< Tilbake til oversikten

Bli med på Photobscuras renseuke!

Photobscura sa for siden:

Jeg har jo ikke peiling på om det har funke på vekta før på fredag, men jeg føler meg ganske ferdig på mange måter. Er så innmari matlei... Og jeg har i prinsippet lyst på ting jeg ikke har hatt lyst på på evigheter. Det er nok fordi jeg har holdt på litt for lenge, og jeg har vært veldig streng med meg selv. Likevel, så er som sagt erfaringen god. Men fra og med fredag er det over. Tenkte å gjeninnføre én og én ting fra og med mandag, men slipper meg litt løs i helga med rødvin og sånn. Men ikke helt tøylesløst altså:)

reidun50 sa for siden:

Da tror jeg at det er dette som er løsninga for meg. :o

Har lest mange sider her, og finner ut at jeg spiser for mye nøtter og så har jeg jo sett at jeg kunne spise IFA ute sukker. Det kan jeg ikke, tydeligvis!!!! :rolleyes:

Så heretter er det:

• egg, bacon, kjøtt, ren fisk (ikke fiskepudding), grønnsaker som veks over jorda, ketolysetabletter, fri flyt (omega 3).
    Vann og litt urtete uten søtningsmiddel. En kopp kaffe om morran.

Heia på, heia på, og takk til BiB for påminnelsen om denne tråden!!!:klem:

lokkebiff sa for siden:

Imorgen er renseperioden over for denne gang, for da skal jeg drikke ØL!! :sikle:

Har gått ned 4,2 kilo på disse 18 dagene, og er godt fornøyd med det! Men jeg finnes ikke matlei, så hadde det ikke vært for festen imorgen, hadde jeg fortsatt!! :ja:

Kanskje jeg hiver meg på`an igjen etter festen!? Vi får sjå... ;)

TAKK til Photo for dette tiltaket!! Det var DEILIG å få rensket opp igjen!!
:suss:

.

Kanutten sa for siden:

Er Biffen også en ølhund??? jeg er :D

lokkebiff sa for siden:

OH YEAH!!!! :ja: Helt klart!!!! :full:

Kanutten sa for siden:

Sukker meget fornøyd og happy :klem:

lokkebiff sa for siden:

Jaha? Well, la oss sukke i kor da!!! ;)

Kanutten sa for siden:

Er meeeget glad i mørk øl jeg, gjerne helsvart! :eek: Drakk 8-10 pints of Guinness hver dag da jeg var i Dublin forrige uke, jeg la ikke på meg et gram :D

Guinness går for å være medisin da, lavkarbomedisin heeelt sikkert :p

Eller liker jeg å teste ut øl etter årstiden, kunne vært meeeget tilstede i en jobb som øltester :o

lokkebiff sa for siden:

Jeg liker lyst øl - jo lysere, jo bedre!!
Og nå skal jeg banne i kirka...: Jeg drikker ølet mitt med isbiter og sitron i.... :o ;) :D

Kanutten sa for siden:

Tror Biffen ville ha funka som øltester i Mexico, der drikker de lyst øl med en granateplebit stappa i flaska :p

lokkebiff sa for siden:

Yey - høres ut som min stil!! :ja: ;)

Kanutten sa for siden:

En gang i verden solgte de jo øl med sitronsmak?? Dameøl som de kalte det? Bare et par år siden jeg så det..

Ååååå... Mørkt øl... Guinnies... Åtte til ti? Åjåj, man blir jo ganske mett på det da! Utrolig at du klarte å holde på vekta, for mørkt øl har visst mest sukker.

lokkebiff sa for siden:

Jøss.... Hva har jeg gått glipp av?!?!?! :eek: :(

Men altså, da er jeg ei dame da!? :D

Kanutten sa for siden:

Biffen er den definitive beskrivelsen av ei dame!!! så det så :heia::suss:

lokkebiff sa for siden:

Suuuuukk.... :love:
:suss: :suss: :suss:

BiB sa for siden:

Ja jeg fortsetter som sagt 1 uke til, svært inspirert etter veiing i dag. Ned 3,5 kg fett om Tanita -vekta er til å stole på. Vi er litt uvisse legen og jeg, så tirsdag veier jeg meg igjen.

reidun50 sa for siden:

Første dag nesten over. :heia:

Har gått bra, sjøl om æ rippa litt mht. kaffe. Skulle bare drikke en kopp, men plutselig hadde æ sjenka meg en kopp til.
Og da vi skulle spise på kafe, frøs æ sånn at æ glemte meg og kjøpte kaffe.:o

Jaja, må vel regne med litt tilvenning!

