Haha! Du er morsom! ;) MEN jeg liker at jeg kan trekke deg med og gi motivasjon. Det kjennes bra ut! ;)
Du får nok ingen mulighet til å kutte på så langt jeg kan se fremover så noe hvile blir det ikke snakk om! :p. Bare å henge med i svingene! Når det er sagt så ser ikke min kropp ut som din, og det kommer den aldri til å gjøre heller i all den tid jeg har født fem barn og vært igjennom noen opr på kryss av tvers av den noe ødelagte magen. Langt unna noen pack her altså! På det område kan du være min inspirasjon.... ;). Vi jo ha stål i ben og armer så forbrenningen holdes oppe! :visemuskl
18.01: 2 timers trilletur med lillemann på meeeget snøet og glatt skogsvei, med en liten spinnvill hund på slep med rådyr-los!! Phu!
Diiiger vogn og glatte hjul, så dette ble en bra "økt" ;) Stoooorgleder meg til mølle-tid i mårra :-)
19.jan:
Jepp, da er det faktum, jeg har ikke fått achilles tendonitt, men kjente noe var på vei. Så etter prat med lege, helsesøster, treningsveileder, fysioterapeut og utallige timer på nett er konklusjonen klar.
Nedising og Orudisgel nå forebyggende i et par dager.
Starte med forsiktige tøyningsbevegelser og eksentrisk styrketrening i trappa
Vedlikeholde kondisjon med alternatv trening til løpetrening.
1-2 uker med dette, så kan man begynne med forsiktig løpetrening igjen inntil smertepunktet.
Faen, faen, faen!!! Men det er fremdeles 230 dager igjen til Oslo Maraton, så plenty av tid til å komme i sub 3t15min form til da.
Status så langt:
Har ikke smerter i foten nå ved vanlig bruk (godt tegn), ikke smerter når jeg rister på foten (enda bedre tegn), ikke smerter når jeg tøyer. Dette er etter 2 dager med korrekt behandling.
Skal i dag prøve meg på en ellipsemaskin for deretter trene mage, rygg og sideflesk. Men får jeg ikke smerter eller antydning til noe på ellipsemaskina så blir jeg å bruke den fremover.
Hva tror dere om den planen? Noen andre med erfaring fra begynnende achilles tendonitt, eller tilsvarende?
Siden jeg svømmer like bra som et maskinspett, så er svømming utelukket. Men antakelig vil det være god trening da å plaske i vannet for å unngå å drukne, pulsen vil nå ihvertfall gå opp.
Jeg tror veldig på ellipse i form av "ikke fullstendig forfall" mens du er i opptreningsfase. Har selv god erfaring med denne, da i forbindelse med rygg, for den belaster minimalt av de store leddene, myke og kontrollerte bevegelser. Samme med nedising og Orudis i kombinasjon med tøying. Har du gode øvelser for slikt? Hvis ikke, kontakt en fysiterapaut/manuellterapaut for å få skjemaer.
Med den grunntreningen du har vil ikke du bruke lang tid på å trene deg opp igjen. Ønsker deg bare lykke til, god bedring, og så BÅNN GASS!
Dagens økt gikk på beina etter 10 min på ellipse m innlagt tabata.
Relativt fornøyd m uka, første trening på en måned og første styrketrening på tre måneder, så det er mye opptrening og finne nivå uten å gå for hardt ut.
Jeg har ikke gode råd å komme med, men kan du ikke senke ambisjonsnivået litt?
Min eneste ambisjon med skiturene, er å rekke bilen før det blir mørkt. :)
19.01
20 rask gange med litt stigning, deretter 15min lett jogg, samt 5min lett gange.
Ble litt lite trenig i kveld, så måtte avslutte da senteret stengte :p
30 minutter yoga
60 minutter gange i middels tempo
2220/3000
Jeg har pådratt meg en lei forkjølelse og må roe ned treningen i noen dager. Kroppen skal få slippe å ta seg av både infeksjon og restitusjon. Jeg håper infeksjonen slipper fort fort og har både styrke og kondisjon på programmet i morgen... får se hvordan det går.
