Takk for gode tips!
Min favoritt til nå er definitivt madarin og ananas kremost.
Man kan lage lavkarbo eggekrem, ikke sant? Jeg tenker eggekrem "rørt" i en spiral i disse etter halve steketiden.. wienerbrød/skolebrød... Hva tycks og tror?
Her er forresten noen bilder. med og uten sesamfrø (legg merke til hvor flat det siste er! :p Også hjemmelaget greasy, høyere-en-man-kan-spise-hamburger! (den var god, men jeg er kanskje ikke like flink til å dandere som mat-fotografer;))
Menne..når de er nystekte...skal de egentlig være tørre helt gjennom? Lurer på om jeg har laget de litt for store i forhold til steketiden på 25 minutter. Tok de ut da de var begynt å bli gylne, men ser Areola sine er mye mørkere enn mine... hmmmm...
Mine var litt fuktige inni. Vet ikke om jeg likte dem eller ikke...litt kjedelige kanskje. Men jeg spiste opp alle sammen. Mett jaaa.
2 med majones, skinke og ost. Resten med lettsyltetøy. Sånn passe godt. Men jeg var sulten, så alt gikk med:eek:
Disse var jo steingoe!!!!! Lagde i går og skal lage i dag også tror jeg. Gleder meg til å prøve ut nye smaker. Jeg lagde noen rett på langpanna (som beskrevet i oppskriften) og noen i muffinsformer. De i muffinsformene så helt fantastiske ut helt til jeg åpnet døra for å ta dem ut, da falt de helt sammen. Kanskje det går bedre med litt mer smøring. Skal prøve det. De var gode alikevel. Med ost. Nam.
Noen som vet hvordan disse fungerer rett i vaffeljernet eller direkte på lappe takke? Jeg har ingen av delene ennå så jeg kan ikke prøve, men ønsker meg vaffeljern viss noen har god erfaring med dette.
Moser dere philadelpa'en? Jeg moste alt sammen, og resultatet ble veldig "eggedosis" aktig. Men kanskje de blir bedre når de stekes... står i ovnen nå! :) Tenkte å lage meg hamburger :P
Jeg har lest feil, og tok oppi 1,8 ts bakepulver istedet for 1/8!! Håper det ikke ødelegger smaken :O Men pokker som de har hevet seg til nå! ;P
Samme her...ble bløt i midten. Men jeg har tenkt å prøve igjen da, gir ikke opp så lett. Da tenkte jeg å bruke urte/krydder-smøreost. får jo bare prøve meg fram. Kanskje det blir bra:)
Hehe, ja de ble også myke i midten... Men jeg prøver igjen, har andre ladning i ovnen, og disse var mye fastere! (brukte mer philadelpia i, og pisket eggehvitene extra godt). Så jeg håper at disse bler mer crispy! :)
Aha..!! Det er trikset kanskje ja..Da bør de kanskje også ganske fort over på rist i fra ovnen også, ikke bli på bakeplata, og så stå framme en stund og "tørke" seg.
Det skal jeg gjøre neste gang. Skal jeg kanskje prøve med 150 gr. smøreost, ble de fastere da scartz?
Tror ikke det er meningen at de skal bli sprøe nei. Mine har iallefall ikke blitt det. De blir myke, men veldig gode. Jeg legger dem over på rist med en gang så de ikke blir bløte/soggy, men forblir luftige. Jeg synes orginalen var så god at jeg ikke har klart å begynne å eksperimentere ennå. Jeg hadde opsies til middag og kvelds i går og frokost og snacks i dag. med pålegg. Nam.
Hehe, ok, men da er nok mine blitt som de skal. Men de er litt myke inni, akkuratt som om de ikke er helt gjennomstekt, noen andre som har opplevd det? Jeg har de inni 30 min, om ikke mer.
Jeg tenkte å hive på remulade, løk og roastbiff!! nam nam :D
Igår lagte jeg hamburger, og brukte dem som hamburger brød. Funka dødsbra!!
Genial oppfinnelse det her, laget oopsie roll to ganger nå, og de går som varmt hvetebrød (fyyy) og jeg blir METT!! :D
Samboern syntes og det smakte godt, mens barna var litt mer tilbakeholdne.