Målene min ble en cm mindre rundt pupper, midje og mage, altså tre cm til sammen! Greit det:)
Samtidig så har et nytt bein på skuldra avdekket seg, om skuldrene mine mister fett, så er det ett sted som er vanskelig målbart. Jeg veier meg jo ikke, så jeg vet ikke hvor mye jeg kan ha mistet stort sett.
I dag har jeg drukket kaffe, litt rødvin og te i går. Samt rømme til laksen. Det var deilig. Men jeg skal som sagt holde måteholdet nå. Og ikke noe søtstoff før jul! :)

safran sa for siden:

Gratulerer med gode resultat, folkens! :) Jeg har ikke vært helt standhaftig, men drukket en og annen kaffekopp, og spist en og annen Mock Danish. Jeg har rett og slett vanskeligheter med å finne annen frokost, for jeg klarer ikke egg lenger. Det byr meg imot og jeg blir kvalm.
Har hatt mensen denne uken, men har gått ned 100 g likevel. Det er helt fantastisk til meg å være, for da går jeg vanligvis opp 2-3 kilo.

Hvor fort har du tenkt å innføre? Og hva starter du med? Trenger tips, jeg. :)

Kaffe begynte jeg med med en gang. Men skal prøve å drikke mindre enn jeg har pleid. Og i helga har jeg både spist ost og rømme. Nå som uka begynner igjen, så skal jeg innføre passe moderate mengder ost, så rømme fra helga av. Jeg skal ikke spise kunstige søtsaker i det hele tatt før jul.

safran sa for siden:

Okei. Jeg har allerede jukset litt med kaffe, tatt 1 kopp annenhver dag, men uten noe i. Det blir jo ikke like godt uten fløte, men det er så godt med kaffe etter middag. Kunstig søtning har jeg også fått i meg bittelitt av, men jeg drikker ikke brus. Vekten har jo gått ned, så det er kanskje et tegn på at det er fløte og rømme som har vært de største bremsene.
Kanskje.

Det er ikke lett å si, fløte har jeg mer eller mindre kutta ut helt inntil videre. Man kan bruke rømme i de fleste tilfeller anyways. Jeg drekker kaffien køl svart:)
Det blir helt uproblematisk å droppe søtstoffet. Jeg testa jo ut litt diverse kunstig søta greier, men jeg liker jo bare sjokkis, og ikke drops, vingummi etc, så det går nok greit.

safran sa for siden:

Dumt spørsmål følger: Vil melk kunne være bedre enn fløte? Nå tenker jeg som partystopper? Jeg vet at det har mer karber, men jeg klarer ikke drikke svart kaffe og jeg ligger jo lavt på karbene uansett. Og det er liksom det som har vært kosen min, en deilig latte. Godis klarer jeg meg uten, men dette er vanskelig.

Nei, melk er absolutt ikke bedre. Grunnen er kanskje mer sammensatt enn jeg kan klare å forklare, men det er mye mer melkesukker i melk, og voksne folk bør i prinsippet ikke drikke melk... Jeg blir i alle fall veldig dårlig i magen av det. Det er vel derfor kultiverte/syrna melkeprodukter er lettere å tåle, melkesukkerinnholdet er f.eks langt lavere. Det er også nesten ikke laktose i sånne produkter. Har du prøvd soyafløte? Verdt i sjekke ut i alle fall.
Om du bare drikker en liten skvett om dagen, så er det ikke sikkert det er så farlig, du sa at du allerede går ned? Da tror jeg ikke du behøver å bekymre deg. Enkelte har ikke en eneste partystopper, mens andre igjen må luke ut alle godesakene for å ta av et eneste gram. Så lenge du går ned i et fint tempo, så gjør du noe riktig, og da behøver du ikke å ta vekk noe fra dietten.
Det er heller ingen som har godt av å "rase ned" som det heter. Det gjør man i tilfelle helst bare i starten, når man tar av seg vannet.

Og, det er ingen dumme spørsmål, bare dumme svar;)

safran sa for siden:

Jeg gikk ikke ned da jeg drakk en skvett om dagen, så jeg tenker jeg venter med å innføre fløten, da. :sukk: Men soyafløte kan jo kanskje virke, skal prøve det. Har trodd at den har hatt en besk bismak, men har aldri prøvd. Og Menkomel må jo også være bedre, siden den er basert på oljer?

Viclin sa for siden:

Jeg har ramla ut. Tilbake igjen i morgen.

reidun50 sa for siden:

Dette går så det suser!!!!
Både gårdagen og dagen idag har gtt fint. De stekte vafler på klubben, og æ som e så glad i det, følte meg ikke engang frista!!!

Jeg synes ikke det har noen bismak, men jeg har vel en ganske høy toleranse for soyaprodukter, veggis som jeg har vært i årevis:)
Menkomel kjenner jeg ikke til. Hva er det?
Ellers er jo te også veldig godt, om du finner en god type så kan du jo bytte ut kaffen med det? Det er mange gode og spennende teer!

reidun50 sa for siden:

Fire dager på rensekuren, Og vekta har rørt seg 1,9 kilo siden forrige tirsdag!!!
Dette må jeg da være fornøyd med? Og det er jeg da!!!
Jeg fortsetter tre dager til!

