Rin sa for siden:
Sveip opp fra bunnen av skjermen så du får dradd opp den menyen som bor der, og klikk på hengelåsen i sirkelen helt til høyre øverst.
Rin sa for siden:
Sveip opp fra bunnen av skjermen så du får dradd opp den menyen som bor der, og klikk på hengelåsen i sirkelen helt til høyre øverst.
mereo sa for siden:
Beste tipset er å ta paracet og bare gå å legge seg.
Det gjorde jeg, opplevde samme som deg. (Nå var jeg vel dobbelt dopa også! smertestillende og beroligende før de trakk tanna.)
kennygirl sa for siden:
Begynte å lure på om det var noe galt, men siden det er flere som har opplevd det samme kan jeg ta det med ro :)
mereo sa for siden:
Vel og merke jeg var så dust da jeg trakk de to første at jeg glemte å ta smertestillende før jeg sovna.. Jeg ville vel helst dø når da våkna.
Carisma sa for siden:
Kan rapportere at easy tran letter jobben noe, er hvertfall bedre enn sprøyte.
kennygirl sa for siden:
Har nytt spørsmål i dag:
Jeg skal pusse opp badet og lurer på om jeg må søke? Vanskelig å finne ut av det på nett syns jeg. Fant noe fra 2012 om at en ikke trenger å søke, men gjelder det fortsatt?
Er andelsleilighet i borettslag, er det egne regler for det?
annex sa for siden:
Hvordan går det med putten til Kanutten?
Kitt sa for siden:
Kontakt styret i borettslaget. Ofte pusses alle badene opp samtidig på anbud. Kanskje det foreligger noen slike planer? Eller de har regler som må følges?
Kanutten sa for siden:
Jeg kunne kutte ut putten ca 3 uker etter at jeg begynte på denne adrenalinsenkende medisinen. Jeg har ikke vært hos ham på 3/4 år! Før det gikk jeg jo to ganger i uka i over to år....
Marella77 sa for siden:
Hvor mye av lønnen sin får på på AAP?
Er det 60%?
Kanutten sa for siden:
Jepp!
mereo sa for siden:
klaske panna jeg leste AFP! Å det jeg tenkte var "ere ikke slutt på sånt a?"
Kanutten sa for siden:
:lol:
Kanutten sa for siden:
Når kan jeg fjerne stingene i navlen etter 1-port kikkhullssak? Jeg ble operert på onsdag forrige uke og fikk ikke helt med meg når jeg kunne fjerne stingene. Vet at seks dager er normalt for overflatesuturer så da er det vel greit at jeg tar dem bort i morgen?
Kitt sa for siden:
De har gått tilbake til 10- 14 dager de fleste steder, har jeg skjønt. Så om de ikke er forferdelig irriterende ville jeg latt dem sitte litt til. :)
Marella77 sa for siden:
Ahaaaa!! Genialt! Tusen takk!!! :-)
Marella77 sa for siden:
Tusen takk! Og ufør? Prosent av AAP?
Kanutten sa for siden:
Har ikke peiling! Lurer på det selv for jeg har to poder som begge har fått beskjed om å søke på ung ufør.
Marella77 sa for siden:
Tror ung ufør har en minstesats på 2,44G om man ikke har tjent mer før... Lykke til ;)
sonim sa for siden:
Bruker spørre meg selv om hva alternativets konsekvenser er. Er konsekvensene fysisk varig skade som kan gi mèn i livet er valget lett.
sonim sa for siden:
Trodde det var 66% jeg? Jaja, uansett en meget god pensjon for de som kan velge dette.
Tilsvarende privatpensjon med like gode vilkår koster skjorta....kanskje derfor veldig få har privat pensjon som er like bra som AFP utbetaling og er like billig... (finnes vel ikke)
Kitt sa for siden:
Uføre pensjon regnes ut som alderspensjon. Den beregnes ut i fra det du har tjent så langt i livet, pensjonspoengene dine.
Så legger de til evnt tilleggspensjon og trekker deg 15% om du er gift eller registrert samboer.
Så får du særfradrag og lav skatt pga redusert skatteevne. Jeg har nå 10% skatt mot 27% tidligere.
