Pinng: Jeg mener at har du lyst å kose deg en fredagskveld, så er trivsel viktig for kroppen ;) Er du heldig er du i ketose i morgen, men er du ikke så er det ikke krise, bare å fortsette å spise vanlig i morgen :)
Sist jeg var i ketose slet jeg med fryktelig dårlig ånde, det har jeg ikke fått ennå. Kanskje jeg skal sjekke før jeg legger meg, hadde vært greit å vite ;)
Vademecum. Det hjelper ikke bare mot dårlig ånde, men mot uren hud generelt. Det er 40kr. for ei lita flaske, men den flasken holder lenge. Bruk ren vademecum for å fjerne kviser, fotsopp eller andre hud-irritasjoner. Men ikke glem å bruke tanntråd! :)
Takk for tipset. Jeg drikker Lite-øl om det har noe å si. Er veldig glad i å feire ting med øl, selv om det ikke er så stort. Det har på en måte vært belønningen min når noe positivt skjer i livet mitt.
MaritR: du hadde rett, jeg er i ketose etter to dager :) Flott rosa farge, litt mørk kanskje og det indikerer litt lite vann og jeg har hvert fall fått i meg over 2,5 liter i dag, så lurer på hvor mye jeg bør få i meg for at kroppen min blir fornøgd.
Sjøstjerne, så bra! Bilder underveis er alltid veldig gøy. Ikke minst for å holde seg stabil når man har kommet til mål!
MaritR, hadde helt glemt at det var vitaminer som skulle hjelpe kroppen å takle ketosen bedre. Skjønner at jeg må gå tilbake i boka og lese litt mer og bestille meg de forskjellige boksene.. Jeg trodde for øvrig aldri i verden at du kunne ha rett om å komme så raskt i ketose. For moro skyld sjekket jeg selv; spiste rundt 20gr kh i går selv om jeg ikke bevisst spiste få kh, og ca. 10 i dag. Stixen gav utslag nå tre timer etter middag. WOW!
Må si det ikke var spesielt enkelt da sambo kjøpte seg fullt opp med burger-meny under en lenger kjøretur i dag.. Fastfood har aldri luktet så godt før, men jeg er veldig glad for at jeg ikke ga etter nå, da ☺
Gratulerer til alle oss som har kommet i ketose - det er en bekreftelse på at vi gjør ting riktig.:D
Flott jobba turkisa som klarte å motstå burgerfristelsen, jeg jobbet dugnad på kjøkken i går og solgte vafler og pølser men klarte å holde meg unna fristelsen ved å ikke prøvesmake :D faktisk litt stolt over meg selv på det tihi. Hadde med meg svor og nøtter i veska incase jeg måtte ha noe å putte i munnen.
Dere er super flinke alle sammen!
Jeg er på min tredje dag nå :) Er veldig på å ta en dag av gangen. Nå tenkte jeg å gå meg en tur i dag, så jeg ønsker dere alle en herlig helg sammen med familiene deres! KLEM
Bra jobba til dere begge! MaritR og Turkisa, å gratulerer til alle som er i Ketose.
Det er jo veldig viktig å kunne motstå fristelser for å nå ketose. Jeg finner meg selv i å sikle etter ting jeg i grunn IKKE liker! F.eks, har aldri vært noe spesielt begeistret for pølse, i sånne kiosker, aldri likt lukten, men da jeg begynte på Lavkarbo! Det luktet som det beste gourmet måltidet!
Har ikke selv sjekket om jeg er i ketose, må si hvis jeg er det så var overgangen smertefri, skal sjekke neste uke en gang.
Men jeg går ned, jevnt og trutt, en gram her og en gram der, hver dag. Så noe gjør jeg jo riktig. I dag kom stavmikseren min å! Juhu!
Nå er jeg på`n igjen med ketolysekuren. Jeg gikk ned 10 kg på denne kuren i oktober, men så gikk jeg tilbake til sjokolade, potetgull etc :(
Men NÅ er motivasjonen på topp fordi : JEG SKAL GIFTE MEG I MAI :D
Jeg startet på onsdag denne uken og kom i ketose allerede på torsdag. Fra onsdag (88kg) viste vekten i dag 84,9kg. Som forrige gang så raser jeg ned i vekt de to første ukene. Hodepinen er der hele tiden, men er veldig obs på å få i meg masse vann og det hjelper.
Jeg gleder meg til å skravle med dere de neste månedene, denne gangen SKAL jeg holde ut!!!
Veldig bra å ha en god motivasjon, men du må jo å prøve å kartlegge hva som fikk deg av lasset forrige gang, å kanskje heller prøve å finne noe varig, istedenfor å se på dette som en kur? Det er da de fleste sprekker.
Selvfølgelig er det veldig bra å være slank til brylupsdagen, men hva skjer etter det?
Det hjalp meg veldig, jeg har også en fortid med gjentatte slankekurer, men av og til er det nesten det man må igjennom også, for å finne det som funker. Hvis du ikke greier å holde en slankekur, så er det to problemer: Kuren eller disiplinen.
Gratulerer med forlovelsen! Å gleder meg til å høre om tiden fremover mot den store dagen!
Gratulerer med giftemål i mai og håper og tror du skal klare å komme ned til den vekta du ønsker.
