< Tilbake til oversikten

Uææ! Hetetokter og overgangsalder

senka sa for siden:

Han Dr.Andrew Weil som skrev boka"8 uker til bedre helse" anbefaler for kvinner som er over 40 år dose på 600mg,naturlig E vitamin som heter Ido-E,og kjøpes på apoteket.Har brukt den for lenge siden,men til slutt var den for dyr for meg.:(

Dolsi sa for siden:

Pokker altså. Her har jeg skrytt av at E-vitaminene har fjernet svettetoktene mine også har jeg hatt noen av dem i dag :(
Ikke sånn veldig plaget, men har hatt noen svake hetetokter og det har jeg ikke hatt på lenge nå.
Har øket på dosen min i dag så får jeg se om det hjelper. Tør ikke øke for mye uten forhøre meg på apotek, men har doblet dosen foreløpig.
Ser ikke fram til en ny hetetoktperiode altså, blir kvalm bare jeg tenker på det :eek:

smgj sa for siden:

Hmm.. men kalsium altså? Regner man med opptaksproblemer av kalsium etter vektoperasjon også? nysgjerrig

Dolsi sa for siden:

Jada, alle vektopererte må ta Calsium resten av livet. 2 stk per dag.
I tillegg har jeg fått beskjed om å ta: 1 omega3, og en multivitamin daglig.
Jeg må også få satt B12 sprøyte hver 3 mnd resten av livet og jern hver vinter

Dolsi sa for siden:

Doblet E-vitamindosen min i går, ingen hetetokter i dag. Håp om at dette fungerer likevel :)

Dietta sa for siden:

Så flott :heia::heia:
Foreløpig ingen effekt her - men har jo bare holdt på siden mandag kveld. Lever fortsatt i håpet :o

langaard sa for siden:

Angående overgangsalder, det er egga som går ut på dato, ikke høna:p

Chamomilla sa for siden:

You made my day!!! :lol:

Dietta sa for siden:

Helt klart :lol:
Høna er som god vin - blir bare bedre med årene ;)

langaard sa for siden:

Årgangshøne:ja::stortsmil

Kanutten sa for siden:

Gjelder det bevere også? :spent:

langaard sa for siden:

:ja::lol:

Dietta sa for siden:

Åff kårse :heia:

Dolsi sa for siden:

Kremt, den blir litt tørrere da. Følger med overgangsalderen det også har jeg erfart. Finnes heldigvis hjelpemidler da så da får bare eggene gå ut på dato :)

Dolsi sa for siden:

Hvor stor dose tar du ?

Dietta sa for siden:

Jeg tar jo voldsomt mye i forhold til deg :o
Kapslene er på 350 mg, og jeg tar en morgen og en kveld.

Kanutten sa for siden:

Bevere blir aldri tørre. :p

Dietta sa for siden:

Nei - de bare plasker rundt i sin egen sjø ;)

Kanutten sa for siden:

:ja: Det er all pelsen som holden den fuktig og våt.

Dietta sa for siden:

Jepp - I know :p

Kanutten sa for siden:

Apropos e-vit så sa helsekostdama at jeg ikke burde knaske mer en 50 mg om dag siden e-vit er blodfortynnende og jeg allerede går på albyl-e.

Så da lurer jeg på; HVORDAN blodfortynnende er e-vit? Er det ala albyl-e eller ala maravan? De funker jo på to forskjellige måter.

Kanutten sa for siden:

Apropos e-vit så sa helsekostdama at jeg ikke burde knaske mer en 50 mg om dag siden e-vit er blodfortynnende og jeg allerede går på albyl-e.

Så da lurer jeg på; HVORDAN blodfortynnende er e-vit? Er det ala albyl-e eller ala marevan? De funker jo på to forskjellige måter.

smgj sa for siden:

Marevan - hemmer vitamin K
Albyl-e - ??? en cox inhibitor, dvs at den gjør noe med et ensym i kroppen iallfall...Beskrives som blodplatehemmende.

Når det gjelder vitamin e finner jeg ingenting om hvordan den virker blodfortynnende foreløpig, men jeg finner det heller IKKE som kontradiksjon til albyl-e i legemiddelkatalogen... (kun mot marevan).

