Ferskenbeinet sa for siden:
Nå skal jeg ta en megaopprydning i skapet mitt. Er usikker på hvor mye av høst/vintertøyet som passer lenger, så tenkte å ta en opprydning før jeg drar på handel!
Nå skal jeg ta en megaopprydning i skapet mitt. Er usikker på hvor mye av høst/vintertøyet som passer lenger, så tenkte å ta en opprydning før jeg drar på handel!
Namba sa for siden:
Der sier du noe... tipper det blir kjøpt mye nytt i løpet av vinteren - særlig hvis vi flytter til trøndelag der det er mye mer vinter enn her på sunnmøre.
65kgmamma=perfekt sa for siden:
Hei jenter :)
Jeg har falt litt vekk jeg.. Spiser det jeg vil jeg... Orker ikke mer lavkarbo på en stund nå. Er så lei av all planlegging og matlaging.. Så nå spiser jeg knekkebrød og grove skiver på jobb. Og til middag spiser jeg det vi har, men kutter ned eller ut ris/pasta/poter ol.. Jeg har faktisk gått litt ned slik jeg, så jeg prøver å fortsette slik...
Skulle ønsker jeg klarte å holde meg på lavkarbo, men jeg vet at jeg innerst inne ikke kommer til å klare å leve sånn resten av livet, så jeg prøver heller å kutte ned på karbene ... Men jeg spiser endel banan som mellom måltid på jobb.. Mest fordi det er den eneste frukten jeg tåler å spise...
Jeg håper jo på at jeg skal få en god ånd over meg igjen slik at jeg kommer inn på rett vei igjen, men akkurat nå er alt så vanskelig..
Men jeg kommer til å henge her inne å følge med og lese meg opp litt motivasjon :P Og for å følge dere på deres vei videre :D Flinkingene :D
Namba sa for siden:
Enig med deg... Måtte den smale sti finne meg igjen snart, for jeg ser ikke ut til å finne den.:o
Det er ikke så mange igjen her nå virker det som, og det virker ikke som om det er så mye motivasjon å spore blant noen av oss - eller? Jeg undres på å prøve å slanke meg et par kilo til jeg. Jeg har holdt vekten i omtrent seks uker nå, og selv om jeg har gitt meg selv mer frihet så savner jeg nesten å slanke meg. (Jeg savner IKKE å være tykk!!) Det er vanskelig å forklare.
Jeg er enda kjempemotivert! Og er i ketose! Jeg ser faktisk aldri for meg at jeg kommer til å bli høykarbo igjen, dette er så rett for meg som det kan bli!
Namba sa for siden:
Så bra Ferskenbeinet!
Gjett hvem som er tilbake på slankern igjen da...:) Jepp, det er meg, og det verste av alt er at jeg trives med det! Fra en uke til en annen så hoppet vekten fra 64 til litt over 66 kg. Det verste er at jeg ble lettet, for to kilo er grensa jeg har satt meg for å korrigere. Det har ikke vært lett å skjerpe seg igjen (dvs. selve maten er grei, for jeg har levd lkhf hele tiden. jeg har bare fråtset sjokolade og potetgull i tillegg), men det har gjort meg godt. På to døgn har jeg blitt kvitt 1,7 kg og er nede på vekten der jeg har ligget siden jeg nådde målet mitt, så det var heldigvis bare vann. :) Jeg er mye mindre oppblåst i magen nå og føler meg litt bedre. Jeg er også glad for at jeg skal gå ned et par kilo til (?) sånn at jeg også føler meg ferdig slanket. Jeg kommer ikke til å si det til noen andre enn mannen fordi folk legger seg borti. De kommer ikke til å se forskjell om jeg går ned to kilo til uansett, så da trenger de heller ikke å få vite det og komme med sine meninger om det. Dette gjør jeg ikke fordi jeg trenger det, men fordi jeg tror jeg vil bli mer fornøyd med kroppen min. det føles å være tilbake på slankern og tilnærmet lik ketolyse. Det føles bra å ha kontroll. Jeg kommer ikke til å være like streng med meg selv som jeg var forrige runde siden den siste kiloen eller to ikke er så viktig, men fornuftig skal jeg være. Jeg er spent på hvordan dette vil gå.
lykke til Namba! Idag noterer jeg 59.6 som minste. wohooo
Namba sa for siden:
Gratulerer med ny mistenotering og gjensyn med femtitallet!:) Nå har du bare et par kilo igjen så er du helt ferdig! Er det ikke deilig?
Namba sa for siden:
Nå begynner jeg å bli lei av meg selv, føler meg som en skikkelig drama queen, så jeg BEKLAGER til dere andre. Jeg har vanskelig for å ta avgjørelser for øyeblikket, og enda vanskeligere for å holde på dem. Livet er fortsatt veldig tøft. Jeg har kommet med ned dit vekten skal være (nederst på 64 tallet), og har bestemt meg for å ikke slanke meg aktivt lenger. Men jeg skal leve lkhf og være flink. :) Går vekten ned er det bare en bonus, og gjør den ikke det så er det helt i orden det også. Jeg er bare glad for at jeg har kommet meg på rett spor igjen.
Ikke bare det. Jeg har prøvd lenabeatrices tekaker, og de var gode! Det er så kjekt å ha kommet over noe som er lettvindt, fort gjort og fin niste.Jeg har enda ikke prøvd lavkarbo brød jeg har likt. Jeg synes de smaker alt for mye frø, så hvis det er noen som har en oppskrift på brød med minimalt med frø så håper jeg dere kan dele den.
knutteloff er helt fantastisk å ha til reker og fine smørbrød. Ikke så mye mat i det, men mye luft og god smak! jeg regner med at det kan gjøres grovere og med en mengde frø oppi om en ønsker det, det gjenstår å prøve!
Namba sa for siden:
Takk for tipset. Jeg leste om den i går da jeg søkte på brødoppskrifter, men jeg vet ikke hva glutenmel er. :o Ikke soyamel heller for den del, men kan det muligens erstattes med ketolyse bakemix? Jeg har så mye bakemix igjen siden jeg ikke syntes det var noe godt...
soyamel kan nok mange ganger byttes ut med bakemix. Glutenmel kan ikke byttes ut i og med at det er det eneste som gjærer. Det brukes ofte for å få vanlig deig til å heve ekstra mye. Sånn ser det ut:
Det selges på helsekost og velassorterte matbutikker.
