< Tilbake til oversikten

Flere som skal begynne 1. mai?

cola sa for siden:

Tenkte å starte på ketolysekuren i helga. er det flere nybegynnere eller er alle godt i gang?:)

Pantress sa for siden:

Hei

Jeg hiver meg på denne jeg, selv om jeg har begynt i dag.... Har gått på Ketolyse i 2009. Men nå er jeg riktig motivert og startet derfor i dag.

Gikk ned 20 kg sist, gått opp igjen 5 siden august 2009 men har fortsatt 20 - 25 kg til å gå ned.... så den starter vi på nå..... Ønsker alle sammen lykke til.....

Pantress

flisa77 sa for siden:

Her startet vi på måndag. Etter 4 IVF og masse hormonmedesiner har eg nå bestemt meg for og gå ned igjen i vekt. Har i løpet av 2 år gått opp 10kg og dette i seg sjølv er veldig deprimerende. No skal det jobbes og det skal vises :)

cola sa for siden:

Så bra at vi er flere:) Jeg har pco og har hørt at lavkarbo er bra for oss med det! Uansett så er jeg ekstremt overvektig. veier ca 116 kilo og skal i første omgang ned til 87...altså 29 kilo. 87 fordi jeg var ganske fornøyd med meg selv da. håper jo selvfølgelig å komme ned på 70 tallet etter det;)

jeg vurderer å kanskje starte i morgen!

Hva har dere spist i dag? Skal vi lage oss en fast veiedag der vi følger hverandre:D?

caramba sa for siden:

Jeg har begynt i dag, onsdag 27 april :o)
Gikk på ketolysekuren 3 måneder i fjor, gikk ned 10 kg.
Nå er jeg motivert til å gå på igjen og krympe ræva :)

Bjella sa for siden:

Hei jeg har også tenkt til å starte, men har ikke boken ennå. Kan den bare kjøpes på nettet?
Har levd lavkarbo aktig i noen år, men det var for å ikke gå opp igjen etter en graviditet som jeg var så dårlig at jeg spydde av meg mange kg. Veide da 75 kg som jeg var veldig fornøyds med.
Men etter som jeg har blitt mindre og minde nøye med inntak av karbo. Og etter at jeg ble syk og begynte med medisiner som har bivirkning at man legger på seg, i tillegg til at treningen også stoppet opp, er jeg nå oppe i rundt 90 kg.
Ønsker i første omgang å gå ned 10-12 kg (79 kg)

Jeg har også pcos, men er heldig å har to flotte barn.

Bjella sa for siden:

Tja, i dag spiste jeg salat med grillet kylling, med olje og rømme til frokost.

En kopp kaffe med fløte, kokosmelk og søtning

Til middag spiste jeg denne; forum.lavkarbo.no/album.php?albumid=130&pictureid=1633

Fredag tror jeg kanskje blir min veiedag, selv om jeg er ille til å ta en tur hver dag...

flisa77 sa for siden:

I dag har eg spist til frukost: 2 hardkokte egg med litt ekte manjones, lunsj: bunter med blomkål, middag: lite stk. flintsteik, blomkål og brokkoli grateng og litt bearnaise saus.
Veiedagen min pleier og vere mandag.

aliena sa for siden:

Skal begynne i morgen, fikk startpakken i dag og holder på å lese boka nå.:D

Har riktignok gått på lavkarbo noen dager, men har nok ikke ligget så lavt i karboinntak at jeg er gått i ketose enda. Men i morgen blir det harde bud, null tull.

Skal ned 10-15 kg, så jeg kommer i normalvekt (og forhåpentligvis får mindre smerter i kroppen, skuldre og rygg tåler dårlig f-cup, og knærne sliter med ståa). Har prøvd lavkarbo, men ikke forsøkt ketolyse før, så er veldig spent på hvordan det går...

Ser at flere anbefaler å kutte kaffen, men det tror jeg ikke at jeg klarer.:o Men jeg har kuttet ned allerede, fra litervis om dagen til 2 beskjedne kopper, og krysser fingre at koffein ikke er noen vektstopper for meg. Koffein er min redning her i livet, akkurat som superlangbein må ha sine peanøtter og skippern sin spinat, må jeg ha min dampende, deilige kaffebønnemagi for å hente ut superkreftene (så jeg orker slepe meg gjennom dagen....høhø:cool:).

Planen er forresten å ha fredag som veiedag her også:)

wonderwoman sa for siden:

Hei! Jeg begynte i går (26.apr.) Har så vidt prøvd meg på lavkarbo før, uten at det funket så veldig bra. Men jeg vil gi det en sjanse til, og er supermotivert. Ønsker i første omgang å gå ned 10 kg. Det er så mye jeg har lagt på meg siste halvannet år:_oppgitt:
Mitt største problem er at jeg sjelden får en ordentlig metthetsfølelse, og jeg er redd jeg spiser for mye nå også.
I dag har jeg spist to egg og to baconskiver til frokost. Isbergsalat, tomat, oliven, feta og to skiver spekeskinke og en 100 g lavkarbo-pølse til lunsj. Blomkål, spinat og sopp med fløte og strimlet svinekjøtt (ca 100g) til middag. I tillegg ca 50 g bringebær og 4 skiver hvitost. Jeg ser jo at dette er ganske mye... Og fortsatt kunne jeg spist det dobbelte, om det ikke var for at jeg heldigvis har litt fornuft:)

aliena sa for siden:

Bjella, jeg leste i en tråd at det skal være mulig å låne boken på biblioteket. Vet ikke om det stemmer, men kanskje verdt å sjekke ut?

Bjella sa for siden:

Dere må få dere et profilbilde så det blir litt lettere å kjenne dere igjen ;)

Pantress sa for siden:

Begynner bare jeg...

