Ja, selvsagt. Spiser man kun en morning shine til frokost bør man ikke vente for lenge til neste måltid. Jeg pleier ikke å la det gå mer enn en time før jeg spiser et nytt måltid om jeg spiser en slik bar. Blir vel en såkalt "pre-breakie". :o
Skjønner! :D Trodde det var fy, fy å bruke ferdigprodukter eller noe, jeg.. Syns det var litt rart i og med at de er produsert av mannen bak dietten:rolleyes: . Takk for svar!
Ikke alt er produsert med hans "samtykke". Etter hans død tok det litt av faktisk, og flere Atkinsere har mislyktes i dietten pga de har brukt for mye av disse produktene. Nille hadde et innlegg om dette en gang, der hun skrev (eller siterte, husker ikke) at Atkins hadde forkastet mange av produktene om han hadde levd. Eller noe sånt, må nesten se om jeg finner tråden igjen, er leeenge siden.
Litt rar i dag med tanke på at det tok litt lang tid å komme seg opp av sengen....:p
Spiste til slutt en liten porsjon havregrøt med litt fløte og splendadryss og en Advantagebar... Bruker å være flinkere enn dette altså, men slunken lommebok tilsier ikke de store egg og baconfrokostene dessverre.:mad:
Ja, jeg er virkelig enig i at frukt er godt, Lennor! :)
Men....når en går på Ketolysekuren skal en jo bare ha ca.15 karbohydrater daglig, og mesteparten skal være fra grønnsaker. Itillegg skal en ha melkeprodukter hver dag og egg inneholder også litt karbohydrater. Hvor mye kan det da bli igjen til frukt? :rolleyes:
Hvis du tar av og fortsatt er i ketose på litt mer karbohydrater, kan du forsiktig smake på litt frukt/bær. Velg i så fall frukt/bær med minst karbohydrater. Bringebær har f.eks. bare 3.2 g ,- mens bananer har 21g karbohydrater pr. 100g. Ellers finner du det meste i denne karbohydrat-tabellen:
I dag var min frokost en fiber-rik med cajun-ost (Kavli) - og mye av den! Og så en Ryvita sesam med smør, dansk salami og hauger av norvegia-ost. Og te. Og vann og kost-tilskudd.
fikk lyst på grøt - men med 15 g. karbo for dagen har jeg ikke mye å gå på. Testet derfor dette:
20 gram kruskakli (regal) (1,8 g. karbo)
kokt med vann (ca 1,5 dl.)
litt fløte (ca. 1 g. karbo)
litt rømme (ca. 0,5 g karbo)
litt søtstoff ( 0 g)
1 ts. johannesbrødkjernemel ( aner ikke karbo) for at det skulle bli grøtaktig
Kanel på toppen og smørøye...
Spiser en del forskjellig til frokost, men som regel blir det 2 kokte egg med litt godt smør til. Kanskje litt lite, men jeg er i allefall mett etter det måltidet. En del frokoster blir med Cottage Cheese med 1 teskje Heistad jordbærsyltetøy. Andre ganger spiser jeg 1 stk kyllingfile. Noen ganger går det i nøtter av ymse slag (valnøtter, paranøtter og hasselnøtter).
Gjør det jeg kan for at ikke frokosten skal inneholde mer enn 10 aktive karbohydrater. Da har jeg maks 50 aktive karbohydrater å fordele på resten av dagen. (PS unntak ved karboload dager)
Dere virker så glad i kanel alle sammen! Bra antioksidant leste jeg :) Men dere har kanel på ting jeg aldri har tenkt på. Syns cottage cheese ikke smaker så voldsomt godt, bare smakt det en gang, men om man rører inn kanel så hørtes det da ganske mye bedre ut!
Sorry, litt sånn halvveis off topic, men måtte bare si det hehe ;)
[font=Verdana][/font]
[font=Verdana][/font]
1 Fiberpluss med Philadelphia, salatblad, skinke, gulost, tomat og pepper.
1 Fiberpluss med cottage cheese og makrell i tomat og tomat.
[font=Verdana][/font]
Nammenam :)
en slags vaffel/brød laget av ett egg, en ss havregryn, en ss soyaflak , og en dæsj melk ( skulle nok hatt litt cc eller no men hadde ikke ..)
spiste et hjerte med meierismør og fire med gulost ... ganske godt egentlig , perfekt lav karbo (:o ble det litt dumt med havregryna ??? ) søndags frokost. koste meg stort jeg :D
Skulle vært frokost, men siden jeg skulle ta blodprøver på "fastende hjerte" i dag, ble det lunch isteden:
Smoothie av: 2 egg, 1 dl usøtet FitLine yoghurt, 1 ss MCT olje, 100gram bringebær og litt Splenda (pleier ikke ha splenda i, men måtte nå pga yoghurten).
