MorStine sa for siden:
:rivermegihåret: Så hadde jeg bare 50 gr. linfrø igjen. Har ei hel bøtte med sesamfrø, men linfrøboksen var jo nesten tom... er visst ikke meninga at jeg skal få laget dette brødet...
MorStine sa for siden:
:rivermegihåret: Så hadde jeg bare 50 gr. linfrø igjen. Har ei hel bøtte med sesamfrø, men linfrøboksen var jo nesten tom... er visst ikke meninga at jeg skal få laget dette brødet...
SkinnyToBe sa for siden:
Nå har jeg bakt brødet. Det var kjempegodt!
Saftig og godt, og med nyyyyydelig smak.
Dette blir fast frokostbrød nå ja.
linnipinni sa for siden:
Jeg gjorde det samme som deg siden jeg hadde bakemixen tilgjenglig. Og brødet ble godt :) Nå er jo dette det første brødet jeg prøver meg på da, så vet jo ikke hvordan andre lavkarbobrød smaker. Men koser meg med det her! Begynte å bake midt på natta faktisk :P Fordi jeg så gjerne ville ha brødmat til frokost. Så nå har det blitt salami og majones<3 Kjempe deilig å kunne kose seg med det uten å få dårlig samvittighet! Takk, Lollypop og Krissi :)
Lollypop! sa for siden:
Beklager at jeg ikke gjorde det før (viste ikke at det gikk ann), men nå er hovedinnlegget redigert slik at de to tingene som manglet kar kommet på plass.
Enjoy!!! :-)
KrissiFontaine sa for siden:
Oi, oi!! Jeg er som sagt i bakemodus for tiden, og jobber videre med det gode grunnlaget Lollypop har laget i dette brødet....
Dagens oppskrift ble:
1 boks cc - 4,5 kb
7 egg - 3,6 kb
0,5 dl olje (jeg bruker MCT)
100 gr sesamfrø - 4,5 kb
100 gr valnøtter - 6,2 kb
200 gr linfrø
1 ts salt
Jeg kjørte først egg/cc/olje/salt godt sammen med stavmikser.
Valnøttene knuste jeg i ei kaffekvern. Det samme gjorde jeg med sesamfrøene.
Blandet de knuste valnøttene og sesamfrøene sammen med egg/cc/olje/salt med stavmikser. Kjørte en god stund for å få knust resten av valnøttene som ikke var helt pulverisert og for å få blandet at godt sammen.
Toppet alt med linfrø som jeg blandet godt inn (brukte gaffel).
Helte det i brødform og stekte som vanlig.
NAM-NAM!!! :p Dette brødet ble saftigere, men fast og fint likevel. Bare "vanlige" ingredienser og enda mindre karber!
Brødet ble ca. 970 gram tungt, og bare 18,8 karber tilsammen. Me like!!! :D
Jeg har brødformer som er belagt med ett eller annet belegg som gjør at jeg ikke har noen problemer med å få brødene ut. De skvetter ut så snart jeg tipper forma. Veldig praktisk.
Krissi
SkinnyToBe sa for siden:
Det er da mye MER karber.
Lollypop-oppskriften er nesten 2000 gram...
KrissiFontaine sa for siden:
Ja, du har rett i det - siden brødene mine (med bakemix = 1000 gr, valnøtter = 970 gr) er lettere.
Men jeg har brukt samme forma til alle, og får et brød som gir meg ca. 15 skiver. Det siste brødet vil da gi ca. 1,2 kb pr brødskive (hver skive i overkant av 50 gr).
Det synes jeg er helt OK.
Tillegg: Dessuten blir det ekstra fett fra valnøttene... sammen med MCT olja... og det er jo fint! :)
safran sa for siden:
Legg gjerne til i hovedinnlegget at man må bruke papir i formene også. Det er veldig surt når man glemmer det, nemlig.
Lollypop! sa for siden:
Jeg brukte ikke papir sist da. Men det kommer nok litt ann på forma. Jeg legger det inn for sikkerhets skyld.
Fnutte sa for siden:
Hei. Har akkurat lagt linfrø i vann for å prøve Lollypop-brødet. Men så har jeg Axa go green linfrø og på esken står det anbefalt døgndose på 1-2 ss linfrø og at det ikke er bra å spise store mengder. I dette brødet er det jo veldig mye linfrø..... Er det noen som vet noe om dette????
MorStine sa for siden:
Fikk omsider bakt brødet, men jeg synes det ble FOR saftig, kjennes nesten uferdig ut, men det er ikke det.Så neste gang tror jeg jeg skal prøve uten å bløtlegge frøene...
Men ellers smakte det greit med ei skive brød med pålegg og jeg føler ikke at jeg gjør noe galt i forholdt til å spise annen mat enn ungene, for det har jeg sklitt endel med, at dette er mammas mat liksom... Ofte vil de ha det jeg spiser, typisk...
*Mette* sa for siden:
da skal jeg ENDELIG få prøvd meg på oppskrifta de Lollypopp, men siden jeg har bakemixen i hus så tar jeg å bytter ut kruskaklien ut med den... Har lagt linfrøene i vann nå så om et par timer er jeg klar :D Gleder meg!!!
Fnutte sa for siden:
Nå er Lollypop-brødet mitt ferdig. Var greit men syntes ikke det var så innmari godt. Tror jeg skal prøve med på ziggylappene neste gang
MorStine sa for siden:
Jeg er stooooor Ziggylapp-fan... digger de!
Nett sa for siden:
Dette brødet er perfekt dersom man IKKE legger linfrø i bløt først!!
Har bakt det flere ganger nå - og har faktisk blitt avhengig:D:D.
*Mette* sa for siden:
Nå har jeg bakt det og jeg syntes også det var altfor mye linfrø i det... det smakte "sånn passe - det går ann"... Å kaste det er ikke siden det er det nærmeste brødet jeg kommer:rolleyes: Og fordi ketolyse bakemix er så sinsyyyykt dyr (!!!)
Kanskje jeg prøver uten linfrø neste gang og heller tar kruskaklien:p
MorStine sa for siden:
Som Nett skriver, så skal ikke jeg heller legge i bløt linfrøene...
prilla sa for siden:
Man spiser jo ikke hele brødet på en gang ;)
Er visst noen stoffer i linfrø som omdannes til blåsyre i kroppen, men det skal veldig store doser til før dette er noe problem og dessuten skjer visst ikke dette om linfrøene varmebehandles først. Brødet stekes jo temmelig lenge og da går jeg ut fra at dette ikke er noe problem.
Lollypop! sa for siden:
Ja brødet er varmebehandlet lenge nok det.
Og man spiser jo som du sier ikke hele på en dag.
OG, det er ikke et problem lenger når frøene har ligget i bløt.
Ikke et problem om man ikke bløter linfrøene heller da. :-)
Veggpryd sa for siden:
Dette brødet høres veldig godt ut! :sikle: Begynner å bli veldig lei nøtte-brødet nå.
Kruskakli, er det det samme som hvetekli? 18,5 karber pr. 100 g. blir jo egentlig ikke så mye pr. brødskive, når jeg tenker meg om. Har hatt et litt anstrengt forhold til korn- og melprodukter må jeg innrømme. Tror jeg skal bake dette i morgen. :)
Lollypop! sa for siden:
Ja det er det samme. Møllerens kruskakli har minst karber.
Jeg liker ikke nøtter i det hele tatt, så jeg mikset min egen oppskrift.
Brødet er kjempegodt, men det er viktig at du steker lenge nok og avkjøler over natten på rist. Og bløter du linfrøene (jeg annbefaler det) så rør gjerne rundt i dem med en sleiv mens du skyller de i rennede vann mens de ligger i dørslaget. Da får du bort mye av den seige gugga som kommer ut av frøene, og brødet er lettere å få til bra. Lykke til. :-)
Veggpryd sa for siden:
Da er brødet i ovnen. Jeg tok litt bakepulver i - så vi får se hvordan det går... :D
"Deigen" så jo ut som et skikkelig godt grovbrød! Gleder meg til det er ferdig!
Toots sa for siden:
Lagde brødet nå i kveld, og det ble ganske godt!!
La ikke linfrøene i vann.
Det er to timer siden jeg tok det ut av ovnen og konsistensen er helt topp, har spist tre skiver :D
Mitt brød hevet seg så og si ikke i det hele tatt, lurer på hvorfor?
Jeg var påpasselig og miksa eggene og CC GODT med stavmikseren, blandingen ble helt flytende og ikke en klump igjen tror jeg.
Var jeg for hard kanskje?
Det var så deilig å få spise noe brød igjen, og det vil bli så enkelt og greit for meg å ha med på jobben.
Tusen takk Lollypop for oppskriften :)
Lollypop! sa for siden:
Ingen årsak. Det var så kjekt med et brød som faktisk er brød (syns så mye annet på bakstsiden smaker omelett), så jeg la det ut i tilfelle noen andre også kom til å like det. :-)
Jeg tror ikke miksingen skal ha noe å si for hevingen.
Det er jo bare eggene som hever, så mye er det jo ikke.
1-1,5 cm hevet det hos meg ca. Kanskje har det hevet bittelitt uten at du merker det?
SusieBlues sa for siden:
Jeg lagde dette for et par dager siden og ble VELDIG fornøyd. Det ble ikke et brød som metter så veldig, men det er deilig å ha et brød som nesten ikke har karb og som smaker skikkelig grovbrød. Utrolig deilig med hjemmelaget jordbærsyltetøy!
Takk for oppskriften!
Lollypop! sa for siden:
Flott at du trived med det. Det er så enkelt å ha brød. Matboksen blir så mye lettere å få til når man har det travel da. :-)
Eplekjerne sa for siden:
Dette må jeg lage! Må få i meg noe skikkelig frokost, og fantasien min er borte...
Toots sa for siden:
:snill: Jeg tror nok det har hevet 1 cm, ja.
Mintes det var en eller flere her hvor brødet hadde hevet så masse, og så tok jeg for gitt at det skulle være standarden.
Nå har jeg altså hatt en skive til frokost med meierismør og rekesalat,
to skiver til lunsj med meierismør og gulost.
Det har vært deilig
Nett sa for siden:
Har ett i ovnen nå - virkelig et godt brød :ja:
Perfekt som jobb-lunsj: 1 box makrell-i-tomat (ikke sausen) og 3 skiver Lollypop-brød:D.
Veggpryd sa for siden:
Brødet ble veldig godt, og det smakte orntli' brød! Det smakte sånn brød, at jeg måtte legge alle ingrediensene inn i Mat på Data, for å sjekke at det virkelig ikke er så mye karber i det. Sjekket også mot ekstra grovt brød (som ligger inne fra før), og det viste seg at det inneholdt 10-20 ganger mer karber enn dette brødet.
Er det mulig!!??
Takk for en kjempefin oppskrift, Lollypop! :)
Jeg prøvde bakepulver i, men det kunne jeg ha spart meg for. he he. Neste gang jeg baker det skal jeg ha i dobbelt så mye smør (byttet ut oljen med smør), slik at det blir skikkelig forhold på protein/fett/karb.
Benzo sa for siden:
Nå har jeg laget brødet og det ble veldig bra!
Knuste linfrøene i mortel. Stekte brødet på 175-150 grader i 2 timer, skrudde så av ovnen og lot det stå i 2 timer til. Var ikke noe problem å skjære i brødet da, varmt inni, men ikke deigete. :)
Lollypop! sa for siden:
Mmm. Høres kjempegodt ut ja. Jeg blir kjempeglad for at så mange liker brødet.
Kanskje dere liker det så godt at jeg får en grønn prikk for det?? Hehe. :-D
Jippi sa for siden:
Var ikke ille dette brødet, mye bedre enn det som står i boka illefall, det er bare ekkelt...Men savner litt vanlig brød da..
Jippi sa for siden:
Hva er en grønn prikk? Ser at jeg har en sånn en bak nicket mitt, er det det du mener? HVorfor har jeg det?:confused:. Og hvordan?
terry sa for siden:
Tenkte bare å komme med et tips. Jeg hold også på med å bruke morter på linfrøene. Men så var jeg innom den lokale helse butikken og der hadde de faktisk malte Linfrø. De heter "Krossat Linfrø". Det er Risenta som lager dem.
Blev jo slitsomt om man skulle ha litt mengde av linfrø :). Nå er det bare å helle i vei.
MorStine sa for siden:
Jøss, finnes det? Takk for tips...
Jeg kjører linfrøene i Multikverna til Tupperware jeg da, funker suverent:)
*Mette* sa for siden:
Tenkte jeg skulle legge ut bilde av brødet som jeg lagde, ble deres også seende ut sånn?
Det smakte skikkelig vemmelig og gikk i søppelet tilslutt, ikke noe for meg altså:)
Eplekjerne sa for siden:
Har ikke surra meg til å lage det enda, jeg... Smaker dette også omelett?
Enid sa for siden:
Nå har jeg bakt dette brødet, og syntes det var helt ok.
Nøkkelen er nok å stavmikse deigen godt (få ut alle klumpene) samt la det steke lenge, samt avkjøles lenge! Glad jeg leste hele tråden før jeg prøvde, ser at her er noen mislykkede forsøk.
Men jeg må si at jeg syntes Nabobrødet var mye mye bedre, det smaker jo orntli' grovbrød jo!
Veggpryd sa for siden:
Merker at det er en hel drøss med FIBER i det iallefall. Jeg som spiser nesten bare kjøtt, fett og egg, merker det __v e l d i g __ godt.... :D Tror jeg må være litt måteholden med det brødet, siden jeg ikke liker å fly på do hver bidige dag. :lol: he he! Veldig synd, for det brødet var virkelig godt!
Lollypop! sa for siden:
Hæ? Nei sånn ser ikke mitt brød ut.
Det var jo helt hvitt jo. Så litt ekkelt ut. Nei det skal ikke være slik.
Mitt ser helt annerledes ut. :confused:
Viclin sa for siden:
mitt så omtrent sånn ut da jeg brukte bakemiks. Men var veldig godt for det.
Lollypop! sa for siden:
Mulig bakemiks gjør det sånn ja. Oppskrifta inneholder jo egentlig ikke bakemiks så da er det jo naturlig at det avviker litt fra mine brød. :-)
Hva med dere andre? Dere som baker etter oppskrifta. Ser deres brød slik ut?
Jeg kan desverre ikke legge bilder inn her av hvordan mine brød ser ut siden jeg ikke har nystekte brød her akkurat nå, og jeg ikke aner hvordan jeg skal legge inn bilder her inne.
Kan noen av dere legge inn bilder av brødet kanskje???
indianne sa for siden:
Ville bare si at jeg bakte det i dag, mitt første forsøk på "ketolysebaking". Det ble kjempegodt! Brukte smør i steden for olje (for det hadde jeg ikke), og valgte å ha linfrøene tørre oppi, men ellers fulgte jeg oppskriften. Stekte det 2 timer og 15 minutter på 190 grader, det ble perfekt.
Det blir mye lettere å spise "normalt", og spise sammen med ungene uten at det blir noe poeng ut av at jeg spiser annerledes. Synes det blir rart når jeg lager egg og bacon mens de spiser brødskive, liksom. Jeg har likevel alltid spist annet brød enn dem, de liker best kneip og sånt mens jeg har spist grovere brød. Dette ser jo ut som et vanlig grovbrød, bare at det er litt flatere ;-)
Takk!
Lollypop! sa for siden:
Ingen årsak. Jeg er av samme oppfatning. Altså at det er mye enklere dersom man kan spise brød. Matpakken på skole/jobb eller noe kjapt å alenge i seg når man har det travelt.
Og ikke minst er det godt. :D
Lilly sa for siden:
Jeg gleder meg til å prøve det, jeg lengter etter brød, og jeg har kun holdt på siden onsdag. Så i morgen bærer det ut i butikken for å sanke ingredienser. :D
megselv sa for siden:
:( blir ikke brød i dag eller da :(
Hadde ikke sesamfrø i butikken og jeg hadde ikke tid til å reise innom en annen butikk eller ork med vesla som bare sutrer.
Kanskje jeg kan bake uten?
Lilly sa for siden:
Det ble ikke brød på meg heller, for mannen måtte jobbe over, og det var han som skulle handle det mest avanserte. :D
Lollypop! sa for siden:
Det går helt sikkert fint uten sesamfrø også, selv om jeg ikke kan garantere siden jeg ikke har prøvd selv. Men det vil overaske meg om det ikke går. :)
safran sa for siden:
Jeg har bakt dette brødet igjen, og det er knallgodt.
megselv sa for siden:
Da er det bakt uten sesamfrø og jeg er spent :D
har lyst til å smake med engang, men skal vente til i morgen:jupp:
Bee sa for siden:
Nå har jeg bakt brødet, men jeg får det absolutt ikke ut , enda jeg brukte så inni h....mye olje i forma. GAAAH!!
Iset sa for siden:
Jeg har ALLTID bakepapir i brødformen, da er det bare å løfte brødet ut.
Lilly sa for siden:
Da er brødet straks klart, men jeg glemte salt da... Ja, ja, bedre lykke neste gang. :D Gleder meg til å smake det i morgen, selv uten salt.
Bee sa for siden:
Jeg var fri for bakepapir, men skal kjøpe og bake nytt i morgen da dette ble fullstendig ødelagt. :rolleyes:
Lollypop! sa for siden:
Haha. Jeg hadde en slik opplevelse da jeg drev og forsket på oppskrifter.
Jeg stod krumbøyd med brødforma mellom knærne og dro i brødkantene mens jeg gannet og bannet og styrte med det meste som var.
Du kan trojeg så ut dær inne. Gubben lå på sofan og vred seg i latter. :-D
Bakepapir i forma annbefales ja...
Bee sa for siden:
Dette brødet var aldeles nydelig Lollypop!
tusen takk for fantastisk oppskrift. Lappetiden min er over. :D
Lollypop! sa for siden:
Så flott! Jeg ELSKER det selv også. :-)
terry sa for siden:
Da har jeg bakt mitt første brød noensinne. Og det blev et kjempegodt Lollypop brød!:D.
Tungt som en murstein men kjempegodt :)
Jeg lagde det i går og prøvesmakte det i dag. Men en ting jeg lurte på. Jeg stekte det på 190g i ca 2t 10min. Deretter slo jeg av ovnen å lot det stå med lukket dør i litt over en time før jeg tok det ut å la det på rist.
Men det er fuktig inni. Ikke klisset men fuktig. Kun 1 cm utenfra og innover er helt tør. Kanskje det må være slik for ikke å smake tørt?
Skal den være slik eller bør jeg steke den(eller neste) mer?
Ellers tenkte jeg å skjære det opp i skiver å legge det i frysern å ta opp 2-3 om dagen.
Lollypop! sa for siden:
Bittelitt fukt må du nok regne med, hvis ikke blir det veldig tørt. Men klissete skal det ikke være. Det høres ut som om du stekte det passelig. :-)
Elanessë sa for siden:
Ååh dette brødet MÅ jeg prøve
VioLETTa sa for siden:
Jeg har et tips:
Visp eggene til eggedosiskonsistens, før de blandes med resten Bruk et egg ekstra til å stavmixe sammen med cottage cheesen. (totalt 8 egg)
En neve solsikkefrø i tillegg, gjør at det blir nam nam.
Jeg bruker alltid meierismør, og ca en halv gang mengden olje i oppskriften. Altså ca 1,5 dl smeltet smør, i stedet for olje.
Bruker Grete Roedes teflonbelagte former, og smører med litt fett. Ikke bakebapir i det hele tatt, og brødene glir ut av formen med det samme.
Resultat: et skikkelig luftig brød, og ikke den klossen jeg lagde de første to gangene.
Lollypop! sa for siden:
:D
En neve solsikkefrø i tillegg, gjør at det blir nam nam.
Joda, solsikkefrø passer absolutt in i denne oppskrifta. Men da hever man karbonivået en del da. Smakssak, men da jeg gikk på ketolyse tok jeg meg ikke "råd til" de ekstra karbene.
Superflott at du liker brødet, og at du finner den varianten som passer best for deg. Det blir det en lettere hverdag av. NYT måltidet, og god helg.
Elanessë sa for siden:
Jeg har også bakt dette brødet nå.
Først og fremst så lurer jeg på om jeg har gjort feil med linfrøene.... la dem i vann ja i ca 2 timer. Men fyllte bare vann sånn at alle linfrøene ble dekt da. Da timene var gått så var det skikkelig klissete og helt umulig å f.eks sile noe av. Var ingenting å sile liksom... det var ikke noe "vått" igjen. Men brukte det da.
Og så kanskje jeg stekte litt lite? 2 timer og 10 min tror jeg det sto inne.
Resulatet ble et kjempegodt brød da! Smaker heeelt fantastisk ift alle andre brød her inne syns jeg. Men konsistensen spesielt i midten syns jeg ble for rar. Det er litt klisjete og føler nesten at masse linfrø bare er gelèklumper.
Skorpene derimot er SÅGODE. Skulle nesten bare hatt et skorpebrød - hehe.
VioLETTa sa for siden:
Det er ikke snakk om mer enn ca 10 gram solsikkefrø pr brød da... Deilig å tygge på noe mer.
VioLETTa sa for siden:
Kjøp malte linfrø hos helsekost!
Bare å putte rett i deigen, uten noe vanning.
Brødet mitt blir perfekt i konsistensen hele veien igjenom. Og deilig skorpe ja.. Nam nam.
Men jeg steker kun i knappe to timer. Ble brent når jeg prøvde mer enne to timer.
Bee sa for siden:
Evt mal de selv. Mye billigere. :)
Millsi sa for siden:
Hvordan maler du de,Bee? De er jo så små,så mixeren går vel ikke?
Bee sa for siden:
Jeg buker en mikser jeg har kjøpt på Ellos. Maler linfrøene så de blir som mel. Genial!!
Elanessë sa for siden:
En vanlig blender vil ikke funke da eller?
Bee sa for siden:
Jo, det tror jeg.
Millsi sa for siden:
Sånn vanlig mixer? Hm..jeg har en med knivblad jeg bruker på å male mandler med.Skla vel gå det ?
VioLETTa sa for siden:
For meg blir det dyrere å male, for da må jeg kjøpe noe å male med :p
For meg har det stor betydning for å gidde å sette i gang å bake (er ingen lyst-baker i utgangspunktet) at det er enkelt å blande sammen tingene. Det er for meg nesten i meste laget å skulle bruke stavmixer på cottage cheesen nemlig.
Men det er MEG. For andre kan det være at det er lettere å male frøene.
Det er uansett ikke mange kronene å spare pr brød da :D
Sweetflower sa for siden:
Jeg kjøpte meg en slags gummiform på lørdag, jeg. Testet den i dag, bakte Iset-brødet for første gang, og det tok 1 sekund å ta brødet ut av forma. Superenkelt!! Gummiforma kjøpte jeg på Pytt&Panne, og gummien er blankere inni enn utapå. Kastet pappen utenpå, men tipper det evt kan være en form for silikon, og ikke gummi? Uansett - genial oppfinnelse som kommer til å gjøre min bakehverdag enklere!
Også var det egentlig ganske gøy å bake.. noe jeg har gjort veldig sjelden!! :)
Bee sa for siden:
Hihi...:lol:
Toyo sa for siden:
Da står dette brødet i ovnen, gleder meg!:D
Har redusert mengden på linfrø, for meg ble det litt vel mye..og siden jeg ikke liker sesamfrø noe særlig, så har jeg hivd oppi litt solsikkekjerner i stedet for..nammis! Blir litt annet karboinnhold, da..skal regne ut etterpå.
Justina sa for siden:
Jeg synes brødet blir aller best når jeg korter ned steketiden til ca 1 time og 20 minutter. Jeg bruker hele linfrø som jeg ikker legger i vann da så det blir ikke så fryktelig fuktig, bare saftig og godt!:D
Lollypop! sa for siden:
Flott det. Bare husk at kroppen ikke kan fordøye hele linfrø som ikke er bløtet. :D
safran sa for siden:
Jeg knuser linfrøene med stavmikseren først, da blir brødet perfekt!
Lollypop! sa for siden:
Ja det høres perfekt ut. Hvilken stavmikser har du? Jeg har en, men den knuser ikke frøene. Tror jeg må invistere i ny.
Brukte du selve stavmiksern i en bolle eller sånn mosesak med kniv nedi som hører til???
safran sa for siden:
Jeg har Braun, og bruker selve stavmikseren oppi det halvlitersmålet som følger med.
Yonah sa for siden:
Jeg er egentlig bare et lesende medlem, men nå må jeg bare kommentere dette brødet. Jeg elsker det! Jeg har aldri noensinne vært noe glad i brød, men pr tiden er jeg så sliten at jeg orker ikke å skjære opp salat så jeg har i kjøleskapet til enhver tid, og dette brødet er så utrolig godt med masse pålegg, roastbiff, skinestek,tunfisk majones og pynte med tomat og agurk!!!!! Og mannen er også glad i dette brødet, litt lettere å ha med på arbeid, speiselt når maten skal gjøres klar dagen i forveien for en travel småbarnsfamilie.
Vi spiser lavkarbo ala Imse... Begynte på eat og nå prøver vi bare å spise sundt, jeg holder meg på maks 40 karbo om dagen. Og jeg lurer på hvor mye man egentlig kan spise av dette brødet om dagen? Det er temmelig fettrik. Jeg vet man skal spise en del fett, men med fett på fett kan det jo og bli for mye??? Spiser vel en 4 tynne skiver om dagen av dette brødet.
Lollypop! sa for siden:
Fire brødskiver tror jeg nok skal gå bra. Det er jo ikke SÅ mye fett, og siden du ikke spiser karbo til samme måltid så ville jeg ikke tenkt så mye over det.
Du kan jo flerne olja da. Den er tilsatt mest for å få mer fett siden jeg gikk på ketolyse da jeg lagde brødet (dær skal man jo ha mest mulig fett).
Dermed får du lavkarbobrød uten fett. :D
Kjempekoselig å høre at du liker det foresten. Det gjør hverdagen mye lettere.
NB: Funker veldig bra som hamburgerbrød også. :D
Toots sa for siden:
Må bare få si at jeg nå MÅ vende tilbake til dette brødet etter å bakt Isetbrødet og brødet som står bak på Ketolyse bakemiksen.
Lollypop brødet er desidert favoritten min!!
Ikke til forkleinelse for Iset, jeg var nok ikke helt heldig med hennes brød.
Det ble nok for lite steikt, så jeg fikk rett og slett litt avsmak.
Nå har jeg kjøpt inn Cottage Cheese og gleder meg til å bake i kveld og spise i morgen. :D
TattyTeddy sa for siden:
Dette brødet må jeg prøve..
Noen som har brød det i brødbakemaskin??
eller vil det bare ta live av maskina eller brødet???
Fikk maskin til jul og det er nå litt kjedelig at den bare skal stå der på benken og ta opp plass..
Angar sa for siden:
Nå har jeg smakt det, å det var kjempegodt!:))
Prøvde en oppskrift med frokostpannekaker, det var ikke like godt nei...
terry sa for siden:
Kjempegodt brød :)
Lurte på å prøve å legge i knuste walnuts neste gang. Er det noen som har prøvd det?
Tro hvor mye man trenger.. 100 g?
Kanskje man kunne prøvd med en blanding av nøtter?
Artig med litt variasjon :p
sjokoman sa for siden:
Ja det går sikkert godt med valnøtter. Jeg hadde oppi 100g solsikkekjerner i stedet for så mye linfrø,ble godt det.
Brødet ble ikke porøst sånn som hildegunns,men noe flatere.. jeg likte dette bedre,best til nå
energibunten sa for siden:
Jeg har laget dette etter oppskriften, men sesamfrøene er littegrann rare i smaken for meg. Siden det er så mye egg i så kan man nok egentlig bruke det lavkarbo tørrstoffet man vil. Knuste eller bløtede linfrø er godt i. Idag hadde jeg i mandler, valnøtter og hasselnøtter, halvt med kli og halvt med hvetekim. Kim smaker søtt og har samme karbo som kli, men bare 20% fiber. Det er så mye fiber i linfrø at jeg ikke tror man må ha i kli.
Brødet smakte bedre.
er ikke redd for å steke det litt for lite enn for mye. Selv om det er littegrann klissete inni når varmt, holder det seg godt sammen og ferskt veldig lenge.
Det perfekte er at 3 skiver av dette holder selv en aktiv person som meg igang lenge.
Takker for oppskriften :-)
terry sa for siden:
Brukte du mye nøtter i? Og blev det nøttesmak?
Jeg tenkte på å bruke mandler men blir ikke det veldig søtt?
Sjokoladerosin sa for siden:
Hei. Jeg er ganske ny her og i det hele tatt med lavkarbo. Vil bare takke lollypop så mye for denne oppskrifta. Jeg er skikkelig dårlig på baking, men dette var enkelt og utrolig godt. Vet ikke hvordan ketolysekuren min skulle gått uten dette brødet. Takk igjen!
Gunhild sa for siden:
Dette brødet er kjempegodt, men som noen påpekte i tråden her et eller annet sted så smaker skorpa aller aller best.
Jeg har derfor laget mitt eget "knekkebrød" av denne oppskriften.
Steker brødet som vanlig og lar det avkjøles. Når brødet er kaldt nok så skjærer jeg det i ganske tynne skiver (underkant av 1 cm kanskje) som jeg "rister" i ovnen ved...tja kanskje 180 - 185 grader til det har blitt skikkelig sprøtt.
Dette synes jeg er knallgodt.
Smører på med meierismør og en god ost... nam nam:D
candyland sa for siden:
gjør det noe om man ikke skyller linfrøa så godt? prøvde, men har ikke sikt, og fikk ikke engang av alt vannet, fordi frøa er så små at de smatt gjennom alt jeg prøvde å sile vekk med. så det ble hele linfrø med litt gugge...... går det bra skal tro??:confused:
Sol sa for siden:
Tror det går greit. Ikke lett å få av all gugga uansett. Kanskje du kan justere med litt mindre veske av noe annet så det ikke blir altfor bløtt. Brødet er kjempegodt, syns jeg. Men pass på å steke det lenge nok. (dvs over 2 timer i min stekovn i hvertfall, og jeg fordeler oppskriften på to brødformer)
StineK sa for siden:
Det har jeg også lyst til å prøve, men skal bake d på gamlemåten først så jeg har noe å sammenligne med.
Tror nok maskina overlever et forsøk i allefall. :p
Millsi sa for siden:
Nå skal jeg bake brøøød!! Har hatt linfrøene i bløtt lenge nok nå! Skal det ligge med et håndkle over seg i natt forresten?
bibi sa for siden:
Takk for oppskriften! :)
Jeg skal handle ingrediensene i morgen: Sesamfrø og linfrø får jeg ikke i vanlig matbutikk?? Kan noen gi svar på dette før kvelden er omme??? På forhånd takk!!!
Gerd sa for siden:
Sesamfrø og linfø fås på vanlig butikk :ja:
bibi sa for siden:
Halloen igjen og takk for svar :) (sitter og skriver handleliste til i morra...)
Millsi sa for siden:
Hmm..brødene min e har liggi over natten,men de r skikkelig bløte inni.. Jeg har delt de nå,så de ligger til tørk.Hehe. Smaken var ikke så værst da :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.