Jeg har aldri vært særlig plaget av PMS, takk og pris ;)
Jeg ble sterilisert på medisinsk grunnlag for endel år tilbake, og etter det har jeg aldri vært veldig flink til å følge med når uka egentlig skulle komme. Men plutselg ble det sånn at jeg "savnet" den, og fant ut at jeg rett og slett hoppet over noen runder innimellom. Det var egentlig gjennomgangstonen hele det siste året før hetetoktene kom. Noen ganger kom den som den skulle noen måneder på rad, og så hoppet jeg over igjen.
De siste månedene før hetetoktene slo til, kunne jeg faktisk ha uka, 3 dagers opphold og så ny uke. Da blødde jeg mer enn jeg normalt har gjort også.
Siste rapport på den fronten er slik: Uka nest siste uka i juni, 5 dagers opphold, så ny uke inn i juli. Deretter ingenting før en uke midt i september, ingenting etter det (foreløpig da).
Hadde litt magesmerter forrige fredag, og trodde det var på'n igjen, men den gang ei. Ble veldig forkjølet samme dagen, så kanskje magesmertene var relatert til det :confused:
Så lenge vi har egg igjen, vil vi jo få uka :mad: Men, eggene kommer jo fra annenhver side hver gang, så kanskje det blir tomt i den ene eggstokken før den andre ? Må innrømme at det har jeg liten greie på :o
Nå har jeg prøvd E-vit en stund, og ihvertfall over to sykluser,
og nå må jeg få spørre dere...har dere blitt mer PMS,
jeg er ikke til å ha i hus innimellom, og sånn var jeg egentlig ikke,
så da lurer man jo litt da, kan det være E-vit som gjør meg sånn??
For hvis det er det, så tror jeg ikke jeg tør fortsette,
for jeg er virkelig så sint :eek: og forstår ingenting selv heller,
det kommer som en overraskelse på alle og enhver, og meg aller mest :eek:
Nei, jeg har ikke blitt mer plaget av PMS :)
Veldig glad for det da, men det er jo utrolig dumt om det er e-vitaminer som har skylda for det hos deg :(
Kan du ikke ta en pause å se om det bedrer seg ? :klem:
Jo, jeg tenkte jeg skulle ta en pause,
jeg er jo heller ikke i kommet i overgangsalder tror jeg,
har bare alltid hatt problemer på dette området,
og dette var jo bare en prøve, så...vil ikke skylde på tablettene i den forstand,
bare at jeg kanskje ikke skal ha dem enda ;)
Har du kobberspiral? Legen min sier at en del kan bli noe mer "ampre" av kobberspiral og at det kan bidra i retning østrogendominans. (Var årsaken til at jeg droppet å prøve den prevensjonen.... :p)
Hm, nei...ikke godt å si,
men er vel egentlig ikke kommet i overgangen enda, så tror ikke det er den
som gjør dette nei, for det begynte da jeg begynte med disse:ja:
Men nå skal jeg aldri si aldri, men tror ikke det altså :nei:
MAO ikke ta store e-vitamindoser med mindre du virkelig tror du trenger dem ;)
Kanskje du heller burde lese denne? www.livestrong.com/article/419587-pms-mood-swings-vitamins/ Mulig en av de andre vitaminene nevnt hadde fungert bedre for deg?
Takk for link smgj, skal se litt og lese litt,
og tror nok det er flere ting som har vært en medvirkende årsak også,
så skylder ingenting på E-vit altså,
det var bare et spørsmål om andre hadde opplevd det,
og da jeg begynte med dem, ja så var det som en prøve ;)
For all del - var ikke ment som noen beskyldning, altså. Når man først skal eksperimentere så mener jeg at vitaminer (og de fleste mineraler) er temmelig ufarlige å eksperimentere med i norske doser. :)
Og... siden legen min advarte meg om at enkelte ble ampre og irritable av kobberet i kobberspiralen så skal man ikke se bort fra at man kan få bivirkninger av å tilsette andre tilskudd også. ;) Uten at jeg har noen formening om hva som er tilfellet for din del.
