< Tilbake til oversikten

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

kennygirl sa for siden:

Eddik fjerner det meste av vonde lukter. Du kan enten legge plaggene i bløt i eddikvann og så vaske, eller ha eddik der det skal være skyllemiddel i vaskemaskina, men siden du allerede har vasket de holder det helt sikkert å spraye klærne med utvannet eddik.

vaskeklut sa for siden:

Men hvor mye eddik bruker man? jeg tenker at jeg kjører heller klærne i maskin om igjen etter som det er snakk om to store vasker :o Hurtigprogram, ftw!

Photobscura sa for siden:

Et par-tre korker med blank eddik i skyllemiddelkammeret burde holde. Tar også bort andre sterke lukter, som parfyme, katteurin og alskens uhumskheter. :)

vaskeklut sa for siden:

Takkar, da skal jeg vaske om igjen her!

Cyan sa for siden:

Kan eddik fungere på klær som det lukter litt for fort svette av? Dere vet, de genserne som lukter rent og pent når man tar dem på seg, men som begynner å ose sur svette etter bare 3-4 timer :o

Jeg vet ikke, Cyan ... Men når vi først snakker om eddik. Hvor i alle dager får man tak i 12% eddik? Har mulifibre-farge til klær her, men må tilsette eddik som holder 12%, men det eneste jeg har sett i butikker er 5 og 7.

Gerd sa for siden:

Jeg kjøpte 35% eddik på coop extra.

Ah. Takk!
Men. Hjelpes, da må jeg regne ut blandingsforhold. :wacko:

Gerd sa for siden:

Tror det står bakpå flaska :ja:

Gerd sa for siden:

Slik lager du 12 % eddik: 1 del 35 % eddikessens blandes med 3,7 deler vann.

wirow_84 sa for siden:

Noen som har erfaring med betennelsesdempende gel ala ibux e.l? om det har noe effekt? type senebetennelse i håndledd...

vaskeklut sa for siden:

Jeg opplever at det kan være symptomdempende der og da, men ikke på sikt. En støtteskinne synes jeg er mer effektivt - gjerne sammen betennelsesdempende tabletter (reseptbelagte)

Takk! :blomster:

wirow_84 sa for siden:

Takk for svar vaskeklut, da blir det vel en kombinasjon av alle tre... ( i tillegg til hvile, men det er jo ikke alltid like enkelt)

sonim sa for siden:

Apropos eddik.
Noen her som vasker sine sorte dongeribukser i eddikvann for å bedre holde fargen?
Fikk dette tipset av butikken der jeg fikk en slik motebukse i gave.
Der sa de at både Diesel, Nudie og Replay anbefalte sine kunder vaske i eddikvann???!!??

Anyone med erfaring og som har gode råd her inne?

Lemen sa for siden:

De som bruker briller/ linser skal levere en egen førerkortattest til biltilsynet, og den må ikke være eldre enn 6 mnd gammel når du leverer den. Både fastlege, øyelege og optiker kan i teorien fikse enn sånn attest, det er bare å fylle ut side 3 i utvidet søknadsskjema for førerkort fra Statens Vegvesen. (I praksis er det veldig mange leger som ber folk komme til meg for å ordne dette.) Evt om du søker på nettet leverer du en separat attest f.eks når du tar teoriprøven. Attesten skal inneholde hva en ser med og uten styrke, styrkeutmåling, samt at det skal gjøres en enkel test på synsfeltet/ sidesynet.

Det vet jeg, og det er alt i orden. :)

Anne sa for siden:

Leste akkurat dette i en artikkel På Facbook nå, med 100 gode tips.

To get rid of the musty smell on old towels, wash using 1 cup of white vinegar on a hot cycle, then repeat with 1/2 cup of bicarbonate of soda -

See more at:
www.glamumous.co.uk/2013/03/101-household-tips-for-every-room-in.html#sthash.pQqnf2Ke.dpuf

Lykke til!

Lava sa for siden:

Jeg har kronisk betennelse, som kommer og går. Ibux gel virker ikke.
Det som hjelper meg er pulsvarmere strikket/heklet i silkegarn, eller feks alpakka. Og blir det helt galt bruker jeg støtteskinne. Viktig å ikke vente for lenge med å støtte.
Slike pulsvarmere har nok hjulpet meg unna en del støtteskinnebruk. :)

Carisma sa for siden:

eh, nei?.... Jeg vet hva som skjer, men ikke hvorfor, altså ikke hvorfor det plutselig går over. Det er jo det jeg gjerne vil vite, så kan jeg evt framprovosere det tidligere.