Kjente blodsukkeret var på et bunn-nivå til morgenen i dag. (vi snakker adrenalinsinna.com) Ikke rart etter ei uke med stort underskudd. Så hadde egentlig tenkt til å ta det heeelt med ro i dag. Men når resepsjonsdama spurte om jeg ville være med på spinning, så klarte jeg liksom ikke si nei.. Ble ganske glad for at jeg hadde spist på morgenen for en gangs skyld, for det viste seg å være en styrketråkk time.. Så da ble det 55 minutter spinning med gjennomsnittspuls på 83%.
Og siden pulsen min var sånn fint i drivet etter det, så tok jeg 35 minutter (måtte jo ha et jevnt tall) på ellipsemaskin.. Gjennomsnittspuls 150/74%
Ok, alternativ trening. Kjører på med spinning, eller kjøre og kjøre på fru Blom. Hadde nesten glemt hvor innih...hardt spinning er. Må virkelig ta meg sammen for ikke straks tippe rett opp i anaerob sone.
Så etter fullstendig ro nå i 2 dager uten annet enn Orudis gel, massasje, nedising, lett tøying så er achilles helt symptomfri, smertefri og ja, merker ikke noe.
Spinningtimen da kjørte jeg eget program uavhengig av alle andre. Pyramideintervall:
6x(60s, 45s, 30s, 15s) med 15 sek pause mellom hvert drag. Totalt antall drag blir da 24 stk.
Arbeidssonen er 87-92%, men jeg var vel nærmere 95-96% i noen av de lengste dragene. Uvant med syklingen og dosering merker jeg.
Det positive var at jeg kjente ikke noe til achillesen og jeg kunne avslutte med rolig nedsykling og styrketrening. Vel vitende om at jeg har gjort det jeg nå kan for å bli frisk. I morra blir det kanskje litt svømming og sol....
Hvis noen vil prøve dette programmet så er det slik:
Oppvarming på sykkelen i ca 20-25 minutter til du er god og svett, ca i sone 60-75%. Ta et par raske magadrag helt til slutt i oppvarmingen så du er klar til intervallene.
Selve dragene er enkle, først er det 6 stk drag med varighet av 60sek hvor du skal presse pulsen opp i sone i4 (87-92% av maks). Beina skal gå som trommestikker, dvs en kadens på opp mot 100, gjerne mer. Du må trå lette gir, ikke tunge og du skal sitte på sykkelen, ikke stå. Når du er ferdig med 1 stk 60sek drag så stopper du å trø i 15 sek før du starter direkte på det neste 60sek draget og sånn går det til du er ferdig med 60sek dragene. Deretter er det rett på 45sek dragene, samme pause osv osv.
Etter hvert som det blir lettere, dvs tiden du jobber blir kortere, så må du skru opp motstanden for å nå arbeidssonen. Husk å holde beina i gang som trommestikker, det skal være tempo i syklingen ikke seige,, tunge gir.
Avslutningsvis skal du sykle deg ned i ca 15 minutter hvor pulsen skal ned til mellom 60-70% igjen.
Sånn da er økten ferdig på ca en time all inclusive og du har gjennomført en superkondisbyggende intervalløkt på spinningsykkelen.
I dag:
Bein og rævstyrke
8 x 3 Knebøy med 16 kg /(2 x 8 kg manualer)
8 x 3 Beinpress 80/90/100 kg
8 x 3 Leg extentions 40/45/50 kg
8 x 3 Thight Abductor (ja-maskinen) 40/45/50 kg
8 x 3 Beinpress med bred beinstilling 70/80/90 kg
Også prøvde jeg meg på Bulgarske utfall da, men det var liksom ikke noe igjen der, så ble bare 5-6 reps på hvert bein.
22.jan: Rulletrening
Endelig fått fart på sykkelrulla. Alternativ trening er bra for variasjonen.
Ca 1t50min på rulla, snittfart på 40 km/t, kom vel avgårde ca 69km. Ikke fort, men skulle være en rolig tur hvor snittpulsen var på ca 138 slag (sone i1). Kall det gjerne restitusjon.
Utrolig digg følelse, samtidig fikk jeg sett en film som heter "The Panic Room". Grei underholdning, men ikke mer heller. Litt i sjangeren med "Saw" filmene.
