< Tilbake til oversikten

Mitt aller beste brød

#1

Karin sa for siden:

Nå har jeg eksperimentert i lang tid. Jeg prøver å finne det best mulige brødet uten at det skal være for mye "sære" ingredienser i det. Dette er det jeg har kommet fram til. Det er et brød som ser ut, funker, virker, kjennes, føles og smaker som BRØD. Sånn synes i alle fall jeg det er! Det er, kort sagt, mitt beste brød.

Det er noen ingredienser her som man ikke får på Rema. Men de er relativt lett å skaffe f eks på en helsekostbutikk. Bor man i en eller annen bygd, blir det kanskje vanskeligere - men da er nå det meste vanskelig å få tak i av litt "spesielle" ting, så da så . . .

OK, here goes. . .

Basis:
1 beger cottage cheese
5 store egg
ca 1/2 dl olje (Raps, oliven - hva du måtte ønske!)

Blitzes med stavmikser eller noe lignende.

Nå skulle jeg sagt melblanding, men det er jo ikke det - bare en blanding!

Så nå blander man følgende:

3 ts bakepulver
3 ts splenda (eller tilsvarende - litt mye søtt, for å legge inn den smaken vi mister ved at vi ikke har mel)
2 ts salt (igjen for smaken)
2 ts fiber husk (eller om du har det som heter psyllium husks - anyway får du fiber husk på ICA, f eks - andre også, sikkert!)
2 ts johannesbrødkjernemel (helsekost - kan sikkert også bruke Nestargel, som jeg egentlig ikke vet noe om i det hele tatt.)
60 g kruskakli
4 ss glutenmel (helsekost)
En liten håndfull ( ca 3-4 ss?) linfrø

I tillegg til det, enten -

Alt 1:
75 g valnøtter
40 g solsikkefrø

Alt 2:
70 g solsikkefrø
40 g sesamfrø

Når du har blitzet egg/ost/oljegreien, rører du bare inn resten, som du har blandet ferdig på forhånd.

La det stå 10 - 15 min. Johannesgreien og fiberhusk-greien må ha litt tid til å virke.

Deretter tar du alt oppi en brødform (ca 1,5 liter) som er foret med bakepapir. Press det ned og glatt godt over overflaten. Det kommer til å se ut som et brød!

Det viktigste er muligens stekemetoden. Det blir nemlig et brød med skorpe av dette!

Sett inn brødet på 180 g. La det stå ca 25 min.
Skru ned varmen til 150 g. La brødet stå ca 40 min.
Ta ut brødet, ta det ut av formen og bakepapiret. Legg tilbake i ovnen på rist. Skru opp igjen til 180 g, la stå i 15 - 20 min.

Avkjøl på rist.

Når det er helt kaldt skjærer du det i tynne skiver.
Jeg pleier fryse det i pakker á 3 skiver, alle lagt i en stor pose. Jeg får minst 30 skiver av ett brød. Hele oppskriften inneholder ca 30 g karber enten det er den ene eller den andre varianten. Det betyr så langt jeg har klart å regne ut at det er maks ett gram karber per skive, ca.

Det er mye søtt og salt i dette - fordi det er det man ikke kan "fake" - søtsmaken av kornet. Så den må man tilsette. Mye salt fordi man bare nå ha noe smak! Men resten gjør at man får et brød som "fjærer" som et vanlig brød gjør. Det er faktisk veldig "brød-aktig". Jeg anbefaler det så absolutt - prøv om du vil. Jeg tror faktisk ikke du blir skuffet.

Dette er ikke en brødlignende gjenstand, det er faktisk brød.

Stekemetoden gjør også at du får et brød med skorpe.

Mannen min og jeg har lagd oss en greie - vi tar skalken som smaksprøve når jeg har bakt et nytt brød. Med smør. Han sier alltid at om han ikke hadde visst det, hadde han trodd det var et vanlig brød. Og dette er en mann som søren meg ikke er interessert i noe alternativt, nei.

Jeg gjentar: Dette er faktisk et BRØD. Det FUNKER. Jeg håper andre vil prøve det, og jeg håper folk vil gi meg tilbakemeldinger.


#2

nalana sa for siden:

Skal nok prøve jeg, kanskje allerede i dag. :)


#3

trillian78 sa for siden:

Oi, interessant! Mulig at jeg må av gårde for å kjøpe glutenmel i dag ja. Dette ser jo ikke så komplisert ut å lage heller.