Så bra! Gratulerer så mye:heia:

safran sa for siden:

Da må jeg prøve soyafløte. Menkomel er en slags melkeerstatning laget på vegetabilske oljer. Jeg fant den ikke i drittbutikken her oppe, må til en større butikk.

BiB sa for siden:

:heia: gratulerer så masse!! Dette skjønner jeg inspirerer!!

:klem:

SPAR-kjeden selger den vanligvis. Men, den har kunstig søtstoff og godt med karber.... om jeg ikke husker helt feil. Soyafløte er til å leve med, men ikke noe mer, jeg kjenner bismaken hele tiden...

BiB sa for siden:

Og i går var det min veie- og måledag.... ned 2 kg og 2 cm på de aller, aller fleste målepunktene, på 1 uke, det er verd all ribba!! Jeg går på ny ukle med krum hals!

Viclin sa for siden:

Så flinke dere er!
Jeg har ramla helt av lasset, og skal reise bort denne helgen så gidder ikke begynne igjen nå.
Men tenkte ta en ny renseuke fra mandag igjen. Noen som er med da?

BiB sa for siden:

Jeg er med :)

lokkebiff sa for siden:

Me too!! Jeg gadde ei helg for 14 dager siden hvor jeg bevisst spiste karbo, men mandagen etter var jeg igang igjen!!

BiB sa for siden:

Jo flere vi er sammen ... :)

lokkebiff sa for siden:

"Vi e små, men vi e mange!!!" ;) :lol:

safran sa for siden:

Jeg er også med. Dette går helt gale veien.

lokkebiff sa for siden:

Ke..?:confused:

safran sa for siden:

You heard me. :( Jeg har gått opp to kilo siste uke. Skjønner nada.

reidun50 sa for siden:

Gikk ned et halvt kilo siste uke. Avslutta rensekuren torsdag ettermiddag, og tulla MASSE i helga. Må jo være fornøyd da!! Minus 2,4 kilo på to uker med ei renseuke "inni".

Skal i bursdag i morra (pizza og kake), og ta meg inn litt i helga, så om motivasjonen er der mandag, er det ny renseuke fra tirsdag!!! Dette fordi jeg har veiedag tirsdag.

Syns det e artig at det vises så bra.

Dette funker for meg som har stått så lenge stille (= litt ned og opp og ned og opp i flere uker...)

kokkeline sa for siden:

Blir med på dette jeg også Har ikke vært så mye her siden i sommer , men nå er ferien over

nomma sa for siden:

lader opp til mandag jeg nå. Håper jeg føler meg frisk nok da til å ta en rense uke igjen.

Det er så mye bedre å ta en renseuke på denne måten enn å bruke masse pengar på Bio-drain, C-24 ol..

kokkeline sa for siden:

Hei nomma ,,,, hyggelig å se deg igjen også , nå satser jeg på en kjempe srart til mandag

Nicpins sa for siden:

Sjekka ut denne fordi jeg var nysgjerrig, siden jeg har sett så mange henvisninger til renseuke. Men jeg skjønner ikke helt....? Ehh...spiser bare sånn hele tiden jeg. Mulig det er jeg som er litt rips? (dum)

Homer Simpson sa for siden:

Jeg har lest gjennom denne tråden og syntes det var en god ide med en renseuke. Jeg går så utrolig sakte ned at jeg er overbevist om at det er noe i kosten jeg ikke tåler. Derfor starter jeg med renseuke i morgen.

Jeg hadde tenkt å kutte ut alt av meieriprodukter (bortsett fra smør), kaffe og grønnsaker. Ikke det at jeg har spist så mye av disse tingene tidligere, men hvis jeg kutter ut alt jeg er i tvil om så burde det vel skje noe med vekta?
Tenkte å holde på sånn minst en uke, og så introdusere en av matvarene om gangen.

Maten i første uka kommer til å bestå av egg, bacon (blir aldri lei av det, heldigvis), nakkekoteletter og kjøttdeig tenkte jeg. Så får vi se.

Det ble litt kort varsel kanskje, men er det noen som har lyst til å være med?

