< Tilbake til oversikten

FASE 1: Motivasjon, råd, hjelp og trøst

tuddelu sa for siden:

For en flott jobb, det må være en god følelse at endring av kostholdet har forhindret deg fra å utvikle av diabetes type 2:)

grotingeling sa for siden:

Så herlig med gode tilbakemeldinger fra omverdnen, det er motivasjon det :heia:
Og du bestemmer jo selv når og til hvem du ønsker å fortelle om dette til, men mange vil nok spørre når de ser endringene hos deg.
Er en del av menneskets natur vet du, det å være nyskjerrig altså :p
For meg har det vært viktig å legge alle spekulasjoner død fra dag 1, så jeg har fortalt og forklart hva ED er og hvorfor jeg har valgt dette opplegget.
Men det passer for meg, og ikke nødvendigvis for deg.
Uansett - det står stor respekt av det du nå er i ferd med å gjennomføre, så jeg skal heie masse på deg :heia::heia::heia:

Da er jeg faktisk ferdig med fase 1 for denne gang, i morgen er det over i fase 2 :D
Totalt vekttap pr. veiiedag på lørdag var minus 3.2, noe jeg vel bare er sånn passe fornøyd med.
Men nå har jo ikke disse ukene vært helt optimale, så jeg gir meg selv karakteren godkjent :cool:
Nå venter altså fase 2 de neste 8 ukene, før jeg eventuelt tar en ny runde med fase 1.
Av erfaring så vet jeg at vektreduksjonen stagnerer når jeg går lenge i fase 2, og uteblir helt i fase 3 - så derfor må jeg nok innom fase 1 igjen rett rundt jul.

streber sa for siden:

Masse lykke til Groteling!:)Du er så kunnskapsrik, håper du stikker innom av og til:rolleyes:

Klart jeg stikker innom, må jo holde meg oppdatert på dere andre :D

Titti sa for siden:

Blir spennende å følge deg, vi kommer snart etter. ;)
Er i gang med fjerde uka her og denne uka sto det stille på vekta. :( Hadde håpet på et lite hopp på vekta nå siden det bare var en halv kilo forrige uke, men men, får bare smøre seg med tålmodighet....

tuddelu sa for siden:

Gratulerer Grotingeling:)

Og velkommen over i fase2! Enig med de andre her at du er et levende leksikon for oss andre eurodiettere;)

Takk - jeg har jo en del erfaring etter hvert, men det er stadig noe å lære av andre :)

Monica31 sa for siden:

Har nå vært i Oslo i 4 dager og det har gått strålende! Jeg er skikkelig ikke sulten og det har hjulpet en hel del når vi sitter på utallige cafeer her i tigerstaden. Rart når du kommer i "gamle, vante" situasjoner så er man forberedt på å spise og kose seg med akkurat det samme som man gjorde sist...men jeg sto imot. Sparte baren min til hvert cafe besøk!

Enig med andre her at groteling er et unikum i eurodiett og VELDIG oppmuntrende.
Vi skal jo snart over i fase 2 vi andre også...nå må vi følge hverandre til "the bitter end"!!!;)

Er i uke 4 og den er ferdig på mandag/tirsdag- tirsdag skal jeg på oppfølgings time. Gleder meg sinnsykt til å se forandringene, se om kolestrol er forandret og om jernlageret er gått opp (var helt tom), håper også muskelmassen er inntakt.
Når er dere andre ferdige i fase 1?

Monica :w00t:

valkerut sa for siden:

Heisann !

Nå er jeg over i fase 2 også - har vært der en ukes tid allerede, veide meg i dag..og 3kg down siden sist..det blir 9kg siden jeg startet eurodietten det:)
Er kjempefornøyd med det. For jeg er insulinresistens...men det stopper vel snart opp litt så får nyte det så lenge det varer.....

Ha en fin uke alle sammen..!:)

Monica31 sa for siden:

Wow valkerut!
You go girl!!!!!! Det er bra innsats. Ikke fortvil om det går tregere i fase to! Går man litt senere ned går man riktigere ned!

Inspirerende å høre -9 kg.!!!:D

Titti sa for siden:

Så flott. :D Var du fire uker i fase 1? :)

Grattis med fantastisk resultat i fase 1 :heia:

valkerut sa for siden:

Tusen takk Monica31, Titti og grotingelin !
Synes nå dere er flinke også jeg..men nå ble jeg glad i dag også...:) Jeg hadde full tapas meg maaaaange jenter her i går..og jeg klarte å styre unna både kaker, godis, blandede produkter osv...så da synes jeg at jeg er flink jeg...men skal sies at jeg er ikke sugen på det heller da..:) Har dere godtesug ??

Titti; Ja, fire uker...+ to-tre dager (fordi jeg var bortreist og spiste et ketosemåltid x 1 dgl. i noen dager, da mente legen jeg kunne ta de dagene igjen på slutten så det gjorde jeg :) Men, nå er jeg godt igang med fase 2 :)

streber sa for siden:

Jeg er ferdig i fase 1 den 19.fant jeg ut, skulle være i den i 28 dager sa legen. :)
Kjenner ikke igjen det der med å ikke ha sug etter noe når jeg går på ED, når jeg gikk på vanlig lavkarbo var jeg sjeldent sulten og sjeldent fysen (men gikk ikke ned), nå higer jeg etter noe stadig vekk og har absolutt lyst på godterier nå i forbindelse med mens- det har jeg uansett kosthold-men hvertfall på dette som jeg bare er littegrann mett på. Men jeg går ned og skal holde ut!
[size=4][/size]
Blir noengang litt sjalu på alle de på forumet her som følger en av filosofiene som tilater en god del fett og kjøtt(som jo metter godt), de er så glade så glade og sier:aldri mere sultekur på meg, går ned med å være mett. men for meg viser det seg altså at jeg ikke kan det, gå ned på å være ordentlig mett.
[size=4][/size]
[size=4][/size]
Dere andre som er her har vel også-noen av dere hvertfall- også prøvd andre ting?Er ikke i form i dag, så dere får unnskylde meg:oNår mensen er over og jeg forhåpentligvis går nedover igjen, er nok positiviteten tilbake for fullt:)

Pearl sa for siden:

Jeg har også hatt det sånn som deg. Har vært konstant sulten etter jeg begynte på ED. På klinikken trodde de det kanskje hadde sammenheng med at jeg hadde vært lenge på ketolyse og kroppen hadde vent seg til å få mye energirik mat.

Går nesten aldri sulten på ED jeg, men slipper ikke unna søtsuget.
Det ligger liksom å vaker i bakhodet et sted, kjempeirriterende!!!

streber sa for siden:

Heldig du Groteling:rolleyes:Pearl, da kan det være samme årsak hos meg!:)

Monica31 sa for siden:

Jeg er sulten av og til! Var en prøvelse nå i Oslo da vi var mye på cafe, følte meg litt utenfor. Men bare jeg hadde bestemt meg på forhånd gikk det greit.
Jeg var snope-syk når jeg fikk mens, men siden har det ikke vært søtsug, det har vært sug etter å bare spise/tygge på noe. Men det går bra fordi jeg vil dette. Gleder meg til å lage omelett av egg og mer ordentlig mat...

...men dette er fryktlig midlertidig! Når vi er naturlig oss igjen kan vi ekspperimentere med lavkarbo mat...gleder meg til å bake nanna's boller og vafler!!

Godt å dele de litt tyngre stundene vi har også. Veldig naturlig...;):shifty:

:goodluck:

streber sa for siden:

Det er sant Monica, godt å ha forumet både til opp og nedturer:)

savoy sa for siden:

Jeg var på klinikken mandag og da ble vi enige om at jeg skal i fase 1 i 2 uker etter snuppa sin bursdag så da starter jeg i den søndag. Men etter jeg var der så har alt bare gått på tverke matmessig :( Litt oppgitt over meg selv. Må prøve å hanke meg inn igjen men så tenker jeg at nå er det jo bare snakk om 2 dager før fase 1 så kanskje jeg bare skal tenke at jeg starter da og ta den støyten for de dumme dagene her... æsj. Litt lei nå ja.

Monica31 sa for siden:

Gå på tverke på den beste av den verste måten. Spis kjøtt, salat og dressing, men skipp de store karbohydrat bombene. Er du skikkelig søt sugen ta en ekstra bar eller to. Det er under 200 kalorier i hver bar, den minste er det bare litt over 150....!!!! I sjokolade er det nesten 400 eller mer:eek:...per 1oo gr.!!!!!

Det er bedre å skeie ut med noe som er bedre for oss karbohydrat allergikere! Ostepop er nesten 1000 kalorier per pose....så velg det beste av det verste;)

Ikke gi opp deg selv...si til hjernen at du har klart det før og vil derfor klare det igjen. Tillat deg å være lei, men velg å ikke la leiheten ødelegge dine gode vaner! Dette klarer du!

...og om du er helt på tuppa...velg da MØRK SJOKOLADE....kanskje dårlig forslag men mye bedre enn alt annet sukker opptur for kroppen! Lag gele av fun light saft, med gelantin pulver. Finnes også vaniljesaus uten karbo i butikken...husker ikke merket, men finnes i litt større butikker som Meny, Mega, Ultra osv...

:goodluck:

savoy sa for siden:

Takk Monica.
Jeg har egentlig ikke vært søtsugen mer sulten sulten sulten hele tida. Men så på kalenderen min at tante kommer snart på besøk så det forklarer vel saken...

Titti sa for siden:

Jeg er en av de som har lite søtbehov på denne kuren, synes jeg får mye av behovet dekket gjennom å spise frokostblandingen, pannekake med kanel, barene og kjeksen.
Men jeg drømmer om ovnsbakt laks og grillet kylling. :sikle:

Monica31 sa for siden:

Tante rød ja...det forklarer alt...snart min tur også...godt å vite HVORFOR iallefall!

valkerut sa for siden:

Jeg innser at jeg har vært heldig så langt og sluppet unna sult og søtsug...var ikke meninga å rippe opp i alle fristelser..
Det eneste jeg kjenner jeg har lyst på er Pizza...av alle ting...har alltid vært glad i Pizza..så er nok derfor...;)
Jaja, er litt godt å være i fase 2 nå kjenner jeg...da kan en jo spise vanlig mat en gang om dagen...det er jo godt.

Ha en riktig fin dag dere, uten søtbehov og sult :)

valkerut sa for siden:

Jeg mente at da har dere et måltid om dagen å se frem til...kom ikke helt frem over ser jeg..

streber sa for siden:

Spørsmål: Kan denne dietten føre til langvarig hodepine???Har vært i superform til tirsdag 12. da fikk jeg hodepine, tenkte lite over det, får alltid det dagen før mens- men den gikk ikke over, har den enda... noen kolegaer spurte om det ikke kommer av at jeg følger en streng diett???...Langvarig hodepine opplevde jeg sist da jeg startet på ketolyse i fjor høst, da var jeg plaget med hodepine- men ikke så utmattende som denne, langt ifra.!!!Har vanligvis hodepine som er så ille at ikke det hjelper noe særlig med tabeletter -kun dagen før mens. Litt bekymret..