Nå skal jeg straks på butikken og handle inn mer egg, og kremost så jeg kan lage mer..
Første ladningen jeg laget brukte jeg mager baconost, siden det var det jeg hadde tilgjengelig... litt sånn så som så smak, men absolutt greie nok..
Andre ladning lagde jeg med naturell kremost, og de smakte absolutt bedre.
Skal lage med krydderost idag, og kanskje en ladning med philadelphia.. får se..
Jeg lar de forresten bare stå på kjøkkenbenken, og konsistensen er upåklagelig samme når tid jeg spiser de etter steking.
Lagde oopsie-roll i går, med krydder og urter smør. Lot de stå ute på 'rehab' natten over, og spiste til frokost. Og: DE VAR GOOOOOOOODE!!!!! Dette var virkelig snadder, og skal lage mange flere i dag, til og med gubben som er skeptisk til lavkarbo-mat, syntes dette var fantastisk! Tusen takk for oppskriften, den kommer til nytte:D
første omgangen jeg laget ble så høye og flotte.. de andre har bare falt sammen med en gang jeg tar de ut av ovnen. Noen som har en forklaring? Er ikke så farlig egentlig, for de er jo gode allikevel..men man spiser jo litt med øynene også:ja:
Smakte ikke egg i det hele tatt... beste jeg har smakt på lenge...av lavkarbo "loff/brød/pizzabunn"....og jeg er KRESEN :ja:
Men hvis man er heeeelt antiegg..går det vel an å drite i plommen? Hviten smaker jo itteno.
Jeg brukte creme fraiche i stedet for ost, det var det jeg hadde..så en halv ts jbkm.... Det ble god smak :sikle: Neste gang skal jeg ha STORE muffinsformer og fylle de godt opp. Da blir det skikkelig bra! Øke til 1 ts jbkm... :D
Så har jeg også laget oppsie rolls. Med naturell philadelphia. Så deilig å ha noe å legge ost og skinke oppå!! Syntes de var gode kalde, men varmet dem litt på tørr stekepanne i ettermiddag, ble lettvint middag og da var det godt med litt varmt tilbehør.
Fantastisk med dere som tester ut, reviderer oppskrifter og gir gode råd og tips. TUSEN TAKK alle sammen. :heia:Jeg har ikke bakt brød, kaker eller andre søte varianter, det utsetter jeg til vekten nærmer seg målet. Har lite lyst å friste skjebnen nå når jeg synes det går så bra. Men oopsier syntes jeg var bra. Egg, ost og bakepulver. Skal forsøke med noen hvitløk og urter som jeg kan ha omelett, suppe osv.
Lurte bare på om noen hadde forsøkt med revet ost i røren? Vet noen har hatt på toppen, men tenkte det kanskje ga en litt annen konsistens dersom en hadde revet oss i selve oppsien.
Prøvde med noen hvitløksfedd, chili, urtesalt og masse pepper og div. krydder, da ble det litt mer fart i sakene! Og så hadde jeg i en neve knuste havregryn for å få de litt mer "brødete". Rørte det bare inn med eggeplommene/osten. Ble bra det. Neste gang skal jeg ha i litt kruskakli i tillegg:) Prøvde de som hamburgerbrød jeg også:
Disse har virkelig blitt redningen hos meg mange ganger. Så enkle å lage, og så gode! Som sagt tidligere, tusen takk fro at dere legger ut slike reviderte oppskrifter, det er virkelig ubetalelig!
Forresten, finnes det noen lavkarbo oppskriftsbøker, bortsett fra K sin?
Nå er jeg ikke helt sikker ha hvilken du mener, men ja, det finnes noen lavkarbooppskriftbøker, med varierende kvalitet. Noen har mer fedon/GI-filosofi, andre kan forslå brød og pasta som tilbehør, mens den ene jeg har er veldig fin (selv om jeg ikke har prøvd noe derfra) heltfram til dessert-delen.. Her er det en oppskrift med vanlig is, hvor det står "man skal jo kunne unne seg litt mer karbo blandt!"!!!!!
