< Tilbake til oversikten

Januartrening 2012

ToreH sa for siden:

9.jan:
30 min oppvarming sone i1.
Ca 30 min med 6x800m intervaller sone i4-i5 med 400m drag som pause sone i3. Dvs løpende pause. Jævlig hardt, vondt, men herlig etterpå...hehe.
Avslutningsvis 5x20sek SmartStrides (SS) for å få ut melkesyren i beina, og gjøre de klar til RLT (Rolig LangTur) i morgen.

Avsluttet med 20 min kjernemuskultaur styrketrening.

Maratonprogrammet til Marius Bakken er hardt skal man under 3t15min i september :)

Chamomilla sa for siden:

Jeg har trykket på tastaturet og bestilt en stk kettlebell på 8 kg (var det for mye å starte med? Tittet innom en nettside hvor det sto nybegynnervekt for kvinner 6-8 kg og menn 8 kg..) og en sånn greie som festes i døra og som man kan heise seg opp etter armene på. Hadde trumph-poeng til overs så det ble "gratis" på flust.no. Mannen trenger et puff han også så han blir sikkert glad for de armtrenergreiene..

Primal fitness? :p
Fortstatt støl etter diverse aktiviteter på ski i helgen jeg... og det var ikke hardtrening...:o

Lindemor sa for siden:

Oi! Må føre opp 60 minutter rask gange i formiddag på denne. Deilig tur sammen en venninne i full fart før koselig lunsj! Tre timer trening venter fra 18-21 og jeg er klar! :D

1350/3000

gamlebyen sa for siden:

Om ikke annet får en tid til å tenke og lese når en er sjuk. Og har derfor satt opp nytt styrkeprogram (three way split) Bare den hersens influensaen slipper taket helt...

Mandag
Bryst/Rygg
Oppvarming
Ellipse 10 min

Peck deck 5x5 failure
Brystpress 5x5 failure
Nedtrekk til bryst 5x5 failure
Omvendt roing 5x5 failure
Skuldertrekk 5x5 failure
Back extensions 4x10
Shrugs 5x5 failure
Brystpress manualer tabata

Onsdag
Mage/armer
Oppvarming
Ellipse 10 min

Ab machine Tabata
Stående kabelnedtrekk 5x5 failure
Stående kabel opp 5x5 failure
Biceps curl hantler 5x5 failure
Triceps bak hodet 5x5 failure
Hammercurls 5x5 failure

Torsdag
Oppvarming
Ellipse 10 min

Benpress 5x5 failure
Leggmaskin 5x5 failure
Squats Tabata
Ja/nei 5x5 failure
Utfall 5x5

Avslutning alle dager
Tabata-kjerne
Tabata-intervall på ellipse

Victory sa for siden:

1. januar:

Jillian:
Shred it with weights, level 1
Yoga Meltdown, level 1

Kalorier: 616

Kari Marita sa for siden:

460/2000 min. Løping og styrke i 60 min. :)

VSB sa for siden:

Har hørt at sykling er bedre for knærne, så da ble det så i dag.
8/1: 70min skøyter

• 20min styrke med og uten strikk
  • 10min bekkenbunn
  • rokkering
    9/1: 60 min pilates ball
    10/1: 105min trimsykkel (TV er kjekt...)
  • 15 min tøyning (begynner jammen meg å bli myk jo...)

Chamomilla sa for siden:

Lister meg inn og rapporterer to km rolig langrenn med mange pauser for å se på poden på sin første langrennstrening...

ToreH sa for siden:

10.jan:
65 min RLT, sone i1. Utetrening i 8 minus, lett snøvær. Piggsko.
Restitusjonstrening fra i går og klargjøring for morgendagens intervalløkt

550/2000 min. Løping og styrke i 90 min. :)

Lindemor sa for siden:

11. januar
[b][/b]
30 minutter yoga
60 minutter høy puls uten hopp

12. januar

60 minutter stram opp puls
60 minutter yoga

1560/3000

VSB sa for siden:

Tilbake med Jillian. Gikk rimelig greit med kneet. 8/1: 70min skøyter

• 10min bekkenbunn
  • rokkering
    10/1: 105min trimsykkel
  • 15 min tøyning
    11/1: 35 min Jillian
  • 5 min ekstra tøyning
  • 10 min bekkenbunn

ToreH sa for siden:

11.jan:

45 min hurtige intervaller, sone i4 inkl oppvarming og nedjogging.

20 min styrke og bevegelighetstrening.

I morgen 12. januar er det en etterlengtet hviledag! Juhu!

VSB sa for siden:

Riding i deilig vintervær.
8/1: 70min skøyter

• 10min bekkenbunn
  • rokkering
  • 3901 skritt
  • 11293 skritt
    10/1: 105min trimsykkel
  • 15 min tøyning
  • 4388 skritt
    11/1: 35 min Jillian
  • 5 min ekstra tøyning
  • 10 min bekkenbunn
  • 3770 skritt
    12/1: 70 min riding
  • 35 min Jillian
  • 5 min tøyning
  • 10 min bekkenbunn

610/2000. Løping og styrke i 60 min.

index sa for siden:

9/1: 35 minutt spinning, 45 minutt Core (kjernemuskulatur)
10/1: 35 minutt spinning
12/1: 15 minutt spinning, 45 minutt slyngetrening.

Om det blir tid så blir det en runde med spinning på lørdag også...

ToreH sa for siden:

12.jan:

Medium hard økt. 4x6min intervall i sone i3 (80-87%).
Ca 60 min løping på mølle inkl oppvarming og nedjogging.
Avsluttet med 30 min core styrke og bevegelighetstrening.

Fin økt, fornøyd, klarer holde pulssonen som planen var. Klar til morgendagens 20 km økt som rolig langtur. :)

VSB sa for siden:

Fri i går, nok annet å fylle hodet med, selv om kroppen og hodet kanskje hadde hatt godt av litt aktivitet nettopp derfor...