Lava sa for siden:

Det startet heller dårlig. Det er vannlekkasje ned i etasjen under, og det skal komme fra at vi har hatt vinduet åpent mens det regner.. Og vi må betale kostnadene for det.

Er ikke så sikker på at dette er helt lovlig, men det er ord mot ord, og han sier at rørleggeren som var her og så på, sa at vinduet var åpent. Så da så.
Han er en "storkar" og jeg er en "liten jentunge".

"Er man frekk nok kan man bare stoppe langs veien og laste på ved som tilhører andre, så åpenlyst, tror alle det er helt ok."

Kanskje det ikke er slik det fungerer, kanskje han satser på at jeg ikke vet, og/eller ikke tør krangle om det. Hvem vet, kanskje det er helt riktig. Og at jeg bare er sur og har vondt i hodet?

Håper ikke dette er en indikasjon på hvordan resten av året blir, for da blir jeg ødelagt. Helt ødelagt.

"kopiert fra min side"

vaskeklut sa for siden:

Lava: er det et spørsmål inni der? Jeg skjønner ikke helt hvor du vil med posten din! :)

Lava sa for siden:

det er flere spm der, jeg vil bare vite om jeg eller huseiger har rett

Carisma sa for siden:

Det har regnet endel i vinter, men vannlekkasje? Da skal det regne rimelig mye, og vinduet vært på vidt gap hele høsten... Hva med å ta inn en egen rørlegger/snekker til å sjekke? Sesong opinion-sjekk?

akas sa for siden:

Ingen erfaring med dongeribukser, men min mor sa alltid at man skulle ha litt eddik i siste skyllevannet for at plagg med sterke farger ikke skulle farge av. Dette var i gamle dager da man vasket mye for hånd. Så det høres ut som et gammelt "kjerringråd" som er blitt tatt opp igjen. :D (Og det virket!!)

wirow_84 sa for siden:

Bare å sette i gang å strikke meg et par her, jeg da... Alt som kan hjelpe skal prøves;) takk for tips :))

Er det krise om jeg tørketromler stretchjeansene mine én gang?

sonim sa for siden:

Her kommer jo husleieloven inn i bildet, samt normal rettspraksis i liknende saker.

Utleier skal dekke normal slitasje og utbedringer som kan forventes ved normert bruk av boenheten. Dvs vedlikehold styrt av borettslag, sameier osv er normalt huseiers ansvar. Huseier har også ansvar for rørledninger inn til huset, men ikke inne i selve huset. Dvs at hvis et rør sprekker inne i huset så er det leietaker som må dekke skader. Er det sprekk i bunnledning inn til selve huset, men ikke inne i huset, ja da er det utleier sitt ansvar.

I ditt tilfelle, så er det ikke snakk om vedlikeholdsskader, men vannlekkasje som følge av at leietaker ikke har lukket igjen et vindu. Dette må da erstattes av leietakeren.

Utleier kan jo ikke ta ansvar for at leietaker ikke lukket vinduene under regnskyll som gjorde at regnvann kom inn i huset og utgjorde skader.

Så et enkelt svar på ditt spørsmål er jo at her er det du som leietaker som har utvist uaktsomhet og ikke gjort nødvendige tiltak for å hindre regnvann sive inn gjennom vinduet og skade inventaret dessverre. At huseier sender regningen til deg er ikke noe han gjør for å være slem, men du kan jo sette deg inn i utleiers sko.

Hva om din leietaker hadde glemt å lukke vinduet i regnvær, vann siver inn og lager vannskader? Rett og rimelig at du skal betale fordi du eier huset?

sonim sa for siden:

Vannlekkasje gjennom et lukket vindu er reklamasjonsrett hos vindusleverandøren....vannlekkasje fordi vinduet står åpent og det regner ute? Jo, sannsynlig og tror du får svært få rettslige instanser eller forsikringsselskap til å akseptere erstatningsansvar overfor huseier der gitt.
Skal ikke mye vind før vann kommer inn under regnvær, selv på toppsvingvinduer dessverre.

sonim sa for siden:

Ibux og voltaren fungerte ikke for min del heller på senebetennelse i håndledd.

