< Tilbake til oversikten

Mitt aller beste brød

#201

Iset sa for siden:

Glutenmelet gjør nok en stor forskjell ja, jeg har lest og hørt at glutenmelet er avgjørende for å få en bakst som ligner mest mulig på "ekte vare".


#202

Nannah sa for siden:

Fiberhusk gjør samme nytten synes jeg...og har 0 karber :)


#203

Viclin sa for siden:

Men fiberhusk var jo i oppskriften fra før? Kunne jeg tatt ekstra fiberhusk i stedet for soyamelet?


#204

aslaug sa for siden:

Jeg har bakt karins brød med både glutenmel og sojamel, syns resultatet ble nokså likt. Glutenmel var ikke lett å få tak i. Kjøpte den siste pakken på en helsekostbutikk og de skulle ikke ta inn mer dessverre!:):)
[color=#0000ff][/color]
Kjæresten min likte ikke lollypopbrødet, men har falt totalt for dette!


#205

Cornelia sa for siden:

Jeg hadde bakedag på fredag, prøver å få med samboern på lavkarbo og han nekter så lenge han ikke kan ha med "brødskiver" på jobben - ellers elsker han middagene og det andre jeg lager.
Så jeg lagde både dette brøvet og oopsies på fredag og tro det eller ei - han likte begge veldig godt!
Dette brødet så jo virkelig ut som brød og, så dette skal han ha med seg på jobb fremover. Stekte som som det ble beskrevet i første innlegg og fikk en fin mørkebruk skorpe rundt. Smakte kjempegodt!

Takk for oppskriften, kommer til å lage masse av dette!


#206

Karin sa for siden:

Det blir nok stor forskjell hvis det ikke er glutenmel i det. Og det blir heller ikke det samme hvis man tar ekstra Fiber-husk. Ellers er det jo mange måter å lage lavkarbobrød, men denne her funker i alle fall for meg.


#207

Iset sa for siden:

Laget brødet i dag, og ja det smakte temmelig likt Lollypop sitt, men det hadde allikevel noe ekstra. Prikken over Ien, liksom. Så jeg velger dette brødet fremover, synes det var veldig godt. Helt brød smakte det jo ikke synes jeg, men hva forventer man? Det var mer enn godt nok, og med smør og ost på var det suverent. :sikle:


#208

annama sa for siden:

Stemmer det at dette brødet kommer på langt over 40 kr per stk?
Mener jeg leste det i denne tråden her, men nå finner jeg det ikke...
Veldig dyrt da...?


#209

Iset sa for siden:

Var det ikke rundt 70 kroner per brød? Dyrt ja, men det føles egentlig ikke så dyrt. Jeg hadde aldri tenkt over det før en her i tråden nevnte det. Glutenmel og fiberhusk er dyrt, men det varer jo en good stund da.


#210

annama sa for siden:

Ja, kanskje det var 70 kr!!:eek:
Når det går flere brød per uke, blir det noe. Har ikke forsøkt å bake det enda, og slett ikke sikkert barna i heimen liker det...
Blir nok forbeholdt mor, i tilfelle...;) (Selvom om gubben elsker all slags hjemmebakt brød...hihi)


#211

benam sa for siden:

Hei! Nå står jeg her og skal bake brødet og ser at jeg mangler JBKM! Skal jeg ta sjansen og bake uten, eller er det noe jeg kan ta mer av???:mad: hjelp........


#212

aslaug sa for siden:

Vært på 2 helsekostbutikker og 2 apotek i dag, Bryn og Manglerud, ingen hadde det!
Kan jeg bake det uten???:confused::confused:


#213

annama sa for siden:

Hva ER egentlig JBKM?
Johannesbrødkjernemel...? eller no' sånt...hihi


#214

aslaug sa for siden:

Det er riktig!:D


#215

Iset sa for siden:

Benam: hvordan gikk det, ble resultatet greit uten jbkm?


#216

benam sa for siden:

Uff, jeg har ikke turt å bake det siden ingen har svart meg:eek::eek:
Hva tror du???


#217

Iset sa for siden:

Jeg tror ingenting, tør ikke å svare hehe. Jeg aaner ikke.


#218

Cornelia sa for siden:

Kan det virkelig stemme at det blir SÅ mye per brød? :confused:
Tatt i betraktning at flere av ingredisensene holder til mange brød.
Feks. fiberhusk og glutenmel som du nevner her.
Riktignok var Glutenmelet jeg kjøpte dyrt (98kr) men det holder jo til maaaange brød da.