Neeei, du kan nok ikke spise denne på induksjon. Ikke før et godt stykke oppp på vedvarende lista. Den inneholder altfor mye karber. Den inneholder også cottage cheese og havregryn, vaniljesukker som absolutt IKKE er tillatt på induksjon.
Splenda er kunstig søtstoff som ikke fås kjøpt i Norge. Bruk Natreen isteden når den tid kommer !
Hvis du har lyst på pannekake kan du lage av:
2 egg
50 gram philadelphia kremost
15 gram proteinpulver med vaniljesmak
1/2 - 1 ts kanel
1 ts Natreen
Visp allt sammen til en jevn røre (stavmixer eller hurtigmixer), og stek i liten stekepanne eller evt.i en liten form i mikroen (2 min) -
Jeg får visst ikke sagt det nok Nille... takk for at du passer på meg.
Men vet ikke helt hvor jeg er i prosessen.. har jo vært i induksjonsperioden i 4 uker...
kanskje jeg skal lage pannekake en dag til uke. Må kjøpe proteinpulver først.
Frokost idag ble 2 stekte egg med halv pakke bacon+en veldig liten salat bestående av 2 små salatblad,5 tynne skiver agurk,4 båter tomat og ca 20 gr fetaost.
Jeg lurer også på hvor man får kjøpe protinpulver..Er det dyrt?:p
Jeg har "spist" proteinshake - som jeg gjør hver ENESTE morgen...
Protein DeLITE fra www.proteinfabrikken. no + 3 dl soyamelk.
Det er det eneste proteinpulveret som virkelig er GODT, synest jeg. Kjører i blender med 10-12 isbiter, blir som tykk McDonalds-shake. mmm.
Jeg drakk smoothie til frokost, med banan og yoghurt... Litt for mange karber, men jeg har spist veldig lite karber utover dagen nå da. Så jeg er vel ikke oppi mer enn ca 40 gram totalt fordelt over hele dagen, og det er helt greit. :D
Ca 1 dl finskåret purre, vårløk og ruccola stekt i smør.
Litt salt,pepper og tørket urter.
Når det var nesten ferdig stekt hadde jeg på 2 sammenpiskede egg og 2ss vann, -det ble en nydelig omelett!:)
Pletter laget av 1 egg, 100g cottage cheese, søtning, salt og 1 1/2 måleskje Atkins bake mix. Disse plettene laget med hvetemel er nydelige, smakte dritt med Atkins mix :(
Reker i salatblad med philadelphia, norzola, avokado, tomat i skiver, paprika og et par oliven. Og et nykokt egg. Samboerne mine klagde over tørt brød.. :D
Og jeg har spist rester av "Nesten Meretes indiske simsalabim" med et par sherry tomater til....og det har jeg gjort til lunsj også....:p Nå er det tomt!:D
idag laga jeg smoothie som ganske mange andre.
av
ein håndfull valnøtter
2 strøkne ss Fos ( istedenfor sukker) følger candida diett må nesten. veit det er masse karbo i det.
2 mål cocoamocha protein pulver
4 ss havregryn for fiber
et grønt eple i biter
kanel og vanilje pulver
og soyavanilje melk ( tåler ikke melk)
ja udosen den tar jeg før jeg spiser, orker ikke udos smaken i maten.
smakte nesten som ein litt tjukk caffe latte. nam nam
:p
Er det noen som hjelpe meg å regne netto karbohydrater på denne oppskriften?
10 gr havregryn (1 stor spiseskje)
5 gr. (ca) kruskakli hvete (1 stor spiseskje)
5 gr (ca) linfrø (1 spiseskje)
5 gr (ca) sesamfrø (1 spiseskje)
5 gr (ca) solsikkekjerner (1 spiseskje)
litt salt
vann
40 gr kremost naturell (2 spiseskjeer)
Kremosten smeltes i etter at resten har kokt i ca 5 minutter.