Bakemixen bruker jeg i pannekaker:
2 egg, 0,5 dl fløte, 30g smør, 1 ss bakemix, litt JBKM evt litt søtning om en vil. Mix og la det stå 10 min før du steker små pannekaker. (De blir litt vanskelige å snu om de blir store.)
Dette er ofte frokosten min. Jeg lager opp en gjeng i slengen, oppbevarer i kjøleskap og varmer litt i mikro før jeg spiser dem. Enten med syletøy og rømme eller smør, kanel og sukrin...
Namba sa for siden:
Takk for hjelpen Ferskenbeinet. :)
Jeg har en positiv ting å komme med. Jeg er nede på 63,7 kg! Ny minstenotering!:D Da går det nedover, og jeg får belønning for å være flink.:) Yeeeey!
Så flott da Namba!
Mona_K sa for siden:
Dette er grunnen til at jeg ikke har orket å være her inne også =( Jeg gjorde det bra men så tok jeg meg en fest der jeg ende opp med å spise seriøse mengder karbs. Men nå har det gått 3 uker og jeg begynner å bli lei hopper fra 93- 95 opp og ned opp å ned selv om jeg spiser som jeg gjorde før pausen min. Arg tar meg snart et kake stykke kjenner jeg ...
Namba sa for siden:
Trøsteklem til Mona K (og Wevi). Jeg håper vekten løsner for deg/dere snart.
wevi sa for siden:
Ja det håper jeg også. Har gjemt vekk vekta og prøver å ikke tenke så fælt på det. Slippe ned skuldrene og spise mat jeg vet at jeg kan spise. Vi begynner jo å bli litt drevne på hva som er lovlig etter 9 mnd. :) Men det er frustrerende.
Mona_K sa for siden:
:hest: jepp det er crap...
Mona_K sa for siden:
hmm hvor er det blitt av tickeren min ?
Mona_K sa for siden:
Der var ann=) har tatt ny vekt med hensyn av ferien min=(
Mona_K sa for siden:
Pluss at jeg hele tiden har gått ut fra legens vekt start vekten min hos legen var 104 da er jo vekta mi nå på 89. men vis jeg regner ut fra min vekt begynte jeg på 107 og vekta mi er nå 93,5
Mona_K sa for siden:
jippi nede på 92 tallet best å skifte tickeren før jeg fyker opp igjen ;)
Mona_K sa for siden:
Hmm jepp den som sa at det var stille her hadde definetivt rett!
Jeg har sittet her å nydt kveldsen min. Pisket krem med søtning, med cottage chrees med spis deg slank blåbær syltetøy ... nam akkuratt som riskrem=)
Digg å si det høyt selv om jeg snakker til meg selv.
Mona_K sa for siden:
Hmm føler meg alene her i verden ...
Jeg er her, men har ikke så mye å fortelle egentlig! Har bestemt at jeg skal nå målet mitt til jul, så får vi se om det skjer! Holder meg i ketose, men om jeg er på fest går jeg opp 2 kg som det tar en stund å gå ned igjen. Dette er ene og alene pga øl! GRRR (hjelper ikke at jeg skal ut to helger på rad fra neste helg)
wevi sa for siden:
Jeg kan fortelle at jeg sitter her å har forspist meg på reker. :D Hoff så mett.. Men det var jo så godt! ;) Har kjøpt mitt første plagg i medium på mange år.. Har såvidt vendt meg til at det ikke er noen x-er på klærne og så ble det plutselig en m.. :) Var riktignok en sånn lang pologenser, så jeg er nok i bunn og grunn enda på vanlig large, men det smakte veldig godt med en m.. og mange mange flere skal det bli. ;)
Mona_K sa for siden:
jippi jeg er gått ned enda en kilo =)
Mona_K sa for siden:
Og i dag ennå en =) jippi endelig ser det ut til å løsne litt igjen =) Bank i tre.. Koselig at dere alle ikke er borte =) Og M må jo smake kjempegodt ... Langt igjen til dit for meg.. Er nede på 90,8 nå.
wevi sa for siden:
Ja jeg er nok en large enda.. Men den poloen i str m smakte godt. :D
Mona_K sa for siden:
Hehe misunnelig alikevel;)
wevi sa for siden:
hehe. :D Moro. En dame på jobben ble litt sånn rar å sa: " jeg har bare large i skapet mitt.." Tror ho synes det var litt merkelig å ha større klær enn meg, som har vært en tjukkas så lenge.. ;)
Mona_K sa for siden:
LOL så bra!
Karla sa for siden:
Jeg er nok sjelden innom, men har gått ned 9 kg og stabilisert meg.
Dvs, jeg skeier ut iblant og spiser av og til lettsyltetøy på cottage cheesen og tar kanskje litt fullkornpasta til maten i blant, men liker meg godt på dette kostholdet (LCHF). Noe helt annet enn Grete Roede, for å si det sånn...
Samboeren min har også vært superflink, han hang seg på samtidig med meg, og har rast ned 14 kg. Igår var han på foredrag med Sofie Hexeberg og ble enda mer inspirert. Det er godt når man er to voksne om dette kostholdet. Både han og jeg har forøvrig inspirert mange rundt oss! :)
Mona_K sa for siden:
:_punk::heia:
Namba sa for siden:
GRattis med pologenser i m, Wevi. Det er fantastisk artig å handle klær i "normale" størrelser.:) Gratulerer med enda mer ned Mona K.
Jeg er så utslitt at jeg er innlagt på sykehuset, og der er jeg ikke på nett. Så i en og en halv uke nå så har jeg levd på sykehusmat! Så langt har ikke vekten rikket seg, men jeg regner med det kommer et par vannkilo innen jeg kommer hjem igjen. Jeg er gledelig overrasket over hvor greit det har gått å være ute av ketose med tanke på appetitten, men sykehusmaten er jo ikke akkurat noe å rope hurra for heller og matlysten min er for en gangs skyld ikke så bra. Jeg reiser tilbake på sykehuset i dag og blir nok utenfor tastevidde i en uke en stund til. Stå på videre folkens.:)
God bedring Namba! Håper du får den hjelpen du trenger!