#4

Stilken sa for siden:

Dett skal jeg bake til uka

Tusen takk for at du deler oppskiften:D


#5

sirimor sa for siden:

Denne skal jeg prøve. Takk for oppskrift:)


#6

Egg hver dag sa for siden:

Dette brødet skal prøves. Helsekosten her er stengt for helgen så det blir ikke før mandag jeg får kjøpt inn det jeg trenger.

Skal gi tilbakemelding når jeg har prøvd oppskriften :)


#7

tveitan sa for siden:

Har akkurat smakt på brødet.Klarte ikke vente til det var kaldt.Har prøvd mange brødoppskrifter.Denne her smakte brød og ikke kake.Virkelig godt.Jeg brukte soyamel istedenfor glutenfritt.Det funka helt greit. Kommer ikke til å prøve flere oppskrifter. Denne satt .


#8

Nannah sa for siden:

Jeg tror at om du bytter Cottage cheese m creme fraishe her og dropper olja...så får du en fastere deig som kan stekes enkelt og greit 175g 50-60 min:)


#9

muskatt sa for siden:

Hva kan jeg erstatte glutenmel med? Har kjøpt masse foskjellige produkter til baking de siste ukene etter at jeg begynte på kuren, men akuratt dette har jeg ikke, vil helst bruke noe av det jeg har kjøpt hvis mulig.


#10

tveitan sa for siden:

bakte i går kveld og brukte soyamel. Er sikker på at du også kan bruke soyaprotein.


#11

Rattata sa for siden:

Dette har jeg akkurat bakt, og det smakte kjempegodt! :ja:


#12

Karin sa for siden:

Hyggelig at folk har prøvd, og at det falt i smak!


#13

Mona S sa for siden:

jeg bakte dette brødet i går, slang opp i 2 ekstra ss fløte og Ketolyse bakemiks. Det ble supergodt!!! Beste lavkarbobrødet hittils:D


#14

Nannah sa for siden:

Du som lurte på hva du kan erstatte gluten mel med...
Prøv fiberhusk :)


#15

Karin sa for siden:

Personlig kan jeg egentlig ikke gå god for noen av de erstatningene som selvsagt alltid kommer opp. Jeg har prøvd ut dette akkurat slik, og dette er det JEG kan gå god for.

Glutenmelet gjør at brødet virker som brød - litt fjærete, liksom. Det ville jeg ikke kutte ut om jeg ikke måtte, av helt andre grunner. Personlig jobber jeg med å eksperimentere med å utvide bruken her, f eks når det gjelder pizzadeig og sånt.

Fiber Husk og Johannes gjør at deigen tykner veldig. Gi det minst ti minutter til å "svelle" når du har blandet alt før du glatter brødet i formen og setter den i ovnen. Jeg trenger ikke å bytte ut noen ingredienser for å få dette til å bli f eks rundstykker, det kan man bare legge opp på bakepapir. Men om du ikke har cottage cheese og vil velge crème fraîche i stedet, må du gjerne det - jeg har ikke prøvd det og kan dermed ikke gå god for noe resultat, og jeg har heller ikke regnet ut karboinnholdet. det blir i alle fall mindre protein og mindre fett. Jeg antar det blir en anelse mer karber, men neppe mye per skive.
Jeg anbefaler ikke å bytte ut noen av ingrediensene. Jeg aner ikke hva som vil skje hvis man forrykker den balansen. For jeg vet lite om akkurat det - aldri prøvd! Det er jo DETTE jeg har jobbet frem! Det er dette som er godt! Kan ikke da godta noe annet som MITT brød da.

Selvsagt må du gjerne gjøre som du vil. Lykke til med dine eksperimenter! Men det er DETTE som er MITT brød.


#16

runesvein sa for siden:

Kan jeg bruke Ketolyse bakemix i steden for gluten mel


#17

luringen sa for siden:

les tråden Runesvein..;)


#18

Veggpryd sa for siden:

Det hørtes veldig godt ut! Det brødet må jeg teste. Men, glutenmel - mener du da glutenfri mel? :o


#19

trillian78 sa for siden:

Hun mener nok glutenmel, ikke glutenfritt. Glutenfritt mel er det masse masse karber i. Glutenmel derimot er ikke det verste du kan bake med. Inneholder veldig mye proteiner. Og typ 20 g karber per 100 g. Glutenmelet får ting til å henge bedre sammen.