Kommer nok til å sette veiedagen på mandager... det skyldes at da jobber jeg alltid kveld. Og greit å huske det.... :)

Kaffe var ikke noe ketose stopper for meg men der er vi individuelle... jeg drikker fortsatt 1 liter om dagen....

mat i dag:
Frokost: Avokado, reker, 1 hardkokt egg, 3 cherry tomater og litt majonaise med krydder
Lunch: Kyllingfilee rester fra i går, blomkål, agurk, og 1 hardkokt egg
Middag: Taco salat med hjemmelaget guakemole og salsa
Kvelds: 1/3 eller 1/2 skinkeboks, blomkål, guakemole

Men jeg har satt opp matplan fram til den 12 mai... men det er for min egen del og at det skal være lettere å planlegg middag med unger i hus

aliena sa for siden:

Synes ikke du spiser så mye, men nå vet jeg jo ikke hvor høy du er, hvor aktiv du er osv.

Har du forsøkt å legge inn det du spiser på diett.no? Jeg fikk litt sjokk når jeg la inn det jeg spiste, trodde jeg spiste SÅÅÅÅÅ mye, og så viste tallene noe helt annet, jeg fikk faktisk i meg for lite kcal (i forhold til bmr).

De har den ihvertfall på Deichmanske bibliotek i Oslo, men det var 6 - 8 uker ventetid...

Bjella sa for siden:

Har funnet en på FINN.no som jeg har lagt inn en forespørsel på. Tror faktisk det er en her inne som selger den.

Vitaminer og lignende, har dere kjøpt det? På nett eller i butikk. Er det noe forskjell på pris?

Nå leser jeg "Bedre uten brød" av Lutz, veldig lærerik egentlig.

Jeg er bare 165 cm høy, og nå om dagen begrenser mosjonen seg til en forsiktig gåtur om dagen pga en prolaps. Men kanskje jeg skal prøve å legge inn, ja, og håpe jeg også blir positivt overrasket:)

Pantress sa for siden:

Får kjøpt dem på en del Meny butikker... ligger en link her inne som heter Ketolyse forhandlere tror jeg.......

Bjella sa for siden:

Ja de har det på en Meny butikk i byen, men lurte på om noen hadde oversikt på priser..

Jeg har akkurat bakt disse forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=30214. Håper det er greit med noen sånne i ketosefilosofien. Merker at jeg virkelig trenger den boka altså:p Føler jeg famler litt i blinde

Pantress sa for siden:

Tror boka koster det samme som på nettet..... men det varierer om de har boka inne....

Jeg liker knekkebrødene... :) grei avveksling sånn av og til... men de har jeg laget hele tiden... ;)

aliena sa for siden:

Ah, jeg er 10 cm høyere enn deg og er over gjennomsnittet aktiv, så det kan være det som gjorde uttellinga hos meg. Men verdt å sjekke likevel:)

God bedring, skjønner godt at du må ta det rolig, er ille smertefullt med prolaps...

Wonder woman sa for siden:

Jeg har tenkt på ketolyse lenge. Nå som jeg er ferdig å amme så hiver jeg meg med:) Ventet igrunn litt på den tråden...

Jeg har 13 kg jeg vil ha vekk. Har vært nesten konstant gravid siste 5 årene nå skal jeg ha kroppen min tilbake igjen.

Pantress sa for siden:

Da var dag 1 ferdig.... Jaja jeg har ikke lagt meg enda... men matintaket er ferdig for i dag. Er egentlig veldig mett... men så mye som jeg har spist i dag har jeg ikke spist på lenge.
Har nok vært flinkest til å ikke spise nok før :o

Ser at jeg kunne godt ha fått i meg litt mer vann, men det kommer. Kan jo ikke lykkes med alt første dagen :D

Men merker alt at kroppen er fornøyd over at hodet endelig har tatt seg sammen og begynt på lavkarbo igjen. Skal bli spennende å se hvordan jeg sover i natt... det slet jeg med de første nettene sist. Men har da flere nye krim bøker så det skal jeg overleve.

Så da sier jeg Lykke til til dere som begynner i løpet av de neste dagene :) Dette blir en spennende tid for oss alle sammen.... :D:)

Bjella sa for siden:

Ja det blir spennende.
Jeg har vært å handlet, utrolig hvordan fett angsten sitter i altså. Skammet meg nesten der jeg fylte handlevoknen med meierismør, fløte, seterrømme, ekte majones osv. Godt jeg hadde grønnsaker oppi også:o Og jeg har jo levd litt lavkarbo fra før i noen år, så burde jo snart bli vant til det.

Hum trenger ny vekt også jeg altså, har ikke digital. Noen som har noen å anbefale?

cola sa for siden:

Flinke dere er:)!!

Jeg så at boka selges på flere boknettbutikker, bl.a. bokkilden tror jeg det var. skal bestille den. Til nå har jeg bare brukt nettet, forumet, bekjente.

hva koster det for ketostiks?

må man ta vintaminer?

cola sa for siden:

Forresten så gikk jeg på lavkarbo en uke før påske og gikk ned 4 kilo;) så jeg har fått satt meg litt inn i det.... jeg spiser mye! og har brukt diett for å fylle inn det jeg spiser...havnet ALLTID på 28-30 karber om dag hehe. Det var inkl sukkerfri sjokolade hehehe

cola sa for siden:

går det ikke ann å redigere innlegg her?!
nei da kommer det et til fra meg:p

Må bare anbefale denne: Virkelig god for de som er glad i gryteretter;) tror den kan være med på å hjelpe meg gjennom dette. nesten aldri smakt så god gryte...sterk og masse smak, må prøves!!
forum.lavkarbo.no/album.php?albumid=130&pictureid=851

Bjella sa for siden:

Fikk opp flere gryter jeg, hvem mener du?

Du kan redigere ved å trykke på "endre" som er øverst til høyre på den grønne "strekken" (utrolig flink til å forklare gitt:rolleyes:) i innlegget ditt.

Var en raskt tur innom diett.no, synes det så litt innvikla ut jeg å fylle ut. Må vel ta en ny titt.

aliena sa for siden:

Det ser ut til at jeg har spist lavkarbo NOK, for jeg er i ketose i følge sticksen jeg testet i sted:)

Er ekstremt tørst, og har nok drukket 3-4 liter i dag...og løper på do i ett sett, vanndrivende det her ja:rolleyes:

Jeg tar de mineralene som er med i startpakken til ketolyse.no, synes det var greit nå i starten, så jeg er sikker på å få tilført mer av de som lett forsvinner i vannfordrivingen.

