< Tilbake til oversikten

Uææ! Hetetokter og overgangsalder

Dietta sa for siden:

Ja, ja. Da må jeg innrømme at jeg jammen har kommet i overgangsalderen, selv om jeg synes det kom lovlig tidlig. Har vært litt uregelmessig med uka det siste året - og nå ha hetetoktene kommet gitt :realmad::realmad::realmad:
Begynte selvfølgelig da vi dro på ferie,

Har masse hetetokter hele døgnet, men det er værst på kvelden og natten. Dere som er eller har vært der, vet sikkert hva jeg prater om.

Pga a Leiden-mutasjon, kan jeg ikke bruke noen medisiner/preparater med østrogen. Dvs. at så vidt jeg forstår, har ikke leger noe å tilby.

Er det noen som har noen gode råd ? Noen som kan tipse om noe jeg trygt kan bruke for å lette situasjonen i hvert fall pittelitt ????

Ellers så planlegger jeg Anne Rimmen frisyre. (Nå har hun jo latt det vokse litt, men jeg tenker på den helt korte, glatte varianten). Ikke særlig vits å føne å style når det detter sammen etter første hetetokt :mad:

Dietta sa for siden:

Du er nå en engel da :klem:
Jeg leser så øyet blir rødt og vått ;)
Tysklandsferien var absolutt IKKE lavkarbo, så sukkeret jeg inntok gjorde nok ikke situasjonen bedre. Spennende lesing, og selv om jeg ikk spiser paleo, så er det jo ketogent. Blir moro å se om det bedrer etter noen dager med normalt (altså ketogens) kosthold igjen.

Skal høre på hele pod-kastet når jeg har en rolig time.

Igjen, tusen takk :blomster:

smgj sa for siden:

Viktig forskjell:
Paleo ER ikke ketogent, men KAN være ketogent.

Likhetstrekk mellom en generell "lavkarbo" og Paleo:

• unngå mel/ris/potet
  • unngå sukker
  • unngå frøoljer med mye omega6
  • vektlegg karbohydrater fra grønnsaker (for paleo også frukt og ev. honning)

Tvitvi for at det å komme tilbake til hverdagskostholdet hjelper.

Yrla sa for siden:

Jeg har råd. Leser om urter for tida. her er mine notater om menopause , så kan du google hver urt og lese mer her f.eks: rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/vitex_a-c.htm
http://www.soulhealer.com/herb%20actions.htm[font=Arial][/font]
[font=Arial][/font]
http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/smil_spp.htm[font=Arial][/font]
sarsaparilla, ikke legemiddel, skal også virke ved menopause. hvor effektivt vet jeg ikke.
[font=Arial][/font]
menopause : vitex + dong quai.
rødkløver også funker mot hetetokter,for mye østrogen m.m.På samme måte som soya, kan rødkløver hjelpe til å senke kolesterolnivåene, øke beinmassen i overgangsalderen og beskytte mot ulike krefttyper, noe som er basert på innholdet av isoflavoner og andre innholdsstoffer. Rødkløver inneholder et bredere spektrum av nyttige planteøstrogener enn de vanlig brukte soyaekstraktene. Av 150 urter og kryddere som er blitt testet for sitt innhold av østrogen og progesteron, var det bare i rødkløver, timian og gurkemeie at det ble funnet høye verdier av begge. Dette skulle indikere at disse urtene er de mest balanserte og dermed best egnede, da progesteronmangel kan være et like stort problem som østrogenmangel ved overgangsalderen.
[font=Arial][/font]
Hot flashes are caused by a yin deficiency. That is a Chinese principle. You can treat that with acupuncture and Chinese herbs( like cordyceps and siberian or american ginseng.)
Once you have taken these herbs for too long, you will need to see an acupuncturist to fix it. You can also take American ginseng long term to address the yin deficiency. American ginseng is extremely popular in China because it is seen as a longevity tonic, because it nourishes the yin. You lose too much yin as you age, so to take herbs to replenish that will reduce aging symptoms in Chinese medicine. Be careful not to take too much American ginseng at one time. Even one capsule taken over the long term can be helpful.
[font=Arial][/font]
Black Cohosh /KLASEORMEDRUE /Cimicifuga racemosa funker mot hetetokter men kan gi vektøkning og andre bivirkninger .http://altmedicine.about.com/od/blackcohosh/a/blackcohosh.htm[font=Arial][/font]
http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/cimi_ras.htm[font=Arial][/font]