#20

Karin sa for siden:

Jeg mener definitivt glutenmel - ikke glutenfritt mel! Mest protein! Glutenfritt mel har fjernet proteinet i melet, (fordi det er det enkelte folk reagerer på) - og det har med seg alle karbohydratene. De mangler det som får det til å henge sammen - de lange proteintrådene - og derfor jobber mange uten-gluten-greier med f eks Fiber Husk. Men vi skal unngå stivelsen i korn/mel - så vi gjør det f eks sånn som jeg har jobbet det ut.

Bakemiks - ok, det kan antakelig og sikkert være bra i mange sammenhenger. Jeg prøver å finne ut om jeg kan bruke det til noe (hater proeingreien - smaker py) Men - sorry, Torkil - jeg prøver å lage noe UTEN noen slags miks elller sånt. Særlig unntatt er det som har noe med soyaprotein å gjøre. Det knaser - og det skal det søren meg ikke!

Jobber, jobber. . .


#21

Veggpryd sa for siden:

Åh, da skjønner jeg. Nå ser jeg også at det (helsekost) bak glutenmel... :o Må handle litt i mårra skjønner jeg, for dette brødet var skikkelig fristende. :ja:


#22

Egg hver dag sa for siden:

I kveld bakte jeg dette brødet og det var kjempegodt. Har prøvd litt lapper, vafler og slikt, men dette var det beste jeg har smakt av all lavkarbobakst.
Det var god smak, god tyggemotstand og det så og smakte som brød. Kommer nok til å bake et slikt brød hver uke fremover (vi er 2 i huset på lavkarbo). Genialt å ha med på skolen og jobb.

Tusen, tusen takk for oppskriften!


#23

Stupedama sa for siden:

Bra innsats, Karin! Dette skal jeg prøve en gang jeg får brødhunger!


#24

Karin sa for siden:

Jeg sier nok en gang takk.

Vanligvis, sånn i uken, spiser jeg bare egg i en eller annen form. Men i helgen, særlig hvis mannen min ikke jobber lørdag, spiser jeg gjerne noe skiver. . .For det er det han spiser. Han vil gjerne ha pålegg og sånt. Og i helgene kan jeg da være med og spise det samme.

Og nå kan jeg faktisk det! Med mitt brød.

Jeg kan nemlig ta inntil 3 skiver med diverse pålegg! Det blir bare ca 3 g på 3 skiver. Kan leve med det.

Kan bruke det som "suppebrød" hvis man vil lage en god gammeldags middagssuppe.

Kan bruke det som underlag for en hjemmelaget hamburger. Stek den, legg på en skive - med alt tilbehør. (Glem toppen da. Men da får du en hamburger!)

Dette funker bra for meg!


#25

trillian78 sa for siden:

Dette ER brød! Ekte hjemmebakt grovbrød med brødkonsistens og brødsmak! Denne oppskriften kommer til å bli en klassiker! Tusen tusen takk Karin.
Åh, nå skulle jeg ønske geitost var lavkarbo :D


#26

Carisma sa for siden:

Chevre? Jeg syns det smaker nesten brunost.


#27

sirimor sa for siden:

Appropo geitost...(eller brunost da) jeg savner også det.

Men igår lagde jeg søte og gode lavkarbovafler med kardemomme og vaniljedråper.

Tok en dobbel, og hadde på meierismør (med ostehøvel) og vellagret norvegiaost. DET smakte som vaffel med geitost! Kjempegodt:D


#28

trillian78 sa for siden:

Chevre er nyyydelig! Elsker Chevre. Men det er ikke det samme som ekte brun geitost når det kommer til nybakt brød altså.


#29

slappfisken sa for siden:

NAM!! Holdt på å besvime av glede når jeg smakte på det (hadde smør og nyrørt bringebær med Natreen på:o))!! Supert! Fikk ikke tak i glutenmel, så jeg brukte lik mengde soyamel (Spielberger, 3 gram karbo pr 100 gram), men det ble helt supert. TAKK!! Nå ser jeg frem til søndagsfrokost med nybakt brød.


#30

Karin sa for siden:

Jeg må innrømme at den tanken har streifet meg også ja. . .:p


#31

Iselilja sa for siden:

Har noen prøvd å bytte ut oljen i oppskriften med smeltet smør?


#32

Karin sa for siden:

Nei, men det går nok helt greit det. Men du må passe på saltmengden da, for smøret er litt salt. Kanskje minske salttilsetningen litt - f eks 1,5 ts i stedet for 2.