Nei, på tide å komme meg i seng, tar jo en evighet å lage frokost for tiden. Går nok litt tid før jeg venner meg til å lage så mye mat, har alltid foretrukket ENKLE løsninger....dvs en sjokolade på veien:rolleyes:

aliena sa for siden:

Jeg delammer også, og håpet er at han synes melka smaker phy og slutter av seg selv (for han er 1 1/2 år og kan fint slutte nå, men vi får det ikke helt til....);)

[Hildemor] sa for siden:

Jeg begynte lørdag som var, men slenger meg med på denne:)
Helt ny her inne, nesten litt skummelt:D Men greit å ha noen å snakke med, spesielt når det blir vanskelig å holde seg til kuren:) Har ingen problemer sånn sett enda,men sliter litt med å få i meg nok fett, stixen er helt lyserosa, og jeg er skikkelig utålmodig:(

Fjasnissen sa for siden:

Hei alle nybegynnere (eller tilbakevendende).

Jeg vil anbefale å lese denne fantastiske tråden av ArnaKristin:
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970

Og dere som lurer på hvor dere får kjøpt boka eller mineralene.... hvorfor ikke gå til kilden sjøl... ketolyse.no

Lykke til, alle sammen :)

Første dag på ketolyse, kjenner suget godt etter karber allerede. Håper det gir seg snart for viljestyrke er litt mangelvare...

cola sa for siden:

Uff ja kjenner meg godt igjen----kanskje det bare er sult? Følte meg egentlig ikke sulten..men hadde likevel lyst på noe. Jeg liker godt å spise agurkstrimler med ost å skinke rundt når jeg føler meg sulten:rolleyes:

cola sa for siden:

[quote='[Hildemor];1091746']Jeg begynte lørdag som var, men slenger meg med på denne:)
Helt ny her inne, nesten litt skummelt:D Men greit å ha noen å snakke med, spesielt når det blir vanskelig å holde seg til kuren:) Har ingen problemer sånn sett enda,men sliter litt med å få i meg nok fett, stixen er helt lyserosa, og jeg er skikkelig utålmodig:([/quote]

Bra vi er flere nye her:) vi får støtte opp hverandre!

Bjella takk nå skjønte jeg hvordan redigere innlegg;)
Jeg mente den himmelske gryten med kjøttdeig. den skal lages i dag! Ang. diett.no...syntes og den var rotete første gang. men "lek" litt med den så blir du kjent

Fjasnissen takk for tips:)

Annne sa for siden:

Hei!

Slenger meg på denne tråden jeg! Jeg begynte på mandag, så jeg ligger ikke akkurat så veldig langt foran. Ser for meg at det er god motivasjon å være på forumet. Gruppepress/støtte ;) Så langt synes jeg det går veldig greit. Er litt kvelm nå og da og veldig trøtt om morgenen. Det er vel en omstillingsfase. Håper jeg, for det er utrolig slitsomt å være så trøtt og sur om morgenen...

Har oppdaget diett.no der du kan plotte inn hva du spiser og få et kakediagram over andeler kh,fett og proteiner, samt vitaminer og mineraler, og selvfølgelig kalorier. Veldig kjekt!

Er det sånn at det tar ei stund å komme inn i ketose, eller skjer det med en gang kroppen ikke har sukker å brenne lenger? Lurer på om jeg også må kjøpe sånne sticks og teste...

Jeg tenker å ta veiedag på mandager, med masse snikveiing innimellom. Mandag er greit, for da har man en god motivasjon for å la være å skeie ut i helgene..

Selv skal jeg i selskap på lørdag, og er spent på hvordan det skal bli. Kanskje jeg kan snakke med en av servitørene om hva maten egentlig inneholder. Forhåpentligvis kan jeg spise det meste!

Ha en fin torsdag! :heia:

Cheyla sa for siden:

Hei
Nå ble jeg glad for å finne en 1. mai tråd! Jeg har spist lavkarbo en god stund, men ikke vært så veldig streng... Så nå er det på tide at jeg skjerper meg og kommer skikkelig i gang! Utsetter det liksom hele tiden... Så jeg blir veldig gjerne med fra 1. mai:)

Fortsatt usikker på valg av kostholdsfilosofi, så skal bruke dagene frem til søndag på å lese og prøve og få bestemt meg. Ser de fleste på denne tråden er på ketolyse, så det blir nok noe sånt på meg også.

Hvordan bestemte dere dere for hvilken kostholdsfilosofi? Synes det er litt vanskelig å vite hva som passer best jeg.

Min veiedag blir fredager.

Annne sa for siden:

Har du sett .pdf-en Lavkarbo på tre minutter? Den følger jeg, og man holder seg da under 5% karbohydrater per dag. Det er veldig enkelt og greit. Man bør jo selvfølgelig lese litt også, for å skjønne hva man egentlig holder på med, men .pdf'en er veldig enkel og basic lchf :)

goingdown sa for siden:

Jeg starter også opp nå til helgen , og trenger all motivasjon som finnes :p
-veiegruppe høres bra ut :)

cola sa for siden:

så bra! jeg begynner på søndag...siden vi skal i bursdagselskap på lørdag:p
Sheyla jeg har vel egentlig bare kommet fram til at jeg skal prøve å ketolyse...har bare prøvd generell lavkarbo, og kom alltid opp i 30 karbo. Vet ikke hvor streng jeg blir, da jeg føler for å spise masse grønnsaker.... kommer ikke til å være superstreng så lenge jeg ammer. men kommer til å holde meg på maks 30 karb.

