Nå begynner jeg endelig å bli frisk igjen!!!
Dette er desidert den lengste og værte influensaen jeg har hatt! Henger igjen litt snørr og sår hals, men er endelig feberfri. Størstegutten min ble også syk, så vi har ligget pal her siden Søndag nå...
Så nå er jeg klar til ny start igjen.
Har desverre måttet prioritert å få i meg mat, og har bare klart å spist skive, så må nok begynne på nytt etter denne bommerten... jaja...
Skal begynne på kuren igjen nå på Mandag, var planen. Må forberede litt, handle litt, bake litt og sånt nå i helga..
Det tusler avgårde med med også, håper det fortsetter til mandag,å jeg gleder meg veldig til å komme tilbake på denne gode maten...:p
men jeg lurer på det med kcal, er det noen av dere som kan lære meg det?:o evt linke til noen gode linker angående det? Før jeg begynner på igjen om 2 uker, vil jeg sette meg skikkelig inn i dette, å jeg har ikke helt forstått det med kcal, protein g pr kroppsvekt og dette her, må visst ha det inn med teskje....:o
Kcal.... ikke tenk for mye på dette. Senking av kaloriinntak er ikke noe man egentlig behøver å se på før det har vært stillstand en lang periode. Det som er litt spennende med ketogene dietter er at man forbrenner mer kalorier enn man tilsynelatende skal gjøre utifra aktivitetsnivå. Jeg har f.eks. et ca kaloriforbruk på 1600 kcal om jeg ligger helt stille (tilnærma koma), og så kommer all aktivitet oppå dette. I tillegg til dette gjør det ketogene kostholdet at det settes i gang prosesser i kroppen (som man kan merke på bl.a. økt kroppstemperatur) som forbrenner ytterlige kalorier. Det er derfor ganske vanskelig å fastslå nøyaktig hvor mange kalorier man forbrenner i løpet av en dag.
Når det gjelder hvor mye forskjellige ting inneholder, så har 1 gram karbo og 1 gram protein 4 kcal hver, mens fett har 9. Skal man holde seg til 15 gram karbo om dagen, så er jo dette bare 60 kcal.
Proteiner.... her sies det litt forskjellig. Jeg vil anbefale å lese litt i den tråden som heter "Formel for proteininntak" (forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=13741). Den er klistret på forumet her. I korte trekk er vel den generelle anbefaling at man skal spise 1 gram protein pr. kilo kroppsvekt. Formelen er litt mer kompleks, og det varierer jo basert på aktivitetsnivå. En veldig aktiv person (idrettsutøver) skal ligge opp mot 2 gram pr kilo pr dag. Skal man følge de egentlige beregningene så skal man også gå ut fra fettfri kroppsvekt, men hvem av oss går vel egentlig rundt og vet dette? Ikke bekymre deg for mye for proteinene heller. Jeg har ikke engang sett på mitt proteininntak, og jeg tviler på at det er der det bremser for de fleste heller.
Husk..... dette er en lavkarbokur, som skal lede til et lavkarbokosthold. Dette er ikke Grete Roede, eller en eller annen sultekur hvor du skal tenke på kalorier. Fett metter mye bedre enn karbohydrater (og det gjør nok proteiner også), så om du holder karbene nede og spiser deg passe mett hver gang du er sulten, så vil nok også kaloriinntaket holde seg på et fornuftig nivå. Går du ikke ned på 4-6 uker (altså må du ha mer tålmodighet enn du hadde i første runde), så kan man begynne å se på kaloriinntak, partystoppere osv.
Det finnes mange eksempler hvor folk har fått redusert forbrenning av å innta for lite kalorier også. Og den store fetthateren selv, Ancel Keys (mannen som skal ha mye av den tvilsomme æren for at folk frykter fett den dag i dag), klarte ikke å få gode resultater med sine semi-sultekurer (800-1500 kcal om dagen).
Hvis du virkelig vil lære mer så vil jeg anbefale "Good calories, bad calories" av Gary Taubes, eller "The big cholesterol con" av M. Kendrick. Jeg leser førstnevnte nå, og den er ganske tung for en uten bakgrunn fra medisin, biokjemi eller andre naturvitenskaplige fag. Kendrick's bok skal være litt lettere, så den ligger som neste i køen.
Wow, tusen takk for svar :klem: Nå har jeg virkelig fått det inn med teskje :) Jeg blir egentlig mest frustrert over at jeg bare surrer rundt samme kiloet i 3 uker, opp og ned rundt samme kiloet, for meg føles det som stillstand, når jeg 3 uker tidligere, var på samme nivået, så jeg er nok veldig utålmodig :o
men skal gjøre nok en kjempeinnsats når jeg komme rpå igjen om 2 uker, men det som er så frustrerende er at de rundt meg VIRKELIG forvirrer meg med dette. først var det bare å spsie nok fett, holde meg under 15 karber, å så mye kjøtt jeg ville, å så blir det snakk om:
-for mye fett?
-for lite fett?
-partystoppere?
-for mye protein så og så mye pr kg osv?
-kcal inntak i tillegg?
-syklus, sykdom, stress osv osv
så jeg falt rett å slett av hele lasset, å motivasjonen også, jeg må ha litt fremgang for å se at det fører noe sted :o:o:o å 3 uker med å vær e på samme kiloet, med den innsatsen jeg gjorde, holdt meg slavisk til karbene, alltid i ketose, å alle de tilstelningene vi var på, å jeg spesialbestilte mat, å gjorde alt rett, å så står jeg der.....på samme sted.......
å så hører jeg om andre som bruker søtning, barer, skeier ut osv, å allikevel går ned...det var vel der frustrasjonen steg ja:o
men nå har jeg lest boken minst hundre ganger, å den ligger på nattbordet om kvelden, som sengelektyre, å på kjøkkenet om dagen, så dette skal jeg få til..håper jeg...
At jeg skal holde meg på det senere er ikke noe problem, her kastet vi flere søppelsekker (ga de til naboer) i høst, å vi spiser det vi skal hele familien. men foreløpig har jeg en blanding av steinaldermat og lavkarbo, siden vi egentlig la over til steinaldermat, å så er det et par ting som henger igjen, men vi er ihvertfall 95 % over, å jeg må sette meg mer inn i hvordan kostholdet til en som er ut av ketose, ser ut, det er jeg ikke helt inne i, derfor de hangler litt mellom begge deler enda..da det er jeg som lager maten...mend e har ihvertfall et sunt kosthold, uten melk, poteter, ris osv.. de har litt pasta igjen, å litt brød av og til, så har litt igjen der, men er på riktig vei ihvertfall, skal lær emg mer etterhvert, å få til siste biten, men akuratt nå har jeg nok med å lære meg om ketosen...