#219

Iset sa for siden:

Jeg aner ikke, var en i tråden her som skrev det, jeg har ikke tenkt over det. Baker brødet jeg.


#220

Chunky sa for siden:

Det var meg som skrev det. Her er slik jeg regnet omtrentlig på det:

CC 23 kr
Egg 10 kr
JBKM (60/5 brød) 12 kr
Kruskakli 6 kr
Glutenmel (95/20 brød) 5 kr
Fiberhusk (63/10 brød) 6 kr
Olje, bakepulver 3 kr
Valnøtter 15 kr
Sum 80 kr

Man kan kutte ut valnøttene og sikkert spare litt her og der, men jeg tror det blir ca 60-70 kroner per brød for de fleste. Men jeg synes det er verdt det. Og det er veldig drøyt.


#221

Iset sa for siden:

Jeg synes også det er verdt det. Veldig godt brød. Litt pes å lage det men det varer en stund.


#222

trillian78 sa for siden:

Jeg har bakt det både med og uten JBKM. Jeg er ikke så glad i JBKM (konsistensen), så jeg måtte prøve uten. Jeg syns i grunn det gikk helt fint jeg. Men for de som ikke har problemer med JBKM så er nok det prikken over i'en ifht. brødkonsistensen :o

Da jeg bakte uten JBKM brukte jeg bare tilsvarende mer Fiberhusk.


#223

Nannah sa for siden:

Jbk er ikke spesielt egnet til baking.
Der funker Fiberhusken mye bedre!

Men til vaffel/pannekakerøre er JBK super:)


#224

aslaug sa for siden:

"Jbk er ikke spesielt egnet til baking.
Der funker Fiberhusken mye bedre!"

Tror du at det er greit å ikke bruke jbkm i karins brød altså? Ikke like lett å få tak i bestandig! Gi meg et råd, please,,,,,


#225

Karin sa for siden:

Du må gjerne bruke hva du vil, men da er det ditt brød.

Jeg skjønner ikke hvor dere kjøper varene deres! Jeg får det ikke til at det er så dyrt som 70-80 kr for et brød. Jeg betaler f eks 50 kr for et glass JBKM, og da bruker jeg norn få teskjeer til ca 1 kr per teskje. Jeg regnet ut en gang at det var ca 40 kr per brød, og det er mange brød man får kjøpt på butikk som koster så mye. Men jeg bruker som sagt bare to-tre skiver i helgen, for jeg prøver å la være å basere meg på brød. Da blir det til å leve med. Hvis man tenker å erstatte et "normalt" brød-kosthold (frokost, matpakke, kveldsmat) for hele familien med dette brødet, blir det uansett veldig dyrt - enten det er 40 eller 80 kr stykket.

Og det er bare en brød-erstatning da, la oss huske det! Så derfor er det nok best brukt sånn litt innimellom.


#226

Karin sa for siden:

Mulig det.

Men det jeg sier at jeg har utprøvd, er akkurat blandingen som jeg forteller om. Det er en blanding av JBKM, Fiberhusk og glutenmel. Det er dette som gir et brød som jeg kan stå inne for, i tillegg til at man legger inn litt frø og nøtter og sånt. Men denne blandingen som jeg har sagt noe om, den med JBKM, Fiberhusk og glutenmel, den utgjør etter min mening utgangspunktet for at dette skal føles som brød og ikke som egg med kli og linfrø. For det er det de andre "brødene" har føltes for meg.

Jeg har da prøvd å finne meg et annet brød, ett jeg kan godta, og jeg endte opp med dette. Dette er mitt aller beste brød, sa jeg. Om du vil bruke det som grunnlag for å endre på noe, eller gjøre noe annerledes, eller hva som helst, så er det din sak. Men da må du IKKE kalle det for MITT brød. MITT brød er det jeg uteksperimenterte, ikke det andre uteksperimenterer ut ifra mitt.

Om noen lurer: Lag gjerne din egen variant, men ikke kall den for min!


