< Tilbake til oversikten

Nannahs supergode knekkebrød!

#201

Kitt sa for siden:

[quote=if_else(carbo


#202

Carisma sa for siden:

Sist jeg var i sverige kom jeg fram til at det faktisk var billigere på Smart Club. 62,- (eller 64,-?) for 300g. Den samme kostet 84 svenske på nordby.


#203

Frk.Sofie sa for siden:

Disse var bare supergode, i dag skal jeg bake de igjen..for søstra mi og for meg! Svigerfar elsker de og mann min ber meg bak mer..så tusen takk for denne oppskriften!!


#204

aslaug sa for siden:

Ja helt enig, bakt to porsjoner på to dager, så her må det rasjoneres, bare nydelige!Takk og takk Nannah:):):):)


#205

Kitt sa for siden:

Jeg betalt 49,- svenske på Nordby, jeg. I den "gamle" matbutikken!:)


#206

Karbosara sa for siden:

Veldig gode Nannah!

Lot være å bruke noe søtt i, drysset flaksalt over før jeg stekte...det var knallgodt!

Neste gang skal jeg pensle med litt egg på toppen før jeg drysser på flaksalt...så sitter de fast og... :sikle:


#207

Lullen sa for siden:

Lagde disse i helga og de var super gode!

Takk for oppskrift :D


#208

anneca sa for siden:

Hva hvis jeg ikke får tak i fiberhusk akkurat nå?


#209

Smakfull sa for siden:

Disse var kjempegode! Er altså så imponert :)

Nå er problemet å unngå å spise for mye ;)

Eneste er at jeg fikk litt problemer med å dele dem, de smeltet sammen i ovnen.. Noen som har noen gode tips?


#210

LCHF4life sa for siden:

Kanskje det kan funke om du tar de ut og deler de etter den værste overskuddsvæsken er borte?


#211

Smakfull sa for siden:

Ja, jeg lot de ligge på benken i 2-3 timer og da var det bare å knekke etter linjene jeg rutet opp :)

Kjempegodt med kokt egg og litt salt som pålegg :D


#212

Jabba sa for siden:

Disse er kjempegode til å få gang på magen hvis en sliter der......


#213

Nannah sa for siden:

Om du får overskuddsvæske i deigen har du enten ventet for kort tid før du smører deigen utover...lr hatt for lite fibehusk i...deigen skal være ganske fast..ikke vannete!


#214

Smakfull sa for siden:

Slik så mine knekkebrød ut :D Knasende sprø og gode ;)


#215

rhb sa for siden:

Dette må jeg og prøve, ser spennende ut :)


#216

Lullen sa for siden:

De er bare dødsgode :D Er på min andre posjon nå!


#217

anne gro sa for siden:

etter 3 uker uten brød er mannen min og jeg spent på om vi kommer til å like disse, står nå i ovnen, spennende!!! takk for oppskrift.:D


#218

somaya sa for siden:

Dette fungerer som kjeks for meg, kjempegode!


#219

mandarin sa for siden:

Har første prøveladning i ovnen nå - GLEDER MEG!! Har faktisk kommet til 1,2 karber per knekkebrød! Stor forskjell på karboinnhold på forskjellige frøtyper osv - så jeg har funnet de jeg tror har minst ;) Gleder meg til kveldsmat!!


#220

Nannah sa for siden:

Ja, det forskjell fra produsent til produsent...fx lønner det seg å bruke Solsikkekjerner fra Mølleren...de har minst karber:ja:


#221

mandarin sa for siden:

Mye har de a? Jeg fant noen med 13 per 100 gram :)


#222

matitt sa for siden:

Oh gosh!! Tusen takk Nannah! Disse var gooode! Samboeren min, som ikke lever lavkarbo, synes de var bedre enn vanlige knekkebrød! Også så lettvint å ha noe sånt liggende. Og synes de er skikkelig mettende, mye mer enn vanlige knekkebrød:) Supert!


#223

nomma sa for siden:

OMG.. :w00t: Disse var knall gode.

med brie og heistad appelsinmarmelade ble dette ett fest måltid ;)


#224

Matglad sa for siden:

Har bakt disse flere ganger nå og de er utrolig gode.

Det komiske er at jeg først nå ser at de skal stekes i 1 time og 10 minutter. Jeg har lest det til 10 minutter og ikke skjønt hvordan de kunne bli sprøe av dette. Har derfor stekt de noe lenger, ettertørket i ovnene på 50 grader med åpen dør, og hatt de liggende på benken til videre tørking ett par dager.

