< Tilbake til oversikten

Nannahs supergode knekkebrød!

#501

swimzy sa for siden:

skal lages imorgen :)


#502

november5 sa for siden:

Bakeklar:) MEN de hadde ikke kruskakli på den fillebutikken! Er det noe jeg kan bruke istedet? Huff, nå hadde jeg gledet meg slik!


#503

Lumumba sa for siden:

Nå skal jeg lage disse knekkebrødene, og jeg gleder meg sååå fælt til å spise noe sprøtt!!
Har kjøpt en pakke med Kremost med krydder som skal på, så dette blir en bra lørdagskveld :D


#504

otika sa for siden:

Mere linfrø eller andre nøtter ?


#505

Jolly sa for siden:

Skulle ha vin og ost kveld med venninner, og da videre utviklet jeg denne litt. Tilsatte litt kanel, et egg og drysset over litt revet ost. Lagde litt mindre biter, og vips, en nyyydelig kjekt til all slags ost. Eller du kan spise de ute noe på. Absolutt å anbefale.

Men, jeg har drevet og brukt dette som grunnoppskrift til mine egne varianter en stund, og jeg har aldri en gang ennå stekt de i over 1 time, da har dem blitt svart og altfor godt stekt. Så, jeg anbefaler å heller åpne dørene 2-3 ganger i løpet av steketiden for å slippe ut litt ekstra damp. Da korter du ned stede tiden og slipper at kantene blir brent. Iallefall så er min ovn slik.


#506

Jolly sa for siden:

La forresten oppskriften inn på diett.no for å sjekke, og ja stemmer det. Det er bare i overkant av 1 karb pr. skive. Hos meg ble det 1,35 karber, da har jeg litt revet ost på toppen, et egg og litt kanel.:D


#507

Jolly sa for siden:

Du trenger ikke å ha kli i det hele tatt, men da må ta bort litt vann. For kli trekker til seg mye vann.
Eller du kan erstatt med litt nøtter, mer frø av en eller annen sort. Uansett, kli trekker i seg mer vann enn nøtter og frø gjør, så da må du tilpasse litt. Kan tilsette litt mer psyllium husk, det er bindemiddel og trekker til seg vann.
Nå er mitt brett akkurat ferdig, så nå skal jeg nyte med kremost på toppen:D


#508

november5 sa for siden:

Tusen takk for tips dere. Skal forsøke med litt mer av "ditt og datt". Jeg aner ikke hva jeg skulle gjort uten dette forumet. Dere er så flinke alle sammen!


#509

Lumumba sa for siden:

Det erfarte jeg i går. Lot de sto den tiden det sto i oppskriften, og satt faktisk ned til 150 grader også, men synes de smaker ganske brent :( Får prøve å åpne ovnen litt innimellom neste gang :)


#510

Jolly sa for siden:

jeg bruker klokka bare til henvisning, jeg følger med å tar plata ut av ovnen når jeg ser at dem begynner å få farge. Så, sjekker jeg bunnen på en av de som er i midten. Er bunnen sprø tar jeg dem ut. uansett hvor lenge de har stått.
Var litt uheldig i går med mine jeg å, de med ost tok jeg ut for tidlig, så de ble litt myke. Måtte steke lengre når de hadde ost på.


#511

Stine sa for siden:

ups..jeg har laget en prosjon med knekkebrød med hvetekli , 18 karber pr 100 gram... huff.. så ikke Kruskakli i butikken. Hvor manger karber er det i den ?


#512

hkam sa for siden:

Lurte på om speltkli og kli var det samme? Dama på helsekosten sa at det bare fantes en type kli, og det var det.. men det er 21g karb pr 100g.. er ikke det litt for mye?


#513

hkam sa for siden:

Så vist dette nå :)


#514

Jolly sa for siden:

Det finnes både hvetekli og havrekli, visstnok. Jeg bruker hvetekli og den er det 18,5 karber i. Men, jeg bruker ikke mye, 50 gr, og på 32 knekkebrød, så blir det likevel ikke så mye på hver.


#515

Stine sa for siden:

Jeg fant omsider kruskakli , 9 karb.pr 100 gr.