Hver gang jeg går på en slags slankekur så er det med liv og lyst helt til den ene utskeielsen tar den andre :S Denne gangen er vi noen flere på jobben som skal ned i vekt. De andre er på lavkalori og jeg på lavkarbo....Og ønsker veldig å bevise for de at lavkarbo er den beste slankemetoden siden de ikke har noe tro på det:eek:. Dessuten så har jeg laget meg en blogg denne gangen for å skrive ned dag for dag hvordan det går. Jeg har som motto denne gangen "en dag av gangen" og tror jeg må ta en dag av gangen og glede meg over hvert gram jeg går ned :)
Synes det var bra jobbet av deg også MaritR, stå en hel dag blant vafler og ikke ta en smak engang!
Takk Sjøstjerne, ble litt overrasket selv over denne overgangen. Har hatt litt vondt i hodet og følt meg litt hanglete, men er egentlig positivt overrasket. Og nå vet jeg jo også hvorfor jeg føler meg litt utafor, så da er det enklere å komme seg ut også. Har for øvrig bestilt ketolysetablettene etter å ha lest litt mer i boka.
Silje1979, gratulerer så mye med bryllup, og velkommen inn :) Selv er planen lavkarbo igjen når jeg når målet, synes det er et helt supert kosthold hvor jeg kan forholde meg til den maten jeg liker best. Tenk på stakkars de som er på lavkalori som må forsake både bacon, smør, fløte i sauser etc… Har prøvd ut GR, og det ble bare ganske trist, jeg er alt for glad i ovennevnte ingredienser i matlaging!
Blir spennende å se om du klarer å omvende de på jobben, MaritR! Er bloggen privat, eller er det mulig å få ta en titt?
Happy lørdag alle sammen :) Gratulerer med bryllupsplaner Silje1979 :)
Har en variabel lørdag. Å være i ketose er en tøff situasjon, kroppen min kvitter seg med søppel, ergo flying på do :p Hodepine, svetter og er slapp :( Passer på å få i meg mye kaldt vann og håper det skal gjøre underverker på hodepine og ikke minst varm kropp ;) Hadde planlagt å rydde og vaske hus, men tror det blir med rydding i dag og vasking i morgen. Har delvis ryddet bort jula, tar nå en Tour The ski pause :D
I dag er jeg litt matlei igjen...spiste noen reker, litt majones, eggerøre, halv kyllingfilet fra i går og to skiver ost til frokost. Dag tre...skal ærelig innrømme jeg er litt demotivert i dag. Dermed en større bragd i morgen når jeg kom meg gjennom denne dagen :P
Dette opplevde jeg også når jeg tok ketolysekuren sist. Skikkelig matlei!! Men nå har Nannas knekkebrød vært en livredder, og det er pga disse at jeg tror at jeg klarer kuren denne gangen. Disse er så gode å ha til frokost og til kvelds.
Når jeg får lyst på potetgull så gjør jeg følgende:
enten lager jeg kyllinglår med salt, pepper og masse paprikakrydder på
eller jeg skjærer norwegia i tynne skiver, putter i ovnen på 200grader - og vips har man noe å knaske på :D
Usikker på om jeg er i ketose. Kroppen kjennes helt super ut. Jeg blir ikke tom for energi - type duracell kanin og finnes ikke sulten. Idag har jeg bare spist frokost - den var riktig nok meget solid. Nå skal jeg fylle på meg litt Thailandsk kyllingsuppe og sitte med bena på bordet litt.
Hei på dere! Håper det er greit at jeg deltar? :blomster:
Jeg er helt ny og startet med keto den 3.januar. Midt i uka fant jeg altså ut at jeg skulle begynne. Jeg har tidligere lest en del om kuren, men da jeg startet merket jeg at jeg fikk enkelte problemer. Tror foreksempel at jeg kanskje må kjøpe meg en kjøkkenvekt? Hittil har jeg prøvd å regne på det sånn ca hva jeg får i meg for hvert måltid, men jeg tenker kanskje at en kjøkkenvekt vil være bedre å bruke til denne kuren, eller?
Et annet problem jeg muligens har er trening. Trener dere? Er det mulig å gå ned uten trening? :rodme: Tenker førsteinntrykket mitt sank noen hakk med det spørsmålet, men jeg har nemlig et lite problem. Dvs. Jeg sliter med PTSD og sosial angst og kommer meg ikke så ofte ut døren. Jobber med saken selvsagt
(får hjelp altså), men har et håp om at jeg kanskje vil føle det blir lettere med trening etterhvert om jeg ser at vekten minker litt til å begynne med.
Så... Jeg lurer på om det i det hele tatt er noe håp for meg? :kadetgaar Kan man gå ned i vekt, uten trening - til å begynne med?
Kjøp kjøkkenvekt! Jeg hadde ikke kjøkkenvekt før,. men kjøpte en søt liten sak på tilbords, de har små, rektangulære vekter, i søte farger. Vet ikke hva jeg gjorde før den!
Når det kommer til trening, jeg gikk ned en god del uten å trene, går fortsatt ned uten å trene. Men jeg har en forhåldsvis aktiv livsstil. Mye turer og jeg har en aktiv jobb, eller hadde, student nå.