Ung ufør har en noe høyere grunnpensjon, men er svært vanskelig å få, da du må bevise at du var svært syk og totalt ute av stand til å tjene noe som helst før fylte 26år.
Er du heldig, har du en elller annen forsikring enten privat eller gjennom jobben. Vi har blitt lurt av et forsikringsselskap og fikk desverre ikke slettet gjelden vår da jeg ble ufør, men jeg hadde en god ordning gjennom jobben og får nesten 9000,- ekstra i måneden, inkl barnetillegg, gjennom dem.
Ja, og så har de halvert studielånet mitt, så den kvartalsvise summen jeg skal betale er mye mindre enn før og det er nedbetalt om få år.
Tror jeg har fått med det meste nå. trøtt i trynet av sykt barn midt på natten :p
Vibeke-67 sa for siden:
I vårt borettslag må man kontakte styret og få godtkjent oppussingsplanen for å forsikre at man kan gjøre det man har planlagt. Hos oss er mange ventilasjonskanaler ødelagt på grunn av oppussing som ikke er godtkjent og som sperrer kanalene.
Supera sa for siden:
Hvis man har en hals som gjør det vondt å svelge, men har verken slim eller (tørr)hoste, hva skal man da ta? Føler ikke at det hjelper så mye med halsdrops. Jeg har ikke feber, så det er nok bare en halsbetennelse. Jeg hadde slimløsende hostesaft og det hjalp ikke. Vil det hjelpe med hostesaft for tørrhoste kanskje?
mereo sa for siden:
Is og kalde ting.
Har du halsbetennelse kan varme gjøre det verre.
Supera sa for siden:
Jeg trodde det var motsatt? At varme drikker var anbefalt? Jeg foretrekker kalde drikker, så det hadde passet meg helt fint hvis jeg bør drikke kaldt.
Jeg kan svelge tilnærmet normalt nå, så jeg har blitt mye bedre allerede. Hostesaften hjalp litt likevel, måtte bare gi det litt mer tid. Det var som om den la seg som en hinne over halsen der det var sårt.
TrillTrall sa for siden:
Siden bakterier trives godt i kroppstemperatur og litt over det så er det vel anbefalt at det er lurt med kald drikke. Jeg spurte en gang en sykepleiervenninne om jeg heller burde bruke kalde omslag enn varmeflaske da jeg hadde uvi og smerter og fikk ganske enkelt til svar - "Bruk det du selv synes lindrer mest". :)
mereo sa for siden:
Da jeg hadde kronisk halsbetennelse før jeg tok mandlene, fikk jeg beskjed fra legen om å holde meg unna varm drikke.
mereo sa for siden:
Jeg vil anbefale deg kald drikke. For meg så fungerer Voltarol (forsåvidt det eneste som funker av medisin).
Rin sa for siden:
Positive/negative erfaringer med SpecSavers? Er de flinke, eller er de like kjipe som billigkjeden som en gang påførte meg progressive briller jeg på ingen måte trengte? :rolleyes:
Sanney sa for siden:
er på mitt andre brillepar hos specsavers, har ingenting å utsette på det. på de siste paret valgte jeg å bare ta en brille isteden for to, og det gikk helt fint.
Photobscura sa for siden:
Har bare erfaring med SpecSavers på linser, og der var de den gangen helt elendige. Fullstendig uinteresserte i å hjelpe meg til å finne linser som passet mine øyne, men bare prakket på meg det de hadde uten noen oppfølging. Endte opp med å gå i blinde i tre år til før jeg byttet til Sees optikk, som er absolutt fantastiske. :)
Rin sa for siden:
Ja, det er Ses jeg bruker, og er glad i - men de har bytta til en trykkmåle-prosedyre som involverer dråper, og jeg takler ikke noe i øyet på den måten. (Det blir aldri linsebruker av meg, altså) Så jeg ønsker meg noen som fortsatt bruker sånn blåsepåøyet-dings, som er ille nok, men i alle fall håndterbart for ikketapåøyetmitt-angsten. :p
index sa for siden:
Jeg har brukt Specsavers siden de åpnet her i byen, og er veldig fornøyd med dem. Aldri problemer av noe slag. Men det avhenger vel mye av personellet da, jeg gikk samme sted før de gikk inn i Specsavers kjeden og opplever samme gode service som alltid før...
blåbær sa for siden:
Jeg er også fornøyd med SpecSavers, og jeg bruker også bare til briller. De ved Stortinget er hvertfall hyggelige.
