3 egg
klype salt
1/2 ss splenda
2 toppa ts JBKM eller 2 ts fiberhusk (som er billigere å bruke,men gir samme konsistens)
Skill eggene og visp hvittene med saltet til det blir stivt.Hiv opp i plommene og sikt oppi JBKM og splenda,visp kraftig så det blir en fluffy røre
Pga manglene former i huset bruker jeg rund kakeform på 24 cm,har bakepapir i bunnen og stryker røra pent nedi
Stekes nederst i ovnen på 200 grader (varmluft) i 10 minutter, avkjøles og deles opp i passende skiver.Vanlig stekeovn : bruk 220 grader og samme steketid.Dobbel røre kan stekes i liten langpanne,men steketiden blir da 15-20 minutter
Denne oppskriften fant jeg her inne som bløtkake bunn og den er perfekt,men enda bedre som loff. Skal man ha bløtkake tilsetter man bare 3 ss splenda istedet for den halve ts.
Har prøvd oppskiften med bakepulver men da ble den klissete i bunn og toppen støvet :rolleyes: Så følg det over :)
Med litt sukkerfritt syltetøy er dette himmelen og litt til :D
Veldig kjekt for dem som sliter med vektnedgang og nøtter :)
De blir ikke svampete hvis man følger oppskriften,de blir akkurat som en bløtkake bunn,JBKM blir som hvetemel. Har flere i familien som har prøvd dem og elsker dem :D
Jeg skal teste den som pizzabunn med litt oregano og hvitløk i :p tilnærmet null KH også, helt super syns vi
Nei den renner ikke,men jeg prøvde på bakepapir og det var vanskelig å se hvor tykk den skulle være,så de ble litt tynne ;) Derfor bruker jeg springforma,men skal teste i morra med en liten langpanne jeg fant i kjelleren :) Går fint å smøre det utover da
Abonerer på denne. Er JBKM noe en bør holde seg unna når en har strippa ned kostholdet til basic? Var jo bra med et alternativ uten frø, nøtter, ost og melerstatninger.
Partystopper er vel : nøtter,søtning,meieriprodukter,light brus og sikkert masse annet jeg ikke husker :D Skrev det opp for å huske hva jeg har lært,men husker ikke at noen har snakket om JBKM,kanskje spørre på spørsmål og svar ? For dette skulle jeg gjerne visst selv ;)
Har prøvd denne oppskriften i dag.
Smurte deigen ut på en silikon-plate jeg har (bakeplate). Dessverre satt alt fast etter steketiden, jeg måtte skrape "loffen" av....
Løsner den lett fra et bakepapir?
Eller har jeg gjort noe feil?
Jeg bruker bakepapir og da sitter ikke noe fast ,så rart at den skal sitte fast i silikon :confused: Ja den er opprinnelig en bløtkakebunn som smaker knall godt,men som loff kan man jo la være å ha i søtning og heller tilsette urter eller annet krydder :)
Prøvde denne oppskriften nå, og må si den var HEILT FANTASTISK :):):):)!
Jeg har savnet noe som jeg kunne ha hjemmelaget jordbærsyltetøy på, og dennne klarte jeg ikke å la være å spise opp...:o
Jeg laget den i browniesform med bakepapir og da ble den ganske høy:)
Har nettopp prøvd denne oppskrifta og er KJEMPEIMPONERT! Er denne virkelig ok å spise? På ketolyse også? Føles nesten for godt til å være sant. Mmmmm! :D
Ja denne er heeeelt ok :D eggene blir 0.45 karbo, ikke noe i JBKM,bittelitt i splenda,men ikke målbart nesten...har lett og ikke funnet ut at JBKM kan være partystopper heller :) Eneste du må passe på da er pålegget du bruker oppå ;)
Har ikke i løpet av mine mer enn 3 år her hørt en kvekk om at JBKM kan være en partystopper!:p
På den annen side, ingen vet hvorfor brøderstatninger kan være partystoppere og det er jo ofte JBKM i dem......:confused:
Om man ikke spiser store mengder hver dag, er det nok ingen fare! Men møter man et vektplatå som er vanskelig å knekke etter 2-3 måneder, er det jo slike ting man bør begynne med å utelukke!
