< Tilbake til oversikten

Mitt aller beste brød

#501

moradi sa for siden:

:spisesnak Helt genialt!! Jeg som har savna brød så fælt! Vi sto og mm.. mM.. MMM.. når vi smakte på det hehe. Helt nydelig, faktisk bedre enn "kjøpebrød". Tusen takk for oppskrifta. ;)


#502

Kathja sa for siden:

Har bakt og brødet ble fint!

Jeg er ikke fan av frø men brødet var godt ;)

Takk for oppskrift




#505

caramba sa for siden:

Brødet står i ovnen nå, og lukter herlig !

Benytter ventetiden til å legge inn ingrediensene på diett.no, og kom fram til like under 28 karber i hele brødet. Må legge til at jeg har brukt 4 ss sojamehl i stedet for glutenmel, og sukrin/stevia i stedet for splenda.

Energifordelingen er fine 72% fett, 23% prot og 5% karb.

Gleder meg til å smake !

Skar opp brødet på kvelden, men klarte å la være å smake, det luktet kjempegodt ! Fikk 24 rimelig tynne skiver. Brødet henger godt sammen, og ser ut som Ingers Grovbrød. Spiste en skive med ost og smør til frokost dagen etter, et helt greitt "grovbrød". Jeg hadde bare 1,5 ts salt i, neste gang blir det 2 ts, og gjerne litt annet krydder også.


#506

Gudinnen_Saga sa for siden:

Skal forsøke å få tak i ingredienser til dette brødet i morra.


#507

Sukkerbiten sa for siden:

Jeg bakte dette brødet i dag, og det er riktig som det sies; det er faktisk å regne som brød. :D (Og jeg er superkresen på lavkarbobrød, bare så det er sagt. Får hetta av svampete eggebrød og brød som bare smaker nøtter.)

Det eneste jeg har å utsette er at jeg syns det ble i overkant salt, noe som nok gjør at brødet jeg bakte i dag nok forkastes. Neste gang jeg baker det halverer jeg saltmengden, tenker jeg.


#508

LIBBA sa for siden:

Det pleier jeg også å gjøre.
Dessuten har jeg økt alle steketidene med 10 minutter :)


#509

Plinoto sa for siden:

Tusen takk for en super oppskrift. Bakte brødet i går og det var nydelig.:)


#510

tara67 sa for siden:

Detter brødet er bare knallgodt :-)


#511

Insyga sa for siden:

Elsker dette brødet!! Og alle andre som smaker og! Så flink du er Karin!!


#512

Nerthus sa for siden:

Spesielt og lese siste Hjemmet hvor man finner oppskrift på "ingers lavkarbobrød" som ligner bemerkelsverdig på denne oppskriften!

Med et par små forskjeller, er brødet helt likt, til og med måten det stekes på...

Jeg vil bare hylle Karin for den jobben HUN har gjort når det gjelder å finne god oppskrift på lavkarbobrød - og vurderer sterkt og sende en mail til Hjemmet/Inger og si at man kan jo godt hylle den som gjorde jobben med utprøving i utgangspunktet...


#513

marielena sa for siden:

no er dette brødet i ovnen og tru mej ej e spent:)savner brød noe så vannvittig!!!e så greit å ha d til frokost og lunch når man ikke e heilt på d mest kreative hjørnet:)


#514

Olive Oil sa for siden:

Det samme tenkte jeg. Er Karin identisk med Inger eller bør man skaffe en advokat her? :rolleyes::)


#515

Kitt sa for siden:

Sorry, det er ikke copyrights på oppskrifter!:)
Og hva vet vi om at ikke Karin har brukt den oppskriften som grunnlag for sin?;)

Men at det er hyggelig å si noe om hvor man har oppskriften/ideen fra, det er ikke til å komme fra!

Nannahs oppskrifter har vel også dukket opp i div blader etc.