Jeg lurer på en ting..hvis stiksene slår ut og man er i ketose, enten man spiser 15 eller 30 karbo, går man like rastk ned i vekt så lenge man er i ketose? eller BØR man holde seg under 20 karber?

marinor sa for siden:

Hei slenger meg på denne tråden jeg også. Jeg starta nå på tirsdag 26.04 og har allerede gått ned litt. noe som er svært oppmuntrende synest jeg. Jeg er mellom det nest mørkeste og det mørkeste på ketostiksen. Selv synest jeg at jeg spiser bra mye og er slett ikke sulten. Har laga meg lavkarbo brødet som jeg fant oppskrift til her inne, og det synest jeg smaker veldig godt. ( det er det med solsikkefrø)
jepp det var kort om meg nå

Bjella sa for siden:

Oj, vi begynner jo å bli en liten gjeng allerede jo :D

Jeg har i dag målt meg både her og der... Hehe. Så kan jeg følge med på om det skjer noe på den fronten også.

caramba sa for siden:

Så moro at det er såpass mange som starter rundt denne tiden :)
Min 2. dag på ketolysemat i dag, og det kjennes godt ut:)

Kommer ikke til å veie eller måle meg, men ta bilder i stedet. Har skrevet hvorfor i bloggen min. Jeg går nok glipp av motivasjon på bakgrunn å se at kiloene (forhåpentligvis) forsvinner, men det får bare være. Denne gangen skal ordentlig mat og vektnedgang taes over lang tid og i kroppens eget tempo. Skal ned ca 40 kg, så jeg blir nok her en god stund. Og blir jeg plutselig borte fra forumet så har jeg havnet på "kjøret" dvs en sprekk, og gruer meg til å komme tilbake å innrømme det... sånn da har jeg skrevet det, og har ingen grunn til å ikke vende tilbake om jeg sprekker :p

Bjella sa for siden:

Fredag, veiedag, kongelig bryllup og sol:D

Jeg er så veldig fornøyd, 1kg (har ikke digitalbadevekt men...)ned denne uka. Nå får jeg se om jeg får til tickeren da.

Ønsker alle en flott helg.

Cheyla sa for siden:

Takk for tips Annne:-) Har lest det meste som finnes av info her inne, bøker etc., så er ikke kunnskap det mangler på egentlig.. Er bare så usikker på hva som passer for meg. Spiser vel ganske etter lchf på 3 minutter nå, og har gjort det en god stund. Men må nok hardere skyts til om jeg skal kunne vise meg i bikini til sommeren:(

Cola, nå er ikke jeg noe ekspert. Men har lest her inne at ideell karbo grense varierer noe fra person til person, noen må helt ned på 5 gram (dvs nesten null) for å gå ned, mens andre går best ned når de ligger litt høyere på karboen. Tror 15 for damer og 20 for menn som ketolyse anbefaler er det som ser ut til å virke for flest. Så er vel bare å prøve seg litt frem til hva som passer for en selv (lettere sagt enn gjort I know!). Om 30 gram per dag fungerer for deg og du i tillegg er i ketose, må jo det være helt perfekt:)

Da er det bare 1,5 dag til jeg skal bli streng med meg selv og skal starte skikkelig. Men frem til da blir det generell lavkarbo, så i kveld planlegger jeg jordbær og sprudlevin:) God helg alle sammen:)

aussi sa for siden:

Hei!
Jeg har tenkt til å starte på søndag/mandag, og er bra å se så mange andre mai-startere! Er enda litt usikker på når min veiedag blir. Er litt redd jeg tar meg for stor frihet i helgen om det går bra på veing om den er på fredager...

Gleder meg til å se hvordan det går med oss! Jeg håper jeg har nok selvdisiplin!

Euphita sa for siden:

:jippi: jeg fant jeg fant!

Dette må være ett tegn altså, nå har jeg sittet og lest på flere lavkarbo-kurer fordi jeg vurderer å prøve det (prøvde ketolyse for endel år siden og syns det var topp, bortsett fra at jeg hadde så stram økonomi at jeg ikke kunne gå så lenge på den som jeg ønsket)
I kveld har sambo og jeg sittet å pratet om lavkarbo, jeg har fortalt han om ketolyse og hentet fram boka. Han ble interessert, og siden vi begge skal ned i vekt vurderer vi sterkt å prøve ketolyse.

Når jeg nå kom over denne tråden, så er jeg ikke i tvil! Jeg er med :)
Jeg trenger andre som er på samme sted som meg, så dette kan bli bra ja :)

Jeg skal ned mellom 10 og 15 kg, der vet jeg at jeg trives :)

Da skal det lages meny for de neste ukene og i morgen skal det handles inn ;)

Petra71 sa for siden:

Jeg starter nok snart :) prøvd meg litt fram med oppskrifter inne her mens jeg venter på "ketolyse-pakken" min :) Gleder meg :)

Superdamå sa for siden:

Heisann alle ihop:)

Her ønsker jeg også å slenge meg på..startet en uke før påske å tok av ca 3 kg...Vil ikke kalle meg superflink i påsken..men var ikke så veldig gale når jeg gjikk på vekten igjen heller...Har et mål om 10 kg før sommeren...Jeg står fortsatt på stedet hvil på 3 kg..

Problemet mitt er som følger..EGG - ganske lei egg kan du si..
Tror ikke jeg klarer å få i meg nok kjøtt å salat..
Jeg spiser regelrett for lite..

Jeg trener stort sett hver dag iform at fjelltur med beremeis / vogn, tur med vogn, styrke på treningsenter etc...Så jeg pleier å spise en Q skyr innimellom for å klare å få i meg nok..Ønsker å fortsette i Ketose en stund til...

Noen som har noe erfaring med proteinshake? Er det greit og noen å anbefale?

Jeg investerte i Atkins boken..grei lesing iallefall..men er ikke helt inne i alt dette med lavkarbo ennå

Shamu sa for siden:

KAn jeg også bli med her? Nærmer meg 4 uker på lavkarbo hvor jeg har dreiet inn på Ketolyse.
Jeg har ikke gått ned ett gram, men jeg har blitt smertefri, så jeg tipper kroppen bruker energien på å holde meg frisk for første gang på 15, snart 16 år.
Men jeg er i ketose, så jeg satser på at vektnedgang kommer etterhvert.
Jeg er 74 kilo og skal ned til 68. Håper jeg får det til som en bonus på toppen av en smertefri hverdag, som jo i seg selv er fantastisk.

cola sa for siden:

Åj så koselig at vi er såpass mange!:)

Meniallverden sa for siden:

Uten å ha planlagt noe så ser jeg at vekta er blitt faretruende høy etter røykestoppen.
Jeg hiver meg på en runde og satser på å komme ned 15 kg.