#227

annama sa for siden:

Er helt ny her, og bare lurer.
Blir du fornærmet når folk videre-ekperimenterer på brødet ditt, eller er du bare litt ironisk i "snakke"-måten?! ;)
Blir nesten litt redd jeg. Jeg hadde bare vært stolt over at brødet mitt hadde hatt så mye diskusjon og fornøyde testere!!! :ja:

Skal forsøke det selv, når jeg får tak i alle ingrediensene...:)

Har forresten ikke sett at noen har eksperimentert videre med brødet ditt og kalt det Karins brød...?:confused:


#228

Iset sa for siden:

Ja, det var et virkelig kjefteinnlegg det der, ble litt smånervøs jeg. :gjemmer seg:


#229

Karin sa for siden:

Nei, det er selvsagt helt greit at folk bruker dette som utgangspunkt. Har ingen problemer med det. Og hvis noen finner en bedre oppskrift, vil jeg gjerne vite om den. Men om folk sier at jeg fikk ikke tak i ditt og datt, så jeg tok i stedet noe annet, men jeg likte ikke brødet - - Vel, du må først lage brødet MITT før du kan si noe om det. Om du ikke har lagd det, vet du ikke noe om det.

Kan man endre oppskriften? Klart man kan. Men det er ikke mitt brød da, da er det ditt. Helt greit for meg! Men ikke kall det mitt hvis du har endret på det! Som sagt, hvis noen finner en bedre oppskrift, vil jeg gjerne vite om det! Men MIN greie er den jeg har gitt oppskrift på. Gjør hva du vil, men ikke si etterpå at du har bakt MITT brød hvis du har bakt DITT brød. Og - det er helt ok å lage DITT brød, og du må gjerne bruke mitt som utgangspunkt!

Håper dette var greit???:)

Mente virkelig ikke å kjefte!


#230

Iset sa for siden:

DET er jeg enig i, at det er tullete å gjøre om på brødet og etterpå si "nei, jeg er ikke enig i at det smakte brød" osv. Tror det var i Nille sin Nuttycheese-muffinstråd en bruker hadde sløyfet mange viktige ingredienser og etterpå skrev at disse ikke var gode og at h*n heller ville prøve noe annet. Hallo? Hva med å faktisk bake dem ordentlig først og så gjøre opp en mening? Jeg himler.


#231

annama sa for siden:

Det er bra! ;)


#232

Tusta85 sa for siden:

Dette var faktisk et spisende brød! :D
Takk for oppskrift!


#233

Karin sa for siden:

Det var noe sånn jeg tenkte også. Og det er også derfor jeg mener at folk må gjerne bruke dette som utgangspunkt og endre på ting, men ikke komme med en endret oppskrift og si hva de tenker om MIN oppskrift ut fra det de har gjort da.

En gang til - endre på hva du vil, men da er det DITT brød.
Hvis du vil bake MITT brød, så se på første innlegg i tråden.
Endringer som funker, mottas med takk. Endringer som er enda bedre, mottas med enda mer takk. Si noe om det i denne tråden i så fall, og så legger du ut en egen oppskriftstråd etterpå, så vi kan komme oss dit.

God baking.


#234

annama sa for siden:

Brødet ble laget i dag og selvfølgelig smakt på...;O)
Nydelig, men halverer nok saltmengden...;)
Etter å ha laget mat beregnet på en barnefamilie i flere år er nok smaken på salt blitt noe borte...:ja:


#235

Mono sa for siden:

Da har jeg pellet meg inn her etter å ha sett oppskriften her på et annet forum takket være Iset.

Har nå handlet inn alt jeg trenger, og har sjelden følt meg så lost i en matbutikk før. Det var jo heller ikke så lett å få tak i dette johannesbrødkjernemelet (yay for særskriving). Var innom 3 helsekostforretninger på sartor senter, og fant et glass i siste butikken jeg var i. 60 kroner bare for det, og 72 for denne husken. Det bør bare bli mange brød ut av dette he he.

Så nå skal jeg straks prøve stavmixeren til samboeren så snart jeg har gjort huspliktene mine (noen som nevnte pisken?).

Blir spennende dette her. Skal på lavkarbo igjen etter en pause (huff disse pausene). Klesset en hel pakke med oriokjeks i fjeset igår, så idag er jeg rimelig uggen i magen. Dette gidder jeg ikke mer.

Er rimelig spent på resultatet :)


#236

Iset sa for siden:

Jeej, hei Mono. :D Ja, dette brødet er knallgodt, rett og slett. Jeg gir oppskriften til alle jeg kjenner som er interessert i lavkarbo (og kaller det selvsagt KARINS lavkarbobrød hehe).