MEN! Du får MYE ut av trening! Gå til innkjøp av noe til å ha hjemme! Jeg står opp hver morgen og tar en økt med Jillian's 30 days shred! Du finner den på youtube. Alt du trenger er en matte, helst, og ett par lette vekter. Du kan bruke flasker fylt med vann også, men jeg gikk til innkjøp av manualsett, å bruker kun vektstengene til øktene.
av og til tar jeg å en intervall økt, med hoppetau uten tau. Begynne med 20-30sek hopping. Lat som du hopper tau, så 40-30 sek pause. Du må gi maks når du hopper, dette brenner fett som rakkeren, å det er ingen unnskyldninger for ikke å gjøre det :-P:-P jeg har gjort det på bad og styrhus, så det kan gjøres over alt. Du trenger ikke mere en femten min heller.
Du kan gå ned uten å trene, men du får mye igjen for treningen, du strammer opp. Jeg så begynnende six pack før jeg ble lat og hoppet av 30 days shred.
Velkommen skal du være! Her får du hjelp, støtte og motivasjon!
Da er jeg også i ketose. Jeg har ligget i en pøl av svette i natt og har ganske så solid hodepine nå. Vekten viser også 2 kg mindre enn mandag:D 500 gram igjen til delmål 1 :heia:Det har ikke blitt så mye trening som jeg hadde håpet på denne uken jeg har kost meg med ungene for de har hatt juleferie. I morgen begynner de på skolen og da skal jeg begynne å trene.
Lullapie: Jeg har ikke mulighet til å trene på treningsenter så jeg trener hjemme. Det finnes mange dvd er å velge i jeg liker Jillian Micheals- 30 day shred er veldig bra! Jeg skal gjøre det programmet hun har som heter body revolution.
Lullapie, anbefaler deg en kjøkkenvekt. Jeg synes det er vanskelig å forholde meg til vekt før jeg får et forhold til det på forskjellige matvarer. Med vekt tar det ikke lange tiden før du vet ca. hvor mye en tomat veier, hvor mange skjeer 100gr. rømme er, hvilken finger som måler 100gr. agurk osv. Jeg har en bok hvor jeg skriver ned alt jeg spiser, og der har jeg også skriver ned kh-innhold i de matvarene jeg liker og bruker. Skriver eks. at jeg spiste 100 gr. rømme, hvor mange ss det var og hvor mange kh det var. De tomatene jeg kjøper er alltid litt under 200 gr. da vet jeg at en halv tomat alltid er under 100. Tanken er at hvis jeg gjør dette i to uker f.eks. kan jeg bruke dette videre for enklere å forholde meg til å lage mat, jeg ønsker ikke å gå å veie hele tiden jeg er på ketose.
Planen i starten er for meg å trene to ganger i uka, siden jeg trener organisert og er nødt til å være med på et visst antall treninger. Skal sjekke ut 30 days shred når kroppen har stabilisert seg! Ellers har jeg et lite må om ikke ha bruk for treningsstudio. Jeg har dyre ski, dyr sykkel og dyre løpesko som jeg planlegger å bruke. Jeg har vært støttemedlem på et treningsstudio en stund og og tenker å legge de pengene i en krukke som skal gå til klær når jeg er ferdig og har holdt meg nede en liten stund.. Er jo godt vant med at de 500kr. trekkes fra konto allikevel, så det skal ikke bli så vanskelig..
I dag skal jeg lade opp til uken som kommer, også skal jeg ta 'før'-bilder! Ha en fantastisk fin søndag alle sammen!
Huff, håper ketoseforma bedrer seg for i dag har jeg det ikke bra. Eneste positive er at jeg ikke er sulten ;) og er ikke snophungeri ;) Drakk 1 glass Pepsi Max og det var sinnsykt søtt, så det frister ikke :) Hovedutfordringen min er flygingen på do, men jeg vet at kroppen min kvitter seg med søppel, så jeg prøver å holde motet oppe :)
så moro å se at vi er blitt så mange her! :) Gratulerer til alle som er kommet i ketose. Måtte sjekke i sta jeg også når jeg leste om alle dere som hadde kommet dit allerede, og jaggu ble stripsen lilla! :) Jeg har ikke merket at jeg er kommet i ketose faktisk, så var veldig overasket! :) Var i bursdag i går og det var heldigvis middag først med masse kjøtt! Dette hjalp litt på at jeg ikke kunne spise noe snop/kake eller de deilige kokosbollene som pleier være det!! Men, gikk faktisk bedre enn forventet! Har snikveid meg og ser ut som om det er ca 1 kg ned allerede! Så gleder meg til å sjekke til torsdag for å se om det stemmer! :)
Ser det er nevnt flere steder at man skal bruke kokosolje om man får i seg litt lite fett. Skal man ha dette i maten? Skulle gjerne hatt en oversikt som sa hvor mange % fett, protein og karb man fikk i seg hver dag jeg. Tror ikke jeg klarer å regne det ut selv gitt :(
Gleder meg til å følge dere alle og selv komme ned noen kg :)
Tusen takk for alle svarene! :smile:
Jeg skal kjøpe en kjøkkenvekt i morgen og kanskje finne en helsekost-butikk og se om de har diverse ingredienser jeg kan få bruk for.
