Bruker store poteter og ca kilo stor kålrot.
4 kokte poteter
12 rå poteter
1 kålrot
Toro glutenfritt mel ca 2 poser
2 ss salt
Bruker foodprosessoren til å male opp poteter og kålrot og blander så inn salt og mel til passe deig.
Har komlene i kokevannet sammen med lammekjøttet (lar lammet koke en liten time før jeg hiver komlene i) Koker ca tre timer sammen med kjøttet og serveres med smeltet smør og kulturmelk som drikke.
Samme her. Komler - eller klubb som vi sier - laget på kålrot??? Nah. :) Byggmel, hvetemel, salt, poteter og litt helmelk til rett konsistens bruker vi. :sikle:
I dag blir det kyllingfileter i ovnen med bacon surret rundt. Inni har jeg fylt dem med fetaost og hvitløksskiver. Marinert i olje med chili og diverse urter og pepper.
Tilbehør? Litt usikker, men orker ikke noe veldig "fløtete" i og med dette er ganske kraftig mat. Tipper det blir noen frosne brokkolitopper.
Litt kjipt på denne tiden av året når brokkolien er dyr... men skal si den frosne er billig, 8 kroner for en pakke, mens en fersk brokkoli koster 20 kroner...
Kyllingen stekes i ovn i 15 min på 200 grader, mot slutten setter man på grillen slik at baconet blir sprøtt.
I dag blir det noe enkelt. Karbonade med ruccolasalat.
Lagde en deilig spinatrett i går. Stekte frossen spinat med løk og hvitløk. Tok chilipulver og ingefærpulver oppi. Ble en slags tykk grøt som jeg
Blandet med gresk yoghurt mot slutten av koketiden. Ble en deilig frisk,
Men spicy tilbehør til kylling. Og så så billig! ;)
Grillet kylling (sånn ferdigkrydret, denne gangen) med ovnsstekte rotgrønnsaker (løk, persillerot, gulrot og kålrot, man tager det man haver :D) og fløtesaus med smak av blant annet eple. God høstmiddag! :sikle:
"fisj an sjifs" Fjisn er store stykker av torsk dyppet i krydret "vaffelkakerøre" og stekt i delfiafett. Sjifsn er ymse stekte/friterte grønnsaker (blomkål, sellerirot, brokkoli, løk) Serveres med remulade. :sikle:
Husmorfri i dag :) :)
Laget glutenfri pizza til gjengen i går, og det er så mye igjen at de får nøye seg med det i dag.
Selv har jeg ferdiglaget middag fra fryseren. Lammegryte i dag.
Kokte kjøttsuppe på reinsdyrrygg i går, så i dag er det rester!
Elsker å lage mat, men av og til er det deilig å ha ferdig middag.... da fant jeg energi til å lage amerikanske pannekaker til gjengen (ikke lavkarbo) slik at han som fikk fjernet siste visdomstanna i går ble fristet til å spise, stekte opp kyllinglår (slik at det er lettvint å ta seg et lite måltid i ny og ne) og så har jeg lovet å smelle sammen ei rullekake med blåbær og ekte vanilje til TV-kos.
Det ble en slags beef tikka masala etter man-tager-hva-man-haver-metoden. Kjøttdeig, rødløk, currypasta, ingefær-og-hvitløkpasta, sambal oelek, paprika, hermetisk tomat, CF og parmesan (hadde en bit jeg hadde glemt på kjøkkenbenken ett døgn som jeg måtte bruke opp). Ble godt da. :snill:
Det høres fantastisk godt ut langaard, men siden både torsk, rømme og smør er forbudt, nøyer jeg meg med sitronpeprede laksestykker som jeg steker i steovnen med hakket tomat med basilikum og litt vann over. Får skikkelig piffet opp laksen. Jeg woker grønnsaker til.
I dag ble det faktisk hjemmelaget tomatsuppe av egendyrkede tomater! Siden det er sånne bittesmå så gadd jeg ikke ta av skinnet (da hadde det blitt kveldsmat, ikke middag...) så jeg delte dem i biter før jeg puttet dem i vannet. Surret først litt løk og hvitløk i olje. Hadde i vann, buljongterninger, tomater og en liten helmelkskvett (skulle være fløte, men det hadde jeg ikke) og etter en stund kjørte jeg det hele i blenderen for å mose det. Gikk så fint så, ble litt skall-biter, men ikke så mye at det gjør noe. Ga den et nytt oppkok og hadde oppi masse oregano, basilikum og pepper og kokte 3 små egg som jeg hev oppi skåla ved servering. Ble kjempegodt jo!!! Og så lettvint da gitt. :)
Og det beste av alt - det ble så mye at det blir lunsj i morra og! :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.