Jeg har gått på en kjempesmell!! Jeg har lagt på meg seks kilo i sommer, på omtrent seks uker!! Så lett er det å miste kontrollen, men så vanskelig er det å ta den tilbake! Nå er spiseforstyrrelsen min til stort besvær, for når man ser seg selv i speilet og synes at man ser tykk ut når man i realiteten er slank, så føles det veldig nytteløst å være flink og spise sunt - jeg er jo feit i alle tilfelle! Sånn er det i mitt hode. Jeg er matavhengig og nå er det maten som styrer meg. Jeg vet ikke hvordan jeg skal komme meg på rett kjøl igjen, men jeg vet at jeg må klare det snarest, før jeg legger enda mer på meg. Å legge på seg er ikke et alternativ lenger. Likevel har jeg gjort det, og i dette tempoet er det ikke snakk om mange ukene til før alle 22 kiloene er tilbake. I morgen er dagen... nok en gang... da jeg skal forandre meg til det bedre, spise sunt og være sterk. Har jeg troen på at jeg klarer dette? Ikke egentlig, men det hadde jeg ikke da jeg begynte i februar 2010 heller, og 6 måneder senere sto jeg der med en slank kropp og kontroll over spisingen min. Men nå vet jeg at det er MULIG. Det visste jeg ikke da.
Hei namba. Sont skjer. Det viktigste er at du skal ordne i dette. Du kan og du vil. Du har klart dette før. Jeg begynte sammen med deg i februar 2010, gikk ned 8 kg og opp. Pluss masse til. Begynte igjen i januar 2011 og holder ut. Har masse igjen men tid er jo ingen problem. Om det tar et år... Jeg heier på deg :D.
Takk for det, nisse. Jeg har kraftig hodepine som jeg tipper skyldes abstinenser. Håper det går over snart. Jeg føler meg fortsatt ikke trygg på å lykkes, men nå har jeg lykkes i fire dager. Forrige gang sprakk jeg før lunsj på dag en... Tiden går så sakte når man slanker seg... Håper det blir lettere når den første uka er over. Gratulerer med 12,5 kg ned.
:) jeg begynner i dag. hadde pause og holdte meg på ca 50 karber per dag i juli. og en høy karbo helg nå = +2kg. he he. mesteparten er vann. men nå er det slutt. begynte dagen med 30 min. løpetur. jeg skal ned resten før påske. skal kose oss i asia og jeg vil være slank til da. vekten har gått ned, det er jeg førnoyd med men nå skal det gå litt fortere med trening i tillegg. skal bestille 30 days shread og 6 weeks 6-pack fra jillian michaels og jogge i tilleg. vet ikke om det blir hver dag men 5 dager i uka må jo til. ha en fin dag :D
Så flink du er.:) Skikkelig spreking.:) Her har hodepina avtatt en del, heldigvis. Jeg satser på at å få orden på huset etter sommerferien blir nok trening for de neste par dagene. Det ble mange skritt før frokost på å rydde hus i dag. :cool:
Hei, var på vekta i dag. Vann slipper taket :D. Fullført joggerunde i dag og. en minutt fortere en i går. Bestilte 2 dvd og 2 bøker fra Jillian i går (180,-). Gleder meg og gruer meg... men men. Hun har den kroppen jeg er villig til å jobbe for. Hvis det skal ta 5 år. Er heldig og har masse muskler fra før (da jeg trente masse). Ha en fin dag
DETTE KLARER VI :D:D:D
Nå har jeg holdt på i en og en halv uke, og jeg har ikke veid meg. Det er jeg faktisk litt stolt av, for jeg har lett for å bli alt for opptatt av vekten. Nå som vekta er såpass mye høyere enn jeg er komfortabel med så tror jeg ikke at det kan komme noe positivt ut av en tur på vekta. Jeg håper bare at kroppen er samarbeidsvillig og at jeg går ned i vekt.
Første veiing på 12 dager. Jeg fant ut at jeg måtte se (om det har gitt) resultater for å få motivasjon til å fortsette, og motivasjon fikk jeg! -2,4 kg på 12 dager!! Jeg skal ikke oppdatere tickeren før på tirsdag. Det blir nok veiedag for meg siden jeg begynte på en tirsdag. Fornøyd så langt.:)
Så bra! gratulerer! Jeg har flyttet på min. Ble glad når jeg så vekta i dag. 74,4kg. 2 kg på en uke :D. jogging er tingen. ble 6 joggeturer denne uka. Bare fortsett. dette klarer du fint!
For nøyaktig ett år siden, nådde jeg drømmemålet på vekta på 65 kg for første gang på hvem vet hvor mange år, ni eller ti. :) Nå har et år gått, og jeg er 2,6 kg tyngre og på vei ned i vekt. Når jeg tenker på det, så synes jeg at jeg har gjort det ganske bra når det gjelder å holde vekta. Ja, jeg har lagt på meg noen kilo som jeg har tatt av igjen og denne siste sprekken ga pluss 6 kg, men før da jeg slanket meg og sprakk, så brukte jeg å gå opp rundt åtte kilo, og da var jeg 14 kg tyngre fra før. Så alt i alt så har jeg klart meg bra vektmessig sett dette året.