For fremtiden ser jeg at jeg slipper denne prosydyren. Heretter blir det steking i 70 minutter og ikke 10 :).


#225

Kitt sa for siden:

I min ovn ble 70 minutter alt for mye!:eek:
Jeg satt og gledet meg til kveldsmat og så var knekkebrødene nesten svarte da klokka ringte!:nedfor::_oppgitt::nedfor:

Egentlig ganske rart, for som regel må jeg litt opp i temperatur eller steketid i min ovn!


#226

Designeren sa for siden:

Jeg har snart spist opp min første porsjon av disse. UTROLIG gode!!! 1000 millioner takk for denne oppskriften! (Og alle de andre oppskriftene jeg har adoptert her inne).

Herlig å kune dele oppskrifter og tips :) Jeg har laget meg en skikkelig fin perm med bilder og alt! :D


#227

ElinN sa for siden:

kan man erstatte fiberhusk med noe annet??


#228

lp3537 sa for siden:

Tusen, tusen takk for denne oppskriften Nanna. Tror faktisk jeg hadde gitt opp dieten hvis ikke det var for knekkebrødet. Jeg var så inmari lei tørt lavkarbobrød. Men nå koser jeg meg med knekkebrød og ost til frokost og kvelds hver dag.

Tusen takk igjen!


#229

Mitena sa for siden:

Jeg vil også gjerne får si tusen takk til Nannah! :blomster: Jeg lagde disse for første gang i går kveld, og synes de er kjempegode! Kommer garantert til å bake disse flere ganger :)


#230

Hjørdis sa for siden:

Har "bakt" knekkebrødene for fjerde gangen:sikle:. Jeg lager alltid dobbel porsjon og fordeler det på tre bakeplater. I dag la jeg silikonbakepapir oppå røra da jeg hadde helt den på bakepapir på platene. Så kjevlet jeg deigen helt flat og jevn. Ble veldig fint og silikonarket var lett og dra av røra etterpå. Ingenting satt fast:) Så var det bare å rute opp og putte i ovnen.

Jeg steiker forøvrig alle tre platene samtidig i varmluft. Går fint det, må bare holde tunga rett i munnen ved stokking og snuing av platene:p

De er helt nydelige Nannah. Jeg leser at det er mange som spiser mye knekkebrød, men man skal nok passe seg for å spise for mange, blir fort for mye karber da;)


#231

Tone-G sa for siden:

Nå står mine i ovnen :sikle:

Gleder meg til å smake de med kvitseissmør, gulost og paprika :sikle:


#232

christine76 sa for siden:

Jeg har også laget disse og de er supergode. Og ungene kommer løpende stadig og spør etter mer "kjeks" :)


#233

aslaug sa for siden:

Ja, det er bare så godt!!!!!:D:D:D Baker 2 g i uka jeg!


#234

Tone-G sa for siden:

Ja, sukk.. Disse var gode :) Min absolutte favoritt :)

Vet ikke hvordan jeg skal klare å holde meg under 20 karber om dagen lenger :lol:

Nanna :love: :klem::suss:


#235

miranda sa for siden:

Tusen takk for en kjempefin oppskrift. Den har gitt meg troen på at jeg skal klare å gå ned mine 20 kg.


#236

Photobscura sa for siden:

Jeg må bare spørre, er det gluten i noen av disse ingrediensene? Venninna mi har nettopp fått utredet bl. a glutenallergi hos både seg og døtrene sine, og leter etter enkle oppskrifter på brødmat uten gluten, melkeprodukter og sukker.


#237

Lullen sa for siden:

Min søster har cøliaki og det eneste hun ikke kan spise i denne oppskriften er krusklakli (det blir lagt av hvete el havre) Det kan hun sikkert bytte ut med noe annet!


#238

Nannah sa for siden:

Det er gluten i hvetekli...havre er jeg usikker på...kan hun bruke havrekli går det jo utmerket! Hun kan sikkert bruke Himaize også om hun ikke er lavkarber:)


#239

Photobscura sa for siden:

Ok ... Hun spiser ikke soya heller, så proteinpulver utgår også.


#240

Tribal sa for siden:

Nå står disse i ovnen :hungry: Venter i spenning :spent:Nam Nam ser veldig godt ut.Tusen takk for oppskrift :)


#241

Lurer* sa for siden:

TUSEN TAKK Nannah, du har gjort min hverdag mye enklere med disse knekkebrødene!


