< Tilbake til oversikten

Oopsie-roll

Gus sa for siden:

nå gleder jeg meg til å prøve ut disse i morgen :D takker for fine tips

H.J.E sa for siden:

Prøvde disse i dag, og de ble superbra! :D Og kjempegod. Kan man spise disse på fedon? Kanskje med en lettere ost?

Smakfull sa for siden:

^ Jeg bruker osten fra first price, den har 17% fett :) 2%karbohydrat og 17% proteiner.

Idamor sa for siden:

Akkurat stekt min første porsjon, og må si at jeg er helfrelst! Blir nok mer av dette ja!

Men, kan man steke de på varmluft evt? Slik at man kan steke flere brett sammen?

MiniMe74 sa for siden:

Disse er bare kjempe gode! Har blitt helt avhengig og spiser de til frokost hver dag. Savner ikke brød i det hele tatt!! :)
Spiser de som regel med røkt kalkun pålegg og ridderost! Kjempe enkelt!Nam :)

Vettel sa for siden:

Ja dette er min frokost som regel. Jeg tilsetter masse linfrø for magen sin skyld. Og kli når jeg husker det...
Steker også som et digert brett, smører det utover og skjærer i passelige biter når det er kaldt.

Karbosara sa for siden:

Steker to brett samtidig uten varmluft...bare bytter plass på brettene halvveis...det er når jeg har smurt hele røra utover bettet...vet iikke hvordan det blir når det er lagt på som lapper.

Ferskenbeinet sa for siden:

Disse måtte jeg prøve idag, halve røra naturell og resten med litt stevia og masse kanel. Sistnevnte var helt fantastisk, nystekte med smør på... MMM Må lage nye i morgen!

Er så mange gode oppskrifter her på forumet at jeg blir helt matt!

Matglad sa for siden:

Lagde i går mine første Oopsie-roller. Ble veldig gode. I går brukte vi de som dessert med krem og bær. I dag brukte vi de til frokost, utrolig godt med egg og majones på.

Har lest igjennom hele tråden for å notere meg alle varianter og bruksområder. Ser noen nevner mulighet til å bruke røren til bløtekakebunn. Er det noen som faktisk har prøvd dette? Hvilken mengde må man i såfall ha, og faller den ikke sammen?

Vettel sa for siden:

Vannbakkelse, yumm yum! Her i tyskland selger de vaniljekrem uten sukker, man tilsetter selv. (gelè, mousse, etc. også) Tror må testes...

Seba-stina sa for siden:

Håper jeg kommer til noen som kan servere meg oopsie en gang, sånn at jeg får smake sånn godt som dere påstår. For mine ble alt annet enn gode..

Kitt sa for siden:

Jeg kan vel ikke si at de er gode, de smaker jo så og si ingen ting! Men akkurat fordi de ikke smaker stort, kan de brukes til mye, både kake og brødskive og pizza og......
Mer praktiske enn gode, kanskje!

Bortsett fra vannbakkels- varianten til Karbosara, den er fantastisk god!:sikle:

Karbosara sa for siden:

Jeg har laget bløtekake av oopsieoppskriften.

Bruker oppskriften som den er, men steker den i springform, og jeg lager en for hvert lag jeg vil ha. Det går ikke å lage tykk oopsiebunn og dele slik man gjør med sukkerbrød.

Jeg dynket heller ikke bunnene, tenkte det ikke ville bli så vellykket, men jeg la pisket krem mellom lagene og la friske bær på kremen før jeg la på neste bunnlag.

Ble godt det, men veldig mektig...

Matglad sa for siden:

Tusen takk for svar Karbosara. Min familie er en skikkelig bløtekakefamilie, så denne må testes :).

tina therese sa for siden:

Jeg er ofesielt Oopsie frelst :D
jeg lagde to porsjoner for en uke siden og i dag måtte jeg lage to nye!
Spiser dem med hardkokt egg ,majones og salami,eller en t-skje creme frech og en t-skje bringebær kokt i microen med noen dråper flytende natreen..fantastisk godt må jeg si:D

I dag laget jeg noen med kanel og litt splenda og milde himmel
det smakte virkelig som kanelsnurrer omtrent!!
Denne oppskriften er bare helt genial!!!