Hallo, trenger jeg en oppskrift på dessert med karbo finner jeg fint det i "vanlige" kokebøker... Jeg synes det var skikkelig frekt skrevet.
Har ikke problemer med mine, de sitter litt fast men det er mest pga
osten som rant utfor.. og jeg bruker bakepapiret mer enn en gang..
kiiip jeg :lol: Kanskje dere steker dem for lite? Jeg steker dem jo lengre
enn oppskriften siden jeg lager pizza av dem, og da får de jo noen minutter ekstra på sterkere varme.
Dette var moro å lære, sånn hvis man en dag ikke har smøreost.
Og det smaker IKKE egg! :lol: Riktig deilig er det :p
Disse har blitt reddningen min!
Jeg elsker desverre brød, og savner mest av alt noe å legge pålegget på.
Har laget mange mange runder med disse nå.
Bakepulver har jeg kuttet helt ut. Det er jo nesten bare egg, og egg hever mer enn nok.
Anbefaler et produkt fra Tupperware som heter Speedy Chef (se tupperware.no)
Denne pisker eggehviten KNALL stiv på 15 sekunder.
Plommen og osten rører jeg bare ut i et glass med gaffel, og så vender jeg det i samme beholder som jeg har pisket eggehviten med en slikkepott.
Så enkelt ,og lite oppvask (alt går rett i oppvaskmaskina)
Og så steker jeg mine på 150g i 37 min på et TW silikon underlag . Dette kan brukes opp og opp igjen som bakepapir, og trenger ikke smøring.
Når de er ferdig stekt, snur jeg de, og slår av ovnen og lar de bare ligge inne i ovnen en stund til med den varmen som er igjen.
Da blir de PERFECT!!
I dag spiste jeg de med avokade, pepper, salt, paprika og kalkunskinke.
Legger en på topp og spiser de som en sandwich :D
Hehehe..jeg så det var tupperware..men jeg skulle hatt linken...sett åssen dingsen så ut og HVOR man skal bestille. Orker ikke ha et tupperwareparty ei heller å gå i et..er litt ferdig med tupperwarepartyer.. det har blitt noen opp igjennom årene. Solgte det selv..for 20 år siden :D nok er nok! :ja:
Silikon underlaget dekker hele plata. (så sant du ikke har en veeeldig gammel ovn med ekstra store plater)
Jeg lager hele ooopsi oppskriften på. Og steker feks skuffekaker på.
Du kan skrive mail til meg på [EMAIL="[email protected]"="[email protected]"][email protected][/EMAIL] så kan jeg hjelpe deg.
lilje: har tenkt å prøve meg på denne i morgen og har bare et spm. til deg anngående siste du sier her, kan jeg steke røren i langpanne sånn som med lappene?
Lappene mine ble nok ikke helt bra ser jeg, eggehviten datt helt sammen, så de er skikkelig tynne, og det skal de vel egentlig ikke være- men de smakte godt lell :D
Har prøvd meg på mange runder med Oopsie-rolls og ikke blitt helt fornøyd. Sist gang blandet jeg en toppet t-skjee bakemix fra ketolyse i oste-egge-blandingen, og de ble perfekt! Litt mer brødaktig:) Elsker å endelig kunne spise leverpostei med majones og agurk:D
Wow.... Endelig noe som IKKE smaker egg... selv og dette er nesten bare egg....
Jeg lagde de med Philadelphia Light (med hvitløk og urter) Det ble veldig godt :D
Det viktige er jo å ha noe å legge det gode pålegget på (og det i store mengder....)
Gleder meg vilt til leverpostei og agurk..... Salat, skinke og masse ost i en "dobbeltdekker"....:D
Blir litt deilig å slippe alle disse frø-brød-tingene... for de ble jeg litt lei av.... Dette er i alle fall en god variasjon til "knekkebrødene" som jeg baker...
Genialt.... :)
(psssst... og et lite tips (mulig det er nevnt i tråden tidligere... har ikke lest hele..) Hvis man har en liten 1/2 ts eller no' sånt med salt sammen med eggehvitene så er det lettere å få de skikkelig stive....)
Nå har jeg vært inne å lest gjennom alt i den linken som er i det første innlegget her. Såååååå mye godt man kan lage med denne oopsie-røra da gitt!!!