Kjenner jeg tviler, men er også nysjerrig. Men dette blir vel uansett ikke sprøt da, savner sprø skorpe. Må nok muligens testes i morgen ja, om tiden strekker til
Den blir litt sprø i kanten,akkurat som bløtkakebunner blir :) du kan muligens steke den litt lengre eller kanskje litt høyere varme,men pass på så den ikke blir brent da ;) Beste lyse brødet jeg har klart å lage ihvertfall,og så slipper jeg å spise masse nøtter som stopper vekta mi :D nå maste unga om at jeg må bake nytt for her er det tomt, igjen :eek:
Dette virker nesten litt for godt til å være sant :p hehe...
Blir det ikke omelettaktig i det hele tatt altså :eek:
når jeg så på oppskriften tenkte jeg bare "omelett i ovnen", men det ser jo ikke sånn ut på bilde :p hehehe...
Må nok prøve å lage disse selv! Noen som har prøvd de til reker :)?
Synes mye av slike brødlignende oppskrifter med egg, ofte smaker myyye egg/omelett. Det blir jeg litt kvalm av:o Hvordan er det med denne oppskriften?:confused:
hmm.. den satt fast i bakepapiret.. og min smakte litt eggete, men ikke svampete.
og jeg syns den minte meg om de her oopsi rolls, for dem som har smakt dem.. ikke mye som minte meg om loff, men de var ikke så ille i smak da :) Men må skrapes av, så får ikke spist det med noe på :p Bilde ble ikke noe av, siden den ikke såg ut, etter å ha skrapet den av :P
Det er jo oppsie, bare uten osten!;)
Rart, min satt ikke fast i det hele tatt. Løsnet helt av seg selv og la seg pent på risten! Og jeg brukte billig Landlord bakepapir!:p
Hmmm fulgte du oppskriften nøye ? skilte eggene og alt det der ? skjønner ikke hvorfor den sitter fast i bakepapiret,for min er like lett å ta av som vanlige bløtkakebunner ;)
Bruker man riktig størrelse på forma,så ser man faktisk melet inni bunnen,oopsi rolls har jeg prøvd en gang,og syns ikke dette er i nærheten,men det er meg da :) Jeg kan ikke gjøre alle til laks :D
ja jeg stivpisket egga og alt :| merkelig.. brukte springform og alt med vanlig bakepapir, snufs :p jaja.. kanskje det var fordi jeg brukte sukrin istedet for splenda? hms.. eneste jeg gjorde forskjellig :p
Kan ganske sikkert fortelle deg at sukrin er feilen :( all baksten min blir tull hvis jeg bruker sukrin.Skulle lage sjokolade muffins hvor alle skrøyt over hvor faste og fine de ble ,mine = en haug med smuler og tørre som fy...jeg ville prøvd en gang til uten søtning ;)
Nå har jeg ikke prøvd denne med sukrin,men alt annet jeg lager med det, blir katastrofe :mad: Trur ikke jeg gidder å prøvde den heller med annet enn splenda,for hos oss er den perfekt da :) Synd din ble ødelagt
MEN : jeg prøvde oppskriften men hadde oppi 1 ts bakepulver,den ble totalt mislykket BARE pga bakepulveret ,bunnen ble kliss våt og toppen støvet ,som det gjør fra en pussemaskin :eek: Jeg kunne heller ikke skjønne at bakepulver kunne gjøre så mye galt hehe
Ser at jeg må ut og kjøpe splenda, det klarte jeg å glemme.
Skal være flink å skrive ned sånt jeg trenger, så slipper jeg å kjøpe litt og lit ti butikken uten å faktisk få brukt det.
Så da stikker jeg og legger rapport når jeg er ferdig. Gleder meg :D
Ble borte den andre porsjonen også gitt, så må nok bare lage en til. Sønnen min på tre år synes dette er noe av det beste som finnes!:D
Og så er det så bra at det er like godt enten det er søtt, salt eller "surt" pålegg. Prøvde en skive med pepperoni, ost og pizza-krydder, riktig så godt det også.:p
Kan gjerne komme å prøvesmake jeg Kitt He, he:D (lat jeg og bekkenløsning, he, he, må snart opp av sofaen og lage jukseloff) Ønsker meg lavkarbo-naboer som er svært ivrige på kjøkkenet:rolleyes:!
