< Tilbake til oversikten

Mitt aller beste brød

#401

~Rosa Skydått~ sa for siden:

Bare lurer på om det er greit med nøtteblandingen valmue + sesamfrø?

hater solsikkekjerner


#402

Lill-B sa for siden:

Endelig har jeg fått JBKM og glutenmel i hus - sååå klar for å sette i gang men hadde jeg nok egg? nope - bare 4 :eek:
Så senere idag etter kjempelang ventetid på ingrediensene skal jeg ha BRØD -idag!! Gleder meg....


#403

Karissima sa for siden:

Jeg laget dette brødet i går og det er kjempegodt. Burde ha gjort det for lenge siden istedenfor å kjøpe brød fra spisdegslank. Det blir det ihvertfall slutt på nå for dette smaker jo mye bedre :ja:


#404

maggiBe sa for siden:

Brødet står i ovnen her nå. Det ser veldig bra ut. Fikk dessverre ikke tak i JBK, og gluten tåler jeg ikke, så puttet i mer fiberhusk og mandelmel i stede. Det har hevet kjempe fint, nå gleder jeg meg til å smake, takk for innspirasjonen=)


#405

maggiBe sa for siden:

^resultatet var FANTASTISK. Tusen takk, det er alt jeg kan si, dette skal ikke bli siste gang jeg baker.


#406

~Rosa Skydått~ sa for siden:

Jeg tenkte jeg skulle fortelle hva som skjedde da jeg dro på ferie med dette brødet.

Jeg hadde tatt med meg 1.5 brød i kofferten, bakt dagen før vi skulle reise. Da vi kom frem 24 timer etter de var tatt ut av ovnen, hadde jeg egentlig tenkt å legge de rett i fryseren. Etter 1 dag hos min farmor som lager super mat, skjønte jeg at jeg kunne glemme kuren, men det tok meg enda 1 dag til før jeg husket å legge brødene i fryseren. Nå hadde brødene stått ute i 3 dager.

Så skulle jeg hjem, og brødene var det siste som gikk i kofferten. Dessverre rakk vi ikke flyet og måtte sove på hotell, og da vi endelig var hjemme dagen etter og brødene var tint, så la jeg de rett i fryseren. Nå hadde de altså vært i romtemperatur i 3 dager, fryst, tint igjen i 1 dag og så fryst igjen.

Jeg tiner nå to skiver per dag og de smaker fortsatt kjempegodt. Jeg hadde tatt opp en for mye som jeg glemte bort og den stod i 2 dager. Da var den akkurat begynte å mugne.

Skriver dette fordi mange har spurt om dette med frysing, så derfor ville jeg bare dele min opplevelse med dobbeltfrysing ;)


#407

Karissima sa for siden:

Kjekt å høre om din erfaring. Jeg har bakt 2 brød i dag. Skar de opp i skiver og la dem i fryseren. Skal ha dem med meg på ferie på mandag og de tiner antagelig underveis men regnet med at det ville gå greit å fryse dem igjen :)


#408

Lizzaen sa for siden:

Dette brødet MÅÅÅÅÅ eg bare prøve....
høres nammi ut jaffal :)
takk for oppskriften.....
e på oppskriftJakt ikveld :P....så allerede funne mye spennende :D
bla på Gerd sine sider ....


#409

Lill-B sa for siden:

Kan ikke leve uten dette brødet. Det blir bakt fortløpende etter som det nærmer seg slutten på det foregående. :ja:


#410

Lizzaen sa for siden:

Tror eg på...
og viss det både smaker og føles som"virkelig"brød så e det jo virkelig luksus:D
Baka magert soyabrød fra Ketolyseboka på mandag(1dagen på"kur")og d e jo kje d beste brødet:P
så satser på ny baking på mandag,,,jahuuuuu


#411

Kisha sa for siden:

er det mulig å bake uten jbk? Dette har jeg ikke..men vil veldig gjerne prøve dette brødet! Takk for oppskrift:) har jbk og fiberhusk samme egenskapen?