Myrull sa for siden:
Uff, har slurvet veldig den siste tiden så vekta har stått stille. Mne nå skal jeg ta meg sammen :p
Mona_K sa for siden:
Uff ut i fra det du skrev var jeg redd det skulle sje at du ble lagt in =( håper du får det bedr =)
Namba sa for siden:
Takk for det. Det går litt bedre nå, men det er et stykke igjen til jeg er tilbake i formen.
Namba sa for siden:
Hvordan går det med dere?
Her er det ettårsdag i dag. :) For akkurat ett år siden veide jeg 92 kg og var i fødsel. Nå er jeg 64 kg og har en ettåring. Jeg foretrekker det siste jeg. :)
går bra med meg! Har funnet ut at jeg går like godt ned med generell lavkarbo som med ketose, så da prøver jeg heller det en stund. Nå lever jeg sånn jeg tenker å gjøre når vekta er der jeg vil ha den og stortrives med det. går ikke opp men heller ørlite grann ned... ;)
wevi sa for siden:
Jeg er heller ikke blodstreng på ketogen kost, men holder meg til lavkrbo. Har nok ganske høy grense, for pinnen er rosa hver gang jeg tester allikevel. Jeg har også omtrent ettårsdag siden jeg først begynte med ketolyse. Jeg ble gravid og mistet i juletider, så det ble et opphold, men nå er vekta kommet 17 kilo lengre ned, og det synes jeg ikke er så ille. :)
Namba sa for siden:
Høres bra ut Ferskenbeinet og Wevi. :)
Mona_K sa for siden:
Hei folkens hvordan går det med dere? GRatulerer så mye namba! Håper det går bedre med deg=)
Jeg tok meg en helgepause som har vart noen uker nå.. jeg kjenner at når jeg har tatt meg en pause så er det ekstremt vanskelig å motivere meg til å gå tilbake på lavkarbo og jeg kjenner at jeg blir deprimert av det.. Jeg skulle atter en gang begynne med ritalin og legen sa at siden jeg ble så svimmel sist gang så burde jeg vente med lavkarboen... Probelemet da er bare at siden jeg fikk så angst av ritalinen så tør jeg jo ikke ta pillene mine.. og det har heller ikke blitt til at jeg tar å spiser riktig .. jeg ser at vekta kryper opp igjen til 96 og jeg sitter alikevel å trykker i trynet med sjokolade og kaker.. hodepinen min er tilbake og jeg er bare deppa og teit.. teit fordi jeg vet så mye bedre en å bare sitte her å spise dritt ..Noen tips om hvordan gjøre overgangen bedre? og lettere å motivere meg?
wevi sa for siden:
hoffa :klem: Hang in there! Prøv å husk den lette følelsen og hvor mye bedre kroppen fungerte på ketose. Det hjelper meg etter en sprekk. Men det er ei vond kneik å komme over..
Litt nedgang igjen, 1,4 kg til mitt siste mål, sitter veeeeeldig fast!
Mona_K sa for siden:
Steike det står virkelig stille her inne.. Jeg skal prøve slankehypnose i morgen og er veldig spendt på det. jeg hadde endelig klart en mnd på lavkarbo men så var jeg hos min far i julen og der hadde jeg bestemt meg for å sprekke litt på godter, men ikke stivelse da det er det verste for meg. Får jeg stivelse så eser jeg ut og det er vanskeligere å komme i ketose igjen. MEN så ble jeg fulstendig led ut av familien min de klarer ikke se at jeg faktisk har gått ned ca 17 kilo bare at jeg ikke spiser karbohydrater de syns det var hull i hodet og de mobbet og lo av meg.. jepp så nå har jeg sprukket igjen.. jei.. Håper hypnose kan sette meg på ret bane igjen. GODT NYTTÅR foresten ;):D
Ana sa for siden:
Heisan, det var da sinnsykt frekt gjort av dem, le og mobbe, så ufint!
Og jeg synes du har vært kjempeflink, 17 kg er jo kjempebra! Stå på, jeg er sikker på at du klarer det. Og riktig godt nyttår til deg også.
Er det mange igjen her inne av oss nå egentlig? Hva skjer når plutselig en ny skokk med februarstartere ankommer? Gjerne vi bør skifte navn på tråden? Februarstartere 2010 eller noe slikt? hmm Tenk at snart et år på lavkarbo er over...
wevi sa for siden:
Ja tenk.. et år. :) Jeg tenkte å ta en tur til legen å få tatt en generell test av kroppen og helsa. Føler meg frisk som en fisk, men bare sånn for sikkerhets skyld. :)
Mona_K sa for siden:
Hehe lurer også på om det er noen igjen av oss har vært så stille. Jeg har feilet totalt og vurderer å prøve easy life mest pga trening og gruppestøtte. Man kan jo velge å ikke spise pulver men heller lavkarbo der også..
Val sa for siden:
Hei Hei jenter:) Husker dere meg?:)
Jeg har lest litt frem og tilbake her, ser ut som om det er noen som har gått ned mye og noen som synes det er litt vanskelig. Får bare håpe at alle finner det som er riktig for dem før eller siden. Helst før selvfølgelig:)
Jeg har vurdert å begynne på ketolyse igjen etter endel vektøkning. Jeg hadde jo første "runde" i februar i fjor, men etter 2 måneder uten noe vekttap så ga jeg opp. I sommer gikk jeg ned til 74 kilo ved rett og slett å spise lite og ble veldig fin og fornøyd, men så nå har jeg lagt på meg til 84:mad: Så tenker på å starte igjen med ketolyse, men være strengere denne gangen. Jeg vet jeg feila i fjor med å f. eks at jeg ikke klarte å kutte ut søtningserstatning. Grunnen til at jeg ikke har bestemt meg for det helt sikkert er egentlig bare fordi jeg er redd det skal gå motsatt vei. Jeg prøvde nemmelig litt høyfett og lavkarbo i høst, men la på meg to kilo. Men jeg skjønner at det var bare fordi jeg introduserte for mye fett men tok bort for lite karber.
Så hvis jeg bestemmer meg i løpet av de neste dagene med å begynne igjen så blir det noen endringer fra sist gang, som jeg håper kan gi meg det resultatet jeg ønsker. Jeg har i det siste fått betydelig lavere selvtillitt enn jeg har hatt før så nå trenger jeg dette mer enn noen gang...
