Jepp - dietten er relativt kostbar, spesielt pga legetimene som for mange av oss er hos leger utenfor fastlegeordnignen.
MEN - bare nevner det igjen jeg; Vi kan få fradrag på skatten når vi går på denne dietten.
[color=black][/color]
Har lagt inn en egen tråd på dette her
Jeg har regnet på denne 1. måneden og jeg finner ut den koster meg minst 5 500 kr med grønnsaker og portoen. Men jeg greier meg ikke med 4 måltider, legen anbefalte 4-5, men jeg må alltid ha 5, på lange dager som tidligvakt dager, må jeg ha 6. ( Har en tøff jobb, trimmer, stort hus etc. er ganske aktiv)
Det vil for oss si nesten hele budsjettet vårt bare på meg, det synes jeg er ekkelt å tenke på, må prøve å dytte det langt baki hodet! (Matbudsjettet vårt-vi har ei med glutenallergi i huset og en mann som spiser"bra"-er 6-8000 pr mnd)Vi vil nå ha mat/husholdningsutgift på ca 11500. Denne 1. måneden, så blir det mindre ettehvert i fasene.
Legetimene kostet 1700 kr 1.gang og nesten 900 andre gangen.:eek:
[size=4][/size]
Er egentlig imponert over mannen min jeg også, det var faktisk han som foreslo Lindbergklinikken i utgangspunktet.:rolleyes:
Jeg har ikke turt å regne på det jeg, Streber. :lol:
Uff, det er dyrt ja, men ser ut som vi kan få trukket litt på skatten. Det er jo kjempebra. :ja: Jeg må også ha fem måltider til dagen!
Vi får trøste oss med at når vi er ferdige med dietten vi blitt vant til bittesmå porsjoner og vi blir rimeligere å ha i hus. :lol:
Grotingeling: TAKK:D Er selv også kjempefornøyd, håper dette blir det siste jeg "går på", for nå er jeg virkelig klar for en livsstilsendring!!! No more diets!
Streber: Huff ja, det hørtes tungt ut. Heldigvis har jeg bare meg selv å tenke på, men det er dyrt nok, med fem måltider om dagen og grønnsakene som flyr unna, grønnssaksskuffen fylles annenhver dag ;) Stå på, og nyt at du har en fantastisk støttende mann, det er det ikke alle som har:D Issuet med pengene løser dere sammen:)
Titti: de små porsjonene har jeg også tenkt på! Ååh så deilig, hva!? :) Snart klarer vi ikke å trøkke i oss hele julemiddagen og ligge resten av kvelden med dårlig samvittighet, for vi har rett og slett ikke plass:D
DET gleder jeg meg nemlig til, nå er det bare en vei, og det er oppover!!! :D
Det med de små porsjonene har jeg også tenkt på-håper vi ikke greier store porsjoner når vi er ferdige, det hadde vært digg!:D
Men den økonomibiten er helt fæl, vi har vent oss til å ha en avslappet økonomi, men nå vurderes hver lille ting om vi egentlig behøver det, vi har også måtte bruke kreditt:opga MEG og min kropp, plages med den biten der jeg altså. Men håper det kommer seg utover høsten. Har jo vært Bergenstur og legtimen der på denne lønnen.
Mannen din støtter deg fullt streber, gi deg selv støtte også. Du gjør noe bra for deg selv og helsen din - se på dette som en investering i helsen og framtiden din:) Gratulerer med flott resultat første uken:)
Kan vel ikke si jeg gleder meg like mye til taco uten kjøtt, ost, rømme osv. Hehe, det blir vel i grunn bare salat på meg i dag, med en nydelig omelett eller suppe til. ;)
Ha en super helg dere. :klem: Andre helgen på fase 1 her. Skal komme meg gjennom denne også. :ja:
Jepp - fredag her også :D
Blir nok ingen taco på meg heller, har fortsatt noen dager igjen i fase 1.