[font=Arial][/font]
pms http://www.gaiagarden.com/pdf/womenshealth.pdf[font=Arial][/font]
black cohosh er ikke et phytoøstrogen , den reduserer luteiniserende hormon,(hormonet virker ved å stimulere østradiolproduksjonen og utviklingen av det gule legeme i eggstokkene) og det er det som fjerner hetetokter. 80% merker bedring. hindrer osteoropose.Passer å ta sammen med dong quai, er et legemiddel.
[font=Arial][/font]
Herbs with estrogenic properties commonly used to relieve menopausal symptoms include ginseng, dong quai, licorice root and black cohosh. Other herbs that have estrogenic activity include alfalfa, chaste tree berry/vitex, flax, verbena, motherwort, damania, hops, oregano and thyme.
[font=Arial][/font]
Read more: http://www.livestrong.com/article/450108-what-are-estrogen-herbs/#ixzz23Sw8RfNv
don quai/kinesisk kvann:Brukt i blandinger kan man vise til overbevisende resultater med dong quai når det

Yrla sa for siden:

Står det at det er et legemiddel må du bestille fra england, ikke USA, ellers kan du bestille fra iherb.com billig. Noen urter får man også her:www.urtesenteret.no/
les om "side effects" før du kjøper noe og finn ut hvordan det funker. F.eks vurderte jeg å kjøpe dong quai fordi det har blodoppbyggende virkning, men så leste jeg at det var pga høy b 12 innhold den bygde opp blodmengden, og da blir det ikke like interessant. Noen midler ved menopause virker direkte på hormonelle problemer, andre mer indirekte. Indirekte virkning er det ginsengtypene som gir, om jeg ikke husker feil.

akupunktur er jo også en løsning

Yrla sa for siden:

om du vurderer ginseng har den sibirske(russisk rot) minst bivirkninger www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/eleu_sen.htm
Jeg gleder meg til jeg får den fra iherb.com. Den amerikanske og koreanske har insomnia ,uro m.m. som bivirkning. Jeg er så fasinert av urter fordi noen regulerer etter behov. Kan både øke og senke blodtrykk, blodsukker, stofskiftet, våkenhet m.m etter behov. Det kan neppe noe vanlig medisin gjøre.

Atir sa for siden:

Har hatt god effekt av progesteonkrem(Womans care) som jeg kjøper på helsekost. Google østrogendominans så kan du lese mer om dette. Lykke til med overgangen!

Yrla sa for siden:

Om du vil prøve vitex kan jeg sende deg en nyåpna eske av beste merke mot porto. Jeg fikk hodepine og hallusinasjoner av den da jeg testa igår, noen får nemlig det, andre merker ikke noe, mens noen blir kvitt hodepine.

Dietta sa for siden:

Tusen takk for masse gode tips jenter :blomster:

Jeg skal lese om både urter og kremer å se hva jeg finner ut av. Skal i hvert fall kun teste ut en ting av gangen, så jeg vet ha som eventuelt virker og ikke virker.
Skal undersøke nøye innholdsfortegnelser også, så jeg ikke får i meg noe østrogen uten å være klar over det. Fikk bloddpropp av p-pille som 19 åring, så jeg er livredd for å kødde med hormonene.
Men - nå er det jo hormonene som kødder med meg så det er vel på tide å ta igjen ;)

BenteR sa for siden:

Aner ikke om det virker like godt på hetetokter og slikt som det gjør når kroppen min går av hengslene med høy puls og blant annet svetting, men det skader ikke og prøve;
sitron og/eller sitronolje er mitt hjelpemiddel
www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/citr_lim.htm

Dietta sa for siden:

Her tas alle råd imot med takk BenteR :blomster:
Får ikke opp linken for øyeblikket (av og til er pc'n litt rar), men sjekker ut etterhvert :)

Dolsi sa for siden:

Legene er ikke så ivrige på å gi østrogen nå for tiden.
Var som deg meget plaget av svettetokter jeg også, dette igjen ga meg store søvnvansker.
Fikk så tips av ei jeg kjenner om å prøve med E-vitaminer.
Begynte med E-vitaminer, 2 stk daglig tidlig i juni og det tok ikke mange dagene før jeg var helt fri for svettetokter.
Tar fortsatt E-vitaminer da og skal fortsette med det til overgangsalderen er over.
Anbefaler deg å prøve og håper du har like god hjelp av det som jeg har :)

Dietta sa for siden:

Tusen takk Dolsi :blomster:
Det skal helt klart prøves i morgen den dag. Stikker ned på apoteket og shopper litt.
Hvilken styrke tar du ?