Fant dog denne, som antakelig betyr at du bør være obs om du muligens må ned i dose etter en stund på vitamin e...?
www.vitamindoktor.com/debat262/

Edit:
www.helium.com/items/1148160-how-is-vitamin-e-natural-blood-thinner-natural-blood-thinners-thin-blood-blood
Antyder at vitamin E påvirker "klisterbarheten" til blodplatene... Etter detsom står vil du ta vitamin E i doser som kan gi blodfortynnende virkning dersom du skal oppi de dosene som anbefales mot hetetokter.
Hadde jeg trodd at legen kan noe vesentlig om vitamin E i dette forholdet hadde jeg anbefalt deg å diskutere dette med ham... Eller iallfall få kontrollert deg rimelig hyppig under opptrappingen sånn at du kan justere albys-e dosen ned om nødvendig.

Dolsi sa for siden:

Ja, det var du det ja. Ingen virkning enda altså?
Spurte på apoteket i dag ang det med styrken på E-vitaminer. De hadde både 30 mg som jeg bruker og 350 mg som du bruker. Men dama på apoteket kunne ikke råde meg til verken det ene eller det andre. Måtte snakke med legen, sa hun.
Har prøvd å ta opp dette med E-vitaminer med han før jeg, men han har ikke store troen på at det virker så han mener det er bortkastet.
Vel, jeg tror hva jeg vil om det til det motsatte er bevist, så jeg fortsetter med E-vitaminene mine.
Har hatt et par svake hetetokter i dag, men det er jo ingenting i forskjell til hva jeg bruker å ha når det er som verst :)

Dolsi sa for siden:

Stemmer nok det, for jeg har alltid fått beskjed om ikke å ta E-vitaminer før mine plastikkoperasjoner. :)

Dietta sa for siden:

Tusen takk for tips - dette var spennende :blomster:
Vi bruker dun-dyner her i huset, sommerdundyne og tykk vinterdundyne. Foreløpig er jeg så heldig at jeg ikke svetter som en gris, men blir fuktig i hodet, og mer klam på kroppen uten at svetten renner. Men siden jeg er ull-fan, skal jeg jammen meg sjekke ut dette :)

Chamomilla sa for siden:

Jeg synes jeg merker positiv effekt på mine doser med E bare etter en dag eller to. Særlig nattesøvnen blir veldig mye bedre om jeg er "flink" og tar pillene mine. Men jeg tar også veldig mange flere vitaminer i tillegg når jeg først tar.... har nevnt det før på forumet - jeg tar et arsenal basert på resultater fra håranalyse. Dermed fant jeg i samme slengen ut at jeg skal ikke ta kalsium-magnesium-tilskudd sånn for eksempel. Jeg skal ha kun magnesium... jeg har skapet fullt av kalsiummagnesium.... sånn blir det når man tar det man tror man trenger uten å ha sjekket det ut skikkelig. Jeg har brukt mye penger på vitaminer. Nå føler jeg at det jeg gjør blir mer målrettet, men jeg sliter med å komme opp i så store doser som anbefalt. I beste fall tar jeg en av tre runder med vitaminer og mineraler i løpet av en dag. Da tar det gjerne lengre tid før en kommer i "mål".

Dolsi sa for siden:

Blir bare mer og mer sikker på effekten av E-vitaminer jeg.
Tok jo bare 60 mg daglig lenge og når jeg nå fikk noen få svake hetetokter så doblet jeg dosen min og borte ble hetetoktene igjen.
Ligger mellom 90 og 120 mg jeg nå da og skal prøve det en stund for å se om det holder. :)

smgj sa for siden:

Jeg har heller ikke merkbart behov for kalsium ut over den osten og de melkeproduktene jeg får i meg. (Asiatene har ikke mer beinbrudd enn oss.!!! ) Da jeg trodde jeg måtte skyve på med kalk endte jeg opp med diffuse kjevespenninger som jeg ikke visste om de var kronisk hodepine, øreverk eller tannpine. Da jeg skjønte sammenhengen (kalsium er en magnesium-antagonist så å kutte magnesium og starte kalk var dobbelt feil for min del) og stoppet kalsium og startet med magnesium (igjen) tok det 3 dager så var hodepinen borte som dugg for solen...

For min del håper jeg å kunne redusere på "batteriet" med sånne produkter etter hvert nå som mage og opptak har blitt betraktelig bedre.

