< Tilbake til oversikten

Januartrening 2012

ToreH sa for siden:

jaja, bare å fortsette her inne. Hva har du trentm hvor lenge og hva er din progresjon? Skriv fritt.

Er det antall minutter? Antall timer eller antall økter, eller kanskje progresjon?

Ditt valg, del din treningslogg her inne.

Selv begynte jeg det nye året med 90 minutter RLT i pulssone 60-73% av max HR.

1. januar er det nok en kvalitetsøkt på kvelden med hardkjør igjen.

gamlebyen sa for siden:

Fortsetter med det intervallbaserte opplegget ut januar9:
20 min på ellipsen med innlagt tabata-runde
2x tabata på kjernemusklatur
2x tabata knebøy
2x tabata burpees

VSB sa for siden:

Jeg er med videre.

Treningserfaring: Startet vel seriøst i slutten av august. Fikk god hjelp av "Jillian Michaels" for å komme i gang, men prøver å variere mest mulig. Har i perioder problemer med å komme meg ut og da er DVD-er perfekt. Har hattt nesten 2 års sykdom i forkant av dette og fant ut at nå MÅTTE jeg trene opp kroppen fysisk, for kanskje å få andre bieffekter. Tidligere har det vært lite seriøs trening på meg. Var medlem på Elixia et år, men som mange andre endte jeg som "støttemedlem" etter et halvt år. I oppveksten var riding og dans mine fysiske hobbyer. Aktiv, men ingen store prestasjoner på utholdenhet og styrke. Det er vel dette som har fulgt meg videre. Aktiv jobb i barnehage, trives med ski, svømming osv. men aldri på særlig høyt treningsnivå.

Mål: Da jeg er mye passiv for tiden, har mengde nesten like mye å si som intensitet. Derfor teller jeg minutter og skritt. Prøver likevel å fokusere litt på intensitet og særlig på variasjon. Tror variasjon er bra for kroppen.

• 13000 minutter (fortsetter fra forrige måned, nye utfordringer på andre ffronter, gjør det naturlig å prøve å opprettholde framfor å øke.
  • 20000 skritt (samme som i november, senket målet litt i desember av naturlige årsaker).

Lindemor sa for siden:

Jeg henger på!

Min motivasjon er at kroppen min har det best om jeg bedriver daglig trening. På den måten holder jeg det meste av smerter unna. I tillegg er det et faktum at det å ha en god kondisjon gjør at jeg ikke så ofte må besøke kjellertrappen. Alt er relatert til en kronisk diagnose.

Jeg har siden februar 2011 trent omtrendt daglig. Treningen er variert og akkurat dette er viktig. Hovedvekten ligger på kondisjon og stretching. Det tok litt tid å finne ut av hvor mye trening som var passe og når/om jeg kunne øke intensitet og mengde.

Jeg starter 2012 med en stor porsjon innsikt i nettopp hvor mye trening som er akkurat passe for meg og hvordan kroppen reagerer om jeg presser for mye. Målet for 2012 er å fortsette slik jeg avsluttet 2011. Det betyr daglig trening, men med god variasjon.

Variasjonen blir mellom kondisjon av ulik intensitet, to økter i uken med intervalltrening, tre økter i uken med variert styrketrening med blanding av strikk/frivekter og vibrasjonsmaskin er på timeplanen, og daglig yoga eller qigong. I tillegg håper jeg at jeg kommer med på et parti med bassengtrening igjen i løpet av vårparten.

Jeg setter minuttmål for hver måned hvor alt av trening er med i tellingen. Annen daglig aktivitet er ikke tatt med i disse minuttene.

nellie sa for siden:

Skulle hatt en plan, men har foreløpig ikke det.. Bare to spinningtimer i uka.. Resten får vente og se.:) Tar det som det kommer.

ToreH sa for siden:

Håper du fortsetter oppdatere med minutter og treningsformer her Lindermor. Du er nok en av de aller ivrigste på treningsfronten her inne og det står det skikkelig respekt av. Håper 2012 blir et flott fysisk år for deg også!

ToreH sa for siden:

1.januar: Restitusjon fra gårsdagen. 30 minutters gåtur i veldig barnevennlig tempo. Frisk luft og kaldt ute.

aslaug sa for siden:

Mål for januar; 1000 min variert trening tur, spinning og ellipsemaskin.