• 35 min Jillian
  • 5 min tøyning
  • 10 min bekkenbunn
    14/1: 35 min Jillian
  • ekstra tøying

Victory sa for siden:

1. januar:

Shred it with weights level 1 og 2 før jobb. Endelig klarte jeg det på morgenen!

Plan for 14.:
No more trouble zones.

nellie sa for siden:

10. januar
55 minutter intervallspinning (makspuls 95%)

11. januar
60 minutter ellipse

13. januar
60 minutter ellipse, styrke på skulder

14. januar
40 minutter spinning, styrke på bein.
Beinpress
Leg extentions
Utside lår i maskin
Dype knebøy med hantler og Sumosquats i supersett
Bulgarske utfall med hantler
Hip trusts med vekskive

ToreH sa for siden:

Sattan, this looks good! Mye vilje i denne dama ja :)
Artig å følge deg nå nellie!

hilsen bleikfeite hypah ;)

nellie sa for siden:

Har de ikke solstudioer der oppe i Nord?

Jeg har en tendens til å overdrive veeeeldig, så jeg har holdt meg helt perfekt i balanse denne uka, synes jeg. Det er nesten en større bragd enn noe annet.:p

ToreH sa for siden:

Bra, det. Men ikke alltid dumt å legge litt bånd på seg også, så man ikke blir skadet eller går lei. Jeg er tilhenger av å starte rolig og deretter øke noe (ihvertfall når det kommer til trening, innenfor andre områder blir jeg nesten for ivrig...haha)

nellie sa for siden:

Jeg har startet-sluttet og startet igjen så mange ganger at dette har jeg full styring på.

Men du som er så sykkelkyndig. Etter intervallspinninga fikk jeg en så innmari kranglete venstrelegg. Veldig sånn stram følelse liksom. Den er litt sånn fortsatt, men klarte nesten ikke gå dagen derpå. Er det tråkket det er noe gærnt med eller? Skal setet høyere opp kanskje? Har ikke fått det før, så det kan jo bare være tilfeldig, men.

nellie sa for siden:

Plan for uke 3.
Mandag: 30 minutter rolig kardio, styrke på skulder/armer/rygg
Tirsdag: Intervallspinning
Onsdag: 60 min rolig kardio, styrke på skulder
Torsdag: 60 min rolig kardio evt treningsfri
Fredag: 60 min rolig kardio evt treningsfri (fri enten torsdag eller fredag)
Lørdag: 45 minutters spinning, Styrke på bein/rumpe
Søndag: fri

ToreH sa for siden:

Jeg ga jo noen råd...men du virket ikke å ville høre på de.... Men få nå skikkelig hjelp til å stille inn sykkelen ut fra din rekkevidde og høyde. Start der.
Det du sier om vondt ja kan skyldes skotype, feil tråkkteknikk, feil innstilt sykkel, for mye trening på en gang...osv osv.
Har du stilt inn sykkelen selv eller har du fått en som har peiling til jjelpe deg? Å skru opp setet kan gjøre det verre eller bedre. Spørs hvordan det er tilpasset pr i dag.

VSB sa for siden:

Deilig skitur, gikk fra Frognerseteren til Ullevålseter. Føltes så jeg bare kunne fortsette egentlig.

• 35 min Jillian
  • 5 min tøyning
  • 10 min bekkenbunn
  • ekstra tøying
  • 110 min skitur

ToreH sa for siden:

14. januar:

2 timer RLT i dag. Jævlig kaldt ute, 17 minusgrader så hendene blei lovlig kalde mot slutten.
Ble vel ca 18km totalt. Så denne uka har jeg fått mengde i beina med totalt 55km løpte kilometer. Samme program neste uke, før mengden økes til 65-75km.

Måtte holde et litt høyere tempo enn panlagt for å holde varmen. Så økten gikk i både sone i1 og i2, var meningen å holde i sone i1, men som sagt, 17 minus gjør noe med kroppen.
2 stk vintertights, 2 stk merinoullskjorter under en Gore Mythos løpsjakke og en løpevest samt en refleksvest var ikke nok. 2 par hansker var no go- neste gang blir det votter ;)
Eneste stedet jeg var normalregulert var på overkroppen og hodet og beina stort sett.

Det sies at i kulde så forbrenner man mye mer enn i varme, så da satser jeg på at det var en god økt (noe det var selvsagt).

PS! Prøvde nye vintersko i dag; Salomon Speedcross 3 i ultrakule selvlysende farger. God dempning for en som funksjonelt overpronerer og varme sko! Løp og kjøp!

Bilde av skoene her:

Victory sa for siden:

Hmmm... nå ble jeg nesten misunnelig på kuldegradene i forhold til vårt 0- pluss grader holkeføre.. men minus 5-10 får holde! ;)

Kule sko!! jeg overpronere og har ikke gode vintersko.. kanskje noe og lure på!

Gjennomført i dag:

Jillian: No more trouble zones + Shred with weights, level 1
1 time yoga.

nellie sa for siden:

Det er fordi at jeg foretrekker å få råd når jeg spør etter dem, ikke når jeg får dem tredd nedover huet, uten å lure.;)
Har jo spinna litt, og det har ikke skjedd før, men den gangen her så var det en luring som hadde skrudd til setet noe så himla hardt at jeg ikke fikk flyttet det dit det burde være.
Tror jeg har feil tråkketeknikk.. Tråkker liksom ikke helt nedover med helen. Jeg har jo ridd i alle år og slet med akkurat det samme der.

Noe å jobbe med.:)

ToreH sa for siden:

hehe, vel 17 minus var litt vel mye spør du nå meg...Liker egentlig trene inne når det er kaldere enn 10-11 minus.

Ja skoene er ihvertfall gode. De har støtte og greit med dempning for grus. Skal du løpe mye langs isalgte veier og asfalt, så ville jeg nok valgt noen andre. Men på snødekte veier er de så langt lovende. men får se fremover, har kun hatt de på i 18km så langt, gir de 5-6 mil til så får vi se.