Men hvertfall, nok om meg...Er det noen her som har funnet et nivå de er fornøyd med, og begynnt å stabilisere vekta eller er alle fremdeles på "slankern"?:)
klem fra Val:p
Namba sa for siden:
Så kjekt å se at det er noen her enda. Jeg har ikke vært innom på en stund, og selv om året ikke er så ferskt lenger så må dere ha godt nytt år. :) Så dårlig gjort av familien din, Mona K. Stå på! De må vel se at du har gått ned 16 kilo?!! Det er jo mye. Lykke til med slankingen Val. Jeg håper du holder oss oppdatert, uansett hva du ender på.
Her har det skjedd ganske mye siden sist. Jeg var jo innlagt på sykehuset, og da levde jeg på vanlig høy karbo kost. Da jeg ble utskrevet så flyttet vi fra Ålesund-omegn til Trondheim-omegn, så vi har rotet opp livene våre og begynt på nytt. Jeg har ikke prioritert å leve lavkarbo under flytting og i jula. Jeg er fortsatt ganske så sliten, men når mannen min begynner i ny jobb i februar satser jeg på å være tilbake på lav karbo igjen. Jeg trives bedre da og synes det er lettere å beholde kontrollen. Jeg har lagt på meg 2,5 kg igjen, men jeg trives fortsatt godt med vekten min. Jeg er 1 kg over det som var målet mitt, og det synes jeg er bra. Jeg skal ned det kiloet igjen, så får vi se om jeg går ned mer eller ikke. Det er ikke så viktig. Jeg vil nok ned 1,5 kg til til sommeren, men dette er en helt grei vintervekt. Jeg nyter å være slank. :) Jeg spiser for det meste ganske bra, men det har blitt for mye godis den siste måneden. Jeg gleder meg til å begynne på lav karbo kost igjen, men det blir nok litt mer karber enn det er på ketolyse. :) Håper dere kan holde meg med selskap fremover.:)
Val sa for siden:
Namba, si meg en ting...har du gått ned 22 kilo? Siden sist februar? WoW!!
Namba sa for siden:
Ja, jeg gikk ned 22 kg i fjor. Jeg gikk ned fra 85,7 kg til 65 kg på dagen seks måneder. :) Så gikk jeg ned til 63,5 kg etter det og holdt vekten noen måneder før jeg begynte å legge på meg igjen i desember. Jeg har lovet meg selv å aldri slanke meg mer enn 2-3 kilo igjen, så nå skal vekta korrigeres igjen mens jeg enda er slank.
pheona sa for siden:
Wow! Her er det fortsatt liv ser jeg! Jeg er på vei med å starte med ketolyse igjen, omtrent ett år siden jeg startet første gang. (Jeg startet faktisk i dag). Jeg sprakk litt til sommeren 2010. også sprakk jeg helt når sommeren var slutt... også begynte jeg så vidt igjen på høsten, og sprakk igjen helt. Fra og med i dag skal jeg være flink! I allefall en god stund ;)
Noe av det som var vanskelig til sommeren... var at Jeg og samboern min begynte samtidig på ketolyse. men når sommeren var godt i gang, føte han at han var klar for å stabilisere seg. så han gikk til bok 2 av opplegget.. mens jeg fortsatt skulle være i ketolyse.. Dette var veldig vanskelig for meg. Da jeg ble fristet av blandt annet all frukten han ville spise.. Det var også ganske mange matvarer han kunne begynne å begi seg ut på.
Nå skal jeg på'n i gjen med godt mot!
Siden jeg startet i fjor... har jeg tilsammen gått ned...... ingenting.. men lagt på meg 5 kilo.... ( ikke akkurat som planlagt). men jeg gikk ned ca 18 kg mens jeg faktisk holdt på da!
Det er iallefall min historie!
Mona_K sa for siden:
Uff nesten som å høre meg.. ihvertfall med den frem og tilbake biten.. jeg gikk ned 17 kilo på litt under 4 mnd og har lagt på meg ca 6 igjen.. Men nå har jeg meldt meg på easy life så får vi se hvor det bærer henn.. håper egentlig å bli gravid til sommeren men vi får se blir ikke gravid vis jeg ikke tar av meg minst 15 kilo til..
Gått at folk er litt tilbake har ofte trengt litt støtte men ingen her..
Jeg syns du har vært kjempeflink namba og er veldig stolt av deg! håper du kommer til å trives litt mer nordover;) selv om de snakker rart.. erte ..
Val sa for siden:
Jøssameien, 22 kilo...nei nå er jeg imponert:) På seks måneder...hva gjorde du egentlig? Eller jeg mener jeg vet jo at du har gått på ketolyse hehe:) Men jeg tenker på har du trent hver dag for eksempel? Fant du noen partystoppere for deg i de seks månedene?
og mona k, 17 kilo på fire måneder...dere er så flinke altså:) Kunne ønske jeg hadde gått ned 17-22 kilo hehe.
Skjønner at det er vanskelig når samboer går til neste trinn...:S Men av ren interesse, har han holdt seg på den vekta han ville stabilisere seg på?
Tenker fremdeles på om jeg skal begyne på ketolyse, eller om jeg bare skal ta generell lavkarbo. Sist jeg startet på ketolyse skulle jeg gå ned 10 kilo omtrent, men nå må jeg ned 15....:mad:
Namba sa for siden:
Lykke til med denne runden av ketolyse, Pheona. :)
Mona K: snakker rart i trøndelag? Nå skjønner jeg ikke hva du mener.:D Joa, kan i grunn forstå det. ;) jeg gjør vel det jeg også.:)
Val: Jeg var veldig streng med meg selv disse seks månedene. Jeg tror jeg gikk tre måneder på kuren før jeg unnet meg å prøve lightbrus og bacongull. jeg skeiet knapt nok ut på hele tiden jeg holdt på, for jeg ville i mål så fort som over hode mulig. Jeg var passet også på karbene og porsjonsstørrelsene, for visse dager er det mest fristende å spise når man vil og ikke bare når man er sulten. jeg gjorde vel egentlig alt riktig mens jeg slanket meg. Jeg fikk ikke trenet så mye som jeg skulle ønske da, for jeg plagdes sånn med bekkenet, men jeg trenet rolig og jevnlig (men ikke nok til å ha en klar slankeeffekt, kun muskelbevarende/-styrkende for å si det sånn). Jeg fant ingen partystoppere, og jeg tror ikke jeg reagerer noe særlig på karbohydrater heller. da jeg gikk fra lavkarbo og over på høykarbo så gikk jeg opp 700 gram og holdt vekten lenge. Da den økte de siste kiloene, var det ene og alene min feil.