Dietta sa for siden:

Da er det på tide med en oppdatering:

Etter en uke med 700 mg e-vit pr dag, er konklusjonen at dette muligens hjelper :)
De 3 siste dagene har hetetoktene vært færre, og de er heller ikke så kraftige. I natt hadde jeg 6 timer sammenhengende søvn, det kom ikke noe før rett før klokka ringte.
Tanken er å fortsette med samme dose en stund til, så jeg er sikker på at dette ikke har vært naturlige variasjoner, men en mer konstant nedgang. Deretter tenkte jeg å seponere 1 kapsel, for å se om jeg har samme gode effekt av halv dose.

Dolsi sa for siden:

Høres flott ut dette.
Hadde noen få hetetokter et par dager på rad her jeg, så jeg økte dosen min fra 60 mg til 90 mg daglig og nå er hetetoktenen helt borte igjen :)

Dietta sa for siden:

Det er flott Dolsi :)
I dah har jeg bare hatt noen få, og de har ikke vært særlig "hete" i det hele tatt. Bare sånn at jeg blir skikkelig heit i kinnene, men det utvikler seg liksom ikke noe videre.
Kanskje jeg kan fortsette å føne håret likevel...... ;)

Kanutten sa for siden:

Hva er det i e-viten som funker da? Kanskje det er den blodfortynnede delen siden jeg går på blodfortynnende, men ikke plages så veldig?

Dietta sa for siden:

Jeg aner ikke hva som virker jeg :o
Jeg begynte jo etter råd fra Dolsi - så jeg bare trykker de i meg og er strålende fornøyd :D

Dolsi sa for siden:

Har ikke peiling jeg. Fikk rådet om E-vitaminer av ei jeg kjenner som også plagdes med hetetokter.
Men jeg har også lest i Allers at E-vitaminer skal kunne hjelpe mot hetetokter i overgangsalderen. :)

Chamomilla sa for siden:

Nå har jeg vært "flink" og tatt vitamineralarsenalet mitt i noen dager - inkludert vitamin E. Bank i bordet - jeg har nesten glemt at termostaten har vært på bærtur i det siste! :D

Chamomilla sa for siden:

Så bra at hodepine og kjevespenninger ble borte! Jeg har hatt kjevespenninger i det siste- uten at jeg tar kalk - så det er kanskje ikke forklaringen for min del. Veldig av og på heldigvis. Samme med hodepine. Her hjelper det også å gjøre en del øvelser (qi-gong).
Ja til å redusere "batteriet" av tilskudd på sikt altså! Jeg ser ikke for meg å spise haugevis av piller hver dag flere ganger daglig på lang sikt. Da heller sette meg mer inn i supermatverdenen og få det jeg trenger derfra.

smgj sa for siden:

PS - om man mistenker opptaksproblemer så finnes det tabletter med magesyre og ensymer som hjelper fordøyelsen. De hjalp magen min i riktig retning og nå klarer den seg stort sett selv. stolt :D

Chamomilla sa for siden:

Magesyretabletter - gulp... :o

Ensymer er en del av "arsenalet" mitt allerede. Melkesyrebakterer har jeg ellers tatt mer eller mindre jevnlig i en del år. Minner meg på at jeg ikke har tatt vitaminene mine i dag.. vurderer å gjøre det - NUH! Men da må jeg spise litt også, ellers blir jeg uvel.. og igrunn så er jeg sulten så det kan jo passe med noe nattmat selv om det ikke er noe jeg inntar til daglig.:rolleyes:

smgj sa for siden:

Mjo... de jeg brukte er et kombipreparat uten så mye HCl. (Forøvrig utvunnet fra rødbeter, så det er ikke så veldig skummelt. ;)
www.bigvits.co.uk/product.asp?pid=52&cid=19&tid=&bid=

Men for meg fungerte de bedre enn ensymer alene. (Ble anbefalt merket "super enzymes" fra legen, men fikk bedre virkning av de fra Now - gjorde heller ikke noe at de var MYE billigere. ) Jeg tok dem bare til middags (altså med tyngre måltider). Hadde ikke merkbart behov for dem ellers.

