< Tilbake til oversikten

Nannahs supergode knekkebrød!

#1

Nannah sa for siden:

Jeg ble så inspirert av frokost-tv og hjemmelagde knekkebrød så jeg laget min egen variant. Og de ble bare såååå gode!!!

200 g solsikkekjerner
1dl linfrø(50g)
1dl sesamfrø(50g
2,25 dl kli (50g
2ss fiberhusk
1/2 ts salt
litt søtt
5dl vann

Rør sammen deigen...la den hvile i ti min så fiberhusken får svelle... og smør utover bakepapir på to plater og rut opp med pizzahjul.
Jeg fikk 32 skiver. Stek begge platene samtidig i varmluft 160g 1t 10 min..la platene bytte plass to ganger underveis, og snu dem med forsiden inn
Om du ikke har varmluftsovn øk temperaturen til 180 og stek et brett av gangen.

Jeg som elsker alt som er sprøtt!!! Er i extase :heia:

Og ja...bare i underkant av 1 karb pr stk :D

Lenke med bilder: hanseloggretel.blogspot.com/2011/06/nannahs-knekkebrd.html


#2

nellie sa for siden:

Disse skal jeg lage når jeg får lønn:)


#3

Nannah sa for siden:

Ja, de ble virkelig gode! :heia:


#4

AnneBer sa for siden:

Bruker du frø og solsikkekjerner som de er? Eller knuser du de til mel?


#5

Carisma sa for siden:

Hakker du solsikkekjernene noe, eller blander du alt helt?


#6

Nannah sa for siden:

Alt er helt:ja:


#7

Carisma sa for siden:

Genialt! Jeg må ha noe frokost jeg kan spise i bilen nå når jeg begynner å jobbe, og disse går nok definitivt bedre enn cottage cheese til det ja :D


#8

AnneBer sa for siden:

Har to plater i ovnen nå:) Jeg tåler ikke kli (gluten), men jeg byttet med havremel (glutenfrie havregryn som jeg kjører i elektrisk kaffekvern), det blir spennende. Jeg oppdaget at det gjelder å være rask, få deigen utover mens den bare er røre (Fiberhusk gjør at det stivner etter et par minutter), brett nr en blir jevnere og penere enn brett nr to:o

Takk for oppskrift Nannah!


#9

AnneBer sa for siden:

Det blir mer karbo med havremel, men jeg holder meg nok innenfor min grense..


#10

Engelen sa for siden:

Disse skal bakes i kveld!!!!!!!!!!!!


#11

AnneBer sa for siden:

Dette er de beste knekkebrødene jeg har smakt :)


#12

Nannah sa for siden:

Ja,ikke sant!! :heia:


#13

Mona S sa for siden:

Åh, disse skal jeg prøve, jeg savner noe å ha krydderosten på!


#14

Charlott sa for siden:

Disse skal jeg lage i dag :D


#15

Carisma sa for siden:

De funket kjempefint! Jeg heiv oppi et par never gresskarfrø også siden jeg har dilla på det :) Men jeg tror jeg skal putte oppi litt smør og/eller olje neste gang...


#16

Øystein sa for siden:

Tusen takk!!! :)

Dette er jo knekkebrød!
Får nesten litt følelsen av at jeg skeier ut når jeg spiser disse :D


#17

Nannah sa for siden:

Ikke ta fett i, Carisma...da tror jeg ikke du får dem like sprø!

Hyggelig at du liker dem Øystein:)


#18

Engelen sa for siden:

Knekkebrødene ble kjempegode. Tusen takk for super oppskrift!


#19

Sothøna sa for siden:

Jeg holder på med disse nå,
men...jeg har ikke varmluftsovn,
skal jeg likevel bruke samme tempratur og tid, som dere??:o

Noen som vet??


#20

Sothøna sa for siden:

Første brett ute av ovnen nå,
og de ble knallgode :ja:

Takk for supergod oppskrift Nannah :heia:

Og ja, det holdt med 140 grader på nederste rille
i vanlig stekovn, tiden brukte jeg den samme.


#21

Nannah sa for siden:

Og de blir faktisk enda bedre dagen etter!! men må ligge i tett metallboks:ja:


#22

Sothøna sa for siden:

Ok, ja men da er det bare å begynne å glede seg til frokosten i morgen da :D


#23

riho77 sa for siden:

Hei! Må innrømme at jeg ikke er helt inne på dette med bakeingredienser. Har vel aldri prøvd ut så mye som nå når jeg baker lavkarbobrød, men nå har det vært godt å prøvd noe annet. Kli, her på de 2 butikkene vi har, har de noe som heter havrekli, er det dette dere bruker? Eller er det noe som heter bare Kli? Og hvordan oppbevarer dere dem? Som vanlige knekkebrød? :o


#24

Nannah sa for siden:

Havrekli har for mange karber...det skal stå bare kli lr kruska-kli på pakka. De må oppbevares i en tett metallboks for å holde seg sprø:)


#25

Carisma sa for siden:

Jeg har mine i en halvåpen plastboks på kjøkkenbenken (fikk ikke plass til alle og lukket lokket :flau:) Og de er som nybakte fortsatt. 3 dager siden.


