bak lårene. Hårveksten på magen (under navlen) har blitt verre. Men det visste jeg på forhånd at det kom til å skje under svangerskapet siden jeg har PCOS. Men jammen i meg plagsomt. Vurderer om jeg skal kjøpe meg en epilator om dagen, men litt usikker!!!


#231

Carisma sa for siden:

oj, tøft gjort å handle så tidlig! Selv turte jeg ikke kikke I butikker engang før etter halgått for å ikke jinxe det :o


#232

Netti1985 sa for siden:

Jeg er ny på lavkarbo gått på det i 3 uker men har hatt litt problemer med det pga fikk 6 dager med forstoppelse så har kun til sammen gått ned 2 kg ca.. men tingen er nå at det hjalp ikke på å få beskjeden om at jeg har problemer med eggløsninga mi å skal nå begyne på pergotime nå i juli når jeg får mensen.. jeg å samboern min har prøvd i et år..huff... så i dag har jeg ikke spist noe omtrent... skikkelig deppa


#233

Imp sa for siden:

Hehe, jeg handlet også babytøy lenge før jeg ble gravid. Det var et par ting som jeg bare ikke KLARTE å la være å kjøpe.

Og med en gang jeg fant ut om graviditeten, for jeg ut og kjøpte en snekkerbukse, og en body, i str 56. Bittelite. Det har jeg tatt vare på, bodyen er utvasket og slitt, men jeg klarer ikke å kvitte meg med det, minnet om den gleden og forventningen jeg følte da jeg kjente på det plagget, og ikke minst at snuppa har brukt det, hun forsvant jo inni den der lille snekkerbuksen...huff nå får jeg tårer i øynene her jeg sitter :P

For meg var det verste nest etter å ikke kunne få barn all denne blødningen. Jeg hadde ikke eggløsning, noe som gjorde at det hopet seg opp blod i livmoren, og når det aldri ble tømt så smålekket det hele tiden, spotting kaller de det vel. Og det var håpløst å ha sex, bare begynte å blø masse med en gang. Dèt syns jeg var skikkelig slitsomt.

Hva syns pappan om supermannbodyen da Klara? Dere er klare for å få en gutt altså? Hihi. ;)


#234

liquid84 sa for siden:

Men 2 kg er jo kjempe bra da. :D
Dei anbefaler vel ikke mer enn 0,5-1 kg vekt tap i uken da, så da ligger du godt ann. ;)

Jeg kjenner følelsen etter en sånn beskjed. Jeg tok det så utrolig tungt når jeg fikk bekjed om at jeg ikke har eggløsninger. Men vet du hva? Nå ligger det en liten snuppe på snart 1,5 år og sover ned i gangen. :love:
Det er håp. ;) Fortsett på lavkarbo, men du må huske å spise så ikke kroppen går på spare bluss.
Vist du skal få pergotime så kan du jo kanskje høre med legen din om du kan få metformin. Det var det som gjorde underverk for meg i hvert fall. Og ene bivirkningen der er løs mage (i hvert fall for meg).

Jeg sender mangen gode tanker og en goood klem. ;)
Plutselig lyser det blåe pluss tegnet mot deg. :D


#235

Klara sa for siden:

Liquid84 - Dansekurs går nok greit, blir sikkert morsomt!

Idamor - Tusen takk!
Anbefaler epilator! Hadde nok kjøpt den som kan brukes i dusjen. Veldig greit. Voks er vel ikke noe særlig som gravid, letter å få blåmerker?

Carisma - Bodyen ble kjøpt i fjor vinter, har ikke gått på noen handletur ennå. :geip: Ikke fordi jeg er redd for å jinxe - for det er jeg ikke. Men det hadde vært trist å kjøpt inn masse om det ikke går bra! Jeg tror jeg hadde forbundet de klærne for mye med det barnet, og hadde ikke vært noe særlig å bli minnet på det mens man prøvde på nytt... Men jeg strikker babyteppe, da :storsmil

Netti1985 - Det er jo en bra start på 3 uker! Forstoppelse er ikke noe særlig gøy. Mange her sverger til en spiseskje linfrø som står i et glass vann natten over.
Det er ikke noen morsom beskjed å få, men eggløsningen kan bedre seg på lavkarbo. Har selv prøvd i ca 2 1/2 år, og har fått positiv test nå etter tre mnd på lavkarbo, så ikke gi opp! :)

Imp - Ah, så koselig historie :roert:
Min kjære syntes bodyen var kjempefin, og ble litt rørt, tror jeg. Vel, vi har egentlig alltid snakket som om vi får en jente (først), men vi er glade uansett, vi altså! Da jeg kjøpte bodyen, så var det litt for å klare å beholde motet og troen på at det kom til å komme en baby til oss. Og jeg tenkte at når den babyen kommer, så er det en superbaby, derav drakten :stortsmil Så det er enn kjønnsnøytral SuperBabydrakt, selv om jeg skrev supermann :D Jeg tror foresten jeg glemte å se på størrelsen da jeg kjøpte den, for ser nå at det er str 50 - knøttliten! Men det er mer symbolsk enn noe annet, så...

Jeg er litt nervøs, har blødd litt i dag. Ikke så mye, litt rosa på papiret. Har lest og lest på internett, og det ser ut til at det like så godt kan gå bra som dårlig, så jeg prøver å puste rolig og håper på det beste. PCOS er jo forbundet med økt risiko for spontanabort :(


#236

Idamor sa for siden:

Hvor langt på vei er du, Klara? Jeg hadde noen småblødninger helt i begynnelsen. Men alt har gått bra så langt! Det kan ha vært blodkar som har sprukket f.eks.


#237

Klara sa for siden:

Jeg er bare 5+4 i dag. Godt å høre :smile:
Skal til legen uansett i morgen, så da får jeg ta en hcg-stigning, og jeg tror jammen jeg skal be om tidlig ultralyd også.