Vurderer dessuten å fortsette 1 uke til (egentlig ferdig 5. oktober), da jeg jo mistet nesten en hel uke ifbm sykehusoppholdet forrige uke:(
Jo, ja.... jo det blir det - jeg tar en uke til, ny dato for overgang til fase 2 blir da 12. oktober:p
Ha en flott fredag da dere :stortsmil
Wohooo:heia: - dette går veien Streber
Selv har jeg fått besøk av tante rød denne uka, og hun hadde som vanlig med seg nesten 1,5kg vann :(
Satser på at det meste er borte til veiedag på mandag :p
Vink alt du kan, hun er bare så dum atte! Når man er i siget og kjempemotivert og godt igang mot målet sitt, kommer tante rød å saboterer opplegget i mange dager:mad:Hvis man holder på motivasjonen og følger opplegget slavisk likevel misater man jo ekstravekten igjen, men det hadde vært utrolig mye bedre for motivasjoinen å slippe å bli satt tilbake i forhold til målet en gang hver eneste måned! Menn er heldige slik gitt!
Ja menn er heldige - ikke bare slipper de alt sølet, de slipper også suget etter noe.
Jeg har de siste timene merket at kroppen skriker etter dette noe, og må si jeg er en smule forvirret
Har spist helt i tråd med ED hele uka, og drukket masse vann.
Det eneste jeg kanskje ikke har vært flink nok med er å spise nok grønnsaker.
Men kan det være grunnen alene :eek:
Lenge siden jeg hadde så markant søtsug, det er faktisk så ille at jeg merker at en utskeielse lett kan forekomme.
Men jeg skal ikke, vil ikke - orker rett og slett ikke de bivirkningene en utskeielse gir.
Nei - tror jeg skal bevilge meg et 5. måltid i dag, og en kopp sjokolade med kakaopulver kan kanskje være løsningen.
si jeg er en smule forvirret
Har spist helt i tråd med ED hele uka, og drukket masse vann.
Det eneste jeg kanskje ikke har vært flink nok med er å spise nok grønnsaker.
Men kan det være grunnen alene :eek:
Lenge siden jeg hadde så markant søtsug, det er faktisk så ille at jeg merker at en utskeielse lett kan forekomme.
Slik har jeg hatt det også, og bare etter bitte litt over en uke på ED kom tante rød her også...når man er riktig godt igang!
Jeg tok et ekstra måltid. Gleder meg til å veie meg neste uke for å se hvor mye jeg egentlig skal veie uten all denne væsken i kroppen!
Legen min sa det var helt ok¨å ta et x måltid v trening eller veldig sult...jeg misbruker det ikke altså... godt å finne forumet idag. Trengte å "se" litt fler i samme situasjon. Har stått og laget god mat til mange idag uten å smake selv...det går jo bra. Tatt litt pepsi max idag!
Gleder meg til fettet bare renner av, jammen skal jeg holde ut. Ikke verdt å hoppe av...
Jeg ønsker dere alle lykke til videre, får ta en uke/dag av gangen;)
:D neste sommer er det vi som skal trives i bikini!
Her er det skikkelig søtsug også!!! Har blitt litt lite grønnsaker og salat denne uken, kan det slå ut så markant på søtsuget??
Jeg skal ikke skeie ut jeg heller, men rart å kjenne på det igjen - måneder siden sist!
Søtsuget gikk tilslutt over, var nok sulten ja :p
Dessuten hadde jeg i går vært en tur inn til Bergen for å finne meg vinterjakke, og det ble en 2-timers gå tur :D
Så det kan jo også være en del av grunnen....
Fant meg både jakke og ullundertøy, nå mangler bare støvletter før jeg er helt klar for vinteren.
Ehhhh nei da, tok buss fram og tilbake - men gikk to timer rundtomkring inne i sentrum, opp på høyden og bort til Nordnes.
Tror nok jeg ville brukt mer enn 2 timer skulle jeg gått hjemmefra til byen gitt :eek::D
Edit:
I følge Google Map så tar det 4 timer og 48 minutter fra meg til busstasjonen (en vei) :D
Det var godt. Idag har jeg trent på Elixia og deretter gått hjem fra Hafrsfjord til Sola...brukte en time hjem! Herlig! Ikke så sulten heller idag. Gleder meg til å veie meg imorgen. Har ikke veid meg siden fredag! Da var det jo tante rød:(
Jeg syntes vi er heldig som går kjapt ned, uten å være kjempe sultne og ha mye variert å spise...favoritt er råkost salat med olivenolje og krydder. Deler alt i små biter og det smaker fantastisk- at ikke jeg gjorde dette mer før....