#26

riho77 sa for siden:

:-) Så etterpå at du hadde skrevet tett metallboks 2 hakk lenger opp.
:o Kruskakli har jeg jo i skapet da av alle ting, bruker det i brødet.... Suverent, da blir det knekkebrød imorra.... :-) Håper det komme inn i butikken igjen snart, har visst vært noe tull med levrandørene.....

Tusen takk for svar! :-)


#27

Evalett sa for siden:

Jeg er nesten i himmelen - dette ga en ny giv til en som er litt matlei. De er utrolig gode, og jeg må snart lage ny porsjon (får ikke ha den i fred :hjelp:. Tusen takk for denne oppskriften :-)


#28

riho77 sa for siden:

De var knallgod! :) Å så enkel å lage med enkle ingredienser! Tusen takk for ei knallbra oppskrift!


#29

Toneg sa for siden:

disse skal jeg bake i morra, så det blir spennende :) fin frokost må det jo bli med CC og kanel på, evnt litt bær oppå der.
Har dere prøvd de med makrell itomat på?


#30

Charlott sa for siden:

Makrell i tomat har nok litt for mage karber for meg, men har spist dem med en solid skive meierismør og ost ... :siklesmiley: Skummelt gode de der!


#31

Toneg sa for siden:

takk ja selvsagt, tenkte ikke på karboen i makrell i tomat. Smør og ost høres supert ut ja:)


#32

Brimstone sa for siden:

disse må jeg prøve! Nannah, vet du om fiberhusk er det samme som psyllium husk?


#33

Nannah sa for siden:

Jepp, det er det! :ja:


#34

Brimstone sa for siden:

Tusen takk! Da blir det knekkebrød på meg snart :D


#35

Michelin sa for siden:

Må prøves :sikle:


#36

Toneg sa for siden:

snakk om å være galen, nå halv 2 på natta en lørdagskveld, så er knekkebrøan ferdig stekt. Gud for en lykke :) holdt jo på å svelte ihjel. Smør og greddost på.. SUKK


#37

Fanteri sa for siden:

Denne må testes ut, må bare kjøpe ingredienser først:)


#38

journey sa for siden:

Dette er de beste lavkarboknekkebrødene jeg noen gang har smakt! Har prøvd litt forskjellige oppskrifter, men noen smaker egg og et annet slag jeg prøvde smakte tran. Men disse var utrolig gode og ikke minst sprø! :)

Tusen takk for super oppskrift! :)


#39

BlirFjong sa for siden:

Nå er jeg spent! Satt akkurat mine i ovnen.. Har en følelse av at de kanskje blir litt tykke.. hmm.. får se :)


#40

Ivory sa for siden:

Knallgode knekkebrød! :D

Takk for oppskrift :heia:


#41

Angel!! sa for siden:

Da var mine knekkebrød og ferdige. De er jo fantastiske:)
Takk for oppskrift:D


#42

BlirFjong sa for siden:

Kjempegode!
Har laget dem to ganger allerede.. Men den ene platen min blir alltid litt myk i midten selv om jeg snur dem slik det står i oppskriften.
Tror det er ovnen sin feil.


#43

if_else(carbo&lt;good) sa for siden:

Mener du å si at det er 1.5 kh per plate rundstykke? altså 3 kh på hele deigen?

Og hvor får jeg kjøpt fiberhusk?


#44

BlirFjong sa for siden:

[quote=if_else(carbo


#45

timich sa for siden:

Jeg kjøpte kruska-kli i dag, men nå ser jeg at det står på pakken: Ingredienser: Hvetekli. Har jeg kjøpt feil da?:confused:


#46

SuperMamma sa for siden:

Hvilken Kruskakli brukte du?
Ser nå at Møllerens har 18,5 karber mens Regal sin har bare 9


#47

Pandora sa for siden:

De var bare kjempegode - alle i familien enige :)

Tusen takk til Nannah:heia:


#48

BlirFjong sa for siden:

Håper det er greit at jeg delte oppskriften med noen kolleger. De fikk smake og var veldig imponert :)


#49

Lapplisa sa for siden:

Kjempegode! Og raskt:D. Dette blir favoritten LENGE.:)