I dag tok jeg gleden på forskudd og kjøpte meg klær som jeg skal belønne meg selv med når jeg er ferdig slanket: ei hvit dongeribukse (det har jeg drømt om å kjøpe meg et helt år) og en søt dusrosa topp til. Det satt ikke fint på i dag, så det er ingen fare for at jeg tar i bruk belønningen før kiloene er av. :D Men jeg gleder meg til jeg kommer i mål. Da tror jeg det skal bli bra. Men da trenger jeg nye sko... :) Ja takk, begge deler! "fordi jeg fortjener det" - litt frem i tid. :D
:) viktig med belønning. Jeg har mye igjen men min belønning blir at jeg gå på stranda i bikini - påske 2012 i Asia... Gleder meg masse. trener en del og det hjelper på vektnedgangen. ha en fin dag :)
Du vil jo trenge en helt ny garderobe når du er ferdig slanket og sikkert mye underveis også. Jeg har ikke mye klær som ikke er mer enn 1,5 år lenger, for alt ble så veldig stort. Eller, jeg har en del veldig gamle klær som plutselig passer igjen.:) Det er artig med nye klær når man ikke lenger trenger å kjøpe klær fra BIB og Generous avdelingen men kan velge fritt i hele butikken. sist i dag holdt jeg opp en bukse foran meg og kunne ikke forstå hvordan jeg kommer inn i en så smal bukse. :)
Tre uker på slankern, og 3,2 kg ned. Ikke så mye ned denne siste uka, men det kan jeg vel ikke forvente heller når jeg gikk ned 3 kg på to uker. i tillegg var jeg i dåp i helgen. Jeg hadde med en skinkesalat som jeg brukte som tilbehør til det som var lavkarbo på koltbordet og hoppet glatt over kakebordet, så den dagen gikk bra. Men hjemreisen med to sure og vanskelige unger ble for mye, så da kjøpte jeg meg en sjokolade. Lavkarbo den også, så alt i alt er jeg veldig fornøyd med hvordan uka har gått. Jeg synes at kroppen min ser litt bedre ut nå.:)
Så flink du er namba :D. Det går bra her og 2,5 kg på 2 uker.
Jeg begynte med 6 weeks 6 pack fra Jillian Michaels. Anbefaller! men hun er tøff. ha en fin dag
Bare 100 gram ned denne uka. Skuffende resultat. Bare 300 gram ned på to uker. Jeg skjønner det ikke heller, for jeg har vært flink med maten og porsjonene. Washera? :confused:
Kjempesmell her og jeg klarer likesom ikke å komme tilbake til "normalen", i går spiste jeg masse spekemat og potetsalat i stedet for å lage meg en omelett f.eks.
Æsj, tror jeg må bli flinkere til å oppdatere her inne så kommer hverdagen tilbake og kiloene forsvinner igjen.
Koselig å se noen kjente her fremdeles, så flinke dere har vært.
Har du flere videoer av Jillian, Nisse? Hvilke anbefaler du?
Jeg merker med meg selv også, at jeg "unngår" forumet når jeg ikke er flink med kostholdet. Man har liksom ikke lyst til å rapportere at man spiser høykarbo på lavkarboforum...:o Men å skryte over hvor flink man er derimot... det frister!:D
Enig! Har gått selv på en smell nå. en uke!!! :eek::eek::eek:. nå er jeg tilbake. og sikkert med noen kilo ekstra. er forkjølet og begynte å synes synt på meg selv... stekte rundstykker da var det den dagen, lagde chilli - en dag til og sont gikk det... Men nå er det slutt. Har vondt i magen, full av luft og sliten og slapp.
Ja ja. første ordenltig smell siden januar. Nå skal jeg trene og spise det som kroppen min trenger. ikke noe annent.
Jo, video, da anbefaller jeg 6 weeks 6 pack. er værre en en halv time joggetur. Har 30 days shread. den er bra men for meg er den ikke like effektiv. Anbefaller å se på biit.no (norsk amazon forhandler) billig og masse bra! er ferdig med julegaver derfra. :)
Så flott, Namba. Jeg har ikke vært på vekten på en stund, det brant litt her så prøver å finne tilbake til ting nå. Gikk heldigvis bra med alle oss andre, men for ett stressmoment...
Vi har ett par rom som må pusses opp, ett må ha alt nytt og ett må bare males opp igjen pga sotskader som ikke lar seg vaske bort. Vi har hatt ISS på besøk, kjempegjeng og det luktet så utrolig deilig når de vasket. Har noe i vaskevannet som tar bort lukt, i tillegg står det en maskin der som trekker til seg røyklukten. Senger, dresser og alt som må renses er blitt med dem.
Og nå begynner jeg å se bunnen av skittentøyskurven også, som om det ikke er nok av vanlig dagligdags vask så måtte jeg jo vaske alt av klær og håndklær på nytt. Jaja, blir nå heldigvis kompensert for den jobben.
Og så har vekta begynt å gå riktig vei igjen også, heldigvis. I går laget vi en deilig "pai" uten bunn, med løk, bacon, skinke, paprika, blomkål og masse revet ost i tillegg til egg og fløte. Mmmmm.
Nå har det blitt veldig stille her inne. Er det ingen andre som er flinke og har lyst til å fortelle hvordan det går? Fortelle kan man jo uansett om det går bra eller ikke.
Da jeg gikk på vekta i går, viste den 65,0 kg, så bare et kilo igjen så er jeg i mål. Jeg gleder meg veldig til jeg ikke skal slanke meg lenger. sliter litt med motivasjonen, men har bestemt meg for å holde ut til målet er nådd. Jeg håper det blir snart, for jenta mi har bursdag om to uker, og da har jeg lyst til å unne meg et kakestykke. Hvis jeg ikke er i mål innen den tid, står kakestykket i fare, for da stopper vekttapet opp en ukes tid... Det er så kjipt å slanke seg. Mye bedre å bare leve slank. Jeg tar meg selv fortsatt i å bli overrasket over at jeg er slank jeg.