Chamomilla sa for siden:

Jeg tror de ingrediensen er med på lista mi.. :D :o Så da tar jeg altså DET også ;) Gud veit hva det IKKE er på den lista...:rolleyes:

Dietta sa for siden:

Da er jeg klar for å redusere dosen med e-vit. Har bare hatt antydning til en lett tokt pr dag de siste dagene.
Tok 1 kapsel i morges, men ingen i kveld. Blir spennende å se om det tiltar igjen med halv dose.
Kryss fingrene folkens :D

Chamomilla sa for siden:

Jepp jeg skal krysse fingre. Varmebølgene mine har vært omtrent fraværende de siste dagene og jeg har inntatt vitaminene mine omtrent daglig. Savnes ikke. Savner igrunn ikke tante heller. Hun har ikke vært på besøk på ca tre mnd tror jeg. Er det så lenge tro? Jeg har ikke telt etter på en stund.

Dietta sa for siden:

Litt tidlig å si noe enda, men jeg har ikke hatt noe i natt. Blir spennende å se utover dagen, for Dolsi merket jo bedring allerede dagen etter at hun øket dosen. Jeg har ikke hatt besøk siden første uka i juli - og enig med deg: Savner det ikke i det hele tatt ;)

Dolsi sa for siden:

Spennende. Håper at du ikke får tilbake svettetoktene dine da.
Selv tør jeg ikke sløyfe en eneste E-vitamin i skrekk for å få tilbake svettetoktene.
Har vært nærmest fri for dem siden tidlig i juni nå og det kan jeg nok takke E-vitaminene for :)

Dolsi sa for siden:

Tanta savnes ikke nei, har ikke sett snurten av henne siden november i fjor og jeg håper jeg slipper å møte henne igjen :p

Dietta sa for siden:

Ja den tanta kan vi godt unnvære :p

Sothøna sa for siden:

Hei :)

Her må jeg ærlig innrømme at jeg har fulgt godt med ;)

og E-vitaminer ble innkjøpt i går, og den først tatt i dag :ja:

Jeg har vel ikke egentlig begynt med hetetokter enda,
men har alltid hatt et veldig forstyrret hormonkjør,
men som ble meget bedre av LK, men aldri helt på rett kjøl:o
tante som dere kaller det, i tide og utide
og pms ut av det blå hele tiden, så tenkte kanskje dette kunne være med
og stabilisere ei meget ustabil kjærring :p

Skal ihvertfall bli spennende å prøve:ja:

Har dere opplevd andre "bivirkninger" enn at hetetoktene blir mindre??

Dietta sa for siden:

Hvis tanta kommer og går som hun selv vil, så kan det jo hende du har startet da :o Jeg var uregelmessig i et år før hetetoktene kom nå i august.

Har ikke merket noen andre bivirkninger (foreløpig) enn at hetetoktene er mer eller mindre helt borte :heia:
Siden du har fult med tråden, vet du sikkert at jeg (egentlig ved en misforståelse) startet med 700 mg, som nok er en megadose. Det ligger godt under det som er ansett (av noen, ikke alle) farlig nivå, men langt over det som i Norge er anbefalt dose. Derfor prøver jeg å redusere for å se om jeg har like god effekt av 350 mg.
Så langt ingen hetetokter :D, men får vel gi det noen dager før jeg er sikker på at det ikke kommer tilbake.

Sothøna sa for siden:

Ja, det kan godt være at overgangen har begynt,
jeg er jo snart 46, men den tanta som hopper av og på,
har gjort det siden jeg var 25, så det er nok ikke den som skyldes det nei.

Legen forsto faktisk ikke hvordan jeg hadde blitt gravid med nr 2,
og da nr 3 kom, ja da tror jeg de ga opp å fundere på hva som var årsaken til mine løpske hormoner, de har faktisk aldri funnet ut av grunnen.

Men jeg var hos en biopat for mange år siden,
som mente at jeg hadde alt for mye østrogen i kroppen,
og det kan stemme, for har aldri tålt noen ting som har med hormon
i p.piller osv. da blir jeg mannevond :p og holdt på å gå heden
pga ei tante som slett ikke ville stoppe, det holdt faktisk på å gå helt ille det.
Fikk beskjed om å komme på sykehuset tvert, og da var det lille julaften,
og når jeg mente det ble stress, fikk jeg beskjed om at det var enten lille julaften eller julaften, så da ble jo det først alternativet best lell, det ble jul det året også ;)

Men dette er mange år siden det nå da,
sluttet med alt som har med hormoner å gjøre,
soya tåler jeg ikke.
Så nå er jeg mye mer stabil enn før, men tenkte E-vit kunne være en ufarlig ting å prøve seg litt frem med.

