< Tilbake til oversikten

Oopsie-roll

Areola sa for siden:

Jeg har sett denne på utenlandske forum og blogger, og orginalen troor jeg kommer herfra: cleochatra.blogspot.com/2008/01/sailor-scouts-make-my-revol-oopsie.html

Lagde de i dag, og det var lett, billig, og godt! Og det beste av alt: Hovedingrediensen er egg, OG DET SMAKER IKKE EGG!!!

5 Karber i hele oppskriften

"Oopsie-roll"

3 store egg
1/8 Ts bakepulver (eller Kremotartari)
100 gram Kremost (jeg brukte Philadelphia)

Separer eggene. Bland sammen kremost og eggeplommene i en bolle. Visp eggehvitene og bakepulver stivt. (Miks hvitene først, så plommene om du bruker samme mikser) Vende plommene og osten forsiktig i hvitene, vær forsiktig så det ikke faller sammen.
Lag topper på bakepapir, og flat de ut bittelitt.
Avhengig av størrelse blir det 6-10 "rolls"

Stekes på 150 grader i 25-30 minutter.

Kan fryses, og tiner raskt.

De blir veldig "lette", og uten mye smak.
Jeg skal prøve både søt og krydret utgave neste gang, det må jo bli bra :)

Her er en kjempeinspirerende tråd med bilder!
www.apinchofhealth.com/forum/vbb/showthread.php?t=5230

Antoinette6 sa for siden:

Takk, Areola ! DETTE må jo prøves. Skal kjøpe Philadelphia i morgen den dag !

Karbosara sa for siden:

Kanskje man kan bruke Tine krydderost?

sirimor sa for siden:

Oi-oi dette var interessant! Nå har jeg ikke printer for øyeblikket, så jeg skriver for hånd!

Takk for denne:)

Sulphur sa for siden:

Spennende! Jeg prøver å lage de med en gang!

fjanni sa for siden:

:( jeg fikk ikke stive eggehvitter jeg. Skjønner ikke noe, for jeg fikk ikke noe gult i og bollen var helt ren. snufs.

Vibeke-67 sa for siden:

Disse skal absolutt testes ut! Man kan sikkert få mange ulike smaker alt etter ost man bruker eller krydder. Prøver i morgen.

nattfrue sa for siden:

Hvordan gjorde du det da du skilte eggene? TV-kokker driver gjerne og brisker seg med å tømme egget i hånda og la eggehvittene renne ut mellom fingrene, men det burde de slutte med - den metoden kan føre til at fettstoffer fra huden blir med eggehvitene, og da blir de ikke skikkelig stive. For å være helt sikker på at det ikke er noe krøll med bollen eller vispen, kan du ta en sitronskive og gni den langs flatene før du visper. Det fjerner mikroskopiske fettrester. Også kan en knivsodd salt i hvittene hjelpe til med å få dem skikkelig stive :)

fjanni sa for siden:

brukte skallene til å skille hvitten sånn som mora mi har lært meg. snufs. hehe. Stekte røra alikevel da, og det ble tynn omelett med kremostsmak. sikkelig ekkelt. hahaha. står at de ikke smaker egg men jeg lurer litt på om de gjør det alikevel, men jeg er så matlei om dagen at alt smaker egg. ;p

takk for tips om sitron og salt. får prøve det neste gang.

nattfrue sa for siden:

Eggesmak er yuck :_oppgitt:

Vibeke-67 sa for siden:

Disse var fantastisk gode! Namm - tusen takk Areola. Jeg hadde en blanding av snøfrisk, økologisk smøreost og rømme (rester) i røren, samt endel salt og oregano.
De smaker nydelig med litt smør og hvitost på. Og det er sant, de smaker ikke egg, og er ikke sånn tunge og klissete. Beste lavkarbo brød, lapper etc jeg har laget her inne.

Og de metter også!

Sulphur sa for siden:

Haha, vibeke. Jeg leste snørrfisk. Uff!

Areola sa for siden:

Så flott at du likte de Vibeke:)
Jeg skal lage andre runde i dag, med krydderost. Blir spennende.
ÅÅÅ, to stykker med majones og den feiteste salamien... namanamna :)

Fjanni;
Vispa du lenge nok? jeg er utolmodigheten selv, og synes det tar en halv evighet, men plutselig er de knallstive.