#33

Iselilja sa for siden:

Wow, dette brødet var utroooolig godt! Og det smaker virkelig brød. Ordentlig, saftig grovbrød! :hungry: Kommer definitivt til å lage mer av dette. 4 skiver forsvant på et blunk, og jeg sliter med å ikke hive i meg 4 til. :o

Takk for en genial oppskrift, Karin! :D

Jeg brukte forresten meierismør i stedet for olje, og det fungerte utmerket!


#34

Carisma sa for siden:

Har hatt med meg dette på hytta i helga, og det var genialt! :) Og fortsatt saftig og fint i dag, så jeg frøys ned resten i 2-skives pakker nå :ja:


#35

Luna* sa for siden:

Tusen takk for at du deler oppskriften :)


#36

Didda sa for siden:

Er dette er brød som er "tilatt" i Kelolyse dietten? Hørtes deilig ut


#37

tveitan sa for siden:

Dette er brød som er lovlig, og det er kjempegodt .Jeg bruker bare det .


#38

Karin sa for siden:

Ja, det er lagd for at det skal være lovlig på ketolyse. Det var det jeg hadde i tankene da, og hele tiden tenkte på mens jeg utviklet det.


#39

Gunn sa for siden:

Tusen takk for oppskriften:p nydelig brød


#40

Framnæs88 sa for siden:

Hei.
Er dette er brød en brød man kan spise mens man er i slankefasen, eller er dette for å holde vekta?:)


#41

Karin sa for siden:

Du kan spise det i slankefasen. Ca 1 g karber per skive.


#42

Delisa sa for siden:

Takk for super oppskrift! Eg har ikkje baka brød sidan heimkunnskapen, men har nå baka 2 gonger på ei veke :)
Baka fyrst eitt brød, to dagar etter trippla eg oppskrifta.

Også glad for å titte innom lavkarbo igjen. Har i det siste levd meir lavkarbo, samt forsøker å unngå mjølk og kveitemjøl (blant anna) da eg ikkje tolererer det så bra.
Bakte dermed brød utan glutenmjølet. Sidan eg ikkje er superoppteken av at det må vera totalt lavkarbo, substituerte eg med ei blandig av havregryn og hi-maze. Mogleg brødet mitt ikkje vart fullt så luftig, men bra nok for meg.
Masse protein og utan kveitemjøl og gjær - i love. Takk, Karin :)


#43

Linda63mod sa for siden:

Takk for oppskriften! Denne skal jeg prøve. Savner brød og har problemer med "sagflis-brødet" som jeg kaller de med "protein-mel" i... :) God helg! :)


#44

Laurentius sa for siden:

Dette ser veldig godt ut! Ut og shoppe i morgen!

Lar brødet seg fryse og tine?


#45

Carisma sa for siden:

Jeg har fryst pakker a 2 og 2 tynne skiver, og det går kjempefint :ja:


#46

tveitan sa for siden:

[quote=Laurentius;733529]Dette ser veldig godt ut! Ut og shoppe i morgen!

Lar brødet seg fryse og tine
Jeg også fryser ferdige skiver.Så tar jeg opp det jeg skal ha til frokost,og tiner det i brødristeren. Det er knallgodt.


#47

Ivory sa for siden:

Skal prøve Karin-brød en dag jeg også :), men her er også et godt brød:

4 egg
1/2 boks cottage cheese

3 ss olje
1.5 ts bakepulver
4 ss linfrø
60 g kruskakli
45 g solsikkekjerner
1 ts salt

Pisk eggene lett og bland inn cottage cheese og olje, tilsett det tørre. Deigen skal ha en kladdete konsistens. (Jeg pleier å bruke stavmikser på egg og cottage cheese, og jeg maler solsikkekjernene med stavmikser før jeg har dem i røra, men de kan også brukes hele. Bruker hele linfrø).

Ha deigen i en bakepapirkledd brødform og la brødet steke på 180 g i 55 min, nederste rille.

Oppevares i kjøleskap. Holder seg i mange dager.

Dette er et brød med få ingredienser og veldig raskt å lage. Veldig saftig og godt. Kan sikkert også lage hamburgerbrød av denne oppskrifta, men da må man nok male alle frøene. Og det er veldig godt å lage ostesmørbrød i panna av det.


#48

Karin sa for siden:

Jeg oppfordrer herved PÅ DET STERKESTE andre oppskrifter til å ligge i andre tråder!

Enklere å finne fram til dem da!

Dvs - ikke legg inn i denne tråden oppskrifter på helt andre ting. Håper det makes sense.