Dietta sa for siden:

Ja, jeg hadde helt klart gitt e-vitaminer en sjanse. Det skader i hvert fall ikke å prøve, og det blir garantert ikke noe værre :)

senka sa for siden:

Nei da,det blir ikke verre,og du blir yngre utseendemessig,og bedre immunforsvar,men husk å ta med maten;)Lykke til:):)

Sothøna sa for siden:

Da er det bare å kaste seg på og prøve,
blir man yngre av det som en "bivirkning" ja da fortsetter jeg ihvertfall :p

langaard sa for siden:

Eeeeeeeevitamin kom til meg:spent:

Dietta sa for siden:

Løp og kjøp :p Her går vi for evig ungdom ;)

smgj sa for siden:

Vel... ingen vitamin virker i et vakum da. (Med det mener jeg at det er balansen som passer nettopp deg som er viktig.)

/tante Sofie ;)

Chamomilla sa for siden:

Signerer den, tante Sofie! :p

Sothøna sa for siden:

Enig her jeg også,
og ikke minst, hvilke man kan ta sammen,
for det har jo også litt å si,
hva som virker best sammen med hva.

Dolsi sa for siden:

For min del så må jeg alltid ta E-vitaminene mine sammen med mat, ellers så blir jeg fryktelig kvalm

Sothøna sa for siden:

Takk for tips,
og jeg tar som regel det meste av mine vitaminer til maten,
men takk for at du delte erfaring :ja:

Dietta sa for siden:

Da er det på tide med en oppdatering igjen:

Jeg reduserte fra 700 mg til 350 mg for 6 dager siden. Et par kvelder har jeg merket at jeg blir litt varm, men ikke hetetokter slik det var før e-vit.
Konklusjonen er at foreløpig så virker det som halv dose gjør susen. Hvis jeg merker noe særlig mer til disse små, skal jeg finne de som bare er på 60 mg, og ta en slik i tillegg til den ene på 350 mg som jeg bruker nå.

So far so good :heia:

smgj sa for siden:

Så bra! :)

Dietta sa for siden:

Jepp - gjett om denne damen er glad :D

Bønna200 sa for siden:

Hmmm... Kanskje jeg skulle begynne med e-vit også? Før siste tantebesøk var jeg våtere etter dusjen enn når jeg sto i den... Å tørke seg tar jo nesten resten av livet. :eek:

Dietta sa for siden:

Hvorfor ikke Bønna, det må absolutt være verdt et forsøk :)

Dolsi sa for siden:

Det skader jo ikke på noen måte å prøve med E-vitaminer.
Jeg har iallefall fått et nytt liv etter at jeg begynte med dem.
Går litt varm innimellom jeg også, og trenger ikke akkurat å kle meg så godt på jobb ,men de ekle svettetoktene der jeg ble søkkvåt, de glimrer heldigvis med sitt fravær :D

Dolsi sa for siden:

Nå pøser jeg på med E-vitaminer her. Er tydeligvis inne i en periode der svettetoktene er på topp.
Har sånn 3 månedersintervaller jeg der jeg har mye svettetokter og med det store søvnvansker.
Har jo tatt E-vitaminer siden tidlig i juni nå og vært ganske så bra til nå, men nå er det en del svettetokter her ja.
Ikke så ille som det var på det verste, men ille nok.
Er nå oppe i 150 mg, men spørs om jeg må kjøpe meg de med 350 mg for at det skal være nok :confused:

Dietta sa for siden:

Ja kanskje du må på shopping du også Dolsi ;)

Jeg reduserte jo fra 700 mg til 350 mg den 12 september (tror jeg det var). Gikk bra lenge, men så kom det litt tilbake på kveldene. Etter noen dager med det, besluttet jeg å øke litt igjen.
Mandag denne uke startet jeg med 350 mg til frokost, og 30 mg til kvelden. Merket ikke noe de første dagene, men i går var det ingenting.
Lurer på om det holder seg like bra, eller om dette er naturlige variasjoner.
Håper det fortsetter like bra med et tillegg på "bare" 30 mg :)

Dolsi sa for siden:

Ja, jeg må nok kjøpe den som er på 350 mg og se om jeg får dette til å funke enda bedre :)

smgj sa for siden:

henger her og synes dette er veldig interessant

Dietta sa for siden:

Ja, det er ganske spennende det her. Skikkelig finjustering :D
Vi holder deg oppdatert vi vet du ;)

Dolsi sa for siden:

:mad: hetetokter er dritt altså.
Jeg er pedagog og hadde foreldremøte i barnehagen i går.
Jeg har jo en del svettetokter igjen nå selv om det ikke er så ille som det var før jeg begynte med E-vitaminer.
I løpet av møtet i går som varte i ca 1,5 time, så hadde jeg 3 kraftige svettetokter der jeg ble søkksvett i ansiktet og våt på ryggen.
Lite morsomt altså å sitte der og svette som en gris :o
Skal stikke innom apoteket i dag og kjøpe de med 350 mg og håper at jeg får tatt knekken på dette helt

Dietta sa for siden:

Gjør det Dolsi - har stor tro på at det blir bedre for deg da :)
Jeg hadde kun 2 små/korte i går kveld, ikke engang så ille at jeg lettet på pleddet jeg hadde over meg. Venter til over helgen med å vurdere om jeg skal øke med ytterligere 30 mg.

Dolsi sa for siden:

Har nå tatt min første kapsel med 350 mg E-vitamin, så nå får jeg håpe jeg får tatt knekken på svettetoktene.
Snakket litt med legen min om vitaminene når jeg var hos han i dag, men han ville ikke råde meg til verken det ene eller det andre når det gjelder disse vitaminene.
Tok nå sjansen på å prøve jeg, kan ikke skade liksom :)

Dietta sa for siden:

Helt enig Dolsi, kan ikke skade. Jeg leste alle linkene som smgj la ut tidlig i tråden, og 350 mg er jo laaangt under det som av noen få er ment å være farlig nivå (1000 mg).
Blir spennede å se hva som skjer med deg nå :)

smgj sa for siden:

Vel, jeg synes det nok er greit å lese om symptomene på overdosering av e-vitamin også, sånn at dersom man merker noe så kan man - om det passer - kjapt redusere igjen. :)

www.mayoclinic.com/health/vitamin-e/NS_patient-vitamine/DSECTION=safety
www.antioxidantsdetective.com/vitamin-e-toxicity.html

Og så tror jeg det er fornuftig å finne minste "effektive dose". Selv om en frisk kropp nok kvitter seg med overskuddet er det både unødvendig og dyrt å spise vitaminer bare for så å skylle dem ut. :)

Dietta sa for siden:

Helt enig smgj, jeg har pløyd meg gjennom bivirkningene ved overdosering også. Dette er også grunnen til at jeg bare øker med 30 mg nå, og eventuet nye 30 mg hvis det skulle være behov.
Jeg startet jo med 700 mg ved en misforståelse, og nå er jeg ute etter minste effektive dose.
Noen små hetetokter overlever jeg, men slik det var før e-vitamin var helt grusomt :eek:

Dolsi sa for siden:

Dette er nesten litt "skulmmelt" for etter at jeg tok kapselen med 350 mg E-vitamin i 10 tia i dag, så har jeg ikke hatt en eneste svettetokt og det etter at jeg de siste dagene og nettene har hatt ganske mange av dem.
Veldig spennende å se om dette er tilfeldig eller om det faktisk var en stor økning av mengde som skulle til :)

Dietta sa for siden:

:heia::heia: Vi krysser fingrene :D

Chamomilla sa for siden:

Jeg følger også med her.
Har ikke hatt noen varmebølger å snakke om siden en periode jeg hadde for noen måneder siden. Jeg tar ikke så store doser heller, men håper arsenalet med forskjellige vitaminer og mineraler som jeg tar virker i synergi med hverandre slik at det ikke er nødvendig med så store doser av enkeltvitaminer. Ikke tar jeg de så ofte som jeg "skulle" heller.
Men er obs på at dette kan komme i perioder og at jeg kanskje bare har vært inne i en "god" periode. :eek: Løper og svelger ned noen vitaminer jeg.. :p

Dolsi sa for siden:

Ja, det er helt klart at svettetoktene er på topp i perioder.
Hos meg er det skikkelig ille hver 3 mnd og slik har det nå vært i snart 2 år.
Jeg er nå egentlig inne i en periode der jeg har mange og sterke svettetoker, og det er derfor jeg har økt dosen min betraktelig. ;)