Skal også sjekke ut Jillian's 30 days shred og kanskje spørre min mor om jeg kan overta hennes treningsutstyr som hun ikke bruker. :geip:
Jeg er sjenert av meg, så jeg får prøve å "kaste ut" samboeren min iblant så jeg får prøve meg på treningen.
Er forresten litt usikker på denne dietten i forhold til hjertet. Jeg fortalte legen min om at jeg skulle begynne på denne dietten, men hun ante ikke hva det var for noe og sa at det gikk sikkert fint. (Jeg tenker å bytte lege). - Men vet dere om det kan være farlig å spise slike mengder med fett når man går på blodtrykksmedisin? - Er det noe jeg børe spise mindre av/mer av? Min mor hevdet at blodårene ikke har godt av at jeg spiser masse fett, noe som gjør meg litt usikker...
Veide meg i dag og ble meget overrasket. Like før jul var vekten litt i overkant av 123kg. Jeg var i den tro at jeg hadde lagt på meg med all julematen og sjokoladen etter det, så jeg hadde ikke store forventninger da jeg stilte meg på vekta i dag. Til min forbauselse sto det 119kg. Er det mulig at jeg kan ha gått ned 4kg eller mer på kun 4 dager på lav-karbo?
Jeg syntes også det var skikkelig kleint å skulle trene i samme rom som Lille Gubben satt og så på tv eller pusla med laptopen, men ga ham klar beskjed om at "om du flirer så flytter jeg meg inn på kjøkkenet!" Og han holder klokelig kjeft. ;) Han har jo ikke noe han skulle sagt, slappfisken som sitter der og ser på at jeg trener - han skulle trent litt sjøl! Nemlig. :ja:
For å finne ut hvor mye dere får i dere av fett, protein og karbohydrater så kan dere føre alt dere spiser inn på diett.no Det er gratis å registrere seg.
Her har hverken mann eller unger lov å være tilstede når jeg trener. Ungene synes det er spennende, men jeg kunne klart meg uten kommentarene og har igrunn mer enn nok med å trene og ikke svare på alt de lurer på:o
Om jeg skal trene uten ungene og uten Lille Gubben får jeg nesten aldri trent, så de får bare finne seg i at mor peser og svetter på stua noen ganger i uka. :) Både trimsykkel, treningsmatte og div. manualer, vektstenger og vektskiver står/ligger på stua her. :D
Jeg og gubben var ute og gikk en lang tur i dag - var jo så deilig vær:) I morgen begynner spinningstimene igjen - gleder meg masse :) Er litt spent på hvordan det vil gå for jeg har aldri trent når jeg når jeg har gått på lavkarbo før. Ble ganske tom for energi på turen i dag (var kun oppover bakker):)
Ser det er 7 dager gratis og så koster det 39 kr mnd etter det, men det er uansett et bra verktøy og billigere enn Lavkarboklubben. Du kan også bruke My fitness pal Det ligger endel norske matvarer registrert der.
Jeg skjønner det ikke, jeg veide 84,9 på fredag og har gått opp i løpet av helgen. Why :confused: Jeg følger kuren til punkt og prikke, trener og går turer ved siden av - og så går jeg opp?? Buhuuu..... Forrige gang raste jeg ned i vekt, det gjør jeg ikke denne gangen. Dagens klageinnlegg fra meg :snurt:
Med all respekt! Dette har ikke moren din så mye greie på som hun tror hun har! Selv fagfolk strides riktignok om dette, men så langt er det ikke fremkommet noe som ligner på bevis på at lavkarbokosthold fører til mer fett i blodet.
Du skal forresten ikke spise masse fett, bare nok til å få tilstekkelig energi. Og fett inneholder dobbelt så mye energi som sukker/karbohydrater pr vektenhet, så det er ikke veldig mye som skal til. Men din mor bekymret seg ikke for alt sukkeret du fikk i deg før altså?
Tror jeg uttrykte meg litt feil, beklager. Jeg tenkte ikke å spise masse fett, altså. :smile: - men det føles slik iblant når jeg ikke har matlyst, men må allikevel spise. Jeg tror kanskje jeg får i meg for lite siden jeg både er sulten, men samtidig føler meg kvalm (tror det er bivirkninger fra tabletter) og dermed synes det er vanskelig å spise. :kadetgaar Får i meg to måltider om dagen.
Min mor var bekymret for blodtrykket mitt da hun nevnte det. (Spesielt siden hun visste at legen min ikke hadde peiling på dietten og kunne ikke svare på om det ville være farlig for meg). Joda, hun har tidligere kommentert de gangene jeg spiste is eller sjokolade, men generelt har jeg ikke vært noen stor-eter. Spiste lite, men feil mat. (Pasta, brød og ris).
Takk for svar forresten! :smile: Skal be mamma om å la være å bekymre seg/komme med kommentarer. :geip:
Jeg har fikset problemet med trening hjemme, gjør det før samboer står opp :P Er ett selvdisiplinert A-menneske, haha.
I dag har vært en ok dag, fikk i meg litt dårlig frokost, prot pulveret mitt har en del karber, venter fortsatt på nytt.
Men i dag har jeg fått kjøpt Chia frø, så skal lage meg grøt i morgen. Med duste prot pulver da men..