Nå måtte jeg le litt, for jeg trodde ikke det fantes liv i denne tråden lengre.... Jeg ramla liksom av etter noen mnd og 17 kilo lettere. Nå er jeg tilbake etter noen mnd høykarboliv, og desverre de fleste kiloene på plass igjen.
Kan noen raskt oppdatere meg hvordan det er gått med dere!? :)
Hei, steg for steg. :) Så kjekt at du er tilbake. :)
Etter at jeg nådde målet mitt i august i fjor, har jeg stort sett holdt vekten, men jeg har sprukket og blitt nødt til å slanke meg 2-3 kilo et par ganger. I sommer havnet jeg "på kjøret" igjen. Seks kilo opp på fem uker. Jeg har innsett at jeg blir så lett avhengig av karbo, at jeg er nødt til å leve sånn dersom jeg ikke skal være tykk. Tingen er bare at avhengigheten ikke har sluppet enda etter to måneder, selv om jeg har unngått brus, høykarbo og søtt. I tillegg gir ikke vekta mening heller. Den hopper opp og ned på 65 tallet, og jeg forstår ikke hvorfor den ikke går nedover. Det var jo ikke noe problem å komme seg under 65 kg de forrige gangene. :confused::mad: Men jeg er alt i alt fornøyd med hvordan jeg har klart meg siden februar 2010 når jeg tenker på hvordan det har gått med meg årene før når jeg har slanket meg. Jeg kommer nok alltid til å slite med vekta, men det er lettere å slite med vekta på lkhf enn på høykarbo. Lett blir det nok aldri.
Jeg er nok også en av de som rett og slett ikke kan leve på høykarbo. :) Så nå må jeg bare finne tilbake til kokkeleringsevnene jeg hadde før - og lukke øynene for fristelser. Og denne uka har jeg vært veldig flink, men til tross for det vises det nok ikke på vekta som jeg skulle ønske. Men det kommer seg vel tenker jeg :)
Tirsdag og offisiell veiing. Jeg husker ikke riktig om jeg veide 65,2 eller 65,3, men det er ikke så viktig. Jeg vet at jeg har begynt å veie meg for ofte, men jeg er så utålmodig. Jeg forventer jo gode nyheter hver dag når jeg går på vekta, for jeg gjør jo alt riktig, så skuffelsen blir gjerne desto større når jeg går litt opp og når jeg ikke går ned.
Æsj det er så kjipt. Jeg veier meg hver dag nå i begynnelsen for å se hva kroppen reagerer positivt på og negativt på. Men lar det ikke bli en stressfaktor nei, bare for å følge litt med for fremgangen. Kroppen min suger til seg vann, så for meg er det viktig å drikke masse for å få vannet ut igjen...vann skal vann fordrive vettu :) Og så tror jeg at jeg må spise litt saktere, for jeg har så dårlig tid ved måltidene nå for tiden at jeg kjenner ikke at jeg er mett før jeg er stappmett liksom.
Endelig under 65 kg!! :) Dette var ei veldig god uke at det skjedde også, fordi jeg ikke har vært like "flink" som vanlig. Jeg har innsett at jeg er for streng med meg selv, og at det gjør det vanskeligere å slanke seg enn det er nødt til å være. Jeg har vært nær ved å gi opp å komme i mål. To måneder der jeg har holdt meg unna alt av fristelser for å bryte uvanene mine, to måneder med sug som jeg har vært nødt til å motstå til stadighet. Ikke rart det er vanskelig da. Denne uka har jeg spist litt bacongull, drukket light brus og spist litt lavkarbo sjokolade. Åh, så godt det var!! Hvis jeg bare klarer å finne balanse nå, så skal jeg være glad. Det har så lett for å bli alt eller ingenting med meg når det kommer til spising. I helgen skal jeg unne meg å skeie ut, om jeg har nådd målet mitt eller ikke. Vi skal ha storkalas for jenta mi som fyller fem år, og da skal jeg unne meg litt ekstra uten å ta den helt ut.
Hei! Så koselig at dere fortsatt er her :D
Jeg er tilbake. Nå er bebis 8 mnd og etter to fødsler på ett år, er det på tide å gjøre noen grep....IGJEN....
Alt bra med dere?
Jeg merker at kroppen ikke reagerer like godt vektmessig denne gangen som sist - meeen jeg har ho mer energi da - og kroppen reagerer positivt så da får jeg holde ut denne gangen.
Så koselig å ha deg tilbake, Eilinee. :) Håper alt står bra til med deg og den lille. :) Åtte måneder ja, tiden går jammen fort. :) Størstejenta mi fyller fem år i morgen. Rart å tenke på at det har gått fem år allerede.
I dag har jeg handlet inn til todagers storkalas, og til kvelds på lørdag blir det vanlig hjemmelaget pizza og godteri. Jeg kjente det allerede i butikken at det vil bli en utfordring å ha godteri (sjokolade) i hus, og det er det også. Jeg kjenner at jeg har lyst til at en utskjeelse skal bli til en helg med utskjeelser. Skummelt. Men selv om det blir mer enn planlagt, så skal jeg ikke ta det så tungt. Jeg skal ikke la meg selv skeie helt ut.
