Februar måned:
Logg din aktivitet her. Antall minutter, økter, sonetrening, vekttrening, kilo.
Hva slags trening driver du og hvilke mål har du.
Denne tråden skal inspirere deg og oss andre til å holde driven oppe.
Oppfordrer dere til å bidra med bilder av det du bruker av utstyr, det du er fornøyd med. De av dere som logger i Polar eller Garmin, Iphone, eller andre treningsapper; Last de opp her da!
Skal du laste opp bilder så anbefaler jeg å bruke [url]www.imagebam.com[/url] (slipper tenke på oppløsning på bildene)
Har dere behov for å ta enkle screenshots av det du har på skjermen for å få det som bilde: så bruker jeg dette programmet: Snagitwww.techsmith.com/download/snagit/default.asp
Et utrolig bra program som sammen med imagebam er krutt!
Jeg har kjøpt ti dagers prøveperiode på Bikram Hot Yoga! 1,5 time i 40 grader, tror man svetter ca 500 kcal ;) Utrolig artig! Jeg skal utnytte mine 10 dager og dra hver dag!
Er med :D
Mitt mål er minimum 5 økter i uka.
Zumba ( dvd'er fra www.zumbafitness.no ), rockering ( 2,2 kilo) og gåturer.
Vi variere mellom 30 min - 60 min. pr gang.
Jeg har alltid vært glad i å svømme, så jeg tror jaggu meg at jeg forplikter til morgensvømming fredag. 1000 meter før jobb i stedet for mølla. Mølla tar jeg etter jobb. Det er faktisk lettere å svømme 1000 meter enn å gå 3000. :o
Jeg skal prøve å komme igang med faste økter på ergometersykkel + noen faste styrkeøvelser som knebøy mm (har fått noen øvelser av fysioterapeut).
Tar det derfra. Har ikke klart å følge opp tidligere, så dette må jeg ta som en personlig utfordring å få trening inn som en fast og regelmessig ting i hverdagen.
Jeg er med videre. Å matche januar i treningsminutter tviler jeg på, men kan prøve 1500, hvis skiføret holder så blir det nok noen gode lange turer som trekker opp. Fortsetter med 200000 skritt. Hverdagsmosjon som det kalles.
Jeg er gjerne med!!:) Skal starte med ketolyse i morgen, etter mye forberedelse å lesing for å forstå hva jeg begir meg ut på, å må med det si at jeg kunn gleder meg og er veldig motivert:D
Treningen derimot gruer jeg til..spilte håndball fra jeg var 8 til 16 år, så opphold i 4 år..for så å starte på igjen som 20 åring men sluttet atter en gang etter 3 år.. så det har sannelig vært nok en 4 års periode me null trening! På denne biten mangler virkelig motivasjon:p
Håndball er uaktuelt pga manglende lag i hjembygda, så jeg håper på masse ideer og inspirasjon fra denne tråden:)
En kveld lastet jeg ned en app på min android mob, som heter " Dailey workout" . Den finnes i flere kategorier som feks Butt, Ab, cardio osv:p Appen består av instruksjonsvideoer med intervaller, og klokke som tar tiden og sier i fra når man bytter treningsmetode! Gjenomførte "butt" workoutn 2 ganger en kveld med høy dance musikk på anlegget, og ble skikkelig utslitt! 2 dager etterpå klarte jeg ennå ikke å gå normalt opp og ned trappen til loftet;) Det verket i alle muskler fra livet og ned! Så effekt har det:)
Skal vere med denne mnd også. Må justere spinningmål, ser det blir masse reisejobb...
Mål:
2 spinning og 1 1200m svømming (men, bytter ei spinn m svøm om ikkje begge deler går).
1-2 styrkeøkter m hovudvekt på store muskelgrupper og dei forb... :mad: triceps (dips m innlagt stoooore doser fy-ord)
Koseturer med gamle ørn (hunden..) blir ikkje lenger en max ein time - pressa på tid dei to neste vekene :(
Skal vi ta med kvile også? Minst like viktig:
Minimum 7 helst 8 timer kvar natt + ei god bok-/strikkeøkt om dagen (logger av verden då...)
Mitt mål er er å trene minst 3 ganger i uken (så godt det lar seg gjøre da jeg har en sønn på 6 måneder og en mann som reiser en del i jobben.)
KOmme igang med program med å få magemuskler igjen da de er ikke fungerende etter keisersnittet,(klarer ikke enkle ting som 1 sit up engang, føles ut som om jeg er lam fra de øverste og ned :( ) og få bedre kondis.
Jeg er med!
Minst 3 treningsøkter i uke variert mellom jogging, ellipsemaskin, yoga, pilates og jillian dvder.
Skal prøve å trene fast mandager, tirsdager og fredager...
Mandag-onsdag-fredag: Styrketrening (morgenøkt)
Tirsdag: svømming eller spinning
Torsdag: spinning
Lørdag: tredemølle
Søndag: skitur eller annen aktivitet m familien
Jeg bruker kinesisk balansete og detox fra Pukka og Yogite... om det virker? Neppe, men når man tror litt på det drikker man vertfall mye - og det er jo bra i seg selv. ;)
Startet treningsmåneden med og ikke komme meg opp til morgen trening.
Men fikk meg en litt over 20 min gåtur i -17 grader. Da er treningsmåneden februar sparket igang.
Uklar på målene mine jeg. Setter et generelt mål om og få inn en type trening hver dag. Planlegge hva jeg skal fra dag til dag er jeg ikke så god på, må ta hva jeg føler for når jeg kommer meg hjem fra jobb.
Ønsket er og få til 2 skiturer i uka. (Helgeturer kommer utenom) Komme igang med spinning igjen. Og veksle litt med Jillian innimellom.
Og ja, det er jo fortsatt et mål og klare en halvtime før jobb de fleste dager. Den som gir seg er en dritt!
Hovedmålet med treningen er fortsatt og minske denne kroppen.
Februar er i gang! Styrketreningsøkt unnagjort, deilig start på dagen og man føler seg frisk i skrotten resten av dagen:) Neste uke har jeg lovet meg selv at jeg skal legge på litt mer vekter... Jeg har ikke holdt på så lenge, og var en skikkelig svekling i utgangspunktet, så jeg har ingen gode tall å komme med... Men det kommer seg stadig:).
Min treningsuke begynte i går. Jeg følte meg litt sliten og pjusk, så jeg droppa den planlagte dobbeløkta med bodypump og spinning - og gikk for 30 minutter på ellipsemaskinen istedet. Jeg var redd spinning kunne trigge en forkjølelse - men tydeligvis er det ingenting jeg kunne gjøre uansett. I dag er jeg skikkelig forkjøla og føler meg ganske dårlig.
Er det noen her som er flinke på dette med sykdom og trening? Det er bare å gjøre det man orker, sant - det skader ikke? Jeg vil ikke ha treningsFRI selv om jeg ikke går på en hard spinningtime. I dag tenkte jeg å gå litt i fjellet om jeg orker litt senere, og om jeg ikke orker det går jeg rundt i nabolaget. Jeg tror det viktigste for min del er å ikke bli for anpusten. Jeg har en del luftveisproblemer, og har trigga en god del atypiske lungebetennelser fordi jeg har løpt når jeg har vært syk - og fått beskjed av legen at det må jeg ikke gjøre.
OK, rotete innlegg... Det jeg lurer på er følgende:
Kan jeg gjøre hva jeg vil så lenge jeg føler at jeg orker det?
Bør jeg velge styrketrening fremfor kondisjonstrening når jeg drar til treningsstudioet?
Er det sant at man kan bli syk av å trene, eller ville man trolig blitt det uansett?
Jeg er med videre. Mål for februar er 3000 minutter med variert trening. Jeg varierer mellom kondisjon, styrke, yoga og qigong.
Jeg fikk pulsklokke til jul, men den ligger like herlig i plastikken sin.... Kanskje jeg må gjøre noe med det, men jeg har ikke fokuset mitt helt der. Jeg er ikke på trening for å leke og jeg gjør en skikkelig innsats. Jeg bli svett så det holder og jeg kjenner at kroppen fungerer og blir mer sterk og mer utholden. Jeg kan presse pulsen høyt og lenge, samt at jeg nyter hvor fort den faller straks jeg slakker av på intensiteten. Til nå har det holdt for meg... så får vi se om jeg tenker anderledes etterhvert...
Starter denne første dagen i februar på følgende treningsmåte:
Slik timen er på det treningssenteret som jeg går, så er det 30 minutter kondisjon (som kan gjøres tøff for de som gir alt), og som fokuserer på trening av kjernemuskler og 30 minutter styrketrening med fokus på mage/rygg. Alt foregår med bruk av en spesiallaget "stang" som kalles nettopp corebar.
Bryst, mage og armer i dag. Økte til 45 kg i brystpress og peck deck, kjørte 27,5 i nedtrekk kabel, 27 kg curls m ez-bar, 14 kg hantler hammercurls, samme i benkpress m hantler og 22 kg triceps extensions. Helt kake her nå.
Februar og i gang igjen. Kom meg endelig på treningsstudio etter litt lang pause. (Godt å ha Jillian skal jeg si, de periodene jeg ikke kommer meg ut eller har nok med annet).
1/2: 20min tredemølle
50 min styrke
10 min strekk
Av styrke tar jeg:
knebøy i Smithstativ m/ 17,5kg + stang (15 tror jeg)
Skrå brystpress 7kg
Kne- håndstående roing 10kg
Stående Hantelcurl 5kg
Stående enarms triceps press 3kg
Mtrix seated Row bredt grep 40kg
Sit ups på ball
firefotstående diagonalstrekk
mageliggende skulderløft
Og så tok jeg planken i tillegg.
Vet ikke om vektene er så mye å skryte av, men jeg jobber med saken i hvert fall. Ikke redd for å legge på så jeg kjenner det....
Har kjøpt oss vektkoffert nå, så målet er å ta en del av disse øvelsene hjemme også da, men det er liksom så greit med Jillian, ferdig opplegg å slenge i x-boxen og gjennomføre... Og så må jeg innrømme at jeg er altfor ut¨ålmodig til alle disse pausene i styrketreningen. Hos henne er det full pinne fra start til slutt.
Nå som garminen spiller på lag igjen, skal det bli litt logging også!
Dette blir gøy!
Ingen trening på meg idag, har en legg som absolutt ikke er på lag :( Forhåpentligvis blir det bedre til imårra, hvis ikke blir det en liten restitusjonsøkt bare...
Syns de er kjempe gode! Mine favoritter er:
Detox, Licorice, sweet chilli..
Før jul var det en eske som het Christmas collection i helsekosten - den har 12 forskjellige smaker (2 poser av hver), kansje det finnes noen rester så du kan teste.
1.Februar:
Progressiv intervalløkt i dag. 15 min oppvarming-15min løping i sone i3, deretter 20 stk 1min intervaller i sone i4. Toucher såvidt innom sone i5 mot slutten. Tror hele økten var på rundt en time eller så der. Avsluttet som vanlig med sideplanke og korsryggsøvelser og bevegelighetstrening. Sliten, så pushet ikke hardt på styrke nei...
Hva er en progressiv intervalløkt spør du?
Økten løpes progressivt, dvs at for hvert 1 minutts drag av de 20 jeg gjennomfører så økes hastigheten med 0,1km/t pr minutt. Starter på 15 km/t og for min del så endte jeg i dag opp på 16,2 km/t.
Hvorfor ikke på 16,9 km/t spør du? Det er jo 20 st 1 minuttsdrag og hvis hvert drag skal økes med 0,1km/t så skulle du vel ende opp på ca 16,9km/t da?
Jo av den enkle grunn at når jeg passerte 16,2 km/t så havnet jeg litt for høyt i rød sone, derfor forble de 5-6 siste dragene på 16,2 km/t. Noen ganger er jeg på 16,5 km/t andre ganger kun 16 km/t. Dette varierer noe med dagsformen osv. No stress egentlig. Poenget er å ha jevn fartsøkning. Slike økter er meget gode å ha på mølle fordi du har full kontroll med farten din. Ute så er det lett å ta i for mye eller for lite.
Hva med kompensering for uteløping vs tredemølle?
Jeg bruker stigningsprosent på 2% på mølla for å få simulert/kompensert for manglende luftmotstand ift det å løpe ute. En god regel er at ved all løping på mølle så bør den stilles inn på 1% stigning fra 0-10km/t, løper du over 10 km/t så bør den stilles på 1,5% stigning og er du over 15 km/t så bør den opp på 2%.
Jaja, just my tip. Har lært det av en erfaren løper i et annet forum.
Nedenfor er treningsfilen fra treningsdagboken min. Det er Polar sitt Program:
Har endel skolearbeid denne uka og lesing til eksamen på tirsdag, så det blir ganske moderate økter frem til det er over.. Selvom det ikke er en god unnskyldning da :)
Treningsklærne er med på jobb, jeg har ikke time å følge i dag, men håper på at motivasjonen holder minst 5 km på mølla, med en stigning mellom 4 og 5 % og min fart 6,2 :D
Jeg er ingen jogger - men går fort og med stigning på mølla, og som instruktøren sa i går - en kan få like høy puls (utrenet seff) med sånn gange som ved å løpe.
Ukestrening 3 av 3 i dag da :D og vi er bare kommet til torsdag :D Denne uka skal jeg over målet med hvertfall 2 treninger :heia:
I dag skulle jeg ha vært på spinning, men så er det lagt et møte akkurat til den tida når spinningtimen er:( Hallo.....! Syns godt de kunne flyttet møtet så jeg kom meg på spinning:D Uansett, pms-dag og trenger egentlig en treningsfri dag etter mange uker med trening hver eneste dag, så i dag blir det bare en kjapp gåtur (men frister ikke i minus 20 da:rolleyes: )
Lurer på en annen ting ang benpress forresten: Hvor langt er det meningen at man skal "strekke ut" beinet? For jeg har en tendens til å strekke det heeeeeelt ut, altså at det ikke er noen bøy igjen i kneet, og jeg mistenker at det kanskje blir en større belastning på kneleddet da?
Jeg strekker aldri helt ut, og tar den heller aldri helt inn men en flytende bevegelse hvor jeg har belastning i en eller annen grad konstant. Veit ikke om det er riktig, men det kjennes bra ut (altså, det er vondt/slitsomt).
Strent tatt skal en alltid ha belastning når en trener styrke, altså ikke "låse ut" leddene, enten det er beinpress (selv skyldig der), skulderpress, etc etc.
OK, ja det var det jeg begynte å lure på - det har for så vidt gått greit, men etter hvert som jeg nå har begynt å legge på mer vekter så har jeg merket at det gjør litt vondt i knærne etterpå... Da må jeg skjerpe meg der:)
Litt meh etter dagens beinprogram. Føler jeg ikke tok meg helt ut, selvom jeg var dødsliten etterpå. Mye folk i dag, så knebøy-stativet var opptatt heletida, men fikk tatt noe markløft på 20 kg, ikke optimalt men fokus på teknikk så kommer vekta etterhvert. Tok dog 5x5 200kg i beinpress og 160 kg råhev, også det 5x5
Men jeg lurer på en ting (til dere som trener styrketrening): Hvor mange reps pleier dere å ta av de ulike øvelsene? Jeg er ikke veldig sterk (og har ikke trent så lenge heller), men er så usikker på om jeg skal gå ned på antall reps for å kunne legge på tyngre vekter? Eks i dag tok jeg knebøy med 40 kg vekt (pluss stanga, jeg vet ikke hva den veier), jeg tok 3 sett a 12 reps. Burde jeg heller ha lagt på mer vekter og gått ned på antall reps? Og varierer det hvor mange reps man bør ha for de ulike øvelsene?
Dagens trening var 55 minutter styrketråkk og 5 minutter ellipse.
Jeg hadde sovet dårlig i natt og har jo trena veldig mye hard kardio denne uka, så det var temmelig forferdelig. Drakk en slik en Yt-drikk før treninga, men det hjalp ikke en dritt.. Klarte overhodet ikke holde tritt og var kvalm og ja. Det var forferdelig! Selv da jeg tok i som hardest klarte jeg ikke å få pulsen over 85%. Jeg som vanligvis må jobbe hardt for å holde den under 90%.:p
Bad day.com!
Pulsklokka låste seg midt inni, så fikk bare med meg halvparten av økta på den.
Jeg skal holde smørboksen min klappet igjen, for jeg er helt lik selv. Men sier som så mange andre: "Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør". Jeg trener, eller så trener jeg ikke.
... ikke engang når du treffer "nye og ukjente muskler" et par dager etterpå?
I så fall utfordrer jeg deg til gåsegang fram og tilbake etter langsiden på en håndballbane, med medisinball utstrakt i hendene foran deg! :eek: (Det var i 8.klasse og jeg husker fremdeles hvor støl jeg var - i en hel uke etterpå.)
hehe - med vekta mi i 8.klasse var det ikke fettet som grein... :P (Selv om jeg kanskje trodde det da.)
Ellers er jeg enig i at iallfall moderat treningsstølhet bare er som "medaljeplassering" å regne.
Huff nei. Det er ikke deilig å være skikkelig støl. Selvom jeg pleier å gå rundt her og skrytesutre noe veeeeldig, når jeg er det. Da får jeg frem hvor hardt jeg har jobbet, liksom.:p
Oh yeah! Lurer på hvorfor timene hans alltid er fullbooka? Han er ikke sååå ille inspirerende, akkurat, bortsett fra at han ble beste østfolding på Grenserittet i fjor da.. Det er jo ikke så værst.. Men han er liksom den stille, sterke typen. Ikke sånn kjempe energisk, men liikevel er timene stappfulle.:p
I dag kom pulklokka, og den måtte jo testes. Er ikke det hardeste Jillian-programmet jeg kjørte nå (level1), men calori-forbruket var ikke altfor langt unna det jeg har sett på div. andre mindre nøyaktige målinger.I tillegg har det blitt gårdsarbeid, så vel utført trening vil jeg påstå.
1/2: 20min tredemølle
50 min styrke
10 min strekk
9154 skritt
2/2: 25 min Jillian (strength/cardio/abs)
Ble så redd, at jeg tok to piller:o Jaja, bedre enn fire!
Men dette er jo uka for SJOKKTERAPI av kroppen min , så da må det hard skyts til. Denne sjokkterapien er heldigvis over i morgen, etter veiedag. Da kan kortisolet komme ned på et bunn-nivå igjen.
Ble en stusselig halvtime på tredemølle idag på grunn av overtid på jobb og middag hos mamma og pappa. Regner med å ta igjen to dårlige økter enten imorgen eller søndag :) men 3 økter er gjennomført denne uka!
Ingen,ingen trening er da stusselig. Måles ikke i tid,men hva du gjør. 30 min på mølla er mer enn godt nok. Både som eksvis tempotrening eller rett og slett rolig tur for å bli kvitt litt dritt i musklene. Smil, vær happy, og vit at du har gjort kroppen din glad gjennom å ha trent denne dagen også. Jeg synes mange er litt vel opptatt av antall minutter fremfor hva de gjør. Altså det er ikke feil å trene mange timer , men det spørs hva slags type trening det er. Trening som i ordets rette forstand og ikke medisinsk trening, så er nok kvalitet bedre enn kvantitet. Andre har jo skrevet om slik "kukerundt" trening og effekten av akkurat det. Så tren heller 30min effektivt på mølla du enn å holde på i timesvis med "kukerundt"-trening :)
Ungh....akkurat våkna og vurderer om jeg skal stå opp......og så blir jeg møtt med ei superblid timich med en treningsiver om morran som en sint lemen...:D
Herlig, nå fikk jeg motivasjon. I dag skal ting skje.
Qliq: Jeg er ikke så kresen jeg, hadde spist deg jeg :D
Det er bare til å gratulere meg med min første restitusjonsøkt. 50 minutter. Gj. puls 71%. Var et par turer opp på 83%, men reddet meg fort inn. Følte meg litt uskikkelig der jeg søndagsturerte, med 49 meget hardtarbeidende spinnister, som prøvde å presse seg maks. Tydelig ute ettet en afterburn, som forhåpentligvis skulle vare hele lørdagskosen igjennom. Menmen.. Sikkert godt for kroppen.
Neida, det får være grenser. I morgen er det treningsFRI!:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.