TUSEN TAKK for grundig svar :klem:Setter kjempestor pris på det, føler jeg maser litt her, men mye å sette seg inn i..
Joda.... jeg kan skjønne frustrasjonene dine når man ser folk rase ned 8 kilo de tre første ukene. Men husk at disse er enkelttilfeller. Sånn er det ikke for alle, og sånn var det ikke for meg. Jeg regna nylig ut snittnedgangen min, og den var på 666 gram i uka (joda, satan sjøl var med meg), noe jeg så klart er strålende fornøyd med. Jeg hadde heller ingen lange platåer (en og annen uke hvor jeg sto stille så klart), og ikke minst... jeg er mann. Og vi har det nok dessverre (for kvinner) lettere enn dere av hunkjønnstypen.
Du gikk ned med en gang, og så gikk du opp igjen de samme tre kiloene, eller er 3 kilo det du gikk ned til sammen på tre uker? I så fall var det ikke dårlig. Greit at man mister en del vann først, men ikke alle setter i gang med god forbrenning av fett i starten heller. 4-8 uker for å nå optimal forbrenning er vel det Torkil snakker om, og det er vel egentlig det jeg vil anbefale å kjøre før man begynner å fortvile. Er jo folk her inne som har holdt på i over ett år og bare har gått ned 10 kilo... men det fine er at de har funnet ut at de føler seg så bra på dette kostholdet (noe jeg også gjør) at vektnedgangen har blitt flytta fra pirmærfokus til en bonusgreie.
Personlig hadde jeg klikka i vater og skamrista alle rundt meg om jeg måtte leve på pulver og ikke mat, så jeg får bare ønske deg lykke til med den kuren, og velkommen tilbake til et godt kosthold når du er ferdig ;)
Jeg gikk ned første uken, å så er jeg 88,3 17 jan, å 3 uker senere er jeg ned 0,1......altså nokså det samme...
men har hørt at man skal vente lenger før man kan forvente optimal fettforbrenning, så skal gjøre det denne gangen, men jeg har nok gått inn i det pga ha det som en slankekur, som etter endt mål, skulle gå over til en livsstil, å da har jeg forventninger til det som en slankekur, er nok det jeg må innse snart ja,å forsøke å ikke frustrere meg, men vil så gjerne komme i form til sommeren, å med en nedgang på 0,1 pr 3 uke, så kan det være leeeeeeeeenge til jeg kommer noen vei ;)
men som sagt, skal forsøke neste gang altså, men i mellomtiden il jeg sette meg enda mer inni dette, så jeg ikke blir så lett frustrert...:snill:
Setter pris på at du tar deg tid å svare på dette, er sikkert en haug med nybegynnerer som blir frustrerte hver eneste dag, så er sikkert temmelig lei av å svare på det..så jeg setter veldig stor pris på at du gjorde det!
Å pulverkuren er vel nokså lik det du beskriver for meg også,men i desperasjon, så testet jeg gjerne,men at jeg gleder meg til å komme på ketolyse igjen, er det liten til om,men nå har jeg brukt pengene mine på det, så skal jeg jammen meg spise det opp også, om jeg brekker meg eller ikke, ned skal det...:o det går faktisk lettere nå, når man sper det ut til ingenting, å svelger det i ett,men kommer nok til å savne noe å tygge på snart, å så kan jeg ikke trene, for det har jeg ikke energi til...
men,men, gjort er gjort, nå skal jeg gjennom det, å gjøre det beste ut av valget jeg tok :snill: så kommer jeg en erfaring rikere, å mye mer informasjon rikere tilbake om 2 uker :D
Da var første måneden unnagjort, og det har gått over all forventning. Etter at jeg nå har fått energien tilbake, kjenner jeg meg i bedre form enn på mange år. Jeg spiser godt, og kjenner aldri sultfølelsen som man ofte kjenner på slankekurer. Teller ikke karber, men holder meg til et generelt lavkarbo-kosthold med mye proteiner og fett. Spiser proteinbrød med masse godt pålegg.
Anyway, her er tallene for første måned:
10.01 - 88.0 kg.
17.01 - 86.3 kg.
24.01 - 85.2 kg.
31.01 - 83.7 kg.
07.02 - 82.7 kg.
10.02 - 81.4 kg.
6.6 kg ned er 2.6 mer enn det jeg hadde håpet på, men det beste er at jeg føler meg så frisk og fin. Jeg har en fysisk jobb, og jobber alt fra 8 til 15-16 timer i døgnet. Mens jeg tidligere følte meg slapp og tung på jobb, og pakket i meg brødskiver i løpet av en dag, spiser jeg nå mindre men riktigere, og holder lettere ut lange dager.
Snopesyk? Lagde sjokoladekrem av den tyrkiske yogurten,det ble snadder! Akkurat som youghurtis med sjokoladesmak.Tok et minutt å lage,og med få karber. Blandet yoghurt, sukkerfri kakao, noen vaniljedråper og noen dråper flytende Natrena.Namnam! Hvis du orker å vente setter du den i frysen en stund til den blir skikkelig kald.
Blir jeg snopsyk tar jeg litt knaskegulrøtter og dypper i Kesam Vanilje. Utrolig godt og ganske søtt. Noen få karber er det, men ikke så veldig mange. Så har jeg vært flink ellers den dagen unner jeg meg det :)
Du liker ikke å trene sier du. Javel..så la være da! Hvorfor bruke tid og energi på noe du har bestemt deg for at du ikke vil gjøre??
Jeg provoseres litt av alt fokuset på at vi "må trene". Pulsen må opp på et visst nivå, intervalltrening er best osv. Hva er nå alt dette da? Jeg mener at litt aktivitet er bedre enn ingen aktivitet. Hvis alternativet er å ligge på sofaen og kjøre kanalslalom, er det faktisk bedre å sitte og kjøre samme slalom. Kroppen må bruke mer muskler da; ergo er det bra. Og det er ikke trening.