Her går det forresten greit. Selvtilliten har blitt litt bedre, og det er bra. Selv om ikke vekta forsvinner like fort som jeg skulle ønske og jeg sliter med sug, så synes jeg ting går ganske bra for tiden. Rosenborg vant kampen og jeg har kjøpt meg klær i dag, bl.a en vest som sitter som et skudd. :)
Innom igjen jeg også, fikk så utrolig lyst på knekkebrød og nå har jeg to brett med Nannahs i stekovnen. Veldig spent på hvordan de blir, aldri prøvd dem før.
Ellers er endelig alt i orden etter brannen, nå trenger jeg bare å få kroppen på rett kjøl igjen også.
Da var helgen omsider over. En femåring, tre selskap har det blitt, og over tjue gjester her hjemme. Gjort er gjort og spist er spist. Nå skal jeg på ny vende blikket fremover og spise som jeg skal. Jeg satser på å bare holde meg vekk fra badevekta den nærmeste uka sånn at jeg slipper å bli demotivert. Det ble mer karbo enn planlagt, men sånn er det - denne gangen. Det viktigste er at det er over nå. :) Jeg er spent på om det blir lett eller vanskelig å holde seg på matta igjen.
Bra å kose seg en gang i blant da. Jeg syns ikke det er såå vanskelig å leve ketolyse, men jeg tenker sånn på når jeg er ferdig. Sist gang sluttet jeg jo fordi jeg ble gravid, men allikevel, det å venne kroppen sakte men sikkert tilbake til karbo uten å gå bananas, det er vanskelig....
Jeg lagde kjempegode knekkebrød i dag. Men etter jeg spiste fire stykker, så jeg at solsikkefrø har 18 gram karbo per 100!! NOOO. Men er det noe med at frø ikke taes opp alt av karbo el? Får håpe det, for hvis ikke er jeg godt over min granse på 15 gram gitt.
Snart i mål namba ;). flink du! Jeg har endelig tatt meg sammen og begynte forrige uke. Det var vanskelig å begynne igjen og holde mere en bare noen få dager. Har prøvd siden august... :eek:. ja ja. nå skal jeg holde frem til jul og ta siste inspurt etter det. skal til asia i påsken og da skal jeg kose meg på stranda uten å tenke på magen...
Ønsker deg en fin helg.
Hallah! :) Ned 200 gram, og bare 400 gram igjen. Egentlig så er det ikke så viktig for meg om jeg går ned mer eller ikke. Jeg vet ikke om jeg skal si at jeg slanker meg lenger eller ikke jeg. Jeg tar det litt som det kommer. Målet mitt nå er vel hovedsaklig å LEVE lkhf, og forsvinner det mer fett så blir jeg glad, men gjør det ikke det så er det greit det også. :)
Så bra namba!
Men hvordan lever du nå? Jeg har jo vært borte ett år siden sist. Planen min, når jeg er nede på den vekta jeg vil, er å leve ketolyse, men en høykarbo dag i uka jeg kan spise hva jeg vil. Men det letteste er jo å øke karboene så man kan leve litt normalt. Men sist jeg gjorde det gikk jeg bare opp. What to do? Kuren er ikke så vansklig, det er etterpå som er problemet :(
Jeg lever stort sett som på ketolyse, men gjør det litt mer lettvidt for meg selv med å bruke landlord brokkoli- og blomkålgrateng, peppersaus på pose (for det er jeg sååå glad i), litt partydressing på hamburgeren og litt sånn småtteri i tillegg. Jeg er ikke like nazi som jeg var. Jeg har prøvd og feilet med en høykarbokveld i uken. Jeg klarer ikke spise sjokolade jevnlig uten å gå på en smell. Det er veldig skuffende. Samtidig er jeg ikke klar for å gi opp sjokolade for alltid heller, så jeg vet ikke hvordan jeg skal gjøre det med det. Jeg kommer til å spise høykarbo til jul og noen ganger til i året, men hvor hyppig... det er det store spørsmålet. Du sier noe om å øke karbene for å kunne leve litt mer normalt. Det kjenner jeg er et sårt punkt for meg, når storfamilien er samlet eller jeg er med venner, at jeg må ordne med min egen mat og ikke kan spise det samme som dem. I helgen var det spesielt tungt, og jeg hadde mest lyst til å gi opp hele kuren. Men jeg vet at enten spiser jeg LKHF, ellers så spiser jeg meg feit!:( Jeg mister kontrollen.
Ja, ser den. Samme her. Det går liksom litt over styr så fort man starter med noe høykarbo. Men det er det sosiale som er mest irriterende. Kan liksom ikke bare dra på middag til folk lenger eller noe, for det må planlegges. Føler meg frekk og egentlig litt utenfor. Jeg vil klare en høykarbo dag i uken når jeg er nede på det jeg vil, samtidig som jeg faktisk syns det er trist å gi opp alt det jeg liker så godt for alltid....men vil jo heller være tynn...ai,ai, ai for et jævla styr.....
Jeg føler meg også utenfor, og unormal... Folk forstår ikke hvorfor jeg spiser lavkarbo/ikke spiser kake - for jeg trenger jo ikke slanke meg lenger! Jeg er lite lysten på å fortelle hvor store problemer jeg har rundt mat og at jeg så lett mister kontrollen. Det er jo fordelen (og ulempen) med å være ferdig slanket, at man lettere kan velge å ha en utskjeielse. En dag. to dager. Tre dager. Hver dag? Sånn har det ihvf veldig lett for å bli til meg når jeg er i gang. Nei, kosthold er et sårt og vanskelig tema. Det er så mye følelser involvert.
Ja, det er det virkelig. Jeg tenker så mye på når jeg er ferdig. For med mitt annlegg for å legge på meg, så er jeg egentlig aldri ferdig :( :( :(
Men nå har jo ikke vekta rikket seg siste halvannen uken, så nå er jeg drit sur. Kunne jo spist det samme som før med samme resultat.....
