< Tilbake til oversikten

Uææ! Hetetokter og overgangsalder

Pearl sa for siden:

Jeg trodde aldri at overgangsplagene skulle ta slutt, men nå ser det ut som det gir seg. Sover gjennom hele natten ca. halvparten av nettene. Ikke lenger noen symptomer på dagtid. Det har tatt 10 år å komme hit. Men ja, det å være dame, det har vært verdt det.

Fedona sa for siden:

Har du blitt medisinert for lavt stoffskifte? Kjenner meg godt igjen med de plagene...
Mye bedre nå når jeg har riktig dose med blanding av levaxin og Armour.

Håper du får orden på det!

Klem fra Fedona :)

Vibeke-67 sa for siden:

Takk fedona. Jeg fikk plutselig høyt stoffskifte i fjor. Ble ikke medisinert, og da var jeg ofte veldig varm, spesielt om nettene. Akkurat nå har jeg helt grei temperatur, men innimellom svinger det veldig.

smgj sa for siden:

Har du antistoffer (husker ikke om du sa det)? I så fall er det ikke uvanlig å svinge mellom både høyt og lavt før det eventuelt bryter skikkelig.

Fedona sa for siden:

Det lønner seg ihverfall å ta hyppige blodprøver for å holde under kontroll.

Vibeke-67 sa for siden:

Hei, nei har faktisk bare høyt FT4, ikke noe antistoffer.
Hadde en struma for ett år siden, så teorien er at det var en betennelse i kjertelen.
Jeg sjekker stoffskiftet to ganger i året nå.
Men det merkelige er jo at jeg ble helt bra etter en operasjon av galleblæren nå i høst. Etter dette sankt stoffskiftet og jeg kan jo bare håpe på at jeg holder meg frisk framover!

smgj sa for siden:

Ja, tvitvi. Vi henger vel mere sammen enn hva legene er klar over, så det kan jo hende at det på en eller annen måte hadde en sammenheng ... :)

Vibeke-67 sa for siden:

Jepp, tvi tvi! Man tar ingen ting for gitt når man først har opplevd å plutselig blir syk.

Dolsi sa for siden:

Fortsatt fri for hetetokter her og det er så godt. Fyrer og koser meg om dagen og håper dette fortsetter :)
Skal ha en underlivsoperasjon i januar da og er litt usikker på om jeg må slutte med E-vitaminene før det, må vel ta en telefon for å høre med sykehuset

Tarato sa for siden:

Nå har jeg brukt e-vitaminene noen uker (2-3?) og har ikke svettet, med unntak av en dag og natt. Ble litt skeptisk da, men det ble ikke mer enn det. Er varmere enn vanlig, og kan gå mer lettkledd. Ikke bare enkelt for en som er vant til å bruke jakker/topper for å skjule muffinstopp og "airbag" og må kaste jakka:o Men men, sånn er det nå en gang. Jeg fortsetter med vitaminene og ser hvordan det går! Ha en god førjulstid!

Dietta sa for siden:

Jeg er fortsatt ikke heit og våt etter den forige økningen :D

Ønsker dere alle sammen en God, hete-og svettefri Jul :heia:

Tarato sa for siden:

Så bra Dietta! Selv våknet jeg våt av svette i natt, med våt dyne :_oppgitt:. Jeg skal ta meg en tur på apoteket i dag og se om de har enda en e-vitamin som jeg kan ta i tillegg hvis dette fortsetter. Kan man ta ubegrenset med e-vitaminer?

Dietta sa for siden:

Æsj, det var dumt :mad:
På en av de første sidene i tråden så linker smgj til et par fine artikler angående dose/overdose/bivirkninger. (Sorry, gidder ikke å lete selv akkurat nå).
Det virker i hvert fall som det er helt trygt å ta opp til 1000 mg/døgn, og det virker heller ikke som det er veldig farlig å ta doser over det heller ;)
Jeg tar 350 mg morgen, og 3 stk på 30 mg (=90 mg) på kvelden. Jeg har sakte men sikkert økt på med 30 mg av gangen når jeg merker at det er på retur.
Bare husk at e-vitaminer øker blødningstendensen, så hvis man bruker blodfortynnende medisiner, så er det lurt å ta en blodprøve innimellom for å sjekke nivået. Mulig man må redusere litt på blodfortynnende etter hvert som man øker e-vit.
Personlig så hadde jeg tatt 2 av de du bruker nå hvis du ikke rekker apoteket. Jeg startet jo med 700 mg ved en misforståelse, og jeg hadde glatt tatt det gjennom jula for å unnga å få den ødelagt :ja:
Lykke til :klem:

Lava sa for siden:

Hei!
Har ikke vært på forumet på lenge.. men har nå lest i denne tråden da.
Jeg er ikke plaget med hetetokter, blir likevel lett varm av og til, og kan, om vinduet er lukket og det blir varmere ute, våkne svett.
Og jeg sliter med god nattesøvn.

