< Tilbake til oversikten

Det PERFEKTE ketolysebrødet! 2,24 g karbo per 100 g!

Lollypop! sa for siden:

Er nå født. Hehe. Jeg tok utgangspunkt i det nabobrødet og bearbeidet det en del. Fjernet noe, og la til noe.
Dette er et brød som ikke inneholder de spesialingrediensene som er dyre/vanskelige å få tak i.
Bare vanlig matbutikkingredienser. Billig og bra.
Brødet henger godt sammen, og smaker supert.
Det ser ut, kjennes og smaker som vanlig grøvbrød.

Lollypops Ketolysegrøvbrød:

3 dl (en boks) Cottage Cheese
7 egg
½ ts salt
100 g kruskakli
100 g sesamfrø
200 g linfrø
1/2 dl matolje

Linfrøene legges i bløt i 2-3 timer. Avrennes godt i sikt. Skyll gjerne frøene i sikta mens du rører rundt for å "vaske bort" litt av guggen. Eventuelt kan du knuse frøene. Det blir like bra.

Ta egg og CC i en bolle, og mos det mes stavmikser, kjøkkenmaskin el.l.
Bland så alle ingrediensene godt, og hell dem i brødform(er).
Brødet hever bittelitt, men ikke mye.

Må stekes leeeenge. Ca to timer på 190 grader. Kanskje tilogmed lenger, litt avhengig av ovnen din.
Når brødet er ferdigstekt må det legges til avkjøling på rist over natten (hele dagen om du steker det på morgenen).
Hvis det ikke får avkjøles luftig/stekes lenge nok blir det lett klissete.
Husk å bruke bakepapir i forma.

HERLIG brød. Faller ikke sammen når det er avkjølt heller.
Det inneholder i underkant av 3 g karbo g karbo per 100 gram, litt avhengig av merket på ingrediensene, så man kan tillate seg å spise litt av det også. Jeg vil gjerne høre hva dere syns. :-)
[font=Georgia][/font]
Serveres gjerne med et salatblad på, litt hvitost og agurk og paprika på. Så får man de viktige grønnsakene også. NAM!!! :-)

Distrea sa for siden:

Gratulerer med det perfekte brødet:)
Har du bakt siden i går kveld? ;)

Lollypop! sa for siden:

Jepp. Hadde skolefri i dag, så jeg har bakt hele dagen. Tre litt misslykkede forsøk, men så var Lollypop-brødet født! :)

Distrea sa for siden:

hehe... så flink du er :)

Lollypop! sa for siden:

Takk takk. Er NESTEN litt stolt også nå. Hehe.
Det er så kjekt med et brød jeg syns er så innmari godt. Blir så mye enklere å holde seg til ketolyse da. :-)

@prikos sa for siden:

Dette brødet virket jo helt supert. Skal si hva jeg synes når jeg har prøvebakt det :)

safran sa for siden:

Ikke noe bakepulver? Og kan jeg bruke havrekli istedet for hvetekli? Er det forskjell i karbeinnholdet på disse?

Lollypop! sa for siden:

Ikke noe bakepulver nei. Aner ikke hva som får det til å heve, men litt hever det (ikke så innmari mye da).
Det smaker helt FANTASTISK!
Det eneste dumme er at det er litt lang steketid på det, men det tåler vi da. Hehe. :-)

GLEDER meg til å høre hva dere sier når dere har prøvd det!

Lollypop! sa for siden:

Og ja, du kan bruke hvetekli. Det er akkurat det samme som kruskakli.
Les på pakka så står det sikkert begge navna. Altså ingen karboforskjell.

Iset sa for siden:

Det er eggene som får det til å heve. ;)

Supert, dette skal prøves!

safran sa for siden:

Jeg har havrekli, ikke hvetekli. ;) Kan jeg bruke det?

Og eggene får det jo til å heve ganske godt, da.

Lollypop! sa for siden:

Aha. Lesefeil. Et øyeblikk så skal jeg sjekke om det er karboforskjell...
Har ikke prøvd å bake med det da, så resultatet garanterer jeg ikke.