I morgeg skal jeg prøve en slags vannbakkels. Skal i bursdag og har bakt gulrotkake og sjokoaldekake til ALLE DE ANDRE. men det skal jo ikke JEG ha.... :rolleyes: Skal ta med oopsie vannbakkels og noen biter av den brownien jeg laget her om dagen :D
Så kan de andre bare sitte der med sukkeret sitt! :p
Prøvde du å krydre dem, Stella? Jeg laget dobbelt porsjon, krydret halvparten med litt salt, oregano og noe annet - den andre halvdelen hadde jeg splenda i. De smakte egentlig veldig lite, og kunne ikke merke eggesmak. Men det var så deilig å ha noe å putte pålegg på! La dem i hver sin boks i kjøleskapet og smurte meg 2-3 ettersom jeg hadde lyst på, med økologisk peanøttsmør (inneholder ikke sukker, bare peanøtter, salt og olje), men jarlsberg/sennep, med krem og bittelitt sukkerfritt eple/pæresyltetøy (fra lerum, veldig godt!). Nå har jeg kjøpt sylte også. Synes det er deilig å vite at det er eggeproteiner i lappene, så gjør det ikke så mye om det ikke er så mye protein i pålegget.
Men for all del, det er lov å ikke like dem, altså. Man klarer seg jo fint uten. Brød vil jeg ikke kalle det, men noe å holde maten i. Det hadde jeg visst savnet :D
Nej jeg lagte de uten krydder, men tror ikke det var smagen som var så feil men mere konsistensen - vet ikke helt jeg ;). Prøvde å lage minipizza dagen etterpå men den ble svidd og smagte helt grusom :p
Vil prøve igjen en gang med noe krydder eller sødt.
Kanskje det er fordi jeg ikke savner brød så veldig mye.
Her er lenke til en pizzabunnoppskrift, hvis du ikke allerede har funnet den. Og skjønner, det ligner jo ikke brød akkurat, de der oopsiene - og er merkelig lette. Men for de av oss som har savnet noe å ha pålegget på, osv :D
jeg har disse i ovnen nå,men lurer på en ting, skal deigen väre litt rennende???eller skal den vre så stiv som det hvit er når du har pisket det??når jeg tok det gule oppi så ble det litt rennende selv omjeg rörte forsiktig rundt...
Hos meg blir den litt rennende, men ikke sånn at det renner utover på brettet. Jeg lagde en runde i kveld, og hadde på ost og pepperoni som jeg hadde litt i ovnen etterpå.
Tusen takk for oppskrift!
I dag har jeg lagd vannbakkelsversjon. Fulgte oppskriften sånn som den er, men fylte dem med pisket krem med vaniljesukker, og malte sukrin til meliskonsistens og blandet i bakekakao! NYYYYDELIG!
5 g karber pr 100 g i makrell i tomat... ville vel ikke lasset på egentlig... blir det ikke veldig vanskelig å holde ketose da? +1 g karb pr rolls... ? Blir liksom ikke mye man kan spise resten av dagen tenker jag da. Elsker makrell i tomat og er derfor veldig nysgjerrig. Mmmm... skulle jeg skeiet ut med noe så skulle det vært en skive med det:sikle:
Husker ikke eksakt hva jeg kom frem til at mitt "lass" med makrell utgjorde av karber. Men det var langt fra i nærheten å sprenge dagens karb-rasjon :)
Og jeg fikk ganske mange rolls utav oppskriften, ca 11 tror jeg, så størrelsen på en begrenset jo også hvor mye makrell det var plass til da.
Jeg bakte en ladning med søtt (Sukrin og vaniljeessens) i dag, pluss en ladning med masse fersk revet hvitløk og persille. De søte ble himmelske, smakte akkurat som det deiligste sukkerbrød! Men de med hvitløk ble ikke gode og smakte litt eggete faktisk. Så rart ... De søte smakte overhodet ikke egg. Fader altså!
Jaja, i kveld skal jeg ha søt Oopsie med bringebær og pisket krem.
ja de kan fryses. ha de på benken i en boks ellers.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.