Nei nei, tok det ikke som en beskyldning heller jeg,
er glad på gode råd og innspill, så det skal du ikke tenke på :klem:
Har nok prøvd mye og mangt gjennom mange mange år,
og er enig med deg, at vitaminer/mineraler nok er ganske safe å prøve seg fram med, men..at en bør være litt obs der også,
ikke alle tåler det samme ;)
Og mange vet ikke i hvilken sammenheng, og hva som passer best sammen osv...og litt sunn fornuft og forsiktighet kan man bruke her også :ja:
Så, bare sånn at du vet det...jeg er veldig glad på
nye linker, og ikke minst vinkler å se ting fra ;)
Jeg har ikke svettetokter, men har begynt å blø ca hver 14. dag. Jeg trodde man blødde sjeldnere når man kom i overgangsalderen.... ELLER kan det hs noe med kobberdpiralen å gjøre? Jeg har vel hatt den i 5-6 år?
Kobberspral kjenner jeg lite til, men jeg blødde uregelmessig i året for hetetoktene kom. Hoppet over en runde og kunne plutselig ha to runder bare med 3 dagers opphold :(
Man kan like gjerne blø mer og oftere enn mindre og sjeldnere.
Før jeg fjernet livmorslimhinnen hadde syklusen endret seg fra normal hver 25./27.dag til styrtblødninger hver 3. uke!:eek:
Jeg er, og har alltid vært, jevn som ei klokke siden jeg debuterte som nesten elleve år gammel, men det siste halve året varer hver periode 10 dager mot 6 dager før, og det går 17 dager mellom og ikke 22 dager.
Er eggene i ferd med og gå ut på dato, tro?
Både mor og mormor fjernet livmoren som relativ unge, og eldste av halvsøstrene mine er mye yngre enn meg, så jeg aner ikke hva som er "normalt" i min familie.
:D Jeg fryser og er lykkelig. Ja, når man lenge har vært plaget med masse hetetokter, så er det faktisk en herlig følelse å sitte i en varm stue og kjenne at man fryser.
Hurra for E-vitaminene
Det er helt herlig. Nå kan gubben fyre opp uten at jeg kjefter pga det blir for varmt til meg. I går måtte han faktisk kle av seg pga han syntes det var varmt mens jeg frøs :D
Hvordan går det med dere hete og våte damer nå etter at dere begynte med E-vitaminer?
For min del så går jeg på 410 mg daglig og med det så har jeg ikke hatt en hetetokt på lange tider.
Akkurat nå fyrer jeg i ovnen og det er 25 grader i stua. Herlig :D
Her er det ikke mye hett eller vått her heller :heia: :heia:
Jeg er også på 410 mg daglig, og det virker som det skal.
Noen kvelder har jeg glemt å ta på kvelden, og ikke tatt før nærmere midnatt. Synes jeg da har merket tenndens til en liten en, men kaster de i meg og neste kveld er alt på stell igjen. Det har i hvert fall fått meg til å lure på seponeringstid etc, så jeg er veldig nøye med å ta de sen ettermiddag nå.
E-vitaminer ruler :heia: :heia:
Har gjort meg samme erfaring som du. Glemmer jeg å ta hele dosen min med E-vitaminer en dag så kjenner jeg det ved at jeg får hetetokter.
Glemmer det sjelden :)
:D Tenk at det kan være så enkelt som å ta en stor dose E-vitaminer mot hetetokter da.
Har fått hjelp mot tørr kjede også jeg da, for jeg var på sykehuset på preoperativ undersøkelse for 1 uke siden. Fikk resept på noe som heter Vagifem. Dette er vaginalkapsler som innføres med et langt hylster og det virker slik at jeg ikke går og er så tørr hele tiden. Får jo sopp-plager av å være så tørr.
Skal ha en underlivsoperasjon over nyttår, og det var derfor jeg var på undersøkelse på sykehuet. Jeg har prolaps i framre kjedevegg, og jeg sliter med å tømme blæra pga dette. Livmorhalsen min er for langt nede i kjeden og jeg har skader etter fødsler som bør fikses.