Lollypop! sa for siden:

JA det er forskjell. MYE!
Havrekli: 18,5%
Hvetekli: 54,6%

Lindabtn sa for siden:

hmm dette må jeg prøve. etter utallige forsøk på ketolysebrød, kan vel ikke et til skade :p Prøver fortsatt å finne det ultimate lavkarbobrødet som jeg kan like. Kan kanskje prøve med litt bakepulver i, da blir det kanskje litt luftigere. Det er det at brødet er så kompakt og smaker nøtter jeg har hatt problemer med. Men dette er jo uten nøtter, og med et forsøk med bakepulver kan det hende jeg er heldig..... :D Blir spennende!!!!

safran sa for siden:

Oj! Byttet du om nå? Har havrekli MINDRE karber enn hvetekli, som du har brukt?

safran sa for siden:

Og hvor sjekker dere matvareinnhold på nett, forresten? Ser noen av dere nevner tabeller …

Lollypop! sa for siden:

Herregud da. Jeg er helt på jordet i dag.
JA, jeg byttet. HVETE har minst...

safran sa for siden:

Fillern. Da må jeg bytte pakken jeg akkurat har kjøpt.

Lollypop! sa for siden:

Jeg bruker mat på data. Det er gratis og bra, når man bare lærer seg søkemetoden. Skal man f eks ha norvegia sp må man søke på hvitost, skal man ha creme fraiche så må man søke på rømme, creme...osv.

Det er veldig greit å ha. Du skriver inn ingrediensene, så regner programet ut hvor mye karbo osv som er i retten. Når du har lagret rettene dine, så kan du sette opp dager slik at det regner ut hvor mye karbo osv du får iløpet av hele dagen. Og uka osv.

Du finner de i menyen nesten heeelt øverst til venstre inne på matportalen.no Heter mat på data.

safran sa for siden:

Ah - takk!

Lollypop! sa for siden:

Ingen årsak. Du finner fort ut av det. Programmet er ganske enkelt. Sliter du med å finne ting så gå inn i den aktuelle gruppa for å se hve det er sortert på.

safran sa for siden:

Jeg har en pakke linfrø, og der er det oppgitt 34 karber per 100 g? Har du regnet med mindre?

Viclin sa for siden:

Da står dette brødet i ovnen.

Titti sa for siden:

Takk for oppskrift, dette skal prøves :ja:

Viclin sa for siden:

33 karber fikk jeg totalt i hele brødet. Gleder meg til det er ferdig!

Viclin sa for siden:

Dette ble veldig godt. Ingen bitter smak (brukte Regal Kruskakli denne gangen), og ingen grønne korn. Syns det hang mye bedre sammen enn Prinsessebrødet som jeg syns løst seg ogg fort og var svampete.

Dette brødet skal jeg lage fler ganger!

Jeg fikk 33 karber på hele brødet, 20 skiver og da 1,65 karbe pr skive.

Lollypop! sa for siden:

Det skal være i underkant av 30 karber i hele brødet.
Linfrø skal det ikke være karber i i det hele tatt.
I min type (og den typen mat på data regner med) i hvertfall.
Hvilken type har du Safran? Er det blandet noe i linfrøene dine?
Se på innholdsfortegnelsen.

Viclin: Ble det bra?

Viclin sa for siden:

Med det mine 7 egg veide, samt innholdsfortegnelsene på resten av ingrediensene, fikk jeg 33 karber.
Men noen få karber fra eller til spiller jo ingen trille. Det utgjør jo ikke noe særlig pr skive.

Brødet ble veldig godt! Takk for oppskrift!

safran sa for siden:

Jeg måtte lete litt for å finne merket, det er ICAs eget merke, en grønn og hvit pakke. Det er kun linfrø oppi, ikke tilsatt noe - og bakpå står det

Energi 2167 kJ/520 kcal
Protein 19,5 g
Karbohydrat 34 g
Fett 34 g
Kostfiber ca 25 g

Det må være feil, da.

Georgine sa for siden:

Jeg bruker Risenta linfrø, gul pose:

Energi: 1564/374 kal
Protein 23 g
Karbohydrat: 0 g
Kostfiber: 35 g
Fett 31 g

Ergo skal de 35 kostfiberne telle med og jeg tror de fleste linfrøtyper ligger rundt der. Ser at det er mulig å misforstå slik denne produsenten har skrevet innholdet på.

Georgine sa for siden:

Står det noe om kostfiber?