Ingen smerte eller slikt i achillesen. Merket ikke noe, men hadde på forhånd teipet opp for litt mer støtte. Avsluttet økten med kjernestyrkeøkt. Planken 3x1min, Sideplanken 3x1min og liggende rygghev 3x12reps I tillegg blei det 3x12 eksentriske tåhev for leggmuskulatur.
Viktigste med økten var å holde relativ høy kadens for å ikke få treg sykkelmuskulatur. Kadensen var på rundt 100 hele økten.
Jeg sykler på en Elite Crono Mag rulle om noen skulle lure på det.
....er møkk lei av å passe på husets sofa grunnet host, hark og feber til og fra! Fire dager er mer enn nok og igjen blir jeg påminnet hvorfor jeg bedriver min daglige trening....sukk!
Krysser fingrene for at jeg blir frisk og klar for trening igjen fortere enn fortest!
Jeg jobbet overtid torsdag forrige uke, så torsdagstreninga forsvant - ellers fulgte jeg alt jeg hadde planlagt. Jeg merker at jeg er skikkelig dårlig til å komme innom her og registrere hva jeg har trent. Skjerpings denne uka! Denne uka bør jeg virkelig klare det og, siden jeg bare får trent mandag-onsdag. Torsdag skal jeg på tur med jobben med tett program, samme med fredag. Og lørdag og søndag er jeg hjemme hos foreldrene mine i jordbærbygda uten treningssenter - så jeg får bare være flink til å gå litt turer og sånn.
Ukeplan:
Mandag 55 min spinning
Tirsdag 55 min spinning
Onsdag 55 min spinning + 30 min styrke kjernemusklatur
Noe ensformig uke, men det får gå. Totalt 195 minutter.
23.jan:
Intervaller på sykkelrulle. 6x4,5min kontinuerlig vekselvis sone i4 og i3. Ikke pause mellom dragene, kun skifte i intensitet. Ja, dette er en typisk vond treningsøkt, men nødvendig for å skylle systemet.
Styrketrening planke, sideplanke og pushups
Total treningstid ca 1 time.
Holy crap! Virkelig? Håper det gikk bra da og du ikke slo deg? Har jeg aldri hørt om før. Hvorfor skjedde dette da? Må ikke drikke alkohol på trening vettu hehe.
Hehe, blir mer riktig og si Holy DUNK! Lyden av meg som går i gulvet :p
Har også hendt når jeg har gått med begge hannhundene i Gjøvik sentrum, DET er hakket værre, sørger alltid for at leietaua er godt suret rundt håndleddet ;)
Hendt mange ganger før, det er en av grunnene til at jeg må vurdere hvor, hva og ikke minst dagsform før jeg trener.
Hvorfor? Tja, vanligvis er det et hint om at jeg må sjekke blodprosent og jernlager. Noe jeg uansett ikke får gjort noe med siden jeg er überallergisk mot jernpreparater.
En av gledene ved å være kroniker dette.
Og en av grunnene til at jevnlig trening kan være en utfordring ;)
I dag er planen å teste formen med 50 min Inch Loss Yoga,
funker det greit blir det også 50 min Pilates Boot Camp :D
Styrke på rumpe:
Frontbøy med stang
Bulgarske utfall med hantler
Glute bridge med stang
Knebøy til siden med hantler
Ettbeins kickbacks
Hip adduction
Knebøy i smithmaskin
Også fikk jeg en skikkeliiiiig gåtur i et forrykende tempo, da bilen min gikk til helvete:) Da merket jeg at formen har kommet seg noe veldig! Er liksom når man gjør slike hverdagslige ting man kjenner det.
Rygg, skulder og bryst i dag, med oppvarming på ellipse med innlagt tabata pluss kjerne med tabata. Og som alle hverdager, gå frem og tilbake til jobb i tempo som gir puls, ca 50 min totalt
Så flinke alle er. Veldig, veldig, veldig imponert. Omsider i gang med å få kondisjonen på plass igjen. Lang tid uten anna en styrketrening. Røykeslutt som gav masse kilo.. No i gang med tre økter kondis (der den eine er svømming...skal vinne tur til Rhodos :) . Et par økter m styrke er planen å ha med også. Har berre blitt ei pr veke for det er så vanvittig deilig å takle spinning og svømming igjen jf røykeslutt og pust.