1.jan. 80 min tur i høyt tempo på glatta; 80/1000:D:D

Kari Marita sa for siden:

Min første treningsøkt i år er 5.7 km løping på tredemølle og styrketrening/roing. Til sammen 1 time. :) Går for 60 min/2000 min i Januar. :)

danielve sa for siden:

Heisan og godt nytt år alle sammen. Har alltid lyst til å være med her, men så glemmer jeg å føre logg underveis. Grunnen er rett og slett dårlig tid pga trening;). Jeg ligger jo stort sett på minimum 20 timer i uka og det er da veldig variert. Har gått på skøyter i mange år og prøver å opprettholde det. Går noen lange løp (dvs. 4-6timer i strekk) i året og i forkant av disse blir det mye kondis. Løper Oslo- maratonen som personlig utfordring hvert år og det trenger jeg en del forberedelse til. Har en typisk skøyteløper kropp- tung og lite spenstig. Løping er ork, men jeg presser meg:o. Trener ellers mye spinning/sykling og ketlebells og Bodycombat inne.

Målet mitt er vel bare å være fornøyd. Elsker stort sett å trene og å være sammen med treningsvennene mine. Har lyst å sette meg noen store utfordringer hvert år- alltid noe jeg ikke kan, ikke liker eller aldri har gjort. Vurderer halvbirken i år fordi jeg IKKE kan gå på ski:p.

Lykke til alle sammen!

ToreH sa for siden:

Hva er halvbirken? Har kun syklet rittet og gått rennet. Er det halvbirken og helbirken er da løping i tillegg i samme år?

danielve sa for siden:

Halvbirken er 27 km på ski.

grotingeling sa for siden:

Etter nesten 3 uker treningsfri, starter jeg "mykt" med å gi meg selv utfordring om 800 minutters variert trening.

0/800

Lindemor sa for siden:

1. januar

30 minutter yoga
30 minutter styrke med strikk

2. januar

60 minutter HøyPuls uten hopp
30 minutter yoga
60 minutter zumba

210/3000

nellie sa for siden:

Økt 1:
15 minutter ellipse
Ca 60 minutter styrke på skulder, rygg, triceps og biceps.

Brokkoli sa for siden:

Woho, fin tråd! Jeg har årets første treningsøkt etter jobb i ettermiddag. Nå i begynnelsen er jeg avhengig av timer, slik at jeg får inn vanen. Jeg har også nettopp byttet treningssenter, fra et senter hvor apparatene var ødelagte, frivektsrommet biiiiittebittelite og timene umotiverende og kjedelige til SATS - og det er en helt ny verden!

Chamomilla sa for siden:

Jeg har lyst til å starte med 12-minutter ta seg helt ut pr uke for så å forhåpentlig øke bare jeg kommer igang med noe!
Noen som har erfaring med dette eller tilsvarende? Leste om det på Marks Daily Apple før jul.. Jeg er ikke fremmed for styrketrening fra før, men det er lenge siden... (alt som har med skikkelig trening å gjøre er litt for lenge siden). Jeg vil trene hjemme med minimalt bruk av utstyr (som jeg ikke har)..

Ellers vil jeg komme igang igjen med å gå turer i bratt terreng samt skiturerer både opp, bort og ned i vintersesongen. Jeg har vært i god form før, men det var før første barn kom for over ti år siden...:o

Yoga og qi-gong har jeg gjort innimellom i mange år, men må være flinkere til å få inn faste rutiner. Sette av faste tider kanskje? Qi-gong tar jo ikke lang tid og gjør underverker i forhold til å slippe unna kiropraktor om jeg har sovet på meg en liten kink (små barn som kravler i senga nattestid og blir hensyntatt ved at jeg blir liggende forkjært for lenge for eksempel).

130/2000. Løping og styrke 70 min.

Lindemor sa for siden:

3. januar

30 minutter yoga
60 minutter zumba
60 minutter stramopp
60 minutter qigong

440/3000

Brokkoli sa for siden:

Oi, Lindemor - hvordan klarer du å trene så mye i løpet av en og samme dag?! Imponert!

Jeg blekner i forhold... Og kan bare skilte med 20 minutter på tredemølle og 45 minutter spinning.

nellie sa for siden:

3. januar
40 minutter spinning
ca 5 minutter streching på skulder

Chamomilla sa for siden:

Jeg er imponert over dere. Håper jeg lar meg inspirere når influensa er ute av kroppen. Ikke kraftig influensa, men det føles ikke rett med fysiske strabaser. Qi-gong skal jeg klare... Jepp nå har jeg sagt det. ;)

Chamomilla sa for siden:

Som sagt så gjort.. Men det blir ikke mye mer før flunsa slipper taket.

