< Tilbake til oversikten

Januarstartere

Pinng sa for siden:

Heisann!
Jeg er ny på dette området, med dietter og kurer. Det har faktisk aldri falt meg inn å leve sunt, før det gikk opp for meg for halvannet år siden mens jeg var i Forsvaret, at jeg vil kvitte meg med det overflødige kropps-fettet. Jeg er 188 høy og veier 122kg. Målet i første omgang er å lande på 100. Har lest en del på nettet, og funnet ut at ketolysekuren er det som er mest aktuelt for meg.

I tillegg til å følge dette kostholdet har jeg tenkt å trene en del på fritiden, i og med at jeg har en ganske stillesittende jobb. Fjell, skog og mark har jeg tilgjengelig, og det er all motivasjonen jeg trenger.

Jeg har altså bestemt meg for å begynne i januar, etter ferien.
Man kan gjerne kalle det et nyttårsforsett. Tross historiene om folk som ikke holder ut slike forsett, er ikke jeg personen som bryter løfter, og faller for fristelser. Dermed tror jeg at jeg ligger godt an til å klare dette.

Da gjenstår det bare å si:
Hiv dere på folkens!

index sa for siden:

Lykke til! Jeg begynte på treningsstudio etter nyttår i fjor, og har trent regelmessig tre ganger i uka siden. Så nyttårsforsetter lar seg holde de...

Wonder woman sa for siden:

Så fint at denne tråden er startet allerede!

Jeg er med. Etter å ha snust på lavkarbo i flere år fikk jeg sparket i baken jeg trengte i høst. Jeg startet med Ketolyse i september og kom skikkelig godt i gang før alt skar seg i begynnelsen av desember. Jeg har nok gått opp noen kg disse ukene, men jeg håper de sklir greit av når jeg nå begynner på igjen.
Jeg skal på vekten i morgen - skrekk og gru og kommer til å oppdatere tickeren da.
Jeg begynner med om legging av kosten i morgen allerede for da begynner hverdagen. Jeg har fått tak i en revidert utgave av ketolyseboken og ligger fremme nå for oppfrisking av kunnskapene. Den kommende uken skal jeg fokusere på å få på plass rett kosthold igjen og så når kroppen har vendt seg til maten når skal jeg begynne å trene Jillian Micheals Body Revolution. I tillegg så kommer jeg til å gå minimum 6 km om dagen og sykle når jeg skal handle. Målet er å gå ned til 67-69 kg og bli i bedre fysisk form og ikke minst få bedre helse. Helst vil jeg også se brukbart trent ut og være fast i kroppen, men jeg innser at det nok vil ta hele 2013 og kanskje 2014 også for å oppnå det målet.

Innveiing var slett ikke så ille som jeg trodde litt over 7 kg som skal vekk. Idag har jeg såvidt begynt. Jeg har sluttet å drikke brus. Hodepinen har meldt sin ankomst allerede... Dagen skal brukes til å renske ut siste rest av juleknask som ikke er lavkarbo vennlig.

Sjøstjerne sa for siden:

Jeg hiver meg på igjen fra 1. Januar. Har veiedag da også, haha, må være ett tegn! Er veldig lite motivert for tiden, mest fordi tanken på egg og avokado gjør meg kvalm, får finne noe annet til frokost og lunsj fremover da!
Noen tips? Tenkte kanskje en smoothie av noe slag, hm.

Bik sa for siden:

Min frokost har en periode bestått av blåbær eller bringebær med cottage cheese, en dæsj fløte og en neve valnøtter. Holder meg god og mett til lunsj. Kan sikkert strø på litt sukrin om du synes bæra er litt sur :)

Newstart sa for siden:

Hehe skjønner godt hva du mener Sjøstjerne. Har vanskelig for å se for meg egg og avokado for tiden jeg også....:p

Hiver meg på her. Har gått ned masse på lavkarbo. Alt var super bra. Godt innarbeidet kost og syns ikke noe var problem. Helt til jeg opplevde et tap av et familiemedlem, og siden det så har jeg ikke klart meg så godt over tid. Jeg snur om på kosten men etter ca tre uker er det på an igjen for følelsene tar overhånd. Sant skal sies så har jeg lært masse om meg selv det siste halve året. Jeg vet nå hvor skoen trykker og jeg trøster meg med mat hele tiden. Så der har vi nøkkelen til alt. Jeg tok meg selv i faktisk å stappe i munnen uten å kjenne etter hva jeg egentlig spiste. Det var virkelig noe til ettertanke... Skal ikke gå nærmere innpå alt det her nå.
Men fra 2 januar så skal jeg snu helt om på kostholdet til slik jeg hadde det. :)

Men veie meg nei det har jeg ikke tenkt på. Denne gangen skal jeg kun sjekke utvendige mål. Første mål er å komme inn igjen i buksene mine som jeg var så glade i.....

Sjøstjerne sa for siden:

Men er det en god ketolyse frokost? Er også passe lei CC, men kanskje noen cottage cheese lapper med godt pålegg. Hadde noen CC lapper jeg lagde før, de innholdt 250ml cc, 250ml havregryn og tre egg eller noe, havregryn er jo ikke å ønske, så kanskje bruke knuste mandler eller kokosmel istedet?