Men akkurat no: rusa på endorfiner etter god styrkeøkt :)
24.jan Kom meg i sykkelshortsen jeg og på rulla. 1,5 timer med en restitusjonstur i ca 35-40 km/t og høy pedalfrekvens, lette gir. Skal du sykle som erstatning for løping så anbefaler jeg å kjøre lette gir med høy tråkkfrekvens for å unngå treg muskulatur. Noe som jo ikke er så bra for en løper.
Jaja, holdt pulsen rundt 135 var vel aldri over 140 ifølge polarklokka. Så gjenstår å se i morgen hvor bra restitusjonen var.....hard intervall igjen da.
Men det lover godt fordi jo lengre jeg hadde syklet jo friskere føltes beina og lårene. Mot slutten ville jeg tråkke på,men viktig å følge planen så jeg avslutta.
Så bra at du kom deg i gang!
Jeg hadde heller ikke lyst til å trene i dag.
Skulle på intervallspinning, men meldte meg av timen og sov videre.. Så hadde egentlig tenkt til å ta treningsfri.. Men så tvang jeg meg avgårde med ambisjoner om å bare ta litt kardio også kose meg i badstua etterpå. Men når man først er i gang er det jo like greit å bare trå til ordentlig!
Håper denne morgen treningen nå har kommet for og bli... jeg er ganske så sikker på at det er da kroppen min forbrenner mest. Og den oppfører seg mye bedre resten av dagen. Er opplagt - rett og slett!
Ooh, sove på sofaen etter jobb...finnes det noe bedre??? Nope, uheldigvis er jeg av de som da også får straffen iform av å ikke få sove til natta..... blææh, stusselig synes jeg.
Det der er jo bare fantastisk!!!! Og ja, det er lissom dørstokkmila. Kommer man seg i gang, og endrofinene flommer, skal godt la seg gjøre å stoppe da!
Og hurra for alle som har trent i dag, ekstra poeng til alle som egentlig ikke ville men gjorde det allikevel!
Skjer dette like etter trening? Har du husket å trappe skikkelig ned etter endt treningsøkt?
Om man har en høy intensitet og så slutter rett av med treningen uten å trappe rolig ned, er det større sannsynlighet for å bi svimmel og å besvime enn om man kjører skikkelig ned. Grunnen er enkel, men fort gjort å glemme av. Musklene dine hjelper til med å frakte blodet tilbake til hodet og hjertet etter at det har vært i dine ytre vev. Blodtrykket på vei tilbake er lavere enn på vei ut i vevene, og blodet trenger derfor hjelp på turen tilbake. Om man stopper for raskt opp etter trening, vil blodet miste hjelpen fra musklene med det mulige resultatet at for lite kommer opp mot hjertet og hodet igjen, og man kan besvime.
Jeg har selv kjent dette på kroppen etter trening hvor nedkjøringen har vært for kort. Heldigvis har jeg ikke besvimt, men jeg har vært svimmel i mange minutter. Derfor la jeg inn noen ekstra minutter til nedkjøring, og svimmelheten forsvant.
Endelig igang med trening etter en uke som husets sofapasser. Kroppen stritter litt enda, men ikke mer enn at en lett økt i kveld er på sin plass.
60 minutter sh`bam venter.
30 minutter yoga har jeg allerede gjort unna i morgentimene.
Jeg har gjort litt yoga hver dag i denne uken, men jeg bryr meg ikke med å notere dette. Nå gjenstår det å se om jeg kommer i mål med 3000 minutter på de dagene som er igjen. Bør være fornuftig og starte rolig også, men er vel litt redd for at jeg ikke kommer til å høre på den fornuften...