Fint å høre att det går bra med dere andre! Håper alle får inn litt trening å! Haha, jeg er støl, men glad! Trening gir deg mye tilbake!
Du kan søke på tråden om MBC her inne. Magic bullet coffee. Kaffe (eller the, sjokolade) med kokosfett i. Husk å piske den ordentlig ;) Ikke godt med sånt fettlag oppå :p
Lykke til alle sammen, dette fikser dere. Og hvis det står stille/motivasjonen svikter anbefaler jeg å lese litt rundt her inne og få opp motivasjonen igjen. Masse flinke folk som er rååå på motivasjon :klem:
Wow! Sjekket MBC nå! Hvorfor har jeg ikke sett dette før!? Fantastisk! Perfekt for meg som ikke liker tung frokost, å som allerede har ett tettpakket program på morgenen!
Hvordan blander du det? Jeg kunne jo helt alt i blenderen, men den er så stor, har da to stavmiksere, ene med vanlig visp, funker det eller må jeg bruke den mikser delen med skjæreblad?
Velkommen skal dere være, dere som er nye her inne!
I dag er fjerde dagen min i ketose.. Synes det var litt vanskelig å planlegge mat på jobb, var konstant sulten selvom jeg spiste like mye som i helgen. Hadde heldigvis med krisemat. Kjenner jeg må lese litt mer i boka om mat for å få litt variasjon, men en grei idé jeg følger er å lage så mye middag at det blir lunch dagen etterpå og å lage ferdig lunch dagen før. Da gjenstår det bare å huske matboksen i kjøleskapet! Skal forøvrig inn på tupperware sine sider å se etter fiffige matboksløsninger med romdelere f.eks.
Har vært å kjøpt dosetter til alle pillene som snart kommer i posten, munnskyllevann og deo i dag. Haha! Føler på 'ketoselukta' både fra munn og kropp, selvom det sikkert bare er meg som merker det. Akkurat nå gleder jeg meg mest til sulten forsvinner.
Er det forresten noen som vet om det holder å ligge under 15kh eller om man må ha så nærme 15kh som mulig? Jeg sliter med å komme opp i såpass i løpet av dagen og lurer allerede nå på hva jeg skal gjøre den dagen jeg skal begynne å trappe opp!
Hos [url]www.alexi.no[/url] søker du på Laptop Lunchbox, der kjøpte jeg min og er veldig fornøgd :)
Du bør ligge så nærme 15 gr kh pr dag og det bør i hovedsak være grønnsaker/salat som er kilden.
Jeg tar ikke alle pillene, bare magnesium, men i tillegg tar jeg tran, metaformin (forebygger diabetes, som jeg ikke har men ligger i grenseland), D-vitamintilskudd og p-piller (PCOS).
Jeg har hatt en super matdag; spiste egg og bacon til frokost (2 egg og 150 gr bacon) kl. 08:30 og var ikke sulten igjen før kl. 14 og da spiste jeg en nydelig salat :) Nå kl. 17:30 spiste jeg laks og grønnsaker og er stappmett :) Blir ikke mere mat i dag, for [url]www.diett.no[/url] sier at jeg har fått i meg 78% fett, 19% protein og 3% karbohydrater. 51% av fettet er baconet, så det var kanskje litt i meste laget :p
Kjenner til ketoseånde og kroppslukt. Denne gangen svetter jeg som en gris og jeg lukter STOR MANN, så dusjer og skifter t-skjorte flere ganger for dag. Ånden er heldigvis ikke et problem, ennå!
Oh, tusen takk for matbokstips! Og ikke minst for tips på grønnsaker, vet ikke hvorfor jeg ikke tenkte på å fylle på med det, men da skal det gå litt greiere :)
Forresten, et annet tips på farten; mattilsynet og helsedirektoratet har en gratisapp (i hvertfall på android/google play) som heter 'matvaretabellen', hvor du får oversikt over mange norske matvarer.
Hvis noen har en tips om en app som gir deg oversikt over hvor mye proteiner, kh, fett man spiser er det bare å rope ut :)
for å få nok karber kan du jo fylle på med litt nøtter og svor....for å ikke snakke om babybell eller ost og skinke som du ruller sammen. Eller morr pølse...det har blitt yndlingssnacks. :)
Ville bare dele med dere noe jeg leste på noen engelske sider. Der anbefalte folk å drikke en kopp med "chicken broth" (kylling buljong) som en løsning på mangel av magnesium og på "keto-influensa". Jeg vet ikke om det er bedre enn å ta tabletter, men kanskje noen her inne liker å drikke buljong? :smile:
:heia: Moro å lese hvor flinke alle sammen er på forumet! :heia:
Ligger alle på maks 15 karbo pr.dag, eller går det greit om man ligger mellom 15 og 20 i begynnelsen? Er 15 det beste tallet å ligge på under hele vektnedgangen? - Da går man fortere ned? Beklager alle disse spørsmålene. Jeg sitter og leser og leser, men har fremdeles så mange spørsmål.