Du får de i svart også da....og i Gore Tex OG med mer dempning, mend a heter de noe annet mener jeg huske. Dette er egentlig konkurransesko for terrengløping, men de er supre på vinterstid med snø pga grepet.
Vil helt klart foretrekke disse fremfor Icebug Anima BUGrip. Men ta deg en tur til sportsforretningen og prøv de.

Btw, de koster ca 1300,- i Norge, men kjøper du de fra eksvis [url]www.wiggle.co.uk[/url] slipper du unna med ca 700,- inkl frakt og mva/tollavgift.

Kanutten sa for siden:

Skal ikke begynne så bråkjekt jeg siden jeg knapt har brukt en muskel på to år, men planen min er å gå/jogge lett på tredemølla 3 km hver dag i en fart på 6 km/t. (Sikkert ikke mer enn oppvarminga for dere andre, men, men :p)

ToreH sa for siden:

Vel, vel, hadde du lyttet til rådene kunne kanskje mange skader og begynnende skader vært forhindret. jeg skriver ikke råd innenfor trening for å være slem, men for å hjelpe deg og andre til å få en fin opplevelse....hehe. Men ok, nå er jo skaden skjedd, så ta en kikk på innstillingen.

Vet du hvordan du skal sitte og hvor høyt sånn ca setet skal være over pedalene? Og hvordan du raskt og enkelt måler dette for å unngå de verste feilene?

Hva mener du med feil tråkketeknikk? Du skal ikke tråkke ned med hælen....men med tåballene og du skal dra pedalene opp og rundt. Da vil du se at hælen din beveger seg opp og ned avhengig av hvor du er i tråkket ditt. Såkalt "rundt tråkk". En grei måte å trene dette på er å kun tråkke med en fot. Da blir du tvunget til å ha et rundere tråkk fordi du må dra opp. Hør med instruktøren din, han bør vite om dette.

Når det kommer til sko, så har Specialized sko som de kaller for Body Geometri. Disse gir mer støtte på innsiden av foten og for de som er plaget med eksvis "runners knee" har god erfaring med å bruke Specialized sine sko. Du får da et "rettere" tråkk nedover og oppover. Mindre belastning for kneet mao. Jeg bruker selv slike sko og knærne hadde godt av det. Eller rettere sagt alt nedenfor og inkludert kneet. I tillegg når det gjelder teknikk, så forsøk å holde knærne mest mulig samlet inn mot rammen, ikke vinkle de utover (kommer ofte naturlig når man er sliten).

Hold overkroppen mest mulig i ro, unngå å vingle fra side til side. Overkroppen skal heller ikke gynge opp og ned særlig mye. Det er beina og underkroppen som skal bevege seg. Dette er enklest å se i speilet under trening, evt se på andre som gynger, vingler mye. Du ser det særlig når du står og tråkker. Vi snakker her om overdrevet vingling og gynging... Gyngingen skal være i armene, ikke i kroppen :D
Det ser fryktelig dumt ut og er i tillegg ineffektiv samt gir større sjanse for skader ;)

Oppsummert:

• Still inn høyde på setet riktig. Du må antakelig ha hjelp til dette første gang.
  • Avstand fra setets fremkant til styrelager skal være (som et utganspunkt) hele din underarms lengde pluss 3 fingerbredder, sånn ca da.
  • Høyden på setet skal være høyere, eller lik høyden på styret. Dvs mest mulig liggende posisjon, men NB! Dette er individuelt.
  • Setet skal være vannrett! her er vater en god løsning....mange har jo setespissen pekende oppover eller nedover....hehe
  • Kjøp deg gode sykkelsko med cleats! Specialized BG (Body Geometri) anbefales for de som har tendenser til kneproblemer.
  • Tenk sykkelteknikk og ikke puls underveis....

ToreH sa for siden:

Hvis du vil kan jeg sende deg et meget bra nybegynnerprogram. Kona bruker det og ja, hun er IKKE i veldig god form for tiden.
Programmet er lagt opp for en som er utrent og går over 12 uker. I prinsipp skal du etter de 12 ukene være i god nok form til å kunne løpe (ikke jogge) sammenhengende i 35-40 minutter, samt gjennomføre intervalliknende trening. Det fine er også at med dette så tenker man på å unngå typiske begynner skader i knær, rygg, føtter osv.

Kanutten sa for siden:

Send ivei!!! :heia:

nellie sa for siden:

Du altså. Mange skader? Jeg har ikke mange skader, jeg har litt vondt i den ene leggen min. Også har jeg en kronisk legghinnebetennelse som jeg pådro meg som 17-åring, men som jeg holder helt fint i sjakk. Skulderbruddet skyldes neppe feil sykkelteknikk.

Jeg slenger meg ikke ut i ting uten å vite sånn ca. hva jeg gjør, så det kan du bare ta med ro.:) Hvis det ikke går ann å spørre deg om noe uten å få masse oppleksing ang ting man IKKE lurer på, så kan det være det samme. Finnes andre som har peiling og som faktisk HØRER hva man spør om og ikke det de vil høre. Noe du ganske tydelig viser at du gjør, når du begynner å snakke om "mange skader" osvosv.

Takk for gode råd! Siden jeg har spurt etter dem, så SKAL jeg ta dem til etterretning.

ToreH sa for siden:

Jeg skrev nok litt generelt og ikke bare spseifikt for deg, da jeg legger merke til at flere her inne har hatt typiske belastningsskader. Kunne nok vært tydeligere på det. Nok om det, dette er veldig generisk og er ment som et greit utgangspunkt ikke bare til deg, men andre som sykler spinner også.
Men det er vanskelig å gi gode råd når jeg ikke vet hva du faktisk kan og hvordan du stiller inn sykkelen. Hvis du heller forteller hva du har gjort og avstander osv, så blir det enklere. Når jeg skrev istad om avstanden fra setespissen frem til styrelageret, så mente jeg hele underarmen inkludert fingerspissen (langfingeren). Greit å skrive det. på sykkel kan det være så ufattelig mange innstillinger som kan være årsak til ulike vondter. Så man må nesten prøve seg frem litt.

