< Tilbake til oversikten

Hva skal du ha til middag i dag-tråden!

Angel!! sa for siden:

Lille trille; hvordan lagde du fårikål? sikkert teit spørsmål hehe, men eg har handlet inn alle ingredienser, men aldri lagd d før hehe, trenger tips :):)

Mammarosa sa for siden:

Chorizopølser (0 karbs) med röstipoteter (a la lavkarbo) og grønn salat :)

Hmm... og aïoli :D

Lillann sa for siden:

I kveld skal vi ha andebryst (kjøpt for 139,- pr kg i Sverige), rødvinsky, grillet paprika, spinat/sopp stuing (stek soppbiter og hakket løk i smør, med litt hakket hvitløk, ha i et beger creme fraiche, salt, pepper, løkpulver og enten fersk spinat eller frossen spinat, la dette putre på lav varme) og salat til middag. Resten av familien får potetbåter stekt i ovnen til dette. Dessert bær med fløte :)

Lillann sa for siden:

I går hadde vi salma (fersk rå laks skåret i tynne skiver), med soya saus (tilsatt balsamico, lime og wasabi), fersk koriander og ristede sesamfrø til forrett.
Til hovedrett hadde vi reker. Siden jeg ikke spiser loff med rekene, så lager jeg en miks av avokado, krepsehale, kreme fraiche, sitron, løkpulver, salt og pepper. Digg!
Til dessert: Naturell yoghurt med oppvarmete skogsbær :)

Klara sa for siden:

Hangover-taco :o

BenteR sa for siden:

Surra svinesteik med soppsaus, kål- og gulrotstuing og søtpotetmos.

Anarko sa for siden:

Meatza! IGJEN! :D

Lillann sa for siden:

Til Angel:

Ser ikke at du fikk svar om fårikål, stakkars deg, dette er lett å lage altså!
Litt for sent å begynne på denne retten dag vil jeg tro, men til en annen gang:

Bruk stor kjele med god bunn, så det ikke svir seg.

Smelt en stor klatt med smør i kjelen.
Legg i biter av fårikålkjøttet, bare ett lag. Strø på pepper og salt. Jeg bruker Maldonsalt og både hel og kvernet sort pepper. De hele er fordi det ser kult ut, men jeg liker å ha en del pepper og blir gal av å pelle ut mens jeg spiser, derfor kvernet i tillegg :)

Skjær kålen i tynne båter, legg båter så de dekker kjøttet.

Gjentas om og om igjen, til du har lagt oppi alt du har av kjøtt og kål, pass på å salte/pepre på hvert lag.

Hell litt vann i kjelen (overraskende lite, kanskje 1/4 del av høyden på det andre, for kålen avgir endel væske) og sett på middels varme. Når den koker kan den skrus ned, så den bare putrer. Ikke rør i den, det er best når kålen ligger i båter :)

La koke i flere timer, den er best på 3 oppkok! Jeg pleier å lage den dagen før vi skal ha den, kjøle den ned etter et par timers kok, så nytt oppkok dagen etter. Restene varmes neste dag, oppkok 3, da er den alle best!

Lykke til!!

Angel!! sa for siden:

He:) tuuusen takk for oppskrift:) ble ikke laget i dag nei, er på jobb hehe, men lurer på å lage det i morgen eller tirsdag:)
Ser jo ut som det skal være noe eg kan klare å få til:D

Señora sa for siden:

Kyllinglår, jukseris, bernaise, salat, rømme.

Kitsu sa for siden:

Ovnspannekake med eplesaus (laget av funlight, kanel og xanthan-gum).

Yrla sa for siden:

Stor salat med bl.a rå brokkoli og gulrot, udos, og mandler!!

Anarko sa for siden:

Lagde kjøttkaker med "brun" saus. Veldig godt! Så hadde jeg tyttebær uten tilsett sukker, selskapsblandingen til rema, og pittelitt kålrabistappe.

Brokkoli sa for siden:

Jeg er mett og god etter en skikkelig middag! Jeg har spist salat med avocado og oliven, sammen med hjemmelagede burgere med stekt sopp, blåmuggost og bacon. Sykt digg! Men litt for salt med både blåmuggost og bacon, så neste gang skal jeg la være å salte burgerkjøttet.

lille_trille sa for siden:

Ovnsstekte nakkekoteletter m/grillet ost, tomat, hvitløk, paprika og selleri.