#412

Lizzaen sa for siden:

Brødet blei baka idag....:D
Og det var akkurat så nydelig som du skrev...
om enn ikkje enda bedre :D
Va fantastisk for smaksganene.....
Så tusen takk for oppskriften....Den kommer t å gjøre det lettere for meg å være i Ketose:)


#413

Karissima sa for siden:

Har tatt med meg brød for å ha de første dagene i ferien. Tenkte å bake nytt brød her men jeg får ikke fatt i cottage cheese og glutenmel. Noen som vet hva jeg kan erstatte disse med ?


#414

CocoNut sa for siden:

Å jippi, dette skal jeg jammen meg prøve altså. savner og bare kunne ta seg en blingse av og til. Ut å handle!!


#415

Mailin sa for siden:

Åh dette skal jeg også prøve! Håper bare jeg får tak i glutenmel. JBKM har jeg sett i flere forskjellige butikker...
For tiden er frokosten min en fiber-rik bit. Ikke mange karbene i det, men det er heller ikke store biten!


#416

CocoNut sa for siden:

Da har jeg laget brødet, og spist min første brødskive med smør og rørte jordbær på. HIMMELSK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! utrolig godt brød altså, det hadde jeg aldri trodd gikk ann på lavkarbo. Tusen millioner takk for oppskriften og for all jobben du har lagt i den.:D


#417

Mailin sa for siden:

Noen som vet hvor man får glutenmel i Stavanger? Øko-butikken kanskje?


#418

Carisma sa for siden:

Hvis et finnes Helios der så har de det :ja:


#419

Mariarn. sa for siden:

Laget brødet igjen i dag :) det er utrolig godt takk i gjen for en utrolig god oppskrift :) Men har byttet ut glutenmel med soyaprotein siden glutenmel ikke er til og få tak i her :P men funker bra d :)


#420

meretely sa for siden:

Hei Karin,

Takker for fantastisk bra oppskrift!
Jeg har bakt brødet ditt mange ganger, og synes det er kjempebra!! Imidlertid bytta jeg sist ut glutenmelet med cocosmel, samt erstatta 50 gram av solsikkefrøene med hampfrø. Det ble om mulig enda bedre!! Cocosmelet gir litt mel-følelse... Hampfrøene smaker godt.


#421

bjørnemor sa for siden:

Brødforsøket mitt nr 6 nå... dette brødet har fått så bra omtale så måtte bare prøve:) Ligger til avkjøling på rist nå.. gleder meg..:o


#422

bjørnemor sa for siden:

jippy:heia: jeg har funnet et brød jeg liker:love: tusen takk for en super oppskrift.. danser i ring jeg nå..hehe
[color=purple][/color]
Oppskriften er ikke så forskjellig som de andre jeg har prøvd.. men en vesentlig forkskjell er vel mengden søtt og salt om setter smak på brødet..
[color=purple][/color]
Nå har jeg akkurat spist to brødskiver med jarlsberg ost på.. og er så mett og fornøyd atte..
Det var altså brødforsøket nr 6 som gikk i mål..:D


#423

SunAndMoon sa for siden:

Imponert over oppskriften din, Karin. Det var et godt brød!


#424

morthy sa for siden:

Dette er det beste lavkarbobrødet jeg har smakt!! :D
Kjempegodt var det! Jeg fulgte oppskriften til punkt og prikke og det funket veldig bra... Takk til Karin :klem:


#425

sarasirene sa for siden:

for et fantastisk godt lavkarbobrød :) Nå er hverdagen min reddet hvertfall :D


#426

Maja sa for siden:

Har bakt dette brødet flere ganger og i går prøvde jeg uten jbkm. Det gikk greit, men brødet faller lettere fra hverandre. Det henger ikke så godt sammen, så jeg kommer ikke til å droppe jbkm flere ganger.


#427

Maja sa for siden:

Glutenmel kan erstattes med kokosmel og cottage chees med creme fraiche.


#428

Tone L sa for siden:

Det har ikke skjedd før at jeg har vært fristet til å bake, har bare spist litt Fiberrik istedenfor. Men når jeg leser alle de positive tilbakemeldingene på oppskriften din, får jeg også lyst til å prøve oppskriften din!


#429

brusevold86 sa for siden:

har brødet i ovnen nå, gleder meg masse til å smake, jeg har troa:)


#430

brusevold86 sa for siden:

brødet var helt magisk. absolut å anbefale:):D


#431

Kakemonster sa for siden:

Har akkurat bakt dette. Utrooolig godt!!