#237

Mono sa for siden:

"Karins grovbrød" er printet ut og henger på kjøkkenet. Dette var et velsmakende og luftig brød. Litt "skuffet" over størrelsen, men her kan jeg nok mikse og trikse litt med mengde ingredienser.

Karakter: 7/10. Trekker for størrelse for det meste, men det er jo flisespikkeri. Nam nam :)


#238

Iset sa for siden:

Men størrelsen har jo med formen å gjøre? Mitt ble også litt flatt men jeg brukte nok for stor form, så neste gang bruker jeg en litt mindre, da blir brødet høyere og større.


#239

Mono sa for siden:

Jepp, var nok sikkert litt store former. Har ikke lest hele tråden, så vet ikke om det er tatt opp tidligere, men jeg kommer nok til å øke mengden på ingrediensene neste gang.

Gleder meg til frokost allerede he he. God natt ;)


#240

Carisma sa for siden:

Jeg lagde med halvannen mendge, i brødbakemaskin. De ble kjempehøyt! Egentlig alt for stort.


#241

Iset sa for siden:

Så da kan jeg lage EN porsjon i brødbakemaskinen mon tro? Hvilken rekkefølge hadde du ingrediensene i? Det våte underst og alt mel oppå der, bare? Og tok du nøttene i med en gang? For i min brosjyre står det at nøtter må tilsettes etter en stund, jeg har aldri prøvd. Brukte du vanlig program, eller helkorn eller lignende? dum


#242

Carisma sa for siden:

Jeg er litt redd for den store skumle maskinen :D Så sambo fikset instillingene. Brukte noe som het extended bake sa han, 90 min steketid. (25 min lett elting) Blandet som det står i oppskrifta (rørte sammen i en bakebolle først) og bare heiv det oppi.


#243

Lava sa for siden:

oppfattet ikke dette som skremmende, kun som Karin selv sa senere, at hun ikke vil gå god for brødvarianter av hennes brød, da det selvsagt ikke blir likt orginalen.

Har klippet og limtnå, fra hovedoppskriften til de små variasjonenen noen har gjort, slik at jeg kan variere etter hva jeg evt har i skapet til enhver tid.

TAKKER, Karin for at hun la ut oppskriften, og etter hva jeg leser,
så trenger ikke lunch på jobb bliett problem lenger.. :D

Aner ikke om og når jeg prøver brødet, men det fortelles omdette brødet
mange steder på forumet, så jeg måtte jo inn og se :o

Skal nok melde tilbake etter hvis om jeg baker brødet, savner ikke brød så mye, kun til jobbematen, da er det ikke like mor med kun salat eller
slikt. :ja: jeg er vrien imaten.. hehe


#244

Mono sa for siden:

Da var det prøverunde i brødbakemaskinen, så får vi se hva resultatet blir der. En litt artig observasjon for meg som mann er at frø passerer kanalen på samme måte som maiskorn. Stas. Egentlig visste jeg jo dette fra før.


#245

Karin sa for siden:

Takk skal du ha, vennen! Jeg vil gjerne at oppskriften skal bli spredd, og jeg er kjempetakknemlig for at navnet mitt heftes til den.

Og så skal jeg bare gjenta at folk må gjerne variere som de vil, og gjerne fortelle om det her og andre steder! Men det er bare den originale oppskriften som er den jeg lagde, og dermed kan kalles mitt brød, alt annet er det noen andre som har prøvd og kan snakke om. Da er det altså ikke mitt, men muligens inspirert av mitt. Men for all del - fortsett å eksperimentere! Og legg inn oppskrifter! For vi vil alle ha det best mulige "brødet". Er vi mange nok, finner vi det nok. Denne tråden med oppskriften jeg lagde, er mitt bidrag. Vær så snill, kom med flere!


#246

Carisma sa for siden:

Ja, det er KUN menn som kan finne det fasinerende :lol:


#247

Furine sa for siden:

No har eg også prøvd ut denne oppskrifta. Måtte vel og merke fjuske litt (sorry!), sidan eg ikkje har greidd å få tak i verken fiberhusk eller glutenmjøl. Helsekostliknande sjapper her har bio ditt og bio datt av ALT, men ikkje det eg er på jakt etter! Utruleg nok fann eg JBKM der. :D

Poenget i alle fall er at brødet vart kjempegodt!! Som andre seier, det vart BRØD av det! Tusen takk, Karin, for din inspirasjon og kunnskap! :)