Titti sa for siden:

Kan godt hende det er pga av dietten, Streber. Får du i deg nok væske og spiser regelmessig? OG salter du maten godt nok?

Dette er faktisk den eneste dietten jeg har gått på som jeg ikke får hodepine av...

Endelig gikk vekta litt ned denne uka, 600 gram, ikke så mye, men det hjelper på motivasjon. Totalt 4,3 kilo etter fire uker. Så nå er det snart over til fase 2. Ikke helt bestemt meg for når enda, ser det an litt, men i løpet av fredagen hvertfall. :)

Monica31 sa for siden:

streber: Hodepine har jeg litt i perioder, men mindre nå enn før. Jeg har lært før at i hver fettcelle lagrer også kroppen toksiner(avfallsstoffer)/slagg og annen drit kroppen ikke vil ha rundt i systemet. Alt etter hvor hurtig den fettforbrenning er, frigjøres også disse under ketose og kan gi oss plager som matthet, hodepine, leddverk og andre plagende symptomer! Kjipt, men tror ikke det er farlig.
Hvis de er redd ring for all del klinikken som følger deg opp. De burde vel vite som best!?!

Titti: grattis med nedgang! Du er skikkelig positiv og standhaftig. Blir godt humør av å lese kommentarene dine. You go girl!!

Noen som kan fortelle meg hvordan jeg får med et sitat fra en annens kommentar merket med anførselstegn og grønt....klør meg i hodet og får det bare IKKE til :sint: :sint: :confused:

streber sa for siden:

ÅÅÅÅ-salte maten gjør jeg nesten ikke, sitter så hardt i meg at salt er farlig- har litt i middagen, men glemmer det på grønnsaker-kanskje det er derfor. :eek::eek:men jeg vil ikke bli syk av for mye heller-hadde litt for høyt dårlig kolesterol, men det kom vel av for mye omega 6, man kan bli sååå forvirret! Bruker dere mye salt?
[size=4][/size]
Monica , du trykker bare på siter, pg passer på å ikke skrive noe selv innenfor quote merkene.:)
[size=4][/size]
Titti-gratulerer med nedgangen!

Mye vann kombinert med lite salt i maten fører etter hvert til megahodepine pga utvasking av salter/mineraler i kroppen.
Dessuten vil fettforbrenningen medføre at lagrede avfallstoffer frigjøres og skilles ut både via svette, urin og avføring, og denne prosessen kan også direkte medføre hodepine.

Wohoo :heia:

Ikke mengder, men litt på salat/grønnsaker, i suppene, pastaen og de andre lunch/middagsrettene.

streber sa for siden:

Takk Groteling:)du er så kjekk å ha altså!, Skal passe på å alltid bruke litt salt nå da, men kjenner jeg fremdeles er redd for å bruke for mye-ante ikke at jeg også burde være redd for å bruke for lite!!!!Kanskje jeg blir bedre nå?? Hadde vært noe det! Drikker utrolige mengder vann-fordi jeg har veldig behov for det-finner ikke ut hvorfor, men er alltid tørst(har ikke sukkersyke)

Bare glad for å kunne hjelpe:klem:

Monica31 sa for siden:

Hei nå får vi se om jeg får til grønn greie m tegn?!?!?
Jeg lærte på en blod analyse en gang at salt er for kroppen som strøm er for et telefon nett...uten strøm hjelper det ikke med et stort nettverk...ingen kommunikasjon. Salter fungerer på liknende måte i kroppen at den gjør at alt kommuniserer og det binder vann. Hvis du ikke har mye salter og er konstant tørst...kanskje nettopp et tegn på å mangle salt. et annet sikkert tegn på saltmangel er søtsug....

MEN...du må ikke bruke vanlig bordsalt, det er bleket og syrebehandlet. Bruk naturlig flaksalt. Jeg kjøper selv et merke som heter "Maldon". Får det i nesten alle butikker! Det smaker overraskende mindre salt enn bordsalt. Jeg har det på alt av omeletter, salater, supper! Lykke til

Monica31 sa for siden:

He, he, he! Yes jeg fikk det til! "Små barn store gleder":D

Store barn kjempegleder :D:D

Monica31 sa for siden:

Bra! Det er godt å gi kroppen det beste! Man skal ikke salte det ihjel, men slik at det er velsmakende;)

Fikk nye produkter idag....herlig med noe nytt! Gleder meg til creme brulee ikveld til en kopp te. Skal veie meg på torsdag på klinikken...gleder meg sånn! Gøy å se hva som har skjedd i kroppen:p

Monica31 sa for siden:

..og nå skal vi bli så små og nette att'e! Ser du skal ned til 70kg. du også, hvor høy er du?