Jeg tok min første test i dag og den var nesten mørk lilla, dvs den lå mellom den mørkeste og nest mørkeste i fargen. Jeg er ikke sikker på om det kan godkjennes som ketose, men jeg er fornøyd med at den ikke var lysere hvertfall! :stortsmil
Jeg starta kuren på torsdag og fredagskveld var jeg i ketose og still going strong :)
Lullapie: Mørk lilla farge på sticksa betyr at du drikker ALT for lite vann, jo lysere rosa jo bedre ;) Jeg ligger på mellom 15-20 gr kh og det passer meg bedre. Egentlig er det 15 gr kh for damer og 20 gr kh pr menn, men jeg går like godt ned med 20 som med 15, men kroppen fungerer bedre nærere 20. Dette må du nok bare følge med på og justere.
Herregud, har ikke peiling på hvor mye Kh jeg får i meg, skriver ikke ned maten i annet en en dagbok, men tenker så lenge jeg holder minimalt med kh og er i ketose, så er jeg fornøyd. Spiser grønnsaker til middag, men thats it! Vet att dette ikke er optimalt, men jobber med grønnsake saken (hoho)
I morgen blir det lett lunsj da, skal bare ha med noe små snacks som ost, skinke, etc.
HVA I ALLE DAGER?? :_oy:
Jeg som trodde den skulle være mørke lilla?! - Men hva snakker folk om når de nevner mørke lilla som noe positivt?
Er jeg i ketose når sticken viser lyserosa da? :confused:
Må nesten le av meg selv. Det er jammen ikke lett å lære seg dette på egenhånd! :o
Takk for at du sa ifra! :) - Går og drikker vann med én gang!
Sunroad78, jeg måtte bare fnise av at din beskrivelse av at du luktet STOR MANN :) Siden du forteller litt om hvordan formen er, ble jeg nysgjerrig. Vi har jo vært i ketose like lenge så da er det litt artig å følge med på formen din. Og takk for flere tips om hvordan fylle på med karber. Skal ta en liten handletur i morgen og fylle opp med litt fyllmat!
Lullapie, dette var definitivt appen for meg! Wee!
Lullapie, jeg tror at sålenge det er utslag, er du i ketose (husk å måle to timer etter siste måltid). Såvidt jeg har forstått finnes det ingen grad av ketose, men som Sunroad sier burde du kanskje drikke mer vann? Jeg bruker de store 0,7dl-flaskene fra Imsdal fordi jeg tenker at en flaske = 0,5dl og da får jeg 0,2dl i bonus..
Man er i ketose så lenge det gir utslag på sticken:) er den veldig mørk er det ett tegn på for lite veske. Man MÅ drikke ca 2 liter om dagen - det er veldig viktig. Bruk ei imsdalflaske og sett deg mål. 1 flaske før lunch og ei flaske etter - plutselig har man fått i seg 1.4 liter.:)
Jeg får gjøre det samme som deg og finne meg en flaske. :)
Men fremdeles i villrede om hva som er poenget med sticksene hvis man kan være i ketose uansett hvilken farge man før? Jeg må virkelig beklage for alle innleggene mine og spørsmål etter spørsmål, men det står så mye forskjellig på nettet, så jeg tror jeg kanskje trenger å få det inn med teskje. :flau:
Jeg sitter her med boken til dr. Torkil P. Andersen, "Slank med ketolysekuren" og siterer følgende: "Urinstixen er beige når forbrenningen er normal. Ved ketose blir ketolysestixen først rosa, så lys lilla og til slutt mørk lilla. Det er ikke en direkte sammenheng mellom hvor mørk fargen er og hvor mye fett du forbrenner. Ketolysestixen måler mengden av ketonstoffer i urinen. Hvis du drikker mye vann slik du blir anbefalt, er utslaget ofte rosa. Den som drikker lite vil ha mørkt utslag på stixen fordi urinen blir konsentrert. Når det er utslag på ketolysestixen, er du i ketose og kan være fornøgd."
Personlig har jeg aldri fått mørk lilla utslag, men jeg drikker mye vann! Imsdalflaskene går ned i litertall hos meg ;)
Hehe!!!! Helgen var grusom. Hodepine (sukkeravrusing), flying på do (søppel som kroppen kvitter seg med, og godt er det) og fort sliten og litt svimmel. Fikk et tips av Gerd om at jeg kanskje hadde litt lite grønnsaker og i dag har jeg vært mye flinkere og kroppen kjennes litt bedre. Gleder meg til all søpla er ute av kroppen slik at jeg slipper den flyingen på do ;)
Nå er ikke flaskene på 0,7 dl da, heldigvis, men 0,7 liter. ;) Jeg pleier å sette en i kjøleskapet på jobben når jeg går for dagen - da har jeg iskaldt, deilig vann når jeg kommer neste morgen. :)
Etter en lang tid med høy-karbo, er jeg tilbake igjen og er super motivert!!
Men har noen spørsmål i forbindelse med mengde karbo.
Jeg har lest et par steder her inne at så lenge fordelingen av fett, proteiner og karber er 75% 20% 5% så trenger man ikke å tenke på mengden karber. Er dette noe jeg kan starte med med en gang? Eller bør jeg vente til jeg er i matchvekt? Beklager sikkert dumt spørsmål, men må ha det inn med teskje-varianten :-/
På forhånd takk for svar.
