< Tilbake til oversikten

August-startere 2011

unaturligslank sa for siden:

Hei! Jeg mener å ha lest at det er spesielle kostholdshensyn man bør ta når man har hypothyreose. Er det tilfelle eller er det bare "vanlige" kostholdsråd som gjelder? Jeg går på normalt nivå med medisiner.

På forhånd tusen takk for svar!

Fedon svarer

Hei. Noen matvarer, som for eksempel broccoli kan påvirke produksjonen av tyroksin, som er et stoffskiftehormon. Også mangel av jod kan påvirke tyroksinproduksjonen.

Har man et variert og allsidig kosthold hvor ingen matvare dominerer kostholdet, så trenger man ikke ta spesielle hensyn, så lenge man sørger for at tyroksindoseringen er riktig gjennom regelmessig blodprøvekontroll.

Ellers finnes det en kobling mellom insulin og tyroksin. Et kosthold som fører til lavere blodsukkerstigning og dermed insulinstigning fører ofte til at behov for tyroksintilskudd blir noe mindre, slik at doseringen eventuelt må justeres.

Hilsen

Fedon Lindberg

unaturligslank sa for siden:

For noen år siden fikk jeg konstatert lavt stoffskifte, mendet er egentlig først i dag jeg har skjønt at dette har en sammenhengmed maten jeg spiser. Man kan kanskje ikke spise på seg lavt stoffskifte, men man kan spise seg friskere eller sykere.

Etter å ha trålet en del nettsider har jeg forstått dette:

Mennesker med lavt stoffskifte har som regel større behov for jern, D-vitamin*og B12. Ta jevnlige blodprøver. Vi trenger også tilskudd av selen.

"Normale verdier" kan være lavt for deg. Mange fastleger vet alt for lite om dette.

Mat man blir syk av:
Grønnsaker: Brokkoli, blomkål, spinat, rosenkål, kålrot, kål (alt i kålfamilien), turnips, sennep, reddiker,neper, søtpoteter (alt dette må helt unngås i rå tilstand, men vi tåler det bedre kokt)
Soya, soyaolje, tofu
(kan gjøre deg syk i flere uker ...)
Jod (f.eks salt med jod. Vi trenger litt jod, les mer om dette her, ca halvveis ned på siden).
Nøtter: Valnøtter, mandler, peanøtter, pinjekjerner (råe, bør kokes)
Karbohydrater skal vi ha mindre av
Fiber skal vi ha mindre av
Frukt og bær: rå jordbær, pærer, fersken, kassava
Hirse, bambusskudd
Sukker
Aspartam - finnes f.eks i sukkerfrie brus og godteri
Rapsolje
Gluten - "det kan finnes en sammenheng ..." les mer
Sitronmelisse
Mat som anbefales
Antioksidanter (eks. blåbær, kaffe, te, rødvin, mørk sjokolade)
Lavkarbo-mat
Omega 3 (mindre omega 6 og mer omega 3)
Extra virgin olivenoje**
Biola (melkesyrebakterier)
Fedon-maten anbefales.

Andre ting man bør unngå er fluor ogklor.
Både jern- og kalsiumtilskudd fører til dårligere opptak av stoffskiftehormoner. Du bør derfor ta medisinene dine 20-30 minutter før inntak av slike tilskudd om morgenen, eller 2-3 timer etter og 20-30 minutter før på dagtid og kveld. Skal helst tas på samme tid hver morgen,*1 time før frokost

Vær oppmerksom på at grapefrukt og kokosolje forsterker effekten av medisinen (Levaxin).

Behovet for Levaxin synker hvis blodsukkeret synker. Altså viktig å sørge for å ta jevnlige blodprøver, spesielt ved livsstilsendring. Forsøk å holde blodsukkeret stabilt.

Vatti sa for siden:

Bra innlegg, unaturligslank!

I dag er det siste dag før veiing, og jeg tror det blir et oppover-resultat. Urk, da gjelder det å holde fokus!! I morgen begynner hverdagen for fullt, og da tror og håper jeg det blir litt lettere å spise regelmessig.

Ha en fin søndag, alle sammen!!

ltfutt sa for siden:

Så var det på'an igjen :) Etter å ha hatt en ganske vellykket periode på ketolyse fra august 2010 til mars 2011 med 22 kg nedgang, har jeg hatt en ketolysepause fram til nå, har vært generell lavkarbo, med en og annen utskeielse i sommer. Det har resultert i at 4 kg har kommet tilbake.

Men nå er høsten her, og jeg starter opp på ny frisk fra i dag, nå blir det ketose framover.

dumidalia sa for siden:

wow, interessant lesing unaturligslank! Dette skal jeg sette meg mer inn i, tusen takk :)

Vi har vært på helgetur i campingvogna, så deilig! Det har vært masse besøk, med dertilhørende vaffelkaker, brus, sjokoladekake og annet snafs og jeg har stått over alt sammen! :) Jeg har kost meg med lavkarbomat, og mamma kom på besøk og hadde med blomkålsuppe fra rema 1000 (1g. karbo pr 100g.), ganske god!

thomis sa for siden:

ach! etter 2 uker står jeg stille. ingen nedgang på vekt eller rundt magen. utrolig demotiverende! ligger på 80% fett og under 20g karbo hver eneste dag. trimmer og er gen. aktiv. trenger motivasjon !!!

Jessica sa for siden:

Ny uke nye muligheter :)

Sorella sa for siden:

Hei!! Jeg vil være med her, for nå er nå :)

supersol sa for siden:

:p:pEndelig skjer det noe, -0,6 kg siste uke. Kan det skyldes at jeg har kuttet på kaffeforbruket? max 2 kopper pr dag. :)

ketto sa for siden:

Dette er veldig vanlig!! Bare hold ut :) Så løsner det igjen!

Jeg klarer ikke å kutte ned på kaffe :p Men, kanskje jeg skal prøve.

Akkurat nå veier jeg meg ikke. Mensen og vann i kroppen. Ser til torsdag! Da er det ny veiedag :)

Fia10 sa for siden:

Har kaffe mye å si når man prøver å holde seg i Ketose ? Drikker en kopp om morningene, ikke hver dag en gang....... :)

AnneS sa for siden:

Mandag = veiedag!
Unntatt forrig mandag...
Ned 1,8 kilo siste 2 ukene!

Totalt ned 4,0 kg, og jeg starter nå på min 5.uke med ketolysekuren.
Jeg har ikke vært i konstant ketose, så flink er jeg dessverre ikke :rolleyes:

supersol sa for siden:

Har forstått det sånn at for noen spiller det ingen rolle hvor mye kaffe de drikker, for andre har det mye å si. Noen prøver å kutte kaffe hvis vekten står i ro lenge, og noen ganger hjelper det, som for meg. hvis det ikke er en stor tilfeldighet, da :p;)

dumidalia sa for siden:

Veiedag i dag, hvilken lykke!
startvekta 1.8 var 85,4 kg
8.8 - 81,6 kg -3,6kg første uken =)
15.8 - 81,6 kg, ingen nedgang etter karbohelg
19.8 - 80,2 kg -5,2 kg!
22.8 - 78,6 kg -6,8 kg totalt =)

Jeg er helt fascinert, synes vektnedgangen har vært helt enorm!

Det eneste som irriterer meg nå er at tickeren min ikke vil vise desimaler... Noen som vet hva som gjør det?
edit: Nei, skulle du sett, der klarte jeg det! Tickerfactory liker ikke komma, bare punktum.. :)

bjorg sa for siden:

2 uker- 2kg, fornøyd med det. Har vært på fest i helga, og da ble det noen utskeielser. Men riktig veg går det :D

Sorella sa for siden:

Imponert over dere!!

ketto sa for siden:

Snikveide meg i dag, og det er bare 100 gram igjen av mensenvekta. Håper det er borte til tordag!

Synes fremdeles det går greit. Spiser cocosa og hvetegress. Venter på Chlorella? og spiruella eller hva det heter. Og Udos choice. :)

Vil så gjerne se 80 tallet på vekta. Det hadde vært lykke det!

Vatti sa for siden:

Fikk ikke rapportert på veiedagen i går, men altså - jeg står bom stille. Eller... jeg gjør egentlig ikke det. Jeg spratt opp 1,5 kg, og så gikk det rett av igjen (antar det er mensen) sånn at vekten er akkurat det samme som for en uke siden. Men det er iallefall ingen oppgang!! Får stå på videre. Føler at det går ganske bra og tar Udos Choice når jeg kommer på det.

Uke 1: -1,9 kg (totalt -1,9 kg) 19,3 kg igjen
Uke 2: -1.3 kg (totalt - 3,2 kg) 18,0 kg igjen
Uke 3: ........... (totalt - 3,2 kg) 18,0 kg igjen

Vatti sa for siden:

Dumidalia: Jeg tror jeg må bli bestevenninne med deg sånn at du kan lære meg noen triks. Så FLOTT nedgang du har hatt!!

dumidalia sa for siden:

Takker for det :) Alltids plass for flere bestevenner :p
Men triks? Nei.. Vet ikke riktig hva som utgjør nedgangen. Jeg bare gruer meg til det stopper opp..

wahaj sa for siden:

Gått på ketolyse nå på 10.dagen. I går hadde jeg en 'planlagt' sprekk. Hadde date med mannen (sist vi gjorde noe bare vi to var bryllupsreisa i mai, så var på tide å gjøre noe sammen). Så da ble det først kino, også reiste vi å spiste pizza, dessverre var ikke pizzaen så god som jeg hadde håpet på, men det er nå så. I dag er det rett tilbake igjen på feit mat.
Er ikke i ketose, men det hadde jeg heller ikke regnet med. Skal trene i 55 min etterpå, så regner med jeg kommer rimelig kjapt tilbake igjen.
Har kun gått opp 1kg siden i går, spiste jo over en halv pizza selv, så er vel mye av det og, og ikke så mye karb-lager. Går kjapt ned, satse på at jeg har mista den vekta til veiedagen på fredag.

I morgen skal vi besøke søstra mi og svigerfamilien hennes, det gleder jeg meg til. De bor 3 timer unna, så vi tar det på vei til Sverige (der vi forsåvidt skal kjøpe masse kjøtt og bacon bl.a), så da skal jeg lage meg mye matpakke, med salat, kjøtt o.l, så går den turen veldig bra. Eller, kommer jo an på barna (de er 17 mnd og 8 uker gamle), men regner med det skal gå bra, tar med mat til de og :)

Ellers har jeg fått meg en ny venn, han heter Blake, og er et lite marsvin på ikke mange ukene. Falt for han tvert jeg så han, så jeg visste jeg måtte ha han. Han er veldig forsiktig av seg, men satse på at han blir mer fortrolig og nysgjerrig etterhvert som han får blitt vant med det nye hjemmet sitt.
Liten oppdatering fra min side :P

Er det mange andre som trener forresten? Åssen syns dere det går nå når dere er i ketose?
Var sjøl treningsnarkis omtrent, men pga bekkenløsning måtte jeg slutte å trene i begynnelsen av juni, og hadde en god periode med trening daglig fra 2 uker etter fødselen, men pga lite energi osv så har det dabbet av, så har veldig dårlig samvittighet for det, så nå skal jeg være streng med meg selv og begynne igjen, og det starter i dag! Også skal mannen og jeg begynne på treningssenter i september, så da blir det andre boller :)

Sara_salamander sa for siden:

Hei. Kan jeg slenge meg på her? Litt i seneste laget da...men jeg begynte på LCHF 15. august, og kom raskt inn i ketose (ifølge stix'en) og kjenner det vel egentlig på ånden og kroppen generelt at det er noe anderledes. Går veldig fint med fettet og karbene, men får litt for mye protein om dagene. Etter nesten 3 uker har jeg bare gått ned 0.5 kg...er jo litt skuffa over det..
Jeg er 73.7 kg nå, vil ned til 60 kg som jeg var før!

LGT sa for siden:

Velkommen Sara Salamander! :)

Kan jeg spørre deg hva som er ulempen med for mye protein? Ellers vil jeg ønske deg lykke til! Ser vi har samme vektmål, spennende dette her. Første gangen på lavkarbo?

LGT sa for siden:

Hei Wahaj! Du lurer på om noen her trener og i så fall hvordan det går. Jeg jogger om lag 5 kilometer 2-3 dager i uken, og jeg må si jeg merker forskjell, spesielt i oppoverbakke! :mad: Beina blir fortere "sure" og stive, men det skal sies at siste turen jeg hadde gikk veldig bra. Føles som om den verste innkjøringen er over. Er på 2.uken i ketose. Ble i alle fall veldig glad da jeg klarte å gjennomføre turen uten å være helt gåen etterpå! Er jo topp å kunne trene kombinert med kostholdsendring. Det gir håp om en lettere kropp og mer overskudd! :D

Andre som har erfaring med ketose/lavkarbo og trening?

Fia10 sa for siden:

Hei og hå! I dag har jeg veid meg for første gang siden 1 august, og 5 kg ned !!! :D Meget fornøyd med d. Føler at dette går rette veien, med masse god mat. Å et par timer spinning i uka ;)

Dette er det jeg spiste i går...
208.6 g fett (75%)
146.89 g protein (23%)
9.83 g karbohydrat (2%)

Fikk høre at man skal spise 1 gram protein pr kroppskg, men når jeg veier 73 kg, så er jo dette veldig i overkant. Syns det er så vanskelig å kutte ned på protein, det er jo det i så mye mat. Spiser mye mat med masse fett, men ofte så er det jo en del protein i det og..
Dette er første gang på lavkarbo ja, vært borti det meste før, men det er jo totalt motsatt av dette. Kjempespennende! Krysser fingrene for at dette fungerer for meg og.

kirami sa for siden:

God morgen alle lavkarboere:)
Jeg har hatt veiedag i dag og har spist av meg nye 1,3kg:D Så da har jeg gått ned 7,1kg siden 4. august:)
Må tilføye at jeg også har løpt en del den uka her å (da min datter akkurat har lært å sykle uten støttehjul...) Man blir jo superseig når man løper i ketose... rene durasell kaninen:P Merkelig følelse det der altså....

Sorella sa for siden:

Så har jeg veid meg :D

Lager meg en liten vektoversikt;

Januar 2011 : 74
21.08.11 : 67.7
25.08.11 :67.0

Så får vi se om kroppen vil det samme som meg når det gjelder målvekt :cool:

Uansett så er jeg så glad for å være i gang, og å få masse herlige oppskrifter her og gode tips :)

ketto sa for siden:

Min veiedag sa 500 gram opp. Men det tror jeg er vann. (oppdaterer ikke tickere..) Så ser i morgen. Depper ikke enda. Men, kroppen er på et platå jeg ikke kommer forbi..

I dag har jeg startet med udos chioce i tillegg til cocosa. Håper det hjelper :)

¤Lene¤ sa for siden:

Hei hei allesammen :)

Jeg henger meg på her hos dere jeg. Nå er det skjerpings i heimen!! I 2010 gikk jeg noen mnd på lavkarbo og gikk fra 86,3 til 78,4 kg, ned 7,9 kg. Deretter ble det flytting og vi bodde hjemme hos mamma noen mnd, da orket jeg ikke ordne så mye ift. mat.
Så var jeg kjempelur og skulle startet på nytt i sommer, rett før ferien, det gikk så som så :cool: Litt ned og så litt opp igjen. Men nå er ferietiden over, og vekten stoppet på 77,2 kg mandag 15. august.

Mai 2010: 86,3 kg
2011:
15. august 77,2 kg -- minus 9,1 kg -- totalt -9,1 kg
22. august 75,8 kg -- minus 1,4 kg -- totalt -10,5 kg

Da er det bare å kose seg med deilig mat framover :) "Uff, der er fælt å slanke seg gitt" har blitt en gjenganger fra min samboer de to siste ukene.

kjersti83 sa for siden:

Tror jeg henger meg på her hvis det er greit? bedre sent enn aldri har jeg hørt.. Tenkte å starte med lavkarbo kosthold, men samtidig ikke spise alt det fettet som blir snakket om.. er vel en av de som enda er skeptisk til å tilføre kroppen så mye fett.. I tillegg har jeg en liten nydelig sønn på 2 mnd som jeg fullammer.. så alt fettet er vel ikke helt bra da.. Noen som har erfaring med amming og lavkarbo?
Har prøvd lavkarbo en gang tidligere.. husker magemålet krympet 6cm på en uke!!! må ha hatt mye vann i kroppen.. Uansett.. etter ei uke hadde jeg fått bekreftet at "kuren" virker, så jeg slutta.. hørt noe så dumt?? Tror litt av grunnen var at d var veldig dyrt for all rømme, majones, cc og fløte.. og så blei jeg så innmari lei av egg! synes det vanskeligste var å variere maten, og da spesielt frokost.. er VELDIG gla i brød.. vanskelig å slutte med det.. og så er jeg veldig glad i havregrynsgrøt..kan man egentlig spise det?

Er spent på om dette funker.. har en del kg som skal av nå.. (var mye lettere etter forrige svangerskap)

Vatti sa for siden:

Jeg er også på et platå, kan det virke som. Det er vel ikke noe annet som hjelper enn å holde ut, før eller senere må det vel løsne igjen.

Håper vekten går nedover etterhvert. Sukk og stønn.

Kirami: Kan du ikke skrive opp NØYAKTIG hva du spiser på en dag? Du har jo hatt en kjempeflott nedgang, og det hadde vært interessant å se hva måltidene dine består av. Jeg trenger litt inspirasjon.

ketoseprinsen sa for siden:

Kneika etter min teite utskeielse er over.
12kg ned siden 4.august. Var på 10kg før utskeielsen, gikk opp 1 kg, men nå ned 2 :D

Jeg er ikke så veldig strukturert i kostholdet, bare prøver å variere litt med fett og proteiner, bruker tabletter(til ujevn tid :p) og trener masse.

kirami sa for siden:

Vatti: Her kommer litt av hva jeg spiser:

Frokost: Tyrkisk joughurt med 4 bringebør, litt hakka nøtter og litt kanel, middagsrester, eller egg og bacon eller, hjemmelaga knekkebrød med smør og pålegg.
Middag: Kjøtt eller fisk med brokkoli eller blomkål og saus. Gryteretter, lasagn med sqash, tacogryte med rømme og salat+ mange andre saker.
Kvelds: vareierer mye... feks grillben, en pakke bacon. hender jeg lager sukkerfri gele med krem eller micro brownies om jeg er i det humøret. omelett.... etc
Drikker mye vann, litt te og en gang i blant pepsimax.

Vanskelig å si nøyaktig hva jeg spiser, da det varierer så mye fra dag til dag...

I dag har det vært:
Frokost: grillbein (ca 200g)
Middag: Hamburger med ost, brokkoli og rattatoui.
Kvelds: Et hjemmelaga knekkebrød med skagen salat.
Snack: Microbrownie med krem (om jeg gidder:P)

Håper du får noe ut av dette rotet her:P Masse lykke til skal du ha i alle fall, du skal se det løsner snart:D

Vatti sa for siden:

I dag er en sånn dag da det meste går på tverke. Kostholdet er OK men alle ketosticksene lå og fløt i vasken sammen med diverse lekedyr etter at min datter hadde vært alene på badet. Må bestille nye men finner selvsagt ikke det der sikkerhetskortet til banken, og det må man jo ha for å få godkjent transaksjonen.

Hvor kan det være? Orker jeg å rydde HELE LEILIGHETEN for å muligens finne det igjen?

Kirami: Tusen takk!! Jeg ser at vi ikke spiser så ulikt.

dumidalia sa for siden:

Kjersti83: Velkommen! Du skal ikke slanke deg når du ammer, men en gradvis omlegging av kosten er helt super! Kutt ned på karbohydratene, behold de langsomme som kommer fra grønnsaker, og øk på fettet. Det er ikke farlig med fett når man ammer :) Hvis du holder deg til moderat lavkarbo (altså ikke ketolyse) kan du spise havregrøt til frokost, gjerne med litt bær på. På ketolyse er det ikke greit.. Lykke til!!

Nå skal jeg komme med en liten tilståelse, ser at det er mange som bruker keto-stix ofte. Jeg har aldri brukt det.. Min tanke er at så lenge jeg spiser det jeg skal, så er jeg i ketose. Jeg synes det blir litt stress å skulle måle jevnlig, spesielt siden jeg vet at jeg hadde fått panikk hvis resultatet var litt svakt en dag.. Er jeg alene om dette? I så fall bør jeg kanskje vurdere en stix i ny og ne, jeg har de jo i skapet :)

Jeg elsker kostholdet mitt! Tenkte jeg skulle lage den squash-lasagnen til helga, og jeg gleder meg. Den er så goood!

LGT sa for siden:

Ja da har jeg veiet meg for denne uken, og har gått ned 200 g!! Huff, hadde virkelig håpet på litt mer. Ser på det dere andre spiser, og det er likt mitt kosthold. Jeg er i ketose hele tiden. Jogger tre ganger i uken også. Mannen min har nå gått ned 4 1/2 kg på to uker, mens jeg da har gått ned 700 g i samme tidsrom. Men jeg skal ikke gi opp. Lavkarbokostholdet gjør at jeg ikke føler meg oppblåst og tung i kroppen - og bare det er gevinst i seg selv! Andre som opplever like treg vektnedgang som meg?

Ha en fin dag alle sammen! :)

lizliz sa for siden:

heisann hoppsann :)

dytter meg inn på denne tråden her jeg, får håpe det er plass :)
startet for 5 dager siden og har veie dag på mandag.. gruer meg egentlig, klarer liksom ikke å droppe forventningene, men føler samtidig på meg at jeg ikke har gått ned i det heletatt.. kanskje jeg skal dra på joggetur på søndag som en skikkelig boost :p

Frøkengiraldriopp sa for siden:

Hei dere :) Lurte på om jeg kanskje skulle slenge meg med dere - jeg er egentlig en mai-2010starter - men der er det ingen igjen, og nå - etter en litt god og lang sommerferie, føles det som en ny start...

Jeg er 38 år, mamma til ei fersk skolejente - og da jeg begynte mai 2010 - så veide jeg altfor mye ;) Jeg har siden den gang gått ned 19,5 kg - men i sommerferien har det krøpet på 4 kg. Startet igjen mandag, og har allerede gått ned to kg - så netto nå er 17,5 kg. Har minst 10 kg til jeg vil bli kvitt, helst 15 - så jeg er dødsklar og dødsmotivert for en ny start.

Gleder meg til å bli motivert og inspirert av dere - og kanskje har jeg noe å bidra med og???

ketto sa for siden:

Jeg er frustrert for at kroppen ikke vil under 93 kg. Nå holder den seg mellom 93.5 og 94. :(

Hiver innpå med fett om dagen..

Hei du! De ketostix'ene selger de og på apoteket til 54 kr og på meny til 60-70 kr. I stedet for å måtte bestille de og gå og vente...!

Opsi, det var jo til Vatti jeg skulle svare om de ketostix'ene!

dumidalia sa for siden:

Hehe, tenkte meg det =)

Jeg har spist historisk lite i dag, og først nå kjenner jeg at jeg kanskje blir sulten om en stund.. Kjenner at jeg trenger å spise, for jeg er slapp og slagen, men blir litt kvalm ved tanken.

Tetsou sa for siden:

Ikke så heftig trening, men jeg går i 30 minutter i 15 graders stigning i ca 5-6 km/t omtrent hver dag, og synes vekten går raskere ned etter at jeg begynnte med dette.

Jeg er heldig å ha en tredemølle, så jeg kan gå i allslags vær, samt se en tv serie mens jeg går, så det ikke blir så kjedelig..

30 min med denne treningen er ikke spesiellt slitsomt, og lett å fortsette med hver dag.

Tetsou sa for siden:

Aiii... Barn kan finne på mye rart ja. Du kan jo prøve apoteket. Mitt lokale apotek har stixs til 50-60kr pakka.
Heter "ketostix". Brukes vistnok av folk med diabetes, derfor hadde de det på lager.

edit: hmm. bør lese hele tråden før jeg svarer, ser jeg..

Vatti sa for siden:

Har de det på meny, altså? Jeg vet at de hadde endel ketolyseprodukter på menyen her, men de har forsvunnet - og jeg har aldri sett sticks. Egentlig virker det litt mistenkelig at de har kuttet ut ALT, så kanskje de rett og slett bare har byttet plassering i butikken? Jeg får sjekke bedre i morgen.

Har bestilt på nett, men portoen var jo like mye (om ikke mer?) som sticksene.

Vatti sa for siden:

Egentlig gleder jeg meg litt til veiedag på mandag. Jeg føler liksom at noe løsner litt nå - men vi får se, vi får se.

GLEDER meg til jeg kommer under 75 kg, altså om tre kilo til - for da skal jeg unne meg en aldri så liten premie.

(må innrømme at jeg er rimelig stolt over meg selv. Sambo sitter i andre enden av sofaen, spiser pizza og drikker fanta. Og her sitter jeg med et glass vann og et glass Pepsi Max som jeg nipper til for at det skal vare hele kvelden)

dumidalia sa for siden:

Viktig å ha en premie å se frem til. Jeg skal også ha en premie etter 75 kg, men vet ikke riktig hva.. Og det er nesten 4 kg til, så jeg må snart finne på noe.. Forslag?

Og du har all grunn til å være stolt, det er ikke så lett når ens bedre halvdel trykker i seg alt mulig...

Vatti sa for siden:

Dumidalia: Premien min skal være en skikkelig hårklipp (og striping?) hos frisøren. Når vi går ned i vekt så må vi jo gjøre oss litt vakre også. Tenker jeg. Og når jeg blir så fin på håret så regner jeg med at det motiverer til videre slanking også.

Hva skal du ha som premie da? 4 kg går jo RASKT med det tempoet du holder.

dumidalia sa for siden:

Det jeg trenger mest er egentlig nye klær, men har ikke lyst å kjøpe en masse nå, også passer de bare en kort stund.. Kanskje fotpleie? Skal uansett til frisøren om tre uker, så det blir ikke belønning, men en nødvendighet.

Jeg må tenke litt på det, tror jeg.

I dag skal jeg på loppemarked, jeg gleder meg!

LGT sa for siden:

"Måtte" veie meg i dag fordi jeg synes jeg hadde spist så mye i går, og lurte på utslag på vekten....(vet jo at det svinger hele tiden men, men....) Og da stod plutselig vekten 65.8. Dvs. at jeg har gått ned 500 gram siden jeg veide meg i går!!! Jeg jogger stort sett på torsdager og har veiedag på fredager, men lurer påom jeg skal bytte veiedag til lørdag i stedet. Dette fordi jeg føler meg veldig tung i kroppen dagen etter joggetur. Jeg er forholdsvis nybegynner med jogging, så er litt sånn tung, stiv og støl "dagen derpå" og er redd for at det slår ut på vekten.....Gud, begynner å bli hysterisk, gitt!! Hahaha!
Ellers så har jeg ett spørsmål som jeg virkelig håper dere kan svare på. Jeg har nettopp begynt å legge inn det jeg spiser på diett.no (super side btw!) og ser at hvis jeg skal ha fokus på å få i meg nok fett, så fyker kaloriene i taket og godt over der jeg skal være! Skal jeg fokusere på kalorier også eller bare på karbohydratene nå? Meget forrvirret kan man si!

Stå på flotte jenter!!

dumidalia sa for siden:

LGT: hvis du følger ketolyse skal du kun bry deg om karbohydratene, ikke se på kalorier. Hvis du følger noe annet har jeg ikke peiling :p

Marina sa for siden:

Jeg hiver meg på rett før månedsskiftet :) Begynte med LCHF 8 august, og er kjempefornøyd! 5,5 kg på under tre uker. Nå skal det sies at jeg er ganske ung (23),og var ganske tung (BMI på 30), og det skal visst gjøre vektnedgangen lettere. Har prøvd å gå ned i vekt før uten å lykkes, og synes LCHF er fantastisk!

Flere av Meny'ene her i Haugesund har en egen ketolyse avdeling, heilt topp!

LGT sa for siden:

Takk for svar! Da forholder jeg meg bare til karbohydratene da! ;) Har jo begynt å gå litt ned, så noe riktig gjør jeg tydeligvis.

Ha en fin søndag! :)

mjaubeibi sa for siden:

Hei, banker forsiktig på døren her og håper jeg får komme inn!

Jeg går på en mellomting av Skaldeman og Ketolysekuren og stortrives. Begynte strengt tatt i slutten av juli, men det var så koselig her inne:)

I går hadde jeg min første utskeielse og nå er jeg kjempespent på hvordan kroppen reagerer. Fint å bli kjent med kroppen sin på ny, trøster jeg meg med. Det ble ca. 200 gram karbo i går hvis jeg runder litt opp (3 stykker peppes pizza, 30 karb per 100 g) og jeg aner ikke når jeg faller ut av ketosen(er fortsatt i ketose iflg sticks nå morgenen etter), hvor lang tid jeg bruker på å komme inn igjen og hvor lenge jeg står stille på vekten.

Jaja- det var siste nytt om meg :p

Mange imponerende nedganger her, håper det smitter :)

ltfutt sa for siden:

-1,5 kg etter første uke :)

Vatti sa for siden:

Hmmm, jeg har også snikveid meg i dag selv om det er mandagen som teller. Jeg har virkelig havnet på et platå. Veier på GRAMMET (eller hektoet, egentlig) det samme som de siste tre ukene. 78 blank. Hvordan skal jeg komme videre?
Må vel skru opp aktivitetsnivået men må innrømme at det er litt vanskelig akkurat nå med studiestart, jobbestart, barnehagestart, skolestart osv osv osv. Får ikke helt oversikt over hverdagen, føler jeg.

Nå er det iallefall sen frokost - egg stekt i smør som vanlig. Flaks at jeg er så glad i egg!

Ha en fin søndag alle sammen!

Kjipt :(
Skjønner hva du mener med å få tid til det, men sånn jeg tenker er at det er EN mindre serieepisode på tv, EN mindre halvtime på pcn osv :) Jeg har gitt opp lange og steinharde treningsøkter på denne kuren(måtte jo prøve :p), men jeg jogger/løper i høyt tempo i 30min 3-4 ganger i uka og de dagene jeg gjør det ser jeg over dobbel vektnedgang kontra de dagene jeg ikke gjør det. Ja, jeg er en av de dumme som veier meg hver bidige dag. :(

Vatti sa for siden:

Du har selvsagt helt rett. En halvtimes trim hver dag har jeg tid til. Må bare skjerpe meg og motivere meg. Hvorfor ER det så vanskelig egentlig? Jeg vil jo ned i vekt!!

Skulle ønske jeg kunne sykle til uni/jobb, men pga dagens generelle lavmåls moralske verdier og flokken av narkomane i området så ville det tatt MINUTTER før sykkelen min ble stjålet.

Er litt sur og grinete i dag, faktisk. Ikke vektnedgang, en uavklart jobbsituasjon (skal jeg på jobb i morgen eller ikke? Hvis jeg skal må jeg jo forberede meg), studier som jeg overhodet ikke er motivert for - i tidligere tider hadde dette vært en TYPISK brus/smågodt/ostepop-dag, men det frister faktisk ikke.

Kanskje en dusj og litt rene klær vil hjelpe litt på humøret?

Den der kjenner jeg igjen :p Noen ganger prøver underbevisstheten min å overtale meg til å være slem gutt. "Denne dagen er jo så kjip uansett og du er jo feit allerede, hva skader det hvis du bare spiser dritmat i dag?".
Men heldigvis er ikke lysten så stor på noe spesifikt, bare man får i seg noe mer fett mister man godtelysten og matlysten....som regel.

Marina sa for siden:

Så bra! Keep up the good work :)

Sorella sa for siden:

Jeg oppdaget at denne tråden ligger under Ketolysekuren, og jeg er ikke på noe kur..
Driver lavkarbo :D

sprett1 sa for siden:

Hei.
Vil gjerne bli med her om jeg får lov.
Startet med ketolysekuren 19. august. Tenkte det kunne være lurt å holde kontakt med flere i samme situasjon. Har ikke prøvd lavkarbo før og er foreløbig fornøyd både med resulatet og kosten. Har gått ned 3 kilo på litt over en uke. Men har fremdeles en lang vei å gå. Er usikker på målet mitt siden jeg har vært overvektig siden tenårene.

Merker at det er mye lettere å motstå fristelser nå enn når jeg har fulgt et såkalt "balansert kosthold" og telt kalorier. Den største utfordringen synes jeg er at det tar mye tid å planlegge, forberede og tilberede maten. Så hvis noen har tips til lettvinte måltider, spesielt frokost og lunsj, blir jeg veldig glad. Synes det virker som en motivert gjeng her og jeg er imponert over resultatene dere har presentert i tråden.

¤Lene¤ sa for siden:

Heldigvis er ned ned. Den siste uken resulterte bare i 0,3 kg ned. Kjedelig, men det blei fest på fredag så jeg har jo bare meg selv å takke.

Ser at det er fler av dere som er flinke til å trene :) Der har jeg en jobb å gjøre!! Har vært støttemedlem på senteret her i hele sommer, men til mandag er jeg tilbake på jobb etter operasjon i hånda så da må treningen også starte opp igjen.

Nå er akkurat frokosten inntatt. I dag blei det 2 rista skiver av Ingers lavkarbobrød. 1 med smør, cottage sheese og lavkarbo bringebærsyltetøy og 1 med fleskepølse. Så da er jeg klar for en ny dag :)

Mai 2010: 86,3 kg
2011:
15. august: 77,2 kg -- minus 9,1 kg -- totalt -9,1 kg
22. august: 75,8 kg -- minus 1,4 kg -- totalt -10,5 kg
29. august: 75,5 kg -- minus 0,3 kg -- totalt -10,8 kg

lizliz sa for siden:

da var min andre veiedag overstått.. var noe nervøs ja. tenkte som så.. har jeg ikke gått ned en liten kilo en gang så gidder jeg ikke det her.. tenkte det, men kom fram til før jeg gikk på vekta at har jeg ikke gått ned denne uken så gjør jeg det neste uke.. men jaggu gikk jeg ikke ned 2,9 kg :D :D trodde ikke min kropp klarte sånt jeg .. ikke så dumt for første uke på ketolyse :cool:

veiedag..

71.5 kg. Gått ned 1.2 kg! Fornøyd med det. Håper på enda mer neste uke!

sanny sa for siden:

Hei igjen :D

Nå er det en stund siden jeg har skrevet sist her, største grunnen er vel at det ikke har skjedd noe på vekta siden den 16.8. - kom meg ned på 92.6kg for så å gå rett opp til 93.3 og idag veide jeg meg igjen og havnet på 93.1 :nedfor:

Har igrunn vært kjempeflinkt og til og med i ketose var jeg helt frem til lørdag... og likevel står det mer eller mindre stille...
Lørdag ble jeg sint, så da ble det en utskeielse i form av noen druer og flere tomater i salaten :rodme: - så det var min utskeielse altså... er jo igrunn stolt av meg selv at det ikke ble verre, men jeg gikk jo rett ut av ketosen også...

Har tenkt å gjøre noen endringer i denne uken og holde meg komplett unna søtstoffer (atkinsbarer - det eneste faktisk) og kutte drastisk ned på ost og fløte. er selvsagt ikke sikker om det funker, men må da bare prøve noe og heller tilføre senere igjen.

og så er det noe jeg lurer på:

jeg har lest en plass på forumet at hvis jeg tilfører en måltid / indrigens litt mer fett så forsvinner noen karbohydrater. Hvorfor kan de bare forsvinne??? og er det sannt?

hva er kostfiber og hvor finner jeg dem i ketolysemat? - jeg vet dummere spørsmål går det ikke an å spørre :rolleyes:

og så ser jeg at noen skriver at man kan spise seg mett på blomkål og brokoli - men de har jo en del karbohydrater likevel??

jeg er svært glad i kjøtt og grønnsaker i alle slags former, men jeg sliter med å holde karbohydratene under min satte grense (mellom 15 og 20g) og må nok stoppe før jeg er helt fornøyd :p.

uff ja, det var noen spørsmål og litt frustrasjon. jeg håper dere andre har det bedre på vekta enn jeg akkurat nå :4klover:

Sanny

Marina sa for siden:

Kjempebra! :) Håper du fortsetter nedgangen. Selv gikk jeg ned nesten 4kg første uken, og så litt over ett kilo hver av de to ukene etterpå (6 til sammen, altså). Jeg har bestemt meg for at "dette SKAL jeg klare"! :)

bjorg sa for siden:

Ny veiedag - 1kg til. Tilsammen -3. Dette går rette veien. Åsså så godt å vårrå te, som vi sei i trøndelag:)

dumidalia sa for siden:

Veiedag i dag, det er en sann glede å gå på vekta!

startvekta 1.8 var 85,4 kg
8.8 - 81,6 kg -3,6kg første uken =)
15.8 - 81,6 kg, ingen nedgang etter karbohelg
19.8 - 80,2 kg -5,2 kg!
22.8 - 78,6 kg -6,8 kg
29.8 - 77,4 kg - 8 kg! Hurra!

Nå begynner det virkelig å merkes, klærne sitter løst, jeg leter fram jeans fra langt bak i skapet :)

LGT sa for siden:

Grattis til mange av dere med flott vektnedgang! Motiverende for oss andre! :):)

Vatti sa for siden:

Uke 1: -1,9 kg (totalt -1,9 kg) 19,3 kg igjen
Uke 2: -1.3 kg (totalt - 3,2 kg) 18,0 kg igjen
Uke 3: ........... (totalt - 3,2 kg) 18,0 kg igjen
Uke 4: -0,4 kg (totalt -3,6 kg) 17,6 kg igjen

Det minker sakte - men det minker. HURRA!!

ketto sa for siden:

Skulle ønske det var jeg som minket.. Men, men. Det kommer nok ;)

Grattis til alle med godt vekttap :D Det hadde jeg også i starten av ketolyse :D

Suann sa for siden:

Jeg oppdaget denne tråden i dag! Jeg begynte 2 august så håper det er ok at jeg hiver meg med her :)
Kjekt å "gå" sammen med noen på veien :)

lizliz sa for siden:

håper på nedgang jeg og framover, men det sier kanskje seg selv :P
Merker jeg sliter litt med å finne oppskrifter som virker fristende, og samtidig ikke har for mange Kh. blir fort for lite mat om kh grensen skal holdes.. med mindre jeg spiser koteletter med no grønnsaksgreier til.. men har spist det 50% av uken så litt smålei det alt :S jobber med saken da!! her gjelder det å være kreativ :)

dumidalia sa for siden:

Suann: velkommen :)

lizliz: Bruk en liten stund på oppskriftsforumet, det er så mange gode forslag der. Jeg har akkurat laget squashlasagne, veldig god!

LGT sa for siden:

Den lasagnen hørtes veldig god ut! :sikle: Men et litt tåpelig spørsmål kanskje....Den ostesausen, skal den kokes opp eller skal man bare blande kald creme fraishe og ost sammen? Tror jeg må prøve denne oppskriften en av dagene. Morsomt å spise seg slank, gitt!

dumidalia sa for siden:

Ja, du spør.. Jeg brukte en annen ostesaus, med 2 dl fløte og en masse ost oppi, der kokte jeg opp fløten og hadde så osten i. Den lasagnen ble meget god! Jeg brukte hakkede tomater med chili, pluss en masse krydderier for mer smak.

LGT sa for siden:

Da skal jeg prøve meg på din variant, dumidalia! :)

Jeg har leitet og leitet på forumet her om innhold av karber i avokado, men finner ikke noe svar. Saken er den at på lørdag laget jeg guaqemole, og da jeg skrev inn 100 g avocado (legg merke til atjeg skrev med en "c") på diett. no fikk jeg 19.5 karbohydrater og ble temmelig overrasket da jeg trodde dette var grei mat på lavkarbo!! Men av en eller annen grunn gikk jeg på nytt inn på diett.no for å sjekke dette, og denne gangen skrev jeg avokado med en "K" og da fikk jeg opp 0.83 karbohydrater på 165 g!! Hva er riktig? Vil jo tro den siste siden det er så mange som spiser avokado på lavkarbodiett. Forrvirret kan man si!!

dumidalia sa for siden:

LGT: HER står det 0.5 gram karbo pr 100 gram, og 19,5 gram fett. Ypperlig lavkarbo. Også er det jo så godt! Jeg har ikke spist det på ganske mange uker, tror jeg skal skrive det opp på handlelista :)

Lasagnen var like god i dag til lunsj, forresten. Tror jeg skal vurdere å lage en i mindre former, slik at jeg kan ta opp en porsjon i gangen og steke.

LGT sa for siden:

Det var bra! :) Da blir det guaqemole ved siden av kveldsmaten i dag!

LGT sa for siden:

Og obs, obs til andre også. På diett.no har de blandet mellom fett og karbohydrater når man skriver inn avocado med en "c"!!!

Meh, går jo litt tregere, men det er vel forventet.

Startet på 121kg, bmi på 36 tror jeg det var.
Er nede på 109kg og bmi på 33 nå :)
Startet 4.august. Jogger så og si hver dag nå, så tror nedgangen går tregere pga muskelvekst.

kjersti83 sa for siden:

noen her som kan hjelpe meg? har spist ca 60 karbs i dag (må ha litt siden jeg ammer), men kalorinivået lå på nesten 2000.. spiller ikke kalorinivået noen rolle? bare karbs? håper noen kan hjelpe meg.. siden jeg akkurat er kommet inn i en gooood rutine men ble plutselig skeptisk og usikker.. :(

dumidalia sa for siden:

Fantastisk nedgang, ketoseprinsen! Og ja, det går nok tregere etterhvert, det merkes nok i alle leire.. :)

Jeg er så lite sulten.. I dag har jeg bare spist lasagne med salat til lunsj og en karbonade med litt brokkoli til middag.. Jeg kunne sikkert klart å spise noe nå, men det frister lite.. I går spiste jeg mye mer, så det varierer veldig.. Men så lenge jeg ikke er mer sulten, så lar jeg det bare være slik..

kirami sa for siden:

God morgen:) Veiedag her i dag og vekta viser 0.7kg ned:) Ikke kjempemye, men alt ned er bra, så jeg er fornøyd:)

Ha en fortsatt god dag!

Vatti sa for siden:

Flott nedgang, alle sammen!!

Har dere sett at vi ikke lenger er "ferskingene" på forumet? Det finnes en septembergruppe også. Det kjennes faktisk godt å ha kommet såpass godt i gang.

wahaj sa for siden:

Så lenge du går ned skal du ikke tenke på kalorier :)

Det finnes to forskjellige avokado, en svart og en grønn. Den ene er det en god del mer karbs i enn den andre, et raskt søk vil si deg hvilken, for jeg husker ikke for øyeblikket :P

lizliz sa for siden:

i dag... blæh, har vært slem med meg selv i dag.. ikke spist siden frokost, alt for mye stress på skolen, pluss at luchen min ikke var litt fristende en gang. grillet skylling fra bunnpris, smakte skikkelig ekkelt ( kjøpte en hel kylling for noen dager siden og har igjen halve) så nå sitter jeg egentlig her og surfer på internett.. sulten! .. skal hjem og lage middag nå da, men likevel.. ikke bra ikke bra..

frokosten var nyyydelig da.. eggerøre med røkelaks :D :D
middag blir noe slikte som purreløk,squash,kylling,sideflesk og currykrydder..
nom nom.. leger vel no blomkålmos til tror jeg.. ikke bestemt enda.. vet ikke om jeg liker..

jaja.. håper i morgen blir en litt mer rett spisedag .. hvorfor kunne man ikke bare fått mat intravenøst, så slapp man å spise..

Marina sa for siden:

Hehe. Artig! Føler jeg begynner å komme inn i dette nå. Må ikke tenke så lenge før jeg handler.

Hadde male-/veiedag i dag. Ned ett kilo fra forrige uke. Ingen endring på målene. Det begynner tydeligvis å gå litt saktere nå, menmen. Så lenge det går nedover er jeg fornøyd :)

Hvordan går det med dere andre? Har alle kommet over abstinensene?

lizliz sa for siden:

Abstinenser har jeg egentlig ikke fått.. Begynner vel egentlig å merke at jeg snart har lyst på noe godt, kake eller is eller noe.. Jeg er tydeligvis omvent fra alle andre.. To uker uten noe sukker eller alkohol.. Ikke sukker i form av sukkererstatninger heller, tør ikke helt prøve på det, tenk om jeg stagnerer i vekt alt i uke to :p hehe. Så gleder meg til vektnedgang blir stabil så jeg kan eksprimentere litt :D:D

LGT sa for siden:

Sånn har jeg det også. Idag har jeg tatt meg selv i å drømme om solskinnsboller, kokosboller, paprika potetgull og hamburger.....:o Ikke merket så mye til det de andre dagene da. Jeg vil også ned de ønskede kiloene først, og så kanskje begynne å unne meg en kosedag i uken, dette også for å fylle opp litt karbs til treningsøktene (som nå er ganske slitsomme!!) Motivasjonen er ikke helt på plass i dag, men er en skikkelig stabukk, så gir meg ikke! Men manglende motivasjon henger nok sammen med liten vektnedgang til tross for at jeg er i ketose (i over to uker), jogger tre dager i uken, og spiser "riktig" ift. fett, protein og karbs. Blææh! Tenker jeg blir motivert igjen når jeg mister enda ett kilo da! :p

Tetsou sa for siden:

Jeg har sluttet å kjøpe grilla kylling (halve) da endel av kjøttet er veldig tørt og kjedelig. Bedre å kjøpe kylling lår eller vinger. Saftigere og bedre synes jeg.

Noe av poenget med ketolysekuren, slik jeg har forstått den, er at du skal slippe å gå rundt sulten.
Finn noe du har lyst på, og som er snillt i forhold til kuren, og spise det til du blir mett, men ikke overmett.

For min egen del har jeg kuttet ut lunch helt, og savner den ikke (bortsett fra det sosiale).

sprett1 sa for siden:

Veiedag i dag etter to uker med ketolsye. Ned 0,7 kg. Nedgangen har altså flatet en del ut. Litt kjedeli siden jeg har vært like nøye med karbohydratene denne uken som forrige, men det er vel en kjennsgjerning at det ikke går like raskt hele tiden.

Litt nysgjerrig på hvordan dere andre forholder dere til fett i maten. Prøver dere å spise så mye fett som mulig eller? Litt usikker på om jeg spiser nok. Er jo så lite sulten og kjenner at smør og veldig fet mat byr meg litt imot av og til.

Marina sa for siden:

Kanskje ikke så mye som mulig, men ganske mye, ja. Bruker smør når jeg steker, olje eller rømmedressing på salaten, fete sauser, bacon osv... Men jeg heller ikke på slik at maten blir "ødelagt"

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.