Åå okei da forstår jeg :) Ble bare litt bekrymret for om jeg måtte nekte meg "alt godt" nå ;) Ja det er nok mange som ikke helt får med seg at matvarer kan være veldig energirikt selv om det er lavkarbovennlig :) Merker selv at jeg har problemer med nøtteinntaket, er lett for at det blir noen nøtter for mye i youghurten (naturell) og det kan være nok til at man ikke får utslag på vekten :)
Neida, du trenger ikke det :) Og det er jo fint at du spør når du lurer på hva jeg egentlig mente! ;) Jeg tenker bare at det er viktig å finne en god balanse. Man kan ikke slutte å kose seg, selv om man endrer livsstil! Men jeg har blitt veldig opptatt av alt det skjulte som finnes i maten du kjøper på butikken. Jeg leser og hører stadig om flere som sliter med vektnedgangen, og da er det jo en grunn til det. Jeg har også slitt med vekta i perioder, og da vet jeg hvor viktig det er å finne en måte å leve på som fungerer i lengden. Men det betyr ikke at det ikke finnes noen unntak, for det gjør det jo i noen situasjoner. Uansett.. jeg pleier bare å nevne akkurat det der for de som spør (spesielt nybegynnere) slik at de slipper å gjøre de samme feilene som jeg har gjort :)
Jeg kan ikke spise nøtter, for da spiser jeg fort mer enn det jeg skal - bare fordi det er godt :rolleyes:
Nå har jeg tatt en tablett til kveldsmaten i 3 dager. Har ikke merket noe kvalme. Glad for det, men også litt bekymret da, om det er slik at det er de som har blitt kvalme som har fått best effekt. Men jeg hater å være kvalm så jeg er selvsagt glad for at det har gått fint.
Bruker du de som heter glucophag eller metformin? Metformin er billigvarianten av glucophag og i følge mine leger ofte mer virksomme. Du kan be om metformin selv om det står glucophag (som regel motsatt, de gir automatisk metf.)
Siden du merker lite effekt kan du sikkert øke dosen til morgen og kveld. Jeg ble ikke mest kvalm, det var skjelvinger, kaldsvetting, svimmel, nummenhet osv som var hovedsymptomene. Skal egentlig ta 3x500, men husker som regel bare to pr dag.... :o
Jeg fikk påvist PCO/PCOS på torsdag - og er i gang med lavkarbokosthold.
Ønsker å gå ned cirka 30 kg - men tenker mer på dag til dag - så får vi se hvor det ender:)
Jeg har også begynt på metformin og følger meg litt kvalm - men det var mye bedre på dag to faktisk:)
Koselig at det fantes en tråd der vi kan prate om dette!:)
Hei!
Jeg har fått Glucophage ja. Det var snakk om en sprøyte som jeg kunne ta som måtte tas hver dag, men den er dyr og man får den ikke på blå resept når man ikke har sukkersyken. Jeg tror jeg bare skal ta 2x500 mg, men vurderer å øke til 3x500. Har uansett ikke ny time før i januar..
Jeg har nylig begynt med lavkarbo-kosthold, noe som går strålende foreløpig. Jeg fikk i sommer påvist PCOS, og vil derfor ned i vekt både for min egen velvære, men også for å forhåpentligvis få regelmessig eggløsning. Det jeg lurer på er om lavkarbo har hjulpet for dere damer til å få regelmessig eggløsning :) Og hvor fort har det evnt. skjedd?
Jeg har et sterkt ønske om å få barn om et par år og skal gjøre alt jeg kan for å stabilisere kroppen min :)
Jeg er 165 cm høy og veier 85 kilo, vil ned til 65 kilo.
For min del har lavkarbo overhodet ikke gjort noe med syklusen min. Er så uregelmessig som alltid, om ikke mer. Eksempelvis har jeg hatt mensen 4 ganger i år (januar, februar, juli og oktober). På en annen side har det (lavkarbo, vekttap, hva nå enn det er) ført til at jeg ikke har PCOS. Litt rart i og med at det liksom er kronisk, men de sier så.
Småforvirrende, men der har du altså min erfaring. :p
Jeg er ny her, men tenkte jeg skulle hive meg på.
Nå skal jeg skrive noe jeg aldri har skrevet før, men i håp om at det skal gi meg et spark bak, til å fullføre dette og få opp øynene mine også for hva som trengs!
Jeg er 34 (snart 35) år. Veier 97 kg og er 170 cm høy. Ønsker å gå ned hvertfall 20 kg, om ikke mer.
Syklusene mine er ikke på stell. De kan variere fra flere måneder til 28 dager. Har ikke eggløsning for tiden heller.
Fikk påvist lett PCOS for snart tre år siden, men rett etter så ble jeg gravid og tenkte ikke så mye på det.