#238

Idamor sa for siden:

Var vel ca. da jeg hadde en blødning også tror jeg. Hvis jeg ikke husker feil. Men, alt gikk jo fint. Men skjønner at det kan være veldig skremmende! Følte meg helt uttafor en stund jeg. Frem til jeg hadde vært på UL og sett hjertet slå!!!


#239

Klara sa for siden:

Ja, det er skremmende! Når man har prøvd så lenge, og ønsker det så inderlig... Men det er jo mange andre mulige årsaker også, som du sier et blodkar som har gått, tynne slimhinner som sprekker, morkake som flytter på seg har jeg også lest om.
Det må være helt fantastisk å se hjertet slå :love:

Tusen takk for svar :klem:


#240

Imp sa for siden:

Kan være festeblødningen også? tenker på deg!


#241

liquid84 sa for siden:

Det er poledansing så det krever mye styrke og er den jeg frykter har forsvunnet litt, men vi får se. Skal å trene om en halv time. :)

Jeg synes 50 er kjempe lite og når jeg ser det i butikken i dag så kan jeg bare ikke forstå at vetlo svømte i den. Hehe. ;)

Satser på det ikke her noe med tanke på blødningen. Men jeg skjønner deg.
Håper legen tar deg på alvor og at du har en lege som skjønner seg på gravide, det hadde ikke jeg.

Lykke til videre. :D


#242

Cherry sa for siden:

Har du hatt sex? Jeg blødde en del etter noen ganger her tidligere.


#243

Klara sa for siden:

Tusen takk for omtanken deres, jenter! :klem:

Det gikk desverre ikke så bra :nedfor:

Utover kvelden blødde jeg mer og mer, og fikk kramper. Til slutt kom alt sammen ut.

Vi er så klart lei oss, men vi velger å tenke at det sikkert var noe galt med spiren, og at kroppen derfor ordnet opp selv. Og heller før enn senere. Vi håper også at graviditeten ikke var noe engangstilfelle, men at vi kan bli gravide igjen veldig snart.

sukk I fem dager var verden helt vidunderlig, og alt var bare lykke.

Vi kommer nok til å utsette forsøk til høsten, og prøve selv fram til da.


#244

liquid84 sa for siden:

Å, nei. :(
Jeg er ikke så flink med ord, men sender deg en stor og god klem. :klem:


#245

Bjella sa for siden:

Så uendelig trist!
Føler med deg, man blir lei seg for spiren som ikke ble, og for sjansen som etter så lang tid gikk fra deg. Og fortvilelsen over at man kanskje aldri blir gravid igjen.
Vil sende deg en "du har all grunn til å være lei deg klem".
(Jeg mistet to ganger, men har to barn. Så det går ann. Ikke minst håpet)


#246

Idamor sa for siden:

Å nei! Så leit, Klara! Vet ikke helt hva jeg skal si. Ta vare på dere selv nå, og dere har lov til å sørge!!! :Klem:


#247

Klara sa for siden:

Tusen takk for klemmer og gode tanker, det varmer! :klem:
Vi sørger litt, men er også glade for at vi faktisk har fått det til en gang. Har aldri vært gravid før, så det er godt å vite at det i det hele tatt går an. Så satser vi på at det går som det skal neste gang!


#248

liquid84 sa for siden:

Nærmer meg nå slutten på uke 3 med lavkarbo. :)

På uke 1 og 2 både kjente jeg og såg jeg fremgang. :D
Jeg har i dag på meg en bukse som jeg ikke hadde nubbesjangs i Hel**** å komme inn i for 1 måned siden og jeg bruker belte på et hakk lenger inn. :D:D:D

Men denne uken har jeg følt at det har stått helt stille. :( Jeg forstår jo godt at jeg ikke kan gå ned 2 kg hver uke. :p Hehe. Men føler ikke noe har skjedd nå liksom.

Blir spennende å se hva vekten og målene sier på søndag. Jeg har ikke vekt selv så veger meg hos folka mine hver søndag.

Men jeg kjente på onsdag at jeg kan ikke trene og gå på så lite karbo som jeg gjør nå. På slutten av danse timen traff jeg kjelleren som en sekk med betong, jeg skalv som et aspeløv og ville bare spy. Helt jævligt!

Så vist jeg tenker at jeg ketoser meg ned til der jeg vil være sånn ca og så hva bør jeg gjøre når jeg da vil trene mer? Bare spise litt mer karbs, følge atkins, fedon, andre typer? Noen som har noen tips?

Jeg regner med å holde meg til så få karbs en goood stund til, men jeg håper at jeg med trening og slikt kan spise litt mer karbs enn det jeg gjør nå en gang i fremtiden.
Eller er jeg dømt til å leve et liv i ketose? :confused:


#249

Klara sa for siden:

Hurra for å komme inn i gamle klær, Liquid84!

Du skal kunne trene i ketose, du må som sagt bare vente til kroppen har omstilt seg :smile:


#250

Carisma sa for siden:

Det er lettere for kroppen etter en gang, kan jeg skrive under på! Hadde et "innbildt svangerskap" som jeg velger å kalle det, i sommer, med et befruktet egg som bare gikk rett gjennom systemet. Men kroppen produserte hormoner, så jeg måtte ta tabletter for å stoppe det. Hadde ikke hatt ordentlig syklus en gang før jeg ble gravid i høst! Derfor jeg overså det så lenge tror jeg.

og ang ddårlig eggløsning, det er lavkarbo eneste medisinen mot. :ja: Hadde ikke el i det hele tatt jeg før de siste mnd.