Vil ikke anbefale å kutte ut grønnsakene HELT. Jeg ser du går på Skaldemann, men noe grønt bør du ha i deg, om ikke annet så for vitaminene og mineralenes del ;)

Men jeg ønsker deg masse lykke til!! :blomster:

Skaldemann selv sier jo at han ikke går ned noe særlig når han spiser for mye grønnsaker, så jeg tenkte derfor å kutte dem helt bare for å se om det er de som stopper meg. Til nå har jeg spist godt med grønnsaker så det skulle vel ikke være helt krise å kutte dem ut en uke.
Grønnsaker kommer til å være det første jeg introduserer etter renseuka.
Jeg tar også ketolyse-tablettene pluss Omega 3

Jeg ser du skal ned mye, så i så måte er det vel forsvarlig for en kortere periode. Bra du tar tilskudd, vil også anbefale å ta multivitamin for å være helt på den sikre siden. Jeg tar spektro, det skal visst være en av de aller beste. Ellers har man det fra ketolyse som er komplett for en ketogen diett.

Jeg for min del måtte øke på grønnsakene før kroppen kom i gang igjen, dog det går saaaakte, så virker det i alle fall som det går.
Lever temmelig rent om dagen, men kaffen kan ingen ta fra meg. Gikk tre uker uten (og da med total rens i tillegg), og null effekt, annet at jeg ble innmari trøtt. Mulig jeg er født med koffein i årene :rolleyes:.

Kult om du får med deg noen som skal rense også! Det er staselig med support :)

Ooog, husk å drikk godt med vann ;)

Har egentlig ikke så lyst til å kutte ut kaffen jeg heller, men skal som sagt gjøre det hvertfall en uke. Så er det bare å krysse fingrene for at det ikke er koffeinen som er synderen. Nå går det jo til nød an å drikke koffeinfri kaffe, men det er ikke helt det samme.

Får heller ikke håpe det er ost som ødelegger for meg, for det er jeg veldig glad i.

Rømme og fløte er det ikke så farlig om jeg må kutte ut...

Jeg drikker et sted mellom 3 og 4 liter vann og skal fortsette med det.

Skal skrive her hvordan uka går etterhvert for de som er interessert.
Men, det hadde vært fint om flere kasta seg på

Blir spennende å følge med! Mange, om enn ikke alle som har problemer med insulinet kan også reagere negativt på kaffe. Jeg har ennå ikke fått bekrefta at det har noen effekt fra eller til for meg, men prøver i hvert fall å ikke drikke ti til tjue kopper om dagen, sånn som jeg har pleid...
Men det er greit å finne ut av det.

Ja det er greit å finne ut av det. Jeg tror ikke jeg har problemer med insulinet. Siste blodprøve før jeg begynte med lavkarbo viste 5,5 i fastende blodsukker og det er vel ganske normalt.
Normalt så drikker jeg 4-5 krus med kaffe om dagen. Det blir vel ca en liter.

I følge sambo så er fire kopper perfekt. Han skal ha lest et sted at ved fire kopper kaffe daglig får du nyttigjort antioksidantene i kaffen uten at det blir for mye koffein.

kilo sa for siden:

Hei

Jeg vil gjerne være med på en renseuke!! starter i morgen. Min plan er å holde meg unna all sukker og søtningsmiddel. Samtidig vurderer jeg også å holde meg borte fra meieri produkter... men er ikke enig med meg selv enda... Noen som har anbefalinger å komme med??

På forhånd takk

Meieriprodukter bortsatt fra meierismør. Kan være greit å spise helt rent en ukes tid innimellom. Altså bare kjøtt og grønnsaker.

kilo sa for siden:

Ok... takk for kjapp respons.. Da prøver jeg å holde meg borte fra meiriprodukter også... Men spiser meierismør.. Håper på ei fantastisk renseuke da!! skal holde dere oppdatert.

Hyggelig at du blir med Kilo.

Må gratulere med flott resultat så langt. 18 kg er jo utrolig bra.

Har nettopp spist mitt siste måltid på en stund med ost. I morgen er det slutt på det.

Lykke til!

Lisbeth sa for siden:

Lykke til, begge to!! :heia:

Karbopus sa for siden:

Jeg blir også gjerne med! Startet i dag morrest faktisk, så ble kjempeglad da jeg så det var flere her inne som skulle starte i dag.

Min største utfordring blir å kutte ut kunstig søtning, koser meg som regel med 1-2 kopper te med suketter i hver dag. Skal også spise mindre ost, har lest at atkins induksjon anbefaler maks 100 g per dag. Kaffe liker jeg ikke, så det er ihvertfall et problem mindre.

Velkommen med på laget Karbopus

Jeg starta dagen med omelett og bacon. Men i stedet for ost som jeg vanligvis bruker i omeletten ble det ekstra smør.

Målet mitt for hvert måltid er å holde meg under 25% protein og over 75% fett. Det er jo i god Skaldemann-ånd. Så jeg kommer til å veie og regne på alt jeg spiser denne uka. Tror nok at det har sklidd litt ut med maten og at jeg har spist litt for mye protein i det siste. I morra legger jeg ut dagens meny.