VSB sa for siden:

Da er jeg i gang etter et par dagerr med elendig form. Egentlig ikke så god i dag heller, men det pleier å hjelpe å komme i gang med aktivitet, så da var det bare å skjerpe seg da...
3/1: 35min Jillian

• 10min bekkenbunn
  • rokkering

Lindemor sa for siden:

For mitt vedkommende er det utførte minutter/minuttmål

Lindemor sa for siden:

Vel utført! Håper det gjorde deg godt! Ønsker rask og god bedring.

Lindemor sa for siden:

Jeg har normalt sett en økt om morgenen og en om kvelden. I dag, tirsdag, gjør jeg unna en kort økt yoga på formiddagen og de tre neste timene i en sleng fra klokken 18-21. Dette går fordi formen er god etter mye trening siden februar 2011 og fordi det er variert trening det handler om. Først en time middels kondisjonsøkt før styrke for hele kroppen og avsluttningsvis en time med deilig pust og bevegelse står på menyen i dag. Gleder meg!

ostebit sa for siden:

Ah, var det jeg tenkte, men ville være helt sikker :rulleøyne

Og jeg er også imponert over treningen din! Inspirasjon og motivasjon i ett! Lykke til videre :) Forresten? Hvis det er greit at jeg spør... Hvordan spiser du før/mellom/etter 3timers-økten din? Det er vel ganske annerledes fra om det var "høykarbo"-kosthold?

Lindemor sa for siden:

Tusen takk for det! Kan jeg bidra til litt motivasjon for andre så er jeg glad for det! Bare å stå på! :heia:

Brokkoli sa for siden:

Siden januar er litt usikker for meg setter jeg meg ukesmål og ikke månedsmål. Jeg velger også å kjøre minutter, og legger meg på et mål om å trene i 300 minutter denne uka.

1. januar

20 minutter tredemølle
45 minutter spinning

65/300

Så er planen 55 minutter spinning kl 19 i dag, yoga i morgen, spinning og vekter på torsdag. Jeg liker egentlig ikke spinning (god og relativt gøy trening, men får så vondt i rumpa!), men bruker spinningtimene for å få inn treningsvanen, og varierer med vektstang, yoga, pilates osv. Forhåpentligvis føler jeg meg klar for flere økter på tredemølla i februar, og i mars/april regner jeg med at jeg vil løpe en del ute også.

ToreH sa for siden:

Anbefaler deg å anskaffe en skikkelig god og ikke minst en dyr sykkelshorts. Det utgjør virkelig himmel og helvete for rumpen til damer (og menn)

Jo dyrere, jo bedre kvalitet faktisk (ikke alltid det gjelder, men med sykkelbukser så er nok dette en grei regel). Skal jeg anbefale et merke så gå for Assos. Gå til en spesialforhandler og be om anbefaling. Regn med å bruke rundt 2000,- for en sykkelbukse. Mye, tja, men det er som sagt himmel og helvete i forskjell på ei tilpasset Assos bukse kontra Castellis 599,- på Sportsbutikken.

Just as a tip. :)

langaard sa for siden:

Billigere og putte ei pute i buksa:lol:

ToreH sa for siden:

Hehe, jo, men så var det dette med vondt i rumpa da....og jeg ville ikke sovet på den puta etterpå. Jo, kanskje hvis jeg var overkåt og det hadde vært Megan Fox som hadde brukt den...:p

Sykling, step, roing, løping og styrke i 60 min. 190/2000. :)

Brokkoli sa for siden:

2000 er ganske uaktuelt å bruke på sykkelbukse, men 1000 kunne jeg nok strukket meg til. Takk for tipset, jeg skal sjekke det ut! Fant ei tidligere i dag, før jeg leste det du skrev, og lot være å kjøpe den fordi jeg ikke fikk meg til å tro at den fungerte til sitt formål. Den kosta vel ikke mer enn 200 kr heller.

Da ble det 55 minutter spinning i dag, og vondt i rumpa...