#516

Nerthus sa for siden:

Karin postet i 2009 - va no merkelig om Inger skulle holde inne med en slik oppskrift i 2 år ;) - eller ventet hun på at lavkarbo skulle bli in? ;)


#517

jonibulda sa for siden:

Jeg bruker dette brødet ganske mye. En ting jeg har merket meg er at jeg foretrekker å lagre det i kjøleskapet fremfor i skapet/skuffen/kjøkkenbenken osv. Virker som det holder seg bedre og ferskere da. Syns det blir litt "svett" når det får stå ute. Vet ikke helt hva det kommer av, muligens osten.
Det er det jeg syns, så det så, men bare det også da, og kanskje litt mer, men ikke spesielt eller uvanlig mye mer, tror jeg, oK kanskje en del mer også da, tror jeg stopper der.


#518

sylwester sa for siden:

Det er idag 2. gang jeg lager dette brødet og først nå så jeg at jeg gjør feil.. Istedenfor å bruke CC så bruker jeg Rømme.. Blir fint brød av det og faktisk :)


#519

Gullokk sa for siden:

Endelig fikk jeg alle ingredienser i hus, og fikk bakt brød!

Jeg likte det ganske godt, akkurat som vanlig brød på konsistensen, men jeg kjenner jeg ikke er helt venn med kli-smaken. Synes det blir en litt bitter ettersmak! Jeg får teste litt neste gang jeg skal bake :)

Uansett så har jeg nå brød som alternativ til knekkebrød. Greit når jeg skal på tur og som niste på jobben!

Men er det en karp per skive eller 3? Synes å ha lest begge deler tidlig i tråden!


#520

MissMaja sa for siden:

åååååå tuuuusen takk!! Dette ble brød!! jeg som er så glad i brød! Jeg ble fort lei disse andre egg/frø brødene. Men dette er himmelsk! Steker et brød nå as we speak ;) :D


#521

@home sa for siden:

Dette skal jeg bake til uken!
Takk for oppskrift :)


#522

olseolse sa for siden:

Hei,

Jeg har akkurat bakt "ditt aller beste brød". Det lukter veldig godt og ser ut som vanlig brød. Gleder meg til å smake det. Takk for ei fin oppskrift :)


#523

Karin sa for siden:

Hyggelig at dere liker det!
Bare for ordens skyld, så har jeg ikke brukt Ingers eller noen andres oppskrift som inspirasjon - dette er helt og holdent mitt eget. Men jeg har også registrert at det er dukket opp flere andre som ligner mistenkelig.


#524

Bik sa for siden:

Er det noe man kan erstatte glutenmel med? Blir en stund til jeg skal til byen igjen. Kanskje bakepro??


#525

Nerthus sa for siden:

Det var nok det jeg trodde utifra det første innlegget der du forklarer om uttestingen :) Syntes det var rart at Inger har funnet AKKURAT samme måte og steke det på som du... muffens! ;)

Brødet er helt fantastisk, det er et MUST i fryseren min, jeg har også spist SpisDegSlank sitt brød (baker selv av bakemix) og synes det også er godt, litt annet smak - men KARINS brød er det aller beste.
Pappan min som endret kosthold litt etter meg sverger til brødet ditt, og spiser det hver eneste dag!

Jeg liker det også godt etter at det har vært i toasteren med smør på feks til suppe - kjempegodt!! Spiser en sjelden gang en vanlig brødskive og det er jo bare luft og tung deig...

Takk igjen for at du har gjort hverdagen min (og pappa sin) lettere ved å ha et godt brød tilgjengelig på lavkarbokosthold!!!


#526

Bravo sa for siden:

Takk fra meg også!! Etter litt uttesting her og der har jeg landet på dette brødet og baker det ca 1 gang i uken. Deilig brød:)


#527

Karin sa for siden:

Jeg bakte det for noen dager siden, og var tom for gluten. Jeg prøvde med en ekstra ts fiberhusk og 3 ss ketolyse-bakemiks i stedet. Det ble brød av det, men det var ikke så godt som originalen. Jeg gjør ikke det flere ganger.