Areola sa for siden:

Forresten; Et tips jeg leste var at alt skal være kaldt. Bare ta ut fra kjøleskapet etter som du trenger de. Dette er for at "yolkene" ikke skal få sjokk.. eller noe.. nei.. var det hvitene?

Uansett, oppbevaring,:

Kitt sa for siden:

Dette var godt, ja!:spisesnak

Skal prøve meg frem med en søt variant også, de er jo nesten som små kaker!:)

Noterer meg også at det kan være lurt å smør bakepapiret, da blir de nok lettere å få av igjen!:confused:

Sulphur sa for siden:

Er ikke bakepapir allerede ferdigsmurt? Jeg pleier aldri å smøre det ekstra.

kokopeli sa for siden:

Salami? på ketose :confused::rolleyes::confused::)

Gilde sin er jo med glukose, som er FY :mad:

Finnes det noen som lager salami uten glukose?
Da vil jeg gjerne vite for har vært kjempe keen på salami jeg :(

.kokopeli.

Areola sa for siden:

Ja, Grilstads jubelsalami?
Protein.: 18g
Karbohydrat: 1,5
Fett 35 g

Inneholder: Storfekjøtt, svinekjøtt, spekk, salt, bestrålt med krydder og startkultur.
(i all verden, bestrålt??)

Kitt sa for siden:

Vanligvis smører jeg ikke bakepapir, men sånne eggegreier har litt lettere for å sette seg fast, har jeg funnet ut.
Dessuten har jeg gått over til sånn bakefolie som kan brukes om og om igjen. Den trenger litt smøring etter vask.

Er det noen som har prøvd å fryse disse oopsie- rollene, forresten?

Sulphur sa for siden:

Jeg skjønner hva du mener. Jeg laget dem istad. ;)
Brukte to av de til minipizza og det funker så där. Jeg syns de ble litt i overkant soggy i bunnen, men det gikk ned! Spent på hvordan de smaker med litt krydder. Disse laget jeg helt naturelle.

arkine sa for siden:

de ble gode litt sånn porøse

Vibeke-67 sa for siden:

Mmmmmmm - har kun to igjen av de ni jeg lage. men noen har nok sambo og sønn knabbet :lol:

Karbosara sa for siden:

Tror jeg må prøve å lage disse når jeg kommer hjem i dag...

Areola sa for siden:

De ble ikke noe gode etter at jeg oppbevarte de i kjøleskap- et lite tips bare:)
Skikkelig svamp!
Jeg reddet de ved å a de ligge på kjøkkebenken en ettermiddag.
(for så å lage matpakke, som jeg la i kjøleskapet.. doH!)

fett-nok sa for siden:

Himlaaa duuuuhhh!!!

Dette var noe av det beste jeg har smakt innenfor "lapper",
brukte krydderost i røra, tok på philadelphiaost og paprika oppe på,
mmmmmmmm!!! Nyter virkelig.

Jeg som er så var for egg, smakte ikke egg i det hele tatt.

Jeg pisket eggehvitene så stive at jeg fint kunne snu bollen på hodet uten at noe rørte på seg, blandet inn krydderrøra veldig forsiktig.
Helt genialt!

Takk!

Sothøna sa for siden:

Disse her må jeg prøve :ja:

fett-nok sa for siden:

Ja, det burde du, også så enkelt.....gjort i en fei, det som tar lengst tid er stekingen, det andre er gjort på en liten timinutt.

Lot dem ligge på benken uten innpakning i hele går kveld(ca 4-5 timer) før jeg la dem i en pose som ikke var helt lukket, fortsatt på benken.
Dermed fikk jeg meg en GOD frokost, philadelphia har kommer inn i varmen igjen i alle fall:)

Jeg lagde dem sikkert ikke like store som oppskriften, jeg fikk 12 passe store "lapper".

Mentira sa for siden:

Oi oi! Disse må jeg prøve ut altså:p
Og kanskje man kan steke vafler av dem også?:sikle:

Areola sa for siden:

De er KJEMPEgode med littebitt søtt og kremost med ananas og madarin(?).
Vafler er jeg ikke helt sikker på..

