2 dl fløte
100 gram smør
4 ss sukrinmelis
1 ts vaniljepulver (eller mer for sterkere vaniljesmak)
Kok opp blandingen, og la den småkoke i 45-60 minutter. Kok den gjerne i teflonkjele, da trenger du bare å røre en gang i blant. Ta litt masse på en skje for å se om den er ferdig. Hvis massen stivner raskt i kantene, er den klar. Kle en liten brødform med plastfolie, og hell massen over. La den stivne i kjøleskapet.
Rut opp fudgen i passe store biter. Oppbevares i plast i kjøleskapet.
Vaniljepulver er rett og slett finmalt vanilje. Helt naturlig, ekte produkt :) Det er ganske dyrt, men jeg bestilte fra www.gojiking.com - tror det ble 160 kroner for 125 gram, inkludert frakt. På helsekosten her jeg bor, koster det 199 for 57 gram. Det er vel verdt pengene! Tror de har mindre poser også!
Det er nok godt med sjokolade i disse også :) Jeg prøvde det først, men har strevd litt med å få til oppskriften. Er forresten bilde på linken.
Tenkte akkurat det samme da jeg leste oppskriften (inkludert "hm"). Nesten litt skummelt:o
Nå er vaniljefudge fantastisk godt, da, så tror jeg skal eksperimentere meg frem til en melkefri versjon av både vanilje- og sjokoladefudge. Nam:D
Hvor mange ruter får du av denne oppskriften? Eller hvor mange porsjoner? Ser det blir ca 8 KH i hele oppskriften. Så da er jo dette perfekt godis for ketolysere om man får over 8 porsjoner;) Eller er dette slik man smeller innpå hele oppskriften når man først begynner? hehe
Litt av fettet ble liksom flytende rundt og det ble ikke så veldig delikat når det stivnet. Smakte egentlig vanilje smør, men fargen ble bra.:D:Lurer på om jeg skulle ha kokt det enda lenger, ble litt usikker når den plutselig skilte seg når det hadde gått 45-50 min.
Echo, jeg vet jammen ikke. Jeg har jo forsøkt noen ganger, men har ikke opplevd at den har skilt seg. Jeg har pisket den hardt noen ganger underveis. Trikset er å la den stå helt til den stivner raskt hvis du tar litt på ei skje. Håper du finner ut av det!
Jeg har skåret opp litt etter litt, men man kan lett lage 20-30 biter. Ungene elsker denne, men mannen min syntes den ble for søt. Smak dere fram :)
Men, skilte den seg ikke i det hele tatt, noen gang? Jeg prøvde å varme den opp igjen, men det gikk ikke i hvertfall. Det ble rennende smør og brunt grums. Ser nesten ut til at jeg har kokt den for lenge:confused:
Sukrinmelis får du kjøpt på Helsekosten.
Sukrin er et 100% naturlig produkt, basert på sukkeralkoholet Erythritol. Erythritol finnes naturlig i bl.a. pærer, meloner og sopp.
Det er 0 karbo i det :) (står 100g karbo, men alle disse er sukkeralkoholer)
Jeg kjøpte vaniljepulver senest i dag, faktisk, på helsekostbutikken Life på Solsiden (Trondheim). De hadde det også på Meny på Lade den først gangen jeg kjøpte vaniljepulver, så om de ikke har det er det sikkert mulig å be dem om å ta det inn. Her er et bilde:
(Kilde: [url]www.mundoecologico.es[/url])
Når jeg kjøpte det på helsekosten i dag kostet det 65 kroner, men jeg vil heller bruke såpass mye på "the real deal", enn å bruke vaniljeessens, som egentlig ikke burde få lov til å ha "vanilje" i navnet...
tviler på at vanlig vaniljesukker vil gi nok smak. Det er jo bare sukker med litt vanilje (eller vannilin for alt jeg veit) i. Og de fleste her inne skyr vel sukker som pesten selv om det ikke er store mengden som skal til! fnis
Nå er det vaniljepulveret i samme klasse som vaniljeessensen. Sakset fra [url]www.sanabona.no:[/url]
"Til sammenlikning: vaniljesukker = sukker (melis) og 1-3 % kunstig vaniljearoma, vanillin. Enkelte typer vaniljesukker inneholder også mindre mengder med klumpforebyggende middel som for eksempel maisstivelse. Sana Bona ekte rå vanilje = malte vaniljestenger."