Nattesøvnen blir rimelig avbrutt ja, våkner stort sett en gang i time, og må innrømme at det kjennes godt på kroppen :mad:

Kanutten sa for siden:

Må shoppe e-vit jeg også da! :ja:
Men så var det styrken....

Dolsi sa for siden:

Tar Nycoplus Multi E 30 mg. 2 stk hver dag.
Tar en morgen og en kveld og alltid sammen med mat. Blir kvalm om jeg ikke tar de sammen med mat.

Dietta sa for siden:

Supert - tusen takk :D

Chamomilla sa for siden:

Abonnerer... :o :p

Skal lese alle linkene her ved anledning.. :)

Dolsi sa for siden:

Må få høre om det virker like bra på deg som på meg da.
Jeg var virkelig ille plaget av svettetokter før jeg begynte på E-vitaminer.
Hadde i perioder 4-5 svettetokter i timen døgnet gjennom. Og med det så hadde jeg også store søvnvansker.
Det gikk så langt at jeg ble sykemeldt ganske lenge pga jeg ble helt utslitt av ikke å få sove.
Hadde egentlig ikke noen tro på at noe så enkelt som E-vitaminer skulle hjelpe, men når jeg fikk rådet av ei jeg kjenner så var jeg så desperat at jeg startet med E-vitaminer samme dag som hun fortalte meg at hun selv hadde hjelp av dette.
Fungerer bare så innmari bra på meg, har ikke hatt en eneste svettetokt siden starten av juni og jeg sover som en stein :D

Dietta sa for siden:

Dette blir spennende Dolsi - jeg har kjøpt E-vit i dag, og tar den første nå i kveld :)
Det er klart jeg kommer tilbake med virkiningen - og forhåpentligvis er jeg like heldig som deg. Stort sett har jeg våknet en gang hvert 90 minutt natten igjennom, men natt til i går og natt til i dag har vært noe bedre.
En spennende ting er at etter en slapp ferie mtp lavkarbo, er kostholdet på plass igjen - kanskje det har hjulpet litt også :D Hetetoktene startet jo like etter at jeg startet utskeielsene på ferie ;)

wahaj sa for siden:

Sliter med hetetokter (dog ikke pga overgangsalderen. Er nok litt tidlig i en alder av 23), og var på helsekosten. Der fikk jeg Salvie te, som skal hjelpe mot hetetokter, og virke beroligende, så drikker en kopp om kvelden. :)

Kanutten sa for siden:

Hva ER hetetokter egentlig? Hvordan utarter de seg?

Om natten svetter jeg mye, men jeg er ikke varm, jeg tror det skyldes at jeg tar en vanndrivende før jeg legger meg. På dagene er jeg ofte veldig varm, uten svetting, men jeg har jo alltid vært varm i kroppen.

Er hetetokter veldig varm med svetting????

Dietta sa for siden:

Tusen takk for tips om salvie-te wahaj :blomster: det går inn på lista over ting som skal prøves.

Kanutten, hetetokter er no' DRITT :p , det er det det er ;)
Utover det, så er den plutselige og gjerne voldsom varmefølelse i kroppen. Kan vare fra noen sekunder til flere minutter. Ved kraftige tokter, spretter svetten fram over hele kroppen. Man kan ha mange tokter i løpet av døgnet, gjerne flere i timen. Jeg våkner om natten pga de, og da hagler svetten. Går takk og pris ganske fort over, med det er slitsomt.

Nå har jeg tatt min første e-vitamin kapsel, og foreløpig har den ikke hatt noen effekt tørker mer i panna og blir helt våt på hånden :mad:

langaard sa for siden:

Uff Dietta!! Håper det gir seg fortfort:suss:

Dietta sa for siden:

Tusen takk, det håper jeg også :klem:

Kanutten sa for siden:

:klem: Jeg vil også være med på håpinga!!! :ja:

Dietta sa for siden:

Her håper vi alle mann (det skulle kanskje vært damer :p)
Har du kjøpt deg e-vit i dag da unge dame ?

Kanutten sa for siden:

Denne unge damen har faktisk knasket e-vit i ca et halvt år. Jeg har hatt opprydding i medisinene mine og der lå jaggu e-vit som blir omhyggelig plassert i dosetten hver søndag. :ja: Kanskje derfor jeg ikke hetetoktoreter så mye?

Det var faktisk en mann som i sin tid anbefalte meg å ta dem. Menn har en overgangsalder de også? Kanskje e-vit er et samlende vitamin! :heia:

Dietta sa for siden:

Hm..... Mennenes overgangsalder består vel mer av nye motorsykler og yngre damer enn hetetokter. Heldiggrisene ;)

smgj sa for siden:

Kanskje de heller burde ta e-vitamin de også...