Mentira sa for siden:

Jeg gikk inn på den nettsiden som oppskriften er fra og da så jeg et bilde av noe som liknet på krumkaker/vafler. Får bare prøve meg fra tenker jeg:)

fett-nok sa for siden:

Nei, jeg tror heller ikke dette er greia for vafler,
men nå er det jo så himla enkelt å putte ett brett i ovnen i stedet for å steke de som vafler.

Jeg hadde ikke hatt problemer med å servere dette til alle og enhver i alle fall.
Skal prøve flere varianter etterhvert.
Har en boks med mandarin og en boks med naturell som jeg tenkte jeg skulle ha litt forskjellig urtekrydder i.

Vibeke-67 sa for siden:

Har noe av dere prøvd med kakao i? tenkte det kunne være godt også jeg..? Naturell smøreost, splenda og kakao?
Skal prøve ulike varianter i helgen.
har blitt en sånn helgegreie for meg dette. lørdagsmorgen steker jeg ett brett og knasker hele dagen egentlig.

Tone-G sa for siden:

Vi spiser da Gilde salami, å på min pakke er det 0 karber. Ingen Glukose heller.. Så hvor har du det fra?

Tone-G sa for siden:

De her er virkelig verdt å prøve!
Nyyyydelige! :heia:

kokopeli sa for siden:

Sånn da var jeg på Spar å sjekket salami fra Gilde igjen ;)
Ville sjekke en gang til før jeg evt svarte deg - for å være på helt sikre siden.

Det står ikke forran på pakken, men på baksiden av pakken står det en hvit påklistret lapp - og der står det klart og tydelig at den inneholder glukose.

Sjekket også på Rema1000 når jeg var der å kjøpte noe annet, samme der.

Så jeg vet ikke jeg :rolleyes:

.kokopeli.

Kitt sa for siden:

Nå har jeg prøvd selv. Gikk helt fint. Puttet dem frosne i brødristeren og fikk varme, gode "skiver"!:)

Tone-G sa for siden:

Merkelig!
Men kanskje de produserer på forskjellige steder i norge da.. Min pakke er uten karber og glukose.. hmmm Gilde salami asså

nattfrue sa for siden:

Det står i innholdsdeklarasjonen på Gildes egne websider at det er glukose i alle salami-typene deres - men de oppgir også 0 karbohydrater. Regner med at det da dreier seg om forsvinnende små mengder, kanskje?

Gilde Spesial Salami (sic!)
Gilde Salami
Go' og mager salami
Jegersalami

Vibekebra sa for siden:

dette hørtes godt ut... må prøves absolutt!!!

beths sa for siden:

MÅ man bruke bakepulver mon tro?

Vibeke-67 sa for siden:

Det lurer jeg også på. For stivpisket egg virker jo også som hevelse (eller hvordan skriver man det?)

Sirius sa for siden:

Må prøve disse. Har noen forresten smakt dem som burger-brød?

Lillegutten sa for siden:

har prøvd disse nå, tror nok det skal funke, men den gjørma jeg lagde ble så flytende, så jeg fikk ikke laga en og en. Jeg bare helte hele røra utover stekebrettet jeg. Kan ikke påstå at de ligner de bildet da.. ble mer som sveler eller noe

Karbosara sa for siden:

Prøvde det samme som degm Lullegutt, og da de var ferdig stekt, slengte jeg på et slag med gulost, litt danskepølse, litt norzola, litt oliven, litt kokt skinke, litt soltørkede tomater og litt sjaminjonger...stekte alt i ca 10 min på 200gr.

Nesten som...ja...pizzaoopsie...

Anitra sa for siden:

Disse bare MÅ prøves når dere skryter så av de :)

Lillegutten sa for siden:

Jeg fiksa det ihvertfall ikke:( ble bare håpløst resultat, og så de som så så gode ut, skuffelsen brer seg her, he he

Karbosara sa for siden:

Ikke gi opp! Prøv igjen!