#251

Klara sa for siden:

Det synes jeg høres bra ut, Carisma! Var hos legen i går, og hun var veldig positiv. Sa at jeg hadde masse hormoner i kroppen nå, så det var bare å kjøre på :stortsmil


#252

Imp sa for siden:

Forferdelig trist å høre at du mistet Klara. Det kan ikke være annet enn vondt. Masse lykke til med videre prøving! Klem :)


#253

Klara sa for siden:

Tusen takk, Imp! Er selvfølgelig skuffet, og litt trist for at det ikke gikk denne gangen, men det er ikke så ille som jeg hadde trodd. Jeg er først og fremst innmari glad for at jeg kan bli gravid!
Takk, vi satser på at det går bra neste gang! :klem:


#254

Imp sa for siden:

Flott å høre at det går bedre med deg. :klem:


#255

liquid84 sa for siden:

3 uker lavkarbo overstått og selv om det var mye aktivitet i helgen (ut på date med gubben fredagen og jente grill/drikke fest lørdagen) så syntes jeg at jeg har vært veldig flink.
Eneste utskjeielse var vel 2 bacon dadler fredagen, 4 bacon dadler, 2 maiskolber og vodka lørdagen. Kunne vært myyye verre vist dere hadde sett alt jeg sa nei til. Hehe. :p
Blant annet en hjemmelaget konfekt kake med 8 forskjellige lag med sjokolade greier og sukkerpasta lokk. :eek: Sleeeev!

Målte og vegde meg søndagen og jeg hadde forventet at det ikke var noe forskjell fra sist uke. Jeg håpet bare jeg ikke hadde gått så mye opp.
Men jeg hadde gått ned 300 gram + ca 4 cm (fordelt på lår, rumpe, midje og lovehandels). :D

Så totalt på 3 uker har jeg gått ned 4,4 kg og ca 13 cm. :D:D:D

Jeg sluttet på minipillen på torsdag i sist uke og har fått litt sporadisk blødning/spotting, men det er nok bare kroppen som reagerer på pille slutten. Det virker ikke å være skikkelig mens enda liksom.

Jeg er i hvert fall motivert til å fortsette.
Og nå begynner folk rundt meg å bli interesert/motivert også. Hehe. :p

Tusen takk jenter.
Hjelper utrolig å ha dere selv om jeg ikke kjenner dere så godt. ;)


#256

Tusta85 sa for siden:

Ja, altså... Jeg ble henvist til ernæringsfysiolog for å få hjelp til å gå ned i vekt. av fastlegen min. Stoffskiftet mitt er fint, og jeg trengte ikke å sjekke insulin. :rolleyes: Hun mente mye ville løsne dersom jeg klarte å gå ned mellom 2-10% av kroppsvekten min.
Det tror forøvrig jeg også. For 3 år siden hadde jeg ingen problemer med syklus o.l, men etter at samboerkiloene kom på da har det bare vært kluss... :rolleyes:


#257

Maika sa for siden:

Hei Jenter. Jeg kan nå melde meg inn i klubben her.....egentlig litt lettet nå for dette har jeg hatt mistanke om i mange år men aldri fått bekreftet av lege. Så hvorfor har jeg fått det bekreftet nå? Egentlig tilfeldighet......Jeg ble gravid i januar og etter 10 uker så var jeg nesten hysterisk for jeg visste noe var helt galt, Min kjære gikk med på å bestille en privat time hos gynekolog og han kunne bekrefte det jeg fryktet. Jeg hadde mistet dette barnet også. Jeg sier også fordi 7 mnd tidligere mistet jeg også :( Gynekologen var utrolig grei og sa han ville hjelpe oss til å få barn. Han satte meg på metformin noe jeg trodde var fordi jeg er overvektig og tenkte det er med på å holde blodsukkeret i sjakk. Vi har ennå ikke klart å få en ny spire, men i dag da jeg var hos han igjen, fortalte han at han kunne se stor utvikling hos meg, og nå fortalte han meg at jeg har pcos. Han hadde notert seg første gang jeg var der at eggstokkene så ut som drueklaser, og nå 3 mnd senere var de helt fine. Jeg har levd på lavkarbo i de 3 mnd. Han sa også at huden min var blitt bedre og at jeg virket kvikkere. Jeg føler meg litt lettet...lettet over at mistankene mine stemte, og at symptomer har en årsak. Han økte dosen min med metformin så nå skal jeg ta 500g 4 ganger for dagen. Har også fått en pergokur som jeg skal ta, og om 1 uke så skal han sette en eggløsnings sprøyte. Krysser fingre for at vi får en spire og at den sitter denne gangen.

Ble litt lang post dette...takk for at du gidder å lese. Nå må jeg sette meg mere inn i pcos :)


#258

liquid84 sa for siden:

Velkommen hit og lykke til videre Maika. :D
Krysser fingrer, tær, hender og føtter for dere. ;)

Metformin gjorde under for meg. :)


#259

Oktober sa for siden:

Hei, jenter.
Har PCOS og sliter med manglende eggløsning. Er søskenprøver på 3.året og under prøverrørsbehandling. Nå er jeg klar (tror jeg?) for å prøve å spise av meg problemene. Det viktigste er hormonbalansen, selv om jeg også burde gått ned mange kg for å bli normalvektig. Har brukt Metfomin 3x500 siden mai.
Jeg har allerede trent jevnlig i et halvt år uten at det synes på vekta. Men formen er bedre, så det kommer jeg ikke til å slutte med!

Men jeg syns det er vanskelig å vite hvilken filosofi jeg skal legge meg på. Leser boka til Hexeberg og har bestemt meg for at jeg foreløpig ikke ønsker ketolyse. Noen anbefalinger? :confused:


#260

alvepiken sa for siden:

Skravletråd er alltid kos :hearts:

Fikk diagnosen PCOS i februar/mars 2009, og har siden den tid tatt Diane. Kan ta de kontinuelig i 3-6 mnd har leget gitt beskjed om, for jeg blir såpass dårlig når jeg har mensen både fysisk og psykisk. Og nå er det tid for mensen! Hurra! Synes synd i kjæresten, PMS til tusen :_oy:

Venter bare på helvetes menssmerter, de inntrer vel iløpet av dagen. Er ikke livet flott? Jeje..