Kanutten sa for siden:
Finnes en enda bedre trykkmåler uten både dråper og blåsing. Den kalles Icare. Det er et tonometer som ikke merkes i det hele tatt!
Kanutten sa for siden:
SpecSavers burde ha vært anmeldt for villedende reklame. "Kjøp en og få en på kjøpet". Man skal spørre mye og vite endel om egne øyne for å unngå DEN regninga pga skjeve hornhinner og nærsynhet.... :mad:
Sanney sa for siden:
eh, eneste jeg måtte betale for brille 2 var overflatebehandlinga... og jeg har skjeve hornhinner og såvidt nærsynt... jeg var langsynt for 6 år siden.
Kanutten sa for siden:
Jeg ligger på -8,5 og -2,5 i skjeve hornhinner. Så optimistisk som jeg var grunnet reklamen troppet jeg opp på SpecSavers. Fikk tvert nei. Bare en brille med billigste innfatning kom på ca 6500 kr. Gikk da til en kjede kalt coptikk.no og fikk briller til ca 3500 kr inkl dyrere innfatning enn det specSavers kunne tilby, samt vissheten om bedre undersøkelse.
Sanney sa for siden:
hm, betalte 2300 kr for brilla mi jeg da, og da var det innfatninga som kostet. nå er jeg ikke helt sikker på hvordan jeg leser brilleseddelen min fra 2011, men jeg tror det er -1.00 og -0.25. var tilbake i høst og da var det forandring, uten at jeg vet hvor mye.
spiller liten trille uansett, specsavers funker for meg hvertfall, og da gidder jeg ikke betale mer enn jeg må og allikevel få briller jeg trives med :)
Rin sa for siden:
Jeg er ikke spesielt interessert i to-for-en eller noe sånt, jeg da. Lurte bare på specsavers på grunn av det med trykkmålinga. :p Jeg er nærsynt og har skjeve hornhinner og ga vel seks tusen for nåværende briller, og det er helt i orden - jeg trenger bare en måte å sjekke trykket på som ikke får meg til å bite og slå, hehe. - Icare ser også for skummelt ut for meg, nå som jeg har googlet det. Takke meg til blåsemaskinen. :cool:
milena sa for siden:
Jeg er fornøyd med brilleland og det er det flere rundt meg som er også. I Stavanger bruker de fortsatt blåsemaskinen.
Kanutten sa for siden:
Blåsemaskina er værre enn Icare, tro meg. :ja:
Carisma sa for siden:
Sånn er det jo med alle så lenge man trenger hornhinnejusteringer. Det er de som koster. Sist jeg skaffet briller fant jeg innfatning til noen få hundrelapper på 70% salg! men endte opp med en regning på over 5000 for glasslipinga. På brilleland. Og før det har jeg benyttet en veldig lokal optiker som ikke er i kjede, og det var akkurat samme der.
Kanutten sa for siden:
Poenget var det at jeg fikk ikke en på kjøpet siden brillen i utgangspunktet ble så dyr! Tilbudet gjaldt ikke for øyne ala mine....
Carisma sa for siden:
Jeg mener det står i infoen man får hos dem, at det er for ordinære briller og at evt spesielslip må betales for? Samme som når brilleland kjører aldersrabattene sine.
Marella77 sa for siden:
Tuuuusen takk Kitt!! Setter veldig pris på svar!!! :)!
Kanutten sa for siden:
De sier det ikke i radioreklamen ei heller ikke alltid i avisreklamene. Jeg visste jo at det ikke gjaldt mine briller nettopp grunnet styrken, men jeg ble den gangen så provosert av manglende opplysninger at jeg "måtte" bare oppsøke dem. :p
Marella77 sa for siden:
Er det vanlig at 2. klassinger er hjemme alene etter skolen fra ca 13-17? Min datter skal være med ei venninne hjem i dag. Så slo det meg pluttselig at hun jenta pleier å være alene hjemme. Jeg blir urolig. Men vil ikke formidle dette til barnets mamma. Hvordan løser jeg dette?