Så nå skal kjedeveggen fikses, blære heises opp, og livmorhalsen fjernes, og jeg skal snittes og sys der det er fødselsskader :eek:
Jada det straffer seg å få mange barn gitt.
Ganske vanlig problem for kvinner i min alder fikk jeg høre.
Spørs om jeg må slutte med E-vitaminer noen uker før operasjonen da :( Glemte å spørre om det, så må vel ta en telefon til sykehuset
Huff da, det var ikke lite du skulle gjennom der Dolsi :klem:
Men det er godt at du får hjelp, og da blir det vel mye bedre etterpå. Må innrømme at prolaps i skjedeveggen har jeg aldri hørt om, høres skummelt ut :eek: Viste heller ikke at det å være for tørr kunne gi sopplager. Har alltid trodd at det var motsatt jeg, fuktighet altså, sammen med trange bukser etc. Der kan du se, man lærer noe nytt hver dag :)
Er visst noe med at den fuktigheten vi selv lager er såpass sur at vi ikke blir sopp-vennlige. Derfor at for sterk såpe og tamponger kan bidra til sopp. Det finnes forresten en melkesyrekrem til bruk med pessar som kan bidra til å balansere underlivet. (Den er også en mild svømmehemmer for sædceller, derav bruken til pessar. Den heter contragel, green, eller noe sånt.)
Har vært gjennom noe lignende jeg også. Blir vel noen uker med løfteforbud på deg etterpå, men det går nok helt fint med selve inngrepet. :) Husker de sa at de hadde puttet en "tampong" i skjeden etter operasjonen og jeg så for meg en vanlig tampong. Så feil kan man ta... "tampongen" besto av en bomullsremse på rundt en meter... :eek:
Og du - det heter ikke kjeden, men skjeden... Kjede er noe heeelt annet. ;)
Jeg hadde heller ikke hørt om prolaps i kjedeveggen før jeg fikk beskjed av gynekolog at dette er årsaken til at jeg har problemer med å tømme blæra skikkelig.
Det er ikke noe skummelt eller farlig med dette, men jeg plages jo da pga prolapsen gjør at kjedeveggen min buler ut av vagina og med det så kjennes det ut som om jeg går med en nedsigen tampong mellom beina hele tiden:eek:
Det blir 6 uker sykemelding fikk jeg høre. Jobber i barnehage på småbarn, og får ikke løfte noe på 6 uker.
Ha,ha, vet godt at det heter skjeden, men skriver likevel ofte feil på dette ;)
Det var litt av en tampong du, var det ikke ekkelt å ta den ut?
Jeg har fulgt denne tråden litt sporadisk til og fra, men spørsmålet meg selv om ikke jeg begynner å ha samme problematikken ;) Jeg er i utgangspunktet en frossen dame, som særlig de siste månedene plutselig ble mye varmere. Ikke hetetokter, bare deilig varm. Deilig å gå 'lettkledt' og ikke måtte ha på ulljakke til en hver tid. Dette har gått over igjen nå (hvor lenge var Adam i paradis liksom:eek:)... Men om natta svetter jeg som en gris. Må snu og bytte dyne og pute opptil flere ganger, sover oppå håndduk (for det er jo så godt). Må i dusjen på morgenen for å få av meg svetten. Frk. Rød kommer ca til avtalt tid og oppfører seg stort sett pent. Litt tull er det, men ikke verre enn at jeg takler det. :o Jeg har sett at e-vitaminer har hjulpet flere, og jeg lurer på om det kan hjelpe på nattesvette også?
Kan ikke forstå noe annet enn at du har en glimrende anledning til å teste hypotesen. ;) (Jeg skulle gjerne mottatt litt nattevarme fra dere som har "til overs", jeg... )
Kjør i vei Tatato :ja:
Fedona var jo plaget av nattesvette, men fikk påvist hos lege at hun ikke var i overgangsalderen. Men - den kloke damen begynte med e-vitaminer, og nattesvetten ble borte :heia:
Det koster i hvert fall ikke mye å prøve. Husker ikke hvilken dose hun tar, men står det ikke i tråden, hadde jeg bare spurt henne.