Kjempe deilig å være igang igjen,,,,utrolig godt å ha dette forumet i ryggen :-)
Jeg har lagt inn alt jeg har spist og drukket i løpet av dagen i dag inne på diett.no. På listen over ADI står det i prosent hvor mye inntak av hver enkelt vitamin etc.... med en strek som viser 100% i diagrammet, og en til som viser 200%. Kan noen forklare hva disse betyr? Huff føler meg så dum, men må jo spørre så jeg har litt oversikt :rolleyes:
Jeg hadde startet med en gang, men det er viktig å ha kontroll på kh i starten, så bruk diett.no, kjøkkenvekt og vær strukturert så får du best resultat. Ligg så nærme 15 gr kh pr dag, men er ikke krise om du kommer opp til 20.
ADI på diett.no har jeg aldri brukt noe særlig, så det vet jeg dessverre ikke. For meg har kakediagrammet vært til stor hjelp, der ser jeg fordelingen av fett, proteiner og kh. Fordelingen må ikke være 75% fett, 20% proteiner og 5% kh hver dag, men tilnærmet. Jeg personlig ligger nok litt lavere på fett og litt mere proteiner, for kroppen min er ikke så happy med all det fettet.
Jeg har også måledag torsdag. Hadde egentlig bestemt meg for ikke å veie meg før i slutten av mnd, men siden jeg har hatt "tante rød" på besøk under første uka, tror jeg kanskje jeg må sjekke likevel ;) Kjenner allerede på ringene mine at kroppen har slippet mye vann, ringene sitter ikke så fast lengre, deilig :)
Her er det bursdagsselskap i dag og jeg skal skeie litt ut med litt lavere karbo kaker/boller. Det blir lenge til neste utskeielse og dette er også planlagt, selv om det er veldig nært oppstarten.
Takk for svar :). Da ligger jeg nok litt over på karber jeg da, har lagt inn alt jeg spiste og drakk igår og kom på 22 gram karb, men fordelingen prosentvis mellom Karber, fett og proteiner var perfekt.
Jeg har PCOS også så jeg bør nok ligge på 15 gram om jeg skal komme i ketose :).
Jeg har veiedag på fredager,,,,prøver å ikke ha for store forventinger, av erfaring så tar det litt tid å gå ned pga denna pcos :rolleyes:, men hadde vert ille moro å gått ned litt i verfall.:)
Blir spennende å se hvordan det går med alle sammen her inne :)
Veide inn på 63.3 kg i dag, ikke helt fornøyd, men har gått mye opp og ned i det siste. I dag prøvde jeg MBC, ikke helt frelst da jeg ble sulten igjen til lunsj. Spiser dere noe attåt? Tok litt chiagrøt og ost, men ellers nada.
Jeg begynte i går og går sånn halvveis og venter på hodepinen. Krysser fingrene for at den ikke blir så intens denne gangen!
Det som jeg synes er veldig motiverende i starten er jo at man gjerne går raskt ned et par kg de første dagene mens man kvitter seg med vann i kroppe. Jeg gikk på vekten i dag og da var det 1 kg ned fra i går morges. Om det stopper opp senere i uken eller går hele neste uke uten vektnedgang er det ikke verdens undergang bare jeg får et lite kick nå i begynnelsen og at det etter hvert går rolig nedover.
Jeg liker å veie meg hver dag. Grunnen er at jeg ser at vekten kan svinge litt fra dag til dag og om jeg har veiedag en dag jeg er oppblåst og "tung" vil det være synd om jeg mister motivasjonen selv om jeg både dagen før og dagen etter gjerne er 1 kg lettere men ikke vet om det for da er det ikke veiedag... Men, vi er forskjellige og noen blir stresset av å veie seg hver dag.
Blir spennende og det er kjekt det er flere som starter omtrent samtidig slik at vi kan følge hverandre :)
Åhgud, dødens kvalm i dag, med hodepine. Måtte få samboer til å lage mat. Men jeg har vært kvalm siden frokost, prøvde meg på MBC med 2ss cocosa og 1 ss smør. Smakte jo veldig godt! Men fikk ikke helt den metthetsfølelsen jeg skulle hatt hele dagen. Tok også en skive ost, kanskje burde få i meg ett egg eller to på morran?
Åååh, dårlig dag på skolen å, ALT rakner! Haha
Jeg har også PCOS, men hadde ingen problemer med å rase ned i vekt første gangen jeg gikk på ketolysekur. Minus 10 kg på 1 mnd var resultatet da og minus 17 kg totalt. Har nå hatt et par år med lavkarbo og høgkarbo og gått opp noen kg, men nå er jeg klar for nye kilo bort ;)
Gratulerer så mye med tapet, MaritR, er superspent på fredagsveiing selv!
Prøvde ut MBC selv i dag, og det var ikke noen suksess egentlig, ble ganske kvalm. Skal prøve med 1ss smør og 2 ss cocosa i morgen. Drakk kl. 7, og var sulten igjen 10. Men da kommer jeg meg allikevel over det verste morgenrushet, da. Holder foreløpig en knapp på to stekte egg om morgenen ☺ Har også lest litt på oppskrifter i boka så jeg føler jeg har flere inspirasjons- og variasjonsmuligheter til mat nå. Appen Lullapie anbefalte gjør at jeg faktisk kommer opp i 15kh fordi jeg hele tiden har oversikt over hvor mye jeg har igjen i løpet av dagen.