Kitt sa for siden:
Dersom venninnen er vant til å være alene hjemme disse timene, er hun også godt kjent med hva hun for lov til og ikke. Tror vel ikke det er helt vanlig at såpass små barn er alene så lenge, men hun har vel vært det hele skoleåret allerede.
Hva er du urolig for sånn helt konkret?
Carisma sa for siden:
Hvorfor ikke? Hun bør jo få vite at andre reagerer på, og ikke syns det er ok, at barn i den alderen er overlatt til seg selv.
Om noe skulle skje når de er der er det hennes ansvar. Det trenger ikke å være deres feil, men mye uforutsett kan skje. En 7-åring er ikke skikket til å takle mye av det alene!
Marella77 sa for siden:
Jeg er redd for at om det skjer noe, så er de alene! Barn vet jo ikke alt... Jeg tror jeg må høre med moren. Tipper noen større søsken kommer etterhvert da ;)
TrillTrall sa for siden:
Hvorfor vil du ikke at barnets mamma skal vite at du er litt bekymret? Det hadde antagelig jeg også vært. Men det er stor forskjell på unger da - min niese sto opp alene, ordnet seg og kom seg på skolen til rett tid fra hun var 7 år. Med min datter hadde det aldri gått. Knapt nok nå og nå går hun på ungdomsskolen.
Kitt sa for siden:
Er datteren din aldri alene hjemme? Har hun mobil? Hvor godt kjenner du moren?
Regner som sagt med at denne venninnen kommer hjem til tomt hus hver dag og at hun har en avtale med foreldrene om hva hun skal gjør hvis hva skjer.
Når det er sagt, ville nok ikke latt min datter ha vært alene på den alderen. Sønnen derimot, kunne vel passe hus, bikkje og lillesøster fra han var 6 år gammel. :love:
Lilleprinsen er bare 4 år og lar meg ikke gå på do alene en gang, så der ser jeg for meg at det kan ta noen år.......
Kitt sa for siden:
Hør, hør! :D
Marella77 sa for siden:
Jeg vil ikke at moren skal føle seg kritisert, for at hun lar sitt barn være alene hjemme. Jeg stoler på min datter, hun kunne vært alene hun også. Dette handler vel mest om min uro. Jeg vil ikke ta sjanser med barna, men jeg må jo lære meg å la de få prøve seg. Jenta hadde mobil, fikk det av moren nå, så jeg ringte og alt er selvsagt ok. Min datter må vel få seg mobil til slike tilfeller hun også ;)
blåbær sa for siden:
Er det noen som har erfaring med å bli trøtt av enkelte matvarer? Jeg snakker så trøtt at beina knapt vil bære, og det eneste som står i hodet på deg er søvn? Jeg blir sånn av all torskemat, og med litt googling fant jeg ut at det visstnok er en aminosyre som heter tryptofan som gjør dette. Det samme søket viste også at dette er litt kontroversielt. Noen mener at grunnen til at man blir så trøtt, er overspising eller høyt inntak av karbohydrater. Jeg mener at jeg kun blir trøtt av torsk, ingen andre matvarer, selv ikke om jeg spiser for mye. Jeg husker jo at jeg kunne bli søvning av for mye pasta, men nå spiser jeg jo lite karbohydrater, og jeg blir likevel helt usigelig trøtt. Hva tror folket? Er det tilfeldig eller er det tryptofan?
langaard sa for siden:
Tryptofan :ja: Jeg blir skikkelig trøtt etter en fiskemiddag:)
Jeg blir også trøtt av hvit fisk.
Jeg lurer på: Det kan vel ikke være sånn at fastlegen kan henvise til en undersøkelse, og så må jeg betale alt selv, uten refusjon?
vaskeklut sa for siden:
Jo. Om du blir henvist til noen private som ikke har sånn fancy avtale så må du betale. Men om det er offentlig skal du vel i teorien slippe!