120/300

index sa for siden:

Fikk et tips av fysioterapeuten på treningsstudioet en gang: Ta en tur på Biltema og kjøp et setetrekk for sykkel med gelefyll! Ta dette med på spinningtimene. Billig og enkelt, og "nesten" like godt som en skikkelig sykkelbukse. Tror jeg skal gjøre det selv, jeg kjenner at spinningtimene gjør meg litt øm bak...

VSB sa for siden:

Ut i skogen i dag...

• 10min bekkenbunn
  • rokkering
    4/1: 60 min riding
  • 35 min Jillian
  • 10 min bekkenbunn
  • rokkering
  • ekstra stretch

nellie sa for siden:

4. januar
15 minutter ellipseoppvarming

ca 40 minutter styrke på bein og ræv
Beinpress i maskin
knebøy med hantler
sumosquat med vektskive
Bulgarske utfall med hantler
strakmark med hantler
også chest press tilslutt, for å få trena skuldern litt i dag også.

15 minutter ellipsekardio

Brokkoli sa for siden:

My hero! Dette skal jeg gjøre.

Lindemor sa for siden:

4. januar

30 minutter yoga
60 minutter høy puls uten hopp

5. januar

60 minuttet puls stramopp
60 minutter yoga

650/3000

ToreH sa for siden:

4. januar:
Tredemølle (orka ikke løpe ute på glattisen i dag, dessuten er kona borte og jeg må lage mat sjøl....med 2 kids er det greit å være hjemme for oversiktens del)

10min oppvarming sone i1 (60-72% av maks)- 20min sone i3 (80-87% av maks) - 10x40s drag sone i4 (87-92% av maks) med 20 s pause mellom hvert drag - 10min nedjogging.

Totalt ca 47min intensiv intervalløkt. Kroppen murrer litt og har hatt magesmerter siden søndag, antakelig pga overproduksjon av magesyre....herlig.

Brokkoli sa for siden:

55 minutter yoga i går... Tror jeg kommer til å gå over til "vanlig tøying", for jeg klarer ikke helt den spirituelle delen av yoga. Kanskje jeg er spirituelt avstumpet.

175/300

nellie sa for siden:

5. januar:
en forferdelig 39 minutters spinningtime. (da er jeg ferdig med spinningmålet for denne uka.)
Også 11 minutter ellipse etterpå.

Må.....Ha....Jevne.....Tall

Brokkoli sa for siden:

Haha! :D

Lindemor sa for siden:

Hehe! Jammen er vi forskjellige for jeg elsker yoga og føler meg som et nytt og bedre menneske etter hver time.... ;).

Godt det er ulike muligheter for trening og bevegelse og mye å velge i for oss alle sammen! :)

VSB sa for siden:

I gang med klattring igjen, tungt i dag.
1/1: 8542 skritt
2/1: 6452 skritt

• 10min bekkenbunn
  • rokkering
  • 3714 skritt
    4/1: 60 min riding
  • 35 min Jillian
  • 10 min bekkenbunn
  • rokkering
  • ekstra stretch
  • 5784 skritt
    5/1: 40 min klattring
  • 30 min Jilliaan
  • 10 min strekk
  • rokkering
  • 20 min core / bekkenbunn

Ellep sa for siden:

Har rukket 3 skiturer i 2012.
Går ei lysløype på ca. en mil.

Merker stor forskjell fra fjoråret, da jeg var 24,5 kg. tyngre. Motbakkene er ikke så lange....
Utrolig artig opplevelse.

langaard sa for siden:

Så bra!:heia:

VSB sa for siden:

Utrolig motiverende. Har ikke hatt så mye å mistejeg, men kombinasjonen lavere vekt og mer bevegelse har gjort selv turgåing til en ny opplevelse igjen.

Fortsett slik:heia::heia::heia:

Victory sa for siden:

Hei!!!! :heia:

Endelig kan jeg melde meg på denne! :D I gang med januar treningen i dag: Jillian - No more trouble zones.
En litt redusert runde pga leddskade, men bedre enn ikkeno!

Har ikke satt meg noe minuttmål, men håper og klare en Jillian så ofte som mulig før jeg reiser på jobb + en Jillian eller annen trening når jeg kommer hjem.

Kalorier forbrent i dag: 564..

Brokkoli sa for siden:

Og i dag ble det 55 minutter spinning (nesten ikke vondt i rumpa, faktisk!) og 55 minutter bodypump (styrke med stang med instruktør).