Hurra for Opsie!!!:stuart:

gingerslett sa for siden:

Jeg bruker 3 egg, baconsmøreost på tube og raspet ost. Smører det utover en langpanne og deler den som en pissa ¨år den er ferdig :)) kjempe godt! Idag hadde jeg majones, fiskepudding og grillkrydder på,jumjum!

gingerslett sa for siden:

pizza når den er ferdig skal det stå :)

Bonitta sa for siden:

Lagde disse for første gang i dag.
Brukte philadelfia kremost m/hvitløk og urter. Synes de ble kjempegode, og dattera mi på 3 år elsket dem!

crystall sa for siden:

Misunner dere som klarer å få dem lufige altså...Mine blir mer som late lapper de:o Men det funker det og! Og smaken er jo like god! :)

Charl8 sa for siden:

Synes det er veldig mange forskjellig typer oopsie oppskrifter her. Hvilken er det som er best? Til bruk under pålegg

Areola sa for siden:

Jeg foreslår at du begynner med grunnoppskrifta (naturell kremost) og lager halv porsjon, og går ut ifra det resultatet om du vil eksperimentere :) Kanskje kjenner du da hva du synes mangler i forhold til dine smaksløker :)

Vettel sa for siden:

Angående luftighet: Noen ganger blir mine puffete og rundstykke-aktig, andre ganger mer som flate brød, ala polarbrød. :)
Jeg spiser oopsie hver dag til frokost jeg. Men har enda ikke surret meg til å forsøke vannbakkelse, for det har jeg helt glemt!

Seba-stina sa for siden:

Jeg har prøvd på nytt, og denne gangen ble de namnam!! :D

Gange sa for siden:

Lagde dei no nettopp, står i omnen. Blir dei bra så ska eg jammen meg steike burger :D

carfro sa for siden:

Hva pokker er krem tartari? Hvor får man det ? O.o

Kitt sa for siden:

Tror det står et sted i tråden!
På norsk kaller vi det bakepulver!:D

Areola sa for siden:

Nei Kitt, det er ikke det samme, men kan som oftest brukest om hverandre.

carfro, du får det på apoteket, men det kan være bestillingsvare. Det går helt fint å bruke bakepulver :)

Kitt sa for siden:

Jeg vet det ikke er det samme, Areola, men jeg liker ikke at folk banner!;)
Da gidder jeg ikke komme med lange utredninger, bare det enkleste svaret!
De fleste her bruker nok bakepulver og elsker oopsiene uansett!

Areola sa for siden:

Men du må huske på at det er ikke bare personen som stilte spørsmålet om leser dette, og mange tar alt som sannhet og sier det videre i andre tråder. Lite vits i å forenkle når svaret ikke er korrekt :)
At det er forskjell på Kremotartari og bakepulver er ikke kjempekrise å ikke kunne, men det kan fort balle på seg ;)

carfro sa for siden:

Vet du hva? Jeg er faderullandei så takknemlig for svaret ditt :D Steike bananer da setter jeg igang med å lage oppsies! Aldri lagd før men så på ei siden at folk lagde søren meg kaker å slikt så dette SKAL jeg prøve NÅH! HAhahaha!!! Takker igjen og ha en skikkelig fin dag :D :D

Kitt sa for siden:

Jeg lagde rullekake- oopsie med bringebær(knust og silt av frøene) og krem og det er noe av det beste jeg har smakte noen gang!:D

Rin sa for siden:

Kremotartari (som det heter på norsk) får man forresten kjøpt på Centra. :)

Charl8 sa for siden:

Synes det var veldig mange forskjellige typer her..... Hvilken er best når man skal bruke det som brød?