Det er til et sted hvor jeg har betalt egenandel før i forbindelse med andre type undersøkelser ... Jeg lurer vel heller på om jeg ikke har lest innkallelsen godt nok, og ikke fått med meg at henvisningen er avvist, men at jeg fikk time likevel ... Jaja. Blakk, men vel undersøkt. :cool:
Kanutten sa for siden:
Hvis du ber om å bli henvist dit hvor det er kortest ventetid kan det hende du må betale hele seansen selv,
men det er ofte snakk om prioritering. Noen betaler gladelig 1000 kr for en kveld på byen, mens 1000 kr i egenandel hos en lege får de hakeslepp av....
Kanutten sa for siden:
Det er ofte lurt å spørre om institusjonen man skal til har driftstilskudd. :ja: Da betaler man bare egenandel samt forbruksmateriel (selv om det kan komme opp i store summer alt etter som).
Spinnerette sa for siden:
Eksemet mitt har blusset opp, og husker hudlegen sa noe om at lysbehandling ofte fungerte bra i vinterstid.. Vil en tur i solarium kunne hjelpe, eller er det noe helt annet han snakket om? Desperat
Pearl sa for siden:
Det er nok noe annet. Min datter fikk lysbehandling på sykehusets hudpoliklinikk. Hun ble henvist av fastlegen og det var flere måneders ventetid. Det var effektivt da.
Kitt sa for siden:
Det er nok en annen type lysbehandling med kun en type stråler, men vanlig solarium hjelper meg godt i hvert fall. Og så blir man brun i tillegg.;)
Min hudlege har eget "solarium" på kontoret om jeg har bruk for det, men har klart meg uten så langt.
Spinnerette sa for siden:
Da prøver jeg! Takk for svar! :D
Cyan sa for siden:
Kan øyekatarr gå bort av seg selv? Har våknet opp med klissete øye i halvannen uke, men er ellers ikke mer plaget enn at det er litt rødt og klør litt. Trenger det behandles på noe vis, eller går det sannsynligvis bort av seg selv?
nellie sa for siden:
Jeg behandler aldri øyekatar på meg selv. Eller. Lager saltvannsblanding og skyller med det. Og er veldig nøye med hygienen, så ikke andre får det da. Men halvannen uke høres lenge ut, synes jeg..
Cyan sa for siden:
Ja, er nøye med hygienen og sånn, trodde det holdt siden jeg ikke er veldig plaget. Jeg har aldri hatt øyekatarr før, så vet ikke hvor lang tid sånt bruker å vare, men syns det har gått litt lang tid nå.
nellie sa for siden:
Etter halvannen uke hadde jeg nok dratt til legen og fått dråper. Pleier å vare maks 5-6 dager her.
Kitsu sa for siden:
Jeg går til lysbehandling to-tre ganger i uken. Det er da behandling oppfulgt av sykepleier, der man justerer mengde lys etter hudtype etc., slik at det skal minst mulig skade på huden. Det er IKKE det samme som solarium, og jeg er ikke i 'maskinen' mer en rundt ett min. i gangen, siden mer brenner meg. Men det hjelper godt på eksemen, har holdt det i sjakk i et par mnd nå, selv med en jobb som gjør det verre og vinter.
Carisma sa for siden:
Nei, det går ikke bort av seg selv. Du bør også kaste maskara og øyenskygge du har brukt mens du har det ellers kommer det tilbake.
nellie sa for siden:
Apoteket er ikke enig med deg i at det ikke kan gå bort av seg selv, Carisma.
nellie sa for siden:
Cyan sa for siden:
Jeg har bare vasket med vanlig vann til nå, så jeg kannkanskje prøve saltvann noen dager før jeg løper til legen.
Carisma sa for siden:
Da er opptil flere leger uenig med apoteket da. Jeg hadde det mye en periode, og hvertfall tre forskjellige leger har sagt at da må det øyesalve til (salve er mye mer effektiv enn dråper) ellers forsvinner det aldri.
Sambo ble sendt hjem med to tuber da han hadde det for å ha i bakhånd. En av grunnene til at man vil behandle er jo også at det smitter så lett, så å gå og håpe det går over kan føre til at man smitter andre og seg selv.
