Photobscura sa for siden:
To the Lighthouse av Virginia Woolf.
To the Lighthouse av Virginia Woolf.
Løvinna sa for siden:
Akkurat nå holder jeg på med en bokserie som heter Nattmannens datter, handler om noen barn som bodde på fattighus i Bergen lengre tilbake i tid.
Hvis jeg skal anbefale en bok til dere så må det være En Mann Ved Navn Ove av Fredrick Backman :) Jeg har lest MANGE bøker og liker helst krim, men denne boken var helt fantastisk, jeg både lo og grein meg gjennom boken! ;)
Må også si jeg har mange bøker på vent, blant annet Øya av Victoria Hislop og Hundreåringen som klatret ut gjennom vinduet og forsvant av Jonas Jonasson. Men når man studerer og er midt oppi eksamenstiden, blir det dessverre ikke mye tid til å lese det man helst vil lese :( ;)
Noen av dere som har lest noen av de sistnevnte, er de bra? :)
vaskeklut sa for siden:
Jeg har lest den om Hundreåringen. Likte den godt!
Bønna200 sa for siden:
Øya er kjempefin, synes jeg. :) Hundreåringen har ligget her en stund, men jeg har ikke kommet så langt. Men stefaren min leser den nå og holder på å le seg ihjel, så den kan nok være bra. ;)
Løvinna sa for siden:
Så bra :D Da har jeg noe å glede meg til! Har også hørt den skal være i samme gate som En Mann Ved Navn Ove, så da må den ihvertfall være bra! :)
TrillTrall sa for siden:
Øya var nydelig! Jeg begynte på hundreåringen, men er en av de ytterst få som ikke har giddet lese den ferdig. :) Jeg ser at den er morsom, men den fenget ikke meg så voldsomt så jeg valgte å bruke lesetiden på noe annet.
Nå leser jeg "De usynlige" av Roy Jacobsen og synes den er god foreløbig. :)
Løvinna sa for siden:
Den har jeg hørt skal være bra, du får si hva du syns når du er ferdig med den :)
Cho sa for siden:
Likte også Hundringen veldig godt.
Bønna200 sa for siden:
Jeg har nummeret ditt av Sophie Kinsella. Til å være veldig lettlest synes jeg at jeg bruker laaaang tid på den. :o
TrillTrall sa for siden:
Har akkurat lest ferdig "En gatekatt ved navn Bob". Anbefales varmt! Nydelig bok om en usedvanlig katt. :)
vaskeklut sa for siden:
Jeg har akkurat lest ut Änglavakter av Kristina Ohlsson. Nå gnager jeg litt på hvilken bok jeg skal begynne på nå..
Utdrag fra Drømmetydning av Sigmund Freud ... :cool:
vaskeklut sa for siden:
Ågudbedre :o jeg har fortsatt Freud langt opp i halsen fra jeg studerte :lol: du har min fulle medfølelse...
Synes det er litt gøy, jeg! Han er jo ... rimelig spesiell, og jeg er ikke helt med på mye av det han skriver, men samtidig har han jo klart å infiltrere måten vi tenker på fortsatt i dag. ;)
Dette er forresten i forbindelse med litteraturstudier, altså psykoanalytisk tolkning av tekst, som i og for seg er litt av en metode.
Bønna200 sa for siden:
Åpne sår av Gillian Flynn.
Bønna200 sa for siden:
Hånden av Henning Mankell.
Beloved av Toni Morrison.
TrillTrall sa for siden:
"Sanka ull" av Patti Smith.
Ziltoidia sa for siden:
Hauger på hauger med forskningsartikler om hvordan vi har det med å underestimere tidsrommet mellom en handling utført med intensjon og følgende konsekvens/effekt.... og at intensjon og kausalitet MÅ til for å få denne "tidskrympeeffekten". Dette som tyder på at det har noe med 'human agency' å gjøre... altså følelsen av at våre handlinger har en effekt. Vi praktisk talt mentalt binder sammen de to hendelsene (handling og utfall... 'årsak og virkning').
Woah. Hjernen min smelter. :_online2l
Carisma sa for siden:
Hypnotisøren av Lars Keppler
Bønna200 sa for siden:
Det henger en engel alene i skogen av Samuel Bjørk.
TrillTrall sa for siden:
"Fjompenissen redder jula!" av Bent Lønrusten. Tja... Et godt forsøk på en julefortelling, men det kunne vært gjort mer ut av det. Tegningene er for harde til å være koselig julete etter min smak.
vaskeklut sa for siden:
Jeg leser Psykopaten (eller "I tolvte time" som den heter på norsk, men jeg leser den på svensk og der heter den "psykopaten" ) av Dean Koontz.
Bønna200 sa for siden:
Mørke rom av Gillian Flynn. :)
Carisma sa for siden:
Du er skikkelig på henne om dagen. :). Er de bra, eller veldig amerikanske? Jeg likte jo snill pike.
blåbær sa for siden:
American Born Chinese. Tegneserieroman, en sjanger jeg endelig har oppdaga :)
Bønna200 sa for siden:
Denne begynte i hvert fall veldig bra. :) Har ikke kommet så langt... Flink pike var tusen ganger bedre enn Åpne sår. Synes jeg, da.
Men noe av det jeg liker ved Gillan Flynn er det makabre. Der har du meg. :p
blåbær sa for siden:
Akkurat nå leser jeg Parissyndromet av Heidi Furre. Språket i denne boka er poetisk og litt melankolsk. Jeg klarer ikke legge den fra meg.
Carisma sa for siden:
Det går mest i julegavelister for tida... :rolleyes:
Larkollen sa for siden:
Likt tiltrekker likt av ester og jerry hicks. 3 gangen jeg leser og "finner tilbake til meg selv" hver gang:)
Pearl sa for siden:
Den følsomme hjernen av Susan Hart.
"Kunstverket i reproduksjonsalderen" av Walter Benjamin. Essay om endring av kunstverks status gjennom tidene via bortfall av kult og tilkomst av teknisk reproduksjon.
Butterfly83 sa for siden:
Sue Grafton- A for alibi.
nellie sa for siden:
Pediatri, antropologi, psykologi, barselomsorg, sykdomslære og farmakologi. All at once.
Kjekt av høgskolen å sette eksamen til midten av januar.
Bønna200 sa for siden:
Etter tips fra kluten har jeg nå begynt på Askepott av Kristina Ohlsson. :)
vaskeklut sa for siden:
Stilig! Håper du liker den :)
Bønna200 sa for siden:
Jeg og! :lol:
Rin sa for siden:
Tegneseriesamlerne med Joe Hills Locke & Key. Nydelig og morsom horror!
Nannah sa for siden:
Boka om Emanuel Vigeland...fikk den til jul :love:
vaskeklut sa for siden:
Analfabdten som kunne regne av Jonas Jonasson :lol:
Bønna200 sa for siden:
Jeg er ferdig med Askepott og den var veldig bra. Takk for tipset, kluten. :)
Nå leser jeg Bridget Jones Mad about the boy. Morsom. :D
Rin sa for siden:
Storkoser meg med å bla frem og tilbake i Norsk etymologisk ordbok :D
Sitter og blar i The art of Daniel Clowes som jeg fikk av min kjære til jul, med stjerner i øynene!
Bønna200 sa for siden:
Fasadefall av Liza Marklund.
vaskeklut sa for siden:
bønna: anbefaler de andre også :ja:
Bønna200 sa for siden:
Jeg har allerede reservert dem. :D Bortsett fra Englevaktene, for den leste jeg for lenge siden. :)
Bønna200 sa for siden:
Nå leser jeg faktisk en ungdomsbok og den er slett ikke gæli. Katakombens hemmelighet av Tom Egeland.
sjuggerpløm sa for siden:
Jeg leser om Djengis Khan, en serie av Conn Iggulden.
Blodtørstig type gitt. Holder på med bok nr. 3, og nå har han jobbet seg nedover i Østen, og slakter ned for ende.
Bønna200 sa for siden:
Kretsen av Alexandra Beverfjord.
TrillTrall sa for siden:
"Ingrid" av Kolloen. :) Om Ingrid Espelid Hovig - en fantastisk flott dame! Har bare såvidt begynt på boka da, kanskje jeg skal hente den og lese litt nå før jeg legger meg? Ja, det var en god ide. :)
vaskeklut sa for siden:
"Rörgast" av Johan theorin.
Perdita sa for siden:
Bridget Jones, "mad about the boy".
Carisma sa for siden:
Huset ved moskeen - Kader Abdolah. Røsket med fra lydbokhylla litt i panikk da jeg trengte noe annet enn skandinavisk krim.
vaskeklut sa for siden:
"Här ligger jag och blöder" av Jenny Jägerfeld
Spinnerette sa for siden:
"Jo fortere jeg går, jo mindre blir jeg" av Kjersti Annesdatter Skomsvold kommer i posten (forhåpentligvis) i morgen, gleder meg som et barn til å begynne på den!
De få utvalgte av Peter Høeg.
Bønna200 sa for siden:
I et annet liv av Jill Mansell.
Ruggleif sa for siden:
"23.11.63" roman av Stephen King
Inguz sa for siden:
Jeg leser A Clash of Kings, bok nummer to i A Song of Ice and Fire (Game of Thrones på tv) av George RR Martin.
mereo sa for siden:
Favorite Wife: Escape from Polygamy - Susan Ray Schmidt.
mereo sa for siden:
Like bra som 100-åringen?
Yonah sa for siden:
I dag leser jeg Clive Cusslers Dødsbølgen, lørdag og delvis søndag leste jeg Clive Cusslers Nemesis og før det leste jeg og så en Clive Cussler som jeg utrolig nok har glemt navnet på, enda jeg brukte hele 5 dager på å lese den.
Jeg har alstå begynt på å lese gjennom Clive Cussler og leter gjennom bokhyllene etter alle jeg har. Det er blitt en del med årene, pocketversjoner fra div kiosker på div. sykehus. Og Clive Cussler er akkurat passe spennende til at jeg ikke legger fra meg boka og fint klarer å starte hvor som helst om jeg blir avbrutt.
mereo sa for siden:
NUMA-files bøker? Clive Cussler er veldig lett å lese fordi de er fengende :)
Veldig glad i bøkene hans jeg også :)
Bønna200 sa for siden:
Av jord er du kommet av Chris Tvedt.
Har vært en uke i Spania, og har lest Kong Oidipus av Sofokles, Macht und Rebel av Abo Rasul (Mathias Faldbakken) og Innsirklinger 2 av Carl Frode Tiller. Leser nå en søt liten sak, On Cats av Doris Lessing.
Carisma sa for siden:
Begynte på pixley Mapogo av Tore Renberg, men ser ikke for meg at dette blir noe langt bekjentskap om det ikke tar seg kraftig opp snart!
Bønna200 sa for siden:
Tusenfryd av Kristina Ohlsson.
Hevingen sa for siden:
"Særlig sensitiv" av Elaine Aron. Forstår plutselig masse om meg selv :)
vaskeklut sa for siden:
Jonathan Tropper - Boken om Joe
Rin sa for siden:
Mary Roachs Spook: Science tackles the afterlife.
Ziltoidia sa for siden:
Forskningsliteraturen til the 'encoding-retrieval match' (del av Encoding specificity principle) og 'memory as discrimination'. Gøy.
For å oppsummere det pent: ERM sier at jo mer omstendighetene rundt "lagring" av et minne matcher omstendighetene når man prøver å huske disse minnene, jo mer/bedre husker man.
MAD sier at joda, det er forsåvidt rett, men det fordrer at omstendighetene er ganske unike for det minnet. La oss si at du var i et bestemt rom da du lærte noe, og å være i det rommet hjelper deg å lettere gjenkalle minnet. Men hvis du har lært en rekke andre ting i det samme rommet vil jo disse minnene konkurrere med det du prøver å huske.
Tørt som flatbrød.
Men jeg koser meg litt ved tanken på et Thinking Fast and Slow er på anbefalt-lesning-liksompensum for 'Judgment and decision making' faget jeg skal ta dette semesteret!
Synes faktisk det der høres spennende ut jeg, Ziltoida! Minner en del om prinsippene man bruker for mnemoniske metoder som tankepalass og sånn?!
Har også nesa i pensum. Leser om veien til språknormering i Norge i boka Innføring i norsk språkhistorie, akkurat nå om hvordan f.eks. bergensere som jobbet ved Bryggen i hansatiden, og som i prinsippet ikke hadde flere lese- og skrivekunnskaper utover å skrive kvitteringer og regninger, både kunne bruke norsk og nedertysk og gjerne skrev i en slags ortografisk stil (å skrive ting som de uttales).
Rin sa for siden:
Den har jeg avtalt som en "buddy read" denne måneden. Gledeseg!
Ziltoidia sa for siden:
Ja det kan i hvertfall forklare hvorfor tankepalassmetoden (som jeg bruker til eksamen selv) ofte feiler om man bruker de samme stedene til flere minner. For eksempel om jeg brukte mammas hus for begge eksamenene jeg hadde i januar. :p
Gøy! :D Jeg begynner å lukte på å ta videre utdannelse (master og kanskje doktorgrad en vakker dag) i det området. Spennende!
Godt poeng! Selv har jeg kommet på at det er en god idé gjerne en dag eller to før eksamen ... :cool:
Ziltoidia sa for siden:
Oh yes! :p
Bønna200 sa for siden:
Paradisoffer av Kristina Ohlsson.
Kanutten sa for siden:
Gamle Romantikk fra 1977.. Sambo har hatt opprydding på bladrommet sitt! :D
Bønna200 sa for siden:
Romantikk, ja. :) Husker jeg hadde dilla på det i mine pur unge dager. Var veeldig spennende. ;)
Kanutten sa for siden:
"Mitt første kyss" er fremdeles morsomt å lese. :ja:
TrillTrall sa for siden:
Jeg klarer bare ikke å glemme hun som skrev inn og var hemmelig avstandsforelsket i Ivar Dyrhaug... :lol: :lol: :lol: Det må ha vært tidlig på 80-tallet en gang.
Kanutten sa for siden:
:lol: Jeg husker de hadde et "våvet" innlegg i hvert blad, nå er det sms språk!! :eek:
Bønna200 sa for siden:
De uønskede av Yrsa Sigurdardottir.
Skråninga av Carl Frode Tiller, ispedd litt norsk språkhistorie og dialektlære.
vaskeklut sa for siden:
Davidsstjärnor - Kristina Ohlsson
Carisma sa for siden:
Det blir mest Mummitrollet og Albert Åberg (eller åbert åbert som junior kaller ham) :rolleyes:
TrillTrall sa for siden:
hehe Guttungen min sa "Åberg Åberg" da han var liten. :)
Jeg leser "Bangkok Baby" av Majken van Bruggen, vet ikke helt hva jeg synes om den, litt hesblesende språk, men det er en liten bok så jeg må vel lese den ferdig. :)
blåbær sa for siden:
Too Much Happiness av Alice Munroe.
nellie sa for siden:
Selvfølelses-, og mindfulnessfokusert terapi. Interessant!
Inguz sa for siden:
Nå leser jeg Hundre år av Herbjørg Wassmo.
Bønna200 sa for siden:
Fare for gjentakelse av Chris Tvedt.
mereo sa for siden:
Fysikk 1, å skjønner ca nada.. Selvpining på høyt nivå!
Chrétien de Troyes: Yvian, løveridderen. Ridderroman (i den grad det da fantes noe romanbegrep) fra 1100-tallet.
Anarko sa for siden:
Dan Brown: Inferno. Litt usikker på hva jeg synes foreløpig.
langaard sa for siden:
Rosa og Benoni av Hamsun :)
vaskeklut sa for siden:
Anna Jansson - Stum sitter guden
(tror jeg den heter!)
kristine89 sa for siden:
Den nye atkins dietten.
Bønna200 sa for siden:
Har lest ganske mye i det siste, bl.a Hundreåringen som gikk ut av vinduet og forsvant. Syntes faktisk den var kjedelig av og til, jeg... :cool:
Nå leser jeg Blikket fanger av Sophie Hannah.
Bønna200 sa for siden:
Dypt fall av Karin Slaughter. :)
Ziltoidia sa for siden:
Saker og ting som Dan Ariely har skrevet (bl.a. 'Predictably Irrational'-boka)
Det. er. så. kult.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.