Men, jeg gikk til en akupunktør og etter 3 behandlinger var alle symptomer borte. Har stor tro på akupunktur for senebetennelser, muskelsmerter som ikke skyldes sykdomsplager, men belastningsskader etc.

Prøv det! ;-)

kennygirl sa for siden:

Ikke veldig, men bruk så lav varme som mulig!

Julie sa for siden:

Finnes det noen tips mot forkjølelse som faktisk funker? :p Har nemlig en storebror som er ytterst utålmodig og helst skulle vært frisk i går... :lol:

Kitt sa for siden:

Paracet, hvile, varme og MYE varm drikke gjør ofte forløpet lettere og mer kortvarig!
Nesespray om tett nese er plagsomt og dempende hostesaft om hosten er slitsom.
Men som de fleste vet, en forkjølelse lever sitt eget liv og kommer og går som det passer den!;)

Julie sa for siden:

Ja, har prøvd å si det til ham men han er visst litt sta. :p

Takk som alltid for svar, kjære Kitt! :klem:

Det gikk fint, men det var bare et nødstilfelle! Finnes ingen temperaturinnstillinger på tørketrommelen, dessverre, men ser ikke ut som om det er noen skade skjedd, men skal ikke begynne å gjøre tromling av jeans til vane. :)

Carisma sa for siden:

Det kommer an på stretchen. Jeg tør ikke det lenger etter at mamma tromlet et par jeg hadde, og jeg nesten ikke fikk et sugerør inni beina på dem etterpå. :rolleyes:

Sitron og ingefær-te, helst den fra yogi. Funker hver gang!

Relativt billig bukse (fra Gina Tricot) med en god del stretch. Men det gikk nå bra, da. Men vet ikke om jeg akkurat skal satse på det annet enn i nødsfall.

langaard sa for siden:

Jeg tromler bestandig mine jeans, da beholder de fasongen :)

Carisma sa for siden:

Jeg lufttørker og så tromler jeg et kvarter etter de er tørre, for å slippe "stå av seg selv" følelsen jeans ofte får.

Supera sa for siden:

Jeg hiver alle klær bortsett fra de med ull i tørketrommel. Jeg har aldri opplevd at ikke-ullklær har blitt bittesmå.

Ingen som har noen tanker om denne da?

Cyan sa for siden:

Supera: Refluks kanskje? Jeg opplevde noe av det samme spesielt på morgenen rett etter frokost. Akkurat som om maten stopper opp/halsen blir trang - og så blir jeg veldig kvalm. En periode kasta jeg opp hver morgen også. Sliter aldri med halsbrann eller noe sånt, kun kvalme og følelsen av trang hals. Var til gastroskopi og legen sa jeg har refluks. Står nå fast på somac (får på blå resept) og er så og si kvitt plagene. Dersom jeg glemmer å ta somac et par-tre dager kommer kvalmen tilbake igjen.

vaskeklut sa for siden:

Jeg hadde også mye kvalme og lignende "halsfølelse" da jeg først fikk diagnosen refluks. Supera - hva med en legetime?

Supera sa for siden:

Takk for svar. Jeg trodde refluks gjorde vondt? Hvis ikke, så kan det godt være det altså. Trang hals-følelse, ja. Og av og til føles det ut som at jeg har noe i den. Jeg har hatt en del halsbrann før, og særlig etter "fyllekuler". Og jeg har en bror som har blitt operert for svak lukkemuskel, så kanskje det ligger til familien?

Det plager meg ikke så mye. Trodde ikke det var noe legetime-verdig. Jeg lurte bare på hva det var. Og så leser jeg at vanlige råd er å gå ned i vekt hvis man er overvektig. :rulleøyne Så da får jeg vel bare standard-svaret av legen. Jaja, jeg får prøve å drikke mindre brus og Farris i en periode fremover og ta meg et glass Nyco av og til, så kanskje det gir seg. Mmm Nyco. Det er det lenge siden jeg har drukket.