Kanutten sa for siden:

Det ER feil. har allerede snakket med ica jeg og fikk dette svaret:

Karbohydratinneholdet på våre linfrø er oppgitt feil. Korrekt innehold skal være 0g. Vi beklager dette og kommer til å rette opp i feilen ved neste nytrykk.

Har du flere spørsmål eller synspunkter er du velkommen til å kontakte oss igjen. Vi hjelper gjerne til!

Vil du vite mer om våre butikker eller få tips på inspirerende oppskrifter, gå in på www.ICA.no.

Vennlig hilsen
ICA Kundekontakt
Tove Jenssen

Lollypop! sa for siden:

Flott det! Men Viclin.
Kan du skrive inn hva du får opp på hvert produkt av karboinnhold?
Hvilket program bruker du?
Jeg er litt interessert i å se siden jeg fremdeles får i underkant av 30 karber. Som du sier spiller det jo liten rolle med så lite fra etter til på hele brødet, men jeg har lyst å finne ut hvor feilen ligger. Orker du blir jeg glad. :-)

safran sa for siden:

Aha. Veldig greit å vite.

Nett sa for siden:

Nå står mitt brød i ovnen!! Ble ganske full form, så jeg håper ikke at det hever for mye:p - for da må jeg nok ta storvask på ovnen etterpå!!

Men jeg ble litt usikker på karbene i linfrø nå jeg Georgine.
Jeg har en pose fra Møllerens som jeg kjøpte idag - der står det 0 g karb. og 34,8 g kostfiber. Så har jeg en bose fra "Basic ECO" Linfrø som er kjøpt på Meny, der står det 6 g karb. og ingenting om kostfiber?? Mener du at de fleste linfrø inneholder rundt 30-35 g karb.??

Det ble endel kliss med de bløtlagte linfrøene, så nestegang skal jeg prøve å ha dem rett i røra - heller minske litt på kruskakli'n!!

Spennede å smake om et par timer!!

Viclin sa for siden:

Bare limer inn fra Sparkspeople, jeg, programmet jeg bruker. Der har jeg lagt inn næringsinnholdet som står på pakkene selv.

CALORIES CARBS FAT PROTEIN
Egg, 390 gram(s) 554 4 38 49
Cottage Cheese, 300 gram(s) 288 5 13 38
Kruskakli Regal, 100 gram(s) 170 20 4 15
Sesamfrø Møllerens, 100 gram(s) 619 5 55 27
Linfrø Møllerens, 200 gram(s) 754 0 62 49
Salt, 3 gram(s) 0 0 0 0
Rapsolje, 50 gram(s) 450 0 50 0
2,835 33 222 178

ELLINOR sa for siden:

Mine knuste linfrø har 0 karber, hvordan går det ann med så stor forskjell. Egg er hevemiddel og med 7 egg kan det heve ganske bra. Skal jammen prøve dette brødet. Har skrevet det ut. Tror jeg ar alt som trengs.

safran sa for siden:

Nå står det i ovnen! Men jeg ble kvalm av det slimet som dannet seg rundt linfrøene. :urk: Jeg klarte jo ikke få det vekk, og måtte bare slenge alt oppi røra.

Viclin sa for siden:

Jeg la ikke linfrøene i bløt. Gikk helt fint det.

Lollypop! sa for siden:

Min:
7 egg (469 g)=1,4 g karbo Hva i alle dager slags egg er det du har?
Min info er fra matportalen.no og ferdigregnet på mat på data.
Cottage cheese (300 g)=4,5 g karbo. Samme kildene, pluss at jeg sjekket på pakka. Det er 1,5 g karbo per 100 ml, så det stemmer det (sans cc)
Kruskakli (møllerens) 100 g= 18,5 g karbo. Dobbeltsjekket pakken. Det stemmer det.
Sesamfrø (møllerens)100g=4,5 g karbo. Sjekket pakka her også, pluss mp og mpd. Det stemmer.
Linfrø 200g=0 g karbo, den har du også.
Rapsolje =0 g karbo.