#528

Bik sa for siden:

Ok. Da venter jeg til jeg har vært i byen å handla inn gluten :)


#529

Egwene sa for siden:

Kan man bytte ut splenda med sukrinmelis?
Jeg har ikke Splenda og vet ikke om jeg vil kjøpe en hel pakke kun for brødets del :P


#530

Kitt sa for siden:

Det går helt sikkert helt fint! Er bare for å få den bittelille sødmen!:)


#531

Karin sa for siden:

Jada, bare bruk det søtstoffet som passer deg. Og mengden søtt/salt må man bare finne ut av selv - jeg liker det sånn som jeg har skrevet i originaloppskriften, da syns jeg det smaker mest som "ekte" brød. Men smaken er forskjellig.


#532

Egwene sa for siden:

Ok:)
Tusen takk for svar!
Skal se om jeg får bakt brød i helgen da ^^


#533

friskis sa for siden:

Tusen takk for oppskriften! Brødet ble supergodt, og smakte som vanlig brød.


#534

Bik sa for siden:

Da er brødet bakt og smakt. Har ikke fått tak i glutenmel enda, men brukte bakepro i stedet.
Nyyydelig:):D:p


#535

Mammarosa sa for siden:

Nå står dette brødet i ovnen, dog med glutenfritt mel... Leste nemlig feil og klarte å kjøpe to kartonger glutenfritt mel til nesten 70 kr til sammen. Jadda...


#536

Mammarosa sa for siden:

Veldig godt! Spiste skalken med fyldig norvegia og agurk. Mmmmm...


#537

Lulla84 sa for siden:

Dette må jeg prøve.. :D


#538

Nerthus sa for siden:

Det må du! Spiser et par skiver til frokost hver dag med makrell i tomat og er mett LEEEEEEENGE selv med bare et par små skiver!


#539

Ego sa for siden:

Takk Karin for et supergodt brød med SKORPE! :D Har lenge tenkt på å bake dette og heiv meg til i ettermiddag. Dette brødet skal bakes flere ganger, har savnet grovbrød! :o


#540

Himaele sa for siden:

Nå står brødet til avkjøling.
Er utrolig spent på hvordan det smaker! :)
Har bare smakt 2 lavkarb. brød, og de var ikke veldig gode. Kjøpte et ferdigbrød på en lavkarbo butikk. det smakte PY! Kjøpte en brødblanding på helsekosten i går. det smakte ikke SÅ mye py men ikke veldig godt. kommer nok ikke til å spise det opp. Så nå er jeg spent! :)

Hilde


#541

Himaele sa for siden:

Et virkelig godt brød ja! :) hurra
Jeg kommer nok til å kutte en del av saltet siden jeg ikke er så glad i det, men brødet i seg selv var en sukses! Kommer til å bli bakt mer :)
All ære til deg Karin som har klekt ut denne gode oppskriften :) Tusen takk for at du deler med oss!!


#542

elien sa for siden:

Nå har jeg etter hvert prøvd mange lavkarbo brød, å ingen har til nå smakt noe godt. Var veldig optimistisk til Møllerens nye brød, men det smakte helt pyton.

Hadde egenlig gitt opp all brød, men prøvde denne oppskriften som et siste forsøk. Og e bare helt hekta nå, dette var super godt :ja:

Tilogmed en kjempe skeptisk mann spiser dette hver morgen nå


#543

sylwester sa for siden:

Nok engang et av Karins underverk i ovnen. Jeg har blitt avhengig av brød igjen. Har beggynt å fryse ned skiver i par slik at ikke jeg overspiser dette :)


#544

vibsen sa for siden:

Dette brødet er fantastisk godt, og smaker virkelig omtrent som grovbrød. Jeg varierer på å ha i nøtter/frø hele og å male de helt fint. Det gjør at brødet smaler litt forskjellig fra gang til gang også, noe jeg liker.


#545

Kuredu sa for siden:

Dette brødet bakes nå fast her hjemme! Barna foretrekker "vanlig" brød, men jeg og mannen spiser KUN dette:D

Er så fornøyd med at jeg nå faktisk kan ha med meg noen enkle skiver på jobb, og at jeg kan ta en kjapp brødskive sammen med ungene!

Hipp hipp hurra, tusen takk Karin!


#546

plast sa for siden:

For pokker, dette smaker jo brød, jo! Bedre enn brødet fra Lavkarbopikene også, og mye drøyere. Må bare huske å ta ut noen skiver kvelden før, klarer ikke kaldt brød.