Carisma sa for siden:

Om det er refleks, er det like greit å få sjekket det ut. Jeg har hatt slik som du beskriver i perioder, og jeg endte jo med kraftig infeksjon pga syrelekkasje.... :o

TrillTrall sa for siden:

Jepp. :) Jeg har en ulltrøye som ble sur under armene og den ble sånn at den stinket etter en gangs bruk etterhvert. La den i eddikvann noen timer før jeg slengte den i vaskemaskina og den ble som ny. :)

Lava sa for siden:

Hvor selger de rimelige bokser med papir, slike man trekker opp av en firkantet boks?
Fant noen til 5.- på Nille i høst, men finner ingen nå

Pearl sa for siden:

Hvor sterk eddik bruker dere til bløtlegging av klær?

TrillTrall sa for siden:

Jeg brukte sikkert vanlig husholdnigseddik, den er vel 7%? Eplecidereddik går også an, men den er dyrere da. Brukte sikkert et par dl til 6-7 liter vann.

Pearl sa for siden:

OK. Takk skal du ha :)

Cyan sa for siden:

Flott! Da skal jeg prøve det. Er så dumt å kaste klær som ikke er slitt.

Spørsmål: Fysioterapauten mener jeg har såkalt snapping hip. Forsøkte å finne info om det på NHI's nettsider, men fikk bare et treff på noe annet. Google ga meg innmari mange treff på forum. Noen som kan guide meg til et sted som gir info om dette fremstilt på omtrent samme måte som på nhi?

nellie sa for siden:

Nei, ikke akkurat, men jeg har samme greia som deg. Tøying av hofteleddsbøyere hjelper.:) Og rulling med rumbleroller, eller foamroller.:)

Ikke akkurat vitenskapelig, men kort forklart.:) Eller. Fysioterpauter er vel litt vitenskapelige, men du leta kanskje etter mer info..:)

Jeg tøyer før jeg f.eks skal gå tur, for får vondt, hvis jeg går for langt. Men tøying hjelper som bare det.

wirow_84 sa for siden:

Visste ikke at det fantes et navn på dette! Har det sånn selv også... Hjelper å løsne opp på muskulaturen i sete og hofte ja, etter en økt kan jeg bli nesten symptomfri i flere dager:-))

Cyan sa for siden:

Thanx. Hadde forsåvidt lest akkurat det blogginnlegget, men syns det var litt lite info der. Men nei, trenger jo egentlig ikke å vite så mye mer, det er hva det er :rolleyes: Fysioen nevnte ikke noe om tøying (tror jeg, kan godt gått meg hus forbi fordi jeg bar så sliten av treninga), men ga meg noen ekstra styrkeøvelser for det.

silje21 sa for siden:

noen råd? har et heftig jævlig vondt herpesutbrudd i underlivet, med åpne sår. har vært hos legen, og fikk resept på Valtrex, men er regelrett blakk, får ikke penger før om en uke. og ingen å spørre om å få låne noe akkurat nå heller. :/
er det noe jeg kan gjøre for å dempe smerten og hjelpe det gro fortest mulig. Leste litt om evnt grønnsåpe-bad, men har ikke badekar, eller noen balje jeg får plass i.
Litt desperat akkurat nå :/

Julie sa for siden:

Har ikke noen tips selv, men jeg pleier å google (og så kan det være lurt å google på engelsk: det kommer ofte opp flere resultater da enn om du søker på norsk). :)

Fant for så vidt denne - kanskje finner du noe der som kan hjelpe?

God bedring! :klem:

sonim sa for siden:

Har hatt og har snapping hip på 2.året nå...know about it....;)

Hos meg hjälp det med MYE tøyning av illiosoas muskeln, samt triggerpunktsmassasje. Enten vha partner eller ved bruk av en slik "foam roller" med skikkelig knudrete pigger.
Akupunktur med nåler rett inn i psoas muskelen ga også god effekt på min diagnostiserte snapping hip.I praksis så fungerte altså denne metoden for meg ;)

Carisma sa for siden:

Grønnsåpevann på klut liggende på området hjelper kanskje?

Cyan sa for siden:

Aha, takk. Jeg har vel hatt det i mer eller mindre 10 år tenker jeg, på og av, men har liksom aldri tenkt så mye over det. Gjør vondt når jeg går lange turer og så er jo den kneppinga litt ubehagelig, men har jo ikke vært så veldig plaget. Men har merket den veldig nå etter at jeg begynte med slyngetrening, når jeg gjør "reka". Men en sånn roller, er det bare å legge hofta oppå og rulle? Ser de har en slik med "pigger" på elixia.

sonim sa for siden:

Ja, det er det. Følger også ofte med en enkel manual med bilder for ulike øvelser. "piggene" skal treffe i lysken for å nå soas muskelen. Denne er forøvrig festet i ryggen og er ofte vanskelig å nå med vanlig tøyning. Men slike rollers med lange pigger når godt inn mot denne muskelen.