Hvorfor ikke skifte fokus og tenke at jeg skal være mer i aktivitet - bruke kroppen mer? Dvs reise meg mer fra stolen/sofaen og gå mer, hente ting i flere omganger (flere skritt = mer aktivitet). Gå av bussen en holdeplass unna den vanlige hvis du bruker buss. Parker bilen litt lengre unna døra til butikken (50 meter = 50 meter mer); gå i trappene, hent skittentøysdunken i to omganger, osv. Det er ikke trening, det er meraktivitet. Sitt i stede for å ligge. Stå i stedefor å sitte. Gå i stede for å stå. Det handler ikke om å like eller ikke like; det handler om å bruke kroppen til hverdagsaktivitet. Alt monner. Og er ikke trening.
Så glem treningen; tenk meraktivitet. Alt mer enn du (vi) gjør i dag er mer.
Nei du provoserer ikke meg :D jeg hater å trene men meraktivitet liker jeg. Parkerer alltid langt unna butikken og bærer masse klesvask 3 etasjer flere ganger daglig, i tilegg går jeg tur med hunden og hvis jeg får litt lyst til å trene så setter jeg meg på sykkelen,men da sier jeg til meg selv at dette gjør jeg for å styrke mine dårlige knær :D
Før jeg begynt på lavkarbo var jeg syk og hadde handicap bevis i bilen,dette betydde at jeg hadde lov til å parkere rett utenfor huset våres,men etter at jeg ble frisk parkerer jeg på parkeringsplassen og vi har laaaaaang vei å gå ;) jeg bærer varer flere ganger i uka,selv om vi kan kjøre sånt inn i gata.Eneste som klager nå er unga som også må gå :lol:
Min fysiske aktivitet, som jeg egentlig driver med hele året rundt, er å løpe etter mine to små. Vi er ute hver dag, og jeg har enorm fysisk aktivitet sammen med dem.
Ellers, så bor jeg i Nord Troms, og min vinteraktivitet fra oktober til mai, er å måke snø. Og jeg er ute nesten en time hver dag, om det har snødd da, og måker..
Det er kjempegøy, og en lettvint aktivitet.
Også sparker jeg/triller/går med ungene i bhg hver dag, og prøver så godt jeg kan å gå til jobb, om jeg rekker det.
Jeg kjenner på kroppen min at lavkarbo er best for meg. Jeg .. ehm.. magen min, funker ikke særlig godt når kroppen ikke er i ketose. Jeg er bedre i magen og fordøyelsen når jeg kutter karbohydrater.
Hm, var det to tråder her om man har startet i April, eller er den ene en ren veietråd og denne begge deler? Hvor er man liksom :D
Jeg startet 24.01.11 og var da 101.9 kg slik ser det ut nå
ons 02.02.11 96.7 kg---5.2 kg NED
ons 09.02.11 95.9 kg---0.8 kg NED
ons 16.02.11
ons 23.02.11
ons 02.03.11
ons 09.03.11
ons 16.03.11
ons 23.03.11
ons 30.03.11
ons 06.03.11
Nei, det vet ikke jeg heller, hehe.
Mente Januar, ikke april.
Så nemlig at det var en desember/januar tråd også, så ble litt usikker på hvor jeg skulle være.
Holder meg til dere jeg da :D
Siden man deler alt, kan jeg jo fortelle at jeg har hatt en gigasprekk :(
Startet torsdag og jeg har som vanlig hauger av unnskyldninger for hvorfor, men det er så patetisk og svakt er det uansett. Det eneste jeg trenger er mat og dte kan jeg faktisk spise på ketolyse også, hehe.
Planen var å kun sprekke torsdag, men enda har jeg ikke klart å karre meg helt tilbake :(
Men nå er det slutt slutt slutt.
Målet mitt nå er at jeg skal til NY i april, så jobber mot det, nå er det null sprekker eller utskeielse før den tid. Hadde egentlig tenkt at helgen om 4 uker måtte bli litt så om så siden jeg skal være sammens med en stor venninnegjeng hele helgen, sove borte, fest på lokalet, lunsjer ute, felles frokoster, men NEI!
Jeg får ta med meg middag på festen mens de andre bestiller kinamat, alkohol i ketose klarer jeg fint da jeg kun drikker tequila og vodka, hehe. Knekkebrød får jeg ha med meg til å ha til frokost, bestille kun pepsi max når vi spiser lunsj ute. Jeg klarer det???
Har lenge prøvd å få av de 10 kiloene som satte seg bom fast i løpet av en periode med mye skader pga trening. Har prøvd Grete Rhoede, men funket dårlig for meg!
Nå er det ketolysedietten som skal få et forsøk og jeg er full av nytt mot og trives i troen på at jeg skal klare dette!!
Startet 04.02.11 og gikk ned 1,7 kg den første uken fra en startvekt på 76, føles bra!:)
Jeg kjenner meg så utrolig godt igjen i det du skriver. Kjenner igjen følelsen man får av å gå på en skikkelig smell. Men vet du hva? Vi har alle gjort det (tror jeg da:o) Iallefall jeg. Men det viktigste er å komme seg på igjen fortest mulig, det blir så fort "bare en dag til, så skal jeg begynne på igjen".
Du klarer dette, også jentehelga. Tenk så deilig det vil bli når du kommer hjem derifra å ha klart det du hadde bestemt deg for da.
Masse lykke til framover:heia:
Slenger meg på denne tråden, har nettopp begynt på lavkarbo. På fredag hadde jeg gått en uke med det og tatt av et halvt kilo! Så det gav meg motivasjon til å fortsette for å si det sånn:)
Regner med at dere sikkert allerede har funnet denne,men deler den i tilfelle noen ikke har det, for jeg fant den først igår, å gleder meg vilt til å smake meg gjennom oppskriftene der :D
Har gått to uker i dag, og selv om jeg gikk ned nesten 2.5 kilo første uka, så har jeg jevnt og trutt lagt på meg daglig i uke nummer to. Så nå er jeg tilbake til kun 1 kilo ned. Litt usikker på hvorfor, men jeg er nå i ketose, så får bare vente å se!
Magen har vært veldig rar i det siste, men trøster meg med at den var verre på vanlig kost. Har bestemt meg for at jeg MÅ klare det her, så jeg håper jeg gjør det! Bra å lese om alle andre her som sier takk og farvel til kiloene i en rasende fart!