Tristhin sa for siden:

hei hei!

hiver meg på her hos dere jeg også! :) Skal fra 3 januar legge om jeg da,så håper det går bra! har den siste tiden bare est ut, så nå må det bli en slutt! etter å ha kikket litt rundt har jeg funnet ut at jeg tror dette er en bra kur for meg! Så da håper jeg at jeg har rett... kommer nok til å trenge litt triks og tips av dere som kan dette!
Målet er å gå ned 15 kilo, men så lenge kroppen får litt bedre fasong, så er ikke kiloene så nøye!

er det andre her som har familie som ikke går på kuren? syntes det er litt vanskelig når det bare er jeg som skal på kuren..

ps.. hvordan lager dere sånn ticker?

Newstart sa for siden:

Ingen her i familien, kun jeg. Men det har gått utrolig greit. Når jeg bestemmer meg for noe så gjør jeg det og da bryr jeg meg ikke om andre. Men spørs denne gangen om det blir like lett. Det vet jeg ikke. :D

Sjøstjerne og Newstart jeg hadde det problemet og så fikk jeg råd av Synsegulla om å lage opp litt knekkebrød og ha noen muffins på lur i frysen. Nannahs lavkarbo knekkebrød er utrolig gode og metter godt. Med masse pålegg så trenger man bare 2 til frokost. Det er greit å ikke spise egg hver dag. Middags-rester er også noe vi bruker her til frokost.

Jeg er så heldig at mannen er med på dette kostholdet. Vi lager lavkarbo mat til alle måltider og så får ungene det og vanlige grove knekkebrød og fullkorn pasta/ fullkorn ris eller poteter i tillegg. Jeg ser for meg at om det bare er en i familien som spiser lavkarbo vil det gå greit å bare lage kjøtt og saus lavkarbo vennlig mens de andre spiser vanlig tilbehør så har man da lavkarbo tilbehør selv. Litt mer arbeid kanskje men de andre i familien må jo også spise sunn mat.

Thristhin: Her er link til hvordan lage ticker beskrivelse forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=25879

De siste dagene har jeg sluttet å drikke brus, dvs Pepsi Max. Du verden for en skallebank jeg har hatt. Idag er det litt bedre og nå er jeg klar til å begynne å kutte karbohydrater. Jeg tar det litt gradvis, ungene er hjemme og trenger en mamma som fungerer.

BigInJapan sa for siden:

Jeg vil gjerne være med og har som mål å starte 7. januar.

Jeg har holdt jevn vekt siste halve året med litt nedgang (har ikke gått på lavkarbo), men har slitt med en del smerter og betennelser i kroppen som jeg ønsker å se om jeg får has på ved å gå på et lavkarbo kosthold. Vektnedgang er selvsagt også en del av motivasjonen.

tonemor sa for siden:

Jeg er også med, fra 2.januar. Har gått ned 10-15kg tidligere, tilbake til tre-sifret, med mål om å ned i 80kg i løpet av 2013. Kvinne, 37år, 1.79 høy

Tristhin sa for siden:

Får håpe det går greit selvom de andre ikke skal gå på det. Det er jo mye likt vi kan spise :)

Tristhin sa for siden:

Trenger litt tips til middager jeg da. Og gjerne noe hele familien kan spise hvor bare tilbehøret kan byttes litt på :)

Sjøstjerne sa for siden:

Wonderwoman, med muffins, mener du da egge ost muffins?

Jeg har funnet en oppskrift i en av Hexeberg bøkene som jeg synes er vanvittig gode! Jeg synes ikke det smaker egg eller philadelpia av dem. Det smaker som vanlig muffins og det er fritt fram å gumle på dem. Ikke for å være kjip, men jeg vet ikke helt om jeg får gjengi den oppskriften her. Boka heter frisk med lavkarbo frokost og lunsj. Jeg kan anbefale boken for den har veldig mange gode oppskrifter.

Sjøstjerne sa for siden:

Takker! Skal absolutt gå til innkjøp av en Hexeberg bok! Elsker å bla i kokebøker å da, haha.
Har begynt å kutte karbsene allerede, har merket snikende hodepine og intens tørste! Det er sikre ketose tegn for meg, har kuttet ut søtt, brød, og alt mulig sånn dill.
Det som plager meg er alle de "Jammen, du må jo få koooose deg i julaaa!", ja, jeg gjør det, men ikke ved å proppe i meg femten kg sjokolade og marsipan, blir godt å komme inn i dagligdags rutine og begynne å spise ordentlig igjen, merker det at jeg ikke fungerer optimalt på så mye sukker og karbohydrater.

BlackPearl sa for siden:

Tjolahopp! Slenger meg på her jeg og. Boka er bestilt - gleder meg til å komme igang. Er ei frøken på 24 år, 163cm og 99kg. Alltid vært ukomfortabel i egen kropp. Etter to tette svangerskap har jeg innsett at jeg ikke vil fortsette på denne stien. Amming har holdt meg igjen fra å starte på lavkarbo, men nå som puppen skal rulles inn snart blir det andre buller! Merker at det er mye jeg må lese meg opp på :)

Sjøstjerne sa for siden:

Forresten, er det noen som sjekker blodsukkeret med sånn maskin?