Nå vil vi gjerne ha barn nr 2, og har prøvd litt på dette. Har ikke fungert, så jeg begynte med eggløsningsmonitor. Har da funnet ut at jeg ikke har hatt eggløsning på hvertfall 2 sykluser, så har bestilt meg en legetime.
Har surfet litt og kommet på at det er jo kanskje PCOS'en som har blusset opp.
Har vært veldig slapp en stund nå, og jeg har lagt på meg. Klarer ikke å gå ned i vekt heller.
Så nå skal jeg da hive meg på dette lavkarbotoget!! :-)
Er det noen der ute som har fått eggløsning igjen etter å ha begynt på lavkarbo? ev. blitt gravide?
Eller bør jeg med om Metformin?
Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror det er slik at noen blir født med PCO og andre kan utvikle det (pga overvekt). De som har utviklet det pga overvekt blir kvitt det ved å gå ned i vekt, mens de som ble født med det har det kronisk, men det vil hjelpe på å gå ned i vekt.
De sier så, men hva kom egentlig først, høna eller egget?... :rulleøyne:
Jeg tror at overvekt er en av mange symptomer, og at det er litt tilfeldig hvilken som slår ut først.
Sant det :) Men for de som ikke har det kronisk vil de forsvinne når de går ned i vekt. For de som har det medfødt vil de gjerne ha symptomer fra de er veldig unge. Jeg fikk konstantert PCOS da jeg var 16, uten at jeg var overvektig, men på bakgrunn av andre symptomer. Min er altså ikke reversibel. Nå er jeg veldig overvektig da, så det vil bli bedre om jeg går ned i vekt, men PCOS vil jeg alltid ha.
Men er det noen her som har slitt med å øke dosen Glucophage? Jeg tar en stk. til middag og en stk. til kvelds, men skal egentlig ta det dobbelte. Men jeg blir så vanvittig kvalm :(
Man blir aldri kvitt pcos uansett, men man kan holde symptomene i sjakk. Jeg ble nærmest frisk av symptomene før jeg plutselig ble gravid, og nå tre år etter er det verre enn noengang, på tross av et ganske greit kosthold. :o
Min personlige erfaring er ja. Men jeg har ikke vitenskapelige bevis for det... :o. Men jeg vet om andre som har fått f.eks stoffskiftesykdommer etter graviditet, og har lest om endel som først har fått påvist pcos ved søskenforsøk uten at de hadde problemer med første graviditet. Så jeg vil tro det er stress kombinert med voldsomme hormonsvingninger som kan trigge eller forverre disse.
Har noen av dere opplevd PCOS som plutselig manifesterte seg i voksen alder? Altså etter godt og vel femten år med regelmessig menstruasjon og ingen andre relaterte plager?
(Driver og utreder grunnen til at min menstruasjon ble borte i år, og jeg klør meg litt i hodet over at lege/gyn vil sjekke så innmari for PCOS, alt tatt i betraktning. Ikke minst det at jeg var normalvektig og spiste ketogent på fjerde året da hele spetakkelet satte i gang...)
Ja, dét er ikke uvanlig. Veldig mange oppdager det når de forsøker å bli gravid m nummer to eller tre etter å lett ha blitt gravid første gang.
Stress er jo en utløsende faktor, så kanskje det er grunne til at endel "tipper over" etter graviditet og barselperiode. I ditt tilfelle har vel kroppen også vært under endel stress. Forøvrig har jeg en høyst personlig teori på at kroppen bare klarer å håndtere en alvorlig ting om gangen, så du bør se det som positivt at kroppen har overskudd til å "ta tak i" dette om dt er pcos. :o. Altså, ME kan ha overskygget en latent pcos.
Jeg sliter om dagen. Bokstavelig talt. Hormonverdiene mine er helt ute å kjøre og jeg føler jeg lever i en evig tåke tappet for energi. I tillegg skjer det mye rundt meg med sykdom i familien, stress på jobb osv.