Men dette brødet er faktisk veldig enkelt å fryse. Jeg skjærer hele brødet i mer enn 30 SYLTYNNE skiver (vanligvis ca 32-34 skiver - nesten 1 cm per skive, kanskje?) og fryser dem ned i en pakning som er fornuftig for meg. 3 skiver blir det. Det er en søndagsfrokost med mannen f eks, eller en matpakke på tur med elever. Funker så bra atte - forutsatt at pålegget er MATEN da. Brød er alltid bare noe å legge pålegg på, så man må telle om man vil bruke så mye karber. . Kanskje vil men heller bruke karbene sine på andre ting? Det er det man må bestemme seg for!


#49

Karin sa for siden:

Det blir i alle fall veldig mye mer karber i ditt brød, det er nå sikkert. Du substituerer med ingredienser med VELDIG mye karber. Synd, for om du hadde hatt glutenmelet og det jeg foreslo, hadde det vært veldig LITE karber. Men om du er allergisk mot gluten, får du forholde deg til det.


#50

Ivory sa for siden:

Sorry, Karin...:o Jeg tenkte tanken på at oppskrifta ikke skulle ligget her, men da var det for sent...:(


#51

Carisma sa for siden:

Du kan jo kopiere den ut i en egen tråd uansett? Så er den lettere å finne seinere :)


#52

Ivory sa for siden:

Nå er det gjort ;)


#53

Hjørdis sa for siden:

Bakte dette brødet i dag, og fulgte oppskrifta slavisk. Turde jo ikke annet:D.
Det ble veldig godt og er definitivt brød:ja:
Holder det seg opp til en uke i kjøleskal tro? Om det blir så gammelt mener jeg:lol:


#54

Carisma sa for siden:

Det holdt fem dager på benken på hytta for min del, i plast. Enda fryste jeg ned skiver da jeg kom hjem og de er kjempefine når jeg tiner de :ja:


#55

Hjørdis sa for siden:

Takk, da holder det i kjøleskapet den tiden det eksisterer:)


#56

supha sa for siden:

Jeg bakte denne i dag og det ble veldig vellykket. Hadde besøk av broren til samboer og han spiste opp nesten halve brødet:D

Tusen takk for oppskriften og min jakt etter det perfekte brødet er endelig over.


#57

Zhadra sa for siden:

Dette må prøves! En gang iblant savner jeg å bare kunne skjære opp ei skive og slenge pålegg på :ja:


#58

aslaug sa for siden:

Lagde dette brødet i dag, det var kjempegodt!!!


#59

muskatt sa for siden:

Hei

TUSEN TAKK!! Jeg har prøvd flere av brødoppskriftene her inne, men jeg har ikke fått det til å ligne på brød- blir klissete, faller fra hverandre eller at det ikke smaker godt(er ikke en god baker). Dette bake jeg for første gang idag(brukte litt tid på å finne glutenmel) og dette er faktisk en meget god erstattning for brød. Du har virkelig fått det til!

Spiste 5(!) skiver med smeltet smør på til middag- mmmmmmm.


#60

aslaug sa for siden:

Karin skrev:
"Glutenmelet gjør at brødet virker som brød - litt fjærete, liksom. Det ville jeg ikke kutte ut om jeg ikke måtte, av helt andre grunner. Personlig jobber jeg med å eksperimentere med å utvide bruken her, f eks når det gjelder pizzadeig og sånt."
[color=#ff0000][/color]
Hei Karin!
Jeg lurte på om du har fått til å utvide bruken? Jeg elsker brødet ditt, det er helt supert!:D:D
[color=#000000][/color]
[color=#ff0000][/color]
[color=black][/color]


#61

Karin sa for siden:

Hei Aslaug! Jeg har prøvd meg litt på en pizzagreie, men har ikke fått til noe som jeg vil publisere ennå. Akkurat nå driver jeg med et eksperiment på paideig. Skal nok si fra når jeg finner ut noe. Hvis noe funker, tenker jeg jammen ikke holde det for meg selv! :) Det er viktig at vi deler det som funker!


#62

Chunky sa for siden:

Dette er det mest fantastiske lavkarbobrødet jeg har vært borti. Bakte både i går og i dag. Jeg har levd på Ingers og Ultras rugbrød siden jeg gikk over til vedlikehold, men jeg synes ikke 20 gram kh for en brødskive er helt verdt det.