Håper dere har en fin dag :D


#261

frkfräken sa for siden:

Hei :)

Har "sniklest" litt på forumet de siste par ukene etter at jeg fikk PCOS-diagnosen for to uker siden. Og denne skravletråden er jo super! :) Mannen min og jeg ønsker oss barn, og jeg mistenkte egentlig ikke at noe var galt før jeg sluttet med prevensjon i september; siden det har jeg kun hatt mensen to ganger. Men blodprøver og ultralyd ga meg jo svar... Jeg er normalvektig og sliter ikke med behåring (dvs. det lille ekstra fjerner jeg fint med pinsett og høvel, ikke noe stress), men har altså ikke eggløsing. Og det er jo ille nok det når man vil bli gravid... Gynekologen anbefalte meg å gå over på lavkarbo, og etter å ha lest meg opp på emnet ser jeg jo at det er en god idé. Har nå levd lavkarbo i to uker, inkl. et par planlagte sprekker (familiebursdag og sommerfest på jobb), og allerede etter fire dager fikk jeg en blødning! Krysser fingrene for at kroppen klarer å reparere seg selv enda mer! :)


#262

Cho sa for siden:

Hei alle sammen!
Melder meg også inn hos dere.
Jeg har også fått vite at jeg har PCOS fra gyn igår så nå må jeg bare bli enda mer strengere å spise lavkarbo.

Jeg har cyster, nedsatt engergi, masse kviser, overvekt, insulinresistens og lange sykluser uten EL.
Ganske frustrende når man vil ha barn.


#263

Imp sa for siden:

Så mange nye!
Velkommen til dere alle! Ja du er jo ikke så ny da Rufus. :fnis: Men hyggelig likevel. ;)

Jeg kan i alle fall anbefale på det varmeste å spise lavkarbo. Uten lavkarbo hadde jeg null eggløsning, gikk på flere pergotimekurer og det ble aldri noe. Med lavkarbo - mensen etter kun noen dager og regelmessige sykluser med en gang. Og gravid to ganger. Så det er min superanbefaling!

Lykke til, til dere alle damer. :)


#264

Bjella sa for siden:

Jeg har spiral, har hatt sjelden og små blødninger. Men nå etter at jeg gikk over til ketolyse kost har jeg mange små blødninger. Noen som vet noe om det kan ha en sammenheng? Har hatt spiralen i 3 år og var til gyn. undersøkelse for en måned siden. Så alt skal være greit sånn sett. Noen som hat noen tanker?


#265

Oktober sa for siden:

Takk for herlig solskinnshistorie, det gir meg inspirasjon til å begynne!


#266

Cho sa for siden:

Takk for velkommsthilsen!

Alltid koselig å høre solskinnhistorie syns jeg!


#267

liquid84 sa for siden:

4 uker fullført. :)

På fredag så bakte jeg en lavkarbo sjokolade kake med nøtte bunn.
I dag har jeg laget lavkarbo bounty og jeg må bare si at jeg lager aldri mer noe som skal inneholde sjokolade OG være lavkarbo.
Det er så skuff at det er ækkelt. :mad:

Kaken har jeg ikke rørt mer enn når jeg smakte på den og jeg er glad jeg smakte en bounty bit før jeg tok sjokolade trekk over alle for nå har jeg 60% av dei med bare noen striper sjokolade over. Men har bare spist 2.

Jeg laget fløte/smør grøt i dag ti kvelds og det var hakket bedre enn jeg hadde trodd. ;)

Jeg har gått ned 300 gram denne uken også og jeg ser 56(,7) tallet for første gang siden jul. :D
Men bare ned 1,5 cm total og halvparten av målene står i ro. :confused:

Skal det stoppe så pass opp? Jeg føler jeg er ganske så strikt. Og selv om jeg ikke bruker ketose stiks så føler jeg at jeg holder meg ganske greit rundt 25 karbs for dagen.

Denne uken tenkte jeg at jeg skulle prøve å trene litt mer så får vi se hvordan det går. Om kroppen er klar for det.

Det er nå 4 uker siden jeg begynte og jeg har et mål som jeg har satt skal nåes innen siste juli. Så jeg er halveis i planen, halveis i cm nedgang (15 av 30) og over halvveis i vekt nedgangen (4,7 av 7,4). :)

(men skal seff fortsette med lavkarbo etter det da, må bare ha noen del mål i tillegg til å redusere PCO(S) symptomene). ;)

Jeg har jo hatt den reaksjonen på minipille slutt denne uken og følt meg veeeldig oppblåst, håper det bedrer seg nå når jeg ikke blør lenger.

Men jeg sier det bare, jeg tar heller å har som mål at vist jeg er flink så skal jeg få meg en enste pitte liten bit av en nidar caramell sjokolade i uken, eller i måneden for den slagt skyld i stede for dette lavkarbo sjokolade greiene. Phy for noe drit! :mad:


#268

frkfräken sa for siden:

Hva slags sjokolade brukte du...? Jeg laget Bounty-sjokoladen i går, og er kjempefornøyd! Brukte Premium-sjokoladen fra Freia (70%) og synes det smakte godt, men så liker jeg mørk sjokolade fra før av, da. Vet det er noe sukker i den sjokoladen, men jeg er ikke super-streng på det.

Jeg var overrasket over at jeg syntes Sukrin var greit, siden jeg har lest at mange får en bismak av den; jeg kjente ingenting. Kanskje fordi jeg kokte den med fløten? Har lurt på å prøve rå sjokolade, men er redd det blir en veldig nedtur, og da gjør jeg heller som deg: spiser bittelitt "forbudt" sjokolade.


#269

Klara sa for siden:

Heisann Oktober! Hyggelig å se deg her inne også :klem:
Mitt tips er å følge Hexeberg/LCHF i starten i hvert fall, lett å forholde seg til og mange matvarer du kan spise. Du kan jo alltids prøve noe annet etter en stund, dersom du vil ha raskere nedgang eller bare vil prøve noe nytt.