Er bare 1,60 - så selv på 70kg vil jeg altså være overvektig.
Valgte vel tallet med bakgrunn i at jeg da hadde mindre enn 50kg som skulle vekk, da utgangvekta mi var på 117kg :o
Holder meg foreløpig til 70kg som mål, men vet at når jeg kommer dit så er det fortsatt 10-12kg som bør vekk.
Nå har jeg allerede en god del løshud, fastlegen antok 2-3kg nå og i nærheten av 5kg når jeg er nede i matchvekt.
Har planer om å fjerne løshuden men litt mer usikker på om jeg også skal ta en brystreduksjon, - liker ikke tanken på at noen skal skjære i puppene (au au au....), men jeg bør vel vurdere det siden jeg bruker I/J-cup nå.
Jeg er en av de "heldige" hvor puppene ikke blir mindre som følge av en slankekur, samme cup-størrelse nå som i februar i fjor med 33+ kg mer på kroppen:rolleyes:

streber sa for siden:

Monica ,har ikke fått noen beskjed om at man må bruke den og den typen salt:o, står ikke noe i brosjyrene heller. Jeg har bergsalt og seltin. Kan jeg ikke bruke det??

Går helt fin med både bergsalt og seltin Streber

Monica31 sa for siden:

Herlighet, det er vel drømmen for mange! Naboen har tatt brystoperasjon og noen av kundene mine også...meget fint og vellykket! Hun ene gjorde det faktisk i Sauda hvor de kun tar slike operasjoner. Det er fritt sykehusvalg. Man kan ikke se noe...dessuten sitter også brystvorten finere etterpå!

Til Streber: Det fins ingen saltregel! ;) Jeg bare lærte om det da jeg tok en blod analyse....mye annet enn maldon man kan kjøpe også!

streber sa for siden:

:DBle stressa på om jeg måtte ut å handle salt jeg som nettop kjøpte salt:p

Monica31 sa for siden:

Jeg er 1,68 og ifølge bmi skal jeg være på 65 men jeg har alltid trent masse og hun sa jeg hadde god muskelmasse, så hun tippet 70 kg. Men jeg må selvfølgelig se hvordan jeg ser ut....men det hørtes fornuftig ut!
Veldig glad de ikke er opphengt i å følge bmi slavisk, men kan ha individuelle forskjeller!

Monica31 sa for siden:

Uff da...ikke meningen og stresse deg opp! men jeg bruker sunn fornuft. Er det ikke tilgjengelig med mine vanlige ingredienser tar jeg det som er tilgjengelig:smile:

Tenke selv ja :ja:
Er ikke så opphengt i tallet egentlig, men noe skal en jo ha som mål :p
Er myyyye viktigere for meg at blodsukkeret holdes i sjakk, og at den generelle helsen er ok.

Monica31 sa for siden:

Absolutt enig! Jeg har aldri vært slank! Det minste jeg har passet er str. 44. Jeg er bare åpen og tar alt mindre enn det imot med åpne armer;)
Du har vært enormt standhaftig! Du kan virkelig være stolt av deg selv.

Min hoved motivasjon er også helsen! Begynte å merke endel ubehag med alle ekstra kiloene....skal bli godt å oppleve noe jeg aldri har kjent før....jeg er veldig glad i å stå på rollerblades/inlines...tenke seg til å være over 20 kilo lettere på hjulene- må jo være enorm forskjell. Skal spare den opplevelsen til neste vår/sommer:D

Klart jeg er stolt!!!
Og det hjelper å være sta, for jeg lar meg bare ikke stoppe når jeg først har satt meg noe i hodet:visemuskl
Det kjekke nå er at jeg ser tall på vekta jeg ikke kan huske å ha sett siden videregående tidlig på 90-tallet :rulleøyne
DET er motiverende det :stortsmil
Du har jo også kommet godt i gang, keep up the good work :klem:

streber sa for siden:

Kjempeflinke er dere!!!:D

Monica31 sa for siden:

Takker og bukker for det!

Mange ganger sier jeg til meg selv:" at ikke jeg har gjort dette før". Men det er nå jeg er motivert, det er nå jeg har bestemt meg!!!!!! Gode treningsvaner har jeg! Jeg er vel som deg (...må tiden vise da..) nå er det mye som skal til for å stoppe denne gode steamen. Jeg har vel møtt de vanskelige situasjonene jeg kan, også mens jeg har vært sulten! Nå føler jeg at jeg kan overvinne alt!

Men nøkkelen, TROR JEG, er å bestemme seg! Men det hjelper svært godt å gå fort ned, og være mett hele tiden og spise variert!
Måtte smake på creme brulee'n...mmm...kjempe god! Nå skal ungene legges og jeg skal ha kose-brulee-stund etterpå :p

...jeg gir meg ALDRI:boxing:

Monica31 sa for siden:

...DET ER JAMMEN DU OGSÅ:w00t:

streber sa for siden:

Takk Monica, sta er jeg hvertfall. Jeg har flere ting som motiverer meg: 1-at det skal bli lettere å bevege seg/bøye seg etc...2-at speilbilde skal passe til slik jeg føler meg og ser på meg selv( er slank inni hodet mitt)3-at jeg skal føle meg bedre i finklær.

Monica31 sa for siden:

...DET MED -SLANK INNI HODET MITT- er jeg så enig i! Sånn har jeg det også, men jeg vet jo ikke på ordentlig hvordan jeg blir. Kanskje blir jeg tynnere enn jeg tror, eller at jeg havner på litt mer enn jeg trodde. Så jeg er bare veldig spent!
Nå er det kveld...over og ut ;)

Titti sa for siden:

Herregud som dere skravler da. :lol:

Koselig det. :klem:

Når det gjelder salting så bruker ikke jeg mengder jeg heller, men passer på å salte og krydre det som saltes og krydres kan. Ikke pannekakene og brownies kanskje. ;)

Godt å høre det er flere som ikke henger seg opp i BMI. Hexenberg mente jeg ville være fin på 73-75 kg og jeg er bare 1,63, men det er noe med hvordan man er bygd og jeg har aldri vært tynn eller spinkel, men har kiloene ganske godt fordelt, har alltid vært kraftig og lubben, men ikke blubbete liksom. Så det kommer mye an på kroppsform og hvordan man generelt er bygd. Synes det er veldig fint av en lege og ikke henge seg opp i BMI, men vurdere hver enkelt i forhold til kroppsbygning, muskelmasse osv. I forhold til på f.eks. G.Roede kurs hvor de skal tjene masse penger og skal ha deg ned i vekt og normal BMI for enhver pris.

