< Tilbake til oversikten

Uææ! Hetetokter og overgangsalder

Dietta sa for siden:

Hvor lenge varer toppene dine ?

Chamomilla sa for siden:

Leste på iherb-kommentarer under Now Foods Graviola-kapsler at det skulle være bra mot overgangsplager..., dvs en av mange kommentarer var om overgangsplager. www.iherb.com/product-reviews/Now-Foods-Graviola-100-Capsules/5018/?p=21 Ellers var det tilbakemeldinger på humør, overskudd, nattesøvn, immunforsvar, blodsukker, men mesteparten gjaldt svulster/kreft. Virker som DET vidundermiddelet...... hm.

Dolsi sa for siden:

Før jeg begynte med E-vitaminer kunne de vare i flere uker. Glemmer aldri da jeg og gubben var i Bulgaria under en slikk periode. Svetta som en gris jeg og måtte ha våtservietter i vesken min for å tørke meg i ansiktet med :o
Nå bare øker jeg E-vitamindosen min om jeg merker at jeg kommer i en slik periode og da blir den mye lettere :)

Dietta sa for siden:

Å flott - her skal det shoppes :ja:
Tusen takk for tips, ingen ting skal være uprøvd her i gården altså ;)

Dietta sa for siden:

Tusen takk Dolsi :smile:
Jeg har holdt på noen uker nå, så håper det snart roer seg litt igjen.

Tarato sa for siden:

Halloen. Jeg er lite aktiv her inne nå, av den enkle grunn at hetetoktene også er lite aktive.... Du verdens så deilig å ikke ha varme/svettetokter natt og dag. Regner med det kommer tilbake, og nyter derfor hver eneste time uten!

Dietta sa for siden:

Ja, bare gni det inn du :p
(Puh, nå går jeg og tar dagens andre dusj........)

Dietta sa for siden:

Av redsel for å jinxe noe her, så sier jeg ikke mer enn at de to siste dagene har toktene vært færre og mindre intense........

Dolsi sa for siden:

Det er godt å høre Dietta.
Selv har jeg hatt noen få hetetokter hver dag de siste 2-3 dagene så spørs om jeg nærmer meg en topp igjen. Tenker jeg skal øke dosen min litt de neste dagene så jeg slipper unna det verste :)

Dietta sa for siden:

Spørs om jeg ikke har vært max uheldig, og gått på en topp akkurat i det jeg begynte å slurve med vidunderkapslene :ja:
Spennende å høre om du greier å stoppe det igjen med økt dose. Det samme skjedde meg i fjor høst, og da greide jeg å ta knekken på det med økningene.
Krysser fingrene for oss begge :klem:

Dolsi sa for siden:

Ser ut til at jeg er på vei inn i en hetetoktperiode igjen. Har hatt en lang periode nå uten hetetokter i det heletatt, men de siste 2-3 dagene har de kommet hyppigere og hyppigere.
Ser at jeg har sånne perioder ca hver 3 mnd, så da stemmer dette med at jeg nå er på vei i en ny periode.
Skal øke dosen min fra i dag så håper jeg at jeg slipper unna det verste :o

Dietta sa for siden:

Huff Dolsi - jeg føler med deg :klem:

Virker som jeg er ute av den værste perioden igjen nå. Livet er faktisk verdt å leve igjen :heia:
Tenker at jeg nå tropper ned fra 2 e-vit om dagen til en og to annenhver dag. Går det greit trapper jeg enda mer ned til 1 om dagen.
Krysser fingrene for at en økning hos deg gjør susen altså :ja:

Dolsi sa for siden:

:( Nå er jeg inne i en kraftig hetetoktperiode igjen. Svetter som en gris både dag og natt. Det er så ille at jeg våkner flere ganger på natta og bader i svette og jeg har tokter gjennom hele dagen.
Dette har nå pågått i flere uker til tross for store doser E-vitaminer.
Det virker som at det alltid er verre på sommeren enn det er ellers i året og dette er nå min 3 sommer med masse hetetokter.
også vi da som skal til Bulgaria om en ukes tid, blir sikkert ekstra hett i år også da :eek:

Yrla sa for siden:

Dere som er i overgangsalderen, merker dere at slimhinnene er skjørere? Jeg har lite østrogen i kroppen og jeg tror det skal virke slik fordi jeg får fort blodblemmer i munnen. Huden i munnen og tunga tåler svært lite varme og trykkbelastning før den ødelegges. Dette skjer vanligst med eldre mennesker så jeg tenkte det var en sammenheng med hormonene. Kjedelig fordi jeg liker hard mat og varm drikke.