Masse lykke til!

Velkommen hit, Alvepiken!
PMS er slitsomt, men det er mange som mener at det kan bli redusert av lavkarbo. Lykke til med lavkarbo!

Velkommen hit, frkfräken!
Så bra at du har fått nytte av skravletråden! Mensen etter fire dager er et godt tegn! Masse lykke til!

Velkommen hit, Rufus!
Bra du har fått det bekreftet, i hvert fall, selv om det er en teit sykdom!
:klem:

I denne tråden står det masse om mensblødninger og diverse erfaringer. Jeg spottet nesten en hel syklus etter omlegging til lavkarbo, og selv med spiral er det flere som blør litt når de kommer lavt nok i karboinntak.


#270

liquid84 sa for siden:

Jeg liker ikke mørk sjokolade til å begynne med.

Jeg brukte en sjokolade som var 72% og som var økologisk (kjøpt på helsekost). Fyttigrisen for en sjokolade. :eek::mad:
Til og med samboeren min som eeelsker sjokolade (mørk også) orket ikke å spise noe av den.

Så nei, det er nok bedre for meg i hvert fall og heller unne meg bare en liten bit av noe godt i stede for å "tvinge" ned på mer av noe fælt. Hehe. ;)


#271

Cho sa for siden:

Takk for velkommsthilsen, Klara!:blomster:


#272

liquid84 sa for siden:

Dere som går på lavkarbo for å holde PCO(S)en vekke (og regulere vekten).

Skal dere gå på dette resten av livet?
Er det meningen at en skal måte leve i ketose for alltid eller kan en roe litt ned etter en stund? :confused:

Kan jeg aldri mer smake vanlige kaker, iskrem, snop, frukt, poteter, pasta, ris, brus. osv????

Jeg ser jo fremgang med tanke på vekten og det er jo kjekt (selv om den virker å stagnere), men jeg føler en del på tristheten også over alt jeg ikke kan spise. Over alle situasjoner der jeg må si nei til alt en blir servert.

Vil jeg en gang i fremtiden kunne spise en spiseskjei med potetemos eller en spiseskjei med ris til kyllingen min ved middag?
Vil jeg noen gang kunne lage meg en sjokoladekake med mmf lokk (jeg elsker å bake og pynte kaker, men nå er piffen litt vekk) og ta meg et lite stykke?

Eller er det liksom slik som dette det skal være resten av livet? :(


#273

Klara sa for siden:

Liquid84 - Jeg er vel i "resten av livet"-fasen, ettersom jeg ikke skal ned i vekt. Har akkurat hatt ferie, og det har vært vanskelig ikke å spise litt av karboene til de andre, men det frister ikke så veldig. Jeg får susete hode av sukker, og oppblåst mage av hvetemel :geip: Men jeg synes det er viktig at jeg kan spise noe av og til, hvis det ikke er noen alternativer, eller hvis jeg har veldig lyst. Det er heldigvis ikke som allergi!

Måtehold er stikkordet, og finne ut hvilke godbiter du kan spise uten ubehag, og hva du bør holde deg unna. Hvis du etter vektnedgang bytter til Fedon, så får du et bredt utvalg av mat du kan spise!

Som en liten oppmuntring sender jeg dere en virtuell sjokoladekake, den er kjempegod og lett å lage! Og høykarbogjengen jeg var på ferie med elsket den like mye som meg!


#274

frkfräken sa for siden:

Dersom du ikke liker mørk sjokolade fra før av er det helt klart en tilvenningsprosess :) Jeg har aldri prøvd økologisk/helsekost-sjokolade, så kan godt hende den smaker ganske annerledes enn Freia sin...?

Dette har jeg også lurt på... Etter det jeg har lest så langt, så er dette en endring man bør fortsette med resten av livet, for å beholde resultatet. Tenkte jeg skal lese videre om PCOS, samle opp spørsmål jeg ikke finner svar på og bestille en legetime for å bombardere fastlegen min for forhåpentligvis å bli kvitt all forvirringen jeg har nå :p Nå har ikke jeg som mål å komme i ketose da, så det er nok enklere for meg å finne en mellomting, og akseptere en utskeielse nå og da...

Jeg vil jo ikke ned mer enn 5 kilo, derfor er jeg jeg ikke veldig streng. Jeg kan ha dager der jeg ikke spiser brød/pasta/ris/poteter eller sukker, og dager som i dag, der jeg spiste sushi til middag. Men da har jeg fått i meg minimalt med kbh tidligere på dagen. Tenker at siden jeg ikke skal ned så mye, har ikke det så mye å si om jeg spiser sushi eller en brødskive innimellom. Jeg er mer spent på hvordan det vil påvirke blodsukker og insulinnivå, når jeg skeier ut en gang i mellom... Jeg har nå spist lavkarbo i 2,5 uker og gått ned 3 kilo. Badevekta vår er riktignok ikke heeelt pålitelig, så jeg tar det ikke for god fisk, men jeg kjenner på kroppen at noe har skjedd. Forøvrig bør jeg virkelig komme igang med å trene, og jeg tror det er der jeg har mest å hente.

Som deg er jeg også kjempeglad i å bake, og ser jo liksom for meg at alle kakebøker og bake-duppeditter vil stå utbrukt i all framtid... :o Men så er det vel det å finne en middelvei da, og prøve å finne erstatninger som kan fungere. Jeg har som jeg skrev lenger oppe lagd Bounty-sjokolade og synes at Sukrin fungerte helt fint, så er mer spent på bruk av mel... Har forresten bestilt Stevia fra Iherb og gleder meg til å teste ut det!:)

Takk for link :D Den skal helt klart prøves ut! Har også sett noen linker fra Passionforbaking som også skal testes. Spennende!