Og til dere andre som sliter med oppgang eller bare ikke går ned: vi får være tålmodige, og ikke minst bruke målebånd!! Hvis vekta står stille kan det jo være vi fortsatt minsker litt, og det er da noe :)
Jeg har også veiedag, og kan skryte av at jeg har gått opp 1kg... Men jeg er ikke skuffet. Gikk ned 4 kg forige uke da jeg lå med 40 i feber, og jeg er bare glad for at jeg ikke har gått opp mer;) jeg hadde forventet å gå opp 2-3 kg, så dette er jeg fornøyd med;)
Ja den syns jeg også er bra, er bare den jeg har brukt helt til nå, men så kom jeg over disse to, så tenkte jeg måtte tipse om de også, likte de også godt, spesielt den øerste skal jeg bruke mye. Har skrevet ut endel oppskrifter nå, å lagret de i en perm, gleder meg til å smake meg gjennom de :D
Dessverre, jeg har jo allerede kjøpt inn alt, å det kostet endel kan du si :o så derfor har jeg tenkt å "spise" meg gjennom det... kommer tilbake om 2 uker :)
Tusen takk :klem: ja håper bare de holder seg borte når jeg går av pulver igjen, er der spenningen sitter for min del.. De fleste går jo ned, men de aller fleste går visst opp igjen også høres det ut som, så jeg er spent på overgangen mellom de 2 ketosene..
Jeg har lest mye i denne bloggen, som forøvrig er utrolig bra: lenabeatrice.net/ . Der fant jeg denne oversitken over tips til hva vi gjør når vekta står stille
"Mine tips ved dårlig vektnedgang:
Absolutt null søtning/sukker. Altså ikke brus, pastiller, “slankesjokolader” etc. Ei heller vanlig majones, den inneholder litt sukker. Sjekk for søtning og sukker i alt du kjøper.
Så lite fløte, rømme og creme fraiche som mulig. Avhengig av fløte i kaffen? Ta da litt!
Begrens kaffedrikking, også tedrikking hvis det er koffeinholdig te. Erstatt gjerne mye av koffeinkaffen med kofeinfritt, og koffeinte med f.eks. urtete (uten søtning!)
Lite ost.
Spis så rene matvarer som mulig, unngå blandingsprodukter av alle slag, de inneholder ofte stivelse og søtning/sukker. Ha også i tankene at en så enkel ting som kokt skinke kan inneholde 3 gram karbo eller mer/100 gram. Velg matvrer med omhu og les alltid næringsinnhold og ingredienser.
Så lite salt som mulig. Dette er vanskelig, for mye mat inneholder salt. Så liker man kanskje aller best den maten som er litt salt (jeg har lettsaltet sideflesk som en av mine favoritter). Men unngå i det minste de verste “saltfellene”, eller spis det ikke hele tiden. Et forslag er å bruke usaltet smør. Salt binder lett vann i kroppen og kan skape en mental nedtur når vekta ikke rikker seg
Velg kun grønnsaker som vokser over jorden, spis altså ikke gulrot, kålrot osv. Selv om du velger kun over jord-grønnsaker så vær varsom med de som inneholder mest karbo, som løk, paprika, hodekål…sjekk matvaretabellen (se link i sidemenyen under Lavkarbomat og Drikke)
Null alkohol
Ikke en “unne seg noe-dag” i helgen
Ikke bær, frukt eller nøtter
Velg smør eller cocosa som ekstra fettkilde. Smør kan gjøres veldig smakfullt og godt med litt urter, hvitløk, chili m.m.
Velg fetere matvarer, som medisterdeig, nakkekoteletter, fet fisk, avocado….
Spis deg passe mett, sult deg ikke. Spis sakte, og vent en liten stund hvis du vurderer en porsjon ekstra. Metthetsfølelsen kan komme smygende, altså litt etter at du har spist. Er du virkelig mer sulten?
Hold kontroll over hvor mye karbohydrater du spiser. Her er det individuelle grenser som gjelder, men øyemålet er ikke alltid til å stole på, særlig ikke hvis man velger grønnsaker som inneholder litt mer karbo enn andre.
Spis normale mengder proteiner. Dette kan være litt vanskelig på lavkarbo, da mye av maten man spiser gjerne er proteinrik. Som et eksempel kan jeg nevne at 100 gram ovnsstekt kyllingkjøtt uten skinn inneholder nesten 28 gram proteiner. Som en tommelfingerregel skal du ha 1 gram protein/kg kroppsvekt. Litt mer hvis du trener.
Fett…..hiv ikke i deg fett ukritisk, for det kan bli for mye, selv om du er i ketose og går på fettforbrenning. Ketostixen (for deg som bruker det) kan vise at du er i ketose, men hvis du får i deg for mye fett i kosten så har ikke kroppen din like stort behov av å brenne overflødig kroppsfett (reservelagrene). Det kan også bli for lite fett, og hvis du får i deg for lite i kosten vil kroppen tro at det er energimangel og holde på kroppsfettet. Fettet kan være en “kinkig” balansegang, for de fleste av dere har vel lært dere at lavkarbo er massevis med fett. Men man må altså finne sin individuelle balanse.
Husk også på at selv om din venninne som har klart å gå ned 10 kilo raskt ved å spise f.eks. nøtter, så er det ikke sikkert du kan spise nøtter når du skal ned i vekt (nøtter er bare et eksempel her, og man skal som sagt uansett aldri sammenligne seg med andre) "
Jeg prøver dette en stund nå. Og et lite tips; jeg har slitt litt med matlysten (har syke unger og kjenner meg ikke helt toppers selv) og med å få i meg nok fett, ikke minst dersom jeg skal følge lista over. Nå kjører jeg et opplegg med så rene produkter som mulig, og med én gang kjenner jeg at jeg dermed må være veldig bevisst på hva spiser og hvordan jeg får i meg masse fett uten å bli kjempekvalm. I morges lagde jeg derfor følgende shake: 2 egg, 2 ss Cocosa uten smak, 100 g smeltet meierismør + liten dæsj med fløte (ellers hadde jeg spydd...). Kjørte alt i blenderen og drakk hele blandingen i én slurk. Smaker ikke all verden, for å si det sånn, men jeg kjente meg god og mett. Til lunsj tenker jeg å kjøre omtrent det samme, men hive oppi noen raskt oppkokte brokkoli/blomkål. Og for hva det er verdt; jeg har stått stille lenge, synes jeg, men i morges var det iallefall 2-300 g nedgang:D . Krysser fingrene for både deg, meg og alle de andre!! :klem:
Ny veiedag i dag og jeg er godt fornøyd. Foreløpig er nedgang fin.