Det er helt fantastisk. Gled deg. Det går fortere ned enn du tror. Denne dietten er utrolig effektiv. Ikke akkurat gourmetmat, men spiselig. I allefall etterhvert når en blir vant til smaken. :)
Nå har det gåtgt helt bra en stund før jeg i dag har vært syykt sulten. Har hatt fri(trent hardt i 45 min), bare gjort husarbeid i tillegg til trening. Spist MYE grønnsaker og 6 ED måltider:o Ikke noe skikkelig m,ett nå heller, men nå KAN jeg ikke spise mer:o
Pass på å ikke trene for hardt nå som du er i fase1 streber. Det anbefales å vente med hard trening til man er i fase 3. Legen min anbefalte daglige småturer under fase 1 og 2.
Det kan bli for tøft for kroppen med hard diett og hard trening på èn gang.
Og det er bedre å spise ett - to ekstra ed måltid enn å sprekke med annen mat. Spis om du er sulten:)
Tuddelu-tusen takk for tilbakemelding!Så bra, kanskje ikke det er så ille likevel da.:) Og bare så det er sagt- jeg har IKKE dyseleksi-bare skriver litt fort noen ganger:o:p
Da er jeg på uke tre i fase 1, de to første uka unnagjort og halvveis i fase1 :D
Vekta vet jeg ikke helt hva jeg skal tro om, den varierte noe voldsomt i morges, tror kanskje det er litt for ujevnt underlag på badet (fliser), første gang viste den en kilo og ned og neste gang var det en halv kilo ned og så siste gangen viste den to kilo opp...hmmm. Valgte å flytte tickeren ned en halv kilo, så tar jeg ikke i for mye hvertfall. Dessuten har det jo lite å si den vekta, for jeg kjenner det på olabuksa mi nå. Og i går hadde jeg på meg samme kjole/tunika som første gang på Hexenberg-klinikken og nå var den mye løsere rundt livet og satt ikke sånn etter..:heia:
Håper alle får en super mandag og en strålende ny uke. :D
Ang. trening, jeg fikk også beskjed om å ikke trene hardt før fase 2, bare gå turer og sånn. Kjenner at jeg ikke hadde hatt overskudd til så mye mer enn det heller....
Jeg fikk beskjed om at jeg kunne trene kondisjon i alle faser, men måtte vente med styrketrening til fase 3. Dette fordi en ikke skal bygge muskler når en går på så lite kalorier til dagen som vi gjør i fase 1 og 2.
Dette skulle egentlig vært min siste dag i fase 1, men pga tidligere nevnte hendelse så skal jeg altså ha en uke til.
Og det kan trengs, siden tante rød var så vennlig å etterlate seg 2kg vann da hun dro :mad:
Hadde egentlig veiiedag i går, men glemte hele veiingen da jeg måtte sprinte til bussen.
Var derimot innom vekta i dag, og den viser altså nesten 2kg opp fra minstenoteringen :eek:
Bare vann selvfølgelig, men kjipt uansett - så 1 uke til med fase 1 kan gjøre susen :D
Har drukket masse vann i dag, mer en normalt, og skal fortsette med det de neste dagene.
Forhåpentlivis fører det til at det blir do-springing de neste dagene:p
Jeg er på min 15 dag idag. Har akkuratt avsluttet dagen med deilig kopp te og bringebærkjeks! De er bare kjempe gode.
Når jeg er søt sugen (kom kun dagen før og under tante rød) delte jeg en bar opp i mange biter og suttet på den til to kopp te og da var jeg både mett og førnøyd. Spiste også et måltid ekstra de dagene det var værst.
Anngående trening; jeg elsker å trene og trener 3 ganger i uken. Legen sa jeg kunne trene styrketrening 1 gang i uken hvis jeg var vant til det! Jeg er nødt til å ta en bar ekstra etter en slik økt, men føler meg ikke mer sulten den dagen. Jeg har også klart meg uten ekstra måltid denne uken som har gått. Har ikke vært så sulten.