#275

liquid84 sa for siden:

Det hjalp ikke her. Har en fastlege som funker kjempe bra vist en er forkjølt eller har forstuet foten, men der stopper det liksom.
Når jeg trengte hjelp for å bli gravid og dette med PCO og slik så gikk jeg heller til privat lege og betalte der etter for å så svar på det jeg ville.
Jeg angrer ikke et sekund på alle lappene som har fløyet der. ;)


#276

liquid84 sa for siden:

Dette med vektnedgang og slikt.

Det er jo ikke sånn at jeg er opphengt i tallet som står på vekten. Det kan stå hva det vil der, jeg vil bare føle meg vell, helst få mensen litt mer enn 2 ganger i året og slikt. ;)

Jeg har jo BMI normalvektig, men tenkte at jeg skulle sjekke hofte-midje ration. Jeg blir bare ikke helt klok på hvor midjen min er. :o
Spurte inn på trening og fikk dette svaret:
en.wikipedia.org/wiki/Waist%E2%80%93hip_ratio

Men jeg trodde en skulle måle hoften/ræven og det bredeste i mage regionen. Kan jo ikke være bra å være tynn på ræven og over navelen vist en har en lovehandel pølse som tyter ut midt i mellom... :confused:

Resultatet av der jeg trodde jeg skulle måle og slik jeg måler i følge linken gir veeeeldig forskjellige utslag.

Enten har jeg 0,78 som er veldig bra (i følge linken) eller så har jeg 0,9 som er regnet som overvektig (målt slik jeg trodde). :confused:

Hvor ville dere målt?


#277

frkfräken sa for siden:

Jeg ringte fastlegen min i forrige uke da hun hadde telefontid, med mange spørsmål, og hun svarte ganske godt. Men så innså jeg at jeg brukte veldig mye av telefontiden hennes... :p Og sa at jeg heller kom til å bestille time. Regner med at hun hadde gitt beskjed om hun mente jeg heller skulle gå til gynekolog. Forøvrig, gynekologen jeg var hos, som er privatpraktiserende, ga meg visittkortet sitt med beskjed om jeg bare kunne ringe henne direkte om jeg hadde spørsmåk eller om det skulle være noe... Jaja, tester fastlegen først, så får vi se; kanskje jeg er heldig :)


#278

Imp sa for siden:

Håper du vil se mer positivt på det snart kjære deg. :klem:

Har du forresten prøvd sjokolade fra sukkerfritt.no? Eller atkinsbar fra iherb.com? Det er mitt faste lørdagsgodteri, namnam!


#279

liquid84 sa for siden:

Takker for gode svar. ;)

Det vil nok gå seg til. Jeg har bare fortsatt dager der alt er drit, jeg ikke har matlyst, alt jeg spiser vokser i munnen og jeg sliter med å få det ned.
Jeg har levd på karbohydrater hele mitt liv. Jeg har vært en person som har 80% med pasta på middagsfate og så litt kjøtt nesten for syns skyld.
Jeg har heller levd på 2 poser potetgull og 2 flasker pepsi i stedenfor vanlig mat en dag.

Dette er en stoooor overgang. + at jeg kuttet ikke litt og litt ned. Jeg våknet bare opp en dag og kuttet helt. Om det var smart eller ikke vet jeg ikke, men nå er det gjort.

Nå er ferien snart her og jeg får bruke tiden til å prøve mangen lavkarbo retter. Finne dei jeg trives med og få meg et variert kosthold.
Nå går det stort sett i egg, bacon, salat, kokt skinke, blomkål, brokoli og hvitost.

Jeg har aldri vært noe på sjokolade, ikke vanlig sukker sjokolade en gang. Tror jeg vil klare meg bedre med snacks som baconsvor, ostechips, bringebær med fløte, hjemmelaget bounty biter, osv. Og så tenker jeg at jeg prøver å lage noen flere kaker, men uten sjokolade.
Har funnet oppskrift på lavkarbo suksessterte, pavlova og kvæfjord (verdens beste). :)

Hadde en god treningsopplevelse i går, så nå ser jeg frem til å få beveget kroppen litt mer også. Hjelper på humøret det. ;)

Dere er gode og ha i medgang og motgang. :D


#280

Klara sa for siden:

Har Passionforbaking lavkarbooppskrifter? :spent: Trodde det bare var høykarbo der?

Wikipedialinken viser riktig måling, men dersom du har mye magefett og er tynn ellers er ikke hip-to-waist ratio en god måling for deg, rett og slett. Men akkurat en slik mage skal bli mindre på lavkarbo, det er i hvert fall min erfaring. Så mål heller der den er tjukkest en gang i uka, og følg med på at den blir mindre! Det er god motivasjon!


#281

liquid84 sa for siden:

Ja, jeg har 4 mål jeg måler hver uke (lår, rumpe, liv og lovehandels) + vekt.
Og jeg har gått ned på alle målene så langt. :D
Så det er en god motivasjon.
For jeg tror en del av vektnedgangen min så langt har vært muskelmasse.

Nå når jeg begynner å trene så håper jeg egentlig at vekten bare skal stablisere seg og ikke nødvendigvis gå så mye ned siden jeg vil ha litt mer muskler på kroppen. Og da er dei målene jeg tar god å ha for dei forteller da om fette går sin vei eller ikke. ;)

Så langt er totalt 15 cm vekk (fordelt på dei 4 målene altså). :D


#282

frkfräken sa for siden:

Begge linkene har jeg vel funnet her inne, tenker jeg:

Chocolate Mousse Cookies

Flourless Chocolate Cake & Raspberry Cream

Bringebærkremen inneholder sukker, men det kan man vel fint erstattet med Stevia eller Sukrin :)

Det er de jeg vet om så langt, kan vel godt hende det finnes flere om man leter litt.


#283

Klara sa for siden:

Ahh, tusen takk for linker! Det så helt fantastisk ut, både kjeks og kake!

Gleder meg til å teste ut disse :sikle:


#284

Imp sa for siden:

Jeg må si meg enig, det så helt utrolig ut, bildene var bare såå fristende! Lagt til i favoritter, skal prøves snarest råd!