Vanligvis på denne tiden er jeg godt i gang med min andre kopp kaffe, men av en eller annen merkelig grunn så har det ikke vært det helt store suget i dag. Det er kanskje fordi jeg "vet" at jeg ikke skal ha det.

Masse lykke til!

Vet, du, jeg trodde at jeg ikke kunne drikke te uten sukker, men jeg tok helt feil, nå synes jeg te er best uten. Jeg lar den trekke lenge, uten å dra posen opp og ned. Da blir den smakefull og ikke bitter.
Prøv gjerne litt forksjellige typer, f.eks eple og kanel. Masse smak! Men husk at det er litt koffein i te også. Ikke like mye som kaffe dog. Da jeg skulle bytte ut kaffe med te, endte jeg med å drikke bøttevis med te, antagelig for å kompensere :D

Karbopus sa for siden:

Supert om en av dere legger ut dagsplan, jeg er ganske ny her, så kjekt å se hva andre spiser på en sånn renseuke.

Et lite spørsmål, kan jeg spise majones? Er sånn hjemmelaget (dvs de lager den på kantina på jobben). Pleier å spise 1-2 ss med reker i majones på salaten min til lunsj, og synes det er supergodt. Men føler liksom litt at jeg skeier ut da.

Majones er laga av egg og olje, så spis i vei!
(I noen majoneser kan det være herda eller delvis herda olje, men sjekk innholdsfortegnelsen, eller spør de i kantina hvilken olje de bruker.)

kilo sa for siden:

Da var jeg igang med renseuke!! Har idag spist :

Frokost: egg og bacon med litt blomkål
Lunsj:Torsk med masse smør og brokkoli
Middag: Lavkarbo pølse med salat
kvelds: kyllinglår med salat

Pluss vitaminer og olje utenom

På tide med en liten oppdatering.

Jeg starta som kjent "renseuka" på mandag. Jeg skal nå fortelle i grove trekk hvordan menyen min ser ut. Til nå har jeg spist omtrent det samme hver dag. Eneste variasjon har vært middagen.

Frokost (7:30):
3 egg, ca 120g bacon, ca 20 g smør

Lunsj (12:30):
2 egg, ca 30 g salami, ca 20g smør

Middag (17:00):
Ribbe eller kotelett, brokkoli og smør

Kvelds (ca 22:00):
2-3 egg, enten bacon eller litt pepperoni og smør

Pr dag har det ligget sånn ca på:

Karber: 14g eller ca 2% (energiprosent)
Protein: 155g eller ca 19%
Fett: 275g eller ca 79%
Kcal: mellom 3400 og 3600

De to siste helgene har det vært en del bursdager og andre festlige lag der jeg ikke klarte å holde meg unna pils og dram. Det resulterte i 2 kg + på vekta. Så sist mandag veide jeg 151,1 kg. I dag klarte jeg ikke motstå fristelsen, så jeg sjekka vekta: Minus 2,1 kg. Det er jo "nye" kilo, eller liter (vann), men hadde egentlig ikke regna med såpass resultat bare på 3 dager. Det gir hvertfall inspirasjon til å stå på videre.

Må innrømme at jeg bare klarte 2 dager uten kaffe. Jeg har ikke synda helt, men måtte i går ha noe annet enn vann å drikke, så det ble 2 kopper koffeinfri kaffe. Jeg har bestemt meg for å unne meg noen kopper med det framover. Håper ikke det ødelegger opplegget.

Siden jeg har veid all maten disse dagene så tror jeg allerede jeg vet hvorfor jeg har gått ned så sakte tidligere. Jeg har rett og slett spist for mye protein og for lite fett. Håper hvertfall at det er grunnen. Uansett skal jeg nå følge den opprinnelige planen framover med å introdusere nye matvarer en og en hver uke.

Dette ble langt, hehe

Ha en god dag

Sol sa for siden:

Jeg slenger meg med i rense-valsen. Skal holde meg unna meieriprodukter untatt smør. To kopper kaffe daglig skal jeg ha, for da får jeg i meg cocosa. Ellers satser jeg på kjøtt, grønnsaker, egg, smør/olivenolje/cocosa/ og skalldyr. Burde kanskje spist fisk, men er ikke noe glad i det, så jeg tar heller omega 3 tilskudd. 2 uker skal jeg prøve for å se hva som skjer. Fra i dag.

Trivelig med flere deltagere.

Lykke til!

Karbopus sa for siden:

Supert at du legger ut dagsmeny Homper, så jeg får sett litt hva som kan være ok å spise. Ser at du også spiser mye egg, det gjør jeg og, men blir jo litt lei det i lengden da.

Jeg har vært bortreist i forbindelse med jobben i 2 dager nå, men har klart å holde meg til planen. Så er kjempefornøyd med meg selv! Har gått mye sulten da, for tilgangen på lavkarbomat i UK er heller dårlig. De friterer jo eller har saus på alt! Men frokost har gått bra, i dag ble det egg og bacon. Nam!