Jeg er veldig i tvil om jeg burde si noe om at jeg har en dårlig periode ift sykdommen på jobb? Eller gjør det meg bare svak i deres øyne, dødvekt? Bekreftelse på fordommene mot overvektige? De merker jo at jeg ikke leverer fullt.... Jeg jobber jo i utgangspunktet 80% pga barnehage og pendlervei, men den uoffisielle sannheten er at det er fordi jeg ikke har overskudd til å jobbe 100% :hylgrine:
En liten gladmelding! Jeg har fått innvilget fjerning av hårvekst i ansikten med laser på det offentlige på grunn av PCOS :heia:
Jeg har en PCOS uten eggstokk-plagene. Da er det vanskeligere å få det innvilget, men etter å ha ventet et par år så gikk det igjennom gitt! 6. mai skal jeg til første behandling som varer i mellom 1-10 minutter som det sto i brevet :lol:
Det slo meg plutselig at jeg ikke har tenkt på mensen på leeenge, så jeg sjekket appen min, og den nekter nå å spå når jeg vil få den, fordi det er for lenge siden sist. Har det gått så lenge siden oktober allerede? o__O
Nei seriøst, hva gjør jeg? Det er jo ikke normalt å gå nesten et halvår uten. Legene bare trekker på skuldrene og sier "Neeesj, så lenge du ikke prøver å bli gravid skulel det ikke ha noe å si." Og jeg har jo ikke noe imot å ikke ha mensen. Tvert imot. Men det kan da umulig være et sunnhetstegn. Aner ikke om jeg bør la det være ubehandlet eller hva som bør gjøres...
Jeg har fått streng beskjed om å si fra når det går så lang tid, og i det minste få sjekket om det er østrogenunderskudd på gang igjen (siden det må behandles for å ikke avle beinskjørhet og ditt og datt) - men vet ikke helt om det også gjelder med en PCOS-diagnose.
Du bør sjekke det hos gynekolog. Det er mer enn det ubefruktede egget som skylles ut ved menstruasjon, og hvis det bygger seg opp en for tykk hinne kan det gi f.eks celleforrandringer. Eller infeksjoner.
Herregud... så fort jeg sier mensen så får jeg mensen. (tror jeg da. Det ser jo litt underlig ut etter 5mnd)
Men ja... det gjør jo egentlig ingen forskjell fra eller til. Skulle gjerne ha hilst på en gynekolog nå. Det er bare så trasig når man må via legen og legen bare "næææsj". (Altså, får å være fair mot legene så ordlegger de seg litt bedre enn det altså. Sier at det ikke er noe å bry seg om osv.)
Takk for svar! Hva er høy AMH verdi?
Jeg har begynt å tvile nå på om jeg har pcos likevel? Har jo alle typiske tegnene som sier at jeg har det og har jo fått diagnosen fra en gynekolog.
Men nå i kveld har jeg begynt å tvile.
For det går ann å ha de "typiske tegnene" slik som cyster, insulinresistens, typisk eplefasong etc uten å ha pcos?
Som sagt har jeg begynt å tvile på om jeg har det likevel og om min forrige gynekolog har gjort en riktig vurdering med å si det slik. Tok bare en underlivs undersøkelse og fikk vite at jeg har pcos pga masse cyster. Og fikk også vite at jeg var sånn typisk pcos kvinne pga kroppen min og hadde kraftig pcos pga cystene forstod jeg.
I dag får jeg samme svar av den nye gynekologen.Men nå i kveld har jeg begynt å tvile som sagt.
Hva skal til for å den riktige svaret om man har det eller ikke.
Jeg har til og med fått diagnosen uten cyster, hadde bare en stor en gang for ti år siden. Men har det noen egentlig betydning for deg Cho? For meg har det ikke det egentlig, jeg la om kostholdet og gikk ned og fikk fine verdier på C-peptid. Bruker daglig metformin, og får nå fjernet hår i ansiktet pga diagnosen. Ellers har det Ibsen betydning for meg. Hadde jeg bare vært insulinresistent så hadde jeg fortsatt måtte ta de samme forbehold og hensyn. Den samme metforminen, samme kostholdet.
Sånnsett har det egentlig ikke det når jeg tenker meg sikkelig nøye om, men blir kanskje litt for opptatt det med pcos innrømmer jeg.
Må senke skuldrene mine når det gjelder pcos vil det tilslutt løse seg.....!
Jeg må fortsatt le over at når jeg først innser og roper ut om at jeg ikke har hatt mensen på 5mnd så kommer det på dagen. :p
Men det var jaggu ikke snakk om mye. Vanligvis så er det ganske heftig de første to dagene. Kanskje jeg skal snakke med universitetets helsesøster neste uke... se om han eller hun har noen pro-tips til å overtale fastleger om gynekologhenvisning. Eller om det tar så fordømt lang tid at jeg like gjerne kan begynne å planlegge gynekologtime i Norge allerede. :p (skal jo hjem til sommeren)
Hei alle sammen ! Jeg er helt ny her inne og prøver å" spise meg gravid" med hjelp av lavkarbo! Jeg har hatt pcos i 5 år nå og aldri fått bevist el, og rikshospitalet vil ikke hjelpe med IVF før jeg har gått ned minst 10 kg. Er på min andre uke nå og har gått ned 3 kilo, så det ser iallefall lysere ut!