Jeg prøver å variere for ikke å gå lei...starter m sjoko-frokost bland. har omelett med råkostsalat til lunsj/suppe/kjeks hvis jeg er på farten, så en bar (som jeg alltid koser meg med med te eller kaffe...gjør det til en pausestund på dagen)så suppe eller omelett eller pannekaker, så til kveld kjeks, brownie eller pannekaker m kanel på! Jeg er storfornøyd, men ser frem til å tygge i vanlig fisk og kylling igjen...bare for å oppleve noe nytt...også et glass vin da! Herlig!!!!
Må bare få skryte litt idag .....har gått ned 5,5 kilo!!!!!!!!!!! Det hadde jeg aldri i min villeste fantasi trodd. Har regnet med og håpet på mellon 6-8 innen en mnd! Så nå er jeg spent på de siste to ukene i F1.
VIL MED DETTE GRATULERE ALLE MED FORRYKENDE VEKTTAP....herlighet vi er gode. Til og med tante rød er BESEIRET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
:syklubb:.....SORRY DAMER! Er ikke på nett på dagen, derfor kommer alt på kvelden,,,he,he,he!
En ting til om maten: Kok brokkoli og blomkål i bittelite vann i 5 min med mye flaksalt i vannet, smaker fantastisk. Anbefaler Maldon salt( får det både på Kiwi og Rema 1000)
På råkost salat hakker jeg opp bittesmå buketter har små tomater, litt rød paprika, grønn paperika, neper, reddikker, løk/rød løk, et par dæsjer olivenolge, flaksalt og pepper ...og nå kommer det beste...WASABI-krydder eller TERIAKY- krydder. De er i Santa Maria sin krydder serie m sølv korker-kul design. Jeg er avhengig at det smaker salt nok og godt. orker ikke dag ut og inn med bare rå grønnsker uten noe på!
Jeg wooker også med mye hvitløk og de samme krydderene...føler jeg er både i Afrika og Thailand:) Håper dette kan være til nytte....ååå jeg er så gira...:boxing::goodluck::heia::heia::heia:
:heia: Så flinke dere har vært alle sammen!
Grotingeling: Du får vinke farvel til tante fort som fy. Sikkert lurt å drikke ekstra med vann i den perioden. Stå på!
God kveld Popp, hvordan er det å være i mål...er bare så super nysgjerrig... og lykke til med mer karbo. Nå skal vel kroppen stabilisere seg. Trenger du nye klær? Send gjerne før og etter bilder!
:D:D:D:D:D:D:D:D
Bare jeg går forbi et speil eller vindu som må jeg speile meg selv, og GLISE! Jeg tenker da: Er det meg som er så tynn? Det er en utrolig flott følelse - som jeg ikke har tenkt til å gi slipp på.
Monica: trenger en del nye klær. Har gjennom de 27 kg ikke kjøpt noen nye klær, bare funnet frem masse gammelt på loftet. Så i forrige uke var jeg ute å shoppet meg et kort foldeskjørt og en kort kjole. Skal få lagt ut bilder en dag.
Gleder meg til å se bildene Popp :), og du har all grunn til å glise etter den fantastiske jobben du har gjort med vektreduksjonen :heia:
Selv merker jeg at noe vann har forlatt kroppen det siste døgnet, bl.a. fordi jeg sikkert var innom toalettet 3-4 ganger i natt :p
Har ikke vært på vekta å sjekket, venter med det til lørdag tenker jeg :cool:
Samme her. Skal bli veldig godt å føle seg vel igjen. :ja:
Ser at mange her i utgangspunktet har hatt ganske lav BMI når de begynte på ED, trodde egentlig denne dietten var for de som var litt større og/eller hadde hormonproblemer e.l. som gjør at de ikke går ned i vekt på vanlig diett?
Jeg kan bare svare for meg selv, men here it goes:
Jeg har slitt med "valpefett" hele livet, og lagt på meg mer og mer siden jeg var mindre. Min mor har hatt meg på alle slags dietter, og nå har jeg i samarbeid med henne funnet ut at det er nok! Jeg tok kontakt med lege, og han var enig i at jeg kunne gå ned noen kilo. Samtidig mente han at jeg med mitt kosthold kunne hatt veldig godt av å endre kosthold, jo før jo bedre. Spesielt med tanke på sykdomshistorikken til mine foreldre, som har vært veldig mye syke, alvorlig syke.