Men hva har du brukt som mål for å stille høyden på setet ditt da?

Kanutten sa for siden:

Ja.... Hvorfor får jeg ALLTID vondt på skinnleggen når jeg trener??

Jeg hadde det før også, mens jeg var trent mener jeg.

En annen ting er at jeg uansett sko får vondt i den hule myke delen på innersiden av fotbladet. Det nytter ikke uansett hva slags sko jeg bruker. Det beste er å løpe barbeint. Jeg går OFTE barbeint. Og jeg er IKKE plattfot. :p

langaard sa for siden:

Om du klarer og jogge/gå barbent, har jeg lest et eller annet sted at det var det beste man kunne gjøre:)

ToreH sa for siden:

Hentet fra [url]www.barfotløping.no[/url].

Overvektige skal være ytterst forsiktige med å hive seg på denne trenden UTEN først gå ned. Selv svært godt trente normalvektige skal være forsiktige da man må lære seg å løpe på en helt ny måte. Jeg har trent forfotsløping nå de siste 5 måneder og klarer nå løpe på forfot uten å ha smerter. Har krevd utrolig mye fokus på teknikk og det å skynde seg langsomt, så kanskje til våren skal jeg forsøke et par barfotsko/forfotsko.
Men det er viktig å få med seg at denne teknikken nok ikke er for alle. Bør kombineres med spesifikk styrketrening av løpsmuskulatur. Særlig leggmuskulatur.

Her er artikkelen:

Om Barfotløping
Barfotløping er ikke noe nytt fenomen. Våre forfedre løp barbeint over steiner og varme ørkener for mange tusen år siden. I moderne tider har det dukket opp flere barfot-legender, deriblandt den etiopiske maratonløperen Abebe Bikila som ble olympisk mester i 1960, uten moderne sko. Mange husker nok også sørafrikanske Zola Budd. Hun løp barbeint da hun i 1984 slo verdensrekorden på 5000 meter med mer enn seks sekunder.

Denne våren slår en barfotbølge mot oss, mye takket være den kritikerroste boka "Born to Run", skrevet av Christopher McDougall. Forfatteren elsket å løpe, men fikk store smerter i bena. Han ble fortalt av de beste medisinerne at han ikke var skapt for å løpe og at han burde finne seg en ny aktivitet. I boka forteller han om hvordan han oppsøkte og ble kjent med tarahumara-kulturen - mexicanske indianere kjent for sin enorme løpskapasitet. McDougall ble kvitt plagene sine ved å følge oppskriften til Tarahumara-indianere i Mexico: løpe mye - i sandaler.

Men det var da noen nylige utførte studier ble offentliggjort, at diskusjonene rundt barfotløping og løpesko virkelig tiltok. Studiene som ble utført av paleoantropologen Daniel Lieberman ved Harvard University, kunne endelig bekrefte at mennesker som løper barbeint eller med minimalistisk fottøy, kan forebygge og unngå skader. Årsaken er at vi blir tvunget til å løpe annerledes, til å løpe riktig. Mennesket er født til å løpe, og foten er perfeksjonert som springfjær og støtdemper gjennom millioner av år.

Å løpe barbeint gir en mer naturlig biomekanikk. Man lander automatisk over forfot og får hoften mer fram. Når man løper med sko vil skoen absorbere kraften. Ankler, knær og hofter får ikke den optimale bevegelsen, og blir dermed mer sårbare for skade. Mange er krass i sin kritikk og hevder at skoene er den faktiske årsaken til mange idrettsskader. Med en tykk hæl som de fleste løpesko har idag, inviteres folk til å lande på hælen med et kraftigere støt. De støtdempende sålene reduserer smertene ved et slikt støt, men sannsynligvis ikke skadene. De nyere studiene kan vise at barfotløping inviterer til en mer hensiktsmessig løpsteknikk med et riktigere steg som reduserer støtet når man treffer underlaget. Man lander lettere på forfoten og bruker de naturlige støtdemperne som vi mennesker er skapt for å bruke.

En av grunnene til å bli helfrelst barfotløper, er den direkte kontakten man får med underlaget. Ved å løpe barbeint eller med minimalistisk fottøy, får man konstant sensorisk feedback. Mange entusiaster sier at dette gir dem en frihetsfølelse, men at det også har hjulpet dem til å utvikle en bedre løpsteknikk. Det er mange barfotløpere som kan fortelle om tidligere skader og smerter som har forsvunnet ved å ta av seg løpeskoene. Michael Sandler, løpetrener og forfatter av "Barefoot Running: How to Run Light and Free by Getting in Touch With the Earth," sparket av seg løpeskoene etter at legene fortalte ham at han aldri ville kunne løpe igjen på grunn av skadene han pådro seg etter en nær-døden-ulykke."Siden jeg ikke hadde noe å tape, ville jeg prøve uten sko", forteller Sandler. Han startet med å løpe 100 meter av gangen for så å gradvis øke avstand og tempo. Etter tre måneder løp han et 10km løp barfot raskere enn han noen gang hadde gjort med sko, og idag løper han 15-30 km barfot på en dag i all slags vær. " Føttene mine er sterkere, og jeg kjenner ingen ting til hofte- eller knesmertene. Og jeg er så glad for løpsopplevelsen jeg får barfot; jeg føler underlaget, løper lett og lar kroppen reparere seg selv", sier han.