Jeg sjekker ikke blodsukker eller ketoner i blod eller urin. Jeg har nok med å følge med på at det jeg spiser er rett etter boka. Jeg skal føre mat og trening inn på diett.no. Kanskje jeg ønsker meg medlemskap i lavkarboklubben til bursdagen min i februar hvis jeg ser at jeg trenger mer oppfølging for å nå målene mine.

lille_trille sa for siden:

Slenger meg på her. Har vert litt av og på, og klart å holde vekta stabil. Litt ned og litt opp. Pleier ikke ha nyttårsforsett, men har ca 30 kilo som skal bort. Jobber mye, så treninga er begrenset til turgåing. Var veldig flink å gå i fjellet i høst, men vær og føre la en demper på det ettersom vinteren kom sigende på. Er veldig lat og flink til å finne unnskyldninger til ikke å trene. Har fantastisk turområde rett utenfor døra, så lurer bare meg selv. Men nå er det skjerpings. Har satt meg delmål, og skal prøve å klare de. Det innebærer en god del mosjon. - 10 kilo innen utgangen av februar skal holde hardt, men SKAL klare det. Legger inn det jeg spiser på diett.no, og da er det lett å følge med. Der kan en også legge inn vekt, mål osv. Absolutt å anbefale :)
Lykke til folkens, og godt nyttår til alle sammen :goodluck:

queen sa for siden:

Hei Januarstartere! Jeg slenger meg også på! Sitter her og spiser rester av pepperkakehuset mens jeg bestiller ketolysekuren.. Har havnet skikkelig utpå sukkerkjøret i jula, og trenger stramme linjer for å komme på rett vei igjen.
Har gått ned 20 kg med LCHF/steinalderkost (kickstart med Easylife) siden sept'11, gått opp igjen litt, men har holdt vekta stabil med kosthold og trening det siste halve året. Har ikke turt å gå på vekta ennå etter jula, men håper å gå ned 15 kg og er fornøyd hvis jeg klarer 10 kg.

MaritR sa for siden:

Hei, hiver meg på januarstartertråden jeg også. Starter for fullt med lavkarbo fra og med i morgen 1 januar. Har bakt knekkebrød og nøttebrød så ingen grunn til å utsette dette lengre.
Jeg skal ned 20 kg og håper jeg skal være slank og fin til sommerferien :) Jeg gikk på lavkarbo for 1 årstid siden og gikk ned ca10 kg. Denne gangen har jeg fått med meg mannen min også så håper det skal bli litt lettere å gjennomføre.
Merker at jeg gleder meg til å starte opp igjen :)

supersol sa for siden:

Hei. Jeg har også lyst å hive meg med i denne gruppen. Har levd på lavkarbokost i vel 1 år, men har vanskelig for å gå ned i vekt. Har mine mistanker om hvorfor: tåler ikke så godt meieriprodukter og det har lett for å bli mye vin. Er veldig glad i rødvin, men ser at jeg ikke kan drikke en halv flaske 2 ganger i uker hvis jeg vil ned i vekt. Sikkert sundt å la være for en stund :) Er glad i fløte også, men det er ikke allverdens å forsake en stund. Har blitt for mye karbohydrater i julen, kjenner meg oppblåst og fæl. Det gir jo et godt spark bak for å komme i gang igjen med fornuftig mat og mer trim. Blir nok mest gå-turer, men er de raske og/eller lange gjør de godt. Den store veiedagen blir i morgen, kan ikke si at jeg ser frem til det.:eek:

supersol sa for siden:

Godt nytt år.
Så var vekten på plass. Grøss og gru :( Men, med litt innsats nå MÅ jeg nå 1. delmål til begynnelsen av mars. Skal inn i min åletrange kjole :) I dag skal det bli lang tur.

MaritR sa for siden:

jaja...da var vekta 98,6 :eek: nesten litt flaut, men godt man tar til fornuft og gjør noe med det så kanskje man kan bli fornøyd med seg selv og kroppen til slutt :)

supersol sa for siden:

Lykke til til oss alle. Nytt år, nye muligheter. Tenker for min del at nå har jeg vippet mellom 70 og 77 kilo i flere år, nå vil jeg ikke mer! Det er en innsats som skal til, og den skal jeg ta nå.

MaritR sa for siden:

Jeg vet det finnes ei nettside som regner ut hvor mye karbohydrater det er i maten man spiser, men finner ikke den igjen....Noen som vet?

MaritR sa for siden:

Takker og bukker jenter :) Det sto helt stille her:o

Godt nytt år og lykke til med ketolyse start til oss alle!

Jeg jublet vist for tidlig over liten vektoppgang i jula for idag var vekta en helt annen:o Nesten 77 kg.

Første delmål er 74 kg neste delmål er 71 kg og mål er 68 kg, deretter er det stabilisering av vekten. Jeg satser høyt på at jeg kommer til å bruke 3 mnd på dette og så stabilisere etter det.

Nå er jula ryddet vekk og det er plass til treningsutstyr i stua igjen. Nå skal jeg finne det frem og hilse på Jillian Micheals.

Godt nyttår alle sammen.
Tjuvstarta litt (bittelille nyttårsaften), og har allerede klart å kvitte meg med 1,1 kilo. All tøysematen tidligere i julen straffa seg. Kjenner at energien er tilbake, og godt å kjenne på den følelsen at det faktisk er maten som styrer energinivået mitt. Var så stinn og oppblåst og orka lite. Vekta i dag sto på 98,8 og har som mål å klare minimum -5 kilo i løpet av januar, og klarer jeg -5 i februar også, så er første delmål i boks.
Bruker diett.no for å legge inn dagsmenyer sånn i begynnelsen.