Selv fikk jeg helt skrekken da ei venninne fikk alvorlig øyebetennelse av å gå med det, og hadde syn nede i 20% en periode! Så den turen til legen er det vel verdt.... :o
Hadde øyekatarr flere ganger for en del år siden. Gikk alltid over av seg selv etter noen dager. Bare vaske, skylle, unngå sminke, det. Og MIN lege sa første gangen jeg kom med det at det var akkurat det jeg skulle gjøre. Fikk forsåvidt resept på noe dråpergreier, men tok det aldri ut. Nå har jeg ikke hatt det på mange år.
Halvannen uke var litt lenge, dog. Tror kanskje jeg ville ha sjekka akkurat den ut.
Cyan sa for siden:
Jeg er som sagt nøye med hygienen og er ikke mer plaget enn at øyet kjennes litt tørt ut og er litt rødt, og siden det ikke har gått 2 uker enda venter jeg litt med å male fanden på veggen, og prøver saltvann først ;) Det har i og for seg ikke blitt rødt og kløete før de siste dagene, først var det bare at det var litt klistrete på morningen, så jeg tenkte ikke øyekatarr før det ble rødt.
Carisma sa for siden:
Tørt hørtes ikke ut som øyekatarr? Kan det bare være vinterværet? Jeg får alltid masse verk som må pilles av før jeg får åpnet øyet, og en geleaktig hinne på øyet som forstyrrer synet når det er åpent. (I følge kollegaer ser jeg ut som jeg har gått på århundrets fyllekule :p)
Cyan sa for siden:
Ja altså, jeg vet jo ikke helt da, har aldri hatt det før. Det kjennes ut som jeg har noe på øyet som irriterer, men det er ikke noe der. Og så er det verk på morningen (det er begge øynene), og litt rødt, renner litt utover dagen men ikke direkte verk, mer sånn tårer man får når det blåser mye. Sønnen min har jo nettopp hatt det, så jeg bare antar jeg har fått smitte derfra. Mannen min tror ikke det er det fordi det ikke ser så ille ut.
Kanutten sa for siden:
Prøv med kunstig tårevæske i tillegg. Hvis dere har hatt tørt vær kan det som Carisma sier fort påvirke øynene og hvis du da tilsetter saltvann vil det bare tørke ut enda mer. Ekte tårevæske er mer enn saltvann. Kjøp kunstig tårevæske på apoteket i påvente av ev legetime.
nellie sa for siden:
Ja, vi lærer feil på sykepleien også.:) Sånn kan det gå.
Anne sa for siden:
Husker jeg feil eller har Trym nettopp hatt øyekatar? Veldig smittsomt.
Carisma sa for siden:
Hva er forskjellen på hvitkål og hodekål?
Cyan sa for siden:
Ja, han har nettopp hatt det, derfor jeg antok at det er det. Og når jeg våknetvi dag var det så ille at det ikke er noe tvil lengre ;)
Anne sa for siden:
Kom deg til lege og bli ferdig med det...:klem: Går ihvertfall Fortere over med øyekrem/-dråper:klem:
blåbær sa for siden:
Ingenting :)
www.frukt.no/leksikon/gronnsaker/kal/hodekal-hvitkal/
Carisma sa for siden:
Men i Eurodiet-lista over tillate grønnsaker står det at man kan spise så mye hvitkål man vil, men at hodekål skal regnes med i max 250g om dagen? :confused:
Pearl sa for siden:
Hvilken liste ser du på Carisma? I listen på eurodiett sin hjemmeside står hodekål på listen du kan ha ubegrenset av. Jeg sjekket i eurodiettboken til Lindberg. Der står både hodekål og hvitkål på liste 1, ubegrenset. Har du fått listen på klinikken?
Hvis det er uenighet i de forskjellige listene, bør vi kontakte eurodiett og spørre.
Carisma sa for siden:
jeg ser på lista i det heftet jeg fikk utlevert på første konsultasjonen. Men om den er ubegrenset er det jo en kjempenyhet :) Tenkte uansett at jeg kunne velge spisskål på ubegrenset siden den har veldig lite karbo.