For første gang er jeg selv også innstilt på at jeg aldri vil bli noe sylfide og har ikke lenger de samme kravene og målene til meg selv som da jeg var 20. Dessuten ser jeg på bilder når jeg var 10 kilo mindre at jeg så veldig bra ut, men alikevel skulle jeg bare ned 5 kilo og så endte jeg i stedet med å gå opp alt jeg hadde gått ned pluss litt til.

Gleder meg til å komme i mål og begynne med stabiliseringen denne gangen. :ja:

Monica31 sa for siden:

God dagen Titti!

Ja igår røyk det av tastaturet her, gøy at vi var noen som var inne på likt. Noen dager får jeg sjekket forumet mye og så motsatt...
...Jeg ser du nærmer deg målet med storm skritt! Det går nok saktere mot slutten. Prøver virkelig å innstille meg på det, så ikke jeg blir skuffet. Det går jo så fort nå i begynnelsen. Kjenner det er veldig motiverende :)

Jeg tror også i likhet med deg kroppene er veldig forskjellige. Har aldri følt meg så stor at jeg hemmes av det, men nå begynte jeg å få en del plager, og jeg klarte ikke lenger bare GODTA den jeg var. Jeg er lei av å føle at jeg alltid er den som burde passe på og nesten uten unntak føler at jeg bare skeier ut idag....så får jeg heller begynne på mandag igjen....herlighet så lenge jeg har vært der!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Men nå er det andre boller, og du verden så godt det er å dele denne tiden med dere som FORSTÅR :klem:

:boxing:...det er veldig godt for selvfølelsen å ha bestemt seg! Det gir meg bedre selvfølelse (ganske stolt av meg selv) og der igjen god selvtillit! Godt å kunne stole på seg selv når det gjelder fristelser og ikke bare gi etter...da blir man nok mer mismodig og håpløst innstilt til seg selv.

...uff mye skravvellll igjen :D

Popp sa for siden:

Jeg er også 1,68 - og ved 67 kg sa klinikken at nå holder det. De var mer opptatt av fettprosenten er innenfor normalen. Selv 68kg er helt ok.

streber sa for siden:

Jeg er 165, 65 kg mente klinikken jeg skulle være-selv hadde jeg satt meg som mål 70 kg-vet det høres mye ut for lille meg-men fader ta, jeg synes jeg er både fin og slank når jeg er 70 jeg da-GJØR det,tuller ikke.Så vi får se hva det ender på. Jeg er ihvertfall kjempefornøyd om jeg kommer meg ned i 70!:rolleyes:

savoy sa for siden:

Jeg er 168 cm høy og fikk beskjed om at jeg fint kunne veie mellom 72-75 kilo.
Dette tror jeg har sammenheng med muskelmasse og fettprosent men jeg vet ikke. Det klart at i forhold til maxvekt så er jo dette godt under halvparten :(

arkine sa for siden:

jeg ble annbefalt 58 kilo ,,men var sisst jeg gikk på ED nede i 64 kilo og var veldig fornøyd med det,,men satser på rundt 60 denne gangen ,,for og ha noe å gå på som det sies

er 158 høy, eller lav jeg da

Titti sa for siden:

Det tror jeg så gjerne. Vi er omtrent like høye og når jeg er rundt 70-72 kg så ser jeg ganske slank ut når jeg ser bilder fra jeg veide omtrent det. Før hang jeg meg veldig opp i BMI, men nå er jeg bare opptatt og se frisk og sunn ut. Har blitt så voksen nå at jeg driter i hva vekta viser så lenge jeg er fornøyd og det er jo det andre ser også, vekta står jo ikke akkurat skrevet i panna liksom. :p

Titti sa for siden:

Masse skravlings liker vi. :D

Jeg skjønner så altfor godt hvordan du har hatt det, tror det er vel så viktig og følge hverandre her når vi har nådd målene våre, det er da den virkelig kampen begynner. :ja:

Jeg gleder meg til å lage sunne middag igjen og spise med god samvittighet. Siste året har vært så av og på for min del og det har syntes så godt på vekta. Jeg beynte heldigvis å spise lavkarbo høsten 2006, så jeg føler at overgangen blir ikke så stor etter endt diett, jeg vet hva jeg tåler og ikke. Og sukker, mel og stivelse er det bare bye bye til! ;)

Jeg nærmer meg målet på tickeren ja, siden det var det Hexenberg mente vi skulle sette som mål, jeg håper å gå ned et par kilo til, men har lovet meg selv og ikke stresse med det, men gjøre det legen råder meg til og se hvordan jeg føler meg da. Hadde som mål å gå ned fem kilo i fase 1. Begynner på fase 2 til fredag, så da får vi se, håper hvertfall jeg har nådd første delmål før jeg skal tilbake til legen den 28.oktober. :)

streber sa for siden:

SI meg EN ting-HVORFOR kan vi ikke på en gtravel eller lite matglad dag ta mer enn EN næringsbar????HVA er så farlig???Mener kke å være frekk altså-bare lurer VELDIG!

arkine sa for siden:

ikke sikker jeg .men tror nok mulig det har noe med karboinnhold å gjøre

men en gang i blant går det sikkert bra og ta en extra

Monica31 sa for siden:

Hei du...du høres ut som lille MY i mumi trollet- litt sånn bestemt-sinna :) Jeg spiser en ekstra bar de dagene jeg har trent hardt. Idag syklet jeg til å fra Elixia+30 min aerobic+30 min.styrke trening, da MÅ jeg ha ekstra mat. Da velger jeg en bar. Har også gjort det en gang i ny og ne hvis jeg absolutt er sugen på det! Har gått bra det! Det er 9,7gr. karbohydrat i 1 bar og i kjeksene og pannekaker for eksempel er det 9,1 og 9,2. Det er ikke store forskjellen. Jeg tror de bare vil at vi skal spise variert!

Monica31 sa for siden:

[quote=Titti;951125
Jeg skjønner så altfor godt hvordan du har hatt det, tror det er vel så viktig og følge hverandre her når vi har nådd målene våre, det er da den virkelig kampen begynner. :ja:

Jeg gleder meg til å lage sunne middag igjen og spise med god samvittighet.

[/quote]

Veldig sant! Jeg har begynt å samle oppskrifter som er lavkarbo. Her er det masse! Har også forberedt mannen min på at han må innstille seg på det han også-----det er han:D Han er jo bare så utrolig glad for å se at jeg er motivert og at det funker så utrolig bra!

Veldig viktig med ettervern ;) vi må virkelig fotsette å snakkes etter all nedgang. Tror det er like vitkig med motivasjon som inspirasjon!!!!!

tuddelu sa for siden:

Er helt enig med dere at det er viktig å motivere etter endt eurodiet:) Prøvde meg på skravletråden for lindbergere, men der skjer det lite. Mye mer aktivitet her:) Kanskje vi bør starte en tråd for fase 4?:)

streber sa for siden:

JA tuddelu, det synes jeg! Stablisering er viktig og vanskelig, lurt å være flere da også!

tuddelu sa for siden:

Helt enig, det er så mye hjelp og trøst i hverandre og det er minst like viktig ved stabiliseringen!

Grubbeline sa for siden:

Må bare innom og juble litt jeg...
Etter en tur innom fase 3 er jeg tilbake i fase 1 og har fått den dytten jeg trengte for å nå et av mine store delmål: -50kg!!!
Jeg har fortsatt en lang vei å gå, men synes ikke dette var ille på litt over 9 mnd.
Så:
JIPPI ! ! !

tuddelu sa for siden:

GRATULERER!!! :D
Fantastisk å oppnå delmål:) Hvor lenge blir du i fase1?

Grubbeline sa for siden:

Takk Tuddelu! Er en utrolig god følelse!
Er ikke sikker på hvor lenge jeg blir i fase 1 denne gangen, men har fått ganske så frie tøyler av legen min, så det blir nok noen uker. Han mener at kombinasjonen av at jeg har mange kilo som skal av, og at jeg er i god form, gjør at jeg kan være lenge i fase 1...

Pearl sa for siden:

Samme høyde her og også målsetting på 58 kg. Det nærmer seg og jeg synes jeg begynner å se ganske fjong ut. :)

arkine sa for siden:

det er fantastisk , du har vært kjempeflink

streber sa for siden:

50 kg:eek: grubbeline-fantastisk!!:DGratulerer så mye!:)
[size=4][/size]
Mitt resultat etter 4 uker på ED fase 1 er 4,9 kg:)Greit nok,beste jeg har fått til på en måned noengang! Vet at det kunne vært mere om jeg ikke hadde måtte proritere å slappe av noen dager nå, blir nok ikke skikkelig fart på sakene før jeg er i gang å trene igjen, håper på bedre form snart.:o
[size=4][/size]
[size=4][/size]
[size=4][/size]

arkine sa for siden:

nå har jeg endelig kommet skikkelig i gang med ED
7 dagen i dag og hittil har alt gått helt perfekt
men i dag er jo bare sulten.kl er nå bare kvart over to og jeg har allerede spist 3 produkter pluss en bar ,, hvordan skal denne dagen ende .

har også spist grønnsaker ,,nå tok jeg og stekte hodekål, løk og paprika i strimler,,helte pannekakerøra over ,og det ble en omelett
smakte faktisk godt.:) men sukk er enda sulten,,

men gud hjelpe meg .la meg klare denne dagen ut ,så går alt så bra igjen,
ikke kan jeg gå noen steder heller ,, for jeg må måle alt jeg tisser ut i dag i 24 timer. og alt jeg drikker, skal til legen på fredag:D.

strikker på harde livet ,og snakker med katta

Titti sa for siden:

Stå på Arkine. :klem: HUsk, det er lov å ta et ekstra måltid hvis du er veldig sulten. :) Eller koke deg to egg.

arkine sa for siden:

jeg kjemper min kamp i dag ,men det går bedre nå, heldigvis.
sulten er jeg ,men hodet mitt er med meg heldigvis

tuddelu sa for siden:

Sender deg en klem arkine! Det er bare å spise ekstra ed måltider om du føler deg sulten, har selv hatt 6-7 måltider på de dagene hvor jeg bare ikke ble mett. Godt at hodet er med, dette går over skal du se:)

Monica31 sa for siden:

Thi hi...morsom du...akkurat som jeg kan høre deg og se deg frese rundt omkring:p

Monica31 sa for siden:

Hei alle ED'ere!