Så- det var min historie. Selv føler jeg at jeg har gjort dette på et godt grunnlag, og gleder meg til å se hvor det går:)
Jeg startet med BMI 31,6=fedme, står det på papirene fra klinikken. Har slitt lenge opp og ned de samme kiloene-mens jeg har fulgt en diett altså:oDet var bare nok, jeg måtte ha hjelp!Har aldri vært så veldig opptatt av bmi, jeg vet hva som ser og føles sundt ut på MEG jeg:pMen skjønner det kan være et greit hjelpemiddel å bruke .
[size=4][/size]
Startet på 85,4 kg den 22. sept( om morningen ja), i dag stod det 81,2 der:)Mitt mål da jeg startet med å prøve å gå ned denne gangen( i jan 09!)var 70 kg- jeg synes nemlig jeg ser bra ut og føler meg topp med den vekten, dr på klinikken mente vi kunne prøve på 65- så vi får se hva vi ender opp med.
Jeg skal i utgangspunktet ned 10-15 kilo og er vel ikke av de største, henger meg ikke så mye opp i BMI osv, men vet at jeg føler meg vel og ser bra ut når jeg veier 10 kilo mindre. Problemet mitt er at jeg ikke går ned på vanlige dietter da jeg er insulinresistens og kroppen lagrer maten til fett, derfor er jeg "dessverre" nødt til å på en diett alá Eurodietten. Denne gangen har jeg fokuset på å holde vekten like mye som å gå ned i vekt, så for meg begynner den egentlig jobben når jeg har nådd ønsket vekt. Der synes jeg ED er flott, den hjelper oss å gradvis tilvenne oss normalt kosthold slik at vi ikke fyker opp i vekt når vi er i mål.:)
Til alle dere flotte, flinke damer... Kan man bytte ut et eurodiettmåltid med en "Småsulten" dersom man er veldig energifattig/har hodepine etc? Har merket at når jeg blir veldig sliten, og selvom jeg drikker mye vann og spiser regelmessig, at det ikke hjelper med hodepinetabletter heller. Her om dagen tok jeg en Småsulten, og jeg virkelig koste meg med den. Denne med nøtter og frukt, den inneholder totalt 8,5 g karbs og 150 kalorier per porsjon.
Jeg vet jeg ikke skal gå utenfor grønnsaker og måltidene, men det var altså så himla godt!! MMmmmhh!
Det er nok ikke beregnet som et mellommåltid , men bedre enn å skeie ut med sjokolade. ;)
Hvis du har vondt i hodet, så anbefaler jeg det å drikke enda mer og gjerne litt kaffe. Ta heller et ekstra produkt eller kok deg to egg eller lignende i stedet for å ty til småsulten o.l.
I dag smakte jeg soyanøttene for første gang, de var overraskende gode. :ja:
I fase 1 skal man vel ikke spise noe annet enn lovlige grønnsaker og ED produkter, men er enig med deg i at de er suupergode og regner med de er for ja-mat å regne etter kuren?
Ååhh, da får jeg kutte de ut for nå da. Har fått beskjed om at jeg ikke får drikke kaffe med koffein, står i brosjyrene?!Nå brukte forsåvidt ikke jeg småsulten som et mellommåltid, men heller et av de 5 måltidene om dagen jeg har fått beskjed om å spise. . men det har vel ikke noe å si.Jeg får klare meg uten herlighetene:) Hehe
Hold deg til ED så er du sikker på at du får i deg rett mat ift dietten. Det er bedre å ta et ekstra ED måltid om du er småsulten. Du kan forresten drikke kaffe m/koffein, men max 3 kopper om dagen. Man kan drikke mer av den koffeinfrie (men det kan knapt nok kalles KAFFE).