Chamomilla sa for siden:

Du har min fulle sympati, Dolsi. Er i startgropa selv. Mye nytt å lære om denne fasen for kvinnekroppen. :o :p

Dolsi sa for siden:

Overgangsalder med svettetokter er noe skikkelig dritt.
Blir nesten deppa av det når det er som verst.
Man føler seg så skitten når man svetter så man blir våt døgnet gjennom.
Håret blir fort fett og sminke kan man bare glemme liksom :o

Dolsi sa for siden:

Nå er jeg helt overbevist om at en større dose E-vitaminer hjelper mot hetetokter.
Går nå på 400-500 mg i døgnet og hetetoktene er redusert til et minumum på bare noen dager.
Tar en 350 mg kapsel på morgenen og noen 30 mg utover dagen og med det så funker dette bra. :)

Dietta sa for siden:

Så godt at det hjalp med større dose Dolsi :heia:
Nå har jeg gått en uke på 350 mg morgen + 30 mg kvel. Har fortsatt litt tendenser (ikke veldig hardt og ikke veldig mye), så jeg kommer til å øke med 30 mg i kveld. Da er jeg oppe i 410 mg totalt.
Krysser fingrene og håper det blir helt borte da :D

Dolsi sa for siden:

Ligger omtrent på det samme vi nå og med det så har jeg nesten ingen hetetokter lengre. :)

Dietta sa for siden:

Da er det på tide med oppdatering fra meg også :)

Den 8 oktober økte jeg med ytterligere 30 mg på kvelden, og etter noen dager så vips var alt borte igjen.
Så, men 350 mg på morgenen og 60 mg på kvelden er jeg helt symptomfri.

Hurra for oss Dolsi :heia::heia::heia:

Vibeke-67 sa for siden:

Så bra at det funker da! Jeg lurer på om dere i forbindelse med hetetokter også har frostrier? Altså at temperaturene svinger noe veldig?

Dietta sa for siden:

Jeg har ikke vært plaget av det :)
(Holdt lenge med hetetoktene synes jeg ;))

Vibeke-67 sa for siden:

Hehe, ja det er ikke noe sælig! Men jeg tror i grunnen dette er noe annet enn overgangsalderen, stoffskiftet eller noe. Vi får se. Men skal uansett sjekke ut dette med E-vitamin!

Dolsi sa for siden:

Ja, hurra for oss og E-vitaminene.
Jeg var på jobbtur til Køben fra torsdag til lørdag og jeg hadde faktisk ikke en eneste hetetokt mens jeg var der. :D

Dolsi sa for siden:

Plages ikke med frostrier nei. Spørs om det heller er stoffskiftet ditt som er på bærtur.
Har selv lavt stoffskifte og før jeg kom i overgangsalderen så kunne jeg ha frostrier, men nå er jeg generelt varm og fryser sjeldent. :)

Fedona sa for siden:

Hei Dietta :)

Da har jeg lest meg gjennom denne tråden din :p så jeg må nok gi meg med i denne klubben for hete og våte kvinner jeg også :eek: jeg har hatt nattesvette lenge, men det kan ha med andre ting å gjøre. Men skal gå til innkjøp av e - vitaminer ser jeg. E det sånn at det er best å starte med en tablett i starten og så heller øke på etterhvert om det trengs?

Hadde jo ikke tenkt på dette med overgangsalderen før jeg nå i det siste har gått lengre og lengre mellom tanteukene, for det har alltid vært regelmessig i alle år. Så jeg begynte jo å fundere på hvorfor.

Skal til legen på onsdag og da skal jeg ta opp dette med henne og ta de prøver som trengs for finne ut om det er overgangsalderen... Men vil det vises på en blodprøve så tidlig i fasen? Noen av dere som har testet dere? Er det noe spesielt jeg må be legen om hvis dette er overgangsalderen? Mange spørsmål i hodet mitt i dag :p

Eller en veldig informativ og morsom tråd :D he, he, he

Dolsi sa for siden:

Mengde E-vit og prøver

Om du har kommet i overgangsalderen så holder det nok ikke med en normal dose E-vitaminer. Prøv deg fram med 2-3 30mg kapsler daglig til å begynne med, og så kan du øke dersom du ikke oppnår den effekten du er ute etter.
Selv startet jeg med 90 mg og det hjalp litt, men ikke nok så jeg har økt dosen betraktelig.
Tar nå en 350 mg kapsel på morgenen og tre 30 mg kapsler utover dagen og kvelden. Denne dosen fungerer veldig bra på meg.