Nærmer meg ukesmålet allerede, og har planlagt to treningsøkter til denne uka :)

285/300

ToreH sa for siden:

5.januar:

RLT 60min sone i1. God løpsfølelse i dag selv om økten ble fra kl 20-21

gamlebyen sa for siden:

Influensa har kastet kjepper i hjulene og sand i maskineriet, men satser på at jeg starter opp treningen på mandag

Lindemor sa for siden:

6. januar

60 minutter rask gange
30 minutter yoga

7. januar

60 minuttet puls stramopp (30 minutter kondisjon med høy puls og 30 minutter styrke)
60 minutter zumba
30 minutter yoga

890/3000

nellie sa for siden:

1. januar
    40 minutter ellipse
    60 minutter snille intervaller på tredemølla. 2 minutter på, 3 minutter av.

Chamomilla sa for siden:

Samme her. Men jeg blir svett av å lese om innsatsen her inne så da er det sikkert god trening bare å lese når man er redusert. ;)

ToreH sa for siden:

Snille intervaller?? Intervall er bra uansett nellie! Veldig bra jobbet og dette vil betale seg for deg i det lengre løp :)
Bare ikke bli for overivrig i begynnelsen fordi fremgangen kommer så raskt....er viktig å gi muskler, sener og annet bindevev bli like sterk som øvrig kondisjon også ;)

nellie sa for siden:

Sånn at jeg bare var oppe i 85% av makspuls på det værste:)
Er ikke så nybegynner altså. Formen kommer seg fort igjen, når man først setter i gang.:)

1 time Zumba og 1 time løping og styrke trening. 310/2000. :)

ToreH sa for siden:

85% er en ideell sone det nellie.
Mellom/langdistansetrening: Intervalltrening hvor man skal øke kapasitet (altså "motoren" din) skjer med trening i sone i3 (82-87%) og i4 (87-92%) for oss vanlige dødelige. Når du ikke trener i de sonene bør du ligge i sone i1 (60-72%). Unngå for all del trening i mellomsonen i2 (72-80%) når du trener mye intervaller i tillegg, dette gjør egentlig lite rent treningsmessig annet enn å slite deg ut for ingen nytte. Denne sonen kalles også for "lapskaus" sonen.

I perioder hvor du trener mindre intervaller, så er det greit å ha noe mer sone i2 trening, men etter min mening bør den unngås så mye som mulig.

For en normalt greit trent person så er du i sone i1 når du går på litt hardt i en oppoverbakke. Største feilen mange gjør er at de tror de trener rolig, men i realiteten ligger de i sone i2. Jeg må konsentrere meg for å holde lav nok intensitet på sone i1 ("restitusjonstrening") da hodet forteller meg at nå er du en "slappfisk"....hehe.

Aldri, aldri trene 2 harde økter, i3-i4, etter hverandre. Da oppnår du ikke annen fremgang enn å forbruke tid.....:)

Just my tip for you, nellie, som har som mål å bli best mulig forberedt til sykkelrittet ditt....;)

Oops, glemte at de rådene jeg kom med kanskje passer mest for en som trener 5-6 økter i uka....for en som trener 3 økter så er det mer enn nok hvile mellom hver dag til å hente inn kroppen og man kan vel i prinsippet trene hardt uansett....Men å kjøre hard økt på morgenen og en påfølgende hard økt på kvelden samme dag er rett og slett bortkastet tid, lavkarbo eller ei hehe.

nellie sa for siden:

Jeg har trent ganske mye siden jeg var 16 år, så kjenner kroppen min ganske godt, vet hva som skal til, hvor mine individuelle grenser for ditt og datt går, hva mine treningsproblemer er osv.

Men takk for tips altså:)

VSB sa for siden:

Startet dagen med lang gåtur og avsluttet med Jillian:

• 30 min Jilliaan
  • 10 min strekk
  • rokkering
    6/1: 35min Jillian
  • 10 min stretch
  • rokkering (begynner å få teknikk, men neimen om jeg orker særlig lenge, hoftene er BLÅ!)
  • 10 min bekkenbunn

nellie sa for siden:

7. januar
37 minutter slem, men digg intervallspinning. Makspuls 194, på det siste draget.:heia:

13 minutter tredemølle (Må. Fortsatt. Ha. Jevne. Tall!!)

Da har jeg kardioert i 285 minutter denne uka, og hatt to fine styrkeøkter.
Fornøyd med det.