Det blir 28,9 g karbo nøyaktig. Bytt ut råvarene dine. :-)

Lollypop! sa for siden:

Man kan fint ha linfrøene rett i røra, men da blir ikke brødet like saftig.
Smakssak det. Jeg tok ikke på linfrøene, så jeg slapp den klissete følelsen. Jeg la de i blød, helte de rett i en sikt når de var ferdige, og så rett i røra. Rørte om med sleiv. Var ikke noe problem da.
Er ikke linfrøene bløtet så kan ikke kroppen fordøye dem. Er de finmalte så er det OK, men det blir ikke helt det samme syns jeg.
Følelsen av å tygge frøene er litt av opplevelsen nåår jeg spiser brødet. :-)

Nett sa for siden:

Da har jeg spist min første skive - og den var god!! Kommer nok til å bake dette flere ganger, men dropper å bløtlegge linfrøene nestegang!

Jeg fikk 32 karber i hele røra, og hele brødet veier ca 1200 g ferdigstekt.

Karbinnholdet kan nok variere litt etter som hvilket merke man bruker. I matvaretabellen her inne står det at 100 g egg inneholder 0,9 karbo, så jeg får 3 karb. på eggene (små egg som veide 350 g tilsammen).

Viclin sa for siden:

Møllerens kruskakli brukte jeg før, og den ga bitter smak til brødet. Regal sin ga ikke bitter smak, så da bruker jeg den.

Mat på data regner feil på en del matvarer fant jeg ut, bl.a. på egg. Derfor kuttet jeg ut den etter bare et par dager. Egg har 0,9 kh pr 100 gram. På din vekt av egg blir det 4,22 kh, ikke 1,4 som Mat på data regner.

Lollypop! sa for siden:

Flott at dere likte brødet. Jeg elsker det jeg også.
Nammenam. Og man blir så god mett av det, og holder leeenge. Nam!

Viclin: Bitter smak? Hæ? Uff da. Ikke bra. Jeg har bare brukt det en gang, men da smakte det helt fortreffelig. Det kan ikke være kombinasjonen med noe annet? Skjedde det mange ganger eller bare en?
Det kan jo ha vært noe rart med akkurat den pakka.
hmm. Det får jeg følge med videre da. :-)

Viclin sa for siden:

Jo, det kan hende det bare var noe med den pakka, men en annen her inne hadde opplevd det samme, så da prøvde jeg heller regal sin.

LilleRosin sa for siden:

Så bra med en ny oppskrift på brød. Dette skal prøves! Takk skal du ha Lollypop!

Siljevanilje sa for siden:

har nå laga det. var helt kurant, hverken mer eller mindre :P

safran sa for siden:

Jeg syns det smakte kjempegodt! Men neste gang skal jeg bruke bakepapir i formen, for makan til søl. Jeg fikk det ut til slutt, men halve brødet var smuldret. Stekte det nok litt for kort.
Jaja, jeg får steke bitene i smør. :D Det blir nok også godt.

Lollypop! sa for siden:

Hehe. Ja steketiden er litt lang og vrang. Jeg brukte også bakepapir. :-)

Gerd sa for siden:

Er dette til 1 brød? Og hvor stor form stekte du det i? :)

safran sa for siden:

Og så er magen litt i overkant bråkete idag.

Lollypop! sa for siden:

Dette brødet er full av ting som er bra for magen. Så om den bråker tror jeg ikke det er brødets feil. Jeg ble mye bedre av brødet. Var litt plaget med hard mage...

Forma mi er 1,6 liter heeeelt breddfull.
Da ble det perfekt til ett brød (hele oppskrifta).

safran sa for siden:

Joda, det var brødet som gjorde magen min sånn. Det er jo masse magejobbingsingredienser. Jeg var i overkant løs i magen også.

Kanutten sa for siden:

Har bakt i dag jeg også :D

Jeg malte sesamfrøa til bortimot mel og blandet litt natron i cc. Jeg fikk to brød av oppskrifta. Natron gjør at de hever ganske godt. Ble omtent dobbelt så høye. Får se når de kommer ut av ovnen om de detter sammen :eek:

Lollypop! sa for siden:

Oi. Spennende. Få høre hvordan det gikk med natron da. :-)

Kanutten sa for siden:

Ikke lurt å legge linfrøa i vann.......

Photobscura sa for siden:

Grunnen til at linfrø KAN regnes til null gram karber er fordi de stort sett går ufordøyd, alstå hele gjennom kroppen. Om dette endrer seg når man bløtlegger dem, aner jeg ikke...