2220/3000
Plan for resten av januar:
26.januar:
60 minutter stram opp puls
60 minutter yoga
Først 10 minutter oppvarming på tredemølla. Så 32 minutter intervaller. Løpte så det ble 1 minutt på og 3 av. Ganske snillt, men jeg har ikke formen til å løpe noe mer enn det:p Dessuten var beina mine støle som fy, etter styrke i går. Ble åtte minutter løping tilsammen da.. Begynte på 9.0 km/t og endte opp på 11.0 på det siste draget. Fikk ikke pulsen helt opp dit, men ble vel 93% av maks på det siste draget.
7 minutter nedtrapping på tredemølla etter det
Tydeligvis mange som hadde dørstokkmil i går. Sleit jeg og, selv om det bare var en trapp ned. Formen var elendig, men trening hjelper når jeg bare finner kreftene til å sette i gang. Eller gjennomføringen er jævlig, men mye bedre følelse etterpå. X-box med Jungle adventure fra Jillian i dag. Begynner å skjønne systemet nå, så blir bedre utbytte. I tillegg har det vært gårdsarbeid, så kroppen er godt brukt i dag.
24/1: 35 min Jillian (fullført "Six weeks six pack")
25/1: 40 min Jillian
Mage og armer i dag, vanlig oppvarming med ellipse og tabata, kjerne med tabata, men godt fornøyd med gjennomføringen av styrkeprogrammet. Pressa meg skikkelig og kjenner armene dirre nå
Dette skjer litt "når det selv vil", rett og slett for brå bevegelser som forårsaker det, henger gjerne sammen med at stoffskiftet er på bærtur og at blodprosenten bør sjekkes.
Forøvrig vært lite av dette på lavkarbo kontra på høykarbo :D
...jeg blir litt matt, jeg! Hvordan i alle dager finner dere tid til flere timer trening hver dag?? Har mulighet til halvtime - times trening noen dager i uka. Skal jeg trene mer, må jeg stikke hjemmefra, eller rett og slett bare gå ut.
Vel, antar jeg finner disse timene når ungene blir store og ikke er hjemme så mye mer:o
Jeg kan kun snakke på egne vegne og for mitt vedkommende så er dette endel av jobben min for tiden. Aldri i verden om jeg hadde klart å dytte all denne nødvendige treningen inn i livet mitt kombinert med full jobb og aleneansvar for fem barn.
Er du alenemor så kan det jo være en utfordring hvis ungene er under 6-7 år. Men er dere nå 2 om å oppdra kidsa så ser jeg få grunner til å ikke få tid til dette? Vi er nå 2 voksne med lederjobber 100% 2 barn og får god tid til trening. Selvsagt ikke flere timer men 2 timer pr dag går fint. Vi har besteforeldre ca 1700km unna.....hehe
Jeg joiner Lindemor på at det er "jobben" min om dagen. Men hadde ikke så mye problemer med å finne tid til trening da jeg gikk på skolen og jobbet fullt heller. Den eneste perioden jeg har opplevd å ikke ha tid var når jeg var i praksis på dagen og jobbet på kvelden.
Og jeg staser HARDT på slanketrening om dagen.. :) Tvinger meg opp tidligere og får en "gratis" halvtime da + bonus med gå til jobb i tilegg til den vanlige økten...
Her er barna 6 og 8 år. Trening enten når de sover eller de er med på MiniSATS. Den ene gangen jeg svømte, jeg kan ikke skryte på meg at jeg gjør det ofte da jeg svømmer som hypah, koste de seg på plaskesiden mens jeg var på svømmesiden. Jeg velger trening fremfor en TV-serie, jeg tar en times søvn vekk, jeg prioriterer vekk kafe med venninner. Jeg har også bare 24 timer per døgn, men får det til å fungere nogenlunde med 4 timer trening per uke, eller mer.
I dag ble det dog kun sideplanke og vanlig planke. Men det er bedre enn null!
Nå er det litt viktig å påpeke at man IKKE trenger å trene flere timer om dagen, for å få noe effekt av treningen. Jo lenger er ikke = jo bedre. Heller en halvtime effektiv trening enn ingen trening!:)
Glad for at dere tar opp det med å rett å slett passe treningen inn i resten av dagen og er man to voksne er det også lettere om man gir hverandre tid og kanskje pusher hverandre litt også? Vi har tre barn fra 4-11 og det er stort sett armer og bein hver ettermiddag, minste har lakenskrekk og eldste kjøres rundt på aktiviteter. Men vi kunne helt klart organisert inn mer tid til egentrening om vi sto på for det. Jeg har heller ikke jobbet fullt de siste årene, men energien har vært fraværende. Ond sirkel. Man får jo overskudd av å trene... men vi er igang litt mer nå.