Kanutten sa for siden:

Det er helt normalt at slimhinner blir skjørere og tørrere ved overgangsalderen. :ja:

Kanutten sa for siden:

Da har jeg vært på helsekosten og kjøpt e-vit. Damen der sa at jeg skulle ta to tabbiser hver dag, dvs 700 mg. Er ikke det mye?? Jeg må prøve ut om den kan virke på "overflatevann" også grunnet en medisin jeg tar.

Mspoden skal ta to han også siden e-vit er en antioksidant. Håper det funker på han også.

Når bør jeg ev begynne å merke en endring?

Tarato sa for siden:

Lykke til med evitaminene Kanutten! Jeg husker ikke hvor mye jeg tok i den månedene jeg brukte evit. Nå fryser jeg som bare rakkern; slik jeg har gjort i 30 år før jeg ble heit og varm i fjor sommer. Vet ikke hva som er verst jeg; å være izzzkald eller regulert varm ved hjelp av vitaminer...

Kitt sa for siden:

Hadde en pasient som med legens velsignelse tok 2000mg pr dag, så 700 høres ikke mye ut!
Men E- vit er fettløselig og kan dermed lagres i kroppen, så det er jo ikke noen vits i å overdrive heller!

Om du merker noen endring i det hele tatt, kan det nok ta noen uker.

Dolsi sa for siden:

Kan hende du må ta så mye for å ha utbytte av virkningen. Skal øke dosen min jeg også for jeg sliter så innmari med hetetokter for tiden. Har vært 2 uker i Bulgaria nå og min beste venn var tørkepapir :o
Var på helsekost i dag og kjøpte meg kapsler med rødkløver da jeg har lest at dette skal redusere antall hetetokter kraftig. Desperat her nå og prøver alt. Fungerer ikke dette så må jeg be legen min om østrogen for nå orker jeg ikke slite med disse hetetoktene mer for de ødelegger mye av livskvaliteten min

Dilly sa for siden:

skriver E-vitaminer på handlelisten min
bader i svette hver natt.... "gammel dame"

Tarato sa for siden:

:stortsmil:stortsmil:stortsmil

Dolsi sa for siden:

Nå orker jeg ikke slite med disse hetetoktene mer så jeg har bestilt meg tilme til utredning og behandling hos gynekolog :eek:

Anne sa for siden:

Skjønner ikke hvorfor jeg ikke kaster meg over E-vit igjen...det hjalp jo..., tror jeg:o

Dolsi sa for siden:

Jeg har gitt opp jeg altså. Har kuttet ut E-vitaminene pga jeg måtte opp i svære doser uten at det ble stort bedre. Prøver rødkløverkapsler nå, men vet ikke om jeg har store troen på det.
Har fått meg time til gynekolog som er spesialist på overgangsplager og skal til han for utredning og behandling neste uke :(

Yrla sa for siden:

Hvor mange år må man holde ut plagene?

Rin sa for siden:

Hmm - spørsmål som kanskje passer å hive inn i denne tråden:

Jeg har i år slitt en del med veldig lave østrogenverdier. Menstruasjon har forsvunnet, jeg la på meg ganske mye på veldig kort tid til tross for stabilt kosthold, og har også fått slite med temperaturregulering og denslags. I det hele tatt opplever jeg vel omtrent det samme som overgangsalder-plager, men jeg er nå litt for ung til at det faktisk er tilfelle, håper jeg. :p

Uansett - jeg lurer på om noen av dere har fått østrogentilskudd og opplevd bedring psykisk?