#285

frkfräken sa for siden:

Hihi, bare hyggelig :D Hun som driver bloggen er flink til å ta fristende bilder, ja... Tenkte jeg skulle prøve på bringebær-kaken til fredag, da får jeg besøk av ei venninne som alltid har vært flink til å holde seg unna sukker, bare fordi det er bra. Hun er gravid, jeg regner med at Sukrin er OK å spise også for gravide...?


#286

Idamor sa for siden:

Sukrin er i det minste bedre enn sukker! Sukrin er jo naturlig! :)


#287

frkfräken sa for siden:

Takk, da prøver vi :) Er jo ikke verre enn at ho ikke spiser :)


#288

Klausen sa for siden:

Gratulerer så mye klara =D Nå ble jeg glad <3

I dag var endelig tallet mellom 1 og 3 sifferet 0 =D Husker ikke sist dette var! =D


#289

liquid84 sa for siden:

Denne uken har jeg skjeiet ut en del (vist en kan kalle det det, med kanskje 5-15 karbs mer for dagen).

Men jeg har også begynt å trene. Endelig er kroppen klar. ;)
Jeg trener og selv om jeg tar meg ut alt jeg kan så går det 5 minutter og så er jeg klar for mer. Hehe. Rar følelse. :cool:

Jeg har trent 2 ganger denne uken og skal trene i morgen tidlig og jeg har ikke blitt gangsperr en gang. :D
Vanligvis plar jeg ha vondt i hele kroppen i flere dager etter trening.

Har dette noe med lavkarboen å gjøre, eller?

Men hva vekten og målene sier på søndag det vet jeg ikke. Har jeg ikke gått ned så får jeg skjerpe meg igjen i neste uke.

Men jeg har testet en del mat. Jeg har laget lavkarbo lasagne og det var bare syyykt godt. Til og med sambo som ikke går på lavkarbo digget det og tok opp på flere ganger. Hehe. :D

I dag har vi hatt taco og jeg har laget taco shell med ost i micro og formet dei, det var veeeeldig godt. I morgen skal jeg lage carbonare taglitelle lowcarb style og jeg gleder meg. ;)

Jeg har også laget egg-muffins med ost og skinke som jeg har hatt med som variasjon i lunchen og flere har vært skuffet over at det ikke er kantinen som gir dei ut. Hehe.

I morgen skal jeg lage pavlova kake i lavkarbo stil. Håper den er bedre enn det sjokolade greiene jeg prøvde på sist helg. ;)

Håper dere alle har en flott helg.:D


#290

Carisma sa for siden:

Noen som kjenner til om man er mer disponert for blodpropp når man har PCOS? Leste at men ikke skulle ta østrogenpreparater om man hadde hatt blodpropp, og vi har jo overproduskjon av østrogen.


#291

frkfräken sa for siden:

Så bra at du har testet ut ny mat!! Den lasagnen høres spennende ut, tror jeg skal teste den til uka :) Hvilken oppskrift brukte du? Jeg laget rømmegrøt i går, og spiste til lunsj i dag. Sååå godt! Hadde smør, kanel og sukrin på, heller ikke denne gangen merket jeg noe til den isnende følelsen etter sukrinen mange snakker om. I går til dessert laget jeg jordbæris, jeg kjørte frosne jordbær, den dæsj fløte og litt sukrin og vaniljesukker i blenderen og fikk en litt myk softis-variant. Veldig godt :D

Har skeiet ut i dag, spiste lunsj ute med ei venninne. Jeg bestilte salat, og spiste et lite stykke sjokoladekake til dessert. Det smakte veldig godt, men mest fornøyd er jeg at jeg ikke hadde dårlig samvittighet etterpå. Det var godt å kjenne på at jeg kunne kose meg der og da, og gå tilbake til lavkarbo når jeg kommer hjem. Har ikke hatt noe søtsug ikveld i det hele tatt.

Så flink du er som trener! Det burde jeg gjøre også; her kan vi snakke dårlig samvittighet... Har vært ganske slapp de siste dagene, lurer på om dette er en reaksjon på at jeg har byttet kosthold? Trodde liksom den skulle komme tidligere, er jo tre uker i dag siden jeg gikk over på lavkarbo.

Jobbsituasjonen min endrer seg litt fra høsten av, og da vil jeg ha mer tid til å trene, tenkte jeg skulle melde meg inn på et treningssenter da. Burde begynne å jogge nå i sommer, men kjenner jeg har så dårlig kondis at det er litt pinlig å tenke på at jeg skal begynne å jogge langs veien her og naboene kan se hvor lite jeg orker... :o :p Vi drar på ferie i to uker til Frankrike snart, kanskje jeg skulle ta med joggeskoene da og begynne å jogge? Man kommer vel litt på vei i løpet av to uker...? :D


#292

frkfräken sa for siden:

Også må jeg bare si: jeg har altså en noe ustabil badevekt, men tror kanskje jeg har gått ned ca. 3 kilo de siste ukene. Og i dag fikk jeg på meg en kjole jeg ikke hadde sjangs til å dra igjen glidelåsen på da jeg prøvde den i mars! Kjøpte den for fem år siden, litt deilig å vite at jeg fremdeles kan bruke den. Hurra!! :D

Carisma: nå er jeg jo overhodet ingen ekspert på PCOS, men har jo lest en del om temaet den siste tiden. Kan ikke huske å ha lest noe om fare for blodpropp, men det skal jeg jammen føre opp på lista mi jeg skal ha med til fastlegen (jfr. tidligere innlegg).