#516

fjanni sa for siden:

Herregud! Nam nam nam nam! Sitter her med knekkebrød med kremost på! Er nesten i himlen!!! Ingen egg = ingen smak av egg!! Takk og loooov!! Og takk til Nannah!


#517

jente1990 sa for siden:

Dette skal jeg helt klart teste ut :D


#518

christinal sa for siden:

Denne har jeg testet ut og det ble godt, men jeg tror jeg tok de ut litt for tidlig, de ble nemlig ikke rikitg sprøv, men utrolig gode alikevel


#519

Stine sa for siden:

Ha de i brødristeren, så blir de som nysteikte :):)


#520

bamseline34 sa for siden:

takk takk takk takk

endelig noe godt.
Var skeptisk siden jeg hadde prøvd ett lavkarbo brød som ikke smakte.

men dette kommer til å bli en fast inventar hos meg


#521

tullemor74 sa for siden:

Har forsøkt meg på knekkebrødlaging i dag...står ett brett i ovnen nå...gleder meg til å smake :D

Takk for at du deler oppskrift Nannahs ;)


#522

Oregano sa for siden:

Har også blitt veldig glad i disse, men i dag morges var det mugg i boksen min. :( Jeg bakte ny ladning før det var tomt sist, og antar det er noen av de som har ligget opp mot 3 uker som ikke holdt lenger. Åh så bittert å måtte kaste alt i boksen og begynne på nytt.


#523

Tiki sa for siden:

Kan det har vært litt fukt i boksen i utgangspunktet? Jeg tenker at de holder 3 uker uten problemer i tørr boks. Kjedelig er det okke som.


#524

Oregano sa for siden:

Det er mulig jeg kunne stekt dem lenger ja. I allefall den første gangen jeg bakte. De ble ikke helt sprø.


#525

Oregano sa for siden:

Da har jeg bakt en ny posjon, og med litt mer vann fikk jeg dratt røren mye mer utover, slik at de dekket to stekeplater og virkelig ble sprø. Nå håper jeg de holder seg til de er spist opp.


#526

K.T sa for siden:

Hei,

Jeg tenkte jeg skulle prøve å lage dette knekkebrødet. Nå har jeg vert i tre butikker og finner ikke denne fiberhusken og de som jobber der har aldro hørt om det.. Er det et kallenavn eller heter det faktisk det? Hvilken butikk kan jeg eventuelt få tak i det? Noen som vet? (Er FERSK på matlaging..) :p


#527

LIBBA sa for siden:

Det heter Fiberhusk ja. Gul pakke. Pleier å stå blandt spesialmel ol.
Du finner det på enkelte Menybutikker ( i hvertfall der jeg holder til)
eller i helsekosten :)


#528

Geniet sa for siden:

Har prøvd de- supergode!


#529

Rutta1972 sa for siden:

[quote=Nannah;814428]Jeg ble så inspirert av frokost-tv og hjemmelagde knekkebrød så jeg laget min egen variant. Og de ble bare såååå gode!!!

Hei
Hva er fiberhusk?
Får man kjøpt det i vanlige butikker?
Litt søtt, kan man da bruke honning eller er det noe annet du bruker?

Flott om du kan svare

mvh
Rutta


#530

kennygirl sa for siden:

Har tenkt å prøve disse i laaang tid og har endelig fått bakt dem i dag!
Kjempegod! Helt nydelig. Hele familien likte de :) :) :)


#531

Camomilla sa for siden:

Har akkurat bakt disse og brukt mye av steketiden til å lese meg gjennom heeeele tråden :p Disse var veldig gode, og det blir definitivt ikke siste gang jeg tar meg tid til å lage dette :)

Meneh ... ser at mange av spørsmålene blir gjentatt mange ganger;

• Hva kan man bruke i stedet for fiberhusk
• Hva skal jeg gjøre så ikke bakepapiret henger fast
• Hvorfor fikk jeg for få knekkebrød
• Hva er fiberhusk/kruskakli

... osv. Kanskje Nannah kunne redigere originalposten sin med en FAQ? :)