Tirsdag tok jeg og mannen barnefri tur etter lunsjtid - tråkket opp i skogen opp til tregrensa, av med feller, stramme til plastikkskoa og kjøre løssnø nedover enda lengre enn vi tråkket opp... (hadde med to biler ;) ). Føltes som kombinert kondisjons-styrke og intervalltrening alt i løpet av halvannen time. Deilig å være støl i dag. Herlig å bruke naturen på den måten og mye mer sjarm i det enn å stå opp og ned i et skitrekk.
Tok av kjærsten sine koffeinpiller før trening, men de var tydeligvis veeeeldig trege til å virke, for først da jeg kom hjem halvannen time seinere begynte de å virke.
Kjører i meg et par shot espresso før jeg går ut døra på jobb og vralter til gymmet, ca 20 min. De slår inn omtrent i det jeg er ferdig med oppvarminga. Eller kanskje det er Panteras Walk som gjør det....
Selv er jeg frelst på HIIT (High Intensity Interval Training) og da Tabata-protokollen (20 sek full pinne, 10 sek hvile, åtte runder), som skal være det mest effektive for fettforbrenning, kapasitetsøkning, etc.
Hmm, jeg er mer frelst på STC-Snickers-Training Consept. Synes det er passe "laxed" og behagelig for en gammel mann. ;)
Denne treningsformen er ganske enkel genial å ta på stua og du trenger ingen treningsapparater heller. Alt skjer fra stolen, eller sofaen. Effekten er til å ta og føle på :D
Kan du fortelle litt mer om STC-opplegget? Tenker oppvarming, prosentvise mål/progresjon, nedkjøring?
Hvordan er dette i forhold til HCMT (Hardcore Maarud Training)?
Oppvarmingen er det verste. Den kan til tider oppleves som hard for psyken da det er så mange valg som må fattes før man liksom begynner på selve hoveddelen. Enkelte ganger så bare ignorerer jeg oppvarmingen og hopper rett på selve hoveddelen for å slippe tenke alt for mye. De gangene er egentlig de beste.
Sånn prosentvis vil jeg si at det under hoveddelen er en fordel å starte litt "slow" for så å trøkke skikkelig til jo lengre ut i økten man kommer. Erfaringsmessig, for min egen del, så bruker jeg bli så ivrig ca midt i økten at jeg bare "gunner" på og går fra rolig til fullstendig bananas. Målet blir da egentlig å få i meg så mye trening på kortest mulig tid, at jeg noen ganger faktisk blir overtrent. Det å være overtrent etter STC-opplegget er egentlig noe dritt fordi det tar på psyken over tid. Jeg blir da slapp, treig og litt sånn giddaslaus og må følgelig ta en lengre pause fra ytterligere STC hardkjør.
Ut fra min kjennskap til Hardcore Maarud Training, så tror jeg prinsippene er veldig like og progresjon, resultater også er sammenfallende.
Pga den tøffe utfordringen dette er så forsøker jeg unngå slik berg og dalbane trening fordi jeg har egentlig ikke så godt av det.
Andre med tilsvarende erfaringer på STC og HMT trening? Dette er jo egentlig et veldig nytt konsept i en gammel innpakning, så etterhvert kan det være flere treningssenter som vil kjøre tester med disse.
Det høres jo veldig likt ut som HCMT-treninga ja. Jeg liker å ta det litt rolig etter åpninga, bygge litt sakte opp, men dersom jeg gjør det i kombinasjon med CAC (Cold Aass Curls), liker jeg også å slenge inn litt dips (viktig å legge inn balanse) i HCMT også.
Jeg har barn på 6 og 9, og mann som stiller opp. Men må slenge meg på de som sier at det er en del av jobben for tiden. Gått sykemeldt over 2 år og endelig kommet i gang fra høsten av med mer enn sporadisk trening. Det gjør virkelig godt for kropp og sjel. Prøver å dytte litt på mannen nå også, men han er i full jobb og må ta mye av ansvaret for barna, så klart det er vanskeligere da...