Seba-stina sa for siden:

Charl8, jeg pleier å bruke med Philadelpia hvitløk og urter, eller Tine kremost med krydder. De synes jeg er best. Men akkurat nå er jeg så lei oopsi at de vokser i munnen på meg :ler:

Vettel sa for siden:

Idag har jeg testet Oopsier uten ferskost, altså phil.ost, men erstattet det med edamer light (light for at det ikke skal renne fett overalt når de stekes)

Fulgte samme fremgangsmåte som ellers, men ost+egg ble nå en tykk masse, så vispet det raskt inn i skummet. De er enda mer oppblåste enn før! Ser ut som store osteboller i stekeovnen. Kommer med smaksrapport i morgen, er dessverre ikke sulten nå....

Matgud sa for siden:

Herregud så herlig! dette må jo prøves

søtmumsen sa for siden:

Guuuuriland, disse var helt fantastiske!!!!! Lagde en liten prøve røre med litt natreen i, og det smakte himmelsk:) Litt små ble de, men luftige og helt perfekte ellers:) Etterhvert blir det å prøve alle deres fantastiske forslag:):)

Synes mine smakte litt vannbakkels, så dette skal prøves med krem og lage en bløtkake, helt genial oppskrift:)

Vinja sa for siden:

Nå har jeg prøvd å lage disse to ganger, men de har blitt litt rå inni begge gangene. Må jeg bare prøve meg frem med å steke lenger (er redd de vil bli svidde da), eller er det noen som har andre gode råd?

Kitt sa for siden:

Ovner er forskjellige!:p
Senk temperaturen 10-15 grader og øk steketiden 10- 15 minutter, så bør de bli gjennomstekte, saftige og gode!:sikle:

Cherry sa for siden:

Skjønner at jeg er en elendig baker. De smaker kun egg her:P

Carisma sa for siden:

Prøvd å tilsette krydder? Eller søtning og vaniljedråper for kakevariant... Smaker vannbakkels!

Matgud sa for siden:

Synes ikke dem smaker noe som helst jeg...

Liker mye mer solsikkebrødet.....

Kanskje man kan lage bløtekake:P

Nurk sa for siden:

Så gøy med lure oppskrifter for oss på lavkarbo. Syns denne var super, lagde den helt naturell og har brukt dem som "skiver" med pålegg på, hamburgerbrød, søte med smør, kanel og natreen...og ja, det finns jo uttallige måter å gjøre dette på. Nam! Superduper oppskrift,jeg kan ikke få takket nok for dette :) Takk til deg som la ut denne tråden!! (og super link med bilder og greier)

Forøvrig lager jeg alltid dobbel porsjon og lager da noen lapper og ett stekebrett med en svær "bunn" som jeg kutter opp i stykker etterpå :)

Labomba sa for siden:

Det var bare helt herlig. Laget dem først etter oppskriften, og laget dem så med 2 egg xtra og mandelmel. Helt supre, og de holder bedre i matpakka med pålegg på:)

yobo sa for siden:

Da står disse i ovnen. Fikk eggehvitene helt stive (kunne holde den opp-ned over hodet, alltid et morsomt triks :p ), men ble litt for hardhendt når jeg blanda eggehviten sammen med resten etterpå. Satser på at det blir etandes for det. :)

SunAndMoon sa for siden:

de var gode! neste gang skal jeg prøve å lage dem mer med krydder/smak i, og noen med kanel el. lign :) kjempefine som påleggsbunn istedetfor brødskiver!

Jorkla sa for siden:

sånn de skal se ut??

Rin sa for siden:

De ser penerere ut enn noen av oopsiene jeg har laget. :D

Jorkla sa for siden:

fornøyd :D:D

Nerthus sa for siden:

Høh - hvordan får du de til å se så pene ut? Mine ser ut som takras når de kommer utav ovnen - GODE men lite pene og se på ;)

applaus

Kult skilt på veggen forresten hehe :)

Jorkla sa for siden:

Har nå eksprimentert litt.. har laget sjokoladeoopsie mufins.. venter på at de skal bli litt kaldere Noen som har ett tips til hva jeg f.eks kan ha oppå????