Serveres med smørøye, splenda og kanel.
Smaker veldig godt, og funker bra etter trening og til frokost.
1 bøffel mozzarella (125 gr), 1 stor tomat, - skåret i skiver, lagt lagt lagvis, en liten neve frisk hakka basilikum + nykvernet pepper og maldonsalt + en god skvett avocado olje oppå...........
Masse oppskrifter i Atkins kokebok da.. Og i selve Atkinsboka..
Men det enkleste er faktisk å se på hva du kan spise og så komponere egne retter ut fra det.. Da får du mat som du i utgangspunktet burde like..
stekt egg, bacon og hjemmelagde tomatbønner (tomater, løk og ketchupo uten sukker surret i panne.) Med "hjemmelaget biola" (biola lettmelk og vanlig halvt om halvt, og frosne bær.)
Jeg har spist 2 skiver med ketolyse brødet til naboen til Torkil:
Grovt soyaproteinbrød
5 egg
0,5 dl. rapsolje (eller annen olje) - jeg brukte annen olje:)
1-2 ts LO-salt eller seltin.
2 dl. sæterrømme eller mat yoghurt – jeg brukte seterrømme
2dl. Vann
1 ss bakepulver
100 gr. kruskakli
100 gr. Sesamfrø – Dette hadde jeg ikke, så jeg droppa det...
100 gr. linfrø
50- 100 gr. valnøtter eller solsikkefrø – dette droppa jeg også...
175 gr ketolyse soyaprotein – må kjøpes på helsekost, eller kjøp bakemixen på [u][color=#000080]www.ketolyse.no[/U][/COLOR]
Stekes på 175 grader på midterste rille i 50 min. (Stekte mitt på 180 grader i ca. 40 minutter....det holdt!!)
Når brødet er kaldt , del det i 2. Frys halvparten . Oppbevar resten i kjøleskap
Med EGGESALAT:)
[u]EGGESALAT [/U][size=1][/size]jeg har pleid å lage en god eggesalat før, denne kan vel også brukes på Atkins? uten brød under selvsagt.
6 egg
1 pakke majones
3-4 ss seter-rømme
1 hakket løk (Jeg hadde purre)
salt og pepper
hardkok eggene, hakk dem fint i feks en eggedeler, først den ene veien, så den andre. da blir det passe små biter syns jeg.
ha dem i en bolle, hell over majones og rømme, hakket løk og smak til med salt og pepper. evt karri eller andre krydder.
Mmm eggesalat er så vanvittig godt! Vi spiser det ofte her. :sikle:
Karri har jeg ikke prøvd å ha i før, det skal jeg prøve. Ellers ser jeg vi lager den på samme måte omtrent, jeg bruker også eggedeleren begge veier, ganske greit. Er sinnssykt godt med ferske reker oppi også, blir egge/rekesalat, skikkelig godt!!
Spørs hva slags filosofi du følger/har tenkt å følge.
35 karber pr porsjon (3 pannekaker med over 10 karber pr stk !) er vel i overkant for lavkarbo kosthold, uansett filosofi !
Jeg hadde også pannekake til frokost i dag, men jeg lagde uten mix, brukte proteinpulver (vegefuel) det har 0 g karbohydrat..
50 g proteinpulver
1,5 dl fløte
1,5 dl vann
3 egg
litt bakepulver
av dette fikk jeg 5 pannekaker (dvs 4 da, for de var litt vanskelige å snu...) Jeg og mannen spiste en hver til frokost, med litt skinke og ost på, det var MEKTIG!
så tok jeg 1 til mellommåltid senere på dagen, med seterrømme og noen blåbær på, FARLIG godt :)
og fortsatt har jeg 1 igjen, til frokost i morgen kanskje?
Så det var MYE mat, med lite karbohydrater, og god smak! Anbefales!
Tusen takk for svaret! Tenkte meg det ble litt vel drøyt ja...
Har brukt å lage proteinpannekake selv (med egg, cottage cheese og havregryn) men fikk anbefalt dette proteinpulveret. Kan vel spise det i helgen, på "utskeielsesdagen" :D
4 skiver brie med 3 reddiker
et par blomkålbuketter med tubeost
1 boks makrell i tomat med majones (fått dilla på det, myyye bedre rett ut av boksen enn på teit brødskive! :D )
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.