Fader heller, jeg blir så veldig grinete av at jeg ikke fikk det til. Ut på kjøkkenet for å prøve en gang til:D. Denne gangen skal jeg prøve å koke på enda svakere varme og gi meg litt før!
Hmm.. Mine ble heller ikke noe særlig bra, kokte det i godt over en time, svak varme, uten lokk, og rørte bare litt av og til, men allikevel så sprakk de, og fargen ble lys lys brun, og det så ikke ut som karamell. Men de smakte godt da :D Jeg tok dem nok av litt tidlig kanskje, for etter andre gangen jeg prøvde var jeg redd de kom til å sprekke.
Men jeg prøver meg igjen jeg, for jeg har tro på at dissa blir kanonbra til jul! :)
Takk for oppskrift!
Jepp, fart blei det og jeg fikk det til, men jeg syns ikke det var SÅ godt akkurat. Syns det blir for tamt på en måte:D Litt vel mye smør smak. Kjenner at det hadde vært helt konge å helle oppi masse geitost! Det hadde vært smaken sin det:D Lurer på hvordan Gerd har tenkt å få til lakris smaken? Eller hvordan det hadde vært med sjokolade smak.
Hjelpes så mange svar i denne tråden. Takk, Gerd, for at du har testet og fikk det til. Til deg som synes smaken var tam: tror det er godt med enda mer vaniljepulver i, eller andre smakstilsetninger.
Det blir ikke kald sukrinsmak. Og til deg som lurte på om plastfolie kan smelte: svaret er visst ja ;) La den avkjøles litt først, fant jeg nettopp ut!
Driver å prøver meg på disse nå. Hadde ikke vaniljepulver så brukte vaniljeessens istedet. Måtte en hel flaske til for å få nok vaniljesmak. Kjenner at det egentlig kunne vært litt mer vaniljesmak. Menmen, venter med og si noe helt sikkert til de er ferdige. Håper de blir bra, for da har jeg noe å kose meg med på jobb i morgen! :D
Nå er jeg spent. Lakriskarameller og sjokoladekarameller står til avkjøling.
Rørene skilte seg ikke, men de oppførte seg forskjellig i kjelen. Og den med sjokolade virka som den ble tykkere enn lakrisen og vaniljekaramellene jeg laga i går :ja:
Er spent på mine egne jeg driver å koker opp nå også. De med vanilje.. Har smakt på "røra" og syntes jeg kjente sukrinsmaken litt væl godt, får håpe den forsvinner litt når de er kjølt ned og fiksferdig. Blir så kvalm når det smaker for mye sukrin.:(
Disse ble SØTE. og jeg fikk nok ikke kokt dem lenge nok, for de ble litt sånn "krystallaktige" og ikke så seige som jeg hadde håpet.
Å bruke essens viste seg å ikke være noen suksess. Essensen damper vekk under koking, og må dermed tilsettes helt til slutt om det skal bli noen smak. Og det må brukes MYE.
Kommer til å prøve disse igjen, men da med vanikjepulver.
hmm. jeg brukte vaniljeessens og smakte på "røra" rett før jeg satte den inn i kjøleskapet og det smakte vanilje da. Brukte en hel flaske med essens vel og merke, menmen. :p Brukte du sukrin eller sukrinmelis? Sukrinen har jo lett for å bli litt sånn krystallaktig.