Jeg har klart meg igjennom festlig lag med gode venner uten å skeie ut så fælt, det ble noen glass rødvin og pepperbiff m/grønnsaker. :spisesnak
Og morsdagen gikk også greit, jeg laget vafler, vanlige til de andre og nannahs kjempegode vafler til meg selv. Nam nam med noen bringebær på.:sikle:
Det ble også en god porsjon trimming i helga med skitur både lørdag og søndag. Jippi - fornøyd med meg selv.:lol:
Jeg har gått opp 2,5 kilo siden jeg begynte på ketolyse for omtrent 3 uker siden....er det noen andre som også har gått opp? Det er så rart....jeg har lest boka, og prøvd ketolyse før, så jeg vet hva som er lov og ikke lov. Jeg vet at ketolyse gjør at man går ned i vekt, så forstår jo at det er jeg som spiser/drikker noe som ikke er riktig for meg. :mad:
Syns denne forklaringen fra startsiden for lavkarbo, var enkel, å forstå, så om det er andre som har slitt med å få det til så kan dere se her:
Om du tar
150 gram brokkoli (3,1 kh pr 100 gram): Så blir det 1,5 * 3,1 = 4,65 kh
50 gram blomkål (2,9 kh pr 100 gram): Så blir det 0,5 * 2,9 = 1,45 kh
(og sånn gjør du det for hver enkelt matvare)
Totalt blir det 4,65 + 1,45 = 6,1 karber
Altså blir det
karbo pr 100 gram * vekt i hektogram = antall karber
(1 hektogram = 100 gram = 0,1 kilo)
(karbo pr 100 gram finner du på varedeklarasjoner eller i matvaretabeller)
kan noen forklare meg hvordan de rykte greiene virker? Har lest FAQ så har skjønt at vi kan motta og gi rykte, men hvorfor er de som jeg gir grå, eller rettere sagt NÅR blir mine grønne?:confused:
Det stod ikke på FAQ..
Gaah jeg blir helt gal, har spist lchf i 2,5 uker nå, gikk ned litt i begynnelsen, men plutselig går jeg opp igjen til det jeg opprinnelig var på, og de siste dagene har jeg gått ned minimalt(og sjelden)
Vet at man må være tålmodig, men det ekke så lett ..
P.s er det fler som kan bli litt kvalme&svimle etter tunge treningsøkter? hva spiser dere etter trening for å gi kroppen energi?
Synes forøvrig dere er kjempeflinke! Og tålmodige;)
Stå på og hold ut det løsner sikkert :p
Jeg har ikke blitt kvalm eller svimmel etter trening, men jeg kjenner at kroppen butter veldig når jeg presser meg litt. Var på en skitur i helga og da følte jeg meg skjelven og matt for hver bakke.
Etter trening tar jeg en neve nøtter sånn med en gang og så prøver jeg å få til et skikkelig måltid så fort som mulig.
Selv om jeg følte meg "utslitt" etter skituren så kom jeg meg veldig fort og var i kjempeform igjen etter kun kort tid. :)
Det vil være interessant å høre om andres erfaringer med trening på ketolyse...
Det står om trening i boka, og om svimmelhet og slapphet.
Kroppene deres er kanskje ikke helt vant til å bruke ketoner som energi i stedet for karbohydrater. Dette forklarer slapphet/svimmelhet/hodepine i en overgangsperiode.
Tung trening før kroppen effektivt kan bruke ketoner som drivstoff bør man være litt forsiktig med. Lytt til kroppen din og tren utifra hvordan den fungerer
Jeg opplevde også å bli kvalm og svimmel etter trening de to-tre første ukene. Det var akkurat som om at jeg hadde tømt kroppen fullstendig for krefter. Dette gikk over etter ca 3 uker, og nå yter kroppen mye bedre. Er visstnok i perioden mens kroppen venner seg til å brenne fett i stedet for karbo at noen kan få den opplevelsen.
Nå er jeg blitt fortalt at man skal være forsiktig med å presse seg for hardt når man går på lavkarbo, var visst økt fare for infarkt, men det er vel først og fremst for de som allerede tilhører risikogruppene. For de fleste av oss er det sikkert bare ubehagelig, men ufarlig. Uansett prøver jeg å legge meg på ca 80% når jeg er ute og går på ski. Litt puls, men ingen sprenging av grenser.
Etter trening spiser jeg en brødskive eller to med proteinbrød, og tar et lite glass melk til. Eventuelt lager jeg en omelett med purreløk og ost. Da føler jeg meg frisk og rask igjen.
hei:)
du kan slappe helt av ang ølen, det tar IKKE 6 uker før du begynner å forbrenne igjen..kanskje noen dager.
ps: vis du skal drikke øl så spis masse fett FØR du starter drikkingen og gjerne litt underveis, da jevner du det iallefall ut litt:)
fett først og rødvin etterpå utjevner så godt som helt at du går i null..ikke ei hel flaske da hehe men 2-3 glass.
lært av han som er kongen av lavkarbo..skaldeman :)
en ting til.
ikke tren noe i starten, gå turer er fint.
kroppen er ikke i stand til å takle påkjenningen i starten av dietten.
den har litt tilpassningsproblemer i starten, men dette blir bedre etterhvert.
jeg var helt utafor de første 4 ukene, kjentes ut som jeg var i en boble og litt små full hehe klarte ikke tenke helt klart.
Ser det er laget en måletråd for januar/februar startere. Måling og vekt ser jeg på som to ting som henger sammen, så det er en selvfølge at man kan dele målene sine her også :) Dette blir jo på en måte en "altmuligtråd" for oss Januar/februar-startere, hvor det ikke er noe "regel" for hva som kan deles, bare alle støtter hverandre og deler både gode og dårlige erfaringer :D og selvsagt hvordan det har gått når man kommer til sin veiedag, for de som vil!
Det blir gøy og se om tråden fortsatt er like stor om ett par månder, eller om folk slutter eller gir opp etterhvert (det må vi jo prøve å unngå da), hehe :D
Slenger meg med på denne tråden jeg :-).