Jeg ser dum ut der jeg ligger og delvis ruller, holder trykkpunktet, men det fungerer og er utrolig effektivt.

nellie sa for siden:

Jeg ville ALDRI I LIVET startet med den med pigger.:) Mulig jeg er ekstremt pinglete, men. Eller egentlig vet jeg at jeg ikke er det.;) jeg bruker en foamroller på steder jeg har vondt og rumbleroller (den med pigger) på andre steder. Ville ihvertfall startet med den uten og gått vidre med pigger etterhvert,

sonim sa for siden:

Nja, skal du nå ha triggerpunktsmassasje på soas muskelen, så nås den ikke med en vanlig foam roller. Et annet alternativ er jo å kjøpe deg en vanlig foam roller og så heller bruke en tennisball som trykkpunkt inn mot soas muskelen som er svært tett knyttet til "snapping hip".

Å kjøre en rumble roller, eller den piggete foam rulleren over resten av kroppen som første gangs bruker kan vel karakteriseres som ren tortur ja. Men for triggerpunktsmassasje, så er den genial. Evt en tennisball, golfball tilsvarende hard liten dings.

wirow_84 sa for siden:

Å, dette må samles og skrives ned! Har vært sterk plaget med hofta de siste fire åra, og siden mr ikke viste noe galt, sa siste lege jeg var hos at tung styrketrening var veien å gå... Har vært hos kiropraktor, 2 fysioterapeuter, fastlege og idrettslege, og Ingen har gjort en klinisk test på om det kunne være snapping hip! (Tok jo to sekunder å teste om kneppelyden var der) hmfr... Har begynte med rulle og tøying mer aktivt de siste ukene, godt å høre at dette er det som er med å gi effekt:-))))

silje21 sa for siden:

Takk dere :) fikk, ved et mirakel eller noe, ut pillene (valtrex) idag, så har fått begynt kuren hvertfall. Med en krone eller noe til overs på konto. planlegging jah >.<
Skal prøve grønnsåpevann og klut nå, håper det kan hjelpe litt.
Takk igjen :)

sonim sa for siden:

Jøje meg. Hvis kiropraktor, 2 fysioterapeuter, fastlege (ikke noen bombe) eller IDRETTSLEGE i det hele tatt har nevnt snapping hip som årsak, så må jeg si at de må ha hatt en dårlig dag.

Jeg har vært hos 2 fysioterapeuter, 2 leger (hvorav 1 spesialist), akupunktør og kiropraktor og alle kom fram til at snapping hip hadde jeg ihvertfall som "diagnose" (så nærme som mulig uten MR) basert på det jeg fortalte, øvelser som fremprovoserte og enkel undersøkelse av indre/ytre hofteleddsbøyere, samt innfesting i korsrygg av disse.

De kom alle uavhengig av hverandre frem til samme behandlingsmetode med unntak av legene da. De ville selvsagt medisinere med smertestillende og betennelsesdempende i tillegg til tøyningsøvelser.

Men tøyning, triggerpunktsmassasje og aktiv bevegelighetstrening med ulike hjelpemidler var eneste behandling.

sonim sa for siden:

Jeg har vel skrevet en del om det allerede, men her er en hel tråd om fenomenet snapping hip og hvordan det best kan behandles om man vil unngå smertestillende og evt en operasjon:

Snapping hip behandling

Lava sa for siden:

Jeg har en katt jeg vurderer å selge. Ikke gi bort.

Hvor mye kan man ta for en katt som er kastrert, chippet, vaksinert osv?

Ønsker ikke masse penger, men vil utelukke dem som bare tar en katt og ikke bryr seg. Hvis de må betale 1-200.-kr så vil de tenke seg om to ganger.

Men, hva pris tar man? vanlig huskatt, snill og grei og snart ett år

(sikkert ingen som vil ha en så "gammel" katt heller..)