Det er min mentale helse som har tatt den største knekken, og jeg lurer på om jeg kan regne med at dette vil løse seg selv når endokrinologen får sjekka prøvene mine og, sannsynligvis, foreskriver hormontilskudd for meg.

smgj sa for siden:

Hmm... du er utredet for lavt stoffskifte? (Symptomene du beskriver kunne ha vært hentet fra et sånt eksempel.)
Temperaturreguleringen henger også sammen med jod/jodmangel som igjen påvirker stoffskiftet. (Eventuelle jodtilskudd bør tas sammen med selen.)

Ellers sier min lege at (for) høye østrogenverdier iallfall ofte gir et mer oppfarende temperament (skjer gjerne som følge av ekstra kobbertilskudd fra spiral i følge ham). Om lite østrogen påvirker psyken vet jeg ikke.

TrillTrall sa for siden:

Det er nok individuelt, min mor hadde i alle fall kraftige hetetokter til hun døde 66 år gammel.

Dolsi sa for siden:

Leger generelt er veldig skeptiske til å foreskrive østrogen pga økt risiko for kreft. Jeg har selv nevnt østrogen for fastlegen min, men det var ikke aktuelt.
Nå har jeg fått time hos gynekolog for utredning og behandling av overgangsplager og da blir det vel sikkert østrogen som blir løsningen om jeg skal få mer livskvalitet igjen

Dolsi sa for siden:

Jeg har lest om folk som plages med det resten av livet :o

Dolsi sa for siden:

Forsiktig optimist i dag jeg altså. Har kun hatt 4 hetetokter i hele dag, så enten er det rødkløverkapslene som fungerer, eller så er den verste perioden over for denne gang. Umulig å si,men tiden vil vise :)

smgj sa for siden:

Andre leger mener at problemet (kreft) er forbundet med bruken av syntetisk østrogen, ikke bioidentisk. (Jeg vet ikke om bioidentisk østrogen er å få i Norge.)

Rin sa for siden:

Mine hormonnivåer er dog så lave at det ikke finnes tvil om at jeg trenger noen form for tilførsel av det som mangler - såpass har vi funnet ut allerede. :p Jeg har også lest mye om østrogenmangel-betinget depresjon og vet at det "er" et fenomen - bare lurte på om noen hadde direkte erfaring med det, heh.

Stoffskiftet har blitt målt til det samme som alltid - normalt, i nedre del av normalsjiktet. Ingen plutselig endring, altså.

Dolsi sa for siden:

Håper jeg også får en skikkelig utredning hos gynekologen nå og er det østrogen som må til for at jeg skal få det bedre så får det bare bli sånn :o

Dolsi sa for siden:

I går hadde jeg kun 5 hetetokter og i dag har det kun vært 1 :)
Enten så er jeg inne i en veldig god periode, ellers så må rødkløverkapslene være et mirakel for min del :D

Dolsi sa for siden:

:(Jeg gikk tom for rødkløverkapsler og det var utsolgt over alt når jeg spurte meg rundt etter dem. Kjøpte derfor Femarell for å prøve det. Det fungerte dårlig på meg og hetetoktene kom tilbake.
Nå har de endelig fått inn rødkløverkapsler på Life igjen og jeg har fått lagt av noen bokser som jeg skal hente på lørdag :)

Kitt sa for siden:

Tenker det er på tide å melde seg inn i denne tråden sånn helt på ordentlig, gitt! :o
Hetetoktene har såvidt begynt og etter å ha fulgt med på denne tråden, vet jeg jo hva jeg må gjøre! ;)
Sjekket ut Nycoplus E- vitamin og oppdaget at hjelpestoffet i disse kapslene er soyaolje!:eek:
Blir jo ikke akkurat mengder, men om man vil unngå soya..... :p
Så jeg endte opp i en helsekostbutikk (Kinsarvik på Sandvika Storsenter) og kjøpte heller noen med hvetekimolje. E- vitamin Extra fra Berthelsen
Har ikke begynt å bruke dem enda. Skal ta en masse blodprøver den 11. september, så venter til etter det.