Mange er enige om at barfotløping ikke passer for alle. Overvektige og utrente bør være forsiktige og ta noen forhåndsregler. Å løpe barfot eller med minimalistisk fottøy når man veier mange kilo for mye er ikke alltid like gunstig, det bør da ihvertfall gjøres med ytterst varsomhet. Mange kritikere sier at de som omfavner barfottrenden om å gå tilbake til det enkle, ignorerer det faktum at våre forfedre var lettere og i mye bedre form enn det vi er idag. Store, overvektige og utrente mennesker har behov for stødig fottøy med stabilitet og støtdemping, hevder de. De fleste av oss har benyttet løpesko med god støtdemping gjennom hele livet, og dermed tilpasset oss denne måten å løpe på. Derfor er det naturlig å tro at man må gjennom en liten prosess om man ønsker å ta av seg løpeskoene. Men det er helt individuelt hvor lett man tar denne overgangen, og det er mange faktorer som spiller inn. Form, alder, vekt, tilpasningsdyktighet, kroppsfølelse, motivasjon og vilje er noen få av dem.

En fare ved å løpe barfot er å tråkke på spisse gjenstander, steiner og glass. Det er derfor barfotsko fra Vibram fivefingers, Feelmax og VIVO Barefoot har fått en oppsving de siste månedene. Selv om man da har en form for sko på føttene, anbefaler vi å starte barfotkarrieren på mykt underlag som gress. Så kan man heller gå over til hardere underlag etterhvert. Erfarne barfotløpere sier gjerne at jo hardere underlag desto bedre.

Kanutten sa for siden:

Jeg anser meg selv som en meget erfaren barfoting. Jeg tok alle friidrettkonkurranser barfot, jeg går barfot på fjellet, barfot omtrent hele døgnet, året. Sko har alltid hemmet meg. Den eneste grunnen til at jeg nå bruker sko er glassbrått. Jeg vil ikke skjære meg. Jeg skal kjøpe fivefingers, jeg har tenkt på det lenge. Når det gjelder sko er de beste skoene jeg noensinne har hatt disse paddeflate kinaskoene.

Kanutten sa for siden:

Jeg lander alltid forfot som du kaller det..... Har alltid gjort det. Høy apefaktor? :lol:

langaard sa for siden:

Apefaktor elller ikke , go for it!! Jeg og føttene mine trives også best uten sko:D

ToreH sa for siden:

Da er det jo ikke noen sak! For meg som overhodet ikke hverken går eller løper barfot, så måtte jeg omstille hele måten jeg løp på, i likhet med antakelig 95% av resten av den aktivt løpende massen på Oslo Maraton :)

Vi dødelige må nok ha lang og hensiktsmessig tilvenning. :)

Kanutten sa for siden:

Da har du aldri spilt i korps! For der må man lande på tåa/forfoten. Men noe sier meg at burde ha lært det likavel? :lol:

ToreH sa for siden:

Nei, korps og hornmusikk har jeg ikke spilt i nei...hehehe. Men har spilt på mange strenger overfor drilljentene i korps da. men det teller kanskje ikke?

Forfotløping er veldig bra iallefall. Jeg har nå sko som har mindre og mindre forskjell mellom hæl og forfot. Jeg har fått et mer effektivt løpssteg, bruker mindre krefter og kan holde høyere fart. Løpsøkonomien er altså blitt bedre.

Kanutten sa for siden:

Da har jeg FØR frokost gått/jogget 2 km! :heia:

Skrittelleren viser 3235 tilbakelagte skritt! :heia:

Dietta sa for siden:

Imponernde unge dame :heia::heia:

Kanutten sa for siden:

:rodme: Ung og ung fru Blom, men tusen takk! :klem:

Lindemor sa for siden:

13. januar

30 minutter yoga

14. januar

60 minutter på ergometersykkelen.

1650/3000

Victory sa for siden:

Takk for tips, får ut og prøve! Kunne absolutt trengt noen goretex også, hadde noen veldig gode, men de har nå mistet jobben sin som løpesko og gått over til labbesko. ;)

Men hva jeg hang meg mest opp i var "vintersko", jeg tenkte da at de kanskje hadde noe foring også? Eller er det bare grepet du tenkte på? Har noen fantastiske asics som jeg elsker, men nå er de helt ubrukelige - foten blir jo til is i det jeg går ut døra. Så litt polstring hadde vært fint.

Så til dagens innsats:

• Jillian six week sixpack
  • Styrke og mageøvelsene til Jillian ripped in 30, level 1,2,3,4

Buddhamaya sa for siden:

Så flinke alle her er.
Jeg har trent
yoga 15 min
Styrke 15 knebøy og ryggøvelser
Sykkel 30 min puls 120-130 ca 6 km
yoga 30 min

Leste om kettlebells her, det har jeg også vært nysgjerrig på. Skal kjøpe meg det!

Føles bra!

ToreH sa for siden:

Tja, jeg løp nå med de i 17 minusgrader i går og det var nå på føttene jeg var varm.... Gode løpesokker beregnet for vinter samt holde beina i konstant bevegelse så fryser du ikke på beina. Asics har vel strengt tatt kun 1 par som er beregnet for vinterløping og de er til gjengjeld dårlige...de heter Asics Gel Winter og har avtakbare pigger under som rett og slett er ræva...dårlig dempning og tunge er de skoene også. Blir temmelig greit slaktet av løpere....
Da vil jeg heller anbefale Salomon Speedcross 2 eller 3, evt Salomon XA skoene, evt VJ Sarva eller Icebug Anima BUGrip om du må ha pigger....

Kjøp deg også slike gamasjer på skoene hvis du skal løpe i snø, da slipper du bli kald rndt ankelene. Se på disse her fra Inov-8 (jeg bruker disse):

www.inov-8.com/New/UK/Product-View-DebrisGaiter-32.html?L=26

Kjøpes på [url]www.wiggle.co.uk[/url] for slikk og ingenting

Ellep sa for siden:

Søndag:
120 min skitur
45 min snømåking

Har vært helt desperat etter peanøtter siden middag og etter lang tids forhandlinger med meg selv kom jeg fram til dette kompromisset:

50 min gåing til bensinstasjonene for å kjøpe peanøtter.