Da er jeg igang. Er nok en stund til jeg er i ketose enda for jeg drakk brus og spiste sjokolade i går:o Jeg kjenner allerede at det er noe på gang da, jeg er lett svimmel til tross for mye vann innabords. Så langt i dag har jeg fått i meg 4 gr karber. Spent på hvor lang tid det tar før jeg er i ketose.

whynn sa for siden:

jeg hiver meg igang igjen nå ;) IGJEN! hehe huff. :) vi får starte en Mai Veietråd :)

Euphita sa for siden:

Så flott at du er smertefri Shamu!
Det må være deilig og en ekstra motivasjon :)

Idag har jeg handlet inn og nå står lollipop brødet i ovnen, så i morgen skal både jeg og sambo starte. Han er ikke helt overbevist enda, men vil prøve så da kjører vi på.
Fant ut at Life butikken her i byen førte ketolyse tablettene, så da kjøpte jeg der og boka har jeg jo fra før så nå gleder jeg meg.

Følte meg veldig usunn når jeg fyllte vogna med fettrik og karbofattig mat idag, hehe. Tar vel en stund før man kommer inn i det :)

trultemamma sa for siden:

Starter pån igjen jeg også.. Skal være strengere mot meg selv denne gangen. Men får så hodepine, noen tips til å unngå det?

Namba sa for siden:

Hei alle sammen. Håper at det er greit at jeg joiner dere selv om jeg ikke egentlig skal slanke meg på ketolyse. Etter å ha vært jojo slanker i omtrent ni år, begynte jeg på ketolyse i februar i fjor og gikk ned fra 85,7-65 kg i august og -1,5 kg til etter det. For første gang nådde jeg målet mitt om å bli slank igjen. :) Det er mange grunner til at jeg ble tykk, og de er dessverre tilstede fortsatt. Nå har jeg hatt noen måneder tilbake på karbokjøret og vil tilbake på LKHF. Jeg tror at jeg vil ned ca tre kilo igjen etter å ha lagt litt på meg. Det er ikke så mye, så jeg håper det vil gå greit og ganske raskt. Men det vil bli tøft å legge om til og holde på en sunn livsstil igjen, og da håper jeg at jeg kan finne motivasjon sammen med dere her inne. Lykke til!

aliena sa for siden:

Jeg følte at det gikk så trått med vekta (jadda, vet jeg bare skal måle en gang i uka, men det greier jeg ikke;)), så jeg tok en kjapp overgang på målene mine, og det viser seg at jeg har gått ned 10 cm (!) i midja på under en uke!:D I tillegg har jeg mistet 5 cm der magen er tjukkest, og 1 cm på de andre målene, kjempefornøyd!:D

Så anbefaler folk å ikke bare veie seg, men også ta en runde med målebåndet.

Jeg har vært i ketose siste 3 dagene, selv om jeg har unnet meg masse salat og grønnsaker, og noe bær. Drikker altfor mye kaffe også, men det er hektiske dager så noen laster må jeg unne meg.

Glemte magnesiumtablettene en kveld, og merket antydning til kramper allerede neste dag, så det skjer ikke igjen.

Tenkte vente med å trene til den verste slappheten har gitt seg, men jeg går mye. Mellom 15-20 000 skritt for dagen, så jeg får nok mosjon vil jeg tro. Men gleder meg til å begynne trene igjen, akkurat nå orker jeg det rett og slett ikke, kroppen føles tung og treig.

Fikk tak i bakemiks på Meny i går, så i dag blir det baking! Ser frem til å få litt variasjon i kosten, blitt mye det samme siste uka.

Håper alle sammen har hatt en strålende helg, og at overgangen til ketose ikke har gitt for mye bivirkninger.:)

aliena sa for siden:

Sørg for å drikke MYE, gjerne farris. Om du ikke liker farris, så kan det være lurt å bruke seltin på maten de første ukene på ketose. Når vannet slipper i starten vasker det med seg mye mineraler og salter, og det er lett å få hodepine. Det blir heldigvis bedre etterhvert, når kroppen har vent seg til ketosen, men jevnlig påfyll av vann er uansett positivt:)

Mill sa for siden:

Ah, vakkert, jeg tror jeg slenger meg på her jeg også, hvis jeg får lov :)

Jeg begynte med lavkarbo (ketolyse) for ca halvannet år siden, og gikk ned ca. 15 kilo. Nå har jeg vært slapp med kosthold og trening de siste månedene, og vekta har sakte men sikkert begynt å bevege seg oppover igjen. Det er litt for godt med øl, pasta, is og potetgull... :p

Har tenkt på det noen dager nå, og når jeg nå snublet tilbake på lavkarbo.no og fant en 1. mai-starter-tråd må jeg ta det som et hint. I'm back! :D

Vekta i dag morges sa 85,5 (:eek:), og mitt første mål er å komme under 80 kilo. Hovedmålet er å veie rundt 70 en plass, så ca. 15 kilo skal bort.
Vi får støtte hverandre, så kommer vi nok alle til å nå være mål!

Klem og lykke til fra Mill :4klover:

(Og nå: Kaffe, farris og frokost. ;) )

Petra71 sa for siden:

Jeg fikk ketolysepakken min i posten i går og var kjempe spent på om det ble noe utslag på stix'n, og det ble det :) den ble lilla :)
Jeg har en sånn kullsyremaskin og fått helt dilla på vann med kullsyre og drikker masse!! Og det begynte jeg med før jeg leste det var lurt :)
Men jeg merker ingenting på kroppen at jeg er i ketose, er det vanlig :confused:

lottesinverden sa for siden:

Jeg slenger meg på denne jeg!
Begynte for 1 mnd siden men de siste ukene har jeg vært veldig sløv, og spist alt for mye dritt.
Så nå er det siste innspurt før sommeren

Euphita sa for siden:

Da er jeg igang!