Antoinette6 sa for siden:

Jeg lagde for første gang i går kveld. Perfekt resultat :) et er svæææært viktig å piske eggehvitene helt stive så du kan sette bollen på hodet uten at de rører seg. land forsiktig inn egge-og osteblandingen. Mine lå ute på kjøkkenbenken i natt og så la jeg dem på en tallerken i kjøleskapet. De er ikke svampete, men bare gode og fine. :)

Prøv igjen ! :)

Iset sa for siden:

Men dette var visst oppskriften som ble nevnt i bilde-tråden?

3 large eggs
1 pkg Splenda
dash of salt
pinch of cream of tartar
3 ounces cream cheese (not Tbsp!) Do not soften!

Hva er cream of tartar?

isabella sa for siden:

Cream of tartar heter nesten det samme på norsk, ja: Kremortartari.
Fås på apoteket.
Klippet fra krem.no
Creme of tartar er det samme som Kremotartari på Norsk. Kremotartari er salt av vinsyre og benyttes bl.a som èn av mange syrer i bakepulver. Kort fortalt utvilker denne syra kullsyregass når den reagerer med natriumbikarbonat (natron). Det er ikke vanlig å bruke dette stoffet som hevemiddel alene. Kremotartari benyttes av og til i konditorier, da for å forhindre krystallisering ved koking av sukker (som benyttes til dekorasjonsarbeider).

Har spurt en venninne i USA og fikk flg svar:
Cream of tartar is best known for helping stabilize and give more volume to beaten egg whites.
Substitute 1/4 teaspoon of lemon juice or white vinegar for each 1/8 teaspoon cream of tartar called for to stabilize egg whites. Keep in mind that vinegar may alter the taste of the final product.
Tror jeg ville valgt sitronsaft (ikke eddik) for smakens skyld.

Ha en strålende helg!

Iset sa for siden:

Tusen takk. :D

solsikke sa for siden:

Hvordan får dere sett inn bilder???
HAr ikke lykkes helt med det dessverre:(

Anitra sa for siden:

1 pkg Splenda, er det en hel pakke???

Bamse sa for siden:

Hei ,
1: Du må høyreklikke på bilde du vil ha satt inn (der det ligger ute på nett).
2: Så trykker du på vis bilde.
3: Du kommer da til en side der bare det bildet vises :)
4: Så kopierer du adressefeltet øverst, går så inn i forumet.
5: Trykk så på det bildet i innleggsmenyen på forumet som ser ut som et brev med frimerket (når du holder musen over står det (sett inn bilde)
6: Når du trykker på den kommer det opp en pop-up der det står Skriv inn URL-adressen til bildet ditt: så legger du adressen du kopierte fra steg 4 inn der.
7: Så kommer bilde opp i innlegget :D

Håper det var til hjelp ;)

Iset sa for siden:

1 porsjonspakke. Tilsvarer vel ca. 1 ss.

Sirius sa for siden:

Her er de jeg bakte i går:

Iset sa for siden:

Er det valmuefrø du har oppå? Var de gode?

Sirius sa for siden:

Ja, det er det:)

Synes de var gode når de hadde tørket eller "satt seg" en stund. Ligner litt på Ziggy-lappene, men litt mindre egge-smak synes jeg. Smakte i grunn ikke så mye, noe som er velykket eggebakst i min bok. Kan tenke meg at de er gode med krem/sjokolademousse og bær!

Iset sa for siden:

Var de litt luftige? Vannbakkels? Jeg elsker vannbakkels og de minnet jo litt om det. Jeg bestilte en vannbakkels-mix på Atkins-shop en gang for mange år siden. Det er noe av det beste jeg har smakt! Har ikke funnet dem etter at shopen ble lagt ned. :(

kokopeli sa for siden:

Ja disse redder helt klart ketolyse kuren min når jeg blir veldig sjuk på brød og pålegg, for å ikke snakke om så digg med dem som hamburgerbrød :D

Jeg syntes de er best når de er ferske og ikke har vært i kjøleskapet eller fryseboks. Så derfor pleier jeg normalt å dele oppskriften på 3 - også lager jeg bare 4 om gangen. Vet noen om denne røra tåler å stå dager i kjøleskapet? For da kunne jeg hatt stående :rolleyes::confused:

Slik så mine ut i dag.