Jeg blir heller ikke klok på vekta denne gangen. Litt ned, litt opp, litt ned og litt opp igjen. Heldigvis er jeg nede på en vekt som er ok for meg, men tallet på vekta påvirker humøret likevel og jeg blir oppgitt når vekta går litt opp. Jeg hadde syntes at jeg så bedre ut dersom jeg gikk ned litt til, men jeg vet ikke om det er verdt innsatsen og den psykiske påkjenningen med alle disse små hoppene på vekta for å gå ned bare et kilo til. Det kan hende at det vil ta meg mange uker sånn som vekta hopper nå. Jeg tror det bare er vannvekten som forandrer seg og at vekta egentlig står stille.
Jippi!! Etter mange uker "stillstand" så har vekten endelig gått litt ned og jeg har nådd målet mitt!! :D Dette kom overraskende på, men åh så kjærkomment! :) Det tok meg nesten 3 måneder å gå ned 6 kg denne gangen. Mye lengre tid enn noen gang før. Nå skal jeg bare kontrollveie meg og la tankene på slanking være mindre i fokus. Nå blir målet å holde seg til lkhf frem til neste planlagte utskeielse om en knapp måned. :) Det skal jeg klare.
Jeg er her, har bare vært en hektisk helg. Jeg har forresten kuttet drastisk ned på rødvinen, tar ikke ett par glass fredag og lørdag lenger, og det hjelper faktisk på vekta. Nå begynner julebordsesongen så det spørs hvordan det går, men skal nå ihvertfall holde meg unna her hjemme en stund til.
Da var omsider helgen for utskjeielser her på nytt. I helgen får jeg toåring, så da blir det feiring fra ende til annen. :) Det er jo den eneste gangen hun blir dobbelt så gammel på et år, så her må det feires. :D
Det har gått veldig fort dette året. Jeg synes heller ikke det er lenge siden ettårsdagen hennes. Men så har det skjedd veldig mye siden den gang også. Vi har flyttet 33 mil, mannen fikk seg jobb, barna har begynt i barnehage, vi har kjøpt oss hus og flyttet på nytt, pusset opp stort sett alt og nå holder vi på å sette opp garasje. I tillegg så har vi begynt på så mange aktiviteter og jeg har fått meg jobb. Rart å tenke på at alt dette har skjedd på bare et år. Men ser man på de minste, så ser man hvor mye som skjer på et år. Det er også rart å tenke på at det snart er to år siden vi begynte på ketolysekuren sammen. Lurer på hvordan det går med alle sammen.
Denne kan jeg signere på, så etter en periode i vår/forsommer med litt nedgang så ble det lang, lang sommerferie (igjen).
Hadde egentlig ikke tenkt å starte på an igjen, var ikke bittelitt motivert heller, men da mannen plutselig kom hjem fra et par ukers jobb og hadde gått over på lavkarbo og var fast bestemt, så var det bare å hive seg med. Det er så mye, mye lettere når man er to, og ikke frister hverandre, og lager og spiser samme maten. Vi er ikke helt fanatiske, det kommer både løk og tomater i saletene som oftest, og det blir litt brøderstatninger innimellom, men er ganske strukturerte likevel. Nå har jeg gått ned ca tre kg på knapt fire uker, og det kjennes bra ut! Er kommet skikkelig inn i det igjen.
Håpet denne gangen er at vi fortsetter å spise relativt lite karbo når vi er ferdige, og at mye salat og grønt i kosten vår er kommet for å bli.
Litt ironisk er det at mannen har begynt på lavkarbo, for han var så lite interessert og himlet med øynene da jeg starta for snart to år siden. Men han måtte vel bare finne på det av seg selv, slik mannfolk gjerne må få tro at ting er deres ide! :rolleyes:
Lykke til i førjulstida alle sammen! (er det noen igjen her?) :)
Endelig noen som skriver noe igjen! Denne dagen har jeg ventet på! :D Så fint at mannen din har slengt seg på lavkarbo også! Skulle ønske min også gjorde det, men det kommer ikke til å skje. Jeg lever jo lavkarbo og klarer meg ganske greit. Jeg har innført litt flere ting i kosten enn før nå som jeg er på mitt letteste på sikkert ti år, men det går bra. Jeg er lei av bacongull, så nå spiser jeg en pose peanøtter i uka. Da føler jeg ikke at jeg må forsake så mye og livsstilen blir lettere å leve med. Det er vel hele poenget, å finne en livsstil man kan leve med. :)Jeg går bare rundt og gleder meg til jul, for da skal jeg spise julemat og julegodt og legge på meg noen kilo. så skal de vekk igjen over nyttår. :) Nå har jeg jammen blitt en vanlig nordmann, som har planer om å fråtse og legge på seg i jula. Grøss, nå har jeg blitt gammel.:o
Jeg har vært leenge vekk fra lavkarbo.no, mest fordi jeg ikke har vært noe særlig flink. Spiser både brød og pasta, og har gått opp i vekt igjen. Slik har det vært et års tid, men jeg føler meg jo ikke noe vel med vekten jeg har idag. 8-10 kg for mye, og det er tyngre å bevege seg. Har også mindre energi, fordi jeg er påhekta det søte + spiser brød på jobb. Ergo, mer brødspising, mer søtsug, mer godterispising, enda mer søtsug og sultfølelse...