TrillTrall sa for siden:

Ettersom man får gratis katter slengt etter seg så mange man vil ha så tror jeg muligens du skal få problemer med å selge en vanlig huskatt. Men jeg skjønner argumentet ditt altså. Lykke til! :)

Kanskje det er mulig å ta det gjennom FOD? (Foreninga for omplassering av dyr). De er veldig nøye på hvem som skal ta over dyr. At den har fått gjort unna alt det "obligatoriske" sparer uansett en ny eier for tusenlapper, selv om chippen jo må omregistreres.

Lava sa for siden:

Ja kanskje det. Det er jo derfor jeg syns jeg kan forsvare å ta ett par hundre for den, fordi den har fått utført en del som mange ikke ville gjort. :ja:

Lava sa for siden:

Som Photo sier, så sparer neste eier penger, så jeg syns det er ok å be om noen kroner. Men ellers enig, mange har ikke respekt nok for dyrene.

kennygirl sa for siden:

Noen som har tips mot tette, vonde bihuler?

Har prøvd nesespray, men det skal man ikke bruke over lang tid.
Skylling med saltvann hjelper veldig lite.

Sanney sa for siden:

fenumax hjalp veldig på meg. men den er svindyr da, på helsekosten...

kennygirl sa for siden:

Har vært og kjøpt den nå, men syns ikke den hjelper så mye, litt kanskje...
Skal fortsette å bruke den i alle fall, for som du sier så var den svindyr. Det værste er vel egentlig at jeg ikke får sove om natten, håper den hjelper såpas at jeg sover i natt...

Men takk for svar :)

Kennyrgirl: Dette er et kanskje marginalt tips, men ettersom jeg har hatt en del problemer med bihulene, så er dette i alle fall noe som avhjelper litt i starten. Hold for ett nesebor og dra inn pusten gjennom det andre så fort og hardt og dypt du kan, gjenta på andre siden. Det kan lette trykket noe. Men du må ta SKIKKELIG i!

Og hva lurer jeg på? Jo, jeg lurer på om noen kan fortelle meg sin aller beste måte å koke mandelpoteter på! Ikke til meg, men jeg skal ha folk over på rakfisk! :D

Kanutten sa for siden:

Snorkeplaster hjelper meg når jeg er tett i bihulene. Det åpner i allefall luftveiene litt. Eller ta deg en dykkertur. :rolleyes: Jeg kom ofte opp til overflaten igjen med maska full av gørr... :eek: Men gjett hvem som hadde mange gode dager derpå før det tettet til igjen? :cool:

Kitt sa for siden:

Du kan bruke nesespray så lenge du er tett i nesen på ordentlig. Det er slett ikke misbruk, sa legen min.
Jeg har alltid Rinexin- tabletter liggende hjemme. Får på resept fordi at dersom jeg begynner å ta dem i det jeg blir forkjølet, slipper jeg unna tette bihuler og antibiotika.
Man kan også lage saltvann selv. En spiseskje til 2.5dl kokende vann blir sterkt og gjett om det svir, men det hjelper kjempegodt på å få dratt gørra ut av slimhinnene. Og det svir veldig kort tid, så det er fullt levelig.
Tigerbalsam smurt under nesen ved leggetid hjelper også mot at nesen tetter seg igjen alt for fort mens man sover.

God bedring! :)

Carisma sa for siden:

Ja, få respekt på rinexin eller annet type slimhinneavsvellende av legen. :ja:

kennygirl sa for siden:

Takk for råd alle sammen :) begynner å bli bedre, så rådene deres hjelper :)

Lava sa for siden:

Noen som har en idè om hva som har skjedd når flere ord på diverse fora er understreket og skrevet i blått? Holder musepeker over og det kommer opp en "reklame" noe ala "mom makes" og litt forkjellig i forhold til hva slags ord som er merket.

Regner med jeg har fått noe "virus" på dataen, men skjønner ikke fra hvor. Har kun vært på mine vanlige sider og ikke sett noe galt. I går kveld var det ikke slik..

Hedda:) sa for siden:

Det er virus, ja. Kjør virusprogram!

Lava sa for siden:

Kjørte Ccleaner, og nå er det helt på trynet! :O

Kommer fra noe freetwittube... kan være google crome som driver med noe, får se hva jeg finner ut.