Å så kjekt at det er noen igjen her!
Idag er det 1 år siden jeg starta, vekta er jeg fornøyd med, og den holder seg stabil! Wohooo Sist uke premierte jeg meg selv og big time. Så nå er jeg så fornøyd at! ;)
Val sa for siden:
Hva premierte du deg med?:)
I dag har jeg starta med ketolyse igjen....ikke noe vondt i hodet ennå, men veldig veldig trøtt da. Tenkte å prøve å unngå søtningsmidler så mye som mulig, men nå på kvelden var jeg helt gal etter noe søtt så tok to natreen tabletter oppi eggemelka. Det gjorde susen. Jeg innser at jeg har ekstremt lav selvkontroll når jeg ikke klarte en dag engang, eller så er viljen min ikke så sterk som jeg inbiller meg. Men, det må jo være bedre med to tabletter enn 20-30 + som jeg lett kan bruke noen dager. Hver dag er jeg sikkert over 15....HM!:eek: Det var ekstremt mye, har jeg ikke tenkt over før. Eller det vil si jeg har jo tenkt på det da, men bare ikke tallfestet
Tenkte bare å skrive litt her noen gangr jeg, selv om jeg strengt talt burde være med i januarstarter tråden....men jeg tror ikke jeg kommer til å ha noe dagbok eller følge med i en tråd hele tiden slik som sist. Det ble litt for mye av det gode:p
Ja, også endra jeg tickeren....sist skulle jeg ned 13, nå 19...jeg blanda visst tallene litt når jeg skrev tidligere. BMI er 28,1. Jeg er egentlig ikke noe særlig impontert over BMI som metode for å måle overvekt, men akkurat nå som jeg skal ned "litt" kan det jo være en måte å se resultater på..
Namba sa for siden:
Kjempebra, Ferskenbeinet! :)
Jeg gruer meg og gleder meg til det er min tur til å legge om kostholdet igjen. Jeg har blitt hekta på de tingene som gjorde meg tykk i utgangspunktet den siste drøye måneden. :( Det må jeg få slutt på. Det blir vel en del abstinenser den første tiden, men jeg håper suget dempes når jeg lever lavkarbo.
Lykke til, Val! Jeg krysser fingrene for at det er din tur til å lykkes nå - og Mona K! (og evt. flere som fortsatt vil ned i vekt)
Mona_K sa for siden:
Takk Namba =)
Val du kan jo kansje prøve noen lakerol tyggiser når du er på det mest søtsyke? funket for meg.. Det er ca 1 karbo pr tyggis. Når du har levd så lenge på høykarbo så er jo kroppen din avhengi og disse tyggisene hjalp i vertfall meg når jeg vendte kroppen min av med søtsuget. Etter vært så hadde jeg ikke behov for de tyggisene heller.. jeg bruker også 2-5 natreen om dagen når jeg drikker te har jeg aldri hatt noe problem med. nå tåler jeg over 30 karboer også så er heldigvis litt bortskjemt der;) Så jeg kan fint ta meg litt sjokolade også en gang i blandt uten å gå ut av ketosen.
Ellers så har jeg nå skrevet kontrakten til easy life så det skal bli spennende å se om de funker for meg.
Val sa for siden:
Ah lakerol, bra, det skal jeg prøve.
Ellers kom jeg i ketose i går kveld, etter 12 timer på ketolyse-mat, kom det utslag på sticksen. Ble overrasket og fornøyd.
Desverre kjøpte jeg sukkerfri godteri i dag og leste bakpå, det sto bare kunstig søtstoff så jeg spiste hele...så leste jeg bakpå engang til, og jammen i meg var det ikke 11 karber i pakka....jaja, der lærte jeg den leksa:)
Namba sa for siden:
Jeg kjenner at jeg får stadig mer lyst til å legge om kostholdet igjen. Det har sklidd ut den siste tiden, og jeg tenker veldig mye på det. Jeg føler meg ikke bra. Planen var å vente til mannen begynner i ny jobb 1. februar, men jeg synes tiden går så sent, så jeg tror ikke jeg vil vente så lenge. Jeg tror jeg venter noen dager til for å planlegge og sørge for at minst mulig mat blir kastet. Jeg både gleder og gruer meg, for jeg vet at det ikke blir lett, men det blir bedre.:)
Val sa for siden:
Legge om til hva?
Nå har jeg spist bacon og spinat, og drukket en kopp med kaffe med eggemelk.
Har dere prøvd sånn Taffel naturell fra Grans? Det er samme som naturell farris, men koster mye mindre, 7 kroner omtrent. Jeg ble så glad når jeg fant den, dessuten er den jo like god som farris. Da kan jeg drikke det med god samvittighet, uten å hele tiden tenkte at jeg heller burde sittet her med et glass gratis vann. Jeg er bare ikke noe glad i vann...men drikker det jo nå på lavkarbo, men da kan jeg hvertfall ta Taffel til frokost og middag:) jaaaa, jeg er så glad:D
Namba sa for siden:
Legge om til lavkarbo igjen. Etter at jeg var innlagt på sykehuset har jeg levd på vanlig høykarbo kost, for jeg har ikke hatt krefter til å lage all maten selv. Nå har endelig kreftene begynt å vende tilbake igjen, på sett og vis. Jeg føler meg veldig slapp av alt godteriet jeg spiser, så det skal bli godt å føle seg enda mer opplagt igjen. Jeg begynner i morgen. :)
Namba sa for siden:
Da er jeg i gang igjen. :) Jeg har ingen god følelse denne gangen. Jeg forventer nesten å mislykkes, men nå skal jeg først og fremst ha fokus på å gjenvinne kontrollen, og ikke så mye på slanking. Jeg håper bare at jeg har ork til all matlagingen. Det er der motivasjonen mangler mest. Minstejenta er bare 14 måneder og kan ikke spise noe særlig med salt, og jeg bruker veldig mye bacon i middagene når jeg lever på lavkarbo. Er det noen av dere som har små barn som lever lavkarbo? Kan dere fortelle hvordan dere gjør det med familiemiddagen?