#432

Karissima sa for siden:

Fikk til slutt fatt i glutenmel og cottage cheese erstattet jeg med philadelfia ost . Manglet også jbk men da tok jeg bare dobbelt opp med fiberhusk og det gikk helt fint :)


#433

Gitte66 sa for siden:

Har brødet i stekeovn, men skal det settes i kald oven ? og skal det stekes midt i ovnen eller ??

har satt det inn i 180 grader varm ovn midt i, så får jeg se, men gleder meg til å smake dette brødet som får så mye skryt :D

brukt et annet slankesukker så er litt spent på resultatet, men skal kjøpe splenda i morgen og bake er brød


#434

Kitt sa for siden:

Har alltid satt det i varm ovn, og stekt det der min ovn sier at grove brød skal stekes, nemlig nederst! :)


#435

Gitte66 sa for siden:

Jeg også mener brød skal stekes nederst i ovnen så gjør det neste gang. Tusen takk for svaret :) brødet er ferdig men har ikke fått smakt på det da jeg ikke er sulten, men prøver det til frokost i morgen :)


#436

Gitte66 sa for siden:

brødet var kjempe godt. må få bakt et til :)


#437

Linuz sa for siden:

Kjempegodt brød!
Vanskelig å stoppe etter 2 skiver....
Helsekost hadde ikke hørt om glutenmel engang... så jeg bruke soyamel. Gikk fint!
Stekte brødet midt i ovnen jeg.... flott resultat!


#438

sarasirene sa for siden:

Har nettopp tatt ut to brød til av ovnen :) dette er virkelig blitt en favoritt :)


#439

binyheim sa for siden:

Takk for kjempegodt brød. Har ikke spist brød på flere mnd. Også så sprø og fin skorpe.NAM.


#440

Khi sa for siden:

Nå har jeg også testet. Dette er det første lavkarbo-brødet jeg har bakt, og jeg syns ikke det smakte så verst. Eldstedatteren min på snart 5 ville teste. Hun likte første skive. Så fikk hun en vanlig hjemmebakt skive. Deretter fikk hun en ny av denne varianten.. og da var den ikke god lenger mente hun - men det kan nok helt klart ha noe med hva hun er vant til. Tror nok jeg holder meg til dette+hjemmelagde knekkebrød til avveksling for Fiberrik (med solsikkefrø) fra butikken - når de nå skal klare å knote seg til å få de i butikken igjen da.

Uansett: takk for at du har testet så mye at du til slutt fikk et bra resultat som vi andre kan prøve oss på å bake :)


#441

tiger2010 sa for siden:

Hurra! Nå slipper jeg og stå opp en halvtime tidligere om morgenen for å steke egg og bacon! Dette brødet er jo en skikkelig time-saver også :)


#442

Nilla82 sa for siden:

Nå står dette brødet til steking her! Er skikkelig spent. Deigen luktet søtt og godt, sånn som en brøddeig skal lukte. Og jeg skriver deigen, for dette var den minst røre-aktige oppskrifta jeg har prøvd.

Er spent nå ja!

Er på min andre ketolyse-runde, og de deilige knekkebrødene som jeg åt meg lei av sist rundte, smaker ikke like godt som før. Kanskje dette blir redningen? ;)



#444

BlirFjong sa for siden:

Kjempegodt brød! Nam nam :)
Er det noen som har prøvd å fryse et helt slikt brød? Tenkte at jeg like godt kunne bake to stk når jeg først er i gang, siden det tar så lang tid å steke.


#445

Carisma sa for siden:

Jeg pleier å fryse ned ca halve, og det går kjempefint. Men det er bedre å skjære det i skiver før det fryses, for da trenger man ikke ta opp et helt brød neste gang man skal ha skiver.


#446

BlirFjong sa for siden:

Da skal jeg bake to brød i morgen, om jeg bare finner en til brødform i dag :)


#447

mizzzzy sa for siden:

Jeg får ikke tak i glutenmel på helsekost her i Kristiansand. Noen spesielle navn på glutenmel??



#449

Tunrida sa for siden:

Gleder meg til baking i morgen :D


#450

Badassnaddiii sa for siden:

Jeg prøve den i dag og den var kjempe goood! Jeg er ekstremt kresen på brød men denne smakte faktisk som vanelig brød!