I dag her jeg vært ute å kjøpt meg Laptop Lunchboxen som Sunroad78 snakket om. Jeg fant den på Traktøren, da koster den det samme som på nett. Kjøpte en i sånn stor laptop-størrelse, og en som er halvparten i størrelse med flere bokser m/lokk som passer inni og som kan kombineres med laptop’en.. Digger de allerede selv om jeg ikke har startet å bruke den enda engang!
Hei folkens! Er det plass til en etterslentrer her hos dere? Begynte på ketolyse våren 2012 og gikk ned det jeg ville. Så fikk jeg meg plutselig ny kjæreste som ikke var det grann opptatt av kosthold, så resten av historien skjønner dere sikkert ;) Da er det altså på`n igjen, med ketolyse og BodyRock-trening så får kjæresten bare sitte der med sjokoladen sin (irriterende med disse folka som kan spise sjokolade HVER DAG og alikevel se ut som om de er topptrent og supersunn). Starter i morgen :D
Åå, det er så godt å høre slike ting! :) Jeg tenkte akkurat som L@dy Jojo. Har vært opp og ned helt siden tenårene og er litt redd for at dette ikke funker heller. (Gruer meg til veiinga) - MEN, jeg skal gjøre så godt jeg kan, uansett hva vekten min måtte ønske. :)
Pleier å ha lite matlyst på morgenen jeg også, og det høres litt rart ut med smør i kaffen, men jeg gjøre som du og prøve meg på den kaffen jeg også.
Glad appen funker fint for deg! :)
Hei og velkommen! :)
Jeg har også en som sitter og knasker i seg all slags godterier og sjokolade. :rolleyes: Han kjøpte seg en hel haug av det siden det er halv pris på jule sjokolader/godteri. Akk, ja - men kanskje du kan lage deg noe godt selv? Jeg har tittet på mange fristende oppskrifter på forumet. Tror jeg skal prøve meg på noe der om jeg blir skikkelig godtesyk.
I dag kjøpte jeg faktisk inn ingredienser å ha liggende i tilfelle slike dager skulle komme. Måtte faktisk smake litt på kokosmelet av nysgjerrighet og det var NAM! Tørt, men nam! Smakte søt kokos/ kokosmakron!
10 kg på 1 mnd!!!!:eek: Du må jo hatt myyyye vann i kroppen? Dette må jo være rekord? :):)
Får håpe det går raskt med meg denne gangen da, er i ketose alt så da forbrenner jeg fett....en goood følelse...hehehe.
Jeg har drukket og drukket og drukket vann i hele dag. Testen kom allikevel ut som nest mørkest. :confused: Kan ikke være vannmangel i dag hvert fall! :p
Har ikke hatt ekstra salt i maten heller. Kaffe og egg med grønnsaker til frokost og thai kylling suppe til middag.
Skjedde det samme med meg i går! Jeg har alltid drukket mye vann, å alltid fått rosa utslag på stixen. Å i går, mørk lilla! Gjorde ingenting forskjell fra dagene før. Skal teste igjen i dag, men det er skikkelig snodig.
Akuratt ferdig med å trene nå, sitter å eter chiagrøten min og venter på at kaffen skal bli ferdig. Tihi.
Velkommen KarboMamma, og alle andre "etterslepere" haha. Bedre sent en aldri sier nå jeg! Å dess flere vi har i denna tråden, dess bedre! Jeg blir kjempe inspirert av å lese om dere!
Ha en fin dag!
Kanskje jeg også skal begynne å veie meg hver dag jeg også hvis det kan variere såpass??
Skal veie i morgen, men tror nok ikke nedgangen er like stor som din og MaritR sin! Men, så lenge det er litt ned så er jeg fornøyd også tar vi en dag av gangen! :)
Jeg snikveier meg hver dag, men prøver å unngå det, siden det er litt mer spennende å veie seg hver uke, å se hvor mye man har gått ned.
MEN! Hvis dere er plaget av oppblåsthet, vei dere på morgen! Det er det beste, da er man på en måte helt "fresh" etter natten. Å da kan man mye bedre se om man kanskje gjør noe galt, eller riktig! Jeg veier meg alltid på morgenen, hver Tirsdag, det er det første jeg gjør. For hvis jeg har gått opp da, så har jeg gjort noe feil.
Jeg liker å holde ett lite øye hver dag da, for å se hvordan det går.
I dag veide jeg inn på 62.6, så vekta går jevnt nedover nå! Trener hver morgen da, trur det har noe å gjøre med det.
Jeg er ikke i ketose lenger pga utskeielsene i går, men jeg har klart å ta meg inn igjen og jeg har trent i dag:) Satser på at ketosen er på plass i løpet av en dag eller to igjen.
Lurer på om jeg må få til litt mer trening! Er ikke så flink til dette, men prøver å få til en tur i ny og ne. Hva er dette youtube treningsprogrammet dere snakker om? Tror kanskje jeg må prøve å få til noe sånt! :)
Bare søk på 30 days shred, lvl 1. Må få en hvor hele nivået er på en film, cluet er att du skal gi 110% i de 20 minutten, non stop!
Uansett, veldig kvalm om dagen, trur dt er MBCen, tar den på nesten fastende mage, burde jeg kanskje ta noe å spise først?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.