Val sa for siden:
Jeg har ikke noe erfaring med lavkarbo og barn så det kan jeg ikke svare på, men jeg tenkte på det med bacon, i mange tilfeller går det jo an å lage bacon ved siden kanskje? Og jeg leste om en som lagde tilnærmet "normal" mat, men hadde fet saus for seg selv som bare hun brukte (etter som hun levde lavkarbo).
Håper det ordner seg for deg Namba, kan jo hende at når du først har begynnt igjen med lavkarbo at du får tilbake motivasjonen og den gode følelsen...har du tenkt å gå ned mer i vekt, og isåfall hvor mye?
Jeg har ikke vekt for tiden så jeg har ikke veid meg siden jeg begynnte, men jeg synes kanskje buksa sitter litt løsere:) på fredag skal jeg til noen som har vekt så da skal jeg snike meg til å veie meg. Håper jeg har gått ned. I går falt jeg ut av ketose igjen, men jeg hadde akkurat drukket veldig mye vann først, lurer på om ketosen kan la være å slå ut på sticksen når man har drukket veldig mye?
Namba sa for siden:
Allerede første dag på lavkarbo fant jeg tilbake motivasjonen. Jeg leste en del, og da ble jeg minnet om mange ting jeg ser frem til med dette kostholdet og begynte å glede meg. Jeg har som mål å komme ned på 65 kg igjen (-1 kg) nå i første omgang, så får jeg se om vekten stabiliserer seg eller om jeg går ned litt til. forrige gang stabiliserte den seg på 63,5 kg. Det er en fin vekt for meg, men 65 kg fungerer like fint nå på vinteren.
Jeg tror ikke at vann skal gjøre at du ikke får utslag på stixen, kun at du får svakt utslag, men jeg skal ikke si det for sikkert. Kjempebra at buksene dine sitter litt løsere på allerede. :) Lykke til videre!
Val sa for siden:
Ah så fint Namba:) Deilig når man finner motivasjonen:)
Jeg fikk utslag på sticksen i går igjen, så jeg tror det var bare svakt utslag eller at jeg bare ikke venta lenge nok eller noe.
Men i dag har jeg veid meg og har gått OPP. Uten å trene styrke eller spise mer salt eller noe slikt....så det var veldig dumt. Men jeg veide meg på dagen, så jeg skal se i morra når jeg står opp hva tallet viser da.
Namba sa for siden:
Val: Hvor mye har du gått opp? Jeg får vondt av deg jeg altså, som strever sånn med å gå ned når du slanker deg. Klem. Jeg krysser fingrene for at vekten har gått nedover i morgen og hver uke etter det. Jeg vil så gjerne at du skal få oppleve å lykkes og nå målet ditt. Det er så utrolig godt (å ikke lenger skamme seg over kroppen sin).
Pheona: Hvordan går det med deg?
Jeg har abstinenser etter sjokoladen jeg har trykket i meg hver dag den siste tiden, men samtidig så er jeg stolt av meg selv igjen, og det er en bedre følelse enn den dårlige samvittigheten og kvalmen som følger med overdose sjokolade.:) Jeg laget pølseform til middag, og det synes jeg er farlig godt. Selv om jeg fortsatt har sug, så har appetitten allerede gått kraftig ned. I love it!
Val sa for siden:
Takk for støtten Namba:)
Gått opp en og en halv kilo...:mad:
Namba sa for siden:
det var da ikke småtterier heller... det kan ikke være at vektene du veier deg på viser forskjellig da? Har du kjøpt deg egen vekt nå?
Val sa for siden:
Nei samme vekt...
Namba sa for siden:
Det var synd. Veier du deg til samme tid hver gang også?
Hvis du ikke er der allerede så vil jeg anbefale deg å lese på hjemmesiden til www.http://lenabeatrice.net/ Der er det veldig mye nyttig informasjon. Kanskje du skulle skrevet en matdagbok i en ukes tid mens du følger med på vekten, og be noen av de erfarne her inne på forumet gå igjennom den i håp om at de kan si deg noe som kan hjelpe deg? Det må være veldig skuffende å ikke gå ned når du slanker deg. Det kan jeg tenke meg etter å ha mislyktes så mange år med slankingen selv.
Val sa for siden:
Veier meg om morgenen ja, så omtrent samme tid...
MEN i dag fant jeg årsaken håper jeg. Jeg fikk mensen...så det kan forklare hvorfor jeg hadde tromme-mage i går som ikke kunne trekkes inn, og kanskje også hvorfor jeg veide mer?
Ah ja, den siden hadde jeg glemt fra sist gang, det var fint du minnet meg på.
Namba sa for siden:
Da krysser vi fingrene for at det er forklaringen.:)
Val sa for siden:
Håper det:) Får veie meg igjen når jeg er ferdig med det
Ah, det er LENAbeatrice....alle gangene jeg har sett på siden har jeg trodd det stod LEANbeatrice hehe...det ville jo også passet ganske bra hvis man tenker på tema for siden:)
Mona_K sa for siden:
Når jeg lever lavkarbo går jeg altid innom europris å kjøper masse sånne beholdere som man kan lagre mat i. Så når jeg lager mat så lager jeg i gedigne porsjoner sånn at jeg kan fryse ned mangenmåltider. Hjelper veldig på motivasjonen min fordi jeg vet at om jeg ikke skulle gidde å lage mat så har jeg alikevel mye i frysen. Et lanbrett med brokoli og blomkål gratengn holdt til ca15 middager for meg. Da hadde jeg også litt skinke og bacon oppi alt jeg syntes var godt til. godt for seg selv eller kyllinglåret jeg kjøpte på spar;) Når jeg lager tekaker eler oopsier lager jeg også mangen for de er så gode. og så fryser jeg de osv.. ;) gutten min får det samme som meg vis ikke pappaen lager poteter ved siden av. laget altid lavkarbo som alle kunne ha men nå er ikke jeg sånn at jeg hiver salt og bacon oppi ting bruker gjerne baconet som salt:) Håper dette hjalp på motivasjoenen :p
Namba sa for siden:
LEAN beatrice.:D
Jeg lager også mye rester sånn at jeg har, men jeg lager mat 1-2 ganger for dagen likevel. Jeg blir så matlei hvis ikke. Jeg har begynt å komme inn i det igjen nå og det går ganske bra. Vekten har begynt å gå nedover igjen, men det er nok ikke fett som har forsvunnet enda vil jeg tro. Selv om jeg ikke har hatt det som mål denne gangen, så tror jeg faktisk at jeg er i ketose igjen. I dag har jeg slitt noe veldig med å holde meg, men jeg klarte det. Takk og lov for at denne dagen snart er over!;)
Val sa for siden:
jeg har sprekt i dag! Forferdelig dumt...men min gamle bestefar hadde laget kake spesielt til meg og jeg kunne bare ikke si nei, det ble bare for trist. Så da spiste jeg kake i dag...