Det jeg lurer på er om hvor lenge dere gikk på lavkarbo før symptomene begynte å avta? jeg har for utenom veldig mange cyster svært få symptomer,( sett bort ifra overvekt), men det jeg sliter mest med er konstant kraftig blødning, her snakker vi koagulerte klumper og veldig mye blod ( beklager detaljer ). Denne blødningen stopper aldri opp, og blir forverret under samleie. er det noen som sliter med det samme?
Og er det også noen av dere som har greid å spise dere "friske" og fått barn den naturlige måten?
Får bare håpe det forsvinner! godt å høre at det ikke bare er meg som går rundt som en vandrende blodfontene, selv om jeg ikke unner noen det såklart! :_oppgitt:
:eek: så det er mulig! Hehe! Hvor lang tid tok det da?
Jeg har bare spist lavkarbo in3 uker snart. Men forrige uke hadde jeg skikkelig el-smerter i sammenheng med en bitteliten blødning:o
Så jeg lurte egentlig bare på om det var mulig. Jeg vet det ikke er lenge jeg har hatt dette kostholdet, men jeg har ikke hatt eggløsningssmerter siden jeg gikk på hormonkur. Aldri før, aldri siden.
Provera inneholder et syntetisk hormon som ligner det naturlige forekommende progesteron (kjønnshormon). Progesteron dannes i eggstokkene under andre halvdel av menstruasjonssyklusen.
Bruksområde:
Ved blødningsforstyrrelser på grunn av for lav progesteronproduksjon
Ofte ved PCOS kan blødningssyklusen settes i gang, men hvis ikke kroppen produserer progesteron for å gi beskjed om å stoppe blødningene vil de bare fortsette i det uendelige. Da kan det hjelpe å tilføre disse via medikamenter. Noen bruker også progesteronkrem, men i følge min gyn som har forsket mye på dette er den veldig vanskelig å dosere og har ofte ingen virkning.
For noen år siden, da vi hadde prøvd å få barn en stund fikk jeg tatt blodprøver av hormonverdiene mine. Resultatet ble at jeg blant annet hadde forhøyet androstendion og insulinresistens. Ingen cyster på eggstokkene, men bare mange små egg som ikke ville modnes.
Jeg ble gravid ved hjelp av hormonbehandling.
Nå har jeg spist lavkarbokost og kuttet ut sukker. Dette har jeg gjort i to mnd snart. Var å tok blodprøve for å sjekke hormonnivåene igjen nå nylig. Legen ringte i går og sa at hun ikke kunne se noen avvik og skjønte ikke hvordan mine andre leger hadde fått de resultatene:p
Om det har med lavkarbo og sukkerkutt å gjøre? Jeg tror det. Særlig med tanke på eggløsningssmertene jeg hadde forrige uke. Og som tidligere har skrevet, har jeg ikke hatt eggløsningssmerter siden jeg gikk på hormonkur!!
Bare en liten oppmuntring eller hva jeg skal kalle det for de som trenger det:)
Utrolig hva kosthold har å si for at kroppen skal fungere!!
Når man begynner å lese om hormoner... og innser at fryktelig mange av dem trenger kolesterol som byggestein... så er ikke det at "lavkarbo virker hormonnormaliserende på mange" så veldig overraskende lenger. Kolesterol benyttes også for å danne d-vitamin og til andre ting... så om det er litt lite, så ser vel jeg glatt for meg at en kropp som ikke er helt i balanse i utgangspunktet godt kan finne på å spare på genereingen av fruktbarhetshormoner. Jeg mener - "hva skal man bli gravid for om kroppen har nok med seg selv?"
Det er helt sant:) Men de legene jeg har snakket med nå hadde ikke tro på det.. Og etter å ha spist både lavkalori i en god stund, for så å spise mest grønnsaker, frukt og nøtter... For deretter å ha tatt et dypdykk i hva lavkarbo gjør for kroppen og alle de personlige erfaringen, så synes jeg det er litt rart at leger ikke har noe tro på det egentlig.
Og jeg mener ikke ALLE leger, Hehe. Bare de jeg har hatt personlig erfaring med
Er dere andre mye syke pga diagnosen? 80% av alle sykedagene jeg har tatt ut de siste årene har vært pga sprukne cyster... Begynner å bli lei nå! Har hatt en skikkelig ille en denne runden, med feber og frysninger og hele to dager hjemme! Heldigvis begynner det å stilen av nå, og bare ømheten ved hoftebeinet er igjen.
Ser at det er en stund siden svar i denne tråden, så dytter den opp!
Nylig diagnotisert med PCOS, 20 år gammel. Likevel så har jeg vært oppmerksom på det siden 14-årsalder.
Nylig begynt på karboredusert kosthold (fra 01.01.2015), med plan om å se om dette kan stabilisere kroppen, menstruasjonssyklusen og humøret :) Sliter idag med en del plager samt frykten for at jeg aldri skal oppleve å bli mor. Det er min motivasjon.