#293

liquid84 sa for siden:

frkfräken: Jeg laget denne lasagnen:
Skrelte en squash, brukte en ostehøvvel og lagde skiver av den.
tørket squash skivene med tørkepapir (jeg saltet ikke).

stekte karbonadedeig,
hadde opp i 2 hakkede fedd med hvitløk,
salt,
pepper,
1 boks med hermetiske tomater.
[font=Segoe UI][/font]
Lot det småputre i noen minutter.
[font=Segoe UI][/font]
hadde lagvis med kjøtt og squash, først kjøtt så squash, slutte med kjøtt. Hos meg fikk jeg bare 1 lag med squash.
(i en ikke så alt for stor form, neste gang lager nok jeg dobbel oppskrift for jeg har ikke mindre form),
Helte 2 dl med kremfløte over,
ost på toppen og
[font=Segoe UI][/font]
midt i bakerovnen i 25 minutter på 200 grader. :D

Jeg har trent 2 ganger denne uken. 2 ganger spinning og 1 gang styrketrening (sirkeltrening). Men jeg kjenner ikke noe i kroppen av at jeg har trent enda. Til og med ikke etter styrketreningen kjente jeg noe i verken armer, ben, mage, eller noe. Utrolig rart synes jeg. :confused:

Jeg har bare gått ned 200 gram denne uken. Det er nå fortsatt noe nedgang da selv om jeg skulle ønske jeg låg mer mellom 300-500 gram ned i uken. Men er nå ned 5 kg og har 2,5 kg igjen da og dei siste er vel dei verste å få vekk.

Men cm også er ikke så mye nedgang. 1 cm totalt og det er fordelt på rumpe og lår. Midje (det er der jeg har trusestrikken min) og lovhandelsene er det samme som sist uke.

Skjønner at jeg må skjerpe meg litt denne uken og fortsette å trene selv om jeg uansett ikke når målet jeg har satt meg for 31 juli. :(

Men samtidig så er jeg fornøyd også. Jeg har fullført 5 uker nå og gått noe ned hver uke. ;)


#294

frkfräken sa for siden:

Tusen takk for oppskrift! :) Den skal testes ut i løpet av uka; når jeg lager "vanlig" lasagne har jeg squash i, så kanskje ikke jeg bør gjøre store endringene likevel. Likevel spent på hva mannen sier :p


#295

gvm82 sa for siden:

Eg lurar på ein ting. Kor open i forhold til PCOS diagnosa er dykk i forhold til andre?
Eg har ikkje sagt det til så mange, men i min nærmaste omkrets er det egentlig foreldrene mine, sambuaren min og nokre nære venner som veit om det. Eg har rett og slett sagt det til dei som eg føler bør vete det om meg på grunn av diverse grunnar.
Men det eg ikkje taklar så godt er venner som ikkje er så nære, eller kameratar av sambuaren min som kjem og er energiske i å få vete kvifor me ikkje har fått ungar endå, og at det jammen er på tide. Og, nei, det er ikkje masing, her snakkar me om energisk masing..


#296

gvm82 sa for siden:

Mor mi sa det så fint når eg sa det til ho. Ho hadde visst og vore under eit visst "press" på jobb med alle dei andre damene som hadde fått barnebarn i mengder. "Det er ingen garanti for nokon ting her i livet. Eg sa at ein kunne aldri veta om det kom i det heila".
Det goda er at etter eg sa det til ho har ho slutta med den voldsome hintinga ang barnebarn. Men ville det ha virka sånn på venner? Og eg har ikkje lyst til at "alle" skal veta det, det er mitt personlige anliggende, og det er eg som bestem kven som skal veta det..


#297

Imp sa for siden:

Jeg forteller det uten skrupler. Mange som lurer på hva det er. Like greit at fler får kunnskap om det tenker jeg. :)


#298

Carisma sa for siden:

Jeg har ikke noe problemer med å fortelle om det. Jeg syns det er veldig greit å ha noe som forklarer blandt annet overvekta. At jeg ikke bare er lat og dum liksom... :o Samtidig så går jeg ikke rundt og misjonerer det til alle, men snakker om det om det kommer opp. Vanligvis sier jeg at jeg har "ustabile hormoner", og om de er interessert og det faller naturlig forklarer jeg nærmere.
Jeg har vært i Kamille i vår i en artikkel om å bli gravid med rett kosthold på tross av sykdommen, og har fått mange positive tilbakemeldinger via venner og kjente som har vist det til folk de kjenner med diagnosen.

:ja: Og det viser seg ofte at de man snakker med har diagnosen, men er redd for å fortelle om det fordi de er usikre.


#299

gvm82 sa for siden:

Har vel og tatt "problemer med hormonene" når maten min blir tatt opp på jobb, men orkar liksom ikkje ta heile regla for alle.
Kanskje eg berre bør vere litt tøffare :)


#300

frkfräken sa for siden:

Nå er det ikke mer enn drøyt tre uker siden jeg fikk diagnosen, og foreløpig trenger jeg litt tid på å fordøye det selv, tror jeg. Jeg kjenner også litt at dette er "min sak", enn så lenge. Så langt vet mannen min (selvfølgelig) og et par venninner. Hittil har jeg sluppet unna det verste barne-maset, selv om jeg merket at spørsmålene har begynt å komme etter at vi giftet oss for to år siden. Svigermor kjøpte riktignok en dåpskjole til kommende barnebarn da vi forlovet oss... :rolleyes: Det har kommet noen spørsmål på jobb, men det er på en måte greit å "snakke vekk". Siden jeg er lærer har jeg også hatt ferie de siste ukene, derfor har jeg ennå heller ikke behøvd å forklare hvorfor jeg spiser som jeg gjør.

Når det er sagt, så er det jo sånn at vi har veldig ønske om å få barn, og prosessen med legebesøk og hormontilførsel og alt som følger vil trolig starte til høsten. Skulle jeg bli gravid, så kommer jeg nok til å fortelle arbeidsgiver og de nærmeste ganske tidlig, på grunn av faren for å miste. Skulle det skje noe, føler jeg det er greit å slippe å forklare i ettertid. Tror jeg. Mye mulig jeg vil endre mening etter hvert. Og jeg ser også for meg at jeg kommer til å fortelle flere om PCOS'en bare jeg får fordøyd det nok selv. :)


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.