Namba sa for siden:
Ned 900 gram nå.:) Jippi! Snart ferdig på slankern og tilbake på vektstabilisering (som jeg liker mye bedre).
Mona_K sa for siden:
Flink du har vært Namba=)
Og ingen krise sjedd Val. Bare husk at det er viktig å leve på litt ekstra lite karbodagen etter at du har en utsjeielse og at når du først sprekker er det bedre å sprekke på sukker enn stivelse.. har ihvertfall jeg erfart. Spiste jeg høykarbo den ene dagen men fortsatte på lav dagen etter gikk det ofte bra eller at jeg også føyk fortere inn i ketose igjen =) lykke til =)
Jeg var på mitt første easy life møte i dag så det blir spennende. skal ikke begynne på pulveret før 1 mars når jeg er kommet hjem fra yorkshire som jeg skal til 19-28 feb =)
Namba sa for siden:
Dette går jo så det suser!!:) Endelig ferdig slanket. I teorien i alle fall. Det er vel vann som har forsvunnet, og jeg vil ha bort fettet jeg la på meg.
Val sa for siden:
Haha morsomt namba, skikkelig godt humør plutselig:p Har du fått bort den siste kiloen altså? Hvor mye veier du nå da?
Takk før støtten Mona:) Det gikk egentlig veldig fint, jeg veide ikke noe mer dagen etter, så det var jo bra. Bandt tydeligvis ikke noe vann heller. Så nå er jeg tilbake på rett vei. Eller det jeg håper er rett vei hvertfall:)
Namba sa for siden:
I går da jeg veide meg veide jeg 64,4 kg. :) Man blir i godt humør av det.:)
Val sa for siden:
Hehe gratulerer:) Det føles godt når det går riktig vei:)
Namba sa for siden:
Ja, det er jammen sant. :) Hvordan går det med deg, Val? Her går det ganske bra, men ikke så veldig. Jeg sliter mye med sug og tok meg en runde på høykarbo i helgen, men nå er jeg tilbake på sporet igjen. Jeg sluttet med snus (jeg begynte i jula) samme dag som jeg begynte på lavkarbo, og nå har jeg så lyst til å gi etter både med snusen og med godteriet, men jeg vet jo at det ikke egentlig er det jeg VIL. Det er bare mer lettvindt her og nå. Jeg undres på hvorfor det er så mye lettere å opprettholde en dårlig livsstil enn å opprettholde en god livsstil.
Val sa for siden:
Der sa du det! Sunn livsstil er vanskelig:(
Det går vel ganske ok egentlig. Jeg har ikke lagt på meg noe mer hvertfall. Innimellom føler jeg at jeg kanskje har gått ned litt, men får ikke gått på vekta før om et par dager. Jeg synes kanskje også at jeg begynner å merke dette som mange sier at de mister "suget" etter noe godt, fordi de er mett fra all fettet. Jeg går fremdeles i kjøleskapet og titter men det er ikke så ofte som før TROR jeg. Jeg drikker ikke nok vann så det må jeg bli flinkere til.
Namba sa for siden:
Høres bra ut Val. Jeg må fortsatt ta meg kraftig sammen for å holde meg til sunn mat i fornuftige mengder nå. Jeg har kvittet meg med det ekstra fettet på kroppen igjen og er i grunn fornøyd med hvordan kroppen min ser ut så lenge jeg ikke ser så nøye på den. Så i går tok jeg et kjempestort skritt. Jeg kjøpte meg ny (fin og kledelig) treningsbukse og dro på zumba! Det hadde jeg ikke tort de siste 11-12 årene, men i går mageplasket jeg i det. Jeg har i mange år skammet meg over kroppen min, og det henger i litt enda fordi det har blitt en vane, men nå skal ikke overvekt få stoppe meg lenger. Jeg har nesten ikke danset på 12 år på grunn av vekten min, for jeg har ikke tort. jeg har savnet å danse. Det sitter langt inne å vrikke på rumpa fortsatt, men når jeg glemte meg så var det veldig artig. Har dere prøvd zumba?
Val sa for siden:
Hehe kult! Jeg har aldri prøvd det selv men har hørt mange som synes det er gøy. Dansen har igrunn aldri sitti langt inne hos meg, jeg vrikker på rompa med en gang jeg hører noen toner:) Men jeg forstår hvordan du beskriver det å ikke riktig tørre, det er andre ting jeg ikke liker å gjøre når vekta måler sine høyeste tall. Men det var vel deilig nå som du først gjorde det?:)
Jeg har målt at midjen min har gått inn 4 cm i dag:) Første tegnet på at ketolyse fungerer på meg, etter 7 uker på det i fjor og omtrent tre uker nå. Så jeg håper det faktisk er det og ikke bare at jeg hadde spist lite/drikket lite eller noe slikt. Håer så indelig at det forstsetter:) Var hvertfall veldig stor påvirker til at jeg ga det lille ekstra på trening i dag:D
Val sa for siden:
Stryk det siste, jeg har lagt på meg 2,5 kilo....har ikke trent og skal ikke ha mensen.