Lemen sa for siden:

Sjekk ut hva du har lastet ned i det siste. Slikt tull "henger" ofte med om man glemmer å krysse ut man ikke vil ha med, når man laster ned diverse. (Jeg fikk det f.eks da jeg lastet ned en utvidelse til Chrome en gang). Om du vet hva det heter, så går du inn på legg til/ fjerne programmer på pc'en, og avinstallerer.

Gracella sa for siden:

Mandelpoteter må passes på, de blir ihjelkokt på et øyeblikk.
Jeg har også hørt at man skal ha en dl (!) salt pr liter vann, da blir det veldig god smak på mandelpoteten (NB:kokes med skallet på!). Jeg har ikke prøvd dette, så her håper jeg at noen andre vet...

Kanutten sa for siden:

:ja: Jeg pleier koke/dampe dem mye salt. De blir nesten saltbakte og smaker nydelig! Skallet blir litt "tykkere" jo lenger man koker/damper dem så følg litt med. :ja:

Litt sent nå, men de ble nok en smule ihjelkokte, men i følge potetspiserne var de mer enn gode nok. Hadde noen teskjeer salt i vannet, men det har jeg alltid når jeg koker grønnsaker. :)

Gracella sa for siden:

I warned you ;)

annex sa for siden:

Mandelpoteter: Kok i 7 minutter, trekk i 7 minutter, det blir bra

Kitsu sa for siden:

Er det vanlig å ha problemer med salat? Da tenker jeg både ren grønn salat og blandet salat med kuttede grønnsaker. Hver gang jeg spiser det blir jeg dårlig i magen. Lurer på om det henger sammen med at jeg blir dårlig av linfrø og?

vaskeklut sa for siden:

det er ikke helt uvanlig å bli dårlig i magen av rå grønnsaker :)

Haha, ikke før dagen etter, dessverre. ;) (Det vil si at jeg rakk å koke potetene på lykke og fromme og google selv før tida rant ut.)

Tvilsomt. Jeg kokte dem i tjue minutter før de så vidt slapp gaffelen. Men det er mulig at all gaffelstikkingen min årsaket sprukne poteter. :p

Lava sa for siden:

Photo, stikk med en tynn skarp kniv :)

Fant ut av trøbbelet med de blå strekene, ikke virus, kun noe pop-opp reklame greier som sønn tok knekken på i kveld. Sikkert noe som innstalleres automatisk om man glemmer å se etter, og bare trykker "neste". Har gjort det før... :p
Fant forsåvidt det programmet selv på listen, men var ikke sikker på om det var dèt, så ventet på eksperten.

Så lurer jeg på lyspærer med hvitt lys. Ei dame sa hun måtte skaffe seg det for å se mørkt strikketøy bedre om kveldene.
Jeg har mor/barn lampe, men det lyset er mer gult. Hvilke pærer har hvitt lys, og hvorfor er det bedre?

annex sa for siden:

Mandelpoteter: Kok i 7 minutter, trekk i 7 minutter, det blir bra
Gamelt råd fra farmor som alltid funker - nettopp fordi de ikke skal bli overkokte/sprekke. Om det tar litt tid til servering, så klarer de seg.

Gracella sa for siden:

Noen ganger reagerer jeg skikkelig på løk.

Carisma sa for siden:

Det er hvertfall ikke uvanlig. Min mor tåler nesten ingen typer salat/rå grønnsaker.

Lava sa for siden:

Kjøpte kjøttdeig på Kiwi, storfe 14 % fett. Lagde kjøttkaker, og når jeg la dem i panna var den full, når de var ferdige var panna halvfull...

Hvorfor krympet de slik?

Hadde i løk, krydder, ett egg og fløte

Lava sa for siden:

I kjøttdeigen? Det kan stemme, var masse "dritt" i panna. Ikke kjøpt den før, holder meg til den vanlige.

Takk skal du ha! :ja:

Lillemy71 sa for siden:

Noen som vet hvor man kan få tak i dresspose/klespose/garderobepose i aller helst ren bomull, ca 60-100 cm lang, som ikke koster en formue.

Og nei jeg gidder ikke og sy selv :D Er heller ikke interessert i plæstikk (pvc, nylon osv). Har så langt bare funnet på Nytt & Nyttig sine sider, men har ikke akkurat god erfaring med kvaliteten der. Har prøvd utenlandske sider men det er stort sett syntetisk eller så blir det alt for dyrt med frakt.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.