Frokosten bestod av 50g honningmelon, ostebiter og slinkebiter- 2,6 g karber og lunsj ble omelett med 1 g karber.

Kjempeartig at så mange er med!

Mill: ser du spiser lavkarbo og lavkolestrol. Hva spiser du da?
Vi kom plutselig på at sambo har høyt kolestrol så han tør ikke hive seg med før han har vært til legen.

Mill sa for siden:

Hei :)

Ja, jeg forsøker å spise lavkolesterol og lavkarbo samtidig, og blodprøvesvarene mine er helt strålende (4,2 totalkolesterol og fine relasjoner mellom HDL, LDL og triglyserider). Kostholdsmessig betyr det at jeg prøver å spise mindre mettet fett (f. eks. lav-fett kjøttprodukter og meieriprodukter) og bruke mer oljer som fettkilde. Og det fungerer på et vis; Jeg er nok ikke så strikt på denne fettfordelingen som legen min (hadde han visst om dette :rolleyes: ) ville ha likt, men min egen samvittighet er mye bedre enn ved et 'vanlig' lavkarbokosthold.

Problemet med å sammenlikne seg med meg, er at jeg er arvelig belastet med høyt kolesterol (såkalt familiær hyperkolesterolomi, FH), og jeg har siden jeg var 12 år stått på superdoser med statiner (og etterhvert Ezetrol) for å holde kolesterolet nede. Det ligger masse informasjon her på lavkarbo.no om kolesterolverdier og lavkarbokosthold, få samboeren din til å lese gjennom dette, kanskje det vil gi han den boosten han trenger for å begynne :)
Men så det er sagt: Mine prøvesvar har aldri vært så bra som de er nå etter at jeg begynte på lavkarbo!

Men om han er bekymret: Ta blodprøver og sjekk svarene før han begynner, 6 uker etter, og 3 måneder etter oppstart av lavkarbo. Ettersom hva jeg har lest så kommer verdiene til å stige litt etter oppstart av lavkarbo, og deretter stabilisere seg på et normalt nivå etter en viss periode.

Kunnskap er makt, les masse og still spørsmål ved alt du hører.
Og lykke til! Fortell gjerne hvordan det går med prøvesvarene! Jeg skal ta nye blodprøver om et par uker (etter en nedjustering av medisinene for noen måneder siden), og kan godt si fra hvordan det går :)

sitronella sa for siden:

hallo
Slenger meg på her. Har spist lavkarbo en god stund og er veldig fornøyd med det. men nå tenkte jeg at jeg skulle ha en periode med ketolyse.

Er fryktelig glad i sjokolade så det vil nok bli min aller største utfordring.

Euphita sa for siden:

Tusen takk for svar Mill!
Skal fortelle han om det og vise han info, så får vi se om han blir overbevist :)
Han ville dra til legen og sjekke verdiene sine og samtidig spørre legen om det er lurt av han å spise lavkarbo. Håper bare legen er oppdatert og kan gi han ett rett svar, legen går av med pensjon om ikke så lenge men det trenger såklart ikke spille inn på hva han er oppdatert på da :)

Dagen idag har gått fint sålangt.
Proppa i meg potetsalat og brownies i går siden det er leeenge lenge til jeg skal smake slikt igjen. Det som er kjekt, er at det frister meg ikke nå selv om jeg går forbi den brownieskaka støtt og stadig :)

Buck sa for siden:

Jeg begynte i dag og mitt mål er ned 10 kg.

Lykke til alle sammen:D

flisa77 sa for siden:

Koselegt og sjå at vi blir fleire og fleire.
I dag kan eg ikkje skryte på meg så masse mat. Har fått i meg 2 egg med litt meierismør til frukost og litt kjøttdeig med ost på til middag. Men det eg kan skryte på meg i dag er at eg har gått 9km på 2 timer. Synest det var i grunn bra start på mai :)

trultemamma sa for siden:

Drikke nok vann er nok lurt ja, er veldig glad i farris så får imeg en 1,5 liter om dagen pluss vann.

Lurer på om dere skriver ned og veier? Føler at jeg ikke får dette til jeg.
Gruer meg veldig til denne neste halvannen måneden, med eksamenspress og stress hjemme. Men jeg skal greie det!

Er det forresten greit å spise pittelitt atkins sjokolade evt 70 % sjokolade eller er det helt fyfy?

Jeg må skjerpe inn på mengden av mat pr måltid jeg, kjenner jeg erstatter mat med alt.. Følelser, røyk og mer. Ja jeg prøver å slutte/trappe veldig ned. HAr røyka 2 i dag. Og venta helt til i kveld med den første.

Jeg har begynt å redusere på karbene. Trodde det var enkelt å kutte ned på dem men det er det ikke. Ligger på ca 60 g karber om dagen. Det er jo litt mye. Får prøve på nytt i morgen...

Mill sa for siden:

Bittelitt er greit, det. Vei det du spiser, og regn ut hva du får i deg, så vet du hva du begir deg ut på ;)

Og et lite tips for røykeslutt (Det lureste jeg noen gang har gjort var å slutte å røyke): Begynn å strikke! Eller hekle eller sy eller noe annet tilsvarende. Opptatte fingre har ikke tid til å røyke ;)
Og i stedet for å røyke bare litt: Slutt helt. Da slipper du å opprettholde røyksuget, på samme måte som at sukker opprettholder sukkersuget. Litt trigger bare lysten på mer. Og se på det som noe positivt: Endelig skal du få slippe den fæle røyken! :D :D :D

Idamortil4 sa for siden:

Jeg begynte 26 April og er i ketose:)

Superteddy sa for siden:

Jeg melder meg inn her! :) Begynte så smått etter påske og er i ketose. Skal få kjøpt kjøkkenvekt i dag så jeg kan begynne å få litt kontroll på hvor mye jeg får i meg av proteiner og fett.. Skal ned tilsammen 10 kg, så håper det går bra. Gikk ned 8 kg på dette tidlig i fjor, så det GÅR an. nå er jeg kvitt en mann som motarbeidet meg, så satser på jeg greier det denne gangen! :rolleyes:

hantov sa for siden:

Hei.
Jeg har begynt i dag. Har prøvd en gang tidligere menn stoppet å gå ned etter 4 uker. Nå prøver jeg igjen.