BenteR sa for siden:

I dag ble det fiskemiddag a la vi tar det vi har:D
Surra sjalottløk, hakka sopp, chili og revet ingefær + litt karri. Hadde i fiskebuljong, rømme og creme fraiche. Hadde så oppi sellerirot og gulrot i staver. Etter at dette hadde fått putra en halvtimes tid, la jeg oppi litt fløte, masse fersk persille og torsk i biter og lot det trekke til alt var klart.

Melusine sa for siden:

Etter jobb og trening ble det speilegg og skogsbacon, samt stekt kjøtt som var igjen fra søndagens fårikål...mmm!

teleslynga sa for siden:

Auberginelasagne. Erstattet lasagneplater med augergineskiver og den hvite sausen med en blanding av creme fraiche og matfløte. I overkant mektig, eventuelt så kunne jeg ha stått over den andre porsjonen.

Anarko sa for siden:

Lagde en grønnsaksform med alt jeg fant egentlig. Hadde oppi svinestrimler, fløte, tomatpure og ost også. Det ble godt :)

Brokkoli sa for siden:

Etter trening i kveld blir det fryktelig enkelt. Slenger noen kyllinglår med litt krydder på inn i ovnen, så godgjør det seg mens jeg dusjer. Også lager jeg coleslaw med rømme, majones og litt sitron. Neste uke skal jeg kjøpe meg en enkel stavmikser også, så jeg kan lage blomkål- og brokkolipuré. DET er godt, det.

BenteR sa for siden:

Rømmegrøt og spekekjøtt

Anarko sa for siden:

Planen var chiligryte, men hadde oppi alt for lite chili, så ble ganske enkelt en gryterett.

Mariann S sa for siden:

Rester frå i går, mmmmmmm :D

Katta66 sa for siden:

Vi har spist Hexebergs wok-gryte med sjømat, kjempegodt!

BenteR sa for siden:

I dag skeia vi stort ut med tacolasagne fra Toro; 26,3 karber pr porsjon:eek:.
Jeg valgte å spise litt av den (og den var ikke god engang i forhold til vår hjemmelagede) og masse salat.

Yrla sa for siden:

Salatgrønnsaker tilsatt rå gulrot, rå peanøtter, rå løk og gul ost, med sennep, urter, karri, paprikakrydder og udos til dressing.

Anarko sa for siden:

En skål med chiligryte, ost og rømme. Det var i går.

Izzie80 sa for siden:

Hamburger med ost på toppen

Ved siden av hadde jeg;

Litt stekt løk

Sopp stekt i smør med hvitløkspulver i.

Kokte opp en halv blomkål, samt noen brokkolibuketter. Når de var ferdigkokte, så stampa jeg de, og hadde i en stor klatt smør. Jeg hadde skåret opp bacon som jeg hadde stekt på forhånd, og puttet dette oppi stappa. Blandet alt, og krydret til med salt og pepper.

Deilig middag for to;-))

Anarko sa for siden:

Hjortegryte! Omnomnom.
Med mye hjortekjøtt, litt gulrot, en del bacon, mye sopp, rømme og i hele tatt. Bare vidunderlig!

BenteR sa for siden:

Kiwis helgetilbud, svinefilet, godt rubba med sennep, salt, pepper og rosmarin, kantarellsaus, selleri fries og blomkål- og broccoligrateng.
Eplepai med krem til dessert.

smgj sa for siden:

I kveld blir det kyllinglever, løk og muligens epler. Iallfall kyllinglever og løk.

Anarko sa for siden:

Vi snakker lørdagsmeatza, vi snakker ekte kjærlighet.
Altså: meatsa! Og noen glass vin.

Gerd sa for siden:

Taco :D

Dietta sa for siden:

Pepperonikylling med ost-og fløtesaus :) og bringebærfomasje til dessert :heia:

LibraGirl sa for siden:

Kyllinglår druknet i smør i ovnen og salat :)

langaard sa for siden:

Pinnekjøtt m/blomkålmos og litt tyttebær:)

BenteR sa for siden:

Siden jeg er "sykemeldt" av gjengen min, så skal de lage middag i dag. Jeg har fått vite at jeg får servert eggerøre, skinke og grønnsaker......
Heldig som har gjengen min!:D

nellie sa for siden:

Gratinert paprika fylt med kjøttdeig, løk, sopp og fetaost.

Yonah sa for siden:

Squash carbonara med stekeflesk(tjukke baconskiver, delte de i terninger), skikkelig yummy!

Sweetie73 sa for siden:

Fläskfile med traktkantarellstuing, brokkoli og bearnaise! Nam...

Anarko sa for siden:

Svinestrimler, bacon, spinat og soltørket tomat. Hadde på litt sukkerfri sweetchilisaus også. Ble godt.