Val sa for siden:
Altså nå må jeg tenke meg om her....hvorfor i alle dager har jeg gått opp 2,5 kilo? Jeg har jo ikke spist noe som er spesielt salt heller. Jeg veide meg jo ikke her om dagen når jeg sa jeg hadde gått inn 4 cm rundt midjen, så vet jo ikke hvordan vekta var da...men nå opp 2,5 kilo siden sist jeg veide meg for omtrent to uker siden...:mad:
Lurer nesten på om jeg spiser for mye fett jeg altså...får kjøpe meg både en kjøkkenvekt og en badevekt. Jeg har regnet såpass mye kcal opp gjennom livet at jeg har en rimelig god ide av hva f. eks 100 gram er av forskjellige varer, og leser jo innholdsfortegnelsen ang. fett og karber...
Jeg har laget en slik liste før men jeg må bare gjennta meg....ting som kan ødelegge er:
For mye/lite karber: jeg ligger rundt 15-20. Får veie kjempenøyde når jeg får somlet meg til å kjøpe kjøkkenvekt.
For mye/lite fett: Er nok heller for mye enn for lite. Spiser jo rømme, fløte, smør, fett kjøtt osv.
Søtstoff: For mye...blah! Vanskelig å gi opp
Meieriprodukter: Spiser mye meieriprodukter...synes det er vanskelig å spise kjøtt og grønt til hvert måltid, blir så kjedelig.
For lite vann: kan hende....men virker rart, drikker masse Farris, flere liter om dagen.
For lite vitaminer: Er ikke tilfellet...fikk blodprøver her om dagen, alt var som det skal.
Forskjellige sprekker: Æsj, ja...må være mer streng.
Namba sa for siden:
Trøsteklem til deg Val. Jeg vet ikke hva jeg skal si som kan hjelpe.
Jeg sliter så veldig selv for tiden. Jeg har ikke bare sug. Jeg har kraftig trang til å spise i den grad at det er veldig forstyrrende og gir meg uro. Dette her går ikke stort lenger kjenner jeg. Det synes for vanskelig å holde ut for tiden.
Val sa for siden:
Takk:)
Hva mener du egentlig med trang til å spise? Trang til å spise generelt, altså mye mat, eller trang til å spise karbohydrater? At du har lyst på godteri på en måte? Du har jo gått ned utrolig mye, du burde være så stolt av deg selv!:) Les litt om hva du har skrevet selv når det gikk så bra, kanskje du finner litt motivasjon der?
Namba sa for siden:
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=27464 Har du forresten lest HI på denne? Kanskje kan det ligge en liten nøkkel i den for deg? Mulig du har sett den før, men jeg oppdaget den først i dag siden jeg stort sett bare er her inne på ketolysekuren.
Spisetrang for meg betyr bare at jeg føler at jeg må spise, og nå blir det liksom aldri nok. Selv etter at jeg har spist har jeg trang til å spise, selv om jeg egentlig har spist nok eller for mye. Jeg har veldig lyst på godteri sånn at jeg får blodsukkerstigning og kan føle meg bedre for en stund. Jeg blir veldig urolig i kroppen når jeg ikke gir etter, og det er veldig ubehagelig også rent fysisk. Det minner om følelsen kroppen gir når den sier fra om at du må flykte, bare at jeg skal søke tilflukt i mat. Mat løser jo ingen problemer... den bare gir meg flere. Jeg håper denne følelsen går over snart, for jeg aner ikke hva den kommer av. Takk for tipset. Jeg er stolt av meg selv for det jeg har oppnådd, men jeg vet også at mat og vekt er noe jeg alltid kommer til å måtte jobbe med. Å være slank vil nok aldri komme naturlig, men det er nødt til å være et bevisst valg fra min side.
Val sa for siden:
Ah ja den hadde jeg glemt! Flott at du minnte meg på det:) Jeg leste den slavisk for et år siden, men nå hadde mye av kunnskapen forsvunnet. Jeg har jo brukt Natreen i tablettform veldig mye...jeg sitter f. eks med en kopp med kaffe og eggemelk med natreen i akkurat nå:S
Drikker noen av dere kaffe med søtning? i såfall, hva bruker dere? Har jo prøvd både sukrin og splenda men synes sukrin var ekkelt fordi det var så kald smak og splenda ga ingen søtning....Men herregud, hva er det jeg driver med....? Poenget er jo å kvitte meg med søtning, ikke erstatte det. Jaja...hm!
Jeg har lest tusen steder på forumet at hvis man har spist nok fett, bør man ikke få slikt sug etter mat. Spiser du nok fett? Når det er sagt må jeg si at jeg ikke er enig i det med fett/sug....eller ikke for min del hvertfall. Jeg kan spise fett kjøtt med ost, fløte og smør, og likevel har jeg lyst på noe søtt etterpå. Men nå kan det jo hende at det kommer av at jeg bruker Natreen da...
Jeg kjenner meg igjen i det du skriver om å bli helt urolig hvis du ikke spiser noe. Jeg får kanskje ikke en fluktfølelse, men jeg blir veldig urolig, akkurat som om jeg ikke klarer å sette meg ned og slappe av hvis jeg ikke får noe godt. I tråden du sendte link til blir kromtabletter nevnt, tar du dem? Jeg har tatt dem, men så glemte jeg de hjemme nå som jeg er på ferie...:S
Namba sa for siden:
I gode perioder så stemmer det godt for meg at jeg ikke får sug når jeg spiser nok fett. I begynnelsen når jeg går over på lavkarbo så er suget også fysisk, men det meste suget for meg er psykisk, og da hjelper det ikke så godt med fett eller krom. Vanligvis føler jeg at LKHF senker suget, men borte er det ikke hver dag. Det kan hende at suget er verre nå på grunn av at jeg har spist mer (kunstig) søtning enn jeg vanligvis gjør, for det er helt klart verre enn det er til vanlig. Vanligvis bruker jeg veldig lite av det, men den siste tiden har det blitt en del store IFA (fordi jeg har vært forkjølet) og cola zero (fordi jeg har vært så sugen og hatt sånn spisetrang). Natreen bruker jeg kun til agurksalat. Sukrin bruker jeg bare til rømmegrøt. Vanligvis drikker jeg bare brus på lørdagene også, men når jeg ikke slanker meg så unner jeg meg vanlig lørdagskos, og da blir det ofte både sjokolade og potetgull til kvelds.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.