Det eneste var at jeg bare fikk 29 skiver ut av det, da... :-)


#547

Nerthus sa for siden:

Jeg skal begynne og lage 1.5 porsjon av originalen så det blir litt større skiver tenkte jeg :) 30 skiver er jammen meg maks hos meg også - og da er det tunga rett i munnen når det skjæres opp :)

Brødet er genialt godt med makrell i tomat og majones på...


#548

Charente sa for siden:

Hva i alle dager er blitzet?????? Forklar please Regner med at det er miksing av ingrediensene det menes, eller?


#549

Nerthus sa for siden:

Blitzet - dvs kjapt kjørt sammen på høy fart. Dette for å få vekk klumpene i CC hovedsaklig (antar jeg) :) Mulig også at man gjør dette flere ganger - slik som blitzen blinker? Ikke vet jeg ;)

Poenget er vel og kjøre ingrediensene som skal blitzet på full guffe før man tilsetter det tørre :)


#550

Eva sa for siden:

Hehe, har leet meg skakk over dette artige uttrykket. Vil tro det er sammenblanding av ingredienser i meget høy fart! :D


#551

sol66 sa for siden:

Dette brødet hørtes veldig godt ut. Det må jeg prøve. Må bare få tak i litt mer ingredienser :)


#552

pippi53 sa for siden:

Dette brødet har reddet meg kjempegodt brød jeg er så glad :)
Tusen takk Karin


#553

Fauna sa for siden:

Veldig spent nå. Brødet står i ovnen og håper på en saftig og god brødskive med gräddost :) Opplevde deigen som ganske fast. Skal den være det eller har jeg for lite væske i? Eggene var ganske små så jeg tok 1 ekstra. Regnet at det var 300 g cottage cheese som var ment når det sto en boks. Har en 500 g boks fra Sverige, men her er det vel vanlig med 300g?


#554

vibsen sa for siden:

Min deig er alltid ganske fast. Det er snakk om å klemme den ned i brødformen heller enn å helle den ned for å si det sånn.


#555

Fauna sa for siden:

Sånn var det her også. Nå er det ferdig og det var kjempegodt!!! Beste lavkarbobrød jeg har spist de siste 6 månedene :-)


#556

Alynna sa for siden:

Dette er et nydelig brød, jeg så det egentlig allerede da jeg leste oppskriften. Takk for at du har knekket koden, Karin :)

Jeg har bare lyst til å innfomere om at brødet blir helt likt om man bruker jbkm eller xanthan gum, jeg har brukt xanthan de fire siste gangene, fordi jeg var tom for jbkm.

Årsaken er enkel, de to stoffene oppfører seg rimelig likt.


#557

Alynna sa for siden:

Umm, jo, og så glemte jeg å tilføre at jeg bruker 1 ts salt, og ikke 2, synes det meste lavkarbopålegget har mye salt som det er. Og jeg liker salt! Det er vel første gangen jeg reduserer saltinnholdet i en oppskrift :O

Husker vi lagde brød på heimkunnskapen, og jeg syntes det smakte bløtlagte gryn, fordi vi nesten ikke hadde salt oppi.

Men slikt gjør jo ikke noe med hvordan deigen oppfører seg. Anbefaler alle på ketolyse/Atkins, å ha noen skiver av Karins brød i fryseren, det gjør livet så mye enklere!

Jeg elsker dette brødet! :)


#558

Alynna sa for siden:

Uff, glemte enda noe - og det var kanskje det viktigste! Med silikonbrødformer som man får billig på f.eks, Claes Ohlson, så blir brødet jevnt brunt på alle kanter uten at man må ta det ut, etc.....

Jeg har alltid bakt i gammeldagse metallformer, og fikk en aha-opplevelse for ca 4 uker siden da jeg byttet de ut!


#559

Dietta sa for siden:

Aha, da lærte jeg noe nyt, og skal på shopping etter nyttår ;)


#560

pippi53 sa for siden:

Lurte bare på om du måtte kle denne formen med papir også :)


#561

Hellokitty0210 sa for siden:

Jeg skjønner ikke hvordan denne oppskriften bare kan inneholde 30 kh. Jeg har akkurat laget en litt annen vri av oppskriften, kuttet ned til 1 egg, ikke cottage cheese, og byttet halvparten av glutenmelet med soyaprotein som nesten ikke inneholder noe kh i det hele tatt. Brødet mitt fikk like vel 26 kh.