Me, det jeg lurer på er om dere alle går uten prevensjon? Jeg har hormonspiral, og har etter samtale med legen nylig, bestemt at jeg skal ta den ut om 1,5 år, for å ha litt kontroll på når menapause starter.

Har jo ikke mens på hormonspiralen, men har hatt den såpass lenge at det har kommet litt flekker av og til. Veldig sjeldent. Legen (gynekologen) sa jeg kunne ha hormonspiralen til etter overgangen, uten at det var "farlig"

Men ønsker selv en smule kontroll.

Skal kjøpe E-vit og magnesium når butikkene åpner igjen. :)

Mitt største problem er dårlig nattesøvn, (som vises av klokkeslett på innlegg)
og i ett av de første innleggene i tråden er dette nevnt.

Dolsi sa for siden:

Jeg er nede på 350 mg i døgnet nå og det går helt fint. Ingen antydning til hetetokter verken dag eller natt. :)
Skal ta en pause på et par uker jeg nå da, for jeg skal ha en underlivsoperasjon 10 januar og selv om jeg ikke har fått beskjed om ikke å ta E-vitaminer i forkant, så velger jeg å slutte selv da jeg vet at man kan få økt blødningstendens om man tar E-vitaminer.
Slutter til helgen nå, så får vi se hvordan det går.
Veldig spent da på om hetetoktene kommer tilbake eller ikke :eek:

Tarato sa for siden:

Lykke til med pausen og operasjonen Dolsi!

Lava: jeg steriliserte meg for 20 år siden, og bruker ikke prevensjon....

Når jeg tenker meg om så har jeg "slurvet" litt med vitaminene de siste to ukene, og det kan kanskje være nok til at det blir litt ugreie. En-to kvelder i uka har jeg glemt dem i travelheten, og ikke orket å stå opp for å ta dem når jeg først har lagt meg. Skal passe på dette bedre for å se om det blir endring igjen.

Dolsi sa for siden:

Jeg går også uten prevensjon da jeg steriliserte meg for 18 år siden :)
2 uker til underlivsoperasjonen min nå og fra og med i dag så skal jeg la være å ta E-vitaminer til etter operasjonen.
Veldig spent da om jeg kommer i en hetetoktperiode igjen eller ikke.
Oppdatering kommer :)

Dolsi sa for siden:

24 grader på stua og alle synes det er varmt. Unntatt mor, jeg fryyyyser :D

Dietta sa for siden:

Uten prevensjon jeg også, steriliserte meg for ca 8 år siden.

Ble litt inspirert av Dolsi, og i går tok jeg bare 60 mg på kvelden i stedet for 90 mg. Tenkte å ta 60 og 90 mg annenhver kveld noen dager for å se om jeg merker forskjell. Hvis ikke, går jeg ned til 60 mg og eventuelt enda lavere. Dette er litt inspirert av dette med at man er "heitere" i enkelte perioder enn i andre, og at jeg kanskje man minske dosene i de mindre altive periodene, for så å øke igjen ved behov. Spennende :)

Kanutten sa for siden:

Jeg er konstant varm hele tiden. Svetter ikke, bare varm. Nå har vi fått en ny maskin på jobb som krever en stabil temperatur på ca 20 grader!! Gjett hvem som ble glad da anlegget måtte stilles ned fire grader? :D
De andre fryser og har måttet kle på seg ekstra klær. :p

Dolsi sa for siden:

Høres veldig fornuftig ut. Av erfaring så har jeg topper med hetetokter ca hver 3 mnd og da er det riktig ille. :eek:

Dietta sa for siden:

Jeg har holdt meg til 60 mg på kvelden de dagene siden jeg trappet ned. Tenkte at jeg ville prøve det først.
Aha Dolsi, du peaker ca hver 3. måned. Kanskje det er sånn med meg også. Jeg begynte jo med hetetoktene i august, så måtte jeg jo øke etterhvert. Det kan stemme med sånn ca 3 måneder. Jeg har jo ikke like lang erfaring som deg, siden jeg kom tidlig i gang med e-vitaminene, så jeg kjenner ikke kroppen min like godt som deg i dette her.
Men, denne tråden er jo super da, her finner jeg ut når jeg økte etc. Jeg fortsetter med 60 mg noen dager til, og så går jeg ned til 30 hvis det ikke forverrer seg.
Så får vi se hvordan det går i februar/mars, etter ca 3 nye måneder :D

smgj sa for siden:

Jeg ser at halveringstiden for vitamin e i serum ligger på mellom 12 timer og 3 dager. (Kommer an på typen e-vitamin.) Du kan jo bruke det for å beregne hvor lenge du skal holde på en dose etter endring for å se om det er tilstrekkelig for å holde deg symptomfri.