Jeg synes forøvrig også at det var vanskelig å bre disse utover bakepapiret. Jeg la et bakepapir til på toppen og kjevlet det flatt og fint. Gikk fint å dra av det øverste bakepapiret etterpå, og de ble ganske jevnt tynne på denne måten :) Til alle som ikke har plastkjevle eller silikonbakepapir :)


#532

anns sa for siden:

Å det var godt å se at det ikke bare var meg som leste litt feil ;)
Var ikke sikker på hva jeg synes de lignet på etter ti minutt, hvertfall ikke knekkebrød. Nå er de i ovnen igjen og satser på de smaker like godt som jeg leser her ;)


#533

Zincite sa for siden:

Pleier å fordele røra med en gang jeg har rørt inn vannet.

Jeg er gjerrig på bakepapiret, så legger matpapir over og glatter utover med en hånd til det er flatt og fint - bruker eventuelt litt ekstra vann (1-2ss) over for "glien" sin skyld. Flytter matpapiret og glatter resten. Og lar det så svelle før jeg har det i ovnen.

Jeg må alltid tørke lenger, så etter 1time og 10min løsner jeg platene og snur de. Eventuelt brekker de opp. Så tørker jeg videre på 150grader til de er sprø.

Sist laget jeg litt større røre, og fikk noen litt tykkere. Det likte vi, så jeg har tenkt å lage nesten dobbel røre neste gang.


#534

Nannah sa for siden:

Ja, det er viktig å prøve seg fram med sin egen ovn...ingen er helt like.
Mine knekkebrød blir 1/2-1 cm tykke. De er igrunnen best med litt tykkelse. Da går de ikke så lett istykker heller.
Lag gjerne egene varianter og post om de blir vellykkede:heia:


#535

servina sa for siden:

Nå har jeg lest gjennom hele tråden og jeg gleder meg til ca 5 uker da jeg kan begynne å spise igjen. Da skal disse lages. Det er helt klart GLEDER MEG


#536

Furine sa for siden:

Eg sprer ut med slikkepott, på silikonbakematter. Synest det funkar fint. Har også oppdaga ved blant anna pizzabotnlaging at det funkar fint å legge litt gladpackplast på toppen og flate ut med hendene.


#537

Klistine sa for siden:

Har ett brett i ovnen nå! Gleder meg til å smake! :D


#538

Bindi sa for siden:

Jeg bakte disse i går, KJEMPE GODE!
Men, jeg fikk bare ett brett og må lage nye i dag.

Det som var litt dumt var at alt kom i retur i dag, ble litt hardt for magen stakkars..


#539

Mocca'en sa for siden:

Da har jeg knekkebrød i ovnen, lager de for første gang. Fikk 24 stk (1 og en halv plate) av denne oppskriften. Gleder meg til å smake de :sikle:


#540

Mocca'en sa for siden:

Gurimalla, disse var sinnsykt gode :sikle: Tusen tusen takk for knallgod oppskrift, disse skal det lages mer av!! De får nok fart på magen også tenker jeg :D


#541

-dis sa for siden:

:)Jeg har også blitt fan av Nannahs knekkebrød,
men plundret med å få smurt ut deigen på bakepapir.
La over plastfolie og kjevlet ut så lett som bare det!:)


#542

Bindi sa for siden:

Jeg elsker disse! men det gjör dessverre ikke magen eller vektnedgangen min...så nå er det sörge tid...


#543

kennygirl sa for siden:

Hva slags bakepapir bruker dere? Jeg har store problemer med å få av bakepapiret selv om jeg tar det av mens knekkebrødene enda er varm...