Kitsu sa for siden:

Omelett med squashbiter i.

BenteR sa for siden:

Lammesuppe....gjett om det lukter deilig her nå...:D

Kitsu sa for siden:

Middagspannekake fylt med kebab-kjøttdeig, dressing og ost.

Yrla sa for siden:

Stor kjøttkake, lagd selv. Milde, det var godt. Har ikke smakt storfe på 20 år. Helt sant. Plutselig ville jeg ha det og syntes det var greit også. Akupunktur har forandret meg. Kanskje hodet er mer tilpasset kroppen nå?:)

LineJM sa for siden:

Resten av middagen fra søndag: lettsaltet sideflesk som har godgjort seg i römertopfen i fire timer sammen med løk, hvitløk,kålrot,knutekål og timian.

snøffe sa for siden:

Flyvende Jakob :spisesnakyammie!!!!

langaard sa for siden:

Hva er det:confused:

snøffe sa for siden:

Flyvende Jakob kort fortalt:..først plukker jeg en grilla kylling, legg til sides. stek bacon i terninger,, skjær opp paprika og løk, som får steke med på slutten. Ha i en kremfløte, chili paste (forsiktig, smak deg frem) og litt hønsebuljong(ikke et must) kan også ha i karri viss en liker det bedre.. har så i kyllingen, og over i en ildfast form, har list ost på toppen av og til.. inn i ovnen, 200gr ca 15min.. serveres med en god salat, eller alene..
Håper dette ver forståelig, har ikke aen oppskrift, smaker meg frem.. og det smaker selvfølgelig godt med flere grønnsaker oppi og viss en vil det. Kun fantasien som setter grenser her.. Har laget dobbel porsjon i dag, så jeg kan fryse i porsjoner, kjempe grei å ha med på jobb. :D

Ignite sa for siden:

Er det ikke litt sent å plukke kyllingen når den er grillet da? :D

Her blir det hamburgere med ost, og speilegg. Enkelt og godt.

snøffe sa for siden:

Haha.. :o du mener hva jeg forstår.. :lol:

Anarko sa for siden:

Bogsteik som er saltet, pepret og sniksennepifisert (mannen innbiller seg han ikke liker sennep). Er forresten sukkerfri sennep. Som tilbehør: rema sin selskapsblanding, surkål og hjemmelaget saus av et eller annet slag.

Carisma sa for siden:

Etter et dypdykk i fryseren kom jeg opp igjen med en glemt pakke andebryst :sikle: så det blir andebryst sechuan.

Charlott sa for siden:

Middag #1: torsk trukket i smør, salt, fersk chille og dill med blomkålmos, masse stekte baconterninger, aspargestopper og saus laget på smørblandingen fisken trakk i.

Middag#2: Stekt entrecotè med fløtesurrede grønne grønnsaker :D

Sweetie73 sa for siden:

Hamburger av kjøttdeig og worchestershire saus med seterrømme, jalapenos og salsa. I love it! :D

teleslynga sa for siden:

I går indisk gryte: kokte herm. tomat + kokosmelk en stund og moste med stavmikser, tilsatt tre løk, noen hvitløkfedd og etpar chili som var stekt myke i olje, tre-fire selleristenger og ca. 50 g grønne linser, kokte alt mørt og smakte til med garam masala. Tilsatte så paprika og sukkererter i strimler og stekte strimler av kyllingfilet og lot koke litt til. Serverte med cashewnøtter og kokosmasse.

Kitsu sa for siden:

Oregano- og basilikum-pannekake/omelett-sak. Med gratinert ost på.

Yrla sa for siden:

Idag ble det kjøttkake og ost.

langaard sa for siden:

Boknafisk m/stekt bacon og brokkolli:sikle:

Anarko sa for siden:

Kjøpte dampepølse, bacon, knaskegulrot, den minste kålroten jeg fant, paprika og fløte. Kuttet alt i terninger (pølsen også, men først etter at den var tilberedt). Kokte kålrabien litt. Dampet pølsen (ligger i navnet), stekte bacon. Lagde en hvit saus av fløte, vann, jbkm og noe vann fra dampingen. Slengte alt sammen oppi og varmet opp. Pepret og hadde også oppi muskat. Very good.

Kanutten sa for siden:

:sikle:

Sweetie73 sa for siden:

Det blei thaimat i dag...

Surra hvitløk, ingefær og chili med olje
Tømte over en boks kokosmelk
Hadde i en gjeng limeblader og litt fiskesaus samt litt karri.
I ny panne stekte jeg kylling og sopp som jeg hadde i sausen etterpå.
Heiv oppi noen sukkererter og runda av med en ss sukrin.
(litt sukker runder av smaken og er helt vanlig i all mat i Thailand. Men kan sløyfes for den som ikke vil bruke søtningsmiddel.)