Rin sa for siden:

Hmm... prøve å lage en søt ostekrem, kanskje? Naturell kremost med litt søtemiddel (eller kakao), eller rett og slett pisket kremfløte? Høres helt ulovlig søtt ut. :p

Nerthus sa for siden:

Sitter og koser meg med litt pisket krem med kaffepulver og sjokoladeproteinfavoritten min - smaker som tja, innsiden av spesial-småsjokoladen man får kjøpt i løsvekt på butikken. Pisk til ordentlig stiv og ha på toppen - eller ha i litt gele om du vil ha det helt fast. GODT er det ihvertfall!

Rin sa for siden:

:sikle: :sikle: Duu, hvilket proteinpulver er det? Jeg har aldri investert i sånn pulver, kjekt å vite hva jeg skal se etter i tilfelle... :p

Catsy sa for siden:

Da er mitt første brett ferdig også :)
Lagde naturelle og hadde de ved siden av omelett.
Helt greie, smakte ikke så veldig mye. Skal prøve med litt krydder i neste gang, og de søte hørtes gode ut. :sikle:

Nerthus sa for siden:

Ublandet ja - men du trenger ikke bruke så mye - og siden fløte og kaffe ikke har særlig med karber så utgjør det ikke så mye i den store sammenhengen.

I smoothiesen jeg lager bruker jeg 60 gram men det er jo delt på 5 porsjoner, og da får jeg regne-regne-regne ca 2 g karbo pr porsjon :) Og DET er greit for meg og mitt kosthold - som inneholder ca 20g karbo pr dag - ofte mindre :)

Ellerish sa for siden:

Jeg har nå testet ut Oopsie-roll med Philadelphia naturell som pizzabunn, og med kanel, stevia og vaniljepulver som dessert/kake (servert med pisket krem). Helt ypperlig!

"Pizzabunnen" stekte jeg på forhånd i ca 30 minutter, og lot den stå og avkjøle seg litt på rist på benken, mens jeg lagde fyllet. Hadde deretter på kjøttdeig i krossade-tomater-på-boks-hjemmelagd-saus og ost på toppen, og så inn i ovnen i ca 10 minutter på 200*C (på bakepapir på stekeplate). Kjempegodt ble det! Og den var god noen timer senere også, kald. Skal prøve å steke på rist neste gang, for den ble kanskje litt i våteste laget..

Sambo syntes riktignok at "vanlig" pizza smaker bedre, men DET var jo ikke poenget her! :p

Dessertvarianten ble også kjempegod! Varmet de litt på stekepanna og hadde på pisket krem. mmm.. Kan tenke meg å lage en slags bløtkake av dette når anledningen (bursdag lr lignende) byr seg. :)

Er det forresten noen som har prøvd å lage uten bakepulver eller kremortartari? Jeg dropper søtningsmiddel når jeg lager de "vanlig", men har i piiittelitt stevia når jeg lager desserten. :)

Nerthus sa for siden:

Jeg har laget opsie-roll med bare litt natreen, stekt hel på plate og avkjølt litt før jeg blander på krem med enten jordbær eller jordbærsyltetøy med lite sukker i (lager selv uten sukker). Rull med plastikk og voila - rullekake! Bruker ikke bakepulver eller kremortartari (som jeg ikke vet hva er en gang...). Dette blir nok knall som bløtkake!!

Idarull sa for siden:

da har jeg prøvd disse for første gang! pluss for at de var enkle å lage, men minus for at de var seige/råe inni (selv etter 30 minutter) og at de detter fra hverandre med en gang. har jeg gjort noe feil kanskje? syns ikke jeg kunne røre mindre enn jeg gjorde heller. rørte forsiktig!

de satt fast i bakepapiret. har noen noen råd om det? når jeg skulle ta de av plata så satt halve bunnen igjen på plata. kjente at det inni var klissete. kanskje jeg skal lage toast i morra av disse, så blir de helt stekt. god smak, utrolig nok med så enkle ingredienser!