Jeg har forresten fått redusert mine hodepiner kraftig i antall etter at jeg startet ED. Før hadde jeg gjerne hodepine 2 gr i mnd. og de varte som regel i 2-3 dager. Nå har jeg det kanskje 2n hver mnd og er kvitt de etter 1-2 dager. :D
Jeg får gjøre det!! Kan jeg? Åh så herlig! Da vet jeg det til en gang jeg blir fysen på en kaffekopp:)
Jeg har sjeldent hodepine det hele og store, men kommer en i ny og ne. Kjente bare at etter å ha prøvd både å drikke og spise, og ta tabletter, så var jeg litt smådesperat rett og slett. Men det ordner seg:)
Mindre hodepine her også, faktisk minimalt og omtrent ikke hatt vondt i hodet siden jeg begynte på ED når jeg tenker meg om. Helt utrolig, pleier alltid å få vondt i hoden den første tiden jeg er på diett. Er nok fordi man får i seg det man skal hvis man følger dietten til punkt og prikke. :ja:
Jeg teller ikke antall kaffekopper, men tipper det kanskje blir tre kopper i snitt om dagen....
Det likner litt på meg det. Jeg har også fått påvist insulinresistens. Jeg prøvde først ketolyse i litt over 2 år uten særlig effekt. Sannsynligvis på grunn av insulinresistensen.
Hadde BMI på 45,7 da jeg startet opp med ED i fjor, men jeg har vært oppe på 47,7 - det er vel fedme grad 3+++++ eller noe sånt :eek:
På vist insulinresistent i 2005 (første runde med ED) som innen 2009 hadde utviklet seg til diabetes 2 :(, og på toppen har jeg også PCOS og migrene.
Men alt har forbedret seg de siste 20 mnd;
BMI tilsvarer nå fedme grad 1 (om 10kg er jeg bare overvektig :p)
Diabetesen er under kontroll, blodsukkermålinger på 5 stort sett hele tiden (langtidsblodsukker på 5,2 ved siste kontroll)
Færre/svakere symptomer på PCOS
Migreneanfall ca 1 gang per 3. mnd (eller hvis jeg spiser/drikker noe jeg ikke tåler)
Alt i alt så har verden forbedret seg noe helt fantastisk, for utover disse medisinske fakta så kommer jo bl.a. bedre/stabilt humør, overskudd og bedre søvn (ikke snorking lenger) :D
Takk Pearl :klem:
Kan forøvrig rapportere at det virker som om mye at dette vannet tante rød etterlot, nå er på vei ut av kroppen :p
Nå ser jeg fram til en herlig fridag i morgen, hvor jeg først og fremst bare skal dille rundt, trimme litt og bare kose meg
Livet er herlig dere :D
Samme erfaring her. Har gått på diett omtrent halve livet. Gikk f.eks. på Grete Roede kurs og gikk ned to kilo når andre raste ned ti kilo på et kurs. Ikke særlig motiverende. Gikk over til lavkarbo for tre-fire år siden og kroppen min trives godt med det, men ned gikk jeg ikke, så da blir ED redningen for meg. Men må si at det var godt å komme til en lege som forsto problemet mitt og som kunne si til meg at dette faktisk ikke er min skyld og at jeg lever veldig sunt i forhold til mange andre, det bare synes ikke på kroppen min.
Nå har moren min fått diabetes 2 og faren min er i faresonen, så nå MÅ jeg bare. Det ga meg kanskje et ekstra puff også.
Har bare innsett at JA, det er urettferdig, men jeg må gjøre det beste ut av det og innstille meg på at jeg ikke tåler stivelse. Jeg er allergisk mot sukker og mel, akkurat som andre er allergiske mot gluten. Kjenner det hjelper litt å tenke sånn. Og heldigvis finnes det masse gode alternativer på lavkarbo kosthold også. :)
Startet fase 1 den 4. september, og skulle egentlig vært over i fase 2 nå.
Det er utsatt til 12. oktober siden jeg mistet 1 uke midt i september....
Regner med å ta en siste runde med fase 1 over nyttår, men det kommer jo helt an på hvordan høsten utvikler seg.
Håper å være nede på 70kg innen sommeren 2011, da er de siste 10-12 kiloene løshud og slingringsmonn (har jo ikke lyst til å bli syltyn heller) :p
Ligger an til å ha en del løshud, så jeg har allerede startet med mental forbereding på en operasjon en gang i 2012/2013 :D:rolleyes:
Nei da :D - men det hadde vært noe :p (NOT!)