Hvis du bruker sukrinmelis, så kan du prøve å kombinere det med natreen-pulver og splenda f.eks. Jeg fant at de blandet sammen (og kvernet til melis i kaffekvern) hadde en fantastisk "punch" og smakte som vanlig sukker (jeg er kresen) etter koking/baking. Når jeg studerte detaljer rundt sukrin på andre LC blogger, fant jeg tips om at sukrin trenger noe å henge seg fast i, for ikke å re-krystallisere, så jeg tror jeg skal prøve en slik blanding når jeg får tid. :)
Helt imponert over deg, Gerd! Jeg tenkte jeg skulle lage noen med biter av mørk sjokolade og mandler i :) Ellers er det slik med sukrin og sukrinmelis at førstnevnte krystalliserer seg, og passer best i drikke og i luftige kaker, mens sukrinmelisen passer best i småkaker og snop :)
Lagde en liten porsjon av denne i går kveld, og er helt over meg over hvor godt de smakte :) Tusen takk for oppskriften :) Satt for et par dager siden på jobb og tenkte med meg selv, at hvis jeg bare kan finne en oppskrift på karamell jeg kan bruke, så er jula redda - nå har jeg marsipan og kransekakeoppskrift med lavkarbovri, jeg skal lage flere typer konfekter :) Og nå karamell?? Det er komplett :) Tusen tusen tusen takk igjen :)
Et lite spørsmål, Gerd - når du laget sjokoladevarianten - hva slags sjokolade brukte du? Og hvor mye? Jeg ser for meg å bruke råkakao - 1 ss kanskje?? mer??
Gleder meg til å prøve det ut!!
Jeg lager mindre porsjoner enn det som er i denne orginaloppskrifta( fordi jeg bare hadde en liten skvett fløte jeg måtte veie opp 1. gangen ;))
På den brukte jeg 1 ts bakekakao.
Det var synd at vaniljepulveret var utsolgt - men herlig at vi forbrukere vil ha ekte vare! Ang råkakao, tror jeg det kan være passe med 1 ss, det er iallfall den mengden jeg har tenkt å prøve selv.
Takk for tips, dette skal jeg prøve!
Karamellene HADDE vært gode hvis jeg hadde brukt noe annet enn sukrinmelis ja.. jeg takler virkelig ikke smaken av sukrin.
Ja, mener det var her jeg fant oppskrift på marsipan. Mener det var 250 gram skolda og malte mandler - 2 SS sukrinmelis og eggehvitte til den blir som den skal - men jeg skal ikke banne på det altså *leter etter oppskrift *
Fant den :) Men jeg gjorde bare som jeg pleier når jeg lager marsipan - jeg skolder og tørker et par dager - maler en gang, fordi jeg liker marsipan med litt tyggemotstand. Men hvis du pleier å lage hjemmelaget marsipan, så har du sikkert din måte å gjøre det på . Den ble veldig god altså. Jeg smeltet også 86%premium sjokolade i vannbad, og dyppet marsipankuler i det --mmmmm, herlig :)
Da har jeg kjøpt inn det jeg trenger,så imårra skal det prøves:) trodde det ble dyrt det jeg kjøpte,sukrinmelis og vaniljepulver betalte jeg 119kr tilsammen,håper jeg har kjøpt rett nå da :) synst det var iallefall "billig" iforhold til det jeg fant på nettet!
Hihi, jeg lagde dem i går fra elleve til tolv om kvelden, og fikk hele 39 karameller. :eek: Vanskelig å ikke spise opp, men tror at jeg skal ha dem i fryseren en liten stund før de serveres, for å få dem skikkelige harde. :D
Du får komme med tilbakemelding, regner med at du er ferdig nå! :ja:
Hmm..de står til avkjøling nå. Vanskelig å vite når de var ferdige. Jeg tok de etter 1 time og 5 minutter. Så, dette blir spennende. Når jeg smakte på røra, var det en veldig Sukrin-smak..den typiske kalde smaken. Håper den blir litt borte når de er avkjølte...bare de stivner da..hehe. Kanskje ikke en suksess med flytende karameller
Vel, for meg begynte røra å bli ganske tykk etter en 45 minutter, så da rørte jeg skikkelig kraftig for at den ikke skulle begynne å stivne. Etter omtrent en time slo jeg av varmen, fortsatte å røre en ti minutter (slik at den fikk kjølt seg ned litt, men ikke stivnet i kjelen) og så helte jeg det i en form og smurte den litt utover. Gikk fint det. :ja:
Ja, jeg håper og det!! :) Det er jo lørdag, og jeg er syk:( Da må jeg jo kunne unne meg litt lovlig snadder..hehe.. Derfor MÅ dette gå bra!! Hihi.
Jeg fikk 30 stk. Hadde de i små konfektformer. De står i kjøleskapet nå. Var akkurat å sjekka, og noen av dem (de minste)begynner å få en litt lysere farge nå, så det kan se ut til at de holder på å stivne..jippi
Da har jeg prøvd meg. Første forsøk gikk dritt:mad:.
Røra skilte seg, og det ble ei ekkel guffe. Har nå neste forsøk stående på ovnen. Brukte ikke sterk varme, så jeg vet ikke helt hva som gikk galt!:confused:
Håper det går bedre denne gangen:)
Forsøk to gikk rett vest:mad:
Samme greia. Skilte seg denne gangen også.
Nå har det gått mye deilig fløte og dyrt sukker bokstavelig talt rett i dass:_oppgitt:
Hmm!
Jeg har induksjonskomfyr med forskjellige grader varme (fra 1 til 9), og boost-funksjon. Det jeg gjorde var at jeg kokte opp blandingen, dvs lot den varme seg på 1-3 varme i et par minutter, for så å heve varmen til sånn 7 for å la den begynne å småkoke litt. Satte så varmen ned til 2-3, slik at varmen fikk synke litt men sånn at den såvidt småboblet. Om du føler at den blir for varm, for fort, kan du dra kjelen vekselvis av og på varmeoverflaten mens du rører. Kokte den i cirka en time til den var fin og tykk i konsistens, på konstant veksling i varme fra 3-3.5-4 (om det kokte for mye skrudde jeg ned varmen, og om jeg følte at det nesten ikke kokte, skrudde jeg varmen litt opp).
Prøv igjen, det er verdt det når man får det til; de er kjempegode! :ja:
Det er forsåvidt å ha litt for lav varme i begynnelsen, for så å øke på, enn å varme for mye med én gang - har nok erfaring med bearnaisesaus der. :lol:
Tenker at det må være godt å lage en vanlig porsjon med disse, la dem stivne i kjøleskapet, for så å dyppe dem i smeltet sjokolade og la dem stivne på nytt? :hungry: Tror jeg skal prøve det en gang... :D
Forresten, litt O.T spørsmål: hva betyr det når sjokolade, for eksempel, skal smeltes i "vannbad"? Har lurt litt på det en stund... :p
Hører at fudge'en roper på meg fra kjøleskapet, selv om jeg ikke er det grann sulten. :rolleyes: Men, skal ikke! Sta sjel :lol:
Da setter jeg en kjele oppi en annen, vann i den første og sjokolade i den oppi ...ikke la vannet koke,så smelter sjokoladen så fint atte :) Skjønte du ? jeg er så sinnsykt dårlig på å forklare ting :rolleyes:
Jepp, skjønner! :ja: Menneh, hva er forskjellen på det og det å smelte sjoko i en kjele som står rett på komfyren, hvis du skjønner? Er det bare det at det er mindre sjanse for at det blir brent (om det er mulig å brenne sjoko)? :p
Har nemlig smeltet sjokolade for mamma før, for å lage glasur til en kake, og det gikk helt fint: passet bare på å røre og ikke ha for høy varme...
Ble mye på én gang da, men. Nysgjerrig sjel óg da, vettu :p
Smeltet du ren sjokolade rett i kjelen da? Uten å tilsette smør eller lignende? For bare sjokolade er ikke så veldig flytende, så jeg ser ikke helt for meg at det er så lett å smelte i en kjele ... Men det kan godt smeltes i kjelen oppi smør eller kokosfett f eks.
Det er veldig lett å brenne sjokolade :o Når man smelter den i vannbad slipper man den risikoen. Men det er enda en ting man må passe på, og det er å ikke få vanndamp oppi sjokoladen, for da kan den bli grå.
Hehe :p Den blir vel ikke helt grå, men får et gråskjær, vet ikke helt hvordan det ser ut, men sikkert ikke så appetittlig i alle fall.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.