Dietta sa for siden:

:lol:

synsegulla sa for siden:

Min mor hadde svært god effekt av akupunktur da hun strevde som verst. Hun svettet så t-skjortene måtte kastes, de ble aldri reine. Kanskje det kan hjelpe? Lykke til hvertfall :)

Dietta sa for siden:

Ja, jeg vet om flere som har hatt god effekt av akupunktur :) Har fått navn på ei dame her i byen som skal være veldig flink, så vi får se hvor fort jeg ender opp der. Takk og pris har pr i dag ikke blitt så svett at klær må kastes, men man vet jo aldri.
Nå tester jeg e-vitamin, og er såent på om den vil ha noen effekt.
Tusen takk :blomster:

senka sa for siden:

Lykke til kjære Dietta:) ikke så lett..varer lenge..hos meg varte i 10 år, og er ikke helt borte:rolleyes:

Dietta sa for siden:

Tusen takk senka :klem:
10 ÅR :eek: Ja, da kan jeg jammen ha noe å se fram til :mad:

Kanutten sa for siden:

Synes synd på menna våre.

Hvis man har vært sammen la oss si i 20 år. En uke pms og en uke mens. Dvs 6 måneder hvert år vi damer ikke er helt oss selv, som igjen utgjør 10 år i løpet av disse årene. Så kommer 10 år med svetting og klamme kropper. Det vil altså si at i løpet av disse 30 årene er vi damer ikkeglefsende ikkesnerrende ikkeklamme vesener i kun 10 år. Stakkars sambo. Jeg skal IKKE vise ham dette regnestykket. Det vil i snitt si at sambo ser sin vakre gode sambo kun hver 3.dag. De andre dagene er jeg et pmsuhyre eller ei sur menseguri eller ei hetetokterinne. Jaja. Til døden skiller ad? Er det ikke det det heter så fint? :lol:

langaard sa for siden:

smgj sa for siden:

På den annen side så er menn som de er hele tiden.
(Visstnok så er hormonbildet vårt mest mannelikt under PMS... noe å tenke på. )

Det er jo en grunn til at engelskdamene så flott sier
Nei, skilsmisse? Det har jeg ikke vurdert... drap, ja.

Kanutten sa for siden:

Ja, kan hende det, men da vet jeg jo hva jeg får når jeg går inn i forholdet med åpne øyne på pmsmannen. Vi damer viser ikke vårt sanne pmsansikte før mannen sitter godt fast på kroken. :D

Dietta sa for siden:

:lol::lol::lol:

Dietta sa for siden:

Lurer på om tråden burde døpes om til : Den store overgangsaldertråden :D

Kanutten sa for siden:

Unnskyld!!! Jeg lover å ikke skil ut flere ganger!! :D

Dietta sa for siden:

Nei nå misforstod du Kanutten :D For det første er jeg født på glattisen - så jeg sklir ut hele tiden.
Og dernest så er vi tydelighvis mange som har litt av hvert i forhold til overgangsalder, så en tråd om det hadde sikkert ikke vært dumt.

Så fortsett å skli ut så mye du vil du - jeg synes det er helt topp når vi fletter inn moro og humor i trådene jeg :heia::heia:

Kanutten sa for siden:

Jeg misforstod ikke, jeg skrev det med viten og vilje for jeg visste du ville si det du sa! :klem: (derfor grønt stort glis) Hos deg er det rom for alt og alle! :love:

Chamomilla sa for siden:

Apropos E-vitamin - det er en av vitaminene jeg tar i store doser, blant annet, når jeg somler meg til å ta et helt arsenal iht håranalyse. Jeg har hatt en del urolige netter i løpet av sommeren - men ikke de nettene hvor jeg har tatt vitaminer på dagtid - altså inkludert disse E-vitaminene... Skal prøve å ta det litt oftere enn av og på nå og se om det hjelper på termostaten.

Dietta sa for siden:

Aha - hvor store doser tar du ? Jeg tar 350 mg morgen og det samme kveld, men kan jo kanskje øke da ?

Dietta sa for siden:

Her er dama som kjenner meg godt ja ;) :love:

Dietta sa for siden:

Forslag til nytt trådnavn: Tråden for hete (og våte?) kvinner :D

(Himmel - håper jeg ikke gikk for langt nå :o)

Kanutten sa for siden:

:lol: Hete og våte kvinner høres myyyye bedre enn kvinner i overgangalderen. :ja:

Kanutten sa for siden:

NÅ skjønner jeg ingenting.... Når jeg leser på nettet om e-vit sier de maksdose på 10 mg. Mener det var det jeg leste.