NB: Evt. svar med utregninger som viser at jeg tok feil, vil ikke bli godt mottatt. :geip:

ToreH sa for siden:

haha, dette er nok helt innenfor det! ;)
Du kan trygt spise peanøttene dine i trygg forvissing om at du har gjort et bra valg ;)

Lindemor sa for siden:

16. januar

30 minutter yoga
60 minutter stram opp puls

17. januar

30 minutter yoga
60 minutter zumba
60 minutter stram opp
60 minutter qigong

1950/3000

gamlebyen sa for siden:

Yes! Da er vi endelig i gang igjen

Oppvarming: 10 min på ellipse, med innlagte intervaller
Tabata-trening for kjerne (planke)
hoveddel: 45 minutter styrke for bryst og rygg (5x5)

Victory sa for siden:

Tilegg til 15. jan:
1 time gåtur

1. januar:
    1 t 35 min rask tur

ToreH sa for siden:

16.jan:
6x800m intervaller uten pause mellom hvert intervall bare litt roligere tempo i 400m. Sone i4 på 800m og sone i3 på 400 running recovery.

Blei vel ca 10 km inkl oppvarming og nedjogging.

Dette er en knallhard økt og ment å "skylle" systemet. Hvis noen vil prøve den så ta kontakt så kan jeg forklare den.

Avsluttet med 25 min styrke og 10 min bevegelighetstrening.

Røsslyng sa for siden:

Jeg vil og være med! Er aldeles utrent, så håper kondisen kommer seg snart:) Starter rolig, for vet jeg går lei om jeg sliter meg fullstendig ut i starten.

Søn 15.01: 20min rolig gange m/økende hastighet, 3x2min intervall gange i raskt tempo, 5 min lett jogging og 5 min rolig gange. Ble svett, og kjente blodpumpa jobbet godt, og storgleder meg til ny økt i mårra!! :)

langaard sa for siden:

Ett skritt i riktig retning:) Til slutt er du hekta:D

Brokkoli sa for siden:

Oida, forsvant helt fra lavkarbo.no, så ble ingen oppdateringer forrige uke.

Denne uka planlegger jeg forsiktige 200 minutter trening.

I dag:

15 minutter ellipsemaskin i høyt tempo
30 minutter styrketrening, armer og bein

45/200

Som jeg har nevnt i en annen tråd her inne også... Jeg har nesten ikke gått ned noe i vekt siden jeg veide meg i midten av november, og først ble jeg litt demotivert av det... Før jeg innså at jeg har gått ned 2 cm i livet, 10 cm rundt magen og 6 cm rundt hoftene! :D

Røsslyng sa for siden:

Ja, merker det allerede! :p Drømmen (MÅLET) er å kunne ta på seg skoene og bare løpe så langt jeg vil.... :) DET går ikke pr dags dato assa :p

VSB sa for siden:

Her er jeg, mye energi en dag, og så totalt mangel på energi andre... Ja, ja, er i gang med riding i dag i hvert fall. Så får vi se, blir forhåpentligvis litt større intensitet i morgen.

• 35 min Jillian
  • 5 min tøyning
  • 10 min bekkenbunn
  • 6938 skritt
    13/1: 8448 skritt
  • ekstra tøying
  • 110 min skitur
  • 2600 skritt
    15/1: 4751 skritt
    16/1: 5405 skritt
    17/1: 70 min riding

nellie sa for siden:

16.01
30 minutter ellipse, styrke på skulder, rygg og armer, 15 minutter ellipse

17.01
40 minutter spinning, pilatesmageøvelser.

nellie sa for siden:

Minus pilatesen. Tar den i morgen tidlig isteden.:)

Victory sa for siden:

1. januar:

Gå til jobb: 20 min x 2

Jillian: 30 days shred. Level 1,2 og 3.
Litt moderering på noen av cardio og styrkeøvelsene.

nellie sa for siden:

Også ble det 50 minutter spinning.:p

nellie sa for siden:

:heia: Fint i gang med å gå til og fra jobb!

Victory sa for siden:

Jepp! Ingen bønn nå. :jegvant: Eneste jeg slipper er torsdag, for da er det fysio på morgenen. Men det er gyldig grunn.

ToreH sa for siden:

Tirsdag 17.jan:

RLT 60min i sone i1-i2. Kroppen føles meget bra, noe smerte i venstre achilles, eller ikke smerte, men det "er" noe der. Blir bedre med nedising. Ikke bra, så skal trene litt alternativt en ukes tid. 55-65km løping hver uke er jo hardt for beina, så forebygging må til. neste uke skulle jeg øke dosene, men antakelig må jeg holde der jeg er til det går over.

Så da skal jeg ikke løpe på tredemølla hjemme denne uka, men forsøke meg på den ellipsemaskina vi har stående. Er ellipsemaskin det samme som en crosstrainer? Altså ei slik maskin hvor man bruker armene også, nesten litt sånn skigangemaskin? Kjøpte ei grisedyr slik maskin for mange år siden, men den er ikke brukt da vi har ei tredemølle som er mer spesifikk. Men nå skal det børstes støv av den andre greia.

jaja, og sånn går no dagan :)

Røsslyng sa for siden:

20min gange med økende hastighet, 5x2min RASK gange (føttene gikk som trommestikker:P), 2 min "hvile" i mellom, 15 min raskere gange, og 5 min lett jogg til slutt.. Sliten i beina, men herlig!!

Mulig det er dagsformen som spiller inn, men syns jeg merket forskjell fra søndag... (sikkert bare noe jeg innbiller meg, men det motiverer!) ;) Ny økt torsdag! :-D

Brokkoli sa for siden:

Mandag:

15 min ellipsemaskin i høyt tempo
30 min styrketrening

Tirsdag:

55 min spinning, høy intensitet

100/200

Planlagt:

Onsdag:

fri

Torsdag:

55 min spinning
55 min bodypump

Fredag:

55 min spinning

Og kanskje får jeg til litt på lørdag og søndag denne uka også, selv om helga er travel.