Skal på første kurssamling neste uke så da tar jeg det opp da :ja:
Lemen sa for siden:
Smittsom øyekatarr går over av seg selv ja, må ikke bruke antibiotika for å få det bort, men det går fortere over dersom man bruker antibiotika, så det er jo opp til hver enkelt om man gidder å gå til legen for salve/ dråper. :) God bedring!
Pearl sa for siden:
Gi en tilbakemelding da er du snill. :)
Supera sa for siden:
Etter jeg begynte på lavkarbo blir jeg fortere frisk av sykdommer. Pleier bare å være forkjølet en dag. Og lungebetennelse varte bare en dag.
Da jeg våknet på lørdag gjorde det vondt å svelge og jeg regnet med at det bare var en halsbetennelse siden jeg ikke hadde feber. Men jeg ble ca frisk i løpet av noen timer og så holdt det seg der til i dag da jeg våknet i dag. Da var jeg kortpustet og hvesende på innpust. Hostet masse og hostet opp gult slim. Jeg tror ikke jeg hadde feber. Etter som jeg kunne lese meg til virket det som at det var bronkitt. Har vært småforkjølet disse dagene (hostet litt, tørr hals og bittelitt snørr) og leste at man kunne få bronkitt på slutten av en forkjølelse.
Men noen timer senere er jeg helt fin, bortsett fra nesa som er pottetett. Huh? Kan bronkitt gå over på noen timer? Det høres så usannsynlig ut. Noen annen idé om hva det kan ha vært? Ingen allergier som jeg vet om (og ingen i familien heller), har ikke astma (og vi har ikke astma i familien heller).
Hedda:) sa for siden:
Tror ikke det er mulig å ha lungebetennelse én dag, det tar tid å bli kvitt det. Jeg har de samme symptomene du nevner på morgenen; vanskeligheter med å puste, hoster opp gult slim mm, men midt på dagen er jeg ok igjen, før jeg blir tettere når jeg skal legge meg. Dette er etterslep etter lungebetennelse jeg fikk for ca to måneder siden.
Lillemy71 sa for siden:
For en god stund tilbake (kanskje så mye som et par år) kom jeg over et bilde av en tegneserierute på facebook som illustrerer noen barn som bygger lego. Alle har hjelm utenom en og en av de med hjelm roper " Pappa ! Odin bygger lego uten hjelm!". Prøver desperat å finne denne igjen men klarer det ikke. Har fått såpass med meg at det er en tegneserierute som var i en avis. Hadde satt pris på om noen som har dett bildet deler med meg eller vet hvor jeg kan finne det.
Carisma sa for siden:
Jeg ville tatt en tur og sjekket for mykoplasma-lungebetennelse. (hilsen hun som tydeligvis har gått med det siden i sommer)
milena sa for siden:
Lurer på hva som kan være grunnen til at jeg plutselig svetter som en gris på hendene. Har ikke hatt dette problemet siden tenårene utenom kanskje når jeg er veldig nervøs. Nå har jeg gått rundt i to dager med konstant våte (ikke fuktige) hender.
Carisma sa for siden:
Vi har hatt omstruktureringer på jobben, og I den forbindelse har vår avd. fått spørsmål om vi kan hjelpe en annen avd som er underbemannet. Jeg tok litt mailer for disse i sommer, og vet at det er mye jobb og det er en del å sette seg inn ang avtaler og kunder osv. Derfor har vi, siden vi også er mer enn overarbeidet fra før, vært skeptiske. Nå fra 1. februar har sjefen min tydeligvis koblet meg inn på telefonsløyfa til den avdelingen uten å gi meg beskjed, og det gjelder også bare meg og ikke de andre på avdelingen. Er dette ok, ekller bør jeg spørre hva som skjer her? Burde jeg ikke fått beskjed? Og bør jeg i så fall ta det på mail eller ansikt til ansikt?
(Kan ta med at stillingen min i utgangspunktet skulle være en backoffice stilling med minimalt med telefonforstyrrelser, noe som var en stor grunn til at jeg takket ja....)
TrillTrall sa for siden:
Ta det ansikt til ansikt og få også med at stillingen din skulle være en stilling med minst mulig telefoner.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.