Dietta sa for siden:

Soya :eek::eek: Takk for tipset Kitt.

Burde nok rapportere litt her igjen jeg også. Har for øyeblikket stopp i e-vit inntaket. Etter at jeg begynte å få hetetoktene tilbake, har ikke vitaminen hatt den samme gode effekten. Hadde 4 uker i sommer som var rett og slett helt for j........ og bestemte jeg for å slutte å ta de en periode.
Kjenner kroppen litt bedre nå, så jeg ser at jeg har noen veldig hete uker, for å så ha noen uker som er helt symptomfrie før jeg begynner på igjen.
Nå venter jeg til det starter på igjen, da skal jeg gumle e-vit til krampa tar meg :D

Pearl sa for siden:

Jeg har holdt på i 11 år. Det sisste året har symptomene blitt litt bedre.

Dietta sa for siden:

Og moren min holdt på i over 20 :eek:

Pearl sa for siden:

Jeg trodde at en overgang skal ha både en begynnelse og en slutt. :)

Anne sa for siden:

Jeg har holdt på i 16 år. Brukte hormoner i 10 år. Veldig fornøyd, men hetetoktene kom tilbake da jeg sluttet:mad: legen min mente det var tid for å trappe ned, men jeg er vel ikke helt enig i det:cool: Plagsomt de lux!

Yrla sa for siden:

ayurvedisk medisin balanserer ild, vann og jord i kroppen og påstår og kunne hjelpe mot hetetokter. da er det for mye ild. man kan endre matvaner, f.eks unngå krydra mat osv. Husker ikke noe mer, men det er info om man søker.

Kanutten sa for siden:

NÅR kommer hetetoktene?

Vil gjerne finne sammenfall :o

Jeg svetter endel natterstid, men det har jeg stort sett alltid gjort. Har feks aldri dyne over føttene. I tillegg svetter jeg alltid mye ca kl 11.00, men det går over når jeg tar min faste vanndrivende kl 12.00?

ER jeg i overgangsalderen eller? Mamma var ti år eldre enn det jeg er nå før hun begynte og vanndrivende tar jeg hyppig av som fortalt tidligere. Men kanskje jeg bør vurdere vanndrivende kl 10 istedenfor kl 9?

Kitt sa for siden:

Mine hetetokter kan komme når som helst og uansett hva jeg gjør. Men jeg svetter ikke enda, blir bare fryktelig varm! :eek:
Har nok ladet opp til dette i noen år, men det er først nå det virkelig har slått ut.
Det morsomme er at det egentlig passer fint, for pga minus 38kg fryser jeg lett nå for tiden, så all varme tas i mot med takk! ;)

Chamomilla sa for siden:

Bør man rutinemessig til sjekk når mensen har uteblitt i et halvt år? Har hatt litt varmebølger av og på i et par år også, så årsaken er jo opplagt - i tillegg til at jeg er 45 og garantert ikke gravid. :p
Finnes det dessuten tester/måter å finne ut om man er HELT tom for egg og dermed kan droppe prevensjon uten å frykte at det likevel ikke var HELT tomt? :o

TrillTrall sa for siden:

Jeg tror det bør ha gått 12 mnd uten mens før man kan regne seg som ikke lenger befruktningsdyktig, du får google litt. Det er vel litt tidlig å miste mensen for godt når man er 45?

Pearl sa for siden:

Jeg var 44 når legen fant ut at jeg var i overgangsalderen, ved hjelp av en blodprøve. Kan jo kanskje være greit å ta en blodprøve for å være sikker før en prøver ut å droppe prevensjon?