I morgen er det treningsfri som bare det og ut i skog og mark med mann og barn.

svingstangdeluxe sa for siden:

Bør vere med her eg også... Trent masse før, men hatt et halvår der eg (tydligvis) har fokusert på å legge på meg 8 kg i staden og sporadiske spinning-/styrkeøkter.
Mål i år pr veke:
2 stk spinningøkter
1 stk svømmeøkt
2 styrkeøkter.
Har hund så det vert turer med den daglig.
Det er et litt hårete mål for min kvardag og veit at svømmeøkta og kanskje den eine styrkeøkta blir vanskelig kvar veke, så det er egentlig bonus hvis begge blir gjennomført.

Lindemor sa for siden:

8. januar

40 minutter på ergometersykkel med innlagt intervall
30 minutter styrke på vibrasjonsmaskin
60 minutter qigong

1020/3000

Lindemor sa for siden:

Så flott at du er igang igjen! :heia:

nellie sa for siden:

Er det jeg som henger veldig etter på datoen, eller er det du som stadig er en dag inn i fremtiden?

Lindemor sa for siden:

Hehe! Jeg er en dag på forskudd. Dette er trening jeg gjennomfører i morgen. Jeg liker å planlegge og gjennomføre.

nellie sa for siden:

Åjaa. Da er jeg med.

ToreH sa for siden:

Hehe, gamle bedrifter da man var ung er vel ikke å forakte det...
Men da vet du jo at snille intervaller i grenseland i3-i4 kanskje ikke er så snille allikevel :)
Du får stå på i januartråden så gir det nok resultater uansett.

nellie sa for siden:

Jeg sammenligner bare med meg selv og ikke med det "alle andre" holder på med, kjenner og føler.:) Kjenner hvordan det føles med f.eks 85 kontra noen og 90 og da kjenner jeg at 85 er snillt, mens 93 ikke er fult så snillt!:) Også er det jo forskjell på hvor lenge disse "snille" eller "slemme" intervallene varer og hvor lange pausene i mellom er.

Ellep sa for siden:

Har akkurat vært på skitur, 12 km, flott føre men tåke på toppen, ble dyktig sliten.

Målsetting for neste uke:
Gå på jobb hver eneste dag: 25 min. hver vei. Lett om morgen, hardt hjem igjen.
Gå min. en mil på ski annenhver dag, har prøvd hver dag, men da blir det kramper og strekker om natta. Går bedre når jeg begrenser litt.

VSB sa for siden:

Deilig skitur i Kollen i dag. Sammen med barn da, så rolig tempo. Deilig å merke at formen er betraktelig bedre enn fjordåret, da det var blodsmak i munnen etter første bakken. Lettere å få riktig balanse nedover også forresten, siden det er mer styrke i beina og kan fint stå bøyd en stund.

• 30 min Jillian
  • 10 min strekk
  • rokkering
  • 10 min stretch
  • rokkering (begynner å få teknikk, men neimen om jeg orker særlig lenge, hoftene er BLÅ!)
  • 10 min bekkenbunn
    7/1: 135min skitur i rolig tempo
  • rokkering

Brokkoli sa for siden:

Godt jobba med treninga, folkens! Jeg føler meg så utrolig mye bedre nå som jeg har kommet i gang igjen. Nå har jeg hatt pause både fredag og lørdag, så i morgen er det utvilsomt på an igjen.

Men jeg lurer på en liten ting, som kanskje dere har merka noe til? Før (for meg betyr "før" som regel "da jeg spiste høykarbo") ble jeg alltid komplett utkjørt etter trening, og det var vanskelig for meg å gjøre noe som helst etterpå. Nå føler jeg at jeg aldri blir helt utkjørt. Altså, jeg blir jo sliten for jeg pusher meg selv gjennom økta, det er ikke det jeg sier - men jeg føler at jeg ikke "bruker meg opp", slik jeg gjorde før. Har dere også merka denne forskjellen, sammenliknet med før dere oppdaget lavkarbo? Er dette fordi jeg tidligere tømte glukogenlagerne mine, mens jeg nå bare får mer energi fra mitt eget fett når jeg har brukt opp overskuddsketonene?