#242

vaskeklut sa for siden:

Atteh, vet du om glutenfrie havregryn inneholder mer eller mindre karber enn hva vanlige gryn gjør? jeg er ikke glutenallergiker, men jeg haaaater kli, og har en pakke havregryn fra mine høykarbodager stående i skapet, fortsatt :o


#243

Photobscura sa for siden:

Dette fant jeg på Wikipedia, gode nyheter:


#244

Hegemor sa for siden:

noen som vet næringsinnholdet i disse pr 100 gram?

skal legge dem inn i en dagbok


#245

Nannah sa for siden:

Det er i underkant av 1 karb pr stk om du deler de i 32 deler...aner ikke hva de veier. Om du veier alle 32 og regner med at det er 28-30 karber...kan du regne deg frem til det:)


#246

Hegemor sa for siden:

Er nettopp ferdig med en blanding

Men Fikk bare 10 knekkebrød ut av blandingen jeg

Skjønner ikke hva jeg har gjort da :/
Hvordan får dere 32 stk ??


#247

Nannah sa for siden:

Da må du ha laget dem veldig tjukke!! Du skal smøre deigen tynt ut :)


#248

Hegemor sa for siden:

Nei dem er tynne

Skal deigen være smurt over hele plata ?

manglet linfrø da, så kan være derfor jeg ikke fikk så stor deig


#249

Jabba sa for siden:

Må bare melde meg inn i englekoret her og skryte av disse!!! Knekkebrødene er kjempegode og så holde de seg kjempelenge!!! Jeg oppbevarer mine i en brødpose i brødskuffa og de holder seg like sprø og gode i mange uker!!!
Takk for SUPER oppskrift!!!


#250

Shadow sa for siden:

Laget disse i formiddag.
Kjeeeempegodt !!!!
Så herlig å kunne spise knekkebrød igjen.
Gubben likte dem også - supert :)


#251

jackymor sa for siden:

Hei Nannah

Er det ikke flere karbohydrater i de knekkebrødene altså?
Ser at det er en del karbo i både solsikkekjerner og kruskakli?

Hvordan har du regnet ut karb-mengder?

Hilsen nybegynner


#252

Lillemy71 sa for siden:

Hei hvordan kom du frem til ant karber i knekkisene?

Jeg fant følgende:
200g solsikkefrø 14.6 g (2 x 7.3g)
50 g linfrø 3g (0,5 x 6g - ikke alle linfrøene vil forbli hele og man må derfor regne litt karber - ser på ulike forum at det er full forvirring hvordan man skal regne for hele og knuste. Men har sett at noe karber har de, så jeg regner med det - better safe than sorry :D)
50g kruskakli 10g (0,5 x 20g)

Dette blir totalt 27,6 karber og dersom man får 32 stk blir jo det faktisk under 1 karb per stk. Bruker du et beregningsprogam eller?


#253

Nannah sa for siden:

Du glemte sesamfrøene!:ja:

Oi, men du har faktisk rett! DEt blir i underkant av 1 karb pr stk faktisk! :heia:


#254

Lillemy71 sa for siden:

Med 50 g sesamfrø i tillegg som er 4,5g kh blir det totalt 32g karber - altså 1 karbe per knekkis!! :D Det er knallbra, gleder meg til å prøve i morgen. Mulig jeg prøver med litt gresskarkjerner i for det er jo så godt.

Nattinatt :)


#255

Nannah sa for siden:

Jeg kjøper solsikkekjerner fra Mølleren...de har 10.5 karber pr 100 g om jeg ikke tar aldeles feil:)


#256

Lillemy71 sa for siden:

Det er helt urolig hvor store forskjeller det er på merkingen av matvarer og spesielt ulike frøtyper. Jeg kan ikke forstå at det kan være over 10 karber i forskjell fra to ulike produsenter - det er helt ulogisk. At det er litt varisajoner pga sesong og jordsmonn (som f.eks med poteter) kan jeg forstå. Mine solsikkefrø er merket med 19 karber per 100 g :eek:, men ettert å ha diskutert med han på den økologiske butikken ble vi enige om at kostfiber nok ikke er trukket fra. Det syndes en del i merkingen for ting som ikke er produsert/pakket her i landet. Har leita litt på nettet og finner alltid det samme, solsikke frø har ca 8-9 netkarber. Se innlegget mitt her:

forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=31834

Uansett så er knekkisene lavkarbo og veldig gode :D Tror jeg skal prøve å blande litt skarp ost (f.eks norzola eller gogonzola picante) oppi og få osteknekkis. Det lukter fis når man steker sånn ost, men akk så godt det er :p


#257

Photobscura sa for siden:

De ble virkelig fantastiske, men jeg lagde dem for tykke, og måtte tørke dem nesten en time ekstra i ovnen på rist ... :o. Tynnere neste gang!