Jeg begynte så smått uke 2 i januar. Har ikke det største vekttapet, men håper det kommer. Har vært syk de 2 siste ukene så har ikke blitt noe trening og ikke mye mat. Har ikke akkurat fristet. Håper jeg blir frisk plutselig! Savner treningen.
Jeg har gått ned 2,3 kg da.
Jeg blogger også litt. Helt for meg selv egentlig. Legger ut oppskrifter og bilder av hva jeg spiser. Pluss litt andre tanker i hverdagen. Blir litt dagbok i det offentlige uten å vise navn eller bilder av meg selv. Enda iallefall!!
Jeg har målt med stix og kan ikke se at jeg er i ketose. Nå må det nevnes at de er gamle så må nok kjøpe meg noen nye.
Håper alle er ved friskt mot.
Forresten så skal jeg ned ca 10-12 kg.
Stekte seifilet krydret med salt og pepper. Som tilbehør smørstekte jeg litt gulrot, som jeg hadde i en kasserolle med 50/50 fløte og melk, ca 3 dl. Tilsatte 1 ss Kikkoman og kokte opp. Lot det trekke i 4-5 min.
Stekte spinat i smør, krydret med litt salt og hvitløk.
Sammen ble dette et nydelig måltid, og en avveksling fra den vanlige måten å steke fisk på.
Det hadde vært veldig greit om vi hadde en egen tråd bare for vekt og måling! På den måten blir det lettere å følge med på hverandre. Jeg synes det er veldig motiverende å se andres resultater også, og det gir meg også et puff i baken å skal legge inn mine egne mål. Det vil være mer oversiktelig, for her er det så mye snikk snakk, så man må ofte se langt tilbake for å oppdatere seg. Blir lettere å se hvem som fortsatt er med også;)
Av og til leser jeg gjennom kun veietrådene som ligger her, veldig motiverende å lese f.eks de som har gått bed 20 kg siden august, og da har jeg ikke lyst til å lese meg gjennom 50 sider med snikk snakk;)
Hei alle sammen! Etter noen uker med lesing og pugging føler jeg meg klar for oppstart på ketolyse. Så da slenger jeg meg med her :) Har levd ganske lenge på ferdig-mat og snop.. nå er det på tide å gjøre noe. Har jo noen kilo ekstra som setter en stor demper på selvtilliten, spesielt på fest og rundt folk..svømmehallen skulle jeg mer enn gjerne besøkt men tør ikke!
Nå har jeg kastet ut "søpla" og handlet inn nytt! Gleder meg veldig til å begynne å spise MAT! Må nok bruke litt tid på kjøkkenet i starten til det føles naturlig, men dette skal jeg klare! I første omgang skal jeg prøve å ikke fokusere så mye på vekt, men heller bruke måleband og kjenne litt på dette med lavkarbo.. Har samlet og skrevet ned en haug med oppskrifter som jeg virkelig ser fram til å prøve! YES!
Hehe, jeg er klar over det, men som personen under kommenterer har jeg en egenkomponert diett. Og det funker meget bra for meg, jeg raser ned i vekt.
Det er dessuten ikke store mengder det er snakk om, det er tross alt tilbehør. Og den porsjonen deler jeg med min samboer, og det er som regel alltid noe igjen.
Melk er det jeg syns er hardest å redusere, da jeg elsker det og normalt drikker 1-2 liter om dagen. Nå er jeg nede i et lite glass til frokosten dersom jeg spiser proteinbrødskiver, og samme om kvelden.
Da fortsetter vi på tråden din, med vekt og mål, så får de som vil være med;) Om det skulle være bare du og jeg som vil bruker den, er jo det greit også;) Håper vi blir mange da;)
startet 24.01.11 og var da 101.9 kg slik ser det ut nå
ons 02.02.11 96.7 kg---5.2 kg NED
ons 09.02.11 95.9 kg---0.8 kg NED
ons 16.02.11 96.7 kg---0.8 kg OPP
ons 23.02.11
ons 02.03.11
ons 09.03.11
ons 16.03.11
ons 23.03.11
ons 30.03.11
ons 06.03.11
Jaja, ikke fornøyd, men med 4 dagers utskeiing så ble det som det ble :(
Men nå ble jeg stressa her etter å lese dette med en tyggis med feil søtstoff og ut av ketose!!! Jeg studerer 100 % samlingsbasert ved siden av 100 % jobb og de gangene vi har samling på skolen, sliter jeg noe enormt. Har en treng til å dytte innpå ting og bare raide butikken/kantina for alt de har av karber, hehe. Derfor kjøper jeg litt gode og forskjellige sukkerfri sukkertøy og tyggis:o UPS! Tenkte at sukkerfritt er sukkerfritt selvom jeg nå egentlig husker at det ikke er det. Shit. Har skoleuke denne uken, så skal sjekke med stix i kveld om jeg er i ketose eller ikke.
var på vekta idag, viste nå 83, 6 kg!! :D Superfornøyd! og det til å med etter 2 utskeielser :eek:
Har ikke klart å holdt meg til en fast veiedag , har veid meg innimellom.
Startvekt: 87,7 kg
31.01.11 : 87,4 kg ( oppstartdagen med ketolyse)
18.02.11 : 83,6 kg
huff, er virkelig irritert på meg selv. Var på spa-helg og klarte selfølgelig å skeie ut.
Men var relativt fornøyd når jeg såg at jeg kun gikk opp 0,4 kg, men har først nå kommet i ketose og føler jeg har lagt på meg en mengde kilo etter veie dagen som var på tirsdag .....
Håper det "bare" er vann som har kommet på for i dag viste vekta + 2.1 kg :(
Egentlig ikke noen spørsmål, måtte bare lufte irritasjonen over meg selv ....
Prøvde på det men fikk ikke det til jeg:rolleyes: Kan endre på innholdet i innlegget men ikke tittelen, kanskje det bare er moderatorer som kan ordne det:confused:
Var på seminar på hotell forrige helg og alle fikk servert samme middagen om kveldene. Første kvelden hadde jeg ikke kringkastet min diett og fikk selvfølgelig det samme som de andre; Breiflabb med asparges og potetstappe. Jeg var veldig sulten og tenkte søren heller jeg skeier ut med potestappen- alternativet hadde vært å raide minibaren etterpå:D Holdt meg nok likevel fint innenfor karbene den dagen så det gikk jo helt fint men litt morsomt å tenke på meg som er den godtemonsen i utgangspunktet nå fikk litt dårlig samvittighet for å skeie ut med potetstappe:p Lørdagskvelden hadde vi stekt andelår med risotto, da fikk jeg en frisk salat med rømmedressing i stedet for risottoen. Hadde mange misunnelige blikk -risottoen hadde visst ikke vært helt det store;)
Jeg slenger meg på her jeg å....
starta på ketolysekuren 15/2.