BenteR sa for siden:

Kanskje et veldig dumt spørsmål, men hvordan vet man at man kommer i overgangsalderen?
Jeg har mistenkt det selv, både på grunn av at jeg er i perioder søkkvåt av svette og også fordi menstruasjonene i den senere tid har vært mye mindre og mye mer kortvarige, men ifølge lege så er det vektnedgangen min som er grunnen; jeg er visst ikke gått ut på dato enda.
Jeg begynte og menstruere ti og et halvt år gammel og har i alle år vært jevn som ei klokke, så derfor trodde jeg at det var overgangsalderen som kom da ting begynte og forandre seg.

Kitt sa for siden:

Det er nok ofte summen av mange ting som varsler inntreden i overgangen!
Endret mens og hetetokter(med eller uten svette) er vel de endringene vi best legger merke til i det daglige.
Tynnere slimhinner, nedsatt forbrenning, søvnvansker, depresjoner osv kommer liksom litt etterhvert og litt mer snikende, vil jeg tro.
Legen kan med noen enkle blodprøver si mer om hvordan det ligger an, men prøvene må tas på rett tidspunkt i syklus for å ikke feiltolkes etc.
Noen av symptomene kan nok også forklares med uønsket vekttap, men langt fra alle. Svetting er jo feks forbundet med diabetes.

De siste 18 månedene har jeg ikke hatt mensen pga fjerning av livmorslimhinne. Har nå begynt å blø igjen og vet derfor hvor jeg er i syklus. Så nå kan jeg ta blodprøve for å få sjekket hormonene igjen. Med opptil 8-10 hetetokter i løpet av dagen er jeg rimelig sikker på hvordan det ligger an, men kunne tenke meg å få det bekreftet også.

BenteR sa for siden:

Takk for informativt svar Kitt!
Med blodprøver, tenker dere da på østrogen og prolaktin?
Hos meg ligger østrogen over referanseområdet og prolaktin helt i toppen av referanseområdet.
Tørre slimhinner har jeg, men det skyldes Sjøgrens Syndrom. Etter at jeg skiftet fra Levaksin til Armour sover jeg som en engel mellom 8 og 9 timer hver natt.
Nedsatt forbrenning har jeg iallefall ikke; tvert imot er forbrenningen for høy.
Svetting og diabetes er vel en konsekvens av for høyt blodsukker? Jeg har HBA1c på 5,3. Ellers svetter jeg selvsagt under føling, men det jeg mente er at jeg kan sitte helt stille og plutselig bli søkkvåt av svette selv om blodsukkeret er helt normalt.
Har kanskje en sammenheng med at min normaltemperatur har gått fra 35,8 til 37,6 tidlig i vår; om kvelden/natten er temperaturen min rett rundt 38 grader,
Ja, ja, jeg finner vel ut av det til slutt.Jeg er eldste jenta i søskenflokken og både min mor og mormor har fått fjernet livmoren relativt tidlig og har dermed ikke hatt "normal" overgangsalder-tid, så jeg aner ikke når genene tilsier jeg skal gå ut på dato..

Kitt sa for siden:

Om de har fjernet livmoren har det ingen ting å si for overgangsalderen annet enn at manikke opplever kluss med mensen.
Det er eggstokkene som bestemmer over hormonene og så lenge de er intakte kommer man ikke i overgangsalderen før de går ut på dato, livmor eller ikke.

Sånn jeg har skjønt det, er det hetetoktene som er klassiske, det trenger ikke være svetting med i bildet, i hvert fall ikke til å begynne med!

BenteR sa for siden:

De fikk fjernet alt, altså livmor og eggstokker.
Ja, ja, finner vel ut av det etterhvert. Foreløpig får jeg slå meg til ro med at det ikke er overgangsalderen som gjør meg het som ei steikepanne helt umotivert.

TrillTrall sa for siden:

Jeg er nå 45 år og mensen har de siste årene blitt kortere og mer smertefri, men de siste mnd har den blitt mer smertefull igjen, men heldigvis ikke lengre!

Denne gangen er humøret totalt på bånn (noen som sa grinlus?) og jeg har ikke bare vondt i mage og korsrygg, men har rett og slett "mensen-kropp" i dag! Vanligvis hjelper det godt med å kjøre på med full varme i bilsetet (rumpe + korsrygg) og ta to paracet, men i dag var det ikke til så veldig mye hjelp. Kan det være hormonene som herjer litt bananas i overgangsaldermodus? For så ille som dette kan jeg ikke huske å ha hatt det noen gang...