Sjøstjerne sa for siden:

Da stoppet nåla på 64kg hos meg i dag! Måtte bruke en sånn fæl analog vekt da, har en fancy digital hjemme som gir eksakt mål med desimaler og alt! Nå måtte jeg stå å myse mot vekta for å se, ble vel egentlig kanskje litt mindre, men da vil vekttapet føles kulere neste veiedag.
Har veiedag hver tirsdag, begynner med trening også på torsdag. Jillian Michaels 30 days shred, som jeg har brukt før og vært veldig fornøyd med!

Nå kjører vi igang, folkens! :D

Obsidaisi sa for siden:

Jeg er med også! Fikk dette til for to år siden med gode resultater. Har de siste årene slitt veldig med å finne min rette vei, og har dermed endte litt her og der, noe som jeg ser for meg er en "farlig" kombinasjon - dermed feil resultater. Jeg har også hørt at det er vanskligere "andre gang" hvorfor, og er det faktisk tilfelle?
Jeg trenger en kickstart, det er det som motiverer meg til å fortsette. Tar imot råd og tips! Dette klarer jeg!

elien sa for siden:

Gjelder denne tråden for bare Ketolyse, siden den ligger under Ketolysekuren?

Eller gjelder den generell lavkarbo også?

Elin

Sjøstjerne sa for siden:

Jeg er en sånn som har en tendens til å endre kosthold hver uke, jeg holdte på å gjøre det igjen, å heller velge Atkins denne gangen. Det positive er att jeg har lært mye om meg selv i løp av dette året, å jeg har funnet ut hva som funker for meg, å det er Ketolyse. Å jeg måtte bare minne meg på det denne gangen å. Kickstartern min var bare det att jeg startet med sånn nada karbs i en uke, å jeg omfavnet alt det fæle, hodepine, kvalme, svimmel, etcetc. Jeg tok det som bevis på at det funket, å testet med urinstix.
Bare tenk på de gode resultatene du fikk første gang, å innse det att gresset ikke er grønnere på den andre kosthold siden ;)

Ups. I så fall er jeg på feil plass. Generell lavkarbo her også.

elien sa for siden:

Skulle vi opprettet en for generell lavkarbo:)

Elin

Sunroad78 sa for siden:

Kaster meg på denne tråden. Planen er å starte torsdag 3. januar. Trenger en dag på å handle inn og gjøre enkle forberedelser + skumme igjennom boken til Torkil P. Andersen "Slank med ketolysekuren" en gang til ;)

Har vært igjennom både ketolyse og mere generell lavkarbo med gode resultater, men havner alltid på sukkerkjøret etter noen måneder. Nå er planen å være godt forberedt og planlegge på en annen måte. Er ikke flink på kjøkkenet, hater å finne på/lage middager i ukedagene, men er mere glad i matlaging lørdag/søndag med god tid.

Er 173 cm høy og veier ca 105-106 kg. Målet er 75-80 kg, men stresser ikke og skal prøve å lytte til kroppens signaler. Planen er å trene, men starte enkelt og lett, 2 økter i treningsstudio i uka og i tillegg gå en liten tur nesten hver dag.

Kommer ikke til å veie meg ofte. Jeg blir besatt av vekten (tidligere erfaringer) og skal dermed bruke mest målebånd. Siste torsdag i måneden er planen å veie meg, mens jeg skal oppdatere meg selv og dere med å måle meg hver torsdag. Vil i starten sjekke om jeg har kommet i ketose, og så følge med på hva som evt gjør at jeg ramler ut av ketose. Målet med dette er at jeg vil lære bedre kroppen min å kjenne. Hva tåler jeg og hva bør jeg styre unna.

Planen er at jeg skal være på ketolysekuren i 3 mnd, for så å gå over til generell lavkarbo i de påfølgende mnd. Grunnen til dette er at jeg vet med meg selv at skal jeg etterhvert trene så mye som jeg ønsker (er egentlig glad i å trene), så klarer jeg ikke det på ketolysekur (tidligere erfaringer) og ergo må jeg over på lavkarbo. Da er planen å ligge på rundt 75 gr kh de dagene jeg ikke trener og ca 150 gr kh på de dagene jeg trener (basert på tidligere erfaringer).

Ønsker alle et riktig godt nytt år og lykke til med slanking/livsstilendring.

Jeg har trent i dag:boxing: Ikke akkurat ketolysekosthold idag, men nå er det tomt for alle fristelser i hele huset!

Kiro sa for siden:

Jeg begynte så vidt for noen dager siden! Så kan jo nesten kalle meg en januarstarter. Jeg slenger meg no på her med dere. :)

Sunroad78 sa for siden:

Tomt no alt Wonder woman??? Her er det dessverre mye igjen, men kanskje er det like bra å ha litt fristelser i hus, slik at det blir enklere å motstå når jeg er andre plasser enn hjemme?? Klarer jeg det hjemme, så bør jeg iallefall klare det borte mener jeg :p

Obsidaisi sa for siden:

Takk for svar :) Ja, gresset er som oftest ikke grønnere på andre siden. Jeg går veldig matlei denne gangen merker jeg. Sist spiste jeg mye omelett og ost osv, men det virker liksom ikke denne gangen. Har vært redd forat jeg måtte telle kcal i tillegg, og det frister utrolig lite!!! Det var det som var så greit med ketolyse, jeg kunne holde meg til ting som ikke var karbohudrater i, og slapp tenke på å telle. Den første uken din, hva spiste du da? Jeg er klar for å gi jernet!