Lindemor sa for siden:

18. januar

30 minutter yoga
60 minutter SH`bam ....prøver meg på noe nytt i dag
60 minutter corebar..... dette er også en ny time for meg

19. januar

30 minutter yoga

2130/3000

Måtte kaste inn håndkleet i dag. En lei forkjølelse holdt meg våken i natt og kroppen er slækk. Den skal ikke måtte konkurrere med trening i dag, nei. Litt yoga ble det dog.

nellie sa for siden:

18.01
45 minutter på ellipsemaskinen. 10 minutter oppvarming, 30 minutter snille intervaller med makspuls på 86%. 5 minutter nedtrapping.

45 minutter styrke på mage (pilatesøvelser),
skulderøverlser i slynge + shrugs med 10 kiloshantler
og rygghev.

nellie sa for siden:

Synes det er tipp topp at det er så mange fler som mosjonerer/trener her nå, enn det var før!:heia:

VSB sa for siden:

Somlet meg ut på treningssenter i dag, må innrømme at skiløyper virket mer fristende, men fornuften seiret i form av at det er lenge siden skikkelig styrkeøkt nå.
17/1: 70 min riding

• 5759 skritt
    18/1: 30 min tredemølle
  • 50 min styrke
  • 10 min tøying

Charlott sa for siden:

50 min Pilates Boot Camp.
Merkes etter 2 uker på sofaen :D

gamlebyen sa for siden:

Mage- og armprogram
Oppvarming 10 min på ellipse, med tabata og tabata kjernemusklatur
Ca 60 min

Gå frem og tilbake til jobb, 50 min, men det gjør jeg hver dag, så jeg teller ikke alltid det.
Jepp, litt ovenpå der. ..

ToreH sa for siden:

nellie da....det er jo nyttår jo. Bare vent nå så er nok dette halvert og vel så det om 6 mnd....

Samme skjedde på jobben også. Full sal nå i begynnelsen, meeeen, når overmotet tar slutt så blir det nok mer enn nok ledige møller, sykler og stepkasser rundt påsketider..

Jeg vedder ca en Big Snickers på at dette er en forbigående trend, også her inne dessverre. hvis noen nå føler seg fornærmet og banner over meg, så er det bra, kanskje akkurat DU (ikke deg nellie) fortsetter trene da ;)

nellie sa for siden:

Må ikke du være så himla negativ da.

Du vet. Jeg har vært her inne i noen år, så har et litt videre perspektiv enn bare i dag i forhold til før jul.. Det var en tid der folk skrøt så ille av at de ikke trengte røre en finger og likevel rase ned i vekt. Åh, så deilig. Sånn er det heldigvis ikke nå lenger. Eller. Folk kan fortsatt la være og trene og gå ned i vekt, men det er stadig fler som også velger å trene og det er tipp topp. Synes jeg.;)

ToreH sa for siden:

Ok, jeg skal slutte være så negativ ;)
Er bra som du sier at det skjer en endring. Ja jeg er jo skikkelig jypling her inne, men må også si jeg merket at det var en litt sånn merkelig holdning her inne i god tid før jul, som gikk på det du sier her. Trening var ikke nødvendig for å gå ned i vekt og jeg fikk litt følelsen av at det var undervurdert av mange her inne. Man går jo ned i vekt på lavkarbo uten å trene, det har jeg erfart med egne øyne selv (sett andre i familien) så det er kanskje ikke så rart det blir litt hallelujastemning da.

At stadig flere deler av sine erfaringer om trening på lavkarb er supert, jeg er temmelig sikker på at vi fremover vil ha flere og flere som motbeviser enkelte påstander om at det ikke er mulig å yte på et akseptabelt amatørnivå på lavkarbo.

Går man inn på forum.kondis.no hvor det er mange som driver utholdenhetsidrett på temmelig høyt nivå, ser jeg en dreining mot lavkarbo i kostholdet hos stadig flere. Det er en god støtteerklæring.

nellie sa for siden:

Trening/mosjon er jo rett og slett noe alle burde gjøre for å investere, ikke bare i nedgangen sin, men også helsa NÅ og til når man blir eldre. Men jeg tror at mange synes det virker så uoverkommelig.. Mange som tror at de må ut og løpe 10 mil annen hver dag for at det skal være "trening" liksom.. Det holder lenge å gå en halvtimes tur pr dag i variert terreng/få opp pulsen et par ganger i løpet av turen. Hvertfall i forhold til å ikke gjøre noe som helst. Utfordre litt liksom..

Heia trening!

gamlebyen sa for siden:

Det med progresjon, eller mangel på, var noe av det jeg reagerte på i en tidligere tråd som denne. Folk la ut minutter de hadde trent, men ikke noe om intensitet eller progresjon. Dog skal det sies at for mange, og da snakker jeg generelt, og ikke folk her, så er det jo meget bra bare det at de beveger seg.
Selv øker jeg vektbelastningen m 2,5-5 kg annenhver uke, og legger om treningen ca tre ganger i året for å variere.

Victory sa for siden:

Husker jeg irriterte meg VOLDSOMT over denne før jul:

"Sofie hexeberg: Du blir sulten av og trene"
www.side2.no/helse/article3261219.ece

Denne var i avisa også. Er sånne høl i hue anbefalinger som også bidrar til lavkarbo-hatet.

ToreH sa for siden:

Antall minutter sier svært lite om kvalitetstrening ja, men for en del her inne på forumet, så er nok bare det å være i kontinuerlig bevegelse i en eller annen form et greit mål på trening.
Joda, intensitetssone er viktig for å ha målsetninger å jobbe mot, men samtidig er det helt greit å skrive 60 minutter spinning og 60 min styrke. Det er den enkelte som setter sine mål og såvidt jeg vet så er 60 min spinning typisk terskeltrening det, altså sone i3-i4. Styrketrening er jo styrke, tror de færreste her inne sitter og løfter 1 kg 100x.....
Når noen sier gåtur, så er det vel heller ikke unaturlig å anta at denne i sin helhet er i sone i1, dvs beste fettforbrenningssone :)

Så man skal ikke kimse av antall minutter, det betyr faktisk noe for mange, meg selv inkludert.