Gikk på kuren i mai 2010, og da mistet jeg 10 kilo på 6 uker... det er godt å starte igjen å vite at resultatene vil komme. Blei syk i fjor, så måtte desverre kutte ut da. Men nå er jeg friskere og kommer sterkt tilbake...
Gleder meg til å se litt resultater på vekta igjen!
Godt å ha noen man kan prate med å støtte seg til :o
Hehe, premier er kjempegøy!! Jeg lagde en lang liste sist gang jeg var på ketolyse, men det ble ikke noe ettersom jeg ikke gikk ned! :mad: Men nå tenker jeg kanskje....sydentur når jeg er -13 kilo:) og...MASSE nye klær når jeg er -19:p Så etter det blir det litt flere ting hvis jeg klarer å holde meg på 65 over litt tid
Jeg har faktisk ingenting :flau: jeg bare gleder meg såååå vannvittigt til å få se 7 tallet igjen, å da skal jeg se frem til å kanskje få se 6 tallet, at jeg har ikke tenkt på det en gang.
Jammen skal jeg også finne meg noen premier!!
Men at jeg skal ha ny grderobe når jeg er i mål,er ihvertfall sikkert, har latt være å kjøpe nye klær nå for jeg vil ikke ha en mengde klær i all slags størrelser.. å nå begynner buksene å falle av meg, en etter en :flau:
Eller jeg har kommet på en, når jeg ser 7 tallet skal jeg ut å spise sammen med min mann :D Det er sååå lenge siden, bare jeg og han har reist til byen å spist ute, bare vi to nå, at det er noe jeg skal gjøre, å hva jeg skal ha som premie på 75, og 60 vet jeg ikke, men tror jeg skal ha det samme på alle, så blir det skikkelig romantikk i luften igjen, å det at jeg føler meg mer vel for hver gang er jo enda kjekkere :D
Med 5 barn, og minste på bare 2 år, så er det en luksus, å få en kveld for oss selv ute på restaurant en lørdagskveld.
Tusen takk for tipset :D Gleder meg allerede,skal jammen jobbe på :D
Jeg tror det med premier og belønning er en meget god idè !!!
Såfremst ikke premien er at man kan fråtse i smågodt eller annet snafs.
De fleste meget overvektige jeg kjenner belønner seg selv med mat, og da har man en farlig rutine......
Spandèr noen kroner på klær eller utstyr du har ønsket deg, men gjerne noe som oppfordrer til videre aktivitet.
Fjellsko, fiskestang, turski, you name it, uansett hva som passer hver enkelt.
Dere damer kan nyte spa-timer, nye klær eller uansett hva dere føler for :)
Det viktigste er uansett at man setter seg mål, og når man har nådd det målet skal det bare mangle at man ikke belønner seg selv :)
Kjøper heller ingen klær for øyeblikket.. vil ikke sitte igjen med alle disse store klærne mine! Men var idag på et kjøpesenter å det har jo kommet inn SÅÅÅÅ mye fint!! Typisk det når jeg ikke kan bruke det :mad:
Men får bare vere positiv og tenke at det blir min tur snart!! :D
Så heldig du er som har en så stor familie!! 5 er det antallet samboern min også vil ha,men foreløbig er det kun vår lille datter på 6 1/2 mnd enda!
Her er vi ganske bortskjemte på barnevakter fra alle hold så det blir endel kjærestetid når vi ønsker, men er ikke ofte jeg får bruke penger på kun meg selv! er altfor flink å bruke på datteren vår og min samboer.. så derfor er alle mine premier sånne "egoistpremier" :) Rett å slett fordi jeg fortjener det! ;)
Leste her en plass at man svetter mer på lavkarbo.. Vel. Nå er jeg på slutten av dag TO og jeg holder på å renne bort. Usje :\ Trodde det tok litt lenger tid enn som så. Er heller ikke i ketose enda. Er det virkelig så ekstremt eller holder jeg bare på å bli syk?
Ja da er jeg i den kategorien :flau: som belønner meg med mat, siden jeg vil på restaurant med min mann, men jeg var der med jobben, å jeg bestilte mat som jeg kunne ha, å var fremdeles i ketose når jeg kom hjem. Å det akter jeg å gjøre neste gang også :D
Det med ting til videre aktivitet var kjempelurt, men det har jeg allerede investert i :D Jeg har nye fjellsko, da vi går mye til fjells, ny hafiskestang siden vi fisker her eneste uke flere ganger i uken, fra april til oktober, ellipsemaskin til trening på regntunge dager, å min datter skal være med å gå mer tur. Gleder meg !!!
jeg må vente til det blir litt varmere pga kulde astma`en, men merker energien blir bedre og bedre, så dette ser jeg frem til!!
Det var en kjempe ide syns jeg, men jeg har fått sååå mye til meg selv i det siste, at jeg ønsker meg ikke mer enn en ny garderobe, å den skal jeg spare heeelt til slutt :D
Kan tro det skal bli morro!!!
Linnis: Likte bloggen din kjempegodt :) kommer nok innom igjen :D har skrevet ut litt inspirasjon til mat, å lagt inn i oppskriftsboken min :o Håper det er ok :o
God morgen jenter og gutter:D
Venter besøk fra stavanger av far til eldste jenten min i dag. Har planlagt en tur på handel og lunsj på peppes-håper salaten er god der. Noen anbefalinger og erfaringer med å egekomponere eller salater som faktisk er digg der?
Jeg skulle kanskje utdypet det mere; det er ikke noe i veien å belønne seg med mat, såfremst det er innenfor dietten.
Jeg har en kjenning som var så fornøyd med seg selv fordi han hadde gått seg en liten tur at han satte seg ned og spiste 9 stykker marsipankake.
Da blir det rimelig feil.
Flott at du har kjøpt fjellsko, da fjellturer er en nytelse for både kropp og sjel, og noe man kan gjøre sammen med selv ganske små barn.