Fikk uansett lyst til å prøve:)

Lollypop! sa for siden:

I følge produsenten er det null karbohydrater i dem uansett om de er hele, bløtet eller knuste.
På pakken med knuste linfrø står det foresten også null kbh.
Og de som er knuste tas jo opp.
Mer enn de som bare er bløtet...

Men om man vil kan man godt bruke de ubløtet, men da blir ikke brødet like saftig.

Totti sa for siden:

Kan man erstatte cc med noe annet?Jeg har alt utenom den,og jeg har virkelig lyst på en brødskive altså:)

Lollypop! sa for siden:

Ja. Du kan bruke rømme. Blir NESTEN like bra.

KrissiFontaine sa for siden:

Nå står dette i ovnen! Blir spennende!! :) Men på min pakke Kruskakli fra Møllerens, står det 9,5 gr karbo pr 100 gr... :confused:

Den har stått i skapet en stund, kan det være gammel informasjon??

Gleder meg til å smake brødet!!

Krissi

echs sa for siden:

Brødet eglagde blei i overkant saftig....trur eg lot det steike i altfor kort tid, men var så vanskeig å bedømme og eg var så redd for å brenne det. Det vart heilt bløtt inni....

Lollypop! sa for siden:

Da er det nok for lite stekt ja. Det skal steke ganske lenge.
Og husk å legg dem på rist til avkjøling over natten når de er stekte.
Blir de pakket inn for tidlig eller ikke lagt på rist så kan de bli bløte.

Oj, oj! Dette ble kjempegodt! Det er jo brød jo! :)
Hvordan oppbevarer du brødet på best mulig måte slik at det holder seg?

Viclin sa for siden:

Jeg legger fire og fire skiver i plastfolie i fryseren. Tar opp en og en pakke og legger de i kjøleskapet.

Takk for tipset! Jeg smakte en liten snei, og kjenner jo kjapt at dette er et brød man blir mett av! :)
Nå blir det brød til frokost...med meierismør og ost på! Hmmmm....! Gleder meg!

Lollypop! sa for siden:

Ja leste du ikke overskriften?
Det er det PERFEKTE brødet. Hehe. :-)

Jeg bruker bare å dele brødet i to, og så fryse det. Å tine en halvdel i gangen og oppbevare i kjøleskapet går helt fint, siden det holder seg mye lenger enn kjøpabrød. Det tåler fint en uke i kjøleskapet uten å tape seg. Det å fryse bare noen få oppskjærte skiver i posjonspakker hørtes også ut som en god ide.

Lollypop! sa for siden:

Det er det sikkert. Men mange har så langt hatt glede av dette brødet, og videre blir det sikkert flere av dem også.
Jeg mener jo ikke bokstavelig at dette er det perfekte brødet for ALLE.
Lov med litt overdrivelser vel.

"E're så nøye a???" sier nå jeg... Jeg hadde brødskive til frokost i dag, for første gang på månedsvis. Så da er det det PERFEKTE ketolysebrødet for meg! :)

Kanutten sa for siden:

Enig med deg :) Ketolysebrød i det hele tatt er perfekt!! Godt å tygge :rolleyes:

Lollypop! sa for siden:

Mhm. Så godt da. Jeg prøvde flere brød fra oppskriftssiden, men de hadde mye mer karbo og var mye mer omelett-lignende enn dette brødet er. Så da ble det slik. Det kan hende jeg var uheldig med hvilken type jeg lagde, men jeg fulgte jo instuksene fra dette forumet da.
Uansett ikke viktig. Nå er det enda ett av disse brødene her i hvertfall.
Godt at dere har glede av det. :-)

Justina sa for siden:

Jeg synes det var godt!:D Også inneholder det ikke så mange indigrienser som en del andre lavkarbobrød, og er i så måte enklere og billigere å lage.

Takk for fin oppskrift Lollypop.