Forstår deg godt. Er også redd for å ikke kunne bli gravid. Men satser på lavkarbo hjelper :)
Har uregelmessig mens. Fikk den regelmessig fra jeg startet på lavkarbo til julen kom. Slurvet litt i jul, så håper det er grunnen.
Jeg har lyst til å dele en ok ting med andre som har PCOS.
For mange år siden (3-4) ble jeg henvist til en hudlege for å se om jeg kunne få dekket varig fjerning av uønsket hårvekst i ansiktet. Jeg hadde ikke mye håp om det, da jeg har PCOS uten cyste-problemer. Det tok sin tid, ble først henvist feil og fram og tilbake. Men i fjor ble jeg faktisk innvilget denne behandlingen, og går nå jevnlig og fjerne hår med laser. Jeg får høre at jeg har en klassisk PCOS-hårvekst i ansiktet, og den er den som har best utbytte av behandlingen. Har vel tatt 5 behandlinger til nå.
Må si det har blitt veldig bra. Før måtte jeg barbere meg hver dag. Nå glemmer jeg det helt, og når jeg husker et, er det kun de hvite hårene som har vokst. Laserbehandlingen tar kun de sorte hårene.
Så om det er flere som plages med dette, kan jeg anbefale det! Det er jo ikke det viktigste, men det ser mye bedre ut når jeg ikke må barbere meg hver dag :ja:
Jeg har også PCOS er veldig plaget med sterk hårvekst i ansiktet, MÅ barbere med hver dag.Jeg burde egetlig gjøre det to ganger om dagen, da det kun etter noen timer begynner å stikke :mad: Dette er utrolig sjenerende, men jeg tør ikke dra til legen, synes det er så tabu :wacko: Uff, jeg må manne meg opp å bestille time hos fastlegen.
Lykke til med dine behandlinger, håper du blir helt kvitt dævelskapen
Ikke noe å vente med! Jeg hadde behandling nå, og etter 5 behandlinger er hårene borte! Det er en deilig følelse, selv om det ikke var det mest plagsomme ved PCOS egentlig (det er jo bare en ytre ting på en måte). Men huden er fin og jeg føler meg feminin og slipper å tenke over om folk kan se hårveksten.
Hvordan går det med dere?
Her hos meg går det veldig dårlig. Jeg er lite motivert for tiden til å gå på lavkarbo, men jeg vet at jeg må for det er det beste når man har PCOS så jeg må bare brette opp ermene mine å begynne igjen på lavkarbo for det er det kroppen min trives best med.
Vil anbefale deg å følge denne facebooksiden og bloggen, www.facebook.com/PCOSDietSupport?fref=ts den har hjulpet meg med motivasjonen mange ganger når det har dabbet av :ja: De har en del sånn fine "små steg" på minnelser når det blir litt for uoverkommelig....
Hei :) Helt ny her, og håper det er greit jeg bare "hopper inn" :P.
25 år og har pcos. Vært prøver i snart 3 år og sliter med overvekten. Nå har jeg nettopp bestilt meg startpakken for ketolysekuren og håper at det kan hjelpe :)
I går fikk jeg bekreftet at jeg har PCOS, via ultralyd. Har en stor cyste. Fikk et forslag på å fjerne denne via lapraskop og i tillegg brenne bort noen av de små cystene i samme slengen. Er så usikker om jeg tørr dette. Men greit å få en diagnose, på det jeg trodde hele tiden.
Ganske ofte glemmer jeg at det ikke er fordi jeg er sløv og lat at jeg ikke alltid holder det tempoet jeg tror andre krever, og at hodet mitt føles som en stor bomullsdott litt for ofte... Denne minnet meg på at det er hormonene sin skyld. Skulle ønske jeg turte å vise den til flere rundt meg, og deler av den til sjefen min :o
Hmh, jeg har aldri egentlig tenkt over at humørsvingninger og depresjon kan ha sin årsak i PCOS. Jeg har bare tenkt at.. ja, sånn er jeg liksom. En skikkelig heks innimellom slagene med tristhet og nedstemthet. En heks som legger fort på seg, med skikkelig midjemål og potensielle vansker med å få barn :P
Har ikke trodd at PCOS kan forverre/bidra til angst og depresjoner :eek:
[url="http://forum.lavkarbo.no//no.pinterest.com/pin/create/extension/"][/url]
Det er så trist at PCOS blir sett på som er fertilitetsproblem, når det er et av de symptomene man merker minst i hverdagen.... :o Og om man har fokus på de andre løser jo som regel det seg av seg selv.