Euphita sa for siden:

Det er nok litt mye om du vil følge ketolyse.
I boka står det at det anbefales 15 gram karber om dagen for kvinner og 20g for menn. Dette om man følger kuren ja :)

Jeg prøver å ligge på 15g pr dag, ble det i går så får vi se om jeg får det til idag og. Sliter igrunn med å komme opp i 15 jeg, gjorde det forrige gang og, og i går måtte jeg bøtte nedpå makrell i tomat på kveldsmaten for å få nok ;)

Frokosten idag var to fiberknekkebrød med 2,7 g pr knekkis. Er god og mett leeenge, står det på pakken. Ja det skriver IKKE jeg under på iallefall! Fader så sulten og med småsur knert i hus som plages av første jekselen så var det ingen god kombinasjon.
Omelett til lunsj og det var godt :D

cola sa for siden:

Bruker sukkerfri sjokolade fra rema1000/meny. 2 karb pr 100 gram! kjempegod!!

FrustrertFrøken sa for siden:

Jeg begynte egentlig i April, men da var det såå mye som skjedde, så jeg klarte ikke! :( Nå er jeg med igjen :) Begynte i dag :)
Har trent en økt med 30 day shred, og spist eggerøre og laks til frokost :)

cola sa for siden:

Begynte ordentlig i dag jeg og:)
Eggmelk kakao til frokost..
3 bløtkokte egg til lunsj
oppfinnsom...nei! hehe

Euphita sa for siden:

Eggmelk kakao? Hva er det?

Tissa på sticksen nå og det var svakt svakt utslag i rett retning, jippi! Da går det rette veien :)
Hvor lang tid tar det før man er i ketose tro? Ett par dager?
Husker jeg kom raskt i ketose sist gang, men hadde sikkert noe med kostholdet mitt førut for start på lavkarbo.

cola sa for siden:

Har lest at det kan ta fra 12 timer opptil 3 døgn...

Eggmelk-kakao; syntes den er god og mettende og du får i deg fett:
1 egg
25 gram meierismør
1/2 ts kakaopulver
litt søtning
ca, en kopp med varmt kokt vann

Har alt i blender maks et minutt.. og jeg som er vandt med å spise ofte...og ikke føler meg mett lenge av gangen er mett ca 3-4 timer;)

Euphita sa for siden:

Jøss, ja den bør vel prøves :)
Takk for tips!

Annne sa for siden:

Så flott og litt rart at du har blitt så mye smalere uten at det har vist seg noe særlig på vekta! Har vekten stått helt stille i samme periode? Jeg rotet vilt gjennom sakene mine i går på jakt etter målebånd, men fant det desverre ikke.. Jeg får stole på speilet og vekta så lenge.

Jeg synes også det har vært tungt å trene, helt fryktelig faktisk. Og enda verre; jeg har ikke hatt noe lyst heller. Beina har liksom blitt blytunge bare jeg har tenkt på trening. OG da hjelper det hvertfall ikke at de faktisk oppfører seg som betongklosser når jeg endelig kommer meg ut. Vi får ta tiden til hjelp! :) Fikk betryggende tilbakemeldinger her inne om at kroppen er i en omstillingsfase og at det kommer til å gå over.. Puh!

Selv er jeg i gang med nye uke, og jeg som allerede forrige uke begynte å kjenne meg litt matlei, har masse ideer til ting jeg vil spise. I dag står rømmegrøt på agendaen, og i løpet av uken har jeg lyst til å prøve meg på noen blåbærmuffins eller noe sånt. Lagde iskrem i går, med bringebær. Har allerede noen forbedringsideer til neste runde (varme opp bærene først, eller ialle fall tine og knuse dem så de gir fra seg saft og sprer seg jevnere utover i isen) og så må jeg skaffe meg flytende natreen eller noe for å blande med Sukrinet og forhåpentligvis få bort den rare bismaken..

Kom det forresten noe svar på prisen på ketosticks? Jeg lusket rundt og lette på et par apotek i byen i dag, men fant det ikke... Er det sånt de oppbevarer bakk kassen kanskje? Jeg turte ikke å spørre i tilfelle det var veldig dyrt...

Annne sa for siden:

I dag var forresten første veiedag, og jeg kunne notere -2,7kg den første uka.

Litt kjedelig at dette er 300g mer enn jeg veide på fredag eller lørdag, før jeg skeiet litt ut lørdag kveld.. Men det er derfor det er bra å ha veiedag på mandag, det er en ekstra motivasjon til å holde seg på matta, også på lørdagene...

kattungen sa for siden:

Jeg sniker meg stille og rolig inn her jeg :)

Euphita sa for siden:

Annne: jeg kjøpte på apotek, heter Keto-Diabur Test 5000 og kostet noen å 90 kroner, nesten 100 for en boks med 50 strimler. Den måler både keton og glukose, om det finnes andre typer har jeg ikke peil på. Jeg bare spurte etter urinstix som tester keton :)
Kjempebra vektnedgang da! :heia:

Annne sa for siden:

Euphita: Det var jo absolutt ikke ille. Tror jeg skal gå til innkjøp, det er jo gøy å sjekke! Og hvis det er så mange sticks så har man jo en god stund også...

Mistenker at det meste av vekta er vann, men herlighet, nedgang er nedgang ;)

Euphita sa for siden:

Nedgang er nedgang ja!