#544

LIBBA sa for siden:

Jeg bruker ikke bakepapir men silikonark.
Plundret også med å få løsnet bakepapiret, men med silikon går det helt greit. Du får kjøpt dem på eks. Claes Ohlson.:)


#545

Nannah sa for siden:

Jeg skjønner ikke det med at papiret sitter fast! Jeg har bakt disse utrollig mange ganger og det har aldri hendt meg. Deigen må ikke være for våt bare:)


#546

Camomilla sa for siden:

Min deig blir også ganske "tørr", og jeg har heller ikke dette problemet :) Når jeg lagde disse i går ettertørket jeg de midterste bitene på 150 grader varmluft i 20-30 min. Nå ble ALLE bitene sprø og gode :)


#547

Bolla P. sa for siden:

Æsj, har ikke pizzahjul til å rute opp med. Hva ellers kan man bruke?? :confused:


#548

Carisma sa for siden:

Hva bruker du ellers til å skjære opp ting med? ;)


#549

Supah sa for siden:

Nå står det et brett i ovnen her også. Er så spent!! Savner å ha noe å knaske på (kjeks,chips,knekkebrød osv). Ser spennende ut, og gleder meg til å smake :smile:

Det ble bare halv oppskrift her, fordi jeg hadde bare 1 bakepapir :p


#550

Bolla P. sa for siden:

Skjønte jeg la huet for hogg på (knekke)brødhuestabben :D. Men siden jeg aldri har eid et pizzahjul, så tenkte jeg at dette sikkert gjorde ett eller annet mirakuløst med knekkebrødet som ikke noe annet kunne gjøre. Men takk skal du ha! Svaret ditt satte meg på idéen å bruke en kniv. Fantastisk, eller hva?? :_punk:


#551

Charlott sa for siden:

Bøøøølgen! :D :D


#552

Supah sa for siden:

Nå har jeg akkurat spist mitt første knekkebrød med roastbeef, salt, pepper og løk. Og jeg må bare si om alle andre her. NAM :)

De både så og smakte enda bedre ut i virkeligheten!!


#553

Bolla P. sa for siden:

:heia:Herregud, for noen gode knekkebrød!
Selv frøken innmari kresen 2-åring syntes dem var gode.


#554

Charlott sa for siden:

De er rett og slett skummelt gode! Behøver ikke pizzahjul engang :p


#555

Spinnerette sa for siden:

Har nå mitt første brett i ovnen. Halverte røra, fordi solsikkefrøene begynte å gå tomt :o Håper det blir digg! :D


#556

Spinnerette sa for siden:

Sinnsykt gode! Tuuuuuusen takk, Nannah!:love:


#557

nellie sa for siden:

ÅÅÅåååååh, jeg er så dårlig på å steke knekkebrøøøøøød!
I dag fikk jeg 10 av 24 knekkebrød ut av hele oppskriften. Resten ble brent. Dummetettefælegrusomme stekeovn.


#558

Camomilla sa for siden:

Æsjda :( Jeg brekker av bitene rundt kanten først, og ettersteker bitene i midten ca 20-30 min ekstra - da blir alle mine biter sprø og gode :) Ellers blir de ytterste passe og de i midten litt moshy. Har du varmluft? Hvis ikke bør du senke varmen noe :)


#559

nellie sa for siden:

Her sto min bestemor sin 20 år gamle komfyr, med kun overvarme, igjen, når vi flyttet inn:p


#560

Frøkengiraldriopp sa for siden:

Disse står nå i ovnen hos meg ... jeg var helt sikker på at jeg hadde fiberhusk, men da jeg kom hjem så jeg at jeg hadde fibrex i stedet ... så jeg tok sjansen. Funker det ikke, får jeg kjøpe fiberhusk (hvor får jeg det?) i morgen og prøve på nytt :) Er veldig spent, smakte de her om dagen hos ei venninne, og de var dødsgode :)


#561

nellie sa for siden:

I dag fikk jeg til 19 av 21:heia:
Måtte bare sette brettet på nederste rille.


#562

Camomilla sa for siden:

Hurra for nannah-knekk :D Farlig gode, altså!


#563

Spinnerette sa for siden:

Jeg kjøpte Fiberhusk i Sverige, men har lest her inne at det skal finnes på helskekost, og noen ICA-butikker med stort utvalg :)


#564

indianne sa for siden:

Må bare si at disse var FANTASTISKE!!! Tusen takk :D


#565

Nannah sa for siden:

Fiberhusk finnes i de aller fleste helsekostbutikker. Her på Østlandet finnes det også på Ica, Meny og Rema, men helsekosten bruker å ha større pakker til en rimeligere pris:)


#566

tara67 sa for siden:

må prøves :-)


#567

Dolsi sa for siden:

Disse må jeg også prøve.
Hvor får man kjøpt fiberhusk? :confused:


#568

Jente 1980 sa for siden:

Helsekostbutikker, og Spar butikkene feks! (du finner dem sammen med glutenfrie produkter)

Nannah: Nydelige knekkebrød!!!!!!!!! :-) Samboer bakte dem til oss ikveld, namme!