Dietta sa for siden:

Dette stemmer faktisk ganske bra med det jeg har erfart selv. Når jeg har økt kveldsdosen med 30 mg av gangen, har det gått ca 3 dager før jeg har merket effekten av det :ja:

Dolsi sa for siden:

:( I går var min 3 dag uten E-vitaminer og i går startet jeg på med hetetokter igjen.
Skikkelig nedtur altså, vi hadde middagsgjester i går og jeg satt der og svettet så det rant av meg.
Nå er det bare 21 grader inn her og jeg synes det er varmt :eek:
Enda 11 dager til operasjonen min og med det ingen E-vitaminer :o

smgj sa for siden:

Du trenger neppe mer enn 6-9 dager uten e-vitaminer om du ikke tar veldig store doser... på grunn av at de har kort "best før"-dato i kroppen. Litt seint nå, kanskje men greit å tenke over sånn generet.

Dolsi sa for siden:

Jeg er litt usikker på om jeg i det heletatt må slutte med E-vitaminer før denne operasjonen. Dette er jo en underlivsoperasjon og det står ikke noe i papirene om at man ikke skal ta E-vitaminer før operasjonen.
Nå har jo jeg hatt en del plastikkoperasjoner og da står det alltid i papirene at man skal slutte med E-vitaminer 3 uker før operasjonen.
Denne gangen blir det bare 2 uker før pga jeg ikke orket tanken på å gå med hetetokter i jula.
Får bare holde ut nå.
Får iallefall bevist en gang for alle for meg selv at E-vitaminene har effekt på hetetokter :)

Tarato sa for siden:

Godt nytt år alle sammen; med eller uten hetetokter!

Dietta sa for siden:

Signerer denne jeg :D

Dolsi sa for siden:

Godt nyttår ja. :)
Her er det dessverre masse hetetokter for tiden. Har ligget og svettet store deler av natten og med det hatt en dårlig natt.
Gleder meg til jeg kan begynne med E-vitaminene mine igjen for dette her orker jeg ikke :o

Nannah sa for siden:

Jeg fyller 53 i år, og begynner vel så smått å komme i overgangsalderen. Plages med nattesvette, men ikke særlig med hetetokter enda. Mensen er stabil, ja heller litt oftere enn før faktisk!

Ma var plaget med hetetokter i over 10 år! Hvilken erfaring har dere? Arver man mors symptomer? Eller kan man forvente hva som helst? :)

Dolsi sa for siden:

Det vanlige er visst at man blir som sin mor når det gjelder sånt, så sjansen for at du blir plaget lenge er stor.
Anbefaler deg å ta E-vitaminer om du får hetetokter da, fungerer utmerket så man slipper å plages :)

smgj sa for siden:

Ingen erfaring om arv av hetetokter ennå, men sånn helt generelt bør du vel også se på kvinnene på farssiden. Du har arvet like mange egenskaper fra den siden også. :)

Selv har jeg tilsynelatende arvet mye av fysiologien til moren min, men samtidig så vet vi jo nå at man ikke bare "får" gener, men at deler av genuttrykket slås av/på utifra hva man selv som person går igjennom, så selv om jeg hadde arvet 100% like genetiske muligheter som moren min så vil livsstil og sykdom likevel sørge for at ikke alle de samme genene er "slått på".

Sånn ellers så er iallfall min erfaring at man godt kan skule til opphavet på begge sider for å se hva man kan forvente å møte av problemer og sykdom (og så kan man forsøke å ta valg som unngår å aktivere dette). For min del vil det si at mamma hadde mye mage-tarm-problemer i fm. stoffskiftet, jeg tror jeg har lært såpass mye nå at jeg skal kunne klare å holde det unna lenger. Pappa sin side var plaget med aldersdiabetes. Det er iallfall et klart hint om at lavkarbo og aktivitet bør være ledsagere i livet mitt.

Jeg rodde meg fryktelig langt bort fra overgangsplager nå, men jeg synes genetikk/arv/miljø/epigenetikk er så interessant!

Dolsi sa for siden:

Det sies fra legefronten at man bør se på hvordan det var for mor under svangerskap og fødsler og overgangsalder.
Når min datter fødte sin sønn så var jeg med under fødselen og da spurte jordmor meg en del om mine fødsler for da visste hun hva hun kunne forvente seg av min datters fødsel. Det stemte det hun sa for vi hadde like svangerskap og som meg hadde hun en lett og veldig kjapp fødsel.