#451

gryhelen sa for siden:

Kjempegodt. Beste brødoppskriften jeg har prøvd. Tror ikke jeg gidder å prøve så mye andre oppskrifter nå... Tusen takk :)


#452

illafanten sa for siden:

Dette brødet er et GODT lavkarbo brød! Har prøvd flere forskjellige oppskrifter, men ingen slår denne oppskriften. Du har reddet frokostene mine :)


#453

Karissima sa for siden:

Signerer denne :D


#454

Solange sa for siden:

Takket være dette brødet har også mannen min gått over til lavkarbo, og dermed blitt kvitt et helt livs mageproblemer og fem sår på magesekken!


#455

Tiki sa for siden:

Så flott å høre.
Har også en samboer som har vært utredet for en del mageproblemer som kommer og går, og de finner ingen ting. Ymter frampå at han bør prøve lavkarbo for å teste ut, men han vegrer seg. Ja ja.


#456

Solange sa for siden:

De har aldri funnet noe feil på mannen min heller, allikevel har magen forsuret livet hans til de grader. Kan trygt si jeg har fått en ny mann nå, utrolig bedre humør og form! At jeg bakte et brød han kunne spise gjorde utsalget for hans del, se om du kan finne ut hvorfor han vegrer seg, og om det går an å erstatte med noe annet.


#457

Tiki sa for siden:

Han er nok mest redd for smøret og fettet. Nå spiser jeg mest lindberglingende kost, og det er jo lettere å kombinere. Han elsker Nannahs knekkebrød også. Kanskje få han til å smake på dette brødet som jeg også foretrekker.
Ellers så synes han jeg blir litt sær når vi er borte og ikke spiser alt. Men det er nok fettdebatten som er hoveproblemet. ;-)


#458

Kitt sa for siden:

Har han lest tråden som heter Er fett og ketose farlig?


#459

ladyharley sa for siden:

Smakte et lignende brød hos søstra mi i gå, så ut å handle og så er vi i gang :-)


#460

LIBBA sa for siden:

Bakte dette brødet for første gang i går.
Jeg fikk 30 tynne skiver, og fulgte oppskriften og stekemetoden til punkt og prikke;)
Frokost i dag var første smak, og brødet var fantastisk:love:
Tusen takk Karin:):)



#462

Ju9ta sa for siden:

Tuuuuuuusen takk :)
Kjempedeilig brød :D
T.o.m sambo som ikke er på lavkarbo spurte meg hva slags godt brød dette var, han trodde meg nemlig ikke.. ;)


#463

frøken sa for siden:

mmmm
Tygger på brødet akkurat nå <3

Kjempegodt!!

Fulgte oppskriften til punkt og prikke.
Smaker nydelig med greddost på.


#464

Minnepinna sa for siden:

bokmerket. Blir mitt neste bakeprosjekt. :rolleyes:


#465

Minnepinna sa for siden:

Skuffa! I helsekosten var de utsolgt på alle ingredienser jeg trenger for å bake brødet. Lavkarbo er skikkelig in. Så det blir ingen brødbakst før mandag.


#466

silje21 sa for siden:

Ah nå mangler bare JBKM, CC og egg, så skal det bakes ut i snøværet o.o


#467

silje21 sa for siden:

Da står brødet endelig i ovnen, skikkelig spennende :D luktet hvertfall nyydelig, selv om det bare var deigen, hehe.. får gi oppdatering senere, når det skal smakes :D


#468

silje21 sa for siden:

Nam! litt mindre salt neste gang, så blir det perfekt :D


#469

MonPlaisir sa for siden:

Jeg bruker også kun sukrin, ser at det går greit an å bruke det istedet for splenda. Men lik mengde også? Altså 3 ts splenda = 3 ts sukrin?

Pleier å kjøpe spidegslank sine brød. Noen som ver hvordan dette brødet er i forhold til de brødene? For de begynner jeg å bli ganske så lei av....

Ser at det har vært spurt før, men hvor får en tak i glutenmel i stavanger området? Er det noen matbutikker som har det? Ica feks?