MaritR sa for siden:

Første dag gjennomført med ketolysekur....Må innrømme at jeg er sulten til tross for at jeg har kommet opp i ca 15 karber i dag, men vet ved tidligere erfaringer at når man kommer i ketose så slipper man sultfølelsen og ting blir lettere. Håper som tidligere at dag 2 eller 3 kommer ketosen inn for fullt:D

Sjøstjerne sa for siden:

Jeg er å utrolig matlei, jeg får brekkningsfornemelser av tanken på avokado, å egg frister ikke. Det jeg gjør er å ikke tenke på maten så ofte, i begynnelsen var det hardt så da var det strengt! Egg og bacon hver morgen! Eller omelett. Omelett til lunsj. Å da holdte jeg meg mett til middag, hvor jeg og samboer har egen ukesmeny, kvelds var som regel ost. Å jeg er da aldri sulten! Det er lurt å ha en god del krydder, jeg pleier å bruke nesen når jeg lager mat, for å finne hva slags smak jeg vil ha. Nå går det mye på auto, å jeg spiser når jeg er sulten, da kan jeg fint bare ta litt ost, selv om jeg er lei det.
Denne gangen er jeg bedre forberedt, å skal lage en del variert småmat jeg kan spise, f.eks mysli er bra, med tyrkisk yoghurt blandet med kremfløte og soyayoghurt. Eller ruller med skinke og ost. Eller en proteinsmoothie, har bestilt proteinpulver fra iherb som jeg gleder meg til kommer!

Ellers får vi bare søke trøst og støtte her, min erfaring er at det uansett går mye bedre etter første uke, så jeg saler på og forbreder meg mentalt på helvetesuke med godt mot!

Newstart sa for siden:

Ja nå er jeg klar for helvetes uken. Starter i morgen. Har spist unna rester i dag og er temmelig lei. Magen står rett ut og klærne er trange. Usj... :eek:

Men denne gangen tror jeg ikke at jeg veier meg. Bare måler. For jeg er redd nederlaget blir så stort at jeg bare gir opp rett og slett. :(

Lykke til alle sammen.

Sjøstjerne sa for siden:

Jeg bare legger denne her jeg, håper det inspirer dere like mye som meg!

Pinng sa for siden:

I dag er årets første arbeidsdag, og også første dag med ketolyse. Jeg gleder meg til å spise fettrik mat, og gå på turer etter jobb. Egg og bacon-duften fra pannen markerer starten på noe godt.
Godt nytt år og lykke til alle sammen!

milena sa for siden:

Vil bare ønske dere alle lykke til på reisen dere har foran dere!!!

Tonelore sa for siden:

Heisann! :heia:

Jeg slenger meg også med :D Jeg er ei dame/jente/kvinne/kjerring på 34 år som begynte med lavkarbo i 2009 for å bli kvitt de ekstra kiloene jeg la på meg da jeg var gravid. Jeg har ikke så mange kilo å gå ned (4-5), men trenger likevel motivasjon for å greie disse ;)

Sukker og mel - vik unna, trening - kom til meg :D

Tonelore sa for siden:

I jula har vi sittet med sjokolade og potetgull hver bidige kveld, og jeg har gått opp 2 kg. Fint det. Gleder meg rett og slett til å gå på lavkarbo igjen nå :D

Ja, det spørs det :confused:

Tonelore sa for siden:

Ja, i så fall flytter jeg dit også ;)

Ser at det følges ulike filosofier her, så da regner jeg med det er beregnet for alle som starter i januar? Ikke bare de på ketolyse?

elien sa for siden:

Vis ingen har komt meg i forkjøpet så lager jeg en for generell lavkarbo. Tror det er litt greit for ny også at en ikke blir helt forvirret av ketolyse. Det er litt greit å følge "sin" grein.:D

Elin

Den er grei :) Følger etter deg :p

Obsidaisi sa for siden:

Lykke til! Kjenner igjen situasjonen. Begynte med friskt mot i dag...trodde jeg...helt til jeg bare måtte smake litt på potetmosen...tipper jeg spiste nærmere hundre gram tilslutt...SHIT! Vurderer en smoothie til kvelds, men...

Obsidaisi sa for siden:

Hva sier dere, er fysen på noe godt. Vet ikke om jeg er sulten eller bare tørst, eller bare godesyk rett og slett...

Jeg kunne ha drept for en sjokolade nå:o Jeg har laget lavkarbo sjokolademousse som jeg kan kose meg med.

Tror jeg også skal måle meg mer enn å veie meg nå, det er størrelsen på kroppen som er viktig. Hvor ofte er det vits å måle?

Obsidaisi sa for siden:

Kanskje hver 14. dag eller noe sånt? Jeg synes det er greiere å veie meg, hvertfall i starten. At jeg minsker i omfang vil jeg forhåpentligvis merke på klærne etterhvert.

Obsidaisi sa for siden:

Vurderer å prøve meg på en smoothie, jeg stikke på kjøkkenet...hihi! Den skal være på MAX 5 karbs. Kan bli int! Kom på at jeg burde kjøpe meg en ny kjøkkenvekt!