Kruskakli kom jo på 11 kh på 60 gram.

Har jeg regnet noe feil???:confused::confused::confused:


#562

Nerthus sa for siden:

Jeg innbiller meg at det ble brukt en type kruskakli med mye mindre kh enn i andre. Pt finner jeg faktisk ikke igjen den typen i butikken, hadde den 9g kh pr 100 g mon tro?? De jeg finner nå ligger jo oppunder 20 dessverre...


#563

Gerd sa for siden:

Jupp, og den med 9 var feilmerka :ja:


#564

Nerthus sa for siden:

Haha, ja sånn var det ja :)


#565

Mariann S sa for siden:

Eg byttar ut kruskakli med fibrex/sukkerroefiber. Den innholder 3,5 gram karb pr 100 gram :) og 70 % kostfiber.


#566

Tiki sa for siden:

Hvor kjøper en fibrex i Norge? Vil også prøve dette.


#567

Gerd sa for siden:

Jeg kjøpte på Meny :)


#568

Nerthus sa for siden:

Jeg vet at du kan bestille fibrex hos spisdegslank.no, men jeg antar du finner det i helsekosten også?


#569

Mariann S sa for siden:

Eg kjøper på helsekost, og det er ganske billig :)


#570

Tiki sa for siden:

Tusen takk dere. Da skal jeg prøve dette. Kan kanskje bruke det i Nannahs knekkebrød også.


#571

Mariann S sa for siden:

Ingen problem det :)

#572

sylwester sa for siden:

Har du like mye, dvs. 60 gr. fibrex i?


#573

Mariann S sa for siden:

Ja, eg byttar likt :)


#574

Tiki sa for siden:

Har funnet fibrex i både små flak og ferdig oppmalt. Kan kanskje bruke litt av hvert i både brødet her og i knekkebrød. Spennende.


#575

Notabella sa for siden:

Elsker denne oppkriften :D
Samboeren bele også kjempe fornøyd med smaken og konsstensen, å han liker ikke lavkarbo "brød". Men dette er som Karin sier et brød :D


#576

Åssi sa for siden:

dette skal bakes idag!


#577

sylwester sa for siden:

Bakedag:) Ser at butikkene begynner å få lavkarbobrød fra mix og ferdige, men å lage dette brødet hver annen uke er ikke så slitsomt som butikken skal ha det til :)


#578

sivmaria sa for siden:

Står her nå med alle ingrediensene oppmålt og skal til å blande det tørre og det våte. Men ser at det står 5 store egg, jeg har bare mellomstore egg i kjøleskapet. Klokka er over 11 på kvelden, så er ikke store sjangsen å få tak i idag. Bør jeg ha 6 mellomstore egg, eller utgjør det ikke store forskjellen?


#579

Dietta sa for siden:

Tror helt sikkert det går bra uansett om du bruker 5 eller 6 egg :D


#580

sivmaria sa for siden:

Njaaa, er du nå så sikker på det da?? At ikke hele kjøkkenet mitt fyker til himmels her nå?? Haha, ja selvfølgelig har du rett, det går nok bra med både 5 og 6 egg. Er bare litt trøtt!!! :D:D:D Here it goes! :eek:


#581

sylwester sa for siden:

Jeg kjøper de billigste eggene til Rema 1000 og de er små/mellomstore. Jeg har laga oppskrifta med både 5 og 6 egg og begge fungerer fint, men for å være tro mot oppskrifta så bruker jeg 6 idag.