#470

silje21 sa for siden:

Hei!
Vet dessverre ikke om det blir samme mengde sukrin som splenda, da jeg kun har brukt splenda. Og dette brødet er kjempegodt, bedre enn kjøpebrød synes jeg.
Vil tro at det er noen helsekost butikker i Stavanger som fører det, sikkert. T.o.m den lille jeg handler i, i grimstad har glutenmel, så tror ikke det blir så vanskelig:D
Uansett lykke til, selv om det kan hende noen ingredienser kan være litt vanskelige å få tak i, så er resultatet verdt det :D


#471

BlirFjong sa for siden:

Glutenmel finner du i helsekostbutikker. De har det på sunkost i Sandnes i alle fall, så da har de det sikkert i Stavanger også :)


#472

Minnepinna sa for siden:

Mitt brød ble veldig salt, hvis jeg skal bake det igjen vil jeg sløyfe saltet...


#473

MonPlaisir sa for siden:

Ok, takk! Da skal jeg ta runden for å se om jeg finner glutenmel!


#474

Leoline sa for siden:

Dette skal jeg lage!! Hørest godt ut!
Har nettopp prøvd Soyabrødet fra ketolyseboka....- følte jeg ville spy!!
Eller er det noe godt og gjøre med denne soya oppskrifa også eller?


#475

Minnepinna sa for siden:

Nu står det i ugnen - denne gangen uten salt. Rapport følger... :rolleyes:


#476

Minnepinna sa for siden:

Mmmm - jummi! Det ser ut som jeg endelig begynner å få litt dreisen på denne bakingen... :uskyldig:


#477

cici_aries sa for siden:

Jeg vil bare takke deg for å eksperimentere deg frem og dermed laget et perfekt brød! Jeg har akkurat begynt på lavkarbo og brødet ditt var det første jeg bakte!!
Jeg elsket det øyeblikkelig og siden jeg startet (fire dager siden) har jeg bakt tre brød!! Noe ligger uten og resten er havnet i frysen:)
Det var kjempe kjekt å starte og allerede ha en erstatning for brød som jeg er så glad i:) Jeg skjærer det tynt og det ene brødet fikk jeg 38 skiver på!

Så igjen, tusen takk!:):):):)


#478

siljeand sa for siden:

Hjelpe meg, så saftig det ble!

Jeg synes det ble en anelse søtt, så neste gang (for det blir definitivt en neste gang) skal jeg prøve å redusere mengden Natreen (var tom for Splenda). Selv om det for alt jeg vet er en av de andre ingrediensene som er "synderen" ...


#479

Bedazzeled sa for siden:

Her er mitt brød:

150 g solsikkekjerner (knus de med stavmikser)
200 g linfrø
2 ts bakepulver
2 ss kanel
bland dette

1 boks CC
5-6 egg
2 ss flytende natreen
bland dette

1 dl fløte
50 g smør (smelt)
bland dette

bland så alt sammen til en slags tykk "havregrøt"

smokk det rett i brødformen hvis den er belagt med nonstick belegg

190 grader 1 time, kjøles på rist

Jeg dropper kanel og natreen, syns det blir litt kakeaktig. Begge deler er uansett godt


#480

Leoline sa for siden:

Nam nam!! Har du regnet karber??:D


#481

Tula sa for siden:

Tusen takk!
Dette var et fantastisk brød!
Som du sier, det er BRØD!!
Det jeg ha laget av lavkarbobrød tidligere smaker alltid omelett i en eller annen form. Men ikke dette!

Når sant skal sies, så lot jeg det nok ikke svelle nok, for det ble en tung, litt flat ting når den var ferdig, men likevel fullt spiselig! Neste forsøk blir nok enda bedre!

Takk igjen Karin.
Nå har vi endelig fått skikkelig brød i matpakka igjen! :blomster:


#482

dewy sa for siden:

bakte dette brødet i dag og det er knallgodt,

MEN; det er veldig vått inni, litt sånn svampaktig...har latt det steke nesten en time ekstra, men det er fremdeles vått inni...hvordan løser jeg dette???


#483

Nerthus sa for siden:

Litt mindre fukt neste gang - og la det svelle litt lengre? Jeg sender dette i brødristeren alltid - synes det blir litt for "fuktig" i smaken, men etter brødristerrunden synes jeg det blir perfekt :)


#484

dewy sa for siden:

Takk for tipset nerthus! Får prøve brødristeren med dette brødet, og mindre væske neste gang....
jeg lot det ikke svelle så lenge, var så utålmodig..hehe....
glder meg til å lage et nytt brød snart!!