#258

Modesty67 sa for siden:

Kli.....er det kruskakli? :confused:

:-)


#259

Kitt sa for siden:

Jepp!:D

Mine solsikkefrø fra Mølleresn kjøpt på Rema inneholder 7.2 karber! Slett ikke ille!
Og det er ikke karber i linfrø, knust eller ei! Det har jeg bestemt! Noe som er så py må jo være supersunt og kan da pr def ikke inneholde karber!:p:p:p


#260

Nannah sa for siden:

Menijøssenavn!! her har jeg gått rundt i den tro at Møllerens solsikkekjerner har 10,5 karber:eek:
Herlig med 7,2 da :lol: :heia:


#261

Rin sa for siden:

Må bare skrive under på at disse knekkebrødene er helt utrolig gode :sikle: - og som en bonus, SÅ enkle å lage. Nannah er en superhelt!


#262

trillian78 sa for siden:

Jeg tenkte jeg skulle prøve meg på disse knekkebrødene. Men så har kjøkkenvekten min avgått med døden. Er det noen som kan fortelle meg hvor mange desiliter 200 gram solsikkefrø er? :snill:


#263

Kitt sa for siden:

200g solsikkekjerner ble nøyaktig 3.5dl :)


#264

trillian78 sa for siden:

Takk :suss:


#265

Tone-G sa for siden:

I :love: Nanna's knekkebrød :sikle:

Men, jeg har et lite problem, for jeg får nesten ikke løsnet knekkebrødene fra bakepapiret når de er ferdige. Er det noen som har et godt tips til meg?


#266

Jabba sa for siden:

Legg bakepapiret med knekkebrødene over på rist med en gang de er ferdig stekt.....


#267

wollafruen sa for siden:

Disse fikk jeg veldig lyst til å lage :)

Men går det uten fiberhusk og solsikkekjerner?

Evt. hva kan jeg erstatte med?


#268

Tone-G sa for siden:

Skal det ligge litt med bakepapiret på da eller?
For jeg la det på rist med en gang, men fikk ikke av bakepapiret:)


#269

Nannah sa for siden:

Du må ikke ha for våt deig...la deigen/røra hvile til vannet er absorbert av fiberhusken.


#270

aslaug sa for siden:

Jeg er blitt storspiser av disse knekkebrødene, elsker de bare!!
Prøvde en ny variant i går, erstattet halvparten av solsikkekjernene med gresskarkjerner.
Det ble veldig godt,det også!:):)


#271

Tone-G sa for siden:

Tusen takk Nanna, det er nok der feilen ligger.. Jeg hiver det over på bakepapiret med en gang jeg har blandet det sammen :ja:


#272

neelam sa for siden:

Tusen takk, fra meg også!

Laget de for første gang i går - og serverte dem, sammen med godt smør, som "brød" før biffmiddagen til hele familien i dag.
Små og store likte virkelig sorten;0)

En nydelig intro til lavkarbomat:)


#273

tropico sa for siden:

:heia::heia::heia::heia:

Nydelige knekkebrød! Blir vanskelig å begrense seg!
Tusen takk Nannah!

:heia::heia::heia::heia:


#274

BlirFjong sa for siden:

Forøvrig kjempegode med masse hjemmelaget rekesalat på. Nam nam! :)


#275

Nannah sa for siden:

I dag har jeg tenkt å bake en porsjon m gresskarkjerner i :ja:


#276

BlirFjong sa for siden:

Høres godt ut! Har også vurdert å lage en porsjon med 50/50 gresskarkjener og solsikkekjerner i! Har du prøvd det?


#277

anita3 sa for siden:

hva mener du med litt søtt i oppskriften,hva bruker du og ca hvor mye?


#278

Nannah sa for siden:

En ørliten sprut m flytende Natren bruker jeg.