Men dette brødet slår alt. Det er et aldeles nydelig grovbrød. Jeg har ikke spist annet på to dager :)

Selv min selvoppnevnte überbakermester svigermor og ungene elsket det. Det sier det meste.

Takk for oppskriften!


#63

hegemora sa for siden:

Bakte dette brødet i går, og det var bare helt supert!!:sikle::sikle:
Eneste faren nå er at jeg kan komme til å overspise av det:o
Tilogmed mannen min er på glid til å begynne med lavkarbo nå som vi kunne spise så godt brød;)
Har savnet så veldig brød med makrell i tomat, så det var herlig å få i seg igjen... :rolleyes:
Noen som vet noe om holdbarheten på brødet? Skal til syden snart, og lurte litt på om jeg skulle ha med meg noen i kofferten...
Klem
Hegemora


#64

hegemora sa for siden:

Eh... Ser jeg hadde vært litt slurvete da jeg leste alle innleggene her.. Stod jo noe om holdbarhet jo ;0)


#65

Karin sa for siden:

For å være helt ærlig, aner jeg ikke noe om holdbarhet.

Jeg venter alltid til det er helt kaldt, så skjærer jeg i (tynne) skiver og fryser ned 3 eller 4 om gangen. Tar opp det jeg trenger og tiner i brødristeren.

Mulig at man kan sjonglere med noe - men jeg tror ikke dette holder seg mer enn et vanlig brød, heller mindre. Det skal gjerne være bitte lite grann fuktig, men ikke mye - jo mer fuktig, jo mer problematisk når du tar opp skivene fra fryseren. . .

Jeg tenker egentlig at man kanskje skal gjøre sånn som jeg har funnet ut: Følg oppskriften, la brødet bli HELT kaldt, og skjær i TYNNE skiver som du pakker i 3 eller 4 skivers-pakker.

Sånn gjør jeg det. Kan ikke egentlig si noe om noe annet.


#66

Karin sa for siden:

Det var veldig hyggelig å høre! Det er alltid kjekt å høre at noen har brukt oppskriften man har laget. Tusen takk!


#67

aslaug sa for siden:

Litt mer ros til deg:
Samboeren min er blitt nysgjerrig på lavkarbo, men er kjempeglad i brød.
Bakte brødet ditt og har gitt han det i noen dager, og han er så fornøyd!!!!:D:D
Ha en strålende helg!


#68

LenaBeatrice sa for siden:

Dette brødet skal prøves :-))


#69

beristra sa for siden:

[font=Bradley Hand ITC][/font]Denne oppskriften har jeg prøvd i dag. Det ble et fantastisk godt brød. Tuuuusen takk du som la denne inn tidligere i dag. Jeg kopierte til egen oppskriftsbok men finner ikke tråden igjen desverre..

4 egg
1/2 boks Creme Fraiche
1,5 ts bakepulver
4 ss linfrø (som de er)
60 g kruskakli
50 g sesamfrø (som de er)
45 g solsikkekjerner (som de er)
3 ss olje

Visper eggene sammen først, og blander så bare resten i. Rører det sammen med en vanlig visp og heller i form m bakepapir. Så enkelt som det kan bli! Steker v 180 grader i 55 min på nederste rille. Syns de blir veldig gode, ikke bløte, men saftige.

Fikk oppskriften da jeg var innom helsekosten her om dagen og spurte etter lavkarbomat. Siste deigen jeg laget doblet jeg da formene mine er ganske store, men stekte like lenge og med samme gode resultat [font=Arial][/font]Og om en regner 20 skiver blir det ca 2,5 kbh pr skive (fra mat på data) med dobbel deig [font=Arial][/font][font=Bradley Hand ITC][/font]


#70

luringen sa for siden:

Beristra: dette er Karins tråd, med hennes oppskrift på brød..du bør vel kanskje lage din egen tråd med din oppskrift?


#71

beristra sa for siden:

Jeg sier unnskyld hvis jeg har "kødda til " noe her. Fant ikke ut hvem som laget denne fantastiske brødoppskriften. TAKK til Karin :) jeg håper å løre meg mer om dette etter hvert.


#72

Karin sa for siden:

Hjertelig velbekomme! Men det er nok rett at jeg gjerne ser at oppskrifter på andre brød havner i andre tråder. Bare fordi de stort sett IKKE er varianter av mitt brød, men varianter av andre lavkarbobrød - som jeg har prøvd, men går lei av etter en tid. Derfor har jeg utarbeidet dette brødet. Derfor vil jeg ikke ha andre oppskrifter enn varianter av denne inn her! Sånn er det bare. . .:cool:


#73

Chunky sa for siden:

Jeg har allerede bakt 8 Karinbrød siden jeg kom over oppskriften. Kan legge barnas oldemor til listen over storfornøyde brukere.