Tror egentlig dette med belønninger er veldig viktig for motivasjonen! I fjor gikk jeg på grete roede kurs, og så sa jeg til andre at når jeg nådde mitt delmål, skulle jeg belønne meg med det og det. Mange var negative til dette, og sa at vekttapet er en belønning i seg selv. Og det er det jo. Men det er jo gøy å unne seg noe ekstra etter uker og månder med jobbing, tror som sagt det er veeeldig viktig jeg :D
Selv er jeg over gjennomsnittet glad i interiør, så blir nok noe fint til leiligheten jeg kjøper :D Og som alle dere andre, når jeg er heelt ferdig blir det ny garderobe :D :D :D
Så artig at du tok turen innom den! Fritt frem for å forsyne seg av det lille som er der enda! Skal bli flinkere og bruke bloggen fremover, har akkorat laget en ny kategori som heter matveggen, der vil jeg legge ut bilder av maten jeg spiser og noen oppskrifter :)
Jeg er ikke flink til å blogge, men synes det er en motivasjon i seg selv :)
Og jeg er fornøyd, men det er alltid dritt å se plusstegn samme hvor mye totalsummen er, hehe.
Flink du er, super nedgang jo:D
Krysser for at det er mye vann og vekta går raskt ned igjen :D
Wow, flink du er da :D Spurte du bare om å få noe uten karber?
I går ble det lavkarbopølsepanne som jeg kaller det, hehe. Tar bare blomkål i små buketter, lavkarbopølse i biter og grønn paprika+ litt hvitløk og purre. Steker alt i panna og heller i litt fløte og krydder slik at den blir kremete. Knall god og minner veldig om den ferdig posen med pølsegryte du får kjøpt fra Findus. Vanligvis jobber man kanskje ikke mot å få lik smak som fabrikert mat, men jeg elsker virkelig den posen, haha:p
Her sitter jeg etter å ha feiret bursdag for lillebror. Er hjemme hos mamma, og det er tøft! Godteri overalt, styre med min egen mat og jadda, jadda. Men jeg skal klare det.
Bursdagen serverte mamma lasagne, hvitløksbrød og salat. Jeg tok salat også varmet jeg pølsegryta mi. Det ble servert, is, kaker og muffins, ÆSJ!
Nå skal jeg kose meg med litt sukkerfri sjokolade og bacongull når barna er i seng. Bakte pizzaruller i stad så har jeg til lunsj og middag i morgen :D
Har spist litt pølse av og til, i omeletter eller en liten pølse til eggene, men ikke i store mengder. Er jo ikke så avskrekkende manger karber i de, men finnes det varianter med enda mindre, kan man jo lage middag av de.
Såfremst de ikke smaker like trist som kalkun- og kyllingpølser.
Jeg har kjøpt i Sverige. 2 karber pr 100 er det i de, men det er ikke winer da, men slike tyske pølser. Bratwurst og sånt. Krydrete og gode og passer perfekt til middager en gang i blant :D
Jeg har kjøpt jacobs sine på meny, 4 sorter, å så har jeg lest et sted at rema har noen som heter hot et eller annet og så har vi idsøe pølsene på coop marked her :)
Jeg er skikkelig lei av å ikke spise nå har vært på 12 timers skift idag, å kom nettopp hjem, ungene hadde stelt istand god kveldsmat til meg ( de vet ikke at jeg ikke spiser, eller har spist noe mat de siste 13 dagene), å jeg måtte late som jeg spiste, mens de så bort å skrøyt som bare over hvor godt det var...
Men jeg ville så gjerne ha spist det ...."bare" 8 dager igjen... hadde foresten større nedgang tidligere i uken også, nå har den stagnert å heller gått litt opp, å det kan ihvertfall ikke være for jeg har spist noe feil, jeg spiser jo kun pulver, 5 ganger daglig, i 13 dager til nå, 8 dager igjen.....
kanskje det er mensen, jeg venter på den...
ikke meningen med et syte innlegg, for å komme med noe posetvit, jeg har bestilt meg melkvern idag :D Skal male mandel mel osv selv, det koster 85 kr for 05, kg om man skal kjøpe det.
Jeg MÅ bare skryte av maten jeg laget i går, da det er noe av det mest fantastiske jeg spiser! :)
Til meg og samboeren laget jeg reinbiff med soppstuing og smørdampede grønnsaker.
Steker biff på vanlig måte, krydrer med salt, pepper og knuste einebær og lager bearnaisesaus til.
Soppstuing er en pose Toro's Kantarell- og Sjampinjongsaus. Normalt er det 1 dl vann og 2 dl melk, men jeg bruker 1 dl vann og 1 - 1 1/2 dl kremfløte. Brun soppen i godt med smør (bruk hvilken sopp du vil, jeg bruker sjampinjong og/eller aromasopp), gjerne sammen med litt sjalottløk. La sausen koke opp, ha oppi soppen og la den småkoke ca 5 min. Sausen inneholder normalt 6 kh pr 100 gr., men når melken erstattes med fløte går den ned. Soppen inneholder jo ingenting, så denne er godkjent.
Ha ca 1 cm vann i en kasserolle, en god klatt smør, og gjerne 1 ts salt dersom du er glad i det. Kok opp, ha oppi buketter av blomkål og brokkoli, rør godt rundt slik at smøret og vannet kommer på alt av grønnsaker. På med lokk og damp til de begynner å bli møre. Rist på kasserollen et par ganger under kokingen, slik at vannet spruter litt rundt nedi.
I går bevilget jeg meg et glass rødvin til, da dette er et virkelig festmåltid, og vi feiret vår 2-årsdag :)
Normalt lager jeg ovnsstekte poteter med hvitløk og sort pepper i stedet for grønnsakene, men i disse diett-tider måtte jeg nesten erstatte de med noe, og da falt valget på smørdampet blomkål og brokkoli. Både biffen og soppstuingen er så smakfulle at det gjør ikke noe med noe litt mildere i smaken.
Vi foretrekker reinkjøtt, men jeg går sterkt ut fra at de aller fleste typer viltkjøtt kan brukes. Vanlig biff fra storfe tror jeg nesten kan komme litt i bakgrunnen smaksmessig i forhold til stuingen og sausen.
Jeg lover at når du først har prøvd den stuingen til biff lager du den flere ganger! :)
Såfremst du liker sopp, da :-D
Er det noen andre her inne som har gått opp etter at de startet? Jeg har lagt på meg to kilo siden jeg starta for snart fire uker siden...også skal jeg ned 20!!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.