Skal ein forresten oppbevare det i kjøleskap, som proteinbrødet? Eg har gjort det i alle fall. Brødet er fint og fast, men samtidig smidig og saftig på smak! Og det var lett å skjere tynne skiver. thumbs up


#248

Anitra sa for siden:

Nå sjekka jeg helsekosten rett over gata her, og de fører ikke glutenmel, den har gått over til ICA, og der fant jeg i går fiberhusk til 45 kr. Så nå må jeg innom å sjekke glutenmel også. Oppskriften skal prøves ut, takk fro at du deler :)



#250

Krøllerellerei sa for siden:

Takk for oppskrift, skal lage dette når jeg kommer et stykke uti Atkinsukene mine, en del greier som ikke er helt tillatt ennå.

Det jeg lurte på var stekeovnen, er det vanlig stekeovn, eller varmluft? Hva brukte du?


#251

Iset sa for siden:

Jeg bruker ikke varmluft, bare vanlig varme. Nå skal jeg gå igang med et brød til broren min, elsker dette brødet!


#252

Karin sa for siden:

Vanlig varme her også.


#253

hegemora sa for siden:

Hei!
Dette er mitt favorittbrød, men jeg har et spørsmål... Svigermor er på glid til å starte med lavkarbo, det eneste er at hun "MÅ" ha brød.. Men, svigenrmor har cøliaki, og kan derfor ikke spise brød med glutenmel:0(
Er det noen som har noen gode ideer på hva som kan brukes i stedet?
Tenkte jeg skulle bake et lavkarbobrød til henne, så hun får smake hvor godt det faktisk er!!!! ;0)


#254

Carisma sa for siden:

Kan hun spise soyamel da? Jeg har laget med det fordi jeg ikke fikk tak i glutenmel, og det funket :ja:


#255

annama sa for siden:

Da var det 2. brødet ferdig og smakt på! :)
Dette brødet er virkelig godt, men det ble enda bedre etter at jeg
minsket litt på saltmengden. Holder i massevis med 1 ts for min del!

Anbefales, folkens!! :ja:



#257

Gaston sa for siden:

Tidligere i dag bakt kona mi dette brødet og jeg spiste mine første skiver for noen minutter siden. Vi er helfrelste begge to. Tusen takk :-)


#258

luringen sa for siden:

du kan nok bake uten JKBM (evt Nestargel fra apotek-bestillingsvare), men sm Karin sier; dette er oppskriften hun har laget og som er "garantien";).

Jeg har laget det en gang med bare fiberhusk (1 ts mer ca). Gikk det , men liker smaken bedre slik som oppskriften er.

Har også bytta ut korn/frø/nøtteforslagene med litt 5 kornblanding. Også godt..


#259

tora sa for siden:

Dette ERverdens beste brød!!! Har laget dette mange ganger nå. Lager mange i slengen når jeg først er i gang. Har stående bestillinger fra Mamma som elsket brødet.

Tusen takk, Karin for oppskriften!!


#260

aslaug sa for siden:

Jeg hadde dessverre ikke JKBM i går da jeg måtte bake et brød. Tok litt mer fiberhusk. Resultatet ble et svampete brød, på langt nær så godt som orginalen. Heldigvis at jeg bare laga et, vanligvis lager jeg 4 av gangen. Skulle ønske JKBM fantes i større pakninger:D


#261

MissChris sa for siden:

Endelig et brød man kan spise! Skikkelig bra, baker et nytt hver helg.

Ang. varmluft kontra vanlig ovn.
Jeg har varmluft og har funnet ut at det er greit å sette ned temperaturen med 5-10 grader, slik at ikke brødet blir så innmari svart. Bruker like lang steketid som Karin har satt opp.


#262

Carisma sa for siden:

Dette er faktisk bedre nå, etter 5 dager i kjøleskap enn de første par dagene :ja:


#263

Moira sa for siden:

Mmmmmmmmmm!! Dette var supergodt!!

Hadde ikke valnøtter, så jeg brukte mandler i stede, også brukte jeg mer linfrø, som jeg malte opp, og hadde en liten neve i tillegg:) Smaker virkelig BRØD av dette!!

Jeg glemte kruskaklien jeg da (ammetåke på fullt her) Også hadde jeg visst litt mer salt enn jeg burde hatt, men det var kjempegodt allikevel!!

Dette kommer jeg til å lage mer av ja - HELT klart!