Når jeg kom til gynekolog med mine overgangsplager så spurte gynekologen meg om min mors overgangsalder da dette også bruker være likt for mor og datter i følge han.
Kunne ikke svare han på det jeg da min mor fikk underlivskreft i ganske ung alder og måtte fjerne livmora lenge før hun kom i noen overgangsalder.
Mulig at fars gener også spiller inn, men ikke slik som ting går fra mor til datter nei. :)

Nannah sa for siden:

Min framor døde før jeg ble født. Så jeg vet lite om kvinnene på Pa's side av familien. Men jeg er mest lik på han både av utseende og helsemessig.

Det med svangerskap og fødsel stemmer overhode ikke på Ma og meg.

smgj sa for siden:

Sånn rent genetisk arver vi det meste 50/50 fra både fars- og morssiden. Selv om vi er kvinner. Så er det sånn at en del av de genene vi aktiverer/deaktiverer begynner å virke allerede i mors liv... Så på den måten kan man kanskje si at moren påvirker både sønner og døtre noe mer enn faren? Jeg vet ikke.
Men har man arvet mange helse-/fysiske uttrykk fra den ene siden av slekta kan det kanskje være mest å hente i å "se" den veien...

Dolsi sa for siden:

Nå tenker jeg på sånne kvinneting som mens, svangerskap, fødsel og overgangsalder da.
Diabetes og andre sykdommer blir noe helt annet.
Vet jo ikke om det alltid er sånn at man kan forvente seg tilnærmet likt svangerskap og fødsel som sin mor heller, vet bare at jeg ble det fortalt av jordmor og gynekolog. :)

Dolsi sa for siden:

:eek: Som jeg avskyr disse hetetoktene. Sitter her og er helt kaldsvett store deler av dagen og vet at det enda er over en uke til jeg kan begynne med E-vitaminer igjen

TrillTrall sa for siden:

Det håper jeg virkelig ikke for min mor var skikkelig plaget med hetetokter! Ikke at jeg kan erindre at hun noen gang prøvde å gjøre noe med det, men... Hun døde av kreft da hun var 66 år og mente selv at hun kom i overgangsalderen da hun var 48 så hun hadde heftige hetetokter i nesten 20 år i alle fall...

Når det gjelder fødsler så tror jeg kanskje min første fødsel var litt lik hennes første, men nr. 2 hos henne kom adskillig kjappere enn hos meg! Dvs. krapylet mitt kom som skutt ut da pressriene endelig kom i gang (3 pressrier!), men før det brukte hun en evighet på åpningsriene - min mor hadde knapt nok rier overhodet før nr. 2 var ute.

Dolsi sa for siden:

Hetetokter i 20 år :eek: Gud bedre, håper vi slipper det vi som er her da.
Vil si at hetetoktene er med på på å ødelegge mitt sosiale liv da jeg svetter sånn at jeg ikke ønsker å være sammen med folk.
Teller dager til jeg kan begynne på med E-vitaminene mine :o

Pearl sa for siden:

Jeg er ganske forskjellig fra min mor, men lik på farmor når det kommer til overgangsalderen. Det betyr at jeg kom tidlig i overgangsalderen, var ganske mye plaget og det har nå vart i 10 år. Mindre plager nå enn de siste årene. :)

smgj sa for siden:

Ser at Kitt anbefaler seponering av e-vitaminer 2 uker før operasjoner, og jeg regner med hun har stålkontroll på offisiell politikk. :D Og det er definitivt best å være på den sikre siden der om man har tendenser til "tynt blod".

Dolsi sa for siden:

Bedre å slutte i god tid enn litt sent ja. Bare en uke igjen til operasjon og så kan jeg begynne med E-vitaminene mine igjen.
Var hos legen i dag og han sykemeldte meg fram til operasjonen slik at jeg får samlet litt krefter til den.
Blir jo helt utslitt av ikke å få sove pga disse ekle hetetoktene :eek:

Kitt sa for siden:

Du bør nok vente med å ta vit- E til etter at sting/agraffer er tatt, evnt 10 dager. Altså så lenge sår etc skal gro! Inntil da er det jo ikke så lurt å gå med forhøyet blødningstendens!
Spør i hvert fall kirurgen før du reiser hjem fra sykehuset når du kan starte opp igjen!