:)

Supera sa for siden:

Andebryst med ingefærsoppsaus

Marlykk sa for siden:

Min middag i dag.. var reine gorme-maten...nyy..delig..
Oksekjøtt-biter kokt i buljongvann m/krydder+fløte. Tilbehør.. forvellet..Blomkål, Brokkoli, gulrot.. Enkelt..men godt..

langaard sa for siden:

Og det er:confused:

Yrla sa for siden:

Har fått dilla på kjøttkaker, så idag ble til både til frokost og middag. Til middag tok jeg smør over en stor en og ved siden av hadde jeg peanøtter og gulost.

Anarko sa for siden:

I dag er siste dagen med middag jeg må lage selv før helgen, for da skal jeg og mannen til mor og bli bortskjemt! Min mor er også lavkarbo, så det er null problem. Så i dag fant jeg ut at jeg kunne lage noe særs godt. Det ble reinsdyrskav, bacon, paprika, sopp, et par knaskerøtter, rømme, kraft osv. Ble veldig godt.

BenteR sa for siden:

Laks og sjøtunge i langpanne med creme fraiche, fløte, urter og grønnsaker.
Smakte fortreffelig!

Dilly sa for siden:

Åhhh!!! Det så vel godt ut :sikle:

Veggpryd sa for siden:

Åhhh! Det var dårlig gjort å vise det bildet når jeg ikke har ribbe selv! hehe! :sikle:

BenteR sa for siden:

I dag blir det komle og salt lammekjøtt til gjengen min.
Komle er ikke akkurat mat for mitt blodsukker, så jeg har laget en blackeyebean-salat til meg som jeg tenker å spise sammen med det salte lammekjøttet.

edit; sjekket på diett.no bare på moro hvor mye karbohydrater mine komler inneholder.
1 normal komle inneholder 63,5 karbohydrater!!!

Supah sa for siden:

Hehe. Ja, jeg tenkte jeg kom til å friste noen ;)

Kitsu sa for siden:

Kylling og chevre-salat på Egon.

Sanney sa for siden:

lakseburger med salat, ost og rømmedressing :)

Ignite sa for siden:

BIFF fra den argentinske pampasen, selvdød ku antageligvis. De blir gode og møre etter et par uker i sola.

langaard sa for siden:

:eek::lol:

Yrla sa for siden:

Kjøttkake igjen. Med smeltet smør og ost. Helt dilla.

smgj sa for siden:

Det ble rett og slett dampede grønnsaker med halvsmeltet smør og litt salt.

Men så spiste jeg hjorteskav med fløte&soppsaus til frokost da... Med fløtemosede grønnsaker, litt stekt potet og løk.

BenteR sa for siden:

Og så mener mange at lavkarbere spiser så kjedelig frokost ;)

smgj sa for siden:

... og så lite grønnsaker... :p

Sweetie73 sa for siden:

Hyttetur med forståelsesfulle venninner i helga. I går fikk jeg lage maten...

Grytekjøtt kokt i to timer med hvitløk og ingefær
Tilsatt tomatpure, løk, champignon, sitronsaft, chili, rømme, fløte, salt og pepper.

Tilbehør: blomkål og brokkoli, samt ris til de andre.

Nam! :p

smgj sa for siden:

Gresskarsuppe med fløte, stekefleskbiter og tørket kantarell... Yumm!

Kitsu sa for siden:

Modifisert fårikål - får, kål, squash, fløte, salt, pepper og rosmarin.

Sambo'n stakk av med halvparten, selv om han alt hadde spist middag, det luktet og smakte visst så godt.

BenteR sa for siden:

Gjengen min fikk stekt komle, salt lammekjøtt og røkt pølse.
Jeg woket salt lammekjøtt og røkt kjøttpølse sammen med kål, kålrot, gulrot, gul paprika og løk, og det smakte snadder (faktisk måtte de andre borti og fingre i min mat:D)

Anarko sa for siden:

Har vært hos mor i helgen, og her ble det bare snaddermat.
Fredag: hjemmelaget tomatsuppe med egg fra hønene på tunet, og dampepølse.
Lørdag: taco, lavkarbo of course.
I dag: Kylling med bacon surra rundt, grønnsaker, salat og blåmuggostsaus med kraft fra kyllingen.

Mariann S sa for siden:

Steikt torsk, servert med sellerirotmos og masse grønsaker :hungry:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.