Og hvis du ligger på 700 mg pr dag er det jo sabla mye!

Dolsi sa for siden:

For min del er det sånn at det kjennes ut som om noen skrur opp en bryter inne i kroppen min. Kjenner så at jeg blir varm også begynner det å tyte svette i ansiktet og kroppen min.
Dette har jeg slitt med i 1,5 år og da har jeg hatt svettetokter både dag og natt. Men ikke konstant da, det har vært perioder av og på.

Dolsi sa for siden:

Spørs om du bør ta 1 til middag og en til kvelds slik at du får tatt 2 stk per dag.
Masse lykke til :)

Dolsi sa for siden:

Det vil nok ta noen dager før du merker bedring

langaard sa for siden:

:lol::heia::heia:

Dolsi sa for siden:

:eek: 10 år da gitt, det var jammen ikke småtterier. Får håpe de ikke har vært like kraftige hele tiden.
Tror jeg ville blitt gal dersom jeg skulle vært plaget med svettetokter i 10 år for jeg fikk også store søvnvansker pga svettetoktene.
Det var så ille at jeg i perioder måtte gå sykemeldt pga jeg ble helt skrudd av ikke å få sove :o

Dolsi sa for siden:

Holdt på å sette kaffen i halsen jeg nå. Herlig humor og mye bedre med hete og våte kvinner enn kvinner i overgangsalder :D

Dolsi sa for siden:

Det er sabla mye ja. E-vitaminer er jo fettløselige og med det så lagres de i kroppen. Tar man store doser E-vitaminer så kan man risikere å bli forgiftet.
Det er derfor jeg holder meg til 2 stk per dag. Fikk anbefalt 2-3 kapsler per dag og jeg begynte da med 2 og det holder tydeligvis for meg :)

Dietta sa for siden:

Helt enig :_punk:

Mannen kom akkurat inn døra, og jeg måtte fortelle om tråden som nå døpes "Hete og Våte kvinner".
Svaret hans var: Det har ikke jeg merket mye til :eek:

Kanutten sa for siden:

Hmmm , du får omdøpe tråden til "Hete, våte kvinner og ømme menn" Øm fordi du klaska til ham, ikke fordi han er det på andre vis. :p

Dietta sa for siden:

Svelg unna så du ikke drukner :D

Jeg har kjøpt e-vit på apoteket. Den er fra Nycoplus, kapsler som inneholder 350 mg/stk. Doseringen skal være 1 kapsel pr dag. Jeg tar 2 jeg da, en morgen og en kveld. Det er denne jeg bruker.
Nå blir jeg litt bekymret for mengden da........... :confused:

Dietta sa for siden:

Det var en strålende ide :D Nå er han på vei ut døra igjen for å spise middag med kunder. Jeg skal klaske til han når han kommer hjem igjen :p

smgj sa for siden:

Ser ut som man fregner med fare for å få for mye ved 1000mg daglig. (Tilsvarer 1500 IU).

Ser at en anbefalt dose mot overgangsplager er 400IU - uten at jeg aner om det vil hjelpe alle... Andre anbefaler en dagsdose på 800IU fordelt over 2-4 doser utover dagen.

Skal ikke brukes i så store doser uten samråd ved legen ved diabetes, antikoagulater eller høyt blodtrykk.

en.wikipedia.org/wiki/Hypervitaminosis_E
emedicine.medscape.com/article/126268-overview
health.learninginfo.org/vitamin-e.htm
www.earlymenopause.com/vitamins.htm

Kanutten sa for siden:

Jeg går på albyle-e, men det er ikke SÅ heftig antikoag. Jeg vifter med tærne og innser at jeg lever fremdeles så jeg fortsetter med min dose selv om jeg ikke vet hvor stor den er siden jeg har kastet forpakningen...... :rodme:

Dietta sa for siden:

Se her ja, der kommer du som en reddende engel som vanlig :blomster:

Da tror jeg at jeg fortsetter med mine 700 mg/dag inntil videre, får å se om det har noen virkning. Skulle være greit siden det er godt under grensen.
Har det null effekt, slutter jeg, og merker jeg forskjell kan jeg kutte med en kapsel å se om det hjelper like mye.
Jeg skal som Dolsi sier, i hvert fall gi det noen dager før jeg endrer på noe :)

smgj sa for siden:

"fregner med fare" ... jaja.

Kanutten sa for siden:

Farefregner?

Kitt sa for siden:

10mg er i hvert fall alt for lite!

