For en puslete treningsuke! 30 min ellipsemaskin på tirsdag, 15 min ellipsemaskin og 45 min styrke (helkropp) i dag. Jeg er likevel relativt fornøyd. Jeg har en luftveisinfeksjon og skal ikke pushe så hardt på kondisjonstreninga. 2011-Brokkoli ville sagt "uff, da kan jeg ikke trene :rolleyes:", 2012-Brokkoli sier "da får jeg heller ta en styrkeøkt da".
104 minutter på random på mølla. Prikkfritt i sone 1 (bare noen få "topper" over i bunnen av sone2) og glimrende for akillesen som faktisk har forsøkt å minne meg på at jeg ikke er 18 lenger. 2x5 jerk-shoulderpress med 12kg kettlebell. Og plankene tildligere i dag, da.
Nå er det lørdagsgodtetid. ;)
Er litt pust og pes her nå. Er på mølla. Løper i 7min og deretter går i 3min. Sånn skal jeg holde på nå i 2,5 timer. Aldri over 72% i puls. Dette er god langkjøring og restitusjon/fatburning.
Du trener veldig riktig nå smgj. Imponerende og dette gir resultater. Gidder du skryte litt til kona også? Si at jeg er litt kjekk, snill og er skikkelig mann liksom? Please...:)
Jeg ser da at kona di har begynt å spre litt forsiktig treningskunnskap inne på et annet forum, så hun kan da ikke mene at alt det du finner på er like dumt. :p
Aiaiai! Veldig bra og fin fremgang også. Dette lover godt, du er da jammen ikke så dårlig form heller da når du fikser 6,5km på 45 min. Jeg kjenner mange som IKKE klarer det.
Stå på videre Tiny og husk har du først begynt å poste her inne, så må du fortsette, hvis ikke kommer vi og tar deg! ;)
Jeg syklet i går, i en times tid, på rulla. Og så på Hangover 2. Jeg lo så godt et par ganger at jeg holdt på å falle av sykkelen. Skulle egentlig sykle lenger, i hvert fall hele filmen, men grunnet litt innstillingsproblemer, skifting av rullesykkel og diverse diverse ble det ikke lenger. Jeg våknet i dag, så da konkluderer jeg med at det ikke var farlig.
I dag, sier du? Hva skal jeg gjøre i dag? Jo, jeg skal trene rumpa med å løpe i trapper opp og ned. Kanskje se ferdig filmen, på rulla.... om jeg orker. Et skikkelig bad tilfelle av sykkeltiss på grunn av nytt sete. "Bruk sykkelbukse med padding" hører jeg noen mumler. Vel: sykkelbukser med padding er for pinlger! Kan til nød brukes over lengre turer (og med lengre mener jeg godt over 2 timer).
P.S. Sistnevnte er fordi MrSil sier at ekte syklister tenner litt på smerter, og jeg vil jo gjerne være litt kul.
Uææ, sykkeltiss er jo bare vrææl. På de første turene før "piper`n" har blitt vant til repeterende bevegelser på et hardt sete så kjenner jeg absolutt ingenting. Null, nada, zipp, nothing. Ikke om så en geitekilling tok feil av spenene til mora si ville ha hjulpet.
Nei, her i gården er det paddingbukse som gjelder ja...
Men kjære Qlio, jeg setter umåtelig pris på å ligge på hjul bak damer i Birken uten padding i buksa si når de reiser på ræva for å tråkke til i oppoverbakkene :eek: :D
Bedre å sykle med padding enn drakt og høye hæler i hvert fall. Men jeg føler seriøst at jeg har driti i buksa med slike bukser, pute mellom beina, går som om jeg har skikkelig utstyr der nede. Nei, uff a meien! Men man blir vant til både sete, tiss og padding bare man tar det over tid.
Og ja, undertegnede har syklet i drakt og høye hæler fra et hotell til kontoret. Hører med til historien at jeg syklet til jobb, dusjet pg skiftet på hotellet, jobbet litt og syklet (3 min) til kontoret etterpå. Tror fire stykk lo på seg et brokk når jeg la i vei og en bil kjørte nesten av veien (tenkte jo ikke på at kombinasjonen kort skjørt og tråkk ga mer innsyn enn planlagt).