#50

tina therese sa for siden:

jeg lagde disse nå men det ble vist knekkebrød uten knekk...:o
de ble myke som et tynt brød..
veldig gode på smak men jeg hadde håpet på knekk i brødet også..:p
stekte jeg dem for kort?
fulgte det som stod på oppskriften og det begynte å rulle seg litt oppover i kantene-men så ikke særlig gyldent ut på en måte...
har satt det ene brettet inn i ovnen igjen nå for å se om det blir knekk når jeg steker de litt til...:D


#51

tina therese sa for siden:

hahahahaha!!!
jeg skjønner nå hva jeg har gjort feil-for jeg så vist ikke at det stod
EN time og TI minutter-men trodde det stod BARE TI minutter....:_plystre:
ikke rart knekket i knekkebrødet ikke var tilstede!!!


#52

Lizzi sa for siden:

Har de i ovnen nå :) gleder meg til å smake :D


#53

Jabba sa for siden:

Hvor lenge holder disse seg i tett boks ?
Er disse også i kategorien "lavkarbobrød" og kan dermed være en partystopper?


#54

Nannah sa for siden:

Tja, partystopper og partystopper...kommer helt ann på hvilken kostholdsfilosofi du følger og hva kroppen din tåler.
Holder seg fint 2-3 uker i tett metallboks:)


#55

Brimstone sa for siden:

Bakte dem i dag. NOM NOM NOM!!!!!! :D
Fint at de holder seg så lenge, men tror ikke mine overlever i 2-3 uker, blir nok oppspist på et blunk :p

Tusen takk igjen Nannah, for fantastisk oppskrift!


#56

BlirFjong sa for siden:

Noen som har prøvd å steke mer enn to brett samtidig?
De er så utrolig gode så jeg kunne tenke meg å lage dobbel porsjon, sambo og jeg spiser de jo opp på null komma svisj ;)


#57

Mocca :) sa for siden:

Fantastisk gode knekkebrød. Nam Nam!

Takk for flott oppskrift!


#58

Nannah sa for siden:

Vi har en porsjon i minst 10 dager... prøver å ikke spise for mye brød.

Tror det blir vanskelig å få varmlufta til å sirkulere med flere brett enn to.


#59

BlirFjong sa for siden:

Vi har en porsjon i 3-4 dager bare :O
Men sambo har med seg til lunsj og han spiser MANGE gitt.. hehe..


#60

Karissima sa for siden:

Kruskakli ?????? Hadde ikke det så jeg laget med speltkli. De ble kjempegod men hvis det er kruskakli som egentlig skal i vil jeg gjerne bruke det neste gang.


#61

Tulip73 sa for siden:

Nydelige knekkebrød. Falt i smak hos hele familien, så her blir det storproduksjon :D


#62

Nannah sa for siden:

Kruska kli er bare et "Brand name" vanlig hvetekli går helt fint, aner ikke hva spelt kli har i karebr, men det er jo en hvetesort så jeg antar det går like bra:ja:


#63

Karissima sa for siden:

Takk for svaret :) Ikke flere knekkebrød igjen så må lage en ny porsjon og da prøver jeg med kruska kli :hungry:


#64

Michelin sa for siden:

Lagde disse i går og de var kjempegode, d e så fint å ha nåkka småtteri på lur når man bare e litt sulten :sikle: kan hende æ må lage en porsjon å ta med mæ på sydentur....:kul:


#65

Arnhild sa for siden:

Nå står det knekkebrød i ovnen, nå er jeg spent! Jeg også eeeelsker alt som knaser :D


#66

Arnhild sa for siden:

:sikle: Ja, de er kjempegode!! Tusen takk for en super oppskrift :blomster:


#67

Karbosara sa for siden:

Lurer på om man kan bruke soyaflokker i stedet for fiberhusk...glemte å kjøpe i dag...


#68

Michelin sa for siden:

Fiberhusk fungerer som bindemiddel for å få det til å henge sammen, men æ vet ikkje om soyaflokker har samme effekten...


#69

Nattesjel sa for siden:

Dette var nammenam! :D


#70

Nannah sa for siden:

Soyaflokker har IKKE samme effekten.