Her er tråden jeg postet for et par dager siden, som gjorde meg litt mer engasjert igjen. Den nye fastlegen min som er total motstander av lavkarbo:
Hei Karla! :) Håper vi ser mer til deg her inne fremover sånn at du blir kvitt kiloene du ikke trives med igjen. For min del er det nesten rart å ha oppnådd en slank kropp etter så mange år med slanking. Over 30 kg er borte, 22,5 kg på lavkarbo. Likevel må jeg fortsatt minne meg selv på at jeg har lykkes.
Jeg har lest tråden du linker til. Jeg kan ikke uttale meg om kolesterol og verdier, men jeg har jo barn på 2 og 5 år selv. Du nevner at fireåringen din er lett overvektig, er det på antall kilo i forhold til høyde, eller ser fireåringen litt lubben ut? Mine barn er begge normalvektige. jeg har ikke lagt om kostholdet deres noe særlig på noen måte, verken mindre karbohydrater eller mer fett. Mest fordi jeg ikke vet hva som er best for dem. Jeg prøver å gi dem omtrent samme mat som jeg spiste da jeg vokste opp, med godteri kun på lørdager og lite boller og kjeks i hverdagen. De spiser brødskiver med smør, men bare et tynt lag. Når de spiser fettrik mat, prøver jeg å begrense karbohydratene litt og når de spiser karbohydratrik mat, prøver jeg å begrense fettmengden. Jeg tror man kan leve godt både på lavkarbo og på høykarbo, hvis man bare velger EN. Jeg prøver å ha et mest mulig avslappet forhold til barnas kosthold, fordi jeg har et veldig anstrengt forhold til mitt eget kosthold, og mer enn noe annet så vil jeg ikke at barna skal arve det. Jeg har ikke fortalt dem at jeg slanket meg. Jeg sier bare at jeg ikke spiser mel og sukker fordi jeg blir så sulten av det. Alt det andre jeg hopper over, legger de ikke merke til. Jeg tror at måtehold og gode valg når langt. Jeg hadde ikke vært redd for å gi barna rømme til maten, men jeg ville nok ikke gitt dem "ekstra" fett "for at de skal bli mette". Så lenge barna dine har et normalt, avslappet forhold til mat, så ville jeg nok ikke tenkt så mye på det. Når man er fire år, så er det jo vanlig å ha litt valpefett på kroppen fortsatt. Det forsvinner sikkert av seg selv hvis dere spiser sunt og fireåringen fortsetter å røre på seg.
Det er ikke lett i disse førjulstider, Namba.
Risgrøt, smultringer, kokosmakroner.
Prøve heller å tenke 1 i stedet for 3, da. Bare nevner det, sånn for (til) meg selv... :rolleyes:
Jeg har prøvd å unngå det, skjønner du, så jeg er ikke så inne på det. Bacongull hjelper ikke, for det synes jeg ikke er godt lenger. Peanøtter er godt, men det inneholder ganske mye karber. Lavkarbo sjokolade er godt, men der er det også ganske så mye karber når en ikke er flink til å begrense seg (noe jeg ikke er). Hva finnes ellers?
Da har jeg gått ut i juleferie, ikke fra jobb, men fra lavkarbo. Når det uansett blir potetgull og sjokolade, så tror jeg det er bedre for helsa å slutte med så mye fett og lite karbohydrater blir det jo heller ikke så... Jeg kommer tilbake igjen over nyttår, garantert med en kropp som vil ha godt av å slankes noen kilo.
Snodig kommentar sist her.
God jul namba!
Jeg planlegger ikke fullstendig ferie, er ikke så mange dagene med besøk og flere i familien som kommer hit som spiser relativt lavkarbo.
Mannen -6 nå og har i tillegg begynt å trene når han er bort på jobb, han jobber og sliter nok uten å trene hjemme, flinke mannen! -4 ca på meg og igår fant jeg noen klær som jeg hadde lagt bort sol må passer supert!
Ha ellers laget lavkarbo marsipan, kransekakestenger og kokosmakroner. Lurer på om jeg år tid til noen sarah bernhard, og om surkål med sukrin kan bli ok?
I dag gikk jeg omsider tilbake til lavkarbo. Jeg har ikke vært i form siden nyttår, så jeg bestemte meg for å gjøre det lettest mulig for meg selv i noen dager ekstra. Men nå er det på tide å ta tak igjen selv om jeg ikke er helt bra. Det har blitt noen kilo som skal av igjen, men det viktigste er å gjenvinne kontrollen over spisingen.
Godt nytt år!
Jeg sliter med spisingen for tiden, må prøve å kjøre litt striktere lavkarbo for da er det lettere å holde seg unna etegildene av usunn mat som fører med seg andre negative tvangstanker. Jeg tar gjerne ett skippertak sammen med deg for å gjenvinne kontrollen
Godt nyttår, ana! :) Ja, så bra at du blir med. Jeg trenger all den støtten jeg kan få nå og håper at det kan hjelpe deg også at vi er to eller fler. Jeg merker at det har gått hardt utover selvtilliten min disse tre ukene med spisegilde. Ikke så mye pga kiloene som har kommet på, mer det mentale.
Hei damer. Her har jeg nå holdt på med streng lavkarbo de siste 3,5-4 mnd. Gått ned 18 kg, så veldig fornøyd, men nå er jeg DRITTLEI. Har en skeie-ut dag i uka, og må virkelig konsentrere meg for å klare å holde det. Ååå, skulle bare ønske jeg var naturlig tynn. Hvor lett hadde ikke livet vært da?! Jeg blir faktisk deprimert av å ikke kunne spise noe jeg har lyst på, lei all mat for tiden....