TrillTrall sa for siden:

Jeg har noen oopsies liggende i fryseren og tok opp et par som lå på kjøkkenbenken i 5-10 min. Hadde så på litt pizzasaus og ferdig stekt kjøttdeig med krydder og ost og inn i ovnen på 220 grader i noen min til osten var smeltet. Nydelig! Ikke det minste vått og ekkelt, men de oopsiene metter ikke noe særlig da.

bumblebee83 sa for siden:

Hvor mye blir det av en oppskrift? Tror jeg må prøve disse! :)

Gerd sa for siden:

Det står i det du siterer ;)

Idarull sa for siden:

noen som har noen tips til åssen jeg kan få de til å IKKE sette seg fast i bakepapiret? smøre papiret med smør??

Catsy sa for siden:

jeg har ingen problemer med at de setter seg fast. Smører ikke heller... Bruker helt vanlig bakepapir. :p

Idarull sa for siden:

merkelig! jeg får prøve en gang til da kanskje...

Carisma sa for siden:

Jeg sleit veldig med det da jeg brukte billig-bakepapir (Biltema sitt).

TrillTrall sa for siden:

Jeg venter i noen minutter før jeg forsiktig løsner oopsiene fra papiret, da går det fint. Men litt smør eller olje under går nok også helt fint. :)

Idarull sa for siden:

okei! tror dere jeg kan bruke muffinsformer? har kjøpt meg ett brett jeg vil prøve :D men da må de vel steke endel lenger, siden de ble råe da de var flate.

Mighty sa for siden:

Mine henger litt fast, men jeg dytter bare en stekespade under dem så er de løse :) Men det ER stor forskjell på bakepapir. Hadde en type som var helt jævlig.

Areola sa for siden:

Brukte du varmluft? Kan hende de trenger mer tid om du ikke bruker det.

Burde kanskje skrive det i første innlegg.

Jeg tror kanskje de sitter fast om de ikke er godt nok stekt, muligens..

Idarull sa for siden:

nei brukte vanlig, sånn over og undervarme tror jeg det heter. de ble ikke særlig fargerike heller. skal prøve med varmluft neste gang jeg da! blir nok i morra. fant også en oppskrift på Oopsie med sjokolade, vanilje og proteinpulver i. må prøves!

Kirsebæret sa for siden:

HURRA for Oopsie!

Nå har jeg endelig sullet meg til å prøve disse, og fire av dem ble straks konvertert til deilige, små pizzaer! :-)

Garantert ikke siste gang jeg lager dette!

HURRA!

Idarull sa for siden:

Da har jeg prøvd igjen! De ble litt bedre stekt denne gangen, men de sitter på en måte fast på fingrene når jeg skal spise de. Også er de litt svampete... Kan dytte litt på overflata og høre en rar skvisje lyd :p skal prøve igjen da, men steke de enda lenger.

Carisma sa for siden:

Mine er også sånn når de er lukne. Legg de litt i kjøleskapet.

Idarull sa for siden:

åja! det skal jeg absolutt gjøre... hvis det er plass :p her i huset har mor og far sine varer, og jeg mine... kanskje på tide å flytte ut?!

mallilen sa for siden:

Jeg er blant dem som absolutt IKKE får til disse slik at de ser ut som på bildene :(
Eggehvitene faller sammen straks de kommer i kontakt med eggeplommer og ost, og resultatet er blitt flatt og kjipt.. Jeg har fått dem til EN gang, men aner ikke hva jeg gjorde annerledes da :roll:

Nå har likevel funnet en løsning som blir en finfin brødskiveeratatning i allefall:
3 egg
2 eggehviter (har alltid til overs etter bearnaise f.eks)
100g revet gulost
1 ts fiberhusk
1 ts bakepulver.