#71

Michelin sa for siden:

knekkisan va kjempego', guttan på jobb gjorde store øya da æ smurte på et tjukt lag meierismør og heiv 4 lag ost på toppen ;)

Men æ rapa fuglefrøsmak leeenge etterpå :rodme: mulig de ble litt for godt stekt, ovnen min e litt tøff! Får prøve å skru ned litt neste gang :)


#72

Luna* sa for siden:

Disse gleder jeg med til å prøve. Takk for at du deler Nannah :blomster:


#73

mizzzzy sa for siden:

Når jeg smører utover bakepapiret, blir det så åpent i mellom på en måte, som det ikke henger sammen, så jeg følte jeg måtte lage tykkere lag, altså fikk bare 1 og 1/3 brett... Har jeg gjort feil da? De står i ovnen nå og ser ut til å bli sprøe og fine:)


#74

Nannah sa for siden:

Viktig å ha i fiberhusk og smør ca 1/2-1 cm tjukt lag..ta halve massen av gangen på et bakepapir og dra utover med en slikkepott:)


#75

mizzzzy sa for siden:

tusen takk! selv om jeg ikke fikk så mange kanskje som jeg burde, er de super super gode!!!


#76

mizzzzy sa for siden:

datteren min på 4 har overnattingsbesøk fra barnehagen, og de fikk litt chips. Nå ville de heller ha knekkebrøden fremfor chipsen! det må jo regnes som et rimelig godt tegn. Og de spiser dem uten pålegg, bare som snask!!!


#77

Arnhild sa for siden:

Jeg skjønner dem godt, jeg :D


#78

Charl8 sa for siden:

Jeg bakte disse knekkebrødene i går kveld, og var faktisk veldig skepisk, synes ikke det så så gode ut, men spiste ett til frokost i dag tidlig, og gjett om jeg ble positivt overrasket. Så utrolig godt det smakte! Er helt i himmelen jeg nå! Jeg som trodde at jeg aldri fikk spise knekkebrød igjen :heia::heia:


#79

Tulip73 sa for siden:

Jeg bruker fingrene og klapper den forsiktig utover. Fungerer best når røra har stått ett par minutter.



#81

Nannah sa for siden:

Hyggelig å få så mange koselige tilbakemeldinger! Tusen takk:love:

Fiberhusk er et tykkningsmiddel som fåes i helsekost og hos enkelte dagligvarebutikker:)


#82

Jabba sa for siden:

Hvor mye er "litt søtt" og hva bruker dere? Jeg har Splenda og Stevia i skapet.....


#83

BlirFjong sa for siden:

Jeg bruker veldig lite søtt.. bare en liten klype med pekefinger og tommel i splenda-boksen.. ytterst lite med andre ord. Og savner ikke mer søtt i heller :)


#84

Jabba sa for siden:

OK - takk!!!


#85

aslaug sa for siden:

Jeg må også lage de i stekovnen, så nå lurer jeg på om jeg skal ta begge bretta på en gang i ovnen, eller ett og ett?
Hva gjør dere?:):)


#86

Max sa for siden:

Dette var gode knekkebrød ja, Nannah :)


#87

Carisma sa for siden:

Som i oppskrifta, to brett om gangen :ja: Men med stekeovn, mener du uten varmluft?


#88

aslaug sa for siden:

Ja uten varmluft:), var ikke helt klar der nei!


#89

Lullen sa for siden:

Nå har jeg printet ut oppskriften, så må jeg få kjøpt inn det jeg trenger! lørdag blir en god dag å lage de på :)


#90

Sothøna sa for siden:

Steker ett brett om gangen i vanlig gammeldags stekeovn ja :)


#91

Babycherry sa for siden:

Denne skulle jeg absolutt ha prøvd. Men er det oen som vet om det går an å bruke noe annet enn fiberhusk? Ketolyse bakemix feks??? Og hvor mye i tilfelle?


#92

aslaug sa for siden:

Takk skal du ha, da lages det i dag!!!!!:D:D


#93

Frk.Sofie sa for siden:

Problemer med å få tak i fiberhusk i vanlig butikk jeg, må det kjøpes på helsekost?


#94

if_else(carbo&lt;good) sa for siden:

Ja. :)


#95

Jabba sa for siden:

Jeg har kjøpt Fiberhusk på MEga!


#96

Charlott sa for siden:

Og jeg på ICA :)


#97

lb1962 sa for siden:

Da har også jeg testet disse! Veldig gode :). Men jeg smurte deigen på bakepapir, og deigen satte seg skikkelig fast:confused:...måtte fjerne papiret fra knekkebrødene da de var kalde. Skulle jeg tatt brødene av papiret før de ble lkalde kanskje? Bruker dere bakepapir eller hva? Føler meg skikkelig amatør...selv om jeg har bakt mye gjennom årene:cool:


#98

Carisma sa for siden:

Hvis du har en Smart Club i nærheten er det endel billigere der enn helsekost :ja:


#99

Nannah sa for siden:

Bruk bakepapir og ta det bort mens knekkebrødene er varme...to brett om gangen kan du bare steke om du har varmluftovn...:)


#100

Frk.Sofie sa for siden:

Takk:)


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.