Dolsi sa for siden:

Jeg er inne i en veldig dårlig periode nå. jeg sluttet jo med E-vitaminer pga jeg ikke følte at de hjalp lengre. Så begynte jeg på Rødkløverkapsler og følte at de hjalp meg bra,m en så gikk jeg tom og fikk ikke tak i mer. Har også prøvd Femarelle, men de fungerte ikke det dugg på meg.
Nå har jeg fått en helsekostbutikk til å bestille opp rødkløverkapsler til meg så får jeg se om det virkelig var de som hjalp eller ikke. Blir det ikke radikal bedring nå så kapitulerer jeg og ber om østrogen. Orker ikke ha det sånn mer jeg for jeg har ikke mye livskvalitet når jeg har det sånn som nå :eek:

TrillTrall sa for siden:

Jeg har en "heit" periode for tiden - hadde en ungjente (i 20-årene) hos meg på jobben i dag. Jeg kjørte kjøleanlegget på cool og satte opp både vindu og dør mens svetten silte og jeg klaget over at det var så varmt og den arme jentungen sa litt forsiktig at hun syntes det var kaldt...

Nå i kveld har verandadøra gått opp og igjen konstant - for varmt, for kaldt, for varmt, for kaldt... Jadda.:rolleyes:

Dilly sa for siden:

He he, er ikke så lett for oss 'hete' å se hvordan det er..
Jeg er mest plaget på netter og morgener. Det dom er litt rart er at jeg fryyyyser skikkelig innimellom pga. Manglende isolasjon på skrotten som har kvitta seg med 70 kilo. Rart hmmmm.. Blandingsproblem. Ønsker meg ei ny du kåpe til vinteren.
Flere med kombiproblemer?

Kitt sa for siden:

Jepp! :ja:
Her er det "bare" minus 38kg, men det merkes godt!
Gubben flirer godt, når jeg lufter det ene øyeblikket for så å klage på at det er så kaldt like etter! ;)

Yrla sa for siden:

Tynnere slimhinner i munnen også da? Jeg merker at det skal mindre trykk til før jeg får blodblemme i munnen. Noen flere som har merket dette? eller så er det kanskje fordi jeg bruker mye salt i maten som fjerner alt som er av beskyttende slim kanskje?

Kanutten sa for siden:

Tynnere slimhinner overalt... Det er derfor blant annet mange damer er plaget med tørre øyne og sviing samt at man bør passe ekstra på tennene da tørr munn ikke er helt heldig.

Tarato sa for siden:

Heit (og våt av svette) om natta - og iskald og frossen om dagene.... Det er ståa her for tiden. Må vel begynne med evitaminene igjen, men er redd jeg blir enda mer frossen om dagene.... Har lite lyst til det i grunnen!

Kanutten sa for siden:

Jeg svetter van(n)vittig et par tre ganger om dagen. Eller svette og svette? Jeg er jo ikke varm, men likavel pipler det ut. Det rare er at det stopper når jeg tar vanndrivende? Er jeg blitt lekk?? :p

Dilly sa for siden:

Hetetokter kommer uanmeldt og ikke likt fra gang til gang, hilsen fiiiin gammel kokt dame som skifter sengetøy hver dag :)

Yrla sa for siden:

Takk. Det er altfor få gamle damer som slafser tyggegummi. De har lært at det er ulekkert, men i motsetning til å miste tennene er slafsing meget stilig:)

Tarato sa for siden:

Ha ha ha; veldig godt sagt!

Dolsi sa for siden:

Kaptitulerte og begynte på hormonpiller for noen få uker siden jeg. Går nå på Activelle og tar 1 pille hver dag.
Har fått tilbake livskvaliteten min med dette :)

Dilly sa for siden:

Så fint at det hjalp deg :) Samme her, mine heter Livial.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.