Slettes ikke dumt!:D Kakebunn- assosiasjoner i massevis! Kan feks fylles med rørte bær og krem til rullekake, eller spises med Gerds mandelsjokoladepålegg!:sikle:
Kokosmelet gjorde deigen litt mindre fluffy, så jeg senket steketiden 2 min! Passet fint i min ovn!:)
Er også en kjekk oppskrift å ha liggende i tilfelle noe dukker opp, tenker jeg!
Fra jeg satt på ovnen til "kaken" var ferdig tok det jo bare en drøy halvtime!
Nammenam altså :) skeptisk selv til alt som er bare av egg, men disse er skikkelig gode :) Ikke noe eggete i det hele, og det overrasket meg :D Thumbs up!
smelte eggehviten i kenwood bollen min og kjørte på full guffe med visp etter jeg tilsatte en klype salt. ble VELDIG fin og fluffy marengs. også tilsatte jeg det andre og kjørte på. dæven så fluffy og fin den ble. så nå steker den i ovnen. venter gleder meg
Hvis DETTE smaker like godt som alle skal ha det til blir jeg glad. for noe mer lettvint har jeg aldri lagd:D hehe
nesten så man rekker før jobb dette. bare gjøre klar eggene kvelden før. hive det i og sette på steking mens man dusjer:D
Jeg skjønner jeg må prøve en gang til altså :P Hehe og steke på silikonplaten feks, da kan den jo umulig sitte fast :P Og så klart med splenda istedet :-D
Min satt ikke fast i det hele tatt. Den sklei rett av bakepapiret. Dere som må skrape den av, tipper dere ikke stekte den lenge nok.
Den var ganske god, men jeg liker dem litt grovere. Kjente litt av JBK'en også. Ble litt slik glatt i munnen. Også lukter det litt omelett av den.
Men den var god altså, hehe, ikke missforstå meg. Veldig god med litt søtt syltetøy på:D
Det er lurt med litt salt for at eggehvittene skal bli så stive som mulig!
Saltet gjør at disse slimete greiene løser seg litt opp, så vidt jeg husker, og da er det letter å piske stivt!:)
Ja jeg har hjemmekontor i dag, så disse står nå i ovnen for sen frokost / luch ;) Tar jo kortere tid enn å steke egg og bacon.
Bare smørte det ut som en kvadrat midt på en langpanne kledd med bakepapir. Lettvint hvis det ikke flyter utover. Brukte da ikke hele langpanna så klart.
Gleder meg til å høre hvordan den blir. skal lage pizza i dag jeg også, så da venter jeg bare til du er ferdig med din,så jeg får høre hvordan det gikk :D:engel_ikk
Noen som har noen tanker om det er mulig å bytte ut JBKM med fiberhhusk?
hadde jo vært økonomsk litt mere lønsomt. Ikke for å lage en kakevariant, men når det skal brukes som "brød". I så fall hvor mye fiberhusk skulla en ha prøvd i denne oppskrifra?
Har tenkt på det, ja! Liker smaken, men fikser ikke helt den glatte ettersmaken av JBKM.
Lurte på å bytte likt, rett og slett! Er jo bare for å gi litt hold til røren!
Da er pizzan lagd og spist :p kjempe god,men bunnen ble litt tørr,så vil prøve å halv steke den neste gang og så steke den ferdig med fyllet på. Smaken ble en 10r hos gubbe,unger og moi .jeg brukte oppskriften og la til 1 ts oregano og 1/2 ss splenda,liker det litt søtt og salt samtidig
Unga fikk bestemme fyllet og det ble : kjøttdeig,bacon,pepperoni,tomatsaus og massssse ost :_punk:
Vi lagde den i langpanne (doblet oppskriften) og totalt karbo innhold skulle bli :8.09 :D
Men stekte du bunnen først også hadde på fyllet ? Hvor lenge stekte du den. Og hadde du på varmluft eller bare over / under varme ?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.