Men jeg henger med, skal ikke opp igjen, så den saken er grei. Bra dere er flere som fortsatt er med :)
Ja, naturlig slank hadde vært drømmen altså! Du har vært kjempeflink Eilinee!! Det er ikke så mange kilo igjen til du er i mål jo! :) Husker at jeg selv også var lite motivert når det begynte å nærme seg, siden kroppen ikke var så ille lenger og jeg hadde vært så flink.
Jeg var også matlei, og ikke minst drittlei av matlaging og å rydde kjøkken, så jeg begynte å fire litt på kravene når jeg bare hadde igjen de siste 2-3 kiloene. Jeg spiste ikke særlig mer karbohydrater, men jeg begynte å tillate meg noen få produkter som gjør hverdagen enklere (tre posesauser, litt dressing, løvstek, landlord sin brokkoli og blomkålgrateng og peanøtter når jeg ikke slanker meg). Det utgjorde en forskjell for meg, og etter det har jeg syntes at det har vært lettere å ha det som livsstil. Lavkarbo har vært livsstilen min lenge nå, men det hjalp veldig mye at jeg begynte å eksperimentere veldig mye en periode der jeg var matlei. Jeg tror jeg prøvde 5 nye retter i uka en periode. Etter det har jeg ikke vært matlei. På lørdager spiser jeg ofte biff, landlord grateng med litt ekstra smør og ost og pose-peppersaus til og føler at jeg spiser som en konge. En annen ting som jeg er svært glad i er min egen grønnsaksblanding. Jeg bruker å lage en stor porsjon som jeg synes smaker godt til både kjøtt, løvstek og laks. En halv løk, en medium rød-, en gul- og en grønn paprika i terninger, en medium squash i korte staver surres til de er blanke på medium/lav varme (og gode, begynn med løk og paprika slik at squashen ikke blir overstekt), 1 fedd hvitløk finhakkes og stekes med det andre mot slutten, et dryss med basilikum, pepper og havsalt. Jeg bruker å ha på en stor klatt med kryddersmør på tallerknen min også. Hvis du er veldig flink til å eksperimentere fremover, så er jeg sikker på at du finner tilbake matgleden din igjen. Rema har forresten et gratis oppskriftshefte i butikken nå, og i det står det flere fristende oppskrifter på wok som kan gjøres lavkarbo med liten innsats. Jeg har tenkt å prøve den første av dem i løpet av de nærmeste dagene. Jeg gleder meg, for den hørtes så god ut. www.rema.no/under100/Kampanjer/Januar/article59505.ece Selv om du bruker omtrent de samme ingrediensene hele tiden, så går det an å variere dem i det uendelige. Vi må bare være flinke til å sørge for variasjon.
Jeg sliter med det samme som deg, at den skeie-ut-dagen har så veldig lett for å trigge søthunger og bidrar til at jeg mister motivasjonen. Jeg har innsett at jeg ikke kan ha en slik dag lenger, for da går jeg rundt og ser frem til den dagen hver dag, hele tiden, og jeg får så veldig trang til å forlenge den til to dager, tre dager, hele tiden. Jeg har heller bestemt meg for å ta en hel helg med lengre mellomrom, for det er like vanskelig å gå tilbake på lavkarbo etter en dag med utskeielser som etter en hel helg, for meg. Når jeg gjør det sånn så føler jeg ikke at jeg forsaker mer enn om jeg bare hadde gitt meg selv lørdagskvelden. Det er lenge å vente mellom hver gang, men jeg klarer heller å få et mer avslappet forhold til sjokolade og vennene hans i mellomtiden da enn om jeg hele tiden holder suget ved like.
Det er ikke lett dette med mat nei, å skulle si nei til seg selv når man ikke klarer å tenke på annet enn hva man har lyst til å spise og stressnivået er skyhøyt. I tre uker rundt jul så sa jeg bare ja til meg selv, og det var lett det!! Nå føler jeg på kroppen hvor vanskelig det er å si nei til meg selv. Jeg er 2,5 kg unna der jeg ønsker å være, så jeg er ikke misfornøyd nok med kroppen min til å være motivert av det. Men at forholdet mitt til mat har blitt så mye mer usunt igjen... det både skremmer og motiverer meg. Likevel så er det vanskelig å sitte med en opplevelse av at det er verdt det siden jeg sliter sånn. Jeg vet jo at mine to alternativer i praksis er lavkarbo eller høykarbo og vektøkning. Det er et enkelt valg, men så må man si nei til seg selv da, og da er det ikke enkelt lenger.