Jeg lurer bare på en ting: jeg synes ikke det er nødvendig med fullt så hard skorpe, så jeg har bare latt brødene være i formen hele tiden. Men siden jeg er usikker på steketiden har jeg likevel justert temperaturen opp og ned slik du sier. Har du noen formening om steketid med en jevn temperatur (blir litt enklere da)? Siden det koster 60-70 kroner per brød, har jeg heller ikke lyst å eksperimentere så veldig mye hvis du sitter på svaret allerede :)

Igjen - takker og bukker for oppskriften!


#74

Fnutte sa for siden:

Til dere som har bakt dette brødet:

Hvilken av frø/nøtteblandingene foretrekker dere.... eller evt andre varianter. Maler/hakker dere nøttene eller er de hele i røren?

Har litt lyst til å prøve dette brødet men har absolutt ikke likt de andre lavkarbo-brødene jeg har prøvd tidligere...... hmm ;)


#75

Chunky sa for siden:

Dette er ikke som andre lavkarbobrød. Ingen gjetter at det ikke er et vanlig (og veldig godt) grovbrød.

Jeg har brukt finhakkede valnøtter, men i går var jeg tom, så da brukte jeg ikke nøtter i det hele tatt. Kjempegodt for det.


#76

sara sa for siden:

Prøvde meg på dette brødet idag morges; og det ble definitivt suksess! Har forsøkt å lage andre lavkarbo-brød før, men de har ikke blitt i nærheten av så bra som dette. Jeg hadde ikke CC da, så brukte Creme Fraiche, og mandelmel siden jeg ikke hadde og heller ikke tåler gluten særlig bra.

Kan man ha gjær i det, Karin? Noen som vet? Det er som sagt det mest vellykkede lavkarbo-brødet jeg har laget, men skulle gjerne hatt enda større skiver/høyere. Og imponerende at du klarer å skjære så tynne skiver at du får 30! Jeg klarte såvidt 20, jepp, noen av dem ble ganske tjukke.:D

Har spist 5 brødskiver nå; med ost og kalkun, agurk og litt smør.. Fikk faktisk dårlig samvittighet! Føles så rart å kunne spise brød, etter så lang tid uten.. Er det dumt å spise for mye av dette? Mener; har jo hørt at brøderstatninger kan virke som vektstopper. Nå er jeg på vedlikeholdelse av vekten da, har gått ned de kiloene jeg skal. Men vil jo ikke unne meg altfor mye og gå opp igjen heller...:rolleyes:


#77

StoreLilleMeg sa for siden:

Dette brødet skal jeg prøve meg på i morgen :)


#78

nite66 sa for siden:

Jeg er også kjempeglad for at jeg tidlig kom over brødet ditt her Karin. Har bakt det to ganger, og det var vellykket begge gangene. Begge gangene brukte jeg 1 1/2 l form, men ikke den samme formen. Den jeg brukte sist var noe smalere enn den jeg brukte første gangen, så det siste brødene ble ganske mye høyere enn det første, noe jeg er veldig fornøyd med.


#79

Iset sa for siden:

Har noen prøvd Sukrin i dette brødet? Det er stort sett det eneste søtningsmiddelet jeg bruker.


#80

Iset sa for siden:

Fankern altså! Jeg var i alle butikkene på Kvadrat i dag for å finne Fiberhusk, uten resultat! Verken helsekostene eller den butikken som har ALT, hadde det. Glutenmel fikk jeg tak i da (sinnssykt dyrt, 100 kroner for ett kilo), men det betyr at jeg ikke får laget brødet i dag heller, må finne Fiberhusk først. :skrik:


#81

Chunky sa for siden:

Ga oppskriften til et familiemedlem i går. Hun bakte med sukrin. Jeg regner med å få en tilbakemelding i dag. Den som venter på noe (veldig) godt, venter ikke forgjeves. Gled deg ;)


#82

Carisma sa for siden:

Jeg skal prøve å bake dette i brødbakemaskin i morra. Veldig spent på det prosjektet, men etter konsistensen på deigen/røra jeg fikk sist kan jeg ikke skjønne det skulle være noe problem.