Dårlig form i dag, stort sett sofa må jeg innrømme, men krabbet meg ut og testet en ny Jillian DVD. Tydelig at formen bedres når level 1 føles for enkel. Må nok suplere med mer etter hvert.
24/1: 35 min Jillian (fullført "Six weeks six pack")
25/1: 40 min Jillian
Nok en god økt. I dag var der bena som fikk kjørt seg. Alltid vært sterk i bena, så dette er favoritt dagen. Dro 5x5 med 160 på leggene, 180 i benpress og avslutta kallaset med tabata squats. Helt gele i beina nå.
Ok, takk for svar:D Jeg har analysert min dag litt, og ser jo at jeg nok finner en time hver dag, om jeg går inn for det. Likevel er det desverre sånn at min kropp stopper meg helt av seg selv dersom det blir for mye hver dag. (Myalgi)
Så, min treningsplan for uka kan i beste fall se slik ut:
en god tur med hunden nesten hver dag, da enten etter veien, eller i skogen. Noe lengre i helgene.
pilates hjemme i stua (før noen i huset våkner og på min fridag!) et par-tre ganger i uka.
går til og fra jobb, bruker generelt bilen mindre!
Optimalt er Zumbaen, som jeg savner og vil igang med - har dvd og prøvd endel ganger. Kjempegøy! Men så skal stua være ledig, da...:_prikk: Ønsker meg seriøst muligheten til å bygge ut, egen tv-stua!! Så jeg får et rom for meg selv;)
[size=3][/size]
Jeg hadde opprinnelig time med min favoritt spinning instruktør. Avlyser denne fordi venninnekvelden starter kl 18, tenker at jeg da kan trene etterpå. Fjorten dagers ventetid bortkastet, vennekvelden avlyst! Så da spiser jeg middag, reiser på sykehuset og freser ut gørr etterpå.
Nike har sko som har mye dempning. Mamge svorne tilhengere av Asics har byttet til Nike pga bedre dempning. Men hvis du vil så er en tur til løplabbet absolutt verdt en tur. Da får du sko som passer foten og løpssteget ditt.
Du kan jo også ta en titt innom min journal "Hypas hjørne" der står det litt om sko med bilde. Qliq her inne er og kjekk å spørre angående treningssko hun har vært på løplabbet selv.
Jaa-a. I dag har jeg vært på styrketråkk! Fantastisk time altså! Det er liksom type 10 minutter oppvarming opp mot "gul sone" også holder man seg i gul sone (mellom 80% og 90% av makspuls" resten av tiden, bortsett fra 10 minutter nedtrapping på slutten! Instruktøren (senterlederen) er helt topp! Hun vant sykkelrittet jeg skal være med på i Juni, i fjor. Så she knows her shit!
Gjennomsnittspuls lå på 81% (Lå mellom 85 og 89 i de 35 minuttene da..) og makspulsen (bare på den siste sangen kom opp i 94%)
I HEART IT!!!
Ble 54 minutter spinning da, så MÅTTE 6 minutter på mølla etterpå. Kan virkelig ikke ende på et så forferdelig ikke-rundt tall.:o
Jo.. Også før tok jeg 10 x 2 Glute bridge med stang, og etter ble det situps på ball, noen knebøy i smithmaskin, noen frontbøy i smithmaskin og noe singel leg kicks.
Åh, det er så deilig! De harde timene hvertfall. Intervallspinning og styrketråkk!
Jeg er veldig glad i å trene styrke, men får ikke den samme mestringsfølelsen der, som når jeg står der og tråkker med masse motstand i en time! "Jaja, der øka jeg noen kilo i knebøy" vs "WOHOOOOO!! Jeg tråkker og tråkker og kjenner det nesten ikke i beina engang, men pulsen dunker i halsen og jeg er så lykkeliiiiiig." Liksom. Endorfiner.com!
Litt treningsnerd, ja.:p
Godt en kan gjøre ALT og ikke BARE må trene enten det ene eller det andre.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.