Når jeg tenker meg om nå, så har jeg enda mer på hjertet. :) Jeg har stort sett hele tiden opplevd at folk har vært veldig positive til lavkarbo kostholdet mitt (og slankingen min). Men vi flyttet jo til trøndelag etter at jeg var ferdig slanket, så alle de jeg har blitt kjent med det siste året har jo bare sett meg som slank. Jeg fortalte ei på jobben at jeg spiser lavkarbo. "Å, det er farlig!!" sa hun. Ja, i følge VG er det det, sa jeg og smilte oppriktig. Hun fortalte meg en skrekkhistorie om gallesten som ble forverret av lavkarbo. Jeg tenkte med meg selv, heller gallesten enn hjerte og karsykdom, men jeg har ikke egentlig så sterke meninger rundt kosthold, mitt eller andres, så jeg har ikke behov for å diskutere og forandre andres mening. Hun sa også at lavkarbo ikke fungerer. "Jeg er bevis på det motsatte" sa jeg og smilte igjen. Da ville hun høre hvor mye jeg har gått ned og virket oppriktig imponert, så hadde ikke hun mer negativt å si heller. Etter jobb lagde jeg meg mat, den grønnsaksblandingen som jeg skrev om i innlegget over, kryddersmør og ei løvstek. Jeg anser ikke løvstek for å være noe annet enn usunt, men når jeg spiser en fargerik og lekker grønnsaksblanding til, da er det vanskelig å skulle føle dårlig samvittighet for den "farlige" maten man spiser. :) Da jeg spiste lunsj i dag påpekte mannen at maten min så god ut, kyllinglår, salat og dressing laget på CF. Da smilte jeg for meg selv og var godt fornøyd med valget mitt. Jeg nekter å tro at det går an at min mat ikke er sunnere enn LK motstanderne påstår. Jeg vet med meg selv, at alternativet FOR MEG ville vært både mer ensformig (med tanke på næringsstoffer og at "grønnsaker" da stort sett alltid betydde gulrot, evt. gulrot og brokkoli) og mer helseskadelig. Jeg tror at man kan spise sunt både på lavkarbo og på høykarbo, men sannelig kan man spise usunt på både lavkarbo og høykarbo også, og da kan høykarbo fort bli verst, siden man kan velge absolutt alt.
Syns du er flink jeg Namba. Veldig flink.
Jeg syns det går bra her. Utrolig lite utskeielser i julen. Og etter nyttår har jeg hatt noen planlagte dager der jeg har spist høykarbo. Vekten er der den var noen dager før jul og jeg er fortsatt på lavkarbo. Med andre ord har jeg det helt fantastisk.
Elsker blomkål middagene mine og at jeg faktisk kan spise så mye jeg vil. Høres rart ut men akkurat nå kan jeg det. Spiser og spiser og virkelig koser meg med maten uten at vekten raser opp. Det er deilig det.
Har lyst å gå ned en seks-sju kg men haster ikke med det. Bare noen av de er borte til sommeren .....:D
Men er det flere som har hørt at det er vanskeligere å gå ned når man restarter på lavkarbo? Jeg har hørt det.
Jeg har som tidligere nevnt gått opp de 9 kiloene jeg tok pent av meg, og er nå litt desperat. Spiser en god del mindre karboer nå enn før jeg begynte første gang, men har fortsatt endel sukker/søtt i kostholdet mitt. Hadde jo håpet at jeg kunne spise litt linser/fullkornspasta innimellom, men det er kanskje selve sukkeret jeg må kutte ut.
Må jeg rett ned på ca 20 g karber/dag for å gå ned i vekt, tro?
Karla: Jeg har også hørt at det er vanskeligere å gå ned i vekt når man restarter på ketolyse, men jeg har ikke erfart det selv, og jeg har gått inn og ut av ketose mange ganger. Jeg tror at det er individuelt hvor lavt du må på karbene for å gå ned i vekt. Jeg går ikke ned i vekt bare av å være i ketose, men jeg vet ikke hvor lavt jeg må, for jeg har ikke telt siden april 2010 eller noe sånt. Jeg vet bare hvor mye det utgjør i praksis. Jeg tror det er veldig lurt å unngå mat som gir blodsukkerstigning, ihvf mens du skal ned i vekt. Det kan hende du må enda lenger ned på karbene dersom du ikke har jevnt, lavt blodsukker.
Jeg har hatt meg en sprekk igjen, men i morgen... alltid i morgen...
Er det forresten noen av dere som kan noe om nedtrapping på karbene i forkant av ketolysekost? Jeg fikk så vondt i hodet og følte meg så dårlig i ei uke etter "juleferien" at jeg heller litt mot å trappe ned denne gangen, men hvor fort kan man gjøre det uten at det går utover helsa? Jeg har skeiet så veldig ut den siste uka at jeg er redd for at jeg kan få skikkelig abstinenser hvis jeg legger om for brått.
Det går litt opp og ned for tiden. Jeg sliter mye med sug. Jeg er nede på 65 kg, så jeg skal ikke klage på vekta. Jeg håper på å gå ned 1-1,5 kg til utover våren. I dag hadde jeg på meg kjeledressen min for første gang siden jeg ble slank. Det var artig! :)
Wow så bra namba. Det er jo lite det, det kan jo kalles hobby kg det.:D
Jo går veldig bra med meg også. Er normal vektig nå. Har endelig BMI på 23,5 men ønsker å gå ned litt til. Tenkte å ta det frem mot sommeren men satt meg som mål å gå ned så mye jeg kan frem til konfirmasjonen som vi skal i i mai. Men så kom den fantastiske (not) mnd'lige og ødela hele opplegget. Har et vanvittig sug når den kommer. Men nå har jeg hentet meg inn igjen og er fit for fight igjen. Men har ikke lyst å stresse så veldig med det for det er jo i grunn flis spikkeri. Men drømmen om et spesielt tall på vekten betyr så mye for meg at det skal jeg klare å nå. Så kan jeg heller slappe av når det målet er nådd.
Høres ganske likt ut som her ja. Jeg aner ikke hvor mye karbo jeg ligger på i døgnet. Har ikke telt siden første måneden på ketolyse for over to år siden. Er ikke så seriøs på slankinga nå (er jo straks påske og da blir det påskegodteri), og da er jeg ikke så nøye på om jeg er i ketose eller ikke, men jeg ligger rundt om den grensa. når jeg slanker meg så må jeg litt lavere for å gå ned i vekt. Tipper at jeg bruker å ligge mellom 25 og 35 for det meste.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.