Jeg ble så inspirert av frokost-tv og hjemmelagde knekkebrød så jeg laget min egen variant. Og de ble bare såååå gode!!!
200 g solsikkekjerner
1dl linfrø(50g)
1dl sesamfrø(50g
2,25 dl kli (50g
2ss fiberhusk
1/2 ts salt
litt søtt
5dl vann
Rør sammen deigen...la den hvile i ti min så fiberhusken får svelle... og smør utover bakepapir på to plater og rut opp med pizzahjul.
Jeg fikk 32 skiver. Stek begge platene samtidig i varmluft 160g 1t 10 min..la platene bytte plass to ganger underveis, og snu dem med forsiden inn
Om du ikke har varmluftsovn øk temperaturen til 180 og stek et brett av gangen.
Jeg som elsker alt som er sprøtt!!! Er i extase :heia:
Har to plater i ovnen nå:) Jeg tåler ikke kli (gluten), men jeg byttet med havremel (glutenfrie havregryn som jeg kjører i elektrisk kaffekvern), det blir spennende. Jeg oppdaget at det gjelder å være rask, få deigen utover mens den bare er røre (Fiberhusk gjør at det stivner etter et par minutter), brett nr en blir jevnere og penere enn brett nr to:o
De funket kjempefint! Jeg heiv oppi et par never gresskarfrø også siden jeg har dilla på det :) Men jeg tror jeg skal putte oppi litt smør og/eller olje neste gang...
Hei! Må innrømme at jeg ikke er helt inne på dette med bakeingredienser. Har vel aldri prøvd ut så mye som nå når jeg baker lavkarbobrød, men nå har det vært godt å prøvd noe annet. Kli, her på de 2 butikkene vi har, har de noe som heter havrekli, er det dette dere bruker? Eller er det noe som heter bare Kli? Og hvordan oppbevarer dere dem? Som vanlige knekkebrød? :o
:-) Så etterpå at du hadde skrevet tett metallboks 2 hakk lenger opp.
:o Kruskakli har jeg jo i skapet da av alle ting, bruker det i brødet.... Suverent, da blir det knekkebrød imorra.... :-) Håper det komme inn i butikken igjen snart, har visst vært noe tull med levrandørene.....
Jeg er nesten i himmelen - dette ga en ny giv til en som er litt matlei. De er utrolig gode, og jeg må snart lage ny porsjon (får ikke ha den i fred :hjelp:. Tusen takk for denne oppskriften :-)
disse skal jeg bake i morra, så det blir spennende :) fin frokost må det jo bli med CC og kanel på, evnt litt bær oppå der.
Har dere prøvd de med makrell itomat på?
snakk om å være galen, nå halv 2 på natta en lørdagskveld, så er knekkebrøan ferdig stekt. Gud for en lykke :) holdt jo på å svelte ihjel. Smør og greddost på.. SUKK
Dette er de beste lavkarboknekkebrødene jeg noen gang har smakt! Har prøvd litt forskjellige oppskrifter, men noen smaker egg og et annet slag jeg prøvde smakte tran. Men disse var utrolig gode og ikke minst sprø! :)
Kjempegode!
Har laget dem to ganger allerede.. Men den ene platen min blir alltid litt myk i midten selv om jeg snur dem slik det står i oppskriften.
Tror det er ovnen sin feil.
jeg lagde disse nå men det ble vist knekkebrød uten knekk...:o
de ble myke som et tynt brød..
veldig gode på smak men jeg hadde håpet på knekk i brødet også..:p
stekte jeg dem for kort?
fulgte det som stod på oppskriften og det begynte å rulle seg litt oppover i kantene-men så ikke særlig gyldent ut på en måte...
har satt det ene brettet inn i ovnen igjen nå for å se om det blir knekk når jeg steker de litt til...:D
hahahahaha!!!
jeg skjønner nå hva jeg har gjort feil-for jeg så vist ikke at det stod
EN time og TI minutter-men trodde det stod BARE TI minutter....:_plystre:
ikke rart knekket i knekkebrødet ikke var tilstede!!!
Tja, partystopper og partystopper...kommer helt ann på hvilken kostholdsfilosofi du følger og hva kroppen din tåler.
Holder seg fint 2-3 uker i tett metallboks:)
Noen som har prøvd å steke mer enn to brett samtidig?
De er så utrolig gode så jeg kunne tenke meg å lage dobbel porsjon, sambo og jeg spiser de jo opp på null komma svisj ;)
Kruskakli ?????? Hadde ikke det så jeg laget med speltkli. De ble kjempegod men hvis det er kruskakli som egentlig skal i vil jeg gjerne bruke det neste gang.
Kruska kli er bare et "Brand name" vanlig hvetekli går helt fint, aner ikke hva spelt kli har i karebr, men det er jo en hvetesort så jeg antar det går like bra:ja:
Lagde disse i går og de var kjempegode, d e så fint å ha nåkka småtteri på lur når man bare e litt sulten :sikle: kan hende æ må lage en porsjon å ta med mæ på sydentur....:kul:
Når jeg smører utover bakepapiret, blir det så åpent i mellom på en måte, som det ikke henger sammen, så jeg følte jeg måtte lage tykkere lag, altså fikk bare 1 og 1/3 brett... Har jeg gjort feil da? De står i ovnen nå og ser ut til å bli sprøe og fine:)
datteren min på 4 har overnattingsbesøk fra barnehagen, og de fikk litt chips. Nå ville de heller ha knekkebrøden fremfor chipsen! det må jo regnes som et rimelig godt tegn. Og de spiser dem uten pålegg, bare som snask!!!
Jeg bakte disse knekkebrødene i går kveld, og var faktisk veldig skepisk, synes ikke det så så gode ut, men spiste ett til frokost i dag tidlig, og gjett om jeg ble positivt overrasket. Så utrolig godt det smakte! Er helt i himmelen jeg nå! Jeg som trodde at jeg aldri fikk spise knekkebrød igjen :heia::heia:
Jeg bruker veldig lite søtt.. bare en liten klype med pekefinger og tommel i splenda-boksen.. ytterst lite med andre ord. Og savner ikke mer søtt i heller :)
Denne skulle jeg absolutt ha prøvd. Men er det oen som vet om det går an å bruke noe annet enn fiberhusk? Ketolyse bakemix feks??? Og hvor mye i tilfelle?
Da har også jeg testet disse! Veldig gode :). Men jeg smurte deigen på bakepapir, og deigen satte seg skikkelig fast:confused:...måtte fjerne papiret fra knekkebrødene da de var kalde. Skulle jeg tatt brødene av papiret før de ble lkalde kanskje? Bruker dere bakepapir eller hva? Føler meg skikkelig amatør...selv om jeg har bakt mye gjennom årene:cool:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.