Lykke til (og velkommen i e-klubben, den mest eksklusive av alle :p)
Slik jeg har forstått det så er det ikke så lett å få påvist eller avvist at man har kommet i overgangsalderen.
I følge gynekologen min så må man da ta en spesiell blodprøve på en bestemt tid i måneden i forhold til menstrasjon osv.
Jeg selv har aldri fått påvist eller avvist om jeg har kommet i overgangsalderen.
Men min gynekolog sa til meg at det ikke er noen tvil ut fra det faktum at mensen begynte å tulle med meg. Noen ganger hadde jeg mensen i flere uker og andre ganger hoppet jeg over 1 ogt 2 mnd.
Så begynte nattesvetten og til slutt hetetokter døgnet rundt og de ble verre og verre med tiden.
Hurra for E-vitaminene sier jeg bare. :D
Har tenkt tanken jeg også, at man ikke kan stole på de prøvene. Tror legen min også nevnte det. De siste månedene har det vært enten lenge imellom eller nesten ikke pause... Slitsomt synes jeg... Men takk og pris for tipset om vitamin e så har iallefall hetetoktene sluppet taket :):):)
Fedona. Fikk tatt livmorslimhinna til slutt jeg pga jeg hadde mensen flere uker i strekk når den først kom.
Nå er det 1 år siden jeg fikk fjernet livmorslimhinna og siden har jeg ikke sett snurten av mensen :D
Da er e-vitaminene innkjøpt, og jeg gleder meg. Satt i møte i ettermiddag, og det slo meg at det er ikke bare om natta jeg er varm. Ikke direkte hetetokter (har hatt et snev av slike en kort periode i vår, men heller særledes varm med påfølgende lett rødme i ansiktet. Hvor lenge kan det ta før jeg merker virkning?
Takk Dietta! Startet med 350 mg i går, og så får vi se :) Håper på bedre dager, eller rettere sagt netter :) Å bade i svette og måtte skifte på senga "dørgen" er ikke greit - men det vet jo dere alt om :p Har vurdert å måtte sende dyna på rens for å få den "ren" igjen. Den er jo også våt når jeg holder på :(
Krysser fingrene Tarato - utsvetta dyner er ikke noe moro :nei:
Og jeg har måttet krype til korset og øke dosen. Har merket tendensen noen få kvelder nå, og er ikke lenger i tvil om at det er litt på gang igjen :mad:
Har derfor økt dosen med 30 mg nå i kveld, så da er dagsdosen 350 mg morgen og 90 mg kveld.
Kryss fingrene for meg jenter :)
Min erfaring er at disse svettetoktene ikke er konstante, men at de kommer i perioder.
Hos meg er det gjerne 2-3 måneder mellom disse periodene med hetetokter og nattesvette.
Før jeg begynte med E-vitaminer slet jeg voldsomt i disse periodene. Kunne ha sterke hetetokter flere ganger i timen og ofte på natta også.
Med E-vitaminer så kan jeg enda kjenne når jeg er i en periode med hetetokter, men bare i veldig liten grad. Og når det kommer en sånn perioder, så øker jeg dosen min litt igjen. :)
Kanskje noe av det samme som skjer med meg da :ja:
Det var helt ulevelig i sommer, døgnet rundt. Våknet hver eneste time natten gjennom.
Blir spennende å se om den økningen jeg har gjort i kveld holder.