Lindabtn sa for siden:

Hei lollypop. lagde brødet ditt i dag og synes det ble veldig svampete. det er helt sikkert på grunn av alle eggene. i tillegg kjørte jeg ikke deigen i en food prosessor eller noe liknende for å få ut klumpene i cc'n. Da brødet var blitt helt avkjølt hadde cc'en eller eggehvitten, gudene hvet, stivnet og det så ut som brødet var fult av gjennomsiktige klumper. Hehe det var skikkeli rart. Prøvde med bakepulver, uten hell, det hevet seg ikke særlig mye. Katasrofebrød :) det satt seg helt fast i formen, idiot som jeg var tok jeg ikke papir i. Men det luktet veldig godt, var bare ikke konsistensen eller klumpene som var særlig fristende. Men jeg har lyst til å prøve det en gang til, kanskje tilsette litt krydder og litt mer salt, for det var veldig "nøtte\frø" smak på. Kanskje du har noen tips??
Vil jo gjrne få til dette perfekte ketolysebrødet ditt, for jeg savner et skikkeli brød. har prøvd så mange typer her inne og er ikke fornøyd med noen av dem. Men skal gi det en ny sjans :D

Nett sa for siden:

Jeg prøve på nytt imorgen, skal droppe å legge linfrøene i vann - blander dem bare rett i deigen og håper da brødet blir mindre fuktig og henger bedre sammen. Også skal jeg ha i litt salt:ja: Kommer innom med ref. imorgen!!

Lollypop! sa for siden:

CC og eggene må moses ja. Ellers blir det ikke bra. Det er nok det som er klumpene dine. Jeg har ikke prøvd å steke det uten så det kan jo hende mosemangeln er problemet også dær, men stort sett så er klissete brød et resultet av for lite steking. Hvor lenge stekte du det?
Husk å la det ligge over natten på rist til avkjøling. Det er VIKTIG!

Jeg ville prøvd en gang til og fulgt oppskrifta å sett om det ble bedre.
Mine brød har i hvertfall ikke blanke klumper, og er ikke klissete.
Krydder kan selvsagt tilsettes etter ønske uten at det har noen betydning for konsistensen.

Lindabtn sa for siden:

Jepp. må nok knuse deigen litt mer, bare det at jeg har ikke food prossesor, bare kjøkkenmaskin med eltekrok, men kan ta det i blendern heller. prøve i hvert fall . brødet stekte på 190 grader i over 2 timer faktisk så det ble ikke klissete. prøver igjen i morgen :D

Lollypop! sa for siden:

Blender passer sikkert kjempebra. Poenget er jo bare at du får most eggene og CC godt. Det blir nok bra skal du se.
Jeg blandet litt med konsistensen ser jeg. Det var ikke du som hadde problemer med det, men nette eller hva nicket var.
Hehe. Går litt fort for meg innimellom.

Nett sa for siden:

Da står brødet i ovnen - og det ser lovende ut:D

Lollypop! sa for siden:

Lykke til. Bare husk å stek lenge nok og la det hvile over natta på rist. Eller i hvertfall til du går å legger deg. Siden det er såpass tidlig på dagen enda kan det være at det holder. :-)

Nett sa for siden:

Da er brødet ferdigstekt og det ble mye bedre denne gang. Har nå ligget noen timer på rist å det går helt greit å dele opp i skiver - mye fastere å enklere å ha med å gjøre :ja:

Gjorde noen små endringer - droppet å legge linfrøa i vann først, samt at jeg bare hadde oppi 50 g sesamfrø og så øka jeg saltmengden ørlite (1/2-1 ts).
Regnet ut at det blir ca 32,5 g karber i hele brødet som veier ca 800 g - det blir ca 4 karb pr. 100 g (en skive veier ca 25 g, så da blir det ca 1 karb pr. skive).

Har nå spist 3 skiver av dette brødet - og de smakte nyyydelig:D så dette kommer jeg til å bake flere ganger!!

echs sa for siden:

Eg skal forsøke igjen ein gang seinere....skal få det til! Ser at det nok ikkje berre var steikinga som var problemet for at brødet mitt vart bløtt inni...eg moste heller ikkje CC og egga så veldig, så eg også fekk sånne "klumper" i brødet. Skal huske dettil neste gang :D
Har no likvel delt og fryst brødet, og skal prøve å riste det i brødrister eller på stekepanne før eg et det, kanskje det blir ok da :) Smakte ganske bra!

Lollypop! sa for siden:

Hehe. Jeg må innrømme at årsaken til at jeg messer slik om dette med lang steketid, avkjøling på rist og mosing av cc og egg kommer fra egne opplevelser. Jeg hadde fire-fem omganger med mer eller mindre misslykkede brød før det ble bra. Den omgangen hvor brødet ble fuktig og klissete så kjørte jeg det dobbelt i brødristern. Altså to ganger. Brødristern vår er ikke av de mest råe. Hehe.
Etter to omganger i brødristern var brødet kjempegodt, så man kan løse slike tabber på den måten. Stekeovn og/eller stekepanne kan sikkert funke det også.