Har holdt meg helt unna alt av søtstoff, men synes det er kjempevanskelig altså. Sikla etter pepsi max på flyet i dag, men ble farris... Men har begynt å venne meg til te uten sukker da, så noe fremgang er det.

Skal veie meg i morgen tidlig, spent!

Ja da har det gått en hel uke. Resultat: minus 3 kg!

Lenger opp her så skrev jeg omtrentlig dagsmeny de 3 første dagene. Disse dagene ble jeg "sulten" bare et par timer etter jeg hadde spist.

Men, fra og med dag 4 ble det litt annerledes. Etter frokost fikk jeg sånn en mett/fornøyd følelse i magen. Når lunsj-tiden kom så fantes jeg ikke sulten og sånn har det vært siden. Med andre ord så har jeg fra dag 4 bare spist 3 måltider per dag. Det har resultert i litt lavere kaloriinntak. Nå ligger det ca på 2500-2900.

Denne mett-følelsen har jeg ikke hatt på lenge. Jeg har heller ikke veid og beregnet det jeg har spist på like lenge. Problemet har tydeligvis vært inntak av for mye protein og for lite fett. Karbene har jeg hele tiden hatt under anbefalt nivå.

Konklusjonen blir: Renseuke anbefales!
Det er en fin måte å korrigere kostholdet hvis vektnedgangen har stoppet litt opp. Jeg tror det er lett for de fleste at det sklir litt ut etter man har holdt på en stund.

For min del har jeg ikke helt bestemt meg for om jeg skal fortsette denne uka helt likt som forrige, eller om jeg skal prøve med en "ny" matvare denne uka (har litt lyst på ost). Kaffen skal hvertfall være koffeinfri en uke til.

Hvordan går det med dere andre?

Sol sa for siden:

Så bra at det gir resultater. Motiverende for med også, det! Jeg har holdt meg 100% unna meieriproduketer siden torsdag og kuttet i tillegg ut tomater fra lørdag. Spiser mindre om dagen fordi det er mye jeg ikke "kan" spise lenger. Det går mest i egg, bacon, kjøtt, smør, cocosa, blomkål og brokkoli. Fettprosenten og proteinprosenten er bra 70-80%- 15-20%), men karbene ligger litt lavt...

Veiedag på fredag, så får vi se om det gjør noen forskjell.

Karbopus sa for siden:

Jeg har også gått ned, over 1 kg. Har ikke så mye jeg skal ned, så er kjempefornøyd. Jippi!!! Føler at den første renseuka har fungert godt. Veldig lenge siden jeg har sett 57 tallet på vekta (var 57,9 kg i morrest).

Er jo ikke så mye en kan spise på atkins induksjon ("nilling"), så må innrømme jeg gleder meg litt til å bli ferdig. Blir litt mye egg om dagen... Jeg burde vært flinkere til å variere.

Så flinke dere har vært :heia:

Karbopus sa for siden:

Takk:) Klarte dessverre ikke holde i 2 uker da... Var ute med jobben i går og da ble det både litt ifa, noen peanøtter og 2 glass med cola light... Så skal kose meg med litt kunstig søtstoff i helgen tenkte jeg, men fra mandag av skal jeg være superstreng. For følte egentlig at det fungerte ganske godt, samt at jeg ble litt mindre avhengig. Så fra mandag av: ikke kunstig søtstoff og ikke ost. Blir nok noen harde dager.

Hvordan har det gått med dere andre?

Jeg kjører på i samme stilen som førsteuka, med unntak av i dag. Da tok jeg nemlig 2 skiver ost på omeletten. Ost er den første "nye" matvaren som jeg skal teste. Håper ikke den utgjør noen forskjell, for jeg er veldig glad i ost.

Det eneste jeg var "avhengig" av var kaffe. Men siden jeg på dag 3 begynte med den koffeinfrie varianten har det gått helt fint.
Men, det må sies at jeg har forferdelig lyst på en skikkelig rotbløyte nå. Skjønner ikke hvor jeg henter styrken til å la være fra.

For min del har det vært overraskende enkelt, dette opplegget. Jeg blir sulten 5-6 timer etter jeg har spist og har aldri lyst på noe søtt eller digg. Det får ikke blitt bedre.

Har forresten gått ned 1,4 kg siden mandag (Ja, jeg vet jeg ikke skal veie meg hver dag, men gjør det likevel) ;)

Sol sa for siden:

Med meg har det ikke gått særlig bra. Jeg har vært veldig flink med maten, ikke rørt meieriprodukter (- smør) på over ei uke, og ikke tomater på ei uke. Likevel har jeg ikke gått ned et gram:confused:. Jeg har også trent daglig med jogging og litt styrke.