#569

Pøsh sa for siden:

Kjempegode :smile:


#570

tara67 sa for siden:

Supre ble de :-)


#571

Shamu sa for siden:

Nå har ikke jeg lest hele tråden her, men må man ha søtt i?
Jeg har ikke kjøpt søtningsmiddel enda og har altså ikke det i hus. Hva gjør jeg da? Er de like gode uten?

Jeg har jo bakt knekkebrød som ikke er lavkarbo tidligere og de er uten sukker i.


#572

Trj sa for siden:

Jeg har ikke søtt i. De blir kjempegode likevel :).


#573

Shamu sa for siden:

Jeg har laget dem uten søtt i nå og savnet det overhodet ikke. Knallgode "kjeks" som sammen med bla camembert smakte SNOP! :knegg:

Tusen takk for oppskrift!

Neste gang skal jeg prøve å male frøene og se om det blir like vellykket.


#574

Nannah sa for siden:

Med malte frø får de litt mer konsistens som klibrød...

Det går helt utmerket å lage knekkebrødene uten søtstoff:ja:


#575

g_h_87 sa for siden:

det er 3 gangen jeg lager de nå å de er knall gode.. MEN... hva gjør jeg feil?? 1 gang ble noen harde å noen myke... 2 gang ble alle helt myke.. jeg oppdaga jo at jeg skulle bare ha et brett om gangen siden jeg ikke har varmluft.. er det noe som gjør at de ble myke? men de ble jo harde første gangen ....


#576

monja sa for siden:

Bakte dem idag og de ble kjempegode :heia: Har kost meg nå i kveld med knekkebrød, makrell i tomat og majones :sikle:


#577

lovehandles sa for siden:

Disse var virkelig gode! har laget dem i dag, hadde ikke fullt igjen av alt i oppskriften, så jeg tok det litt "på en slump" i frykt om at det skulle gå galt, men det ble veldig bra! Det ble forresten utrolig bra med litt oregano i! spesiellt til kremost!

takk for kjempebra oppskrift!


#578

Klara sa for siden:

Første brett ute av ovnen, og prøvesmakingen er i gang. Kjempegode! Helt fantastisk!

Hadde ikke fiberhusk, så jeg brukte 2 egg. Fungerte ypperlig!

Tusen takk for oppskriften, Nanna!


#579

Dolsi sa for siden:

Har savnet knekkebrød veldig, og nå har jeg to brett i ovnen av Nannas knekkebrød.
Gleder meg veldig til knekkebrød til frokost :p



#581

Dolsi sa for siden:

Jeg er frelst, knekkebrødene er helt nydelige :D
Fikk 32 knekkebrød av oppskrifta og jeg lurer på hvor mange sånne man kan spise på en dag uten at det blir for mye karbohyrater ?


#582

Shamu sa for siden:

Jeg malte frøene til brettene jeg bakte i går. Ble annerledes og veldig godt. Konsistensen fungerte supergodt.
Nå bakes disse minst 2 ganger i uka da, så kjekt med litt variasjon.
NEste gang skal jeg teste med litt urter og mer salt i.


#583

Kanskje sa for siden:

veldig mange sider i denne tråden, så jeg rekker ikke lese dem nå, men oppskriften ser god ut og jeg har lyst å prøve dem, skal tipse min mor også

men hvpr mange karber er det i røren, og ca i hvert knekkebrød?


#584

LIBBA sa for siden:

Er i underkant av 1 karb pr stk ( hvis du lager 32stk av røren ) :)


#585

marionilona sa for siden:

MMMMmm, det er de beste knekkebrødene jeg har smakt! Helt supre! Anbefales på det sterkeste!!! nam nam...