32 kg siden februar/mars i fjor, hvor av 20 kg forsvant på 4 mnd, 5 fra juli til desember i fjor og resten sånn litt nå og da mellom nyttår og nå :p
Håper jo på litt bedre progresjon de neste månedene, men jeg tar det jeg får - så lenge det går riktig vei.
Jeg hadde i utgangspunktet ikke en høy BMI ved start, men ulike sykdommer har gitt meg et uheldig forhold til mat og det har gitt uheldig utslag for kroppen min. Jeg er så glad for den gode starten lindbergklinikken og ED har gitt meg. Med denne hjelpen er jeg igang med en varig kostholdsendring som kan gi et normalt liv igjen:)
Er man insulinresistent om man ikke tåler sukker (og mel)? Kanskje et veldig teit spørsmål .. men jeg har bare ikke satt meg inn i akkurat det. Har bare skjønt at jeg overhode ikke kan spise sukker eller mel.
Legen min mente at det at jeg har spist lavkarbo så lenge (først Lindberg, så over 2 år med ketolyse) trolig har forhindret at jeg utviklet diabetes type II. Det synes jeg er godt å tenke på for da har arbeidet jeg nedla på en måte ikke vært forgjeves selv om det ikke gav noe særlig utslag på vekten. Kansskje er det tilsvarende for deg?
:D:D:D:D
Bare jeg går forbi et speil eller vindu som må jeg speile meg selv, og GLISE! Jeg tenker da: Er det meg som er så tynn? Det er en utrolig flott følelse - som jeg ikke har tenkt til å gi slipp på.
Monica: trenger en del nye klær. Har gjennom de 27 kg ikke kjøpt noen nye klær, bare funnet frem masse gammelt på loftet. Så i forrige uke var jeg ute å shoppet meg et kort foldeskjørt og en kort kjole. Skal få lagt ut bilder en dag.
Popp: Takk for et ærlig, kort og redelig svar. Inni meg er det sånn jeg ser for meg at det blir.....ååååååå jippi! Holde ut ja. Det er ikke så vanskelig heller....det jeg savner er å tygge på noe, godt å bli kvitt den vanen:rolleyes:
Ellers syntes jeg alle har sine utfordringer her! Utrolig bra jobbet alle mann.
Jeg ble satt på min første annanas og eggekur av kjære mor da jeg var 12!!! Har vært lubben og kraftig selv om jeg alltid har trent og vært aktiv. Jeg har bestemt meg for aldri å nevne slanking for barna mine. Nå om dagen sier vi at mamma ikke tåler alt i vanlig mat for en periode, men snart kan jeg spise deres mat igjen. Sønnen min sa en dag, da jeg spurte om han ville smake bringebærkjeks: "nei takk mamma, du trenger den maten for deg selv, for du tåler ikke så godt karbohydrater. Men i de, er alt kroppen din trenger"....syntes det var festlig! Noe mer har de heller ikke kommentert!
På Lindberg klinikken i Stavanger/Forus er de utrolig forståelsesfulle, deres erfaring var at mange hadde det veldig likt. Mammaen min kjøpte også 3 sjokolader til hver, de gangene tante rød kom på besøk. Opptil flere ganger....jeg spiste og siklet på søsteren min sine, mens hun hadde liten interesse for det! Vi er nok kjemisk forskjellige som mennesker. Noen reagerer mer på sukker enn andre...akkuratt som vi reagerer forskjellig på alkohol o.a. Heldigvis har jeg ikke påvist insulinresistens....EKSTRA FLINKE DERE SOM HAR DET!
Nå begynner venner å kommentere forandringer...jeg smiler pent å sier takk!! Skal ennå holde det litt hemmelig, sånn til jeg har gått ned mye før de får vite det! Orker ikke så mye spm og kommentarer...herlig å kunne "jobbe" med meg selv i fred! Både tanker og vaner skql jo endres iløpet av disse månedene...
Søndag skal jeg også i fase 1 :) Etter lang tid i fase 3 uten oppstart i hverken fase 1 eller 2 så skal det bli litt "godt".
Først skal helga gjøres unna på hotell med bryllup i morgen.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.