Obsidaisi sa for siden:

Rettelse, det heter ikke forhåpentligvis! At jeg minsker i omfang merker jeg etter en stund! :p

MaritR sa for siden:

Kom endelig i ketose i går kveld - deilig:) Har vært små sulten i ett par dager nå, men regner med den blir borte nå.
Er dere frysene på noe godt, så spis fleskesvor - kan spise så og si ubegrensa av det....eller skjær skiver av en gulost:)

Pinng sa for siden:

Andre dag i dag! Her er min motivasjon:

Frokost: Egg og bacon, evt med salat

Lunch: Hjemmemixet kyllingsalat med fet dressing (stekte kyllingbiter, squash, tomat, valgfri salat, paprika og en dæsj med sitron eller eddik.)

Middag: Kjøtt og grønnsaker. Forskjellige kyllingretter, fet fisk, biffkjøtt og svin.

Kveldsmat: Egg med noe grønt ved siden av.

Kroppen har begynt å kvitte seg med vann -1,3 kg. Jeg er langt unna ketose enda tror jeg, men dette kjennes bra ut! Nå skal jeg trene!

Sjøstjerne sa for siden:

Skal sjekke ketose i kveld, men er på 63.9 kg juhu haha. Så jeg har vel kvittet meg med litt vann.. I kveld skal jeg hente blenderen min og protein pulveret mitt, det gamle med litt for mye karbs, å begynne å blande meg gode morgen smoothier. Noen som har noen idea for bra fett å ha i smoothier? Kokosolje stivner vel?

Tristhin sa for siden:

ja, da var jeg endelig i gang jeg og. Første dag i dag, så veldig spent på hvordan det går! Satser på at det kommer til å gå over all forventning! :)
Veide meg til morgen i dag, og utgangspunktet var ikke så ille som fryktet heldigvis! Hadde ikke gått noe opp i jula, enda vi har kosa oss max, og jeg har spist alt mulig siden jeg visste jeg skulle starte nå. Så da er målet ned 11 kg. Hvis jeg klarer 10 så er jeg kjempe fornøyd, så tror nok det er hovedmålet ;)

Tror jeg legger opp til litt for mager kost med litt lite fett.. Dette er vel ikke noe særlig? Er det noe jeg kan kjøpe på butikkene her (evt innvandrerbutikker) som jeg kan ha i maten som gjør den fetere?

Tristhin sa for siden:

jeg er litt ny på diett.no så lurer på når jeg legger inn hva jeg spiser i dag og under dette så er det en oversikt over hele uken under. Det skal jo helst være fordelt med fett 75%, protein 20% og karb 5%.. Er det noen måte jeg kan se dette på? evt hvordan det regnes ut... :)

MaritR sa for siden:

Hva pleier du å spise da??? lettere å se om du kan legge til mere fett hvis du skriverr en typisk dagsmeny :)
Jeg for min del har omelett med bacon og fløte i til frokost, salat med kylling, ost og egg med dressing som er en blanding av vanlig dressing og rømme til lunch. Middagen varierer, men er en type kjøtt, salat og blomkål. Er jeg sulten på kvelden så spiserr jeg en skive av nøttebrødet til Nannah med en brieost på :) I tillegg har jeg med meg litt svor og paranøtter i veska om jeg skulle bli litt småsulten

Obsidaisi sa for siden:

Hvordan går det med dere? Jeg skal sjeke ketose i kveld, men målet er at jeg skal være i ketose senest fredag OBS: det er i morgen det :) Har hittil i dag spist salat på jobben, og spiser nå en skål med moste bær, med "hard" kokosmelk og litt fløte og linfrø i. Skulle egentlig gå meg en tur før jeg hentet ungene, men trøttheten (event. latskapen) tok overhånd. Dere må tvinge meg senere i kveld til å trene litt!

Sunroad78 sa for siden:

Da har jeg endelig startet og dessverre så har 6 mnd med søppelmat og tunge tider gjort negativ utslag siden 28.05.12 som er sist registrert målinger :(
Vekt: 105,2 kg (+7 kg) :(
Mage: 114 cm (+7 cm)
Bryst: 120 cm (+9 cm)
Rompe: 118 cm (+8 cm)
Lår: 72 cm (+3 cm)
Overarm: 41 cm (+3 cm)
Hals: 41 cm (+2 cm)

En uke til neste sjekk og da er det bare målene jeg sjekker. Kommer ikke til å veie meg mere enn 1 gang i mnd (om jeg klarer det), for jeg blir dessverre ofte besatt av vekten.
Ketose er planen å være i og sjekke søndag eller mandag. Tipper det tar noen dager å bli kvitt innvendig søppel ;)

Obsidaisi sa for siden:

Helt supert! Gleder meg til å følge deg på veien!
Støtt deg til forumet, få tips og råd, få ut litt frustrasjon her om det trengs. Noen ganger koster det mye å motstå fristelser, og det kan være frustrerende med alle spørsmål og meninger fra andre.

Obsidaisi sa for siden:

Kvalme, svimmelhet, dårlig ånde, trøtthet og hodevondt. Velkommen skal du være kjære ketose, vi skal bli bestevenner du og jeg de neste månedene. Du skal få tømme mine lagre og tære på det ekstra kvapset på min kropp.
Jeg gikk tur i går, føler jeg burde gjøre noe i dag også, men kjenner meg helt tappet for energi. Hva hadde dere gjort?

Obsidaisi sa for siden:

Hei igjen!