Les denne, dere, og tenk på at jeg hadde en pasient som sto på 2000mg pr dag pga sviktende hukommelse!

Kanutten sa for siden:

Si ifra hvis du merker at livet begynner ebbe ut slik at jeg kan redusere min dose før jeg opplever det samme, liksom. :p

Dietta sa for siden:

Da har jeg lest - og som vanlig i forskjellige studier, så er det tydelighvis forskjellig resultat etter hvem som forsker. Men jeg ble ikke overvettes skremt, så 700 mg/dag blir stående inntil videre :)
Forøvrig så husker jeg ikke hva annet du skrev Kitt :p

Dietta sa for siden:

Jepp - og ebber det for fort ut, skal jeg få mannen til å ringe deg :D
(P.S. Send telefonnummer)

Bønna200 sa for siden:

Chamomilla sa for siden:

Jeg er oppe i 260 IU når (de dagene jeg somler meg til å ta det..), men er faktisk anbefalt det tredobbelte i håranalysen - fordelt på tre ganger om dagen. Jeg har startet "forsiktig".

Chamomilla sa for siden:

Jeg ble ikke helt klok av å lese konklusjonene.

Dietta sa for siden:

Ja, da har du startet "forsiktig" som du sier. Det tilsvarer jo 173 mg - og jeg som har startet rett på med med 700 mg da :eek:. . .;)

Chamomilla sa for siden:

På tide å øke ser jeg.. ;). Jeg er ikke helt inne i hvordan man regner IU vs mg..:o

smgj sa for siden:

Vel - når det gjelder studier av vitaminer og virkning er det greit å vite om studiene benyttet syntetisk eller vanlig vitamin (det står det ingenting om i artikkelen, så vi vet ikke hva og der hvro normaldosene kunne antyde økt dødelighet sier forfatterne selv at det er betenkeligheter iom at syke forsøkspersoner ble brukt) - og å skjele til døgndosene der hvor "normale dødlige" begynner å få problemer. De døgndosene som viste negative effekter for vanlige folk var mye høyere enn internasjonalt anbefalt maks...

Jeg synes dette sier det vesentlige:

Disse kvinnene brukte altså vitaminet i 10 år...... og man fant ikke forskjeller. Da kan det ikke være veldig farlig iallfall. Da vil jeg også tro at noe høyere doser i kortere tid kan gå bra. ;)

Og... det er jo som regel ikke sånn som med bilkjøring - at brått kommer det en tulling på feil side av veien mot deg... her er det sannsynlig at man vil oppleve enten at tilskuddet ikke virker etter hensikten, eller at man får bivirkninger man ikke liker. I begge tilfeller vil man stoppe, ikke sant?

Så... jeg hadde ikke vært bekymret med de dosene dere snakker om. Men - lytt til kroppen - alltid.

smgj sa for siden:

For vitamin E ser det ut for at 1mg = 1,5IU

Dolsi sa for siden:

Skjønner ikke dette her med at noen tar så høye doser jeg.
Kosttilskuddmengden er jo på 30 mg og bør ikke overskrides uten avtale med lege, står det om E-vitaminer.
Jeg tar jo 2 ganger 30 mg daglig og bare det er jo dobbel dose.
Hvordan kan man da ta 700 mg uten at det er et problem :confused:

Dietta sa for siden:

1000 mg = 1500 IU :)

Dietta sa for siden:

Jeg ser denne jeg også :o
Dette er den jeg kjøpte på apoteket, og den er jo på 350 mg pr. kapsel. Egentlig trodde jeg at det var denne du hadde. De hadde en annen type også, men den var også på 350 mg pr. kapsel.
Apotekdamen hadde ikke hørt om noen fra Nycoplus som bare var på 60 mg.
Er det rart vi blir forvirret ?

smgj sa for siden:

Vel... begynn å lese om hvordan slike doser blir satt så blir det klarere. Døgndosen vi anbefales for vitamin d er det som man trenger for å unngå engelsk syke. Eller regnes det som kraftig framskreden d-vitaminmangel og har ingenting med noe optimalt område å gjøre. Jeg vet ikke hva som ligger til grunn for mengden anbefalt vitamin E, men jeg tipper at det er det området hvor øyesykdom begynner å komme.

Ikke dermed sagt at man skal spise vitaminer/mineraler ukritisk, men når man ser på sikkerhetssonen til vitaminer så skulle man tro det var hjertemedisin eller tunge sovemidler med kraftige bivirkninger det var snakk om...