En typisk dag har bestått av
Frokost: egg, bacon, litt grønt, kokoskaffe
Lunch: Salat med grønnsaker egg/kylling og olivenolje
Middag: Kjøtt+ grønnsaker+ fett
Kvelds: Kokoskaffe
Morsjon: 40 min jogg+ litt enkel styrke

Jeg har drukket to kopper pulverkaffe pr dag. Ellers ingen nøtter og minimalt med splenda, ingen sykkerfri brus e.l.

Fordeleing av mat har vært 75/80 % fett- 15/20% protein og ca 5 % karber (kanskje litt under 15 gr pr dag) og daglig kaloriinntak har ligget rundt 1500. Har tatt ketolysetablettene daglig, og drikker masse vann.

Bør jeg fortsette å holde meg unna meieriprodukter og tomat en stund til, eller kan jeg like godt gjeninnføre dette etter ukas resultat? (eller mangel på resultat!)

Hvis du ikke sliter med å gå på sånn hard diett så ville jeg prøvd en uke til hvis jeg var deg. For hvis du ikke klarer å gå ned noe med sånt opplegg er det vel ingen grunn til å tro at du skal gå ned noe mer med inntak av "tvilsomme" matvarer?

Jeg ser at du kun har ca 4 kg igjen til målet. Er det et delmål eller er du ferdig slanket da?
Hvis det er ferdig slanket, så kan det hende du må slite en god stund før du når målet. Alle her inne sier jo at de bruker laaang tid på de siste få kiloene. Kanskje målet også er urealistisk lavt?

Stå på!!!

Sol sa for siden:

Takk og takk!,- Ja jeg i mål dersom jeg går ned de siste 4-5 kg. Men de sitter godt.... Jeg holder godt ut en uke til og ser hva som skjer:). Fortsettelse følger neste lørdag.

Eilan sa for siden:

Måler du deg, Sol? Om du trener masse, kan det være du bygger muskler istendenfor å gå ned i vekt. Og ser at du er innenfor normal BMI - så mulig kroppen din og du ikke er helt enige om hvordan den skal se ut... eller?

Sol sa for siden:

Jada, jeg har vært innom den tanken mer enn en gang. Men jeg var nede på målvekt for 3-4 år siden og lå der og vippet litt opp og litt ned (mest opp,da) er par års tid. Likte kroppen min bedre da selv om jeg måtte være veldig streng for å klare å holde meg der. Men da spiste jeg lite fett. Hadde håpet at jeg kunne komme dit ned en gang til og holde meg der ved å spise lavkarbo.

Eilan sa for siden:

Er typisk at de kosmetiske kiloene tar lengre tid. Men kan godt være det går! :ja:

Sol sa for siden:

Ja, jeg er i alle fall villig til å prøve en stund til med dette "rense-opplegget", så får vi se. Uansett blir det lavkarbo, om enn litt mer moderat, på meg for framtiden. Masse god og nok mat å velge mellom uten å gå opp i vekt. Det er jo noe det også, da;).

Eilan sa for siden:

Induksjon er jo gull for kroppen uansett, ja :ja:

Sol sa for siden:

Jeg drikker jo litt kaffe og litt vin i helgen, så jeg er vel ikke helt rett-troende. Men jeg spiser jo ikke ost, fløte, rømme o.l, og heller ikke nøtter eller tomater. Kan ikke mer Atkins enn det jeg har lest her inne, men prøver å holde meg unna kjente stoppere. :)

Eilan sa for siden:

Hoi! Ost kan du spise drøye 100g av pr dag i induksjon. Litt rømme eller fløte også. Kaffen ville jeg prøvd å kutte ut om det virkelig skranter, men for meg selv virker det som om den ene morgenkoppen faktisk booster forbrenningen. Drikker jeg mer, trigger det matsuget.
Det står mye bra Atkinsstoff her inne, særlig under "induksjon", men det står at du er på ketolyse?

Sol sa for siden:

Ja, jeg begynte i hvertfall der. Men jeg tenkte at siden jeg ikke går ned i vekt, så kunne jeg prøve å kutte produkter som har vist seg å stoppe mange andre. Det ser ut for meg som Ketolyse og Atkins i store trekk har flere likheter enn ulikheter. Når det gjelder kaffe så drikker jeg maks to kopper for å få i meg cocosa, men jeg kan jo sikkert kutte det ut også for en periode.....

Jeg har liksom laget min egen utgave av et rense-opplegg ut i fra de erfaringene jeg har lest om her inne.

Oppsummering etter uke 2: Ned 1,5 kg. Etter begge ukene er det til sammen 4,5 kg.

Jeg innførte ost i menyen på torsdag, og har spist mellom 35-70 gram av den sorten pr dag. Så langt så ser det ut som vektnedgangen har stoppet opp (0,1 kg fra torsdag til mandag). Men bare for å være sikker på at det ikke er tilfeldig, skal jeg spise ost t.o.m. onsdag. Har det ikke gått ned noe særlig til torsdag, så vet jeg at ost ikke er for meg.