Lindemor sa for siden:

[quote=Brokkoli;
Men jeg lurer på en liten ting, som kanskje dere har merka noe til? Før (for meg betyr "før" som regel "da jeg spiste høykarbo") ble jeg alltid komplett utkjørt etter trening, og det var vanskelig for meg å gjøre noe som helst etterpå. Nå føler jeg at jeg aldri blir helt utkjørt. Altså, jeg blir jo sliten for jeg pusher meg selv gjennom økta, det er ikke det jeg sier - men jeg føler at jeg ikke "bruker meg opp", slik jeg gjorde før. Har dere også merka denne forskjellen, sammenliknet med før dere oppdaget lavkarbo? Er dette fordi jeg tidligere tømte glukogenlagerne mine, mens jeg nå bare får mer energi fra mitt eget fett når jeg har brukt opp overskuddsketonene?[/quote]

Ja, dette kjenner jeg godt igjen. Jeg restitueres mye raskere etter trening på dette kostholdet, enn på det kostholdet som staten anbefaler. Helt klart. Jeg kan også kjøre langkjøring uten å gå tom nå, noe som slettes ikke var mulig før.

Hva som er den fysiologiske forklaringen må jeg overlate til folk som kan mer om dette enn meg, men jeg er hellig overbevist om at kroppen min jubler.

langaard sa for siden:

Tar du tilskudd av magnesium? Det holder benkramper borte (600mg om kvelden:))

Ellep sa for siden:

HEI
Ja, jeg tar det, men ved nærmere sjekk så tar jeg kun 200 gram pr. dag. Sikkert på tide å øke dosen.

ToreH sa for siden:

Er litt misunnelig på deg som klarer styre intensitetssoner ut fra feeling, men det kommer sikkert ved erfaring. Ser at alle som trener på et visst nivå bare "vet" av erfaring når kroppen deres er i riktig sone ut fra planlagt målsetning for økten.

Jeg er ikke like erfaren som deg og bruker ofte pulssone og klokke for å kontrollere at jeg er inne i riktig intensitet slik at jeg klarer trene riktig :)

Enig med du, 85% av maks er snillere enn 93% av max, men begge deler er i terskelsonen og altså bra for å øke "motoren" din nellie.

Har du testet din makspuls nellie?

ToreH sa for siden:

Magnesium er jo ikke en slags trylleformel som fjerner kramper....verdt å notere seg. Ser at mange sverger til magnesium i store doser under Birkebeinerrittet og rennet hvert eneste år.....vel, regelmessig trening er nok den aller beste medisin mot kramper hvor du får musklene vant til å jobbe over mange timer.

Noe som mange birkebeinere ser ut til å glemme hvert eneste år.....hahaha.

Skal du bli kvitt kramper så er mitt råd å trene jevnlig den distansen du ønsker, gjerne lengre og ikke vær redd for å få i deg salter i maten gjennom kostholdet ditt.

Magnesium fjerner kun symptomet, men ikke årsaken til krampene er min mening.

Nå kommer sikkert mange til å uttale seg masse om magnesiumets fortreffelighet i kroppen osv osv og de kjemiske reaksjoner som skjer osv.

Bare tull, tren jevnt, venn kroppen til lengre distanser, så skal du se at du blir kvitt krampene du får etter 10km på ski. Ikke start med annenhver dag 10km, kanskje det er for mye, start med 5km kanskje. Etter en stund kan du øke distansen.

Å starte for brått, for raskt og for mye for en som er utrent er garantert kramper, magnesium eller ei...

langaard sa for siden:

Det hender at Hupah tar feil:_plystre:

langaard sa for siden:

Sorry mente Hypah:)

ToreH sa for siden:

Sjelden jeg uttaler meg om trening uten belegg for det jeg kommer med. Magnesium er noe man tar for å bli kvitt eller forebygge kramper. For de fleste av oss amatørtrenere her inne bør vi nok først bli god i trening før vi begynner med magnesium er min påstand. Kona tar magnesium i enorme doser pga sin sykdom, hun har ikke kramper, men så har hun ikke trent så mye hardt, langt og lenge heller akkurat. Skulle hun plutselig gått 1 mil på ski hver dag rett fra sofaen hadde nok ikke all verdens magnesium hjulpet henne fra å få krampe fordi musklene får jo sjokk av å jobbe for lenge...haha.

Jeg har også hatt tendenser til krampe når treningsnivå er for lite og viljen for stor....har som regel gått over når man tar det rolig og bygger opp kroppen til å tåle belastningen over tid, da selvsagt uten magnesium. Dog jeg har heller ikke påvist magnesiummangel. Men som sagt ser mange birkentrenere som eter magnesium som de spiser sitt siste måltid når krampa tar de.....bare så synd at de samme slutter trene når birken er over...hehehe. Kanskje en sammenheng?

gamlebyen sa for siden:

Fortsatt sjuk, så får ikke trent.
Meget irriterende for jeg vil så gjerne komme i gang igjen.