#83

Chunky sa for siden:

Da håper jeg du gir oss en tilbakemelding på hvordan det gikk. Kanskje jeg endelig kan få brukt den støvsamleren til noe fornuftig :p


#84

Iset sa for siden:

Oj det blir spennende. Jeg har også brødbakemaskin, bruker den helst bare til deiger (når jeg baker boller og pizza og sånt med ungene), men funker den til dette brødet er det jo supert.


#85

Carisma sa for siden:

Da er brødbakemaskinen testet ut.
Vi har en kenwood maskin, med et program som heter noe sånt som extended baking/cake, med 90 min steketid. Og 20 min forsiktig elting først. Visste seg å være perfekt!
Brødet vokste til omtrent dobbelt størrelse, ble kjempehøyt og veldig luftig (nesten for mye, jeg liker tette brød :D) Ble ikke veldig sprø skorpe da, men det er ikke noe issue for meg. Heller tvert i mot egentlig
Også så enkelt da, bland, rør rund, hell og steik liksom :ja:

Har ikke smakt det enda, for jeg orker ikke nystekt brød (det var ferdig i natt en gang), men skal smake på det seinere i dag.

Så folkens, tørk av støvsamleren og sett den i arbeid!

Kan tilføye at jeg laget 1,5 ganger oppsrkifta, for det skal holde til 2 pers i 2 uker. Ble akkurat passe til å fylle hele bollen i maskinen da det var stekt.


#86

Iset sa for siden:

:eek:


#87

Carisma sa for siden:

:nei: Jobba på bakeriutsalg i mange år da jeg gikk på skolen. Lukta av fersk gjærbakst gjør meg fortsatt uvel, må gå ut av butikker innimellom :D
Var egentlig ikke så glad i det før heller da, så den jobben bare toppet det liksom.


#88

Iset sa for siden:

Hehe da skjønner jeg. For meg er lukten av fersk gjærbakst nok til å svime av i ekstase.


#89

Carisma sa for siden:

Hehe, rett fra russefest og på jobb til sortering av varme brød og seige kringler fikk nesten meg til å svime av også, men absolutt ikke av ekstase :lol:


#90

Iset sa for siden:

Nei det kan jeg tenke meg. :knegg:


#91

LilleM0r sa for siden:

Karin - dette blir også "mitt aller best brød" !!!
Utrolig godt, flott konsistens og ikke minst - det er hold i det!
Så nå blir ikke matpakka noe problem lenger:)

Jeg fulgte oppskrifta di til punkt og prikke og er som sagt veldig fornøyd - tusen takk:klem:

Proteinbrødet (som det andre brødet som er snikinnført her, heter) er ikke like godt, men tar litt mindre tid å lage - men det kommer ikke opp på toppen av pallen. Der er ditt brød:)


#92

Carisma sa for siden:

Prøv med brødbakemaskin som jeg har skrevet om lenger opp, kjempeenkelt!


#93

LilleM0r sa for siden:

Har dessverre ikke :)


#94

Orkide sa for siden:

Hei, nå er brødet i ovnen... så nå gleder jeg meg til å teste det ut senere i dag :)


#95

LilleM0r sa for siden:

I dag har jeg kost meg med brødet til frokost - godt:)
Men, jeg får en slags ettersmak i munnen - lurer på om det kan være bakepulveret? 3ts er vel egentlig ganske mye...

Noen som har noen formening om dette?


#96

Orkide sa for siden:

Da er det spist to skiver med dette brødet (tror jeg må ha en til). Det var kjempe godt. Sønnen på 16 lurte på hvor mange skiver han kunne få, og det sier vel litt om hvor bra det er :D

Dette kommer til å bli bakt jevnlig :D


#97

Karin sa for siden:

Supert at så mange liker det! Veldig kjekt at det lot seg lage i brødmaskin.


#98

Viclin sa for siden:

Jeg har handla alle ingerdienser i dag, men selvfølgelig hadde ikke Helsekosten glutenmel. Hun visste ikke hva det var engang, trodde det var glutenfritt.

Men jeg fant soyamel på Ica også har jeg Ketolyse Bakemix i skapet. Vet det ikke kan måle seg med glutenmel, men hvilke av de to er best så lenge - mens jeg venter på glutenmel?
Soyamelet har 3,1 g kh, og Bakemixen 8 g kh.


#99

Viclin sa for siden:

Jeg satser på soyamel. :D


#100

Viclin sa for siden:

Syns det smaker og ser helt likt ut som Lollypopbrødet, jeg.
Men det kan jo være fordi jeg ikke hadde glutenmel da.


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.