Istedetfor å piske stivt og skille og drive, så pisker jeg TYKK eggedosis av eggene før fiberhusken kommer oppi sammen bakepulver. Denne hjelper til å beholde volumet. Osten går i tilslutt, og resultatet er finfine "brødskiver" uten svampekonsistens. De duger til både "vafler", ostesmørbrød, som brødskive eller knekkebrød, eller til å duppe i sausen eller suppa ved siden av middagen. Om de smøres tynt utover, funker de også helt greit som wraps til taco.

omnomnom

Areola sa for siden:

Flott at du har funnet din variant! :)
Har du lagt den ut som egen oppskrift også?

Carisma sa for siden:

Hva rører du det sammen med? må IKKE være metall, da faller de sammen

Clavicula sa for siden:

Mmmmm! Disse var jo kjempegode! Jeg laget dem med kremost mandarin/ananas, og en liten dæsj splenda. Hjemmelaget sukkerfritt syltetøy på toppen. Smakte jo snop :-)

Men hvor mange er det egentlig lov å spise på en gang? Jeg klarte ikke helt å stoppe ettersom de var så gode...hehe.

mallilen sa for siden:

Bruker en vanlig slikkepott.

Trodde forøvrig metall var det beste alternativet, jeg, siden det ikke er porøst slik som plast er. Metall er vel det som er lettest å få såpass rent at man faktisk får eggehvitene helt stive?

Idarull sa for siden:

Jeg bruker plastbollen som fulgte med håndmikseren, funka fett det :)

Skalblislank sa for siden:

Har laget disse og synes de var helt greie. Med smør og syltetøy var de gode. Men likte de ikke med ost.

Var veldig porrøse synes jeg.

Kanskje de blir gode med litt saltpølse og ost som varmes litt i ovnen, blir litt puzzaaktig:-)

Lettliva sa for siden:

disse var gode!
Har brukt dem til frokost og lunsj - og har også brukt dem som bunn til enkel pizza

Marhus sa for siden:

herregud får helt vann i munnen av å se på de oopsie rolls bildene! Dette måå prøves i morgen! Gleder meg! : D

Marhus sa for siden:

Hva vil 1/8 ts si? en halv ts? :confused:

Og hvor mange karbs er det i èn?

Marhus sa for siden:

Hva vil det si? Skal lage det for første gang i morgen, og jeg har aldri separert eggehvitten og eggeplomma før så det blir jo spennende å se om jeg får det til, men skjønner ikke hva dere mener når dere skriver vende eggehvite/plomme" litt mye" ?? Hvordan gjør man det og når? :confused:

Svar mottas med stor takk :)

Carisma sa for siden:

Det står i første innlegget:

Hvis du rører for mye når du gjør dette, blir de flate og ikke luftige.

Kitt sa for siden:

1/8 er vel ikke det samme som en halv??? Deler du en halv i 2 og så det i 2 igjen, da får du 1/8!
Det er ikke stort mer enn tuppen av en tskje! Ingen vits å telle karber en gang!:p

Kitt sa for siden:

Å vende inn noe i eggehvittene, vil si å bruke en slikkepott feks og forsiktig snu/vende røren igjen og igjen til du får rørt det sammen uten at de stivpiskede eggehvittene klapper sammen!
Oopsiene blir gode uansett, altså, bare ikke så høye og fine!

Det er ikke så vanskelig å skille hvitte og plomme. Du finnes sikker noe på Youtube.
Jeg har også en liten dings som kan hjelpe. Spør i en butikk de har andre bakesaker om du kan.

Lykke til!:)

Marhus sa for siden:

Okei! Tusen takk for svar :D

swimzy sa for siden:

Åhh disse må jeg prøve ut:D

Marhus sa for siden:

Nå har jeg satt mine i ovnen og gleder meg til å smake! Det lukter godt alerede hvertfall! : ) Ops, nå piper det! Får se om de er ferdig :D

swimzy sa for siden:

Nå står det ett brett med disse i ovnene, så er spent:) Brukte tine kremost med urter :)

hkam sa for siden:

Denne skal jeg laga nå! :)

otika sa for siden:

Hvis man pisker hvittene med litt salt så blir de mere stive :D har man også oppi JBKM så blir det loff

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.