#264

Afrodithe sa for siden:

Kan bare signere på at dette brødet er supert - har bakt det mange ganger nå etter orginaloppskriften til Karin! :D Brødet kan anbefales på det varmeste... tom sønnen på 17 synes det var veldig godt... og han visste ikke at det var et lavkarbobrød!;)

Takker deg Karin for superflott oppskrift og for at du delte den med oss!:);)


#265

aslaug sa for siden:

Har kommet i en flott rutine med brødbaking: 2.hver uke baker jeg 4x orginaloppskriften, bruker varianten med valnøtt. :D:D Utrolig lett å bake da, ingen heving osv. utrolig greit


#266

frøken sa for siden:

Dette må jeg prøve:)


#267

Smulamor sa for siden:

baker BARE dette brødet jeg . Det er KJEMPEGODT!


#268

andee sa for siden:

Noen som har et bilde av dette brødet? Var 1 som hadde postet, men fikk ikke opp bildene, og det så ikke ut som de beste bildene heller..


#269

Furine sa for siden:

I går testa eg oppskrifta med mascarpone i staden for cottage cheese. Det var eit kompromiss for å få sambuaren min til å ete brødet. Han nektar å ete noko med cottage cheese i, nemlig. Han klir berre av lukta av det, dessverre. At brødet med cottage cheese ikkje smakar cottage cheese hjelper dessverre ikkje å seie.
Mascarpone funka forresten bra! Under steiking såg det ut til å piple ut fett (?) frå toppen av brødet, men det steikte fint, og brødet vart kjempegodt. Det syntes til og med han! Suksess! :D


#270

Tiki sa for siden:

Får ikke tak i glutenmel jeg, har vært på flere helsekostbutikker. Hvor får jeg tak i soyamel som et evt. alternativ.?


#271

muskatt sa for siden:

Sandvika Storsenter, er det Helios det heter? I det nye bygget i 1- etg. Der kjøper jeg glutenmel. Finnes sikkert i Oslo, men jeg vet ikke hvor.


#272

Furine sa for siden:

Har ikkje fått tak i glutenmjøl heller. Eg bakar utan, puttar i litt meir fiberhusk, og litt meir kruskakli, fungerer kjempefint!


#273

annama sa for siden:

Helsekosten på Vinterbro har glutenmel! :ja:


#274

aslaug sa for siden:

Helsekosten på Byporten har også glutenmel.


#275

Tiki sa for siden:

Takk for mange gode tips om hvor de har Glutenmel :) Jeg skal kaste meg over neste gang jeg er i sentrum eller i Sandvika.
Her veldig lyst til å bake brødet i helga, men da spørs det om jeg får prøve meg på mer fiberhusk, og litt mer kruskakli, sånn inntil videre.


#276

Lillebille sa for siden:

Har vært byen (Kongsvinger) rundt for å få tak i glutenmel, og fikk endelig tak i den siste posen de hadde på en av helsekostbutikkene her. Brødet er bakt helt etter oppskriften og står i ovnen nå! Ferdig om 6 minutter...:)

Gleder meg til å smake..:)


#277

Lillebille sa for siden:

Da har vi inntatt et bedre måltid med nybakt brød med meierismør, ferske reker, slangeagurk, dill, løpstikke, majones og noen dråper sitron. Drikke til maten var te.

Nydelig! :D


#278

Tiki sa for siden:

Gleder meg..............skal bake det for første gang i helgen.


#279

4me sa for siden:

Men glutenmel er det av hvete?


#280

Tiki sa for siden:

Da har jeg bakt ett hver av dette brødet. Prøvesmakt med hjemmelaget aioli og reker på. Deilig brød. Tusen takk for flott oppskrift. :)


#281

Imali sa for siden:

Jeg har vært på jakt etter glutenmel i hele Bergen Vest i dag, verken butikker med bra utvalg eller helsekost hadde det. Jeg har lyst å prøve brødet helt etter oppskriften, så da får jeg heller fortsette jakten min etter glutenmel. Var overrasket over at helsekosten prøvde og gi meg glutenfritt istedet.. skulle tro dette var stikk motsatt? :confused:


#282

Carisma sa for siden:

Jeg ga også opp jakten på glutenmel, og lager det med soyamel. Som Karin tidligere har påpekt så blir det ikke eksakt dette brødet, men inntil videre fugerer den versjonen kjempefint for meg :ja:


#283

andee sa for siden:

I Bergen får du tak i glutenmel på kinsarvik helsekost enten i byn ( Rett ved siden av søstrene hagelin) eller på kinsarvik på Åsane senter. begge har det


#284

David sa for siden:

Fiberhusk - det var en ny vare for meg. Må jeg ha det for å få et ok resultat? Skjønner jo at i Karins originale brød skal det være med, men kan jeg heller ta litt ekstra JBKM f. eks.?