Jeg har tenkt å prøve p-piller igjen i et håp om å kvitte meg med en del sykliske plager, og har lest meg til at Yasmin og Diane er alternativene for oss med PCOS. Noen som har erfaringer med disse, tenker da spesielt ift vekttap.? Siden jeg ikke er veldig sjenerende plaget med (ansikts) hårvekst tenker jeg Yasmin er det rette valget mtp bivirkninger i form av blodpropp og sånt..?
Jeg har veldig god erfaring med Diane som jeg har brukt i over 15 år.
Nesten alle mine symtomer på pcos ble tonet ned i disse årene (kviser,tykkere hår på hodet,humørsvigninger, hårvekst i ansiktet) men jeg for min del har nok slitt like mye med vekten både med og uten Diane.
Men de siste årene har jeg gått på Metformin i tillegg og det har nok vært en god kombinasjon med tanke på vekt.
Det har vært litt endringer i det siste for min del.
Sluttet med Diane rett før sommeren ikke pga at jeg var misfornøyd med de, men fordi jeg begynte å få tilbake min migrene med aura og det er ikke forenelig med å bruke Diane.
Hadde dette ikke skjedd hadde jeg nok fortsatt ennå.
Har mistet vanvittige mengder hår på hodet etter at jeg sluttet, håret er vanskelig å frisere, har fått tilbake kviser i ansikt og øverst på rygg som jeg ikke har hatt når jeg har gått på Diane.
Har også fått humørsvigninger som ikke likner på noen ting.
Litt mer hårvekst i ansiktet har jeg også fått.
Det positive er at jeg slipper å tenke på å ta p-pillene, kobberspiralen fungerer fint for meg, samt at jeg har fått regelmessig mens som jeg aldri har hatt før:)
Jeg er insulinresistent, har gått på Metformin de siste 2 årene og det kommer jeg til å fortsette med. Har ikke vært så flink med maten det siste året, så nå har jeg bestemt meg for å ta meg selv i nakken.
Vet jo så utrolig godt at kroppen min fungerer så mye bedre på lavkabo.
Må si at jeg ikke er happy over sitiuasjonen som jeg er i nå da jeg ikke føler meg spesielt kvinnelig.
Det aller verste er håret. Det er blitt skikkelig tynt oppe på hodet og det plager meg utrolig mye :nedfor:
Har derfor gått til anskaffelse av Saw Palmetto og lakrisrot for å se om det kan hjelpe meg å få ned testosteronnivået, samt at jeg har fått TrioBe da jeg har gått lenge på Metformin.
Da var det bare motivasjonen til å begynne å spise riktig igjen :ja: så takk for linkene over her.
Det har jeg også gått på siden i vår, men mistenker at de ikke tas opp særlig bra heller :( Spørs om ikke de reseptorene er de samme som det tas opp via maten fra, og at langvarig Metformin setter ned både tablett- og matopptaket.
Jeg skal prøve å gå over på sprøyter for å se om det er mer effektivt, må bare få somlet meg til å bestille time.
Jeg skal også prøve etterhvert å få sprøyte istedenfor tabletter. Tror som deg at tablettene ikke tas så godt opp :)
Nå har jeg vært superflink denne uka med minimalt med karber og mye gåturer, så nå håper jeg motivasjonen holder seg leeeenge :p
Tror jeg er i ketose nå, selv om det egentlig ikke er målet.
Har et spm dere kanskje har noe kunnskap om! Beklager langt innlegg.. Litt bakgrunn først..
Jeg trodde for en 8-9-10 år siden at jeg hadde pcos, da jeg i hovedsak legger på meg rundt magen, har over normalen hårvektst i ansiktet (heldigvis blond :o ), og hadde mensen kanskje hver 6. mnd, og belegg på halsen (miner om i overkant mye død hud?). Begynte så på slutten av tenårene på p-piller, fikk regelmessig mens, ellers alt som før. Nevnte det for legen, tok hormonprøve som var normal, og ble sendt til gynekolog som sa jeg hadde mulige cyster på eggstokkene, men han kunne ikke si sikkert pga p-pillene.
Første mens etter jeg begynte på lavkarbo viste tegn på at jeg hadde mye... Greier.. Inni der. Opprenskning, kan man si..? :p Etter dette har alt vært stabilt, frem til ca et år siden. Jeg ble satt på et lignende, men noe annerledes prevensjonsmiddel (2 hormoner, hormon 1 samme, 1 annerledes, samt høyere hormondose) da jeg gikk tom for den "gamle" p-pillen, og måtte få ny resept, da jeg har flyttet til England. Jeg begynte å få blødninger mellom pausene, altså sånn ca hver 10. dag inn i det nye brettet, som var av og på fram til neste pause, fikk deretter den "vanlige" blødningen, og deretter samme regla om og om igjen. Mao, blødningfri 10 dager i måneden. Fikk etter 3 mnd ny pille, samme hoverhormon, annen andrehormon, samme dose, men blødningene fortsatte i samme stil.