Og slik ble det med masse deilig snadderpålegg :D:p:)
Ene med leverpostei, bacon, syltagurk og majones
Og den andre med Roastbiff, løk, syltagurk, majones og litt biffkrydder

Go Helg alle sammen :-D
I morgen er det ElgeBiff på menyen!
slafs

.kokopeli.

Sirius sa for siden:

Luftige og lette! Veier nesten ingenting. Kanskje de minner en smule om vannbakkels, men tror det er mest utseendemessig? Jeg vil si at i seg selv smaker basisoppskriften ingenting cirka? Så for meg er det en fin måte å øse på med det jeg vil ha oppå, enten det er masse pålegg eller en søt dessert-versjon.

Iset, hvis du lager de, kommer du til å prøve med hvitløk i røra? :p
Da må du i alle fall rapportere!

Ramboline sa for siden:

Nå er mine i ovnen! Spennende å se hvordan de vil bli! :D

Kan man spise de mens de er varme eller er de best avkjølt?

Iset sa for siden:

Nam!

Jeg tror faktisk jeg skal dele røra i to, ha litt Sukrin i den ene, og droppe det i den andre, men tilsette knust hvitløk og persille i den. :sikle:

Skal selvsagt ta bilde og si fra. Prøver til uka. :D

Karbosara sa for siden:

Skal prøve meg på å lage en foccacia-oopsie i morgen...

Karbosara sa for siden:

Ble ikke det.

Ble oopsier med krem og boysenbær. Brukte snøfrisk i og litt splenda...blae smak av vannbakkels sammen med kremen og bæra! Kjempegodt!

Anitra sa for siden:

Herlighet,nå ble jeg sulten!! Gjett hva det blir til lunsj!

Anitra sa for siden:

Herlighet dette var godt!! Tiltross for at jeg ikke hadde bakepulver, så mine ble helt flate! Spiste med CC samt 1 teskje lett syltetøy. Min datter syntes også disse var gode, så hun spiste 2 stk med vanlig syltetøy. Jeg fikk 6 flate av denne røren, neste gang skal jeg ha i bakepulver, samt litt mindre på plata.

StineK sa for siden:

Lurer på om det blir enda mere vannbakkelsaktig med mindre ost?

Karbosara sa for siden:

Det vet jeg ikke, men i oppskriften står 100g kremost og store egg, og 1/8ts bakepulver, det jeg gjorde i går var å bruke mellomstore egg og 150g kremost (økologisk fra Tine) og nesten en halv ts bakepulver...Det ble vannbakkels i mine øyne (eller munn,rettere sagt)...ikke så høye men helt på høyde i smak! Enda bedre i konsistens etter å ha stått og "tørket" på rist en stund...

StineK sa for siden:

Tips notert! Ikke dum du. :D

Areola sa for siden:

I dag skal jeg prøve de som hamburger-brød med sesamfrø oppå :)

Lava sa for siden:

Da står disse i ovnen hos meg,
brukte 3 "vanlige" egg
ca 140 g sans kremost med paprika og løk, (4g k pr 100g)
og litt bakepulver.
Fikk 18 klatter.. 9 høye "boller" som står inne nå,
og 9 som jeg lagde litt flatere, som skal inn om ca 15 minutter.
Blir spennende dette.
Lurer på om jeg skal steke noe kjøttdeig og lage små pizzaer
av de flateste...?

StineK sa for siden:

All ære til Cleochatra som kom på dette! Og Areola som fant oppskriften. :klem: Akkurat spist mine 5 første - klarte ikke å stoppe før. :lol: Helt nøytrale lagde jeg. Nammis.

Lava sa for siden:

Helt fantastisk! De derrre pizzaene var knallgode,
har ikke smakt de andre uten fyll enda, men skal prøve dem
også. Må ta meg selv i nakken nå, for å ikke spise opp alle! :lol:

Slenger meg med på takken der, Stine! :heia:

ThereseS sa for siden:

De var rååågode! De må da gå an å bruke som både pizzabunn og "sukkerbrød" i kake da, alt etter hva man tilsetter?