#586

Modezty sa for siden:

Har bakt disse flere ganger, og jeg liker dem veldig godt!

Takk for at du deler oppskrift, Nannah!


#587

Hegens sa for siden:

Legger inn et lite svar fordi jeg skal bake disse etterpå... og da er det kjekt å finne dem igjen ;) hihi... håper det blir bra !!


#588

Saphire sa for siden:

Nå står deigen og klargjører seg. Litt fed up med egg til frokost hevr dag, så nå må jeg prøve noe nytt. Blir spennende.


#589

Saphire sa for siden:

Poker ta, oppdager NÅ at jeg har satt på grill med varmluft. Men jeg tok de ut og slo på kun varmluft, bare håper de ikke ble for harde. Ser jo at de ytterste fikk litt mørke flekker på seg. Sånn går det når man er "ny" på kjøkkenet:p

Edit: DEt gikk bra, de ble sprøe og gode og egentlig ikke brent. Smaker jo FANTASTISK godt, bedre en mange av wasa sine knekkebrød(som er fy fy)..
Dette skal iallefall bli noe jeg lager ofte:D


#590

marionilona sa for siden:

bakte nye i går, og heiv oppi litt gresskarkjerner.... nam nam...


#591

Shamu sa for siden:

Det har jeg også gjort. VELDIG godt! :)


#592

Bravo sa for siden:

Må spørre, selv om jeg regner med det ikke er tilfelle: De blir ikke veldig harde etter en kort stund?
Har nemlig den erfaringen med knekkebrød jeg laget selv tidligere, sånn helt knekke en tann-harde..
Og jeg har ikke varmluftsovn, fungerer det like bra likevel?
(ser at oppskriften sier 180 grader vanlig ovn, lurer bare på om resultatet evt blir like vellykket)


#593

Shamu sa for siden:

Nå har jeg bakt disse en 5-6 ganger og har ikke opplevd at de blir steinharde. Men jeg gjør dem veldig tynne. :)
Jeg ser at andre har bakt på vanlig ovn med ett brett om gangen, så det burde gå bra. Følg bare med underveis. :-)
De er knallgode! Jeg er rimelig avhengig. hehe..


#594

Dolsi sa for siden:

Disse blir ikke harde, bare deilig sprø.
De beste knekkebrødene jeg har smakt :D


#595

Bravo sa for siden:

Ok, takk:)
Må prøve dette, tror jeg.


#596

Bravo sa for siden:

Da var første brett ferdig. Jeg måtte justere litt ettersom jeg har en særs ustabil ovn, så jeg endte med lavere temperatur og satte dem nederst slik noen tidligere i denne tråden har skrevet, de begynte nemlig å bli litt vel mørke..
MEN: Noe så innmari GODT da!!
Bevilget meg tre stk nå på kvelden, men det får vel bli færre v/andre anledninger, tenker jeg.

Tusen takk for oppskrift!!


#597

Shamu sa for siden:

Sant de var gode! Jeg blir ikke lei heller... Også skjærer jeg dem litt små sånn at jeg kan spise mange uten å egentlig spise så mange.. hehe... Love it!


#598

Spinnerette sa for siden:

Nå har jeg igjen knekkebrød i ovnen, denne gangen med litt gresskarkjerner, spent på hvordan det blir! Har lagd de 'vanlige' mange ganger nå, og eeeelsker dem, men moro med variasjon!
Må bare igjen takke Nannah for denne supre oppskriften, tror ikke jeg hadde klart å holde meg på lavkarbo uten disse! Takktakktakk!:hearts::p


#599

Nannah sa for siden:

De blir veldig gode med gresskarkjerner i :ja:

Tusen takk:)


#600

Bravo sa for siden:

Nannah, ligger denne oppskriften på diett.no?
Jeg skal begynne å føre ned og regne ut litt oftere hva jeg spiser, men har ikke funnet den der inne, og tør ikke legge inn din oppskrift, den er jo ikke min.. men om du har delt den på forum, så syns du kanskje ikke det gjør noe om den legges inn på diett.no heller?


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.