#485

Carisma sa for siden:

Del brødet i to, pakk hver del inn i kjøkkenhåndkle og la ligge på bekne over natta. Funker hver gang for meg.


#486

Kanskje sa for siden:

Jeg prøvde dette, det er det første lavkarbobrødet jeg har baket :).
Hadde i valnøtter, men det ble nok alt for mye nøttesmak for meg. Alternativet er Sesamfrø om jeg ikke husker feil?
Og så synes jeg det smakte litt sånn surt:confused: kan det være cottagecheesen?


#487

LIBBA sa for siden:

Har bakt mange varianter av brød erstatning, og synes dette brødet er desidert det beste. :) Synes ikke det smaker surt, men det er nå smak og behag da :)
Pleier å bruke frø-varianten og har økt alle steketidene med 10 min, og så skjærer jeg det ikke opp før dagen etter. Lar det ligge åpent på rist natta over. Skjærer opp og fryser.
........Tar det vanligvis frossent ut av fryser, og tiner i brødristeren.


#488

Nerthus sa for siden:

Sånn gjør jeg det også - ligge på benken over natta, fryser ned i porsjoner, feks 4 skiver i hver pose. Ta opp etter behov og rett i brødrister :)


#489

tara67 sa for siden:

Veldig godt brød :-)


#490

AneAne sa for siden:

For et fantastisk brød! Jeg prøvde noen andre typer rundstykker og brød før dette og var egentlig ganske deppa fordi det ikke fantes noen bra brøderstatninger! Det hjalp heller ikke at kjæresten min (som også går på ketolyse) bare syntes alt smakte egg pluss fett! Men dette brødet! Det er helt nydelig og det smaker så deilig! Jeg lager det hver uke og vi storkoser oss med det - spesielt godt å ha noe så "enkelt" på matpakka!

Tusen takk! :D


#491

jonibulda sa for siden:

takk for god brødoppskrift


#492

Minnepinna sa for siden:

Er det noen som har prøvd å lage rundstykker av denne deigen?


#493

Nerthus sa for siden:

Hmmm - nei ikke av denne deigen :) Men det burde jo gå ganske greit? Har du smakt brødet?


#494

Shamu sa for siden:

Hvorfor må man fryse ned i skiver? Holder det seg ikke i pose på benken/kjøleskap 2-3 dager?
skal på helsekost og kjøpe det jeg trenger her, for dette må prøves.


#495

Kitt sa for siden:

Det holder seg 2-3 dager, jo, men ikke så mye lengre. Det blir mange skiver og du skal jo ikke ha for mange i løpet av en dag heller.
Bedre å fryse ned i skiver, så kan du ta opp så mange du vil spise neste dag hver kveld og alltid ha ferskt brød!:D


#496

prøvermegfram sa for siden:

Denne skal jeg prøve ut i kveld, har enda ikke klart å finne gode lavkarbo brød, så håper denne er så god som det sies her :D


#497

Hund sa for siden:

Holder seg i hvert fall en uke i kjøleskap, no problem :) Like godt i slutten av uka óg, syns nå jeg.

Takk for oppskriften! For de som er interesserte, regnet jeg meg fram til følgende energifordeling for 100 gram brød:

Fett: 21g (66%), Protein: 20,3g (28%), KH: 4,2 (6%)

(Og for de av oss som teller kalorier, så blir det 290... :))


#498

Jes_1 sa for siden:

Det her brødet var sinnsykt godt! Er redd jeg kommer til å spise hele i dag... uff uff...tusen takk for oppskrift!!!:):)


#499

Ziltoidia sa for siden:

Er det noen av dere som har dette brødet som såkalt "partystopper"? Ikke at jeg har det travelt med å gå ned eller noe... men hadde nettopp en pause på 3-4 måneder, og nå som ting endelig er på gli igjen, vil jeg bare se det an litt. :3
Har jo alle ingrediensene : D


#500

FrøkenFjong sa for siden:

ojoj....laget dette brødeti dag og jeg syntes det var kjempe godt! Dette skal lages maaaange ganger!:p:D


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.