Hihi, ja det er gøy å sjekke den stixen. Første gangen fikk jeg litt sånn graviditets-test følelse :lol:

cola sa for siden:

jeg skjønner ikke helt dette...det står overalt at inntak av karbohydrater bør være rundt 5%. Men når jeg fyller inn på diett.no, får jeg opp at jeg har spist 17.8 gram karbohydrater som utgjør 14%.... hvordan skal man holde seg til 5% om man spiser 15-20 karb om dagen?:cool:

Superteddy sa for siden:

Jeg har bakt knekkebrød nå, og steike de var gode!! Eneste problemet er at jeg ikke greier å la være å spise dem... :rolleyes:

kroi sa for siden:

Hvis 18 gram karber utgjør 14% betyr det at du har spist for lite proteiner og fett.

cola sa for siden:

vet ikke om jeg skjønner meg helt på den diett-siden lengre hehe. finnes det annen grei side å bruke?

Jeg har spist 1573 kalorier
fett: 141,36 g
karb:17,8
Prot:52,93

Så hvis jeg har regnet riktig nå så er det
66,6% fett
8,39% karb
24,96% prot.

håper jeg har skjønt dette nå!:)

kroi sa for siden:

Den prosentvise energifordelingen står oppført i en eller annen tabell eller graf eller diagram inne på diett.no, du trenger ikke regne på det sjøl. Husk at det er mer energi i fett (ca 9 pr gram) enn i protein og karbo (4 pr. gram).

aliena sa for siden:

I dag hadde jeg plutselig gått ned, så jeg har sammenlagt gått ned 2,7 kg i løpet av en knapp uke, så kroppen har nok bare holdt på vannet:D

Beina mine kjennes periodevis blytunge ut også, som om tyngdekraften klistrer meg til bakken og beina såvidt greier å subbe seg avgårde, hehe. Men regner med det gir seg etterhvert, kroppen må vel bare venne seg til å forbrenne frett fremfor sukker. Håper det ikke tar så lang tid..

Husker ikke prisen på ketosticks, men vet at enkelte Menybutikker har de, står sammen med de andre ketolyseproduktene:)

aliena sa for siden:

Hva spiser dere sånn vanligvis?

Sånn ser en vanlig dag ut for meg:

Frokost:
2 ss med cottage cheese + 1 ss med linfrøolje og 1-2 jordbær eller bringebær
2 kopper kaffe med 1 ts cocosa pr kopp

Lunsj:
Omelett av 2-3 egg, med ca 4 baconskiver, en skvett fløte og ost på toppen (av og til har jeg diverse grønnsaker i eller til omeletten, kommer an på dagsformen, om jeg lengter etter noe litt friskt..)

Middag:
Kylling, fet fisk eller kjøtt, og broccoli/blomkål, eller salat med fetaost og oljer (kaldpresset olivenolje og rapsolje), har seterrømme (eller saus om jeg gidder å lage)til

Ettermiddagskos:
1-2 kopper kaffe med cocosa, evt te med cocosa

Kvelds:
Fenalår og eggerøre, evt ost og skinke, av og til bare noen nøtter

Jeg er ingen kokk i utgangspunktet, så jeg har ikke eksperimentert så mye med oppskrifter enda, men det må jeg vel etterhvert, ellers kommer jeg til å bli salig lei... Har heller ikke bakt knekkebrød, men det står på planen, gleder meg til å få noe å legge pålegget på.

Ellers tar jeg ketolysetablettene, og drikker vanligvis 1-2 liter farris og minst like mye vann i løpet av en dag.:)

aliena sa for siden:

Annne, hvordan var rømmegrøten?
Jeg vurderer å prøve det, er glad i "vanlig rømmegrøt" nemlig.

Euphita sa for siden:

Jeg bare måtte gå på vekta i dag.....dag 3 og mistet 1,3 kg vann :)

cola sa for siden:

nam! oppskrift?

Annne sa for siden:

Rømmegrøten var god den! Lenge siden jeg har spist vanlig rømmegrøt, men synes ikke den smakte noe særlig annerledes enn hva jeg husker.. Kanskje litt skarpere rømmesmak, men det kan man jo avhjelpe ved å bruke litt mer fløte. Jeg brukte litt sukrin sammen med kanel og smør på toppen, og merket ingen rar bismak. Positiv overraskelse..

Men skal si det er mektige saker!! Jeg lagde grøt av en boks seterrømme, og spiste halve porsjonen. Da jeg øste den oppi skåla så det veldig lite ut, men skal si jeg ble god og mett!! Resten står i kjøleskapet nå, og jeg tror jeg skal ta det som en heidundrende frokost i morgen.. Jeg fant oppskriften på lenabeatrice.net, og hun har igjen funnet den her inne ;)

I dag har jeg gitt blod, og ble nærmest tvunget til å spise vestlandslefse:
-Har du spist i dag?
-Ja, spiste frokost..
-For lenge siden?
-Njaa, kl. 07.30?
-Du skal ikke ha en Vestlandslefse da?
-Neitakk, det går fint.
-Det hjelper på blodsukkeret ditt. Vi anbefaler at du får i deg noe sukker før givingen..
-Vel, MÅ jeg spise sukker?
-Ja, du bør det når det er så lenge siden du har spist.

Jeg har for vane å gjøre som sykepleiere sier jeg, så jeg spiste nå den derre lefsa de ga meg.. 16 karber rett inn. Men jaja.. Jeg besvimte iallefall ikke, og føler meg pigg og fresh selv med en halvliter mindre blod i kroppen..

På vei fra sykehuset stakk jeg innom apoteket og kjøpte ketosticks, til den nette sum av 54,50 for 50 sticks. Det var da en helt overkommelig pris! :)

FrustrertFrøken sa for siden:

Dette går så det suser :) Har trent 30 day shred både i går og i dag! Ganske stolt over at jeg gjennomførte i dag selv om jeg var så støl at jeg såvidt klarte å gå når jeg våkna i dag! :)
Har spist kjempe lite karbo! Har ikke telt, men det er under 5 om dagen :) Mistet 1,1 kg siden i går.. Vann såklart ;)

flisa77 sa for siden:

Var på vekta i går og på 7 dager så har eg tatt av 1,9kg og må si eg er ganske så fornøygd med det. Det spennede er nå om det stopper opp, dei fleste gangene eg har prøvd og ta av nokre kg så stopper det alltid opp på rundt 68 og det er berre 2 kg til...håper eg denne gangen klarer og komme meg under 68.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.