Den første gangen leste jeg feil og brukte CF istedenfor CC og det gikk bra det også :p


#582

Dietta sa for siden:

Hvis hele kjøkkenet går i lufta - ta et bilde og legg ut til skrekk og advarsel om at oppskrifter ikke må forandres på :p
Lykke til med baksten. Har bakt brød her i dag også, etter oppskriften til Malice :)


#583

Bravo sa for siden:

Om jeg har laget bearnaise eller annen saus, så har jeg ofte eggehviter til overs, og da bruker jeg noen av dem, mengde litt på slump, sammen med færre antall hele egg enn oppskriften sier.
Dette gjør jeg både i dette brødet og andre oppskrifter hvor man skal bruke mange egg - det funker utmerket, og endelig har jeg et bruksområde for eggehvitene som passer for meg .
(Ellers blir det ofte til at jeg hiver dem etter noen dager i kjøleskapet.)


#584

LettereIlivet sa for siden:

Supergodt brød, min vei til å spise brøddosen min pr dag:-)


#585

Anarko sa for siden:

Flott brød! Skal bake dette. Og sjeldent jeg kommer over brød uten ørtentusen ingredienser som jeg ikke har tilgjengelig. Eneste jeg må kjøpe nå er glutenmel :)


#586

Bik sa for siden:

Om du ikke har glutenmel, så går det fint å bruke bakepro eller fiberfin. Funke helt greit, og du merker ikke forskjell.


#587

Anarko sa for siden:

Har ikke bakepro eller fiberfin heller. Så får se hva de har på butikken :)


#588

Dietta sa for siden:

Hvis du ikke får shoppet med den gang, kan du jo prøve dette i mellomtiden. Det er inspirert av oppskriften i denne tråden. Jeg baker det til gubben hele tiden :)


#589

beths sa for siden:

Noen som har opplevd at dette brødet får pukkel? De siste gangene når jeg har laget dobbel oppskrift og fordelt i to former så "eksploderer" det i løpet av steketiden, og det renner en klump ut av formen. Brødet er jo like godt men får altså en irriterende pukkel som jeg gjerne skulle unngått.


#590

Moogie sa for siden:

Høres ut som æ må ta mæ en tur på helsekost etter glutenmel idag, hehe.


#591

elien sa for siden:

Dytter litt på denne:p

Samtidig som jeg lurer på om at vis en velger det alternativet med valnøtter, må
de da hakkes før en tar de i røra?

Har laget dette brødet en del med solsikkekjerne alternativet.
Å det er helt klart det beste børdtypen jeg har prøvd på lavkarbo:D


#592

Kitt sa for siden:

Du må hakke nøttene først, ja! Ellers blir det alt for store klumper i brødet!


#593

elien sa for siden:

Takk takk, jeg reknet nesten med det. Men var litt usikker for jeg fikk en gang servert et brød med hele valnøtter i. Å det var litt store biter ja, å vondt å skjære i det også:eek:


#594

silje21 sa for siden:

jeg elsker dette brødet!!


#595

Karla sa for siden:

Hei!

Jeg ser at denne oppskriften er noen år gammel.
Da lurer jeg på om Karin, eller noen andre, har gjort noen endringer slik at brødet blir ENDA bedre?

Jeg bakte brødet endel ganger i 2010, men da ble jeg ganske lei eggesmaken til slutt. Noen som fortsatt ikke er lei, eller har noen tips?


#596

Lott sa for siden:

Bakte dette i helgen, men kunne ikke finne glutenmel noen plass i Trondheim til min store fortvilelse. Hadde høye forhåpninger etter praten her inne så det var kjedelig å ikke finne dette melet ;\ Lagde med 2ss soyamel og 2ss bakepro, og brødet funkerer fint men må kjøres med masse pålegg og smakte lavkarbobrød synes jeg. SÅ - jeg skal fortsatt jakte etter det rette melet og gleder meg til å lage den rette versjonen av dette brødet :)


#597

Bik sa for siden:

Jeg liker dette brødet, men har funnet en annen oppskrift som jeg liker bedre: forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=52942


#598

langaard sa for siden:

Jeg liker ikke brød:cool:


#599

TrillTrall sa for siden:

Prøvde du på helsekosten? Nå er det vel 3 år siden, men de hadde det på Life på Orkanger da i alle fall.


#600

Lott sa for siden:

Ja jeg prøvde på de i byen ;\ Men jeg har ikke vært ute på Orkanger og sjekket siden det er nesten en times kjøring, skal huske på å sjekke der neste gang jeg kjører forbi. Takk for tips :)


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.