De siste 3 dagene har jeg også følt meg mer oppblåst enn normalt. Siden det eneste nye er osten, så tyder også det på at den bør kuttes ut.

Sol sa for siden:

Interessant! Jeg har nå kuttet kaffe i tillegg til det andre, og porsjonene jeg spiser er redusert en del. Så hvis jeg får noen effekt nå, så må jeg nok bruke litt tid på å finne ut hva som virker hvordan.

Sol sa for siden:

I dag har jeg syndet, men uten at jeg egentlig ville det. Var bedt på påskelunch i en skoleklasse (en av fire gjester, så det var ikke lett å "gjemme" seg bort, akkurat), og der serverte de påsmurte brødskiver/rundstykker. Måtte jo spise litt, -to små skiver. Hadde håpet at det var litt mer koldtbord-aktig, men dengang ei... Håper ikke det ødelegger alt nå som jeg har vært så utrolig striks på matinntaket.Veiedag i morgen, så da får vi se...

Lett å havne i sånne feller, men jeg har virkelig sluttet å byr meg om hva andre mener om kostholdet mitt eller å prøve å være høflig overfor andres servering. Det er hardt, men jeg for min del kunne ikke har begynt å spise alt jeg ble servert bare for å være "snill". Jeg har dessuten vært vegetarianer i årevis, så jeg har god øving i å takke nei, ikke alltid like velkomment i en familie med rensdriftssamer og jegere :rolleyes:...

Et triks kan jo være å rett og slett si at man er mett, man spiste rett før man dro, og klarer ikke å få ned en bit til. Man kan også si at man ikke tåler mel, for mange er det også sant, og det virker som om man skaper en slags intoleranse ved å holde seg unna stivelsesholdige matvarer over tid.

Stå på videre!

Sol sa for siden:

Takk for tips. Jeg er ellers ganske sær på hva jeg spiser og takker ja til. Men jeg hadde fått skriftlig invitasjon til denne lunchen, og jeg har så utrolig vondt for å "skuffe" barn. De hadde jo laget denne lunchen bl.a. for meg.

Men, men,- velger å tro at dette går greit likevel. Er nå på god vei inn på den smale sti igjen. Tenkte kanskje jeg skulle sjekke stixsen i kveld for å se hva den sier. Hvis den snakker sant, da...

toto sa for siden:

Ser at det er to tråder ang renseuke eller nilling så jeg kan jo skrive litt i denne og da...
Etter 5 uker med ketolyse ned 0.4 kg ikke noe å skryte av akkurat. Så no har jeg i 3 dager prøvd meg på nilling eller rensing.
Kuttet ut ost og fokusert på grønnsaker ikke fett... Spist meierismør og en skje fløte i kålrabistappe.. Og har gått ned 700 gram siden tirsdag:D
Vet ikke om det er ost eller grønnsaker men noe er det.... Håper bare det varer og ikke er en tilfeldighet...:D

Da har jeg spist litt ost hver dag siden forrige torsdag og resultatet ble dessverre ikke bra: opp 0,3 kg.
Jeg har i tillegg vært litt slakkere med andelen fett i maten (ca 75%). Målet mitt er å ligge på 80%. Så jeg kan kanskje ikke skylde helt og holdent på osten, men jeg kutter den ut et stykke framover uansett.

Etter å ha studert tallene mine disse ukene ser det ut til at vektnedgangen stopper opp hvis jeg får i meg mer enn 20 energiprosent protein. Dermed blir det full konsing på å holde meg under det framover.

toto sa for siden:

Jeg er veldig glad i ost jeg.. Så håper det ikke er den som har stoppet meg. Men skal holde meg vekk fra ost en stund til.
Det kan være det at jeg spiser masse grønnsaker som gjør at jeg går ned no. Spiser ingen måltid uten at grønnsakene er hoved ingrediens..
Det har jeg ikke gjort før, da har jeg kunnet hatt en hel dag uten grønnsaker..

Sol sa for siden:

Nå har jeg renset meg i 2 uker, og idag var det faktistisk en liten nedgang! Minus 0,7 kg!! Jeg har jo stått bom fast lenge, så jeg syns dette er veldig posistiv. Tror jeg fortsetter i samme duren en stund til for å se om den positive utviklingen fortsetter.

toto sa for siden:

Så flott, hurra for deg:)
Går rette veien med oss no...

Sol sa for siden:

Ja, det får vi tro! Stixsen hadde forresten godt utslag i går kveld, så de to brødskivene så ikke ut til å gjøre altfor stor skade

toto sa for siden:

Tenker det har gått bra..

Husk tenk positivt..:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.