Fikk så omsider den gamle pillen i sommer, mellomblødningene uteble i 2 mnd, men nå skjer det igjen, og forrige pause fikk jeg ikke mensen i det hele tatt. Tok graviditetstester som var negative. Mellomblødning kom i dag, 10 dager inn i brettet... Jeg har ikke ikke fått mens på 10 år, og jeg er urolig. Også merket raskere, dog ikke mer, håvekst i ansikt samt belegg på halsen. Går også ned i cm rundt magen mye saktere enn andre steder. Jeg trodde lavere vekt og stabilt lavkarbokosthold var beste medisin mot pcos, så jeg er urolig nå, mtp tilbakevendende symptomer. Har megaskrekk for gynekolog etter en ikke OK opplevelse, dog er jeg klar over at jeg må kvinne meg opp og komme meg til dit.
Så, til spørsmålet, kan pcos "komme tilbake" selv når man gjør riktige ting, eller er det ikke typisk, og kan tyde på noe helt annet? Jeg har nå nesten den vekta (1,5 kilo unna) jeg hadde da jeg var 18 og begynte på p-piller, om det kan ha en sammenheng?
Om du faktisk har giddet å lese hele denne avhandlinga, takk! :o[url="http://forum.lavkarbo.no//www.pinterest.com/pin/create/extension/"][/url]
Ja, det kan helt klart komme tilbake! F.eks om man har opplevd mye stress en stund e.l. Har også inntrykk, utfra egen kropp, at man blir mindre sensitiv for f.eks lavkarbo etterhvert, at man vender seg til det, og at kroppen kanskje derfor begynner ,falle tilbake i gamle baner.
Vekttap/økning kan kanskje regnes som stress for kroppen? Gikk opp 14kg etter røyeslutt sist vinter, ned 20 i år. Kroppen venner seg til alt mulig, så ser ingen hindring for at det kan skje i situasjonen du beskriver heller. Uansett; takk for svar, kjenner det er litt 'lettere' å akseptere/håpe at det er pcos som kan være feilen, enn f.eks livmorskreft. :o
Jeg har ikke fått noen diagnose på det, men jeg er 99,99% sikker på at jeg har PCOS. Har veldig ujevn syklus, alt fra 6 måneder uten noe som helst til over en måned i strekk. Sliter veldig med kviser over hele kroppen(utenom ansiktet), tung hårvekst og overvekt. Visste ikke at lavkarbo var bra for dette, men ble veldig giret når jeg leste her nå! Jeg er veldig fersk i dette her, man leser så mye forskjellig på nettet om lavkarbo. Vanskelig å vite hva man skal følge, men har hvert fall kuttet ut poteter, pasta og ris til middag de siste dagene og generelt sett etter ting med minst mulig karbo - føler det er en god start frem til jeg får lært meg opp mer? Skal forøvrig ned 40 kilo, vært deprimert og likegyldig lenge nok nå! :(
Det første du bør gjøre er å få målt c-peptider og langstidsblodsukker, disse verdiene forteller om du har insulinresistens eller har utviklet diabetes 2 (veldig vanlig ved PCOS), og hvilken lavkarbotilnærming du bør legge deg på
Målte han c-peptider i blodprøvene også? Dette er den faktoren som sier mest, for den forteller hvor virksomt insulinet ditt er. Om tallet er høyt er insulinet veldig lite virksomt og du må ligge veldig lavt på karbene. Om du har greit nivå kan et fedonkosthold være midt i blinken for PCOS
Det er jeg ikke sikker på, legen min er dessverre veldig tungvint, om jeg ikke spør han spesifikt om alt så får jeg heller ikke vite. Når jeg tok alle prøvene så sa han bare "Du har for høyt blodtrykk, leververdiene er blitt høye på kort tid så jeg er bekymret for betennelse og du har ikke diabetes", det var alt han sa.. Når jeg var inne sist for skulderen min, så fikk jeg bare beskjed om at jeg burde holde den i ro og at jeg kunne få kortisonsprøyte - det var ikke før jeg jeg da sa at jeg var bekymret siden tanta mi har kapsulitt i skulderen at han sa "Ja, det er det du har"..
Høye leververdier er typisk ved PCOS. Du har forøvrig krav på kopi av blodprøvesvarene, så det kan du bare ringe legekontoret og be dem sende deg så ser du hva de har sjekket. I tillegg er det greit å ha kopi selv for senere sammenligninger.
Er det noe jeg har lært av å ha PCOS er det at det er en kamp mot helesevesenet, med mye beskyldninger om både alkoholisme (pga leververdiene), løgn (fordi man går opp selv om man trener og spiser sunt) og andre rare ting... Men så føles det utrolig deilig når man først finner noen som tar en på alvor! :) Da lønner det seg med dokumentasjon.