Jeg er nesten litt vemodig idag, for idag begynte jeg i fase 2, selv om jeg har gledet meg veldig til det også!!!!

Skal vi ikke bare ha en EURODIETT-TRÅD, SOM ALLE KAN KOMME Å FÅ OPPMUNTRING, skravle og få "ettervern". Eller må jeg hoppe mellom trådene for å holde kontakt med de jeg "kjenner" mest? Blir det kanskje for lange og for mange innlegg om mye forskjellig på ett sted?!?!?!?!?!?

Jeg bare lurer :confused: :confused: :confused:

.....ellers en GLEDENS DAG!!!!! Jeg hadde gått ned 8 kilo på veiing idag etter endt fase 1, hadde ikke mistet noe muskelmasse engang!!! Veldig fornøyd med det. Smakte herlig med stekt kyllingfilet idag til middag... Da er jeg fornøyd! Syntes fase 1 varte og rakk, men nå er jeg plutselig ferdig...rart!!!
Keep on going. Nå er målet 5kg. på 60 dager....da når jeg mitt første delmål på 80kg!!!!

Stor klem til alle...for jeg er glad trallala.... :D :D :D :D

FakeSmile sa for siden:

Søker litt trøst og motivasjon her hos dere jeg. Med fare for å være en skikkelig sutreunge;

Jeg har nå gått på eurodiet i 3 uker og 5 dager. Det har så og si gått strålende, med gode resultater samt at jeg er flink til å trene. Men i det siste har vekta variert så veldig, og det er fryktelig demotiverende. En dag kan jeg ha gått ned 7 kilo, og plutselig viser den at jeg bare har gått ned 5,5 kilo i stedet. Jeg spiser bare maten jeg får lov til, drikker ingenting "ulovlig" og jeg trener for harde livet, samt går tur med bissevoffsen min.

Hvorfor vil ikke vekta vise mindre tall, i stedet for å hoppe opp og ned som en jojo? Og det er faktisk ikke bare vekta, her en dag viste målebåndet 97 cm rundt livet, og idag når jeg målte, var jeg på 99 :( Liker det ikke!

Nå kommer det også en masse store feiringer som jeg skal være med på, og det er bare så utrolig vanskelig og kjedelig å vite at jeg kan sitte der med pannekakene mine og pralinebarer, mens de spiser godt og rikelig. I overimorgen har moren min bursdag, og jeg skal lage maten! En herlig, nydelig, deilig treretters meny, men jeg kan ikke spise noe av det. Gahh.

Hjelp meg folkens, for jeg vet så alt for godt at dette bare er en periode, snart kan jo jeg kose meg også, men jeg må bare være flink denne stunden først!!

arkine sa for siden:

gratulerer så mye med flott nedgang i fase 1

nå reddet du meg fra å steke en baguett, har sikla på den lenge .i kveld
har vært en tung vansklig dag i dag,,vært sulten og lei ,men jeg har klart meg , bortsett fra en extra bar,,

så nå går jeg til sengs , føre baguetten tar meg :D

Monica31 sa for siden:

Arkine;

Jeg føler med deg, den første uken er den verste!

På de dagene spiste jeg et ekstra produkt, drakk masse varm te, av en eller annen grunn blir jeg mer sulten om jeg drikke vann..., jeg går tur hvis det er egentlig en time igjen til mat, ser på Opera, ringer en venn/mamma (da går nemlig tiden, for hun har mye på hjertet) eller steker meg en haug av lass av grønnsaker. Bruk meierismør, en skikkelig god klatt, eller vita hjertego eller noe, ha i karri det krydderet du liker i smøret, før du legger i grønnsaker. Jeg liker løk, champignon, blomkål, brokkoli, sukkererter, rød paperika, grønn paperika og stek i 3 min, deretter heller du en halv buljonterning oppløst i en tekopp med kokende vann over alt i pannen og lar det surre i 5 min.....nam, nam og metter som bare det!!!!!! Hvis sulten tar deg altså...

...ellers stryker jeg klær og ser i kleskataloger eller på fine bilder av sånn jeg "skal bli"og tenker at dette har jeg valgt å gjøre frivillig! det er ingen som tvinger meg eller sier jeg MÅ! Så kan jeg ikke skylde på noen heller for at det er vanskelig ;)

Dette klarer du....you go girl!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:goodluck:

FakeSmile sa for siden:

Arkine og Monica31. Så utrolig flinke dere er! Hadde jeg hatt en baguett til disposisjon vet jeg ikke hvor flink jeg hadde vært- det er en av mine største fristelser! Mmmh! Men vi vet alle hva vi har å jobbe frem mot, så egentlig må vi jo bare bite tenna sammen og holde oss til det vi får lov til å spise!

Dette SKAL gå, no matter what!

Monica31 sa for siden:

Du har så rett...det er bare en periode. mammaen din har bursdag hvert eneste år.....Litt dårlig at du må lage maten når du er på diett...ellers så får du late som om du spiser den men heller nyte en ekstra stæsja omelett eller suppe med kokte grønnsaker, ingefær, hvitløk og kokte, salte brokkoli ved siden av. Så sparer du baren til siste måltidet og spiser den når de andre har kake....dette klarer du...det er bare i år :p

FakeSmile sa for siden:

Takk, takk, takk, og nok en gang tusen takk!