Nett sa for siden:

Det samme har jeg gjort - to runder i brødristeren - det har luktet svidd på kjøkkenet i en uke nå:p Men med det brødet jeg bakte idag trengs ikke det, for det ble fast og fint - helt perfekt:D har nå fryst ned 24 skiver.

Lollypop! sa for siden:

Synd at de ble en "bom" først, men flott at det ble bra nå. :-)

Da har jeg bakt dette brødet igjen i dag, med en liten endring:

7 egg - 350 gr = 3,6 kb
1 boks cc = 4,5 kb
100 gr Ketolyse bakemix = 8 kb
100 gr sesam = 4,5 kb
200 gr linfrø
1/2 dl olje
1 ts salt

Brødet hevet mye mer enn første gang jeg bakte det. Denne gangen kjørte jeg egg, cc og olje skikkelig med stavmikser før jeg blandet inn tørrvarene. Så byttet jeg ut kruskaklien med bakemixen.

Brødet er akkurat tatt ut av ovnen, ble fast og fint og smakte kjempegodt! Måtte ha en varm skive med meirismør på!! :)
Ble 1 kg tungt, og tilsammen 20,6 kb for hele brødet! :)

Krissi

Lollypop! sa for siden:

Nam. Hørtes bra ut ja. Jeg holder meg til egen verson.
Litt av poenget var å unngå de matvarene som ikke får kjøpt på vanlig matvarebutikk. Men det er jo supert at du også finner det som r perfekt for akkurat deg! NYYYYT (morra)brødet. :-§

MorStine sa for siden:

Dette skal jeg prøve i morra, ja...

Til dere som sliter med at det setter seg fast, bruk Tupperware silikomform, brødform. Helt supert. Lar brødet avkjøle i formen en litenstund og velter det bare over på rist:) Har gjort det både med nabobrødet og soyabrødet...

(Jada, er Tupperfrelst, særlig dilla på silikon og alt som gjør matlaging og tibredning til en lek, og ja, er forhandler;) )

Kanutten sa for siden:

:stortsmil

MorStine sa for siden:

Ka du glis ta?;) At jeg reklamerer så bredt her? Men jeg mener det seriøst, silikonformene er konge!

Kanutten sa for siden:

Eeelsker silikon jeg!!!

Til utvortes bruk vel og merke :D

Silikon sleikepotter, grytekluter, former, pensler osv osv...

MorStine sa for siden:

Da er vi to... Alt av slikt utstyr er nå byttet til silikon:) Og alt er seff Tupperware:knegg:

Jippi sa for siden:

Kjempelyst å prøve meg på dette brødet jeg også, høres kjempegodt ut!:D. Håper jeg får tid til baking i morgen:rolleyes:

SkinnyToBe sa for siden:

Hmm. Høres bra ut. Tror jeg skal prøve dette brødet jeg også. Jeg har ikke funnet noe brød jeg likte skikkelig enda.

Lava sa for siden:

OK Lollipop, du har gitt meg enda en grunn for å starte med Ketolyse.

Du er flink :D

MorStine sa for siden:

Arg!!! Plukket frem ingr. til brødet nå, det er varer jeg har i skapet, så det passet jo SÅÅÅÅ fint... men neida, tror dere jeg hadde husket å kjøpe inn ny boks med cc etter jeg lagde ziggylapper i går a? Neida... Ah... Så irriterende!

Robyn sa for siden:

Nå har jeg bakt brødet og det var forsåvidt vellykket, men syns ikke det smakte så godt jeg. :o

Skal gjøre et nytt forsøk med noen endringer så får vi se hvordan det blir da.

Du må dele erfaringene når du har testet ut med endringene... Jeg er i skikkelig bakemodus for tiden, og har lyst på å teste ut flere varianter!! :)

KRissi

MorStine sa for siden:

Veldig spent på brødet jeg også. Kommer meg ikke i butikken etter cc før gubben kommer fra jobb...

SusieBlues sa for siden:

Dette brødet MÅ jeg prøve!
Takk til alle som legger ut sine erfaringer her!
Utrolig hjelpsomt!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.