Areola sa for siden:

De ble også kjempegode som harmburgerbrød - og de holdt sammen til siste bit, selv med mitt to-lags hamburger-tårn! Jeg legger ut bilde når jeg kommer hjem :)

Kristin_B sa for siden:

åååååååååh .... :sikle:
Du er en knupp som fant denne oppskriften!!! :suss:

Areola sa for siden:

Jeg er en heldiggris som fant den oppskriften :ja:

:klem:

Kristin_B sa for siden:

Neinei, ikke heldig, det var nok dyktighet!

Gleder meg supermasse nå. Er igjen 5.40 min før første brett er ferdig :sikle: De ser råflotte ut! Men brett nr to har jeg klart å slå lufta ut av..hehe...

Areola sa for siden:

Hehe, ja da sier vi det sånn :p
Det er fort gjort og slå ut lufta ja... Eggehvitter er skumle!

Kristin_B sa for siden:

aaaahhh....mett!! Ble borte mange med en gang jo:rolleyes:

Hadde i litt kardemomme i noen :sikle: Men det er sikkert karber i det?

Sirius sa for siden:

Tror ikke det er det nei:)

Kristin_B sa for siden:

Herlig! Kardemomme har sååå nydelig aroma..! I love it! :D

Sepia sa for siden:

Å, min godeste!!!
En ny æra i mitt lav-karbo-liv! Fantastisk!!! Bøyer meg i støvet...
Hadde litt kanel og splenda i halve røra->skillings-nammiser...!
Mmmmmm...

supha sa for siden:

Kjeeempegod. Spiste med meierismør og gulost. Nam. Tilog med typen ville ha det, og nå måtte jeg bake flere som bare var til ham:D

majama sa for siden:

Skal prøves i helga:)

bolleboll sa for siden:

Disse må prøves. Gleder meg. Må bare få kjøpt smøreost først.
:)

Karbosara sa for siden:

Prøvde de med baconost fra tube her om dagen...helt konge!

Gerd sa for siden:

Jeg har prøvd de med naturell smøreost fra First Price. Helt supert!
[color=darkgreen][/color]
Stekte de i muffinsformer (store). Og frøs de ned. Samme gode smak og konsistens og høyde etter frysing :ja:

Anitra sa for siden:

Min røre er skikkelig flytende, noen måte å få den litt tykkere på?

Gerd sa for siden:

Har du vispa eggehviten stiv? Helt stiv, slik at du kan snu bollen uten at det renner ut? :)

Karbosara sa for siden:

Jeg bruker 140g kremost i stedet for 100g, og jeg bruker mellomstore egg i stedet for store, og jeg bruker nesten 1/2ts bakepulver.

Dvs. kanskje du skal bruke litt mer kremost i ?

Anitra sa for siden:

Da skal jeg prøve det :) Takk :)

Areola sa for siden:

Det er også veldg viktig og ikke blande det for mye. Bland forsiktig med en slikkepott. Du skal blande rundt 4-5 ganger, liksom. Heller for lite enn for mye! Den siste rundingen jeg legger på plata blir gjerne litt flatere, fordi jeg ikke blander "godt nok". Men de er best luftige, så da tåler jeg èn flat en :p

Up-and-down sa for siden:

Har testa 3-4 runder med denne oppskriften - i div. variasjoner..

Først helt naturelle - som jo var kjempegode med pålegg på
Så testet jeg en foccacia-variant: Tok brettet ut halvveis. Lagde små groper i, og helte over olivenolje, maldonsalt og urtekrydder. Nam, nam! Ulempen var at de klappet sammen og ble ikke så luftige som det første brettet, men godt!
Så i dag skulle et par søte varienter testes... Tok litt splenda i røra.. og la noen frosne bringebær oppå som ble stekt inni - godt, men tok ikke helt av..
Så... resten av de søte.. penslet med smeltet smør når de var stekt, og drysset over sukrin.... Mmmmm!
Lagde også en runde med hvitløksost... disse penslet jeg også med smør og fikk nydelige hvitløksbrød. Smakte ikke nok hvitløk, så neste gang blir det hakket hvitløk i røra også.

Tusen takk for denne oppskriften!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.