Forresten, ang det med bok du spurte om i en annen tråd, grunnen til at jeg anbefalte Sofie Hexeberg sin er at hun skriver en del om nettopp dette, og det er ikke en ren slankebok som mange andre.
Takk!
Ja, det er en kamp. Jeg ble sendt til ultralyd av leveren siden prøvene var høye og hørte ikke noe mer, ringte legen 1 uke etterpå og da sa han bare "Resultatet kom inn forrige uke så jeg har bare ventet på at du skal ringe, leveren så helt fint ut så da vet vi ikke hvorfor verdiene er høye".. Godt jeg flytter om en måned til en ny by, da skal jeg bytte lege og også få tilgang til gynekolog!
To runder med cystesprekk på en uke! Ikke veldig fornøyd med det akkurat... :mad: og de har vært skikkelig vonde også, sist uke måtte jeg ringe sambo å få han til å kjøre hjem fra jobb fordi jeg besvimte av smerten et par ganger. I dag er jeg hjemme fra jobb pga det.
Men det er vel et verre før det blir bedre-symptom i følge gynekolog. :o. Jeg hadde veldig få cyster da jeg var hos henne på fredag.
Men som jeg diskuterte med henne også, enhver annen som, uten å vite hva det var, hadde fått samme smertene hadde ringt ambulanse umiddelbart. Mens vi bare trekker på skuldrene og prøver å puste oss gjennom det :rolleyes:
Har du sett noe på sammenhengen mellom lav jod/østrogenoverskudd/cyster (og fibroser)? Jeg har såvidt vært borti sammenhengen, men ikke sett inngående på det...
Østrogenoverskuddet er nok det avgjørende her ja, jeg har veldig mye av det. Skal begynne på progesteronkrem, håper det vil hjelpe litt på. I 2014 var alle sykedagene jeg tok ut pga disse cystesprekk-smertene.... :o. Vil ikke havnet sånt år til!
Men det er mange som bruker metformin når man har diabetes 2 og er ikke det også noe pga blodsukkeret ? (Skal innrømme at jeg har ikke satt meg inn i min egen sykdom. Noe jeg kanskje burde?)
Ang metformin så er ikke det insulinmedisin, men den hjelper kroppen å bli mer følsom for insulin. Det er derfor ikke den samme medisinen man får for dia1.
Så det er nok ikke komboen dia2 og metformin som gjør det vanskelig å bli gravid, men skadene dia 2 har gjort på kroppen. Metformin er kjent for å gjøre det lettere å bli gravid uten at de helt har klart å finne ut hvorfor. Det kan ha med at den "tar over" noe av byrden fra kroppen, ved at den hjelper til å få vekk insulin fra blodomløpet, og at det igjen fører til mindre stress og stresshormoner i omløp.
Ville bare komme innom med en liten gladmelding. Skrev her for mange mnd siden om at jeg trodde jeg hadde PCOS og fikk mange fine råd. Etter 7 mnd på lavkarbo så skjedde det som vi ikke har klart på 7 år på høykarbo. Vi venter en liten en i mars
Hei og hopp! Jeg er helt ny her i forumet, og jeg har nå kastet meg over alt som har med lavkarbo å gjøre etter legen min sa at jeg mest sannsynlig har PCOS. Jeg skal igang med prøverør i november, og fikk beskjed om at det var en fordel å gå ned mest mulig før det, og gjøre det ved lavkarbo... Så da setter jeg inn alle kluter! Skravletråd er sikkert supert for meg, hehehe. Så... er det noen her inne?
Så var det en sånn dag... våknet med en dump følelse nederst i magen, men det var ikke så veldig vondt egentlig. Ikke før like før jeg skulle gå hjemmefra..... Da slo cystesmertene inn for fullt, og jeg måtte bare kaste inn håndkleet. Hadde heldigvis med meg PC'n så jeg forsøker å jobbe litt, men er ikke så veldig effektiv. Ibux, magnesium og varmeflaske hjelper litt da, men kjenner at konsentrasjonen er på bærtur . :rolleyes: Hadde håpet å vokse av meg disse greiene med alderen, men det kan virke som de er tilbake minst like sterke som før. Lurer på hva menn hadde gjort om de hadde måttet leve med en slik trussel over seg, som kunne slått dem ut som lyn fra klar himmel med intense smerter opptil flere ganger i mnd.
Håper det går bedre med deg nå Carisma ? I hvertfall må du ha god bedring!
Så lurer jeg på om dere ser PCOS som et "skjult handikap" ?
Jeg gjør det må jeg innrømme.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.