#279

Photobscura sa for siden:

Jeg har ikke brukt noe søtt, og de er knallgode uten! :)


#280

aslaug sa for siden:

Jeg gjør det nå fordi jeg ble opplyst om at man ikke skal spise for mye sosikkekjerner. Det er kjempegodt med gresskarkjerner også!!!!:D:D


#281

BlirFjong sa for siden:

Det kan jeg tro, men hvorfor skal man ikke spise for mye solsikkekjerner? Har jeg ikke hørt før!


#282

Nannah sa for siden:

Det er selvfølgelig en smaksak...jeg bruker alltid bittelitt søtt i brødvarer, synes det tar vekk "råsmaken" av fex kli, men d er helt unødvendig for resultatet:)


#283

Karla sa for siden:

Søren klype. Har blandet sammen alt nå, og ovnen er ferdig oppvarmet, men ser at jeg ikke har Fiber Husk likevel!? Kan jeg bruke
Johannesbrødkjernemel??

Ser det er mange andre som også spør hva som kan erstatte Fiber Husk...
Håper på snarlig svar.


#284

Karla sa for siden:

Svarer meg selv: JA! Det gikk fint med 3 ts Johannesbrødkjernemel! :)

Nyydelige knekkebrød, mannen sa også at det var de beste knekkebrødene han har smakt, og jeg er sannelig enig! Takk Nannah!

:D


#285

Rin sa for siden:

Disse knekkebrødene er så gode at det definitivt føltes som oppgradering å bruke dem istedet for ritz-kjeks under god brie og annen assortert ost. :)


#286

Nannah sa for siden:

50/50 solsikke og gresskarfrø var helt utmerket:)
Færre karber gir det også!


#287

Mosepjusk sa for siden:

Disse skal testes i kveld! Gleder meg!


#288

StegforSteg sa for siden:

Ah godt - da skal jeg bake disse i dag :) :)


#289

Kitt sa for siden:

Det må jeg prøve til helgen!:)
Kanskje jeg klarer å la være å svi dem denne gangen!:o;)


#290

Ferskenbeinet sa for siden:

50/50 solsikkefrø og mandler er og kjempegodt og gir færre karber!

Jeg pleier og å bytte ut saltet med to små buljongterninger. mmm


#291

slektskap sa for siden:

Testet for første gang i dag tidlig - og ble ganske fornøyd!

MEN, det var jo noe dritt å få det utover papiret - noen gode tips?

Og MÅ det være så mye fiberhusk i? Er vel det som gjør at det henger sammen på et vis, men utenom JBK som er nevnt over her, finnes det andre alternativer?


#292

Mosepjusk sa for siden:

Og det gjorde jeg. Hadde selvfølgelig ikke sesamfrø, men erstattet det med litt mer solsikkefrø og kli.
De ble supre!! Tusen takk for oppskrift :blomster:


#293

GKS sa for siden:

Oj...disse skal prøves!! :D:D


#294

Gerd sa for siden:

Kjempegode :ja:
Jeg lager tilsvarende, bruker f.eks forskjellige nøtter. Veldig gode med hakka valnøtter.
Jeg bruker bare halvparten av saltmengden, ikke søtstoff og 0,5dl mer vann. Mer vann for da er det enklere å bre utover stekeplata.


#295

Mosepjusk sa for siden:

Ja, det var kanskje ikke så dumt. Min deig ble litt smuldrete på en måte,
og jeg måtte lissom "klappe" den sammen med slikkepotten. Tester med litt mer vann neste gang!
Takk for tipset, Gerd :smile:


#296

Gerd sa for siden:

Vannet damper bort uansett :ja:
Jeg pleier steke de med døra litt på gløtt den siste halvtimen :)


#297

Nannah sa for siden:

Nå måtte jeg sjekke saltmengden her og har justert den...jeg bruker nemlig heller ikke så mye som 1 ts! Men en liten dråpe Natren det vill jeg ha...det synes jeg demper klismaken:)


#298

GKS sa for siden:

Nå har jeg bakt en posjon knekkebrød....NAMME!! Dem var supergode jo! :D


#299

Karla sa for siden:

Jeg tenkte at en slikkepott ble for plundrete, så jeg brukte en spiseskje og fordelte det fint utover. Gikk fint, men tar litt tid å få det jevnt.


#300

LilleM0r sa for siden:

Deilige knekkebrød!! Og særlig etter at jeg gjorde som Gerd - siste tiden med ovnsdøren oppe samt at jeg senket temeraturen til 150 grader.
Ellers blir de faktisk brent i min ovn og da var de ikke gode...:p


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.