Husarbeid derimot er jeg mer skeptisk til. Da er kroppen min i komfortsonen i1, mens hodet jobber intenst i anaerob sone i5 fordi jeg HATER husarbeid...hehehe.

ToreH sa for siden:

Bare det å være en så fremtredende OG en person med mye makt over slankehysteriet i Norge, å si noe sånt, virker helt fullstendig talentløst. Makkverkuttalelse kaller jeg slikt. Like talentløst som Drevon sine uttalelser om hvor dumt lavkarbo er.
Men Hexenberg er kanskje selv en vellykket sofaslanker som aldri helt har fått til dette med å bevege seg ut av komfortsonen? ;)

VSB sa for siden:

OK. Jeg er av de som teller minutter og ikke har den minste snøring på terskler... Men, jeg lytter til kroppen, prøver å variere og se etter fremgang. Selvfølgelig leser og ser jeg mange tips, noe tar jeg til meg. I begynnelsen, så var husarbeid eller hagearbeid god trening, da jeg gikk fra nesten to års passiv tilværelse. Da har det lite for seg å snakke om terskler eller intervall. Hadde noen dyttet det nedover meg da, (noe som egentlig skjedde på et tidligere tidspunkt, svømming var ikke bra nok, jeg måtte på treningssenter...) så hadde jeg bare gitt opp. Synes en slik tråd bør ha rom for alle nivåer. Den har i hvert fall vært viktig for å trekke meg i gang.

Qlio sa for siden:

Jeg må si at jeg er mer opptatt av å dytte riktige ting i munnen når jeg har vært flink til å trene. Hvorfor ødelegge en skikkelig god treningsdag med søplemat? Ja, du kan spise masse men er målet å ikke gå opp i vekt men bli litt strammere må de aller fleste begrense seg. Og da prøver jeg heller å fylle på med de gode tingene og legge meg mett (nei, ikke stappmett) om kvelden.

Testet ut situps på ball i går og konkluderer med at om du gjør en øvelse, som egentlig er ganske basic, helt riktig..... Så klarer du ikke mange fordi den "tar hele tiden". Så antall repetisjoner bryr jeg meg ikke om, men progresjon i forhold til forrige uke rocker!

Flere som forvirring har opplevd at det er lettere å holde lenger i høy pulssone (87-92%) på lavkarbo? Opplever en utrolig forbedring på å kontrollere pulsen i hht instruksjoner. Moro!!!!

nellie sa for siden:

Det er jo ikke alle som har et mål med treningen.:) Og det må man vel heller ikke ha, synes jeg.. Hvis man klarer å motivere seg uten å sikte mot noe, eller forbedre seg, så er hvertfall det tusen ganger bedre enn å ikke trene i det hele tatt.

Jeg har ikke noe fokus progresjon nå, fordi at jeg fokuserer på vektnedgang, fremfor sportslige resultater. På styrkesiden kjører jeg igjennom kroppen en gang pr uke (tilsammen, fordelt ut over noen dager) bare for å vedlikeholde, mens jeg kardioerer for å gå ned i vekt. Også så mye fysio som mulig for å få skuldra tilbake "on track" da..

Hver sin fremgangsmåte.:)

Qlio sa for siden:

Enig i at det bør være rom for alle, personlig får jeg et kick av alle som sier at jeg ikke kan jogge 5 minutter uten å svime av. Men det er nok, som nevnt over her, bra å ikke tro at alle bare kan drikke fløte og rase ned i vekt? Uansett har kroppen godt av å bevege seg, det være seg trapper isteden for heis eller svømme tre runder mens ungene leker i bassenget.

Victory sa for siden:

All bevegelse er bra!
For et utrent menneske kan mas (les velmente råd fra en annen - tolkes som mas for mottaker) virke mot sin hensikt, slik at man blir helt overveldet og heller dropper ut av hele treningen fordi det rett og slett blir for mye fokus på hva man må passe på, tenke over om man "gjør riktig" etc etc... Nei. Få kroppen ut av sofaen uansett hvilken måte man ønsker og gjøre det på! :visemuskl

Lindemor sa for siden:

Så fint for deg at du har kontroll på hva du bedriver! ;)

Selv har jeg også det selvom jeg forkynner mine trente minutter og ikke er opptatt av sone ditt eller datt. Jeg lytter til kroppen og presser, stønner og svetter som bare rakkerpokkern under mine økter. Variasjon har jeg også blitt god på og trener bevisst variert. Heldigvis er det kun meg selv jeg har behov for å stå til rette for når det gjelder det hele.

Det å henge med i en tråd som denne er bare som bidrag, i tillegg til annen motivasjon, til å holde seg selv i ørene.

ToreH sa for siden:

Han hadde falt av etter 2 dager i forsøket på å følge ditt program Lindermor. Han hadde dødd av utmattelse, believe me, jeg tror det er få, om noen som klarer trene de mengdene som du gjør her inne. Det er nok derfor iallefall jeg er imponert over iveren og viljen du viser. Flere burde gjort slik, eller kanskje ikke med en gang da....det var dette med å overleve også...hehe ;)

Lindemor sa for siden:

Tusen takk! Det er pent sagt av deg, og faktisk også et motivasjonsbidrag. ;) Takk for det!

Victory sa for siden:

Mitt bidrag i dag:

Gå til og fra jobb.

Fikk rett og slett treningsfri. Jobber med og lære hodet mitt at hviledager også må til. Men jeg kjenner den sitter langt inne..... Skjerpings!

ToreH sa for siden:

Ingen årsak, skryt skal gis til den som fortjener det i handling, ikke ord. Jeg skryter aldri her inne av andre (vel ikke ofte iallefall ;) ) Skal innrømme at jeg følger nøye med på din treningsplan og det påvirker meg også. En dag uten trening og da tenker jeg, "faen, se på Lindermor Hypah, skjerp deg nå"

Så den dagen du slutter trene så er det din skyld at jeg kutter, ok? :)

Respect og det mener jeg pokker ta meg også.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.