Dolsi sa for siden:

Det jeg skal ha nå er en underlivsoperasjon. En vaginal operasjon, altså ingen utvendige sår. Tror ikke det er noen sting som skal tas?
Nå har jeg ikke fått noen beskjed om ikke å ta E-vitaminer i forkant av denne operasjonen, men siden jeg alltid får beskjed om ikke å ta E-vitaminer i forkant av plastikkoperasjoner pga faren for økt blødningstendens så tenkte jeg at jeg sikkert ikke bør ta de nå heller.
Kan ikke huske at jeg noen gang har fått beskjed om ikke å ta de et par uker etter operasjoner noen gang?
Ja, skal høre med kirurgen på sykehuset jeg. :)

Kitt sa for siden:

Blir nok ingen sting som skal tas denne gangen, derfor jeg skrev "evnt 10 dager".
Sydd blir du nok, men med tråd som løser seg opp!:)

Dietta sa for siden:

Jeg er ganske så lik min mor når det kommer til svangerskap og overgangsalder.
Fødte tidlig, små barn, tidlig og hard overgangsalder.
Takk og pris for E-vitaminer :heia:

Har nå forøvrig redusert til 1 x 30 mg på kvelden (startet i går). Spennende dette her :smile:

Dolsi sa for siden:

Hold oss oppdatert da. Også er det jo bare å øke igjen om svettetoktene kommer tilbake.
Selv er jeg jo helt uten E-vitaminer nå som det bare er 2 dager til underlivsoperasjonen min og jeg har noen svettetokter ja og det både dag og natt, men heldigvis er det ikke på sitt verste.
Vet jo at svettetokteperioder kommer og går, så satser på at jeg får begynt med E-vitaminer før neste topp kommer :)

Kanutten sa for siden:

Overgangsalder og overgangsalder. Vet ikke hva det er jeg, men jeg har blødd mer eller mindre sammenhengende de siste to månedene. Sambo påstår at det er rustvann siden kobberspiralen skulle ha vært skiftet i fjor sommer. :p

Må vel bestille time å få det sjekket, sukk.

Sothøna sa for siden:

Det er ihvertfall helt sikkert at kobberspiralen gjør det ikke bedre,
jeg ble mye bedre av sånne blødninger etter at den var ute :ja:

Og selve menstruasjonen ble også mindre, så kobberspiral er greit å ha når man trenger den, men den gjør ikke alle problemer mindre, dessverre ;)

Dietta sa for siden:

Det er klart jeg skal holde dere oppdatert ;)
I går kveld glemte jeg faktisk å ta den ene stakkaren jeg skulle ha :eek: Satser på at jeg overlever alikevel :p

Lykke til med operasjonen i morgen Dolsi. Krysser fingrene for at det går både fort og greit så du kan starte med vitaminene igjen så fort som mulig :klem:

Dolsi sa for siden:

Tusen takk Dietta. Gleder meg til å få operasjonen overstått og til å begynne med E-vitaminene mine igjen.
Selv om hetetoktene ikke er på topp, så er det mange nok av dem til at jeg sover dårlig og med det så har jeg hodepine og føler meg sliten. :o

Lava sa for siden:

Tar dere tabletter i følge klokken og mat, eller kun mat?
siste måltid er ikke alltid på samme klokkeslett hos meg..

Jeg tar dem på det jeg mener er siste måltid for dagen. håper ikke det betyr noe
for virkningen---

Dietta sa for siden:

På meg har det ingen betydning i hvert fall. Jeg tar den store når jeg står opp, uten mat. (Ikke si det til langaard, for da får jeg kjeft :eek:). Noen må ta de sammen med mat for ikke å bli kvalm, men jeg har tydeligvis stålmage.
Den på kvelden tar jeg når jeg husker det (i kveld ble det for ca 30 sek siden, da jeg så innlegget ditt). Av og til blir det med middag sånn rundt 18, og andre ganger så sent som nå. Både med og uten mat :D

smgj sa for siden:

Opptaket blir nok jevnt over bedre dersom de tas sammen med et måltid med litt fett. På den måten kan man nok kanskje slippe unna med å ta litt mindre i tabletter.

Ellers er det jo ikke etsende og på den måten viktig å ta med mat. :)

Dolsi sa for siden:

Jeg tar E-vitaminene mine sammen med mat for ikke å bli kvalm.
Tar den store på morgenen sammen med frokost og sprer resten utover dagen. :)

Dolsi sa for siden:

Hadde underlivsoperasjonen min i dag og det siste jeg kjente før jeg sovnet på operasjonsbordet, var en hetetokt som kom :eek:
Hadde også flere hetetokter mens jeg lå på overvåkningen.
Fikk ikke snakket med kirurgen i dag så jeg vet ikke om jeg kan begynne på med E-vitaminene mine med en gang eller ikke, så må må vente.
Kirurgen skal ringe meg i morgen, så da skal jeg huske å spørre.
Hadde fått en liten blødning på operasjonsbordet, så det er sikkert bare bra at jeg sluttet med E-vitaminene selv om jeg ikke fikk noen beskjed om det.
Ellers så fikk jeg gjort en god gjerning i dag da pleieren på overvåkningen også var plaget med hetetokter. Fortalte henne om min gode erfaring med E-vitaminer, så det skulle damen kjøpe seg :)