Det er ikke voldsomt plagsomt ennå, men tar ingen sjanser. Bedre føre var osv...... :D
Lurer på om jeg også er på vei mot en hetetoktperiode igjen for jeg har hatt noen svake hetetokter på jobb i dag, så nå øker jeg dosen litt jeg også :)
Jeg dro den heldigvis ikke ut selv, det var en pleier som gjorde det under stellet dagen etter operasjonen, men jeg var nok temmelig lang i maska! :D
Og be gjerne om å få se deg selv nedentil i et speil før du drar hjem! Jeg begynte å lurte på hvordan jeg så ut ettersom flere pleiere under stellet så litt skremte ut nesten og sa:"Oj, du var litt blå ja..." Så til slutt ba jeg en pleier om et speil så jeg fikk se og det var jeg i grunnen glad for! Dersom jeg ikke hadde gjort det før jeg kom hjem hadde jeg trodde jeg hadde kolbrann i musa!!! Det var helt svart jo! :eek: Men det skulle være sånn og det gikk jo over etter noen dager. :)
Jeg har også prolaps, men det er bakre skjedevegg. Det betyr at jeg ikke alltid klarer og bommelibomme uten at jeg må stikke en finger oppi glufsa og rett og slett trykke veggen bakover slik at tarmen kan tømmes. :( Har vært hos gynekolog, men det eneste jeg fikk var en gedigen stor o-ring som jeg skulle stappe oppi å gå med hele tiden. O-ringen skulle liksom presse veggen bak. Teit!!!!!! Funka nada!!
Hadde en pasient som fikk en sånn ring! Den holdt seg på plass i under et døgn!
Da bar det rett på operasjonsbordet med den gamle damen, gitt!
Gjett om hun var takknemmelig! Og rehabiliteringen etter lårhalsbruddet kunne endelig begynne når hun kunne reise seg opp og gå uten at hele stasen falt ut til stadighet!:eek:
:ja: Dietta og Dolsi klinger bra sammen... Kom av en eller annen grunn til å tenke på Hetti, Letti og Netti.... :p I så fall mangler dere en trilling. :lol:
Flere av dere sier dere tar 350 mg,og så øker dere dosen med sånn og sånn. Bruker dere to sorter da eller? Jeg kjøpte Nycoplus sin, og en kapsel inneholder 350 mg. Aldri om den deles for å skille ut 30 mg altså :p:p
Jeg tar en 350 mg om morgenen, samme som du har kjøpt.
Så har jeg kjøpt et glass med 30 mg kapsler, også fra Nycomed, tar nå 3 av de om kvelden :)
Hvis/når jeg eventuelt på øke mer, skal jeg se om det finnes 100 mg kapsler, og bytte ut de på kvelden med en på 100 mg.
Her i Trondheim får man ikke ligge på sykehuset etter en sånn operasjon, da det er dagkirurgi.
Synes det er litt rart for kirurgen sa det ble en ganske stor operasjon jeg skal ha.
Tror jeg står over å se musa de første dagene jeg :eek:
Jeg ble operert på St. Olavs da... :) Men det var vel i 2003 og jeg lå i flere dager jeg. Hadde ikke vært i stand til å dra hjem de første par dagene, men jeg mener å huske at jeg skrek meg hjem før de hadde tenkt å sende meg hjem.
Jeg skal også opereres på St.Olavs. Synes det er merkelig at det skal være dagkirurgi jeg også, men har ikke noe i mot å dra hjem jeg.
Har jo hatt mange store plastikkoperasjoner som også har vært dagkirurgi og det har alltid gått bra å reise hjem samme dag. :)
Oi oi oi.... I dag er det 5 dager siden jeg begynte med e-vitaminer, og jeg lurer på om jeg allerede ser forandringer.... Våknet flere ganger av at jeg var veldig varm i natt, men jeg svettet ikke :confused::confused: Så deilig å bare løfte dyna og slippe ut varmen uten å kjenne at en samtidig er søkk våt;) og må snu/skifte dyne og pute + legge på håndkle på madrassen. Blir spennende å se framover altså!
Tja, jeg må nå barbere meg hver dag ;)
Men skal til hudspesialist til årene for å som jeg kan få det fjernet da.
Men synes det er morsomt at dere kaller mensen for frøken rød midt imellom all praten om operasjon i sjeden og sying meg her og der :p
Hos meg svinger forøvrig temperaturen veldig, fra fryse, hutre kald til veldig varm. Men jeg svetter ikke, så selv om min søster kan fortelle om at frysing også er en del av overgangsalderen, er jeg nok ikke helt der enda. Jeg tror det har med stoffskiftet mitt å gjøre jeg, siden det likevel begynte å tulle seg i fjor.
:p Aldri i verden om jeg ville vært mann, overgangsalder eller ikke
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.