ToreH sa for siden:

8.jan:
RLT/restitusjon etter gårsdagens hardøkt. 30 min rolig sone i1 på tredemøllen. Styrketrening i slynge etterpå.

VSB sa for siden:

Skøyter med hele familien i dag. Intensiteten blir ikke så høy, ikke pga unger, men heller teknikk. Men så holder vi på en stund da. Ble et knall og fall, slo kneet så må være litt forsiktig med tunge øvelser på beina... Typisk meg føler jeg. Klemte fingre, brudd i foten, kink i ryggen...

• 30 min Jillian
  • 10 min strekk
  • rokkering
  • 6755 skritt
  • 10 min stretch
  • 10 min bekkenbunn
  • 10588 skritt
    7/1: 135min skitur i rolig tempo
  • rokkering
  • 4788 skritt
    8/1: 70min skøyter
  • 20min styrke med og uten strikk
  • 10min bekkenbunn
  • rokkering

Årets første treningstur gjennomført!

60/800

Lindemor sa for siden:

Så bra! :heia:

Victory sa for siden:

07.01.2012:
Vedbæring og måking: 1.40 tilsammen
Jillian: No more troubel zones
Kalorier: 1475

08.01.2012
Styrke og mageøvelsene av Jillians Ripped in 30 (1,2,3,4)
Kalorier:679

Chamomilla sa for siden:

Er i klar bedring fra flunsa.
Luntet 5 km med tiåringen i går og 2 km m syvåringen i dag. Så var det så fristende løst langs ene kanten av akebakken at jeg skiftet til teliser og tråkket opp to ganger bare for å få noen deilige sekunder i pudder ned igjen. Sånn ca 100-150 meter opp, relativt bratt tror jeg. Sånn totalt nydelig variert "trening" i frisk luft. Både samvær med unger og noen sekunder ren livsnytelse i løssnø. Elsker det! :D :D

nellie sa for siden:

1. januar.
  • 10 minutter tredemølle oppvarm
  • Styrke på skulder og armer (mest redcord)
  • 35 minutter snille intervaller på tredemølla 2 min på 3 av (makspuls på 85% for de som er spesielt interesserte;))

Qlio sa for siden:

7.januar: Jogget ute på snø og is (uten pigger og med livet som innsats) 5 km
8.januar: Langrenn med familien, 7 km
9.januar: 75 minutter spinning intervall

Lindemor sa for siden:

9. januar

60 minutter Stram opp puls. (Det er 30 minutter kondisjon med høy puls før 30 minutter styrke).

30 minutter yoga

10. januar

60 minutter zumba
60 minutter stram opp
60 minutter qigong

1290/3000

Brokkoli sa for siden:

Endte opp med 315/300 forrige uke, etter en hyggelig fjelltur.

Denne uka har jeg det litt mer travelt, så jeg satser på 250 minutter totalt, og jeg begynner i morgen.

Victory sa for siden:

Ny Jillian på plass her:

Shed it with weights, så da blir det den når jeg er litt mindre mett.

...sånn... da slipper jeg ikke unna den. :)

60 min kondisjon/styrke

120/800

svingstangdeluxe sa for siden:

Styrkeøkt lørdag (dog litt færre øvelser denne første gongen). Spinningøkt m gode intervaller i dag.
Må oppjustere pulsklokka, presterte å ha 102% av makspuls :D. Altså har eg trent med litt for lav intensitet tidligare :o
Utrekningspulsen (standardformelen) gjeld ikkje meg. Ligg høgt i forhold til snitt (nokon må jo dra opp :))

Var uansett deilig å kome i gang... Kjenner meg full av pepp!!! jippi!!

(Traff kjekke folk og fekk ledd masse på timen. Like viktig som sjølve treninga)

Victory sa for siden:

Utført: Shred it with weights, level 1 og 2

Kalorier: 593

Styrketrening og løping i 90 min. 400/2000 min. :)

VSB sa for siden:

Finne fram noen gamle dvd-er i dag. Ikke så tøfft på knærne.
8/1: 70min skøyter

• 20min styrke med og uten strikk
  • 10min bekkenbunn
  • rokkering
    9/1: 60 min pilates ball

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.