Jeg lager den rett og slett av enkle grunner, hun slutter sent på jobb i Oslo, og er hjemme sent, min far er syk og broren min kommer hit for å besøke oss ene og alene grunnet mamma sin bursdag, så da har jeg meldt meg frivillig. Selvom jeg angrer litt nå. Men det er i hvert fall bedre enn å sitte og se ut som en dust på en fin restaurant, det var første tanken min nemlig. Jeg tenkte, dette klarer jeg, blablabla.

Jeg tror jaggu meg jeg skal lage meg en sånn suppe jeg:D Takk for støtte og motivasjon, det var akkurat det jeg trengte :klem:

Titti sa for siden:

Grattis med flotte resultater. :heia:

Det svinger på vekta her også, men kanskje vi veier og måler oss litt for ofte...

Lykke til i bursdag, Faksmile, det er tøft, men du klarer det. Litt rent kjøtt og gr.saker kan du jo unne deg. PAsse på å spise masse gr.saker og drikke på dagen og kanskje så mye som tre måltider til bursdagen, slik at du kan kose deg med et middagsmåltid og f.eks både bar og brownies når de andre spiser kake...:)

FakeSmile sa for siden:

Takk :p Jeg synes ikke de er så altfor flotte, men det er vel fordi jeg er så kravstor til vektnedgangen min, haha. Jeg har fått skryt fra de jeg jobber med, at uniformen henger mer løst på meg nå, og det er jo noe å ta med seg:D

Jeg tenkte litt på det, å lage litt ekstra ovnsbakte grønnsaker til meg selv, og kanskje spise litt ren kyllingfilet, mens de andre spiser den fylte jeg lager til dem. Vi får se, ellers blir det nok grønnsakssuppen til Monica31:)

Er så godt å komme inn her og få tips og råd! Om man føler seg helt hjelpesløs, så får dere en inn på tankerekka igjen, så man forstår at det er ufattelig mange andre som er i samme situasjon- og det hjelper:D

Så- takk!

streber sa for siden:

Monica 8 kg dæsken det er mye:eek:ohoooi! Jeg begynner på fase 2 torsdag-om 5 min he he:)Har gledet meg sånn, men nå har jeg egentlig ikke lyst å slutte i fase 1, kommer jo til å gå senere nå og jeg har endel igjen liksom. MEN kanskje kommer det til å gå greit også? Blir spennende!

FakeSmile sa for siden:

Selvom du skriver til Monica, så svarer jeg litt jeg:) Så deilig å begynne i fase 2 da! Det kommer, etter hva jeg har hørt, til å gå litt tregere, naturligvis, men du kommer nok til å gå ned ganske mye også her:) Kos deg med et skikkelig delig måltid i morgen da:p Og lykke til på fase 2!

valkerut sa for siden:

Heisann !

Sitter nå her å leser igjen jeg, jammen så mye trøst,oppmuntring og stå på mot det er her. Synes det er så flott at vi kan hjelpe hverandre :)

Gratulerer så mye til Monica, Grubbeline og Grotingelin med vektnedgang - kjempeflott ! :)
Lykke til i Fase 2 Monica og Streber ! :)
Er enig med Monica, skulle vært en fellestråd en kunne skrive i, for det er mange tråder å hoppe inn og ut av :)

Så flink du er arkine som sto i mot baguetten.
Fakesmile dette har jeg troen på at du klarer :), motiver deg selv ved å tenke på hvorfor du gjør dette og at det bare er for en stund .Jeg satt med samme problemet for noen uker siden, jeg gjorde som titti, unte meg litt ren oksestek og grønnsaker...da ble det litt lettere til desserten...med browniekaka mi..når alle andre spiste gode kremkaker...tenkte jeg bare...denne er god den...Da var jeg i fase 1...og det gikk bra :)

Titti, jeg også homper visst opp og ned på den vekta, ikke vet jeg hva som gjør det..om det er vann, salt eller muskler..;)

Bare lurer..jeg fikk beskjed av legen å ikke trene så hardt..og mye under fase 1 og 2...men mange av dere gjør ?? Jeg har nemlig litt abstinenser...treningsabstinenser altså...og lurer på hvor mye jeg kan slå til..;)
Lykke til videre !

JA - kan vi ha en felles tråd dere, så slipper vi å hoppe fra den ene tråden til den andre?
Jeg har tatt meg den frihet og opprette en ny tråd, dere finner den her

Legger ut denne i de andre ED-fase-trådene også :D

arkine sa for siden:

å jeg er så glad som sto over presset i går ,og holdt meg til ED
det holdt hardt men jeg klarte det, og selvfølelsen er bra
det var første uke i fase en, går nå på med krom rygg på neste uke
belønningen i dag var også 100 g opp:D,men vet av erfaring at dette er helt normalt,for cm har minket,,(endelig skjønt det)

men at jeg skulle holde meg unna vekta hver dag , vel det klarer jeg ikke

og til alle dere som ikke klarer og holde dere unna vekta hver dag,sånn som meg ,,det er helt normalt at den svinger opp og ner, men det betyr ikke at du har gått opp i vekt så lenge du vet at du ikke har gjort noe galt.
av erfaring med hundrevis av slankekurer så skjer det med alle ,men det er lite motiverende og se oppgang , men innerst inne så vet du at du ikke har lagt på deg,,
så egentlig skulle vi ha kastet hele vekta ,,men gud så deilig og stå på den ,når du har gått ned i vekt ,,da er plutselig motivasjonen på topp igjen,
men cm er da like deilig og se

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.