Hvor bra er det å følge sin egen BMI?
Jeg ligger nå på 34, som ja er over, men tenker sånn i forhold til kroppsbygning osv?
Jeg er 164 cm, og per i dag 92 kg, vil det da si at jeg likevel bør komme meg ned i et par å 60 kg, dermed BMI på 22? Tror ikke jeg har veid det siden begynnelsen på ungdomsskolen.
Jeg brukte nå denne: www.dagbladet.no/dinside/2000/10/14/223712.html
Jeg er jo i første omgang fornøyd om jeg kommer meg ned til 82, deretter 75 så ca 70! Kan jo selvfølgelig se det litt etterhvert også, ta det steg for steg.

Sjøstjerne sa for siden:

Herregud for en dag. Tante rød har ankommet, knekkebrødene gikk rett vest, jeg stakk en sprøyte gjennom fingeren og er piss lei egg, håper på bedre dag i morgen, å håper den nye fancy multi tool stavmikser vidunderet mitt kommer snart, å protein pulveret.
håper dere har hatt en fin dag, nå legger jeg inn årene for i dag..

superhannahh sa for siden:

Jeg er også en januarstarter, og prøver ut for første gang lavkarbo! Jeg starter treningen den 15. Januar, men jeg lurer på: Hvor ofte bør jeg trene (treningstudio/gruppetimer) i begynnelsen for å ikke miste motet? Hvor ofte trente dere da dere startet?
Jeg veier pr idag 86 kilo (174cm), og vil nok ta hver kg av som en seier. Men målet i første omgang er å ta av 15/16 kg.

Sjøstjerne: Håper dagen i dag blir bedre!

superhannahh: Kjenn på kroppen hva den sier i begynnelsen.

Jeg er ikke i ketose enda, og det er min egen skyld. Bommet så til de grader på middagen i går - det ble svartsvidd og da ble det ost og kjeks i stedet:o

Idag blir nok dagen tenker jeg med trening og sykkeltur og skikkelig mat:heia:

Tristhin sa for siden:

jeg hadde første dag i går, så har ikke helt kommet inn i hva jeg skal spise fremover :)
Ut i fra din meny så hadde jeg tenkt å legge meg på noe lignende i hvert fall til frokost og lunsj. Middag blir jo bestående av kjøtt og noe grønnsaker. Skal lære meg å lage litt sauser ol etterhvert. Kvelds spiser vi sjelden da vi spiser middag sent. I tilfelle jeg er litt sulten har jeg laget noen lapper jeg kan ta med litt pålegg på.

Gleder meg til å komme i gang ordentlig! :)

turkisa sa for siden:

Da bumper jeg inn her jeg også!
Har gått på moderat lavkarbo i litt over et år for å forebygge ekstrem migrene, og det har jeg også klart, til en viss grad.. Mye mindre og svakere anfall enn tidligere, og merker det veldig godt på både kroppen og migrenen hvis jeg skeier ut.
Gikk i starten ned 10kg, men etterhvert har jeg gått 5 av de opp igjen.
Har lest litt på ketolyse og funnet ut at dette er noe for meg! Skal ned ca. 10kg fra der jeg er nå.. Håper litt at mitt vanlige lavkarbokosthold kan gjøre overgangen til ketose enklere.. (?)

Supert at det finnes et forum hvor vi kan hjelpe og støtte hverandre!
Regner selv med å være i ketose i løpet av neste uke, og kjenner på at det kan hjelpe med litt støtte og måltidsforslag for variasjon etterhvert!

turkisa sa for siden:

Jeg tenkte forøvrig å ha veiedag fredag, det er så mye mer oppløftende dersom helga skulle komme med mer fristelser enn planlagt (selvom jeg selvfølgelig ikke skal gå på de).. Jeg både veier og måler.. Skal man lage en egen tråd for dette eller skal man skrive inn fortløpende her?

MaritR sa for siden:

kan vi ikke bare skrive alt inn:) Blir liksom så mange steder å holde styr på tihi.
Jeg veide forøverig 98,7 da jeg startet 1/1-13 kan legge ut fullstendig liste over mine cm senere i dag når jeg kommer hjem. Har også planer om å ha veiedag tirsdager og måle meg 1 gang i månden. Har en drøm om å komme ned til 75 kg innen sommer'n men det skal vel kanskje holde hardt :o

TrillTrall sa for siden:

På 70 har du en bmi på 26, tilsvarende lett overvekt, men om du trives godt på både 70 og 75 kg så ser jeg ingen grunn til at du skal tyne deg ned på 60. :) Om alt ligger på magen (=farlige kilo!) er det jo også noe annet enn om det er mer jevnt fordelt over hele.

Tristhin sa for siden:

tar dere de pillene som er anbefalt?

lillemor74 sa for siden:

Hei hei :-)
Jeg er ny her inne, startet på lavkarbo 1.januar.. har ett ønske om å gå ned mellom 15-20 kg, håper så inderlig jeg klarer det.
Er helt ny på dette, men har lest meg opp før jeg begynte...så har litt peiling på hva man kan putte i seg og ikke, men håper å finne mange fine tips og kanskje noen oppskrifer her inne :)

turkisa sa for siden:

Heisann.. Første veie-måledag for meg i dag, og starten på ketosedietten.. Har ikke så store mål for neste uke, tenker det vil ta litt tid å komme inn i det..

Er egentlig litt redd for å legge ut målene mine, da jeg ser noen av de andre her inne veier en del mer enn meg selv.. Jeg har ikke mange kg. å miste, men jeg vil ned 9 fra der jeg er i dag.. Jeg hører ofte at 'du trenger jo ikke å gå ned du', og er redd for at andre inne på forumet også skal komme med den samme leksa.. Verdens Helseorganisasjon mener at økt risiko for hjerte og karsykdommer begynner fra 80 cm rundt midjen for kvinner, og jeg er godt over det. For meg handler det ikke om å komme inn i size zero, men å ha en sunn kropp å bo i.