#285

Kitt sa for siden:

Tror det går bra! Er jo ment som bindemiddel, begge deler!:)


#286

Furine sa for siden:

Eg vil råde deg til å få tak i det, eg synes sjølv at brødet blir mykje betre med fiberhusk, det bitter brødet og lagar meir "BRØD" av det, enn berre med JBKM. Sjølvsagt det går utan også, men tykkjer resultatet blir betre med.
Når deiga får stå og godgjere seg litt før du har den i brødforma, så ser den verkeleg ut som deig, ikkje berre eggeglye med frø i ;-)


#287

David sa for siden:

Takk for svar begge to! Tror jeg jeg venter, og forsøker å få tak i fiberhusk i morgen :-)


#288

Kitt sa for siden:

Jeg kjøper på Meny, men vil tro også ICA og helsekostbutikker fører dette!


#289

Tiki sa for siden:

Jeg har kjøpt fiberhusk på ICA


#290

leontina sa for siden:

:rolleyes:Takk for flott oppskrift, jeg og sønnen min skal spise nybakt brød i dag :-)
Takk takk


#291

Chop sa for siden:

Fredag bakte jeg Karins lavkarbobrød. Jeg brukte soyamel i stedet for glutenmel, det fikk jeg ikke tak i. Det ble kjempegodt og kan trygt anbefales. Mitt brød ble litt for salt, men det er min egen feil, jeg blingsa på oppskrifta og tok tre teskjeer i stedet for to. Men altså, dette ble virkelig brød, godt brød.

Tusen takk til Karin for oppskriften.


#292

David sa for siden:

Skal en tur innom både helsekost og Ica i dag, så jeg håper jeg får tak i det :-)


#293

David sa for siden:

Og nå står brødet ovnen! :-)


#294

David sa for siden:

Må nesten bare få skryte av brødet sånn til slutt i rekka av mine innlegg :-)
Brødet ser nydelig ut, og samboern min som ikke spiser LK syntes det var godt. Brødet uten noe på synes jeg smaker for mye frø, men sammen med et tykt lag meierismør, ett egg og en god bit agurk sto ikke dette brødet tilbake for noe annet brød jeg har smakt!
Jeg skal bake noen brød til denne uka og legge i fryseren, så jeg kan ha med meg ei skive eller to ved siden av salaten til lunsj når høstferien er over.

Forøvrig - jeg fikk 22 skiver, ikke 32 som Karin klarer. Skivene hennes må jo være usedvanlig tynne? Uansett blir ikke KH-mengden mer enn maks 1,5 g pr skive, så dette er ypperlig ketosebrød!


#295

Furine sa for siden:

Det er lettare å skjere tynne skiver når brødet har stått nokre dagar i kjøleskapet. Eg brukar beste kokkekniven min til å skjere det opp, det smular mindre enn med vanleg brødkniv.


#296

annama sa for siden:

Jeg får 30 skiver og det når brødet er helt avkjølt.
Har tatt bildet av det, noen som ønsket det...legger ut i morgen...:)


#297

fillifjonka sa for siden:

Tusen takk Karin.:) Dette brødet reddet hele ketolysekuren.Veldig godt.


#298

Tiki sa for siden:

Antall skiver kommer vel rett og slett bare ann på brødforma. Jeg har en lang brødform, som ikke blir fylt helt opp av brøddeien. Da blir det 30 brød. Hadde den derimot vært kortere, hadde det vel blitt færre men større skiver ;)


#299

annama sa for siden:

Jepp, det er sikkert! ;)
Mine brød blir ca 6 cm høye...holder fint med 3 slike per dag...


#300

Momsemor sa for siden:

Har akkurat smakt på dette brødet - det var supergodt :)! Tusen takk for at du har eksperimentert for oss Karin.

Eg kutta søtstoffet, og likevel var brødet veldig godt på smak. Hadde ikkje linfrø, men brukte heile psyllium frø istaden (same frøa som fiber husk vert laga av), fungerte aldeles utmerka.


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.