Om et vitamin skal brukes i terapeautiske doser må man et godt stykke opp og selvfølgelig risikerer man da også bivirkninger. Men det får man også av aspirin. I 2004 var det rapportert 3 dødsfall som følge av alle typer vitaminforgiftning i USA - et land hvor man har tilgang til sterkere doser fritt i håndkjøp enn det vi har her. Samme år døde det 19 250 personer i USA av andre forgiftninger og 53 bare av aspirin i 2003. (Kilde: en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_poisoning )
Jeg har ikke lyst til å forsøke å lete opp tilsvarende statistikk for legemidler...

Symptomene for E-vitaminoverdose - stopp om dere opplever noe av dette:
Blotchy skin
Increased bleeding
Increased triglycerides
Decreased production of thyroid hormones
Decreased activity of vitamin K
Increased hemorrhaging from aspirin or anti-coagulant medications
en.wikipedia.org/wiki/Hypervitaminosis_E

Dietta sa for siden:

Veldig enig med deg smgj, de anbefalte dosene vi opererer med her i Norge, blir vel nærmest ledd av andre steder.

Jeg har lest om bivirkninger av overdose, også de du refererer til, og skulle noe av de dukke opp så slutter jeg jo. Men, 700 mg daglig (som er under det man anser som skadelig nivå) i en kortere periode skremmer meg ikke. Som du så riktig sier, man skal lytte til kroppen og innta alt med fornuft :)

Synes dog det er rart at alt jeg får tak i på lokalt apotek er 350 mg kapsler, hvis anbefalt døgndose er 60 mg. Her er det noe som skurrer :eek:

smgj sa for siden:

Jeg vet ikke, men dersom "sikkert nivå" (Øvre tolererbare grense) er veldig høyt over "anbefalt daglig nivå" så kan man kanskje få en sånn situasjon at tilskuddene man kan kjøpe ligger høyt over ADI (Anbefalt Daglig Inntak)?

Dietta sa for siden:

:ja: kanskje du er ikke på noe der ja. Tenkte jeg skulle spørre litt mer når jeg er på apoteket neste gang, for nå vet jeg litt mer enn jeg gjorde på mandag, ref. referanseverdier etc.

streber sa for siden:

Hiver meg på her jeg også. Er "bare 37 år", men skal sjekke om jeg er kommet i overgangsalderen når jeg skal til Bergen i desember(Lindbergklinikken). Hetetokter og en mens som flytter på seg her også gitt....Jeg har tatt 200 mg E-vit pr dag lenge. Dette for å balansere mine høye omega 3 tilskudd. Har ikke merket noe demping i hetetoktene desverre, men man må kanskje høyere i dosene for å få effekt-eller kanskje jeg hadde hatt det verre på den fronten, om jeg ikke hadde inntatt e-vit? Hvem vet:cool:

Muskat sa for siden:

Ja, dette er et tema jeg synes jeg vet noe om nå...

For meg virket det veldig godt med et østrogentilskudd for helsekosten (chello), som jeg veldig raskt glemte å bruke, og salviete, som jeg husket. Salvie hjelper mot svettetokter.

Et annet knep er å spise soya. Soya er ikke østrogen, men kan omdannes til østrogenlignende stoffer, og kan dermed dempe symptomene på overgangsalder. Jeg bruker proteinpulver på soyabase.

Og så byttet jeg ut den vanlige dynen med en silkedyne. De er lettere og luftigere, samtidig som de er varme. Det blir for kaldt akkurat midt på vinteren, men ellers er det helt fint.

Det viktigste er imidertid at jeg har kuttet ut alkohol og sukker. Dersom jeg drikker og spiser søtsaker er hetetoktene straks tilbake.

Dolsi sa for siden:

Her er linken til den jeg bruker Mine er kjøpt på Apotek 1

Dietta sa for siden:

¨
Du glemte linken dolsi :p

Dolsi sa for siden:

Man blir litt forvirret ja. Trodde de bare fantes i 30 mg jeg.
I forhold til deg tar jo jeg da en veldig lav dose og da begynner jo jeg å lure på om jeg bør øke dosen min.
Har vært veldig varm de to siste dagene, ikke hatt svettetokter, men vært varm og svett. Da blir jeg litt redd for at jeg skal få en ny periode med svettetokter for det ønsker jeg ikke.
Lurer på om jeg skal ta meg en tur på aptoteket i morgen og høre om jeg bør ta en sterkere dose eller ikke.
Uansett så har jeg doblet dosen min i dag pga jeg har vært så varm ( ikke feber) :eek:

Dietta sa for siden:

Blir spennende å høre hva de sier på apoteket hvis du drar.
Huff, håper ikke du begynner på igjen nå da :( Hold oss orientert om hvordan det går hvis du øker dosen. Kanskje det blir borte igjen :)

Dietta sa for siden:

Å jeg glemte å si velkommen til dere andre som kom inn her. Tydelig at det er flere "Hete og Våte" folk rundt omkring :D:D

Dolsi sa for siden:

Det skal vel litt til før man får i seg dødelige doser med vitaminer,men man kan faktisk bli forgiftet av det om man ikke har behov for vitaminer som er fettløselige.
Selv så ble jeg D-vitaminforgiftet for noen år siden. Ble gbp operert ( slankeoperasjon) for 7 år siden og da fikk jeg beskjed av kirurgen om å ta Omega 3 og multivitaminer, samt at jeg skulle ta Calsium forte.
Etter bare 5 mnd ble jeg kvalm og elendig hver morgen og jeg forsto ikke hva det var. Prøver viste at jeg var D-vitaminforgiftet.
Måtte slutte å ta Calsium forte og gå over til Calsium uten tilsatt vitamin D

smgj sa for siden:

Ja, jøss. For mye av det gode blir ikke bra det heller. Spennende! Du er den første jeg har møtt (som jeg vet av) som har opplevd negativ effekt av vitaminer i norske mengder. Iallfall uten at det har vært d2 - der har jeg hørt om ubehagelige effekter. Men for all del - det kan utvilsomt skje og bør ikke bagatelliseres.

Uansett - godt å høre at du merket det og fikset det. :) (Og tydeligvis ble ikke d-vitaminopptaket ditt påvirket av operasjonen! - det skjer visstnok ofte .. antakelig derfor legen satte deg på dette preparatet, også? For min egen del må jeg ligge på 2000-5000UI for å opprettholde et passe nivå i blodet, uten gbp.)

TrillTrall sa for siden:

Min mor kom i overgangsalderen i slutten av 40-årene og hadde hetetokter til hun døde av kreft 66 år gammel...

Når det gjelder nattesvette og sengetøy anbefaler jeg ulldyne! Kunstfiberdyne er noe styggedom som aldri skulle vært oppfunnet - jeg blir så våt at det triller dråper både nedover ryggen og brystet og må ha håndkle ved sengen for å tørke meg om natten om jeg bruker det! Dundyna er noe bedre, men også der hender det at det føles som om jeg er på svømmekurs når jeg våkner... Med ulldyna min har dette forekommet en eneste gang på 4-5 år og da var det fordi jeg lå på et fleecepledd = klamt, fuktig og ekkelt.

Ulldyna puster på en helt annen måte og holder kroppen tørr og passe temperert, men den er en vanesak tror jeg for den er litt annereldes enn kunstfiberdyner å venne seg til. Men jeg elsker ulldyna mi!!!!

Chamomilla sa for siden:

Når kan man vite for sikkert at man er ufruktbar? :o Er jo ikke noen vits for mannen å få utført et visst inngrep hvis jeg likevel snart/allerede er tom for egg.. :)

Det er litt rart å ha startet denne reisen siden det bare er litt over fire år siden jeg fødte yngstebarnet rett etter at jeg passerte 40... og i svangerskapet var jeg på tidlig ultralyd og tok blodprøver som viste at jeg hadde like stor sannsynlighet for å bære frem et friskt barn som en ungfole... og nå er jeg altså "her".. :p

TrillTrall sa for siden:

Når man ikke har hatt mensen på ett år sies det. Og du er like gammel som meg omtrent - du kan ha mensen i 10 år ennå. Få gubben til å kutte strengen du.

Chamomilla sa for siden:

:o Eh, det får han få lov til å komme frem til selv, men jeg skal nok fortelle at det ikke er trygt i kanskje enda ti år til.. ;)

Veldig leit å lese om moren din. :klem:

Dolsi sa for siden:

Jeg vet av ei til jeg da, også hun vektoperert. Det var hun som gjorde meg oppmerksom på at jeg hadde samme symptomer som hun hadde da hun var D-vitaminforgiftet.
Etter at jeg ble D-vitaminforgiftet gikk de bort fra at vektopererte skulle ta både omega 3, multivitaner og Calsigran forte. Det ble for mye D-vitaminer, så da gikk kirurgene over til å anbefale vanlig Calsium uten tilsatt vit D

Dolsi sa for siden:

Orker ikke en runde med svettetokter og søvnløshet igjen jeg altså, blir jo gal av det :(
Skal til byen likevel i morgen jeg så da skal jeg stikke innom aptoteket og høre med dem hvor høy dose jeg bør og kan ta :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.