Det er ikke alltid det vises på prøver om man er i overgangsalder eller ikke. I følge gynekologen min må prøven tas på en spesiell måte og på en spesiell dag i forhold til syklus, så ikke så lett å få det til å klaffe.
Selv har jeg ikke tatt prøve da både legen min og gynekologen sier det er helt sikkert at jeg faktisk er i overgangsalder :)

Dietta sa for siden:

Hei Fedona - og velkommen hit :D
Det er jo egentlig ikke en tråd vi setter pris på å være i, men sånn er nå livet ;)
Jeg har ikke testet meg hos lege. Moren min og hennes søster var begge tidlig ute, så da tanta ble uregelmessig for et år siden så forstod jeg hva som var på gang. Det gikk dog ytterligere et år før jeg fikk hetetokter, det skjedde nå i august.
Etter råd fra Dolsi, startet jeg med e-vit. Ved en misforståelse tok jeg 2 x 350 mg til å begynne med. Halverte deretter, men måtte øke først med en på 30 mg, og så ytterligere en til.
På denne dosen har jeg ikke hetetokter pr. i dag. 350 mg på morgen og 60 mg på kveld.
Hvor mye du skal starte med, er jeg litt usikker på. Dolsi startet jo med en veldig liten dose, noe som holdt for henne en god periode. Så har hun måttet øke på, og nå ligger vi på mer eller mindre det samme.
Synes du skal gjøre som Dolsi foreslår jeg, ta 30 mg morgen og 30 mg kveld. Gi det i hvert fall en uke før du trapper opp, det tar litt tid før effekten kicker inn.
Dette fikser du Fedona - jeg har stor tro på at det virker på deg også :)
Lykke til, og ikke glem å stikke inn her å hold oss oppdatert :klem:

Fedona sa for siden:

Takk for svar begge to :) skal abonnere på denne tråden og så skal jeg holde dere oppdatert. Veldig fint å ha en sånn tråd så en kan snakke med andre om dette og i tillegg en veldig god tråd med gode mennesker :)

Takk for velkomsten! :D

Poppy sa for siden:

Jeg er godt i gang med overgangsalderen og har i perioder vært veldig plaget av hetetokter. Soyapiller holdt det i sjakk, slik at det var levelig. Brukte også en krem som jeg ikke helt husker hva het. Nå har jeg heldigvis færre og mildere hetetokter så nå bruker jeg ikke piller i det hele tatt.

Det er bare helt grusomt med hetetokter, så dere får masse omtanke fra meg . Hold ut!
:rodme:

(Synes denne smilyen var passende. )

Dietta sa for siden:

Det var så absolutt en passende smily :D
Godt å høre at du er så bra nå at du ikke behøver å bruke noen ting :)

Dolsi sa for siden:

Ja, hetetokter er grusomt.
Hadde en værstinge periode da jeg var i Bulgaria i fjor sommer og da måtte jeg gå med våtservietter i veska mi hele tiden pga jeg måtte tørke svette i ansiktet. Skikkelig ekkelt altså. Dette var før jeg begynte på E-vitaminer da, er ikke sånn nå lenger.
Ellers så hadde jeg noen dager med en del svettetokter for ikke så mange dagene siden og da satt jeg på foreldremøte i barnehagen der jeg er pedagog.
Hadde 3 kraftige hetetokter på de to timene møtet varte og det var veldig pinlig da jeg ble klissvåt i ansiktet og våt på ryggen:eek:
Økte så dosen min kraftig og ble så godt som helt fri for hetetokter :p

Fedona sa for siden:

Jeg går ennå og venter på uka, nå er den 11 dager overdue... Men jeg føler at pms startet for 3-4 uker siden. Er det sånn det er? Vil man få eggløsning og så går det så lang tid før det skjer noe? Hvordan hadde dere det når det gikk lengre og lengre mellom mensen? Eller er det sånn at eggløsningen er forsinket og jeg bare har hatt en innbilt pms så lenge? :p :o

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.