Håper det er forståelse for at benbygning har mye å si for hva som er trivsels- og målvekt.. Jeg har jobbet mye med meg selv for å gjøre dette, og satser på at alle kan være med på å motivere hverandre, uansett om målet er 5, 10 eller 30 kg. å gå ned.. Synes det er viktig å se på hverandre som forbilder fordi vi tar tak i kostholdet, uansett hva den enkeltes mål er..

Okai.. pust Here it goes..

Vekt: 74 kg
Hals: 32 cm
Arm: 28,5 cm
Bryst: 79 cm
Midje: 87 cm
Hofter: 99 cm
Rumpe: 104 cm
Lår: 60 cm
Liv/hofte: 0,9

For meg er det viktigere å måle enn å veie (selvom vektnedgang selvfølgelig er en motivasjon). Det er viktigere å være sunn i kroppen sin enn å veie så og så mange kilo. Egen erfaring har vist at dersom vekta står stille har man ofte minsket i cm. rundtomkring, og ved å måle meg holdes inspirasjonen ofte selvom vekta står stille noen veiinger, kan være et lite tips til andre også kanskje? :) Håper flere etterhvert legger ut mål enten vekt eller kroppsmål slik at vi kan oppmuntre hverandre enda mer!

Langt blogginnlegg, håper på positive svar :)

turkisa sa for siden:

Bruker ikke ketosepiller selv, Tristhin.. Satser på at det går bra uten. Skjønte egentlig ikke helt hva de skulle være godt for, fikk bare med meg at det var nevnt i ketolyseboka, og deretter sagt at det skulle gå greit uten.. Har forøvrig kjøpt ketosticks og tenker å sjekke i løpet av neste uke.

MaritR sa for siden:

Jeg tar de pillene som er beregnet for Ketolysekuren :)

Lillemor74: Velkommen skal du være og lykke til med vektnedgangen. :)

Turkisa: Her kan alle være med uansett om man skal ned 5kg eller 50 kg. Vekt er bare ett tall, er jo hvordan man føler seg som er viktigst (mener nå jeg da). Hjertelig velkommen skal du ogs være iallefall:)

turkisa sa for siden:

Marit R, tusen takk. Jeg innrømmer gjerne lettelsen nå..
Men de pillene, har du kjøpt de på nettet? Kanskje jeg ikke helt har forstått greia med de pillene, hvorfor skal man ta de egentlig?

Sjøstjerne sa for siden:

Høres ut som alle er bra i gjenget! I dag kom jeg for første gang inn i en kjole i størelse 36, den var ikke flatterende, men for femti kr er det en bra slanke kjole. Skal ta bilder neste tirsdag. Nå har jeg laget en easy living lavkarbo sjokolade kake, skeier ut med den i helga for å holde tante rød i godt humør. Ha en fin dag!

MaritR sa for siden:

Ja jeg kjøpte de på Ketose.no - tror det var ei slags startpakke :)

Her er hva Torkil sier ang tablettene:

Hvorfor skal man ta tabletter i forbindelse med kuren?
Tablettene inneholder mineraler og vitaminer som har effekt på fettforbrenningen og stoffskiftet. Det er tatt høyde for hvilke vitaminer og mineraler som forekommer i kuren og hvilke det er vanskelig å dekke behovet for. Det er viktig at man tar tablettene for å unngå bivirkninger at ketosen. På grunn av forskyvninger i saltbalansen i overgangen mellom vanlig forbrenning og ketose, kan man oppleve leggkramper og hjertebank hvis man ikke tar ketolysetablettene. I boken er betydningen av alle vitaminene og mineralene grunndig forklart. Jeg må således sterkt anbefale å ta ketolysetablettene når man er på ketogen diett.

Sunroad78 sa for siden:

Nå er det jeg som er i avrusingshelvette :( Hodepine, småuggen i magen, svetter og kaldsvetter, skjelver i kroppen og STORE humørsvinginger. Jeg er heldigvis ikke sulten, det er positivt :) Tipper jeg er i ketose søndag eller mandag. Trening blir det ikke før hodepinen er borte, håper på neste uke. Sukkeravrusning er faktisk værre enn å slutte å røyke, jeg har prøvd begge deler ;)

MaritR sa for siden:

Høres nesten ut som du er i ketose allerde tihi:D

Pinng sa for siden:

I dag som det er fredag unnet jeg meg noen pils ekstra. Jeg vet på forhånd at øl ikke inneholder overdrevent mye med karbohydrater. Derfor mener jeg at pils ikke vil sette ketolysen tilbake. Jeg vet imidlertid at jeg får i meg mange kalorier. Men med et nokså kalorifattig kosthold, som jeg ellers har, vil jeg nok ikke legge noe særlig merke til de negative effektene av alkohol. Hva tenker dere om dette?

MaritR sa for siden:

Hvis du kjører ketolyse så er det greit å holde seg unna øl da dette fort vekk har 16 karbo i en halvliter og det er faktisk dagsbehovet vet ketolyse, så jeg hadde holdt meg langt unna øl og heller tatt meg ett glass rødvin.
Og det er vel ikke akkurat kalorifattig kosthold vi spiser men riktig så fettholdig ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.