Fedona sa for siden:

Bra det er overstått Dolsi :) har du kommet deg hjem eller?
Klæm fra Fedona :)

Dolsi sa for siden:

Kommet meg hjem ja, i dag er jo det meste dagkirurgi, så jeg kom hjem i går kveld jeg.
Hadde akkurat kirurgen på tråden og fikk vite eksakt hva som ble gjort.
Blæra ble heist opp, framre skjedevegg ble strammet og en del av livmortappen ble fjernet. Får håpe dette blir bra nå da.
Pokker, nå kom jeg på at jeg jo skulle spørre henne om jeg kan begynne på med E-vitaminene mine,men det glemte jeg jo :(

Dietta sa for siden:

Velkommen hjem Dolsi - godt at det er vel overstått og at du er tilbake hjemme :klem:
Ring damen tilbake og spør - vil jo ikke vente lenger enn nødvendig med oppstarten ;)

Dolsi sa for siden:

Tror jeg bare tar sjansen og starter på med E-vitaminer igjen jeg. Blør jo ikke noe særlig og hva skulle skje liksom :confused:

Tarato sa for siden:

Så godt å høre at du er ferdig med operasjon og at det har gått bra Dollsi. Lykke til videre med rekovalensen og oppstart av vitaminene igjen.

Jeg ser dere dikskuterer når dere tar vitaminene. Jeg bruker å ta dem like før leggetid, og bare til et glass vann. Siden oppstart på jobb etter nyttår har jeg tatt dem i kveldinga, dvs ca 4 t før jeg legger meg. Og da har jeg hatt det rimelig varmt om natta altså. Så nå har jeg en utprøving av om det er bedre å ta de like før leggetid. Men jeg sliter mest om natta, og det spørs om det har betydning? Jeg er som dere skjønner ikke helsepersonell :p

Dolsi sa for siden:

Hvor stor dose tar du da?

Kanutten sa for siden:

Damer får også problemer med øynene i overgangsalderen. De begynner å renne. Selv om de renner skyldes det faktisk at de er for tørre! Slimhinnen på øynene blir dårlig akkurat som slimhinna i glufsa. Så derfor, pøs på med gode dråber. Kan anbefale Hylo Comod på det varmeste.

Tarato sa for siden:

Jeg tar 350 mg hver kveld.

Dolsi sa for siden:

Hurra for E-vitaminene. Færre og færre hetetokter dag for dag her nå. :)

Kanutten sa for siden:

Er det vanlig å blø så himla mye når man kommer i oga? Jeg har blødd mer eller mindre konstant siden først i oktober. Noen ganger er det friskt blod, andre ganger er det gammel og tyntflytende og lukter ikke blod. Som sagt før; sambo påstår at det er rustvann fra kobberhubahubaen.

smgj sa for siden:

Det er iallfall "normalt" med sterkere blødninger med "kobbertilskudd".

Kanutten sa for siden:

Jeg har jo gått med kobberhubahuba i ca 6 år. Det var jo først nå da den "gikk ut på dato" at jeg begynte blø hele tiden. Så er det meg eller hubahubaen? (Hubahuba grunnet Spiralis! :love:)

smgj sa for siden:

Bare en måte å finne ut det på. Du må fjerne kobberspikeren om du skal bli sikker på svaret. Kjedelig.

Kanutten sa for siden:

Og hva slags prevantiver har jeg da, tvert?

smgj sa for siden:

Kondomer ... vanskelig å viste hvor i syklussen du er så med p-piller må du sikkert bruke kondomer de første 14 dagene uansett... Vet ikke hvordan det er med p-sprøyte. Men hør med legen. Kanskje kan du begynne med p-piller/p-sprøyte "i forveien" før utplukk? (Cerazette er østrogenfri og det samme er vel p-sprøyta og dersom kobberet er medvirkende til "rustvannet" så kan det lønne seg å holde seg unna østrogener en stund - legen min regnet kobber som "østrogenfremmende", iallfall)

E-vitaminene kan også ha bidratt siden de kan reduseere koaguleringsevnen...

Pest eller kolera, hversågod.

TrillTrall sa for siden:

Sette inn en ny? Hvis du ikke kan bruke hormonell prevensjon finnes jo kondomer... Kan du bruke hormonell finnes det mange å velge mellom. :)

Kanutten sa for siden:

Kondomer er ikke aktuell og hormoner begynner jo "ikke virke i går".
Hormongreier er dessuten ikke ok.
Da er alternativene: hoppe av i svingen, bj eller avholds. :o

Sothøna sa for siden:

Nei, du har et alternativ til...
han kan ta to små snitt, sim sala bim...problem løst ;)

Kanutten sa for siden:

Det koster jo flesk!!! 5-6000 kr!

Sothøna sa for siden:

Nei nei...ikke hvis det er mannen som tar snitta,
men for oss damer derimot, så er det nok det kanskje, hvis ikke enda mer,
og et mye større inngrep.

Kanutten sa for siden:

Hvor lang tid tar det før at sambo er operativ igjen? Det er det det er snakk om.

Sothøna sa for siden:

Nei, det skal jeg ikke svare deg på,
men en uke kan det nok hende ferien varer :p

Kitt sa for siden:

Jeg taklet ikke kobberspiral så bra, mye vondt og blødninger. Hormonspiralen var for stor, ppiller utelukket pga vekt (og røyking) osv. Fikk Gubbens sterilisering i 40- års presang, siden det var han som ikke ville ha flere barn!:p

Mener det tok 10 dager ca før alt var som før! Var jo litt ømt og vondt de første dagene.
Men det finnes jo mange måter å være operativ på!;) Oppfinnsomhet, kjære!:w00t:

Dietta sa for siden:

:lol:

Skal sende en sms til en kamerat av oss som hoppet i det i fjor og spørre jeg :D

Dolsi sa for siden:

Tror det er ganske vanlig å ha uregelmessige blødninger når man kommer i overgangsalderen jeg.
Hadde veldig uregelmessig mens jeg også. Dvs jeg kunne blø uker i strekk for så å hoppe over en måned.
Fryktelig slitsomt, så jeg fikk fjernet livmorslimhinna for litt over 1 år siden og siden har jeg ikke sett snurten til mensen. Må være det lureste jeg har gjort noen gang.
Sånn ellers så er det også ganske enkelt å sterilisere damer. Ble sterilisert for 18 år siden jeg. Da hadde jeg fått 4 barn og var 29 år.
Orket ikke flere barn og tålter dårlig p-piller, kondom var utelukket da jeg ikke kan fordra det.
Ble sterilisert med dagkirurgi og hadde lite smerter og ingen komplikasjoner i ettertid. :)

Steriliering og prevensjon

Fedona sa for siden:

Jeg har gjort det samme som deg Dolsi. Husker ikke når det var, men sikkert fem år siden. Nå er jeg tilbake til masse blødninger igjen :mad: så det virket ikke på meg... Håper det går bedre med deg :)

Dietta sa for siden:

Da har jeg fått et utfyllende svar :lol:

Det er veldig individuelt, kommer an på hvor vondt han får. Vennen vår var i sving igjen etter en drøy uke. Han hadde mer smerter på den ene siden enn den andre, men kirurgen sa at han var et Easy-case. Noen er det litt mer plundrete på, og da sitter smertene i lenger.

Forøvrig så må man tenke prevasjon også etter et slikt inngrep. Det sitter en den igjen i "røret", og vanligvis tar det 25-30 "runder" (regner med at du forstod den), før alt er ute, så pass på hvis man ikke ønsker å øke antallet ved middagsbordet.
Normalt er man ikke til kontroll etter 6 måneder for å sjekke at det ikke er sædceller igjen. Altså, levere en liten prøve til legen :p

Kanutten sa for siden:

Prevansjonsfri etter maks en uke, hvis sambo får bestemme. :p

Må tenke på dette, takk vennen din for god info! :heia:

Dietta sa for siden:

Da får han "ordne" opp sjæl til alle rundene er over :p
Skal overbringe takk. Skal si han lo godt da jeg spurte. Han anbefalte forøvrig Kongsberg sykehus, hadde kort ventetid. Jeg sa at det nok var litt langt.

Oooops, glemte å overbringe en ting. Hvis han gjør det privat, så koster det ca 4500 - 5000 kroner. Hvis han bestiller gjennom fastlegen så er det bare ca. 1000,-
Kommer an på hvor god tid han har da ;)

Dolsi sa for siden:

Og her går det bedre og bedre dag for dag nå. Nesten ingen hetetokter i dag, så E-vitaminene gjør jobben sin de.
Ikke så lenge jeg får nyte det da for jeg skal ha lårplastikk 5 mars og da vet jeg at jeg må slutte med E-vitaminer 3 uker før :eek:

smgj sa for siden:

Du kan jo lese siste VOF og lese om progesteron, østrogen og overgangsalder. Kan hende du kan prøve progesteron i stedet om de 3-4 ukene blir veldig lange og legen din er med på det.

Dietta sa for siden:

Flott Dolsi, at det begynner å virke igjen :heia:

Jeg kuttet jo ned til 1 x 30 mg på kvelden for en tid tilbake. Det varte bare 3 dager, så kuttet jeg den siste også, slik at jeg nå kun er på 350 mg om morgenen.
Foreløpig funker det helt fint :D

TrillTrall sa for siden:

Om du vurderer sterilisering selv så kan du få det dekket om legen mener du har medisinske grunner til det. Det fikk jeg. :) Har ikke angret ett sekund! Jeg hadde ikke fått klarsignal på at jeg fikk det dekket da jeg ble lagt på operasjonsbordet og husker jeg sa at jeg ikke ville ha noen regning i etterkant! hehe Du er "operativ" etter veldig kort tid i alle fall... Men det er laaang venteliste da, i alle fall var det det her i Trondheim for 10 år siden.

Kanutten sa for siden:

Jeg sjekket kalenderen i dag. Mensen min har vært som ei klokke i de siste 5 årene, men siden 2. oktober i fjor har jeg altså blødd konstant. Jeg bruker mooncup så jeg ser jo at jeg blør mye, hele tiden. Takk og lov for at jeg har høy blodprosent! Til å begynne med var det mest typisk mensblod; tykt, frisk farge og luktet blod. Nå er blodet tynt, mørkt og lukter gammelt blod.

Skal til lege i morgen tidlig. Vil egentlig ikke for jeg har nok å styre med allerede. Sukk...

Dolsi sa for siden:

Fremdeles noen hetetokter her, så jeg har økt til 410 mg nå :eek:
Begynner å bli lei hele overgangsalderen og vel så det. Har slitt med disse hetetoktene i 2 år nå og det tar jo ingen ende :(

Kanutten sa for siden:

Ja takk....... Var hos legen i dag for å finne ut av denne blødninga mi. Hun mente at det skyldtes kobberspiralen, noe jeg også tror. Sååå jeg fikk resept på p-piller som jeg skal gå på før hun fjerner spiralen. Jeg er bra snill mot sambo som fikser det slik at jeg er ulesikker slik at han slipper opphold i syslene våre. :ja:

Men så leser jeg jo, om den pillerten jeg har fått; Yasmin, den er jo skummel! :eek: Jeg går på blodfortynnende og skal begynne på en p-pille som gir ganske så økt sjanse for blodpropp? Aldri i verden! Da blør jeg heller, eller hva mener dere?

Dietta sa for siden:

Jeg hadde helt klart holdt meg unna, men så har jeg Leiden-mutasjon også da. Fikk blodpropp som 19 åring pga p-piller så jeg er nok ikke helt objektiv i mitt syn nei :o

smgj sa for siden:

Hør med legen din om cerazette i stedet.
www.lommelegen.no/artikkel/p-piller-og-blodpropp

Dolsi sa for siden:

Tror jeg ville stått over jeg også. Det er vel ikke så lurt at godt voksne damer går på p-piller heller.

wenche@@ sa for siden:

Jeg har veldig lite peiling på blod fortynnende og p- piller og sånt, men min søster har aldri kunnet bruke slike ting pga. fare for blodpropp. Legen hennes skrev ut hormon plaster. Hadde dette vært noe å spørre legen om ?

Selv har jeg gått på hormoner siden 2008, er kvitt alle overgangs plager, lever kun en gang og da skal jeg ha det bra er mitt motto.. Så natte svette og pms er en saga blott...

smgj sa for siden:

Hormonplaster er vel ingen prevensjon? Eller? Dersom det er det så er det et spørsmål om det inneholder østrogen eller kun gestagen. Såvidt jeg har fått med meg så er den økte faren for blodpropp (og leverflekker) først og fremst forbundet med østrogen, så prevensjon som kun inneholder gestagen (= kunstig, ikke bioidentisk progesteron) er bedre da. Dette gjelder hormonspiralen og cerazette iallfall. Muligens også andre minipiller.
www.fastlegen.no/livets-faser-og-situasjoner/livets-situasjoner/familieplanlegging/utfordringer/Prevensjon+%E2%80%93+p-pillen.299.cms

Kanutten:
Det er vel ikke så lenge dere trenger tilleggsprevensjon? I så fall så kan dere jo vurdere kondom også. Ikke så gøy, men uten andre bivirkninger... ;)

TrillTrall sa for siden:

Jo, begge mine søstre har brukt det som prevensjon i alle fall.

smgj sa for siden:

Da får vi håpe at de vet hva de snakker om. ;)

Vel ... da er det igjen østrogenet, som har mest å si for eventuelle blodpropper etter det jeg har funnet.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.