Siden jeg er småkvalm (psykisk?) utsettes trening.
Jeg har gjort unna dagens planlagte økt med litt forandring. Ble 50 minutter på ergometersykkelen. Høy fart og innlagte intervaller. Lå på 80% av makspuls (ca) på alle intervaller og holder godt. Er fornøyd med det! Etter sykkelturen var det 75 minutter med en salig blanding av yoga og pilates som ventet. En utrolig deilig og effektiv time. Hjelpes så tunge pilatesøvelser.... det skrek i mage og midje....oh my! :eek:
Har kommet i mål med ukens plan og har nå unnagjort 565 minutter så langt i februar.
RAW! Sagt det før og sier det igjen, du er jammen treningsivrig! Eksempel til etterfølge for oss andre som forsøker imponere med treningsdata :)
Stå på Lindermor!
Takker og bukker!!
Formen er stigende i allefall og med et mål om å løpe 1 mil i sikte kan jeg koste på meg et litt bredt glis:cool:
Målet med å poste her er jo å måtte ha et press på å dra på trening! Akkurat nå digger jeg treningen og fremgangen, så motivasjonen er ikke vanskelig å finne!
Mila er et bra mål, den er overlevbar for de fleste etter litt strukturert trening og dessuten er den veldig morsom å løpe. Akkurat passe lang/kort om du vil.
Rise and shine, hypah:D 90 minutters styrketrening unnagjort i dag (inkl oppvarming).
Problemet med styrketrening er jo at øktene blir lengre og lengre, jeg legger stadig inn nye øvelser uten å ta bort noen av de jeg hadde fra før... Nå har jeg endelig fått summet meg til å starte treningsdagbok, så i dag skrev jeg ned alle øvelsene, antall kg og repetisjoner. Kjenner at det var nyttig å bli mer "bevisst", og skal bli gøy å følge med på utviklingen!:)
Nnnggghh! Æ e trøtt! Det verste jeg veit er slike sprudlende morrafugler som bare gløder energi og glede når det fremdeles er Hypah natta! Enda verre, MYE verre blir det når de fikser trene og se godt ut! ;)
Æ kjæm ætter, bare ikkje akkurat no... :D
(btw, timich, så det er sagt, jeg er imponert og det du gjør er råsprekt gjort og jeg mener ikke alvorlig det jeg nettopp skrev ;))
Hypah og Qlio har samme døgnrytme? Albatross og timich; jeg tar av meg alle virituelle hatter og bøyer meg langt ned i støvet. En dag skal jeg bli som dere!
Dårlig med søvn i natt, men kjører på med kaffe og satser på at oppvarminga vil gjøre sitt. Har fått lagt inn programmet på Jefit-appen på telefonen, med hviletid mellom sett, belastning og synkronisering. Fintskarreværra som dem sier på Rælingen
Holy macaroni, jeg er stolt når jeg klarer planke etter spinning.... Hvis folket kan unnskylde meg litt, skal jeg bare gå ut "døpe meg selv i snøen". :rolleyes:
Jeg går ikke tom av en eller annen grunn og har en kropp som jubler når den får trene. Det er min medisin og nettopp denne medisinen er min motivasjon.
Jillian i dag. Bra med den pulsklokka, kan konkurere med meg selv, der har jeg sjansen (gitt opp for mange år siden å konkurere med andre, barneskolesyndrom...) Fikk i hverrt fall betraktelig økning i forbrenning fra sist, men soser og tuller med klokka enda da, slike digitale dings bomser er visst ikke helt min greie, men det kommer vel...
3/2: 30 min Jillian (170 kcal)
div. møkking og dyrestell
10086 skritt
4/2: 5371 skritt
5/2: 50 min klattring (sånn ca. 2,5 timer til sammen for hele gjengen...)
6/2: 30 min Jillian (211 kcal)
10 min bekkenbunn
10 min Jillian/x-box (102 kcal)
Men så et spørsmål om dette med makspuls osv... Toppen min i denne omgang var 148, da er det så vidt jeg kan si/rope et ord eller to. Jeg er 36 år. Hvor ligger dette ca da? Et stykke igjen til spy-nivå liksom... Sikkert et vanskelig spørsmål, men om noen har en viss anelse...
Hard to say...men kanskje du kan ta utgangspunkt i tommelfingerregelen?
220-alder=din makspuls (ok, veldig unøyaktig, men antakelig bedre enn å gjette)
Dvs at din er ihvertfall 184. Antakelig er den høyere.
148? Nope det er ihvertfall for lavt, da er du langt unna spy nivå enda :) Neste gang så pusher du enda hardere, du skal ikke kunne snakke overhodet, du skal bli svimmel, se tåkete og så skal du dra til enda mer. Da kan du begynne nærme deg.
Lykke til, husk bøtte ;)
6.feb:
Løping intervall mølle. Ble skadet....igjen, denne gang en muskelavrivning i ytre muskelfibre i leggen....
Jeg er antakelig for gammel til dette tullet nå, kanskje jeg heller bør prøve meg på NM i rullator istedet? :o
Makspuls er helt "umulig" å spå, som hypah sier så finnes det en tommelfingerregel, men den er svært unøyaktig og stemmer i mange tilfeller ikke. Alle har så utrolig forskjellig makspuls, helt fra fødselen av, og den påvirkes ikke i nevneverdig grad av mye trening heller (altså man får ikke nødvendigvis lavere makspuls fordi om man er i god form) - men den synker med alderen. Selv er jeg like gammel som deg og har nå en makspuls på ca 220 (som er utgangspunktet for denne formelen før man trekker fra alder:o). Når jeg trener (spinning/løping) så ligger jeg vanligvis mellom 170 og 185, med topper på 190-195 innimellom.
Jeg har ganske høy puls da (og har alltid hatt det), så det er ikke noe å sammenligne seg med, men bare for å illustrere at formelen ofte ikke stemmer. Men 148 er garantert ikke makspulsen din (som du sier selv er det et stykke igjen til spy-nivå;)), men vanskelig å si hvor din topp er. Den eneste måten å finne makspulsen på er egentlig å ta en ordentlig makspuls-test (da finner du iallfall spy-nivået ditt, I´ve been there:D)
I følge makspulsen min er jeg 12 år yngre enn meg selv. ;) Så ja, jeg er enig - de makspulsutregningene er ikke verdt blekket. Spy - eller nesten iallfall er mye mer nøyaktig. Men ulempen der er at en god måling krever at man klarer å presse seg selv. Der er ikke jeg så god...
Jeg lurer på detta med kortisol og trening jeg. Noen bruker dette som grunn til å ikke trene noe annet enn type pusteøvelser, for hvis det blir noe hardere enn det gnuer kroppen til seg alt fettet sitt. Er det litt overdrevent aka gjelder bare de med fra før av VELDIG stresset kropp, eller gjelder det mange/de fleste?
Hvis jeg hadde spurt på Fitnessbloggen.. Hva slags svar hadde jeg fått ang trening og kortisol og hvor vidt det 100% hindrer vektnedgang?
Og - når jeg snakker om "stress" i denne sammenhengen tenker jeg ikke først og fremst på at man sitter i sofaen og kjenner lett panikk for at oppvasken samler seg i kummen og man har en 12siders oppgave som skal leveres i morgen, sykt barn som kravler i hybelkaninene og en anstrengt økonomi... men mer på det interne stresset som langvarig sykdom/det utvidede betennelsesbegrepet (= omtrent alt autoimmunt, og de fleste såkalte "livsstilssykdommer").
Er man kroniker - dvs har kroniske sykdommer - mener jeg at dette er noe man bør tenke på. (NB - det betyr IKKE at jeg mener man skal avstå fra trening, men at man må vurdere hvordan den aktuelle treningsformen påvirker den enkelte kroppen.)
Det er langt mellom ME (hvor de fleste beviselig IKKE har godt av noe som helst stressende trening) og kronisk høysnue - eller godt medisinert stoffskiftesykdom. På samme måte som det er langt mellom hardkjør av type 5-6 timer spinning i uka og til sammen 3 timer rolig spasertur. Ja, og så må man tenke like mye på restitusjonen som på treningen...
Ut over dette tror jeg det for det meste blir kvalifisert gjetning og "kjenne på kroppen" som gir de beste svarene?
En ting til - kortisol og magefett skal visstnok henge bra tett sammen (og være en av årsakene til at magefett er "farligere" enn annet fett). Så en pekepinn kan kanskje være kulemagen (nå spekulerer jeg altså)? Har man mye magefett bør man kanskje ikke velge den hardeste treningsformen i begynnelsen, men heller velge en treningsform som ikke pusher stresshormon så mye.
Mark Sisson i PB (forøvrig tidligere profesjonell maratonløper) mener at man bør bevege seg MYE i rolig tempo og - om man er "frisk nok" til det innimellom sprinte og løfte tungt (høystress øvelser). Men dette siste skal man ikke gjøre ofte og aldri i langvarige sesjoner. Og han ser på såkalt "kronisk kardio" som ødeleggende og trekker fram det faktum at mange langdistanseløpere har ledd- og hjertesykdommer som et eksempel på at for mye tung trening ødelegger mer enn det bygger opp.
Vanskelig å si noe fornuftig om dette ut over at man bør "tenke på det" synes jeg.
For min egen del har jeg hatt skikkelig treningsulyst lenge, men i den seinere tid har det snudd. Nå holder jeg bevisst i gjenn litt for å forsøke å beholde den lenge i stedet for å bruke den opp (overtrene, bli uggen/muskelsur etc). Høres sikkert helt fjernt ut... .:o
Gleder meg til en herlig treningskveld! Yogaøkten er gjort unna på formiddagen (for å få kroppen i normalt ganglag) og resten gjøres påfølgende timer mellom 18-21.
Formen er god. Kroppen er snill, men må altså stadig vedlikeholdes. Sånn er det bare.
Hørtes ikke fjernt ut i det hele tatt. Veldig fornuftig smgj. Men jo lengre man skal holde på i konkurranse, jo større andel av treningen bør ligge i en rolig sone i lang tid. Typisk slik som maraton og ultraløpere, syklister trener. Skal konkurransen vare i under timen så ser jeg ikke noe stort poeng i å trene 80% av tiden i bare rologe lange økter....foruten å bli kvitt litt fett da. Dog, de fleste vil ha bedre av mye rolig trening fremfor å forsøke selvmord hver eneste dag....
Grunnen til at jeg spurte er at jeg er blitt helt overnervøs for å stresse kroppen. "Ååååneeei, må ikke ta i for hardt nå da, kroppen kan bli stesset!" "Nei, må ikke drikke kaffe, koffeinet kan stresse kroppen" osv. Ganske slitsomt.
Vel - sett herfra (med alle forbehold, altså ;) ) virker det som du tåler trening misunnelsesverdig godt. Om du sover godt og treningen kjennes digg ut sånn 10-15 minutter uti så er det neppe så veldig galt?
Neida.. Det går bra liksom, men ser nødvendigheten av en rolig økt i ny og ne. Kroppen min er ikke stresset på hverken den ene eller den andre måten, så vidt jeg vet. Bortsett fra pga skuldra kanskje, men litt må den få stresse. Fettet mitt er jevnt fordelt, med mest på hoftene.
Lager unødvendig stress med den : "Må ikke vekke den gamle, sure kortisoltanta, som sover." opplegget.
Det tror jeg er tatt på kornet. Og en rolig økt innimellom er det vil ingen som har vondt av. Det kalles opplading til de hardere øktene.
Hoftefett er forresten visstnok vennligsinnet fett da.
Enig med lindemor. Mye penere med en muskuløs kropp enn en skinny-fat. Når den stemora kommer på besøk er det kanskje på tide å sette bort vekta en periode og heller bruke målbåndet? Eller?
Jeg synes muskler er pent også på kvinner jeg da. Skal MYE trening til før det blir for mye.
Man blir da stram(ere) under? Og forbrenner kanskje mer eller mister mindre muskler? Men det har du sikkert tenkt på. Og man kan jo alltids ombestemme seg seinere.
For min egen del kan jeg trygt si at jeg er litt lei meg for at jeg ikke hadde energi/vilje til å trene (styrke) da jeg var i verste/beste nedgang. Det var mye muskler som forsvant der. :( Og de er ikke like lette å få tilbake.
I en periode da jeg hadde litt mer spiff så putta jeg en kilo i sekken for hver jeg hadde gått ned og gikk tur innimellom. Det ble tungt etterhvert. :o
Jeg skjønner hva dere mener altså. Men nå har jeg da brukt 2 år på disse 20 kg jeg har gått ned. For å gidde å holde ut så er jeg nødt til å kvitte meg med vekt i rykk og napp. Så da satt jeg meg et mål med å gå ned til 80 i år, før jeg kunne stabilisere og trene styrke osv. Er ikke interessert i å stå stille på 90-tallet i enda halvannet år.:) Trener styrke 1-2 ganger i uka, men ikke hver dag, sånn som jeg helst vil.
Overkroppsstyrke
8 x 3 sittende roing 15/20/20 kg
8 x 1 /5 x 2 upright row i smithmaskin 20/22.5/22.5 kg
8 x 2 Shrugs med hantler 8/11 kg (i hver hånd)
8 x 2 Triceppress med tau 15/20 kg
8 x 1/2 x 1 Kabel crossover 5/10 kg (i hver hånd)
8 x 2 + 6 x 1 Stangroing i smithmaskin 20/24/30 kg
20 x 2 crunches på ball
12 x 3 pushups på knær
12/12/20 bicycle crunches
Kardio:
15 minutter ellipse med en liten tabataøkt underveis. 20 sekunder på 20 sekunder av. Fra 1.0 - 2.5 stigning - 9 km/t-9.5 km/t på siste. Også litt nedtrapping.
Takker for svar. Var klar over at dette ikke var makspuls, men maks av hva jeg kom til i denne omgang. Trodde de4t var sånn med den formelen ja. Går på noe medisiner som senker pulsen, så mulig det ikke er helt galt. Ut fra den skulle vel 148 være ca. 80%? Var vel der jeg tenkte om det stemmer med at man er så anpusten at man kan få fram enkeltord, men har et godt stykke igjen til spy-nivå. Vet jeg har lest noen sånne tommelfinger regler fra dere her inne. Og å presse meg til spy-nivå, der tror jeg ikke jeg er helt enda. (Svimmel og tåke kan jeg oppnå på trening, men som sagt har jeg en del andre faktorer som kan spille inn her.)
Ridetur i kulda, hadde tenkt å ta med pulsklokka og se hvordan dette egentlig ligger an, men det ble litt mye styr på morgenen. Eller rettere, jeg var treg. Litt ulike formeninger om dette med riding. Så på en slik kaloriberegner at det kan forbrenne en del, men opplever vel ikke som cardio trening akkurat, selv om mange muskler er i aktivitet. For min del er vel hest, skog og friluft vel så mye terapi og trening for sjelen da.
Generelt så er trening effektiv terapi for tiden, gjerne relativt tøft når psyken er dårlig, men det må selvfølgelig være slik at jeg orker. Nå er jeg veldig usikker, sliten, men samtidig føles det godt etterpå...
4/2: 5371 skritt
5/2: 50 min klattring (sånn ca. 2,5 timer til sammen for hele gjengen...)
Møkk sliten. 1t50min på mølla med 85%-65% vekslinger. Pusten var ikke helt med meg i dag så jeg brukte lang tid på å komme ned tilbake til 136 så jeg rakk bare 12 turer opp i 180. Men det er nok, kjennes det ut for. Noen må visst bære meg fra sofaen til senga...
Nja... :o Det er vel mer at jeg "tar igjen" :rolleyes: for tidligere forsømmelser... Og jeg gikk masse altså!
Pompel&Pilt: restituere, restituere... :p
Meeeeen ... nå skal jeg ligge i sola i 3 uker da. Og svi latsiden. Og bare dykke